A Szentírás emberei : Orpa
Miután a múlt számban
megpróbáltuk Naómi arcvonásait megrajzolni, most tegyük
ezt meg menyeivel is. Tudjuk ,hogy Naóminak két menye volt, Ruth és Orpa,
mindketten
fiatalon, s gyermektelenül
özvegyen maradtak. Két különböző ember, más-más életű s
egészen más életük vége is. Ma
Orpával foglalkozunk, lássuk meg, hogy ki is volt ő és mit
tudhatunk róla? Mind a ketten
pogány lányok voltak, moábiták s a maguk isteneit imádták.
Az élő Istennel anyósuk életében
találkoztak először. Persze kezdetben az ő hitével is bajok
voltak, de a próbatételek között
egyre inkább megerősödött a hite. Valószínűleg az ragadta
meg először a menyeket, ahogyan
anyósuk a gyászt és a fájdalmat viselte. Ők még ilyet nem
láttak. Nekik is voltak isteneik,
nem csak egy volt, mint anyósuknak, de
olyant még nem
láttak vagy hallottak, hogy az ő
isteneik megvigasztalnák a gyászolókat. Azt is láthatták, hogy
anyósuk naponta beszélgetett
Istenével, imádságban kiöntötte előtte szívét, elmondta
Istennek gyászát,
keserűségét. És mindez meg is látszott
rajta, volt békessége nem
panaszkodott állandóan, nem
lázadozott sorsa ellen. Csendesen, megbékélt szívvel hordozta
hármas terhét, sőt valószínű ,
hogy még menyeit is vigasztalgatta. Az a mód, ahogyan Naómi
a gyászt és a terheket hordozta,
egy megkapó bizonyságtétel lett a fiatal özvegyasszonyok
számára. Egyre világosabbá lett
előttük, hogy nem az ő isteneik igaziak, valódiak, hanem
anyósuk Istene az egyedül élő Isten.
Ez a bizonyságtétel az Orpa szemét is nyitogatta, ezért ő is úgy döntött,
hogy nem
marad otthon, hanem ő is elmegy
anyósának a földjére. Hárman indultak el és meg is
érkeztek Izrael földjének a
határára. Ott Naómi azt mondta menyeinek, hogy ők maradjanak
csak itt , szüleik földjén, itt
talán még újra férjhez mehetnek, családot alapíthatnak. Lehet,
hogy azt is elmondta, hogy neki
jó lenne egy kis támasz öreg korában, de ő inkább a menyei
érdekét, javát nézi és erről ő le
tud mondani. Miután Naómi elmondja érveit Orpa meginog.
Azt olvassuk, hogy megcsókolta
anyósát és visszatért népéhez és isteneihez. Naómi vár, hisz
azt gondolja, hogy megy utána a
másik is. Ruth azonban nem megy,
hanem ragaszkodik
anyósához és elmondja szép hitvallását, amit aranymondásként már
gyermekkorunkban
megtanultunk.
De mi lesz Orpával, hisz ma vele foglalkozunk. Egy biztos : a Szentírásban
nem találkozunk
vele többé. Eltűnik a szemünk elől. Vajon miért fordult vissza? Nem mondja
el a Szentírás,
de nem nehéz elgondolni, hogy mi minden juthatott eszébe. Ilyen
meggondolásai lehettek :
miért menjek olyan messzire, hiszen itthon is megtalálhatom életem boldogulását?
Miért is
menjek egy idegen nép közé, ott talán sohase tudok férjhez menni, sohasem
lehetek
boldog? Bizonytalan az egész jövő, ami ott vár rám. Inkább visszafordul.
Igy Orpa bár kijött a
pogányságból, de mégsem lett Isten népének a tagja. Ráébredt a maga
bálványainak
hiábavalósára, felragyogott előtte az élő Isten nagysága, de nem merte
magát rábízni erre az
Istenre. Orpa annak az embernek a típusa, aki félúton visszafordul. Aki
elindul a világból Isten felé, meglátja, hogy jó Istennel élni, felmelegszik a
szíve, már-már hinni kezd, azután
mégis hátat fordít és elmegy. De sok ilyen ember van, aki kezdik
megérezni Isten szeretetét.
Már-már elindulnak, nyúlnak Isten kegyelme után, de utána mégis marad
minden a régiben,
mennek tovább Isten nélkül. Sokan elkezdik olvasni a Bibliát, örülnek az
igének,
elhatározzák,hogy rendszeresen
fognak templomba járni. Igy is megy
ez darabig, de aztán
mindig közbejön valami. Közbejön a maguk lustasága, kényelem-szeretete ,
egy betegség,
egyszóval közbejön az ördög. Miket szokott ő közbevetni akadályként? Hadd
soroljunk fel
néhány dolgot a mindennapi életből.
Az első az elképzelt jövő, az elképzelt nehézségek szoktak lenni, amik a
Krisztus
követésének útján reánk várnak. Jaj, mi vár rám, mi mindenről kell majd lemondanom?
Mi
mindent nem szabad majd csinálnom? Akkor hogy találok majd társat, kérdezik
a fiatalok?
Pedig majd meg fogjuk látni, hogy a Ruth életében, aki engedelmesen tovább
ment az úton,
Isten mindent csodálatosan
megoldott, kirendelt, talált társat is, anyagi gondjai is
megoldódtak, gyermeke is
született.
A második akadály az ember múltja
szokott lenni. Nagy döntések, választások előtt
mindig visszanéz az ember egy
kicsit. Ilyenkor a csúnya is megszépül, amiből akkor, amikor
benne volt, olyan szívesen kimenekült volna, de most mégis vonzóvá válik.
Gondoljunk csak
Izrael népének a vándorlására Előttük volt egy gyönyörű, szabad élet egy
nekik rendelt
országban és mégis hányszor vágytak vissza Egyiptomba, dorgálják Mózest,
hogy miért is
hozta ki őket, mert ott bár rabszolgák voltak, de volt hagyma és dinnye. Sokszor
így szépül
meg és tar vissza sok embert a
múlt.
A harmadik akadály az lehet, hogy
megkötöznek a dolgok és nem egy élő személyhez
kötődünk. Ruth egy személyhez,
anyósához kötődött, Orpa az országához, házához,
földjéhez. Milyen nagy baj, de
sokszor látjuk ezt, hogy a házasságnál se a személy a fontos,
hanem a tárgyak, a pénz, az
örökség, a pozíció. És azt is látjuk, ahol nem a személy volt a
fontos, ott előbb utóbb felbomlik
a házasság, mert tárgyak nem tudnak együtt tartani két
embert, esetleg ideig-óráig csak. A keresztyén életben is így van
ez. Vannak, akik csak Isten
áldásait akarják, földi dolgokat
remélnek Tőle is, de nem Őt magát szeretik, nem Hozzá
kötődnek. Sokan néznek emberi
dolgokra a keresztyén életben is, pedig mindig az a kérdés,
hogy van-e olyan
szeretet-kapcsolatom Istennel, hogy megéri nekem, hogy Őt kövessem.
Akkor is, ha sok esetben kisebb
lesz a pénz, ha a vasárnapjaimat oda kell szánni és nem
fogok dolgozni, le kell mondanom
önmagamról és egyéni terveimről, mert az Isten ügye
adott esetben úgy kéri. Kész
vagyok-e mindent odaadni, ahogy Pál mondja, mindent kárnak
és szemétnek ítélni, hogy
megnyerjem azt, amit Ő ad? Érdemes lenne egy leltárt készíteni,
hogy milyen dolgok kötnek minket,
és jó lenne ezeket a kötelékeket elvágni, hogy egyedül
csak Krisztushoz kötődjünk és
ragaszkodjunk. Meg kellene tanulnunk szakítani sok
mindennel, amihez eddig
ragaszkodtunk és megragadni Istent.
Jó lenne elgondolkozni Orpa
szomorú példája alapján, hogy miért nem jutottunk
tovább a hitben, mint ahol most
vagyunk? Hol és miért akadtunk el a keskeny úton, a Krisztus követésében? Az ő
példája azt üzeni: ne álljunk meg soha
félúton, ha már
elindultunk tartsunk ki mindvégig, mindhalálig.
Olvasandó igék.2 Móz.16,2-3, Ruth
1,14, 2 Kir.13,
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése