2012. március 12., hétfő

Orpa


A Szentírás emberei : Orpa
Miután a múlt számban megpróbáltuk Naómi arcvonásait megrajzolni, most tegyük
ezt meg menyeivel is. Tudjuk  ,hogy Naóminak két menye volt, Ruth és Orpa, mindketten
fiatalon, s gyermektelenül özvegyen maradtak. Két különböző ember, más-más életű s
egészen más életük vége is. Ma Orpával foglalkozunk, lássuk meg, hogy ki is volt ő és mit
tudhatunk róla? Mind a ketten pogány lányok voltak, moábiták s a maguk isteneit imádták.
Az élő Istennel anyósuk életében találkoztak először. Persze kezdetben az ő hitével is bajok
voltak, de a próbatételek között egyre inkább megerősödött a hite. Valószínűleg az ragadta
meg először a menyeket, ahogyan anyósuk a gyászt és a fájdalmat viselte. Ők még ilyet nem
láttak. Nekik is voltak isteneik, nem  csak egy volt, mint anyósuknak, de olyant még nem
láttak vagy hallottak, hogy az ő isteneik megvigasztalnák a gyászolókat. Azt is láthatták, hogy
anyósuk naponta beszélgetett Istenével, imádságban kiöntötte előtte szívét, elmondta
Istennek gyászát, keserűségét.  És mindez meg is látszott rajta, volt békessége nem
panaszkodott állandóan, nem lázadozott sorsa ellen. Csendesen, megbékélt szívvel hordozta
hármas terhét, sőt valószínű , hogy még menyeit is vigasztalgatta. Az a mód, ahogyan Naómi
a gyászt és a terheket hordozta, egy megkapó bizonyságtétel lett a fiatal özvegyasszonyok
számára. Egyre világosabbá lett előttük, hogy nem az ő isteneik igaziak, valódiak, hanem
anyósuk Istene az egyedül élő Isten.
Ez a bizonyságtétel az Orpa szemét is nyitogatta, ezért ő is úgy döntött, hogy nem
marad otthon, hanem ő is elmegy anyósának a földjére. Hárman indultak el és meg is
érkeztek Izrael földjének a határára. Ott Naómi azt mondta menyeinek, hogy ők maradjanak
csak itt , szüleik földjén, itt talán még újra férjhez mehetnek, családot alapíthatnak. Lehet,
hogy azt is elmondta, hogy neki jó lenne egy kis támasz öreg korában, de ő inkább a menyei
érdekét, javát nézi és erről ő le tud mondani. Miután Naómi elmondja érveit Orpa meginog.
Azt olvassuk, hogy megcsókolta anyósát és visszatért népéhez és isteneihez. Naómi vár, hisz
azt gondolja, hogy megy utána a másik is. Ruth azonban nem megy, hanem ragaszkodik
anyósához és elmondja szép hitvallását, amit aranymondásként már gyermekkorunkban
megtanultunk.
De mi lesz Orpával, hisz ma vele foglalkozunk. Egy biztos : a Szentírásban nem találkozunk
vele többé. Eltűnik a szemünk elől. Vajon miért fordult vissza? Nem mondja el a Szentírás,
de nem nehéz elgondolni, hogy mi minden juthatott eszébe. Ilyen meggondolásai lehettek :
miért menjek olyan messzire, hiszen itthon is megtalálhatom életem boldogulását? Miért is
menjek egy idegen nép közé, ott talán sohase tudok férjhez menni, sohasem lehetek
boldog? Bizonytalan az egész jövő, ami ott vár rám. Inkább visszafordul. Igy Orpa bár kijött a
pogányságból, de mégsem lett Isten népének a tagja. Ráébredt a maga bálványainak
hiábavalósára, felragyogott előtte az élő Isten nagysága, de nem merte magát rábízni erre az
Istenre. Orpa annak az embernek a típusa, aki félúton visszafordul. Aki elindul a világból Isten felé, meglátja, hogy jó Istennel élni, felmelegszik a szíve, már-már hinni kezd, azután
mégis hátat fordít és elmegy. De sok ilyen ember van, aki kezdik megérezni Isten szeretetét.
Már-már elindulnak, nyúlnak Isten kegyelme után, de utána mégis marad minden a régiben,
mennek tovább Isten nélkül. Sokan elkezdik olvasni a Bibliát, örülnek az igének,
elhatározzák,hogy rendszeresen fognak templomba járni. Igy is megy ez darabig, de aztán
mindig közbejön valami. Közbejön a maguk lustasága, kényelem-szeretete , egy betegség,
egyszóval közbejön az ördög. Miket szokott ő közbevetni akadályként? Hadd soroljunk fel
néhány dolgot a mindennapi életből.
Az első az elképzelt jövő, az elképzelt nehézségek szoktak lenni, amik a Krisztus
követésének útján reánk várnak. Jaj, mi vár rám, mi mindenről kell majd lemondanom? Mi
mindent nem szabad majd csinálnom? Akkor hogy találok majd társat, kérdezik a fiatalok?
Pedig majd meg fogjuk látni, hogy a Ruth életében, aki engedelmesen tovább ment az úton,
Isten mindent csodálatosan megoldott, kirendelt, talált társat is, anyagi gondjai is
megoldódtak, gyermeke is született.
A második akadály az ember múltja szokott lenni. Nagy döntések, választások előtt
mindig visszanéz az ember egy kicsit. Ilyenkor a csúnya is megszépül, amiből akkor, amikor
benne volt, olyan szívesen kimenekült volna, de most mégis vonzóvá válik. Gondoljunk csak
Izrael népének a vándorlására Előttük volt egy gyönyörű, szabad élet egy nekik rendelt
országban és mégis hányszor vágytak vissza Egyiptomba, dorgálják Mózest, hogy miért is
hozta ki őket, mert ott bár rabszolgák voltak, de volt hagyma és dinnye. Sokszor így szépül
meg és tar vissza sok embert a múlt.
A harmadik akadály az lehet, hogy megkötöznek a dolgok és nem egy élő személyhez
kötődünk. Ruth egy személyhez, anyósához kötődött, Orpa az országához, házához,
földjéhez. Milyen nagy baj, de sokszor látjuk ezt, hogy a házasságnál se a személy a fontos,
hanem a tárgyak, a pénz, az örökség, a pozíció. És azt is látjuk, ahol nem a személy volt a
fontos, ott előbb utóbb felbomlik a házasság, mert tárgyak nem tudnak együtt tartani két
embert, esetleg ideig-óráig csak. A keresztyén életben is így van ez. Vannak, akik csak Isten
áldásait akarják, földi dolgokat remélnek Tőle is, de nem Őt magát szeretik, nem Hozzá
kötődnek. Sokan néznek emberi dolgokra a keresztyén életben is, pedig mindig az a kérdés,
hogy van-e olyan szeretet-kapcsolatom Istennel, hogy megéri nekem, hogy Őt kövessem.
Akkor is, ha sok esetben kisebb lesz a pénz, ha a vasárnapjaimat oda kell szánni és nem
fogok dolgozni, le kell mondanom önmagamról és egyéni terveimről, mert az Isten ügye
adott esetben úgy kéri. Kész vagyok-e mindent odaadni, ahogy Pál mondja, mindent kárnak
és szemétnek ítélni, hogy megnyerjem azt, amit Ő ad? Érdemes lenne egy leltárt készíteni,
hogy milyen dolgok kötnek minket, és jó lenne ezeket a kötelékeket elvágni, hogy egyedül
csak Krisztushoz kötődjünk és ragaszkodjunk. Meg kellene tanulnunk szakítani sok
mindennel, amihez eddig ragaszkodtunk és megragadni Istent.
Jó lenne elgondolkozni Orpa szomorú példája alapján, hogy miért nem jutottunk
tovább a hitben, mint ahol most vagyunk? Hol és miért akadtunk el a keskeny úton, a Krisztus követésében? Az ő példája azt üzeni:  ne álljunk meg soha félúton, ha már
elindultunk tartsunk ki mindvégig, mindhalálig.
Olvasandó igék.2 Móz.16,2-3, Ruth 1,14, 2 Kir.13,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése