A megszentelődés útján
Text. 1Thessz.4,3-7
Isten Szentlelke ma a megszentelődésre irányitja
figyelmünket. Jó, hogy újra és újra előjön ez a kérdés, mert ez mindnyájunk
egyik legnagyobb kérdése. Hisz azt látjuk, hogy keresztyén emberek között is
annyi a baj, önzők, szeretetlenek, felületesek vagyunk és olyan kevés az olyan
ember, akin a szentség érezhető lenne. Pedig ez Isten elhivásának nagy célja a mi életünkben. Keveset
foglalkozunk ezzel a kérdéssel: vajon én mennyire jutottam ebben? Mennyire
kavar fel, amikor olvasom az igében: szentek legyetek. A megszentelődés hiánya
boldogtalanná, keserüvé teszi a hivő embert. A megszentelődés azért is fontos,
mert nem egy elméleti kérdés, hanem nagyon is gyakorlati. Miért fontos erről
beszélni?
Egyre több keresztyén ember él nyilvánvaló
bűnökben, amit a Szentirás bűnnek nevez. Keresztyén házaspárok elválnak,
vagy együtt élnek házasság nélkül, magukat hivő keresztyénnek mondó szakemberek
éppoly csapnivalóan dolgoznak, mint a nem azok. A keresztyén ember szavára sem lehet
többet adni, mint másokéra. Sok magát hivőnek mondó keresztyén még az ú.n világ
szerinti „becsületesség” mértékét sem üti meg. Egyes emberek még büszkék is
bűneikre, hogy nekik sikerült másokat behúzni, becsapni, valamit kijátszani,
lehazudni. Ezek igy szoktak érvelni: mi nem szenteskedünk, mi őszintén
felvállaljuk bűneinket. De ebben az őszinteségben nem a bűnbánat van, hanem a
dicsekvés van.
Évtizedek óta hitben járnak emberek és mégse a szentség árad belőlük, hanem
a panaszkodás, keserűség, reménytelenség,
önigazultság. Ez a keresztyénség nem vonzó, hanem taszitó és botránkoztató.
Sok hivő embernek van ú.n. kedvenc
bűne, amit megtűr és dédelget. Sok hivő ember nincs tisztában a Szentirás
szentségről szóló tanitásával , vagy épp teljesen téves felfogásuk van erről.
Mit is jelent hát a megszentelődés valójában? Először is mit nem jelent, hadd
szóljunk erről is néhány szót.
Nem kivonulás a világból. Nagyon sokan igy értelmezték ezt az évezredek során, igy
jöttek létre a kolostorok, szerzetesrendek, igy éltek emberek remeteként,
évtizedekre elszigetelve a világtól. Ezek az emberek azt gondolták: ha
kimegyünk a világból szentebbek leszünk. Úgy gondolták: ha valaki igazán
szentté akar lenni, annak szakitania kell hitetlen rokonaival, ismerőseivel.
Sőt az a legjobb, ha a hivő ember otthagyja munkahelyét is, ahol a többi ember
hitetlen és megpróbál egy keresztyén munkahelyet keresni magának. Ez
félreértése a Szentirásnak, hisz Jézus nem azért könyörgött, hogy az Atya
vegyen ki minket e világból, hanem hogy őrizzen meg a gonosztól.
Mások úgy gondolják, hogy a megszentelődés egy vallásos érzés. Az ilyen ember soha nem mosolyog, a szentség
búskomorság, érzelmi túlfűtöttség. Pedig a megszentelődés nem az érzelmekben,
hanem a tettekben, a jellemben mutatkozik meg.
A megszentelődés sokkal több, mint
erkölcsös embernek lenni, több mint bizonyos erkölcsi normák betartása. A
Hegyi Beszédben is világosan látjuk, hogy a megszentelődés több, mint a törvény
betű szerinti betöltése.
A megszentelődés nem azt jelenti, hogy begyakorolunk
bizonyos viselkedési normákat. Nem az, hogy elkezdek valakit utánozni,
ellesem idősebb hivő emberek szavait, mozdulatait. A megszentelődést nem lehet
különböző módszerekkel begyakorolni.
Sok ember úgy gondolja, hogy a megszentelődésért nem kell semmit sem tenni,
egyszerüen csak várni kell rá. Majd
jön magától Az ilyen ember aztán könnyelmüen kijelenti : sajnos Isten ezt és
ezt még nem végezte el bennem, de remélem, hogy valamikor majd csak megteszi.
Ismét mások különleges dolgokban,
különleges élményekben keresik a
megszentelődést ( Lélekkeresztség, nyelveken szólás stb)
Ezek az elképzelések mind idegenek a
Szentirás tanitásától, ezek tévtanitások és eltávolitanak minket az Úrtól,
ahelyett hogy közelebb vinnének minket hozzá. De igenis beszélni kell arról,
hogy mi a Szentirás tiszta tanitása a megszentelődésről, hisz a Szentirás
nagyon sok helyen szólit fel minket a szentségre, és a Zsidókhoz irott levélben
nem csak az van megirva, hogy hit nélkül lehetetlen Istennek tetszeni, hanem az
is , hogy szentség nélkül senki sem látja meg az Urat. Mit jelent hát a
szentség, amire Isten elhivott minket?
A
szentség Isten tulajdonsága. Ha meg akarjuk tudni, hogy mi a szentség,
akkor Istenre kell nézni, mert ez Isten egyik tulajdonsága. Isten
tökéletessége, tisztasága, Istentől idegen minden bűn, nem is férhet közelébe,
Isten közelsége megemészti a bűnt, mint a tűz a szalmát, minden tisztátalanság
megsemmisül az Ő közelében. A megromlott ember azért rejtőzködött el Isten
elől, mert érezte, hogy nem kerülhet a szent Isten szine elé. Az Isten
szentsége megemésztette volna az embert. Ezért kellet az Ószövetségben mindent,
ami az Istennel való kapcsolattartást szolgálta : sátor , oltár, áldozatok,
edények, ruhák, sőt a személyeket, papokat is megszentelni. Az Úr napját, az
ünnepnapokat is meg kellett szentelni. Tudjuk, hogy a szent szó épp elkülönitést jelent az Isten
szolgálatára. Ezeket nem lehetett másra használni. A sátorban nem lehetett
népünnepélyt, születésnapi bulit tartani.
Ez az igény az Újszövetségben is megmarad, sőt egyetemlegessé válik: az egész életünk, testünk és lekünk az
Istené, az Ő temploma, amiben Ő lakozni akar. Ez az Isten akarata, hogy mi
egészen odaszánjuk magunkat, hogy az Ő tisztaságát, az Ő szentségét jelenitsük
meg a világban. Isten nagyon magasra
helyezi a mércét. Nem azt mondja: szenteljünk oda dolgokat, néha tartsunk
egy-egy istentiszteletet, adjunk Istennek valamit időnkből, erőnkből,
pénzünkből, hanem azt, hogy teljességgel
szánjuk oda magunkat, mindenestől legyünk számára elkülönitettek. Legyen minden
istentisztelet: családi életünk, házasságunk, gyermekeink, beszédünk, munkánk,
szórakozásunk, gondolkodásunk, indulataink, érzelmeink.
Ez emberi erőkkel teljességgel
lehetetlen Hisz minden mi megnyilvánulásunk romlott természetünkből adódóan
tisztátalan, romlott, bűnös. Az ember önmaga erejéből soha nem tudja elérni
Isten szentségét. A szentség csak ott lehetséges, ahol Isten beavatkozik az életünkbe, újjászül
minket Istel Szentlelke, új természetet kapunk és ez az új természet már képes
a szentségre. A régi természtünk halálunkig megmarad, és ezért a megszentelődés
egy szakadatlan harc. Aki nem ismeri a megszentelődésért vivott ádáz küzdelmet,
annak az embernek az életében még nem beszélhetünk megszentelődésről.
Látjuk tehát, hogy amikor az ember fellázadt Isten ellen a szent voltát
veszitette el, a maga ura akart lenni és a bűn rabszolgájává vált és nem tud a
maga erejéből megváltozni, megszentűlni. Sok ötlet volt az évszázadok folyamán
arra, hogy az ember önerőből próbáljon megszentelődni: tanuljon sokat,
törekedjen, elmélkedjen, cselekedjen sok jót. De Pál azt mondja az óemberről,
hogy Isten törvényének nem engedelmeskedik, mert nem is teheti azt, nem képes erre. A vallások sem segitenek, hisz a
bikák és kosok vére nem tisztithat meg minket. Az ember nem tud megtisztulni,
ki adhat tisztát a tisztátalanból, teszi fel Jób a kérdést. Egyedül Isten szent. A Jelenések könyvében
ott van a Bárány éneke, ennek a szövegében ( a dallamot majd csak az
örökkévalóságban fogjuk megismerni) ott van : egyedül te vagy szent. De ez a szent Isten lehajolt hozzánk Jézus
Krisztusban .Egy szent járt ezen a földön : Jézus Krisztus. Ő kizárólag Isten
akaratát cselekedte. Ő volt egyedül tiszta, bűn nélküli. Akiben Jézus él, az szent lesz, mert Ő adatott nekünk szentségül.
Az ember nem megszentül, hanem a szent Jézus kezd el élni benne. Jézus lesz szent a hivőben. És Jézusért Isten
a hivőt is szentnek látja. Megmarad a szentségtelen természetünk, de Isten
Krisztussal együtt az ő természetét is nekünk ajándékozza. Akiben Jézus él az szent, és csak az szent, akiben Jézus él. Ez nem
téveszthető össze semmi mással. A bűnös, a szentségtelen ember találkozik az
élő Krisztussal, együtt él vele és ettől lesz szent az élete. Ti énbennem és és
tibennetek. Én Krisztusban, ez a
megigazulás, Krisztus bennem, ez a megszentelődés. Isten minket nem csak
megigazit, hanem meg is szentel, belénk helyezi Jézus életét és képessé tesz az
Isten akaratának való engedelmességre. Ezért szólitja igy Pál apostol sokszor a
gyülekezet tagjait : elhivott szentek, de ez nem akadályozza meg őt abban, hogy
ezután jól megdorgálja őket szentségtelen magatartásukért. Ezért a Szentirás
ezt mondja : te szent vagy ezért légy is
szent. Ha szentté lettél, legyél szent. Egy szenttől ezt el is lehet várni.
Ez azonban nem a mi teljesitményünk, minden szentségünk az ő kegyelmének a munkája. Csak az kell:
engedjünk teret Krisztusnak.
Miért szükséges, hogy szentek legyünk?
Először is azért, mert szentség
nélkül nem lehet üdvözülni, nem lehet bemenni az Isten országába.
De szentség nélkül szolgálni sem
lehet . A szentségtelen ember használhatatlan, alkalmatlan az Isten szolgálatára.
A megszentelődés sokszor nehéz, mert önmagunk ellen kell dönteni. Tagadja meg
az ember magát: szokásaimat, hagyományaimat, otthonról hozott nyomorúságaimat ,
mindazt, ami nem szerinte való, mindazt ami régi természetünkből való. A Szentirás nagyon sokat beszél pl. a beszédünk szentségéről. Csak a
beszéddel kapcsolatban mondja a Szentirás, hogy szentségtelen. Krisztusról
külön kiemeli a Szentirás, hogy az Ő szájában álnokság nem találtatott. A
keresztyén emberek életében a beszéd területét hatja át a legkevésbbé a szentség. Észre sem vesszük, hogy mennyit vétkezünk
ezen a területen, beszennyezzük szolgálatunkat. Annyi haszontalan, fölösleges,
ártó beszéd van bennünk. Nagyon sok jót mondunk magunkról és nagyon sok rosszat
másokról.
Keresztyén életünk egyik nagy buktatója, hogy mi nagyon szeretnénk
megmutatni a szent életet, tulajdonképpen magunkat szeretnénk megmutatni.
Szeretnénk Isten áldását kiérdemelni. Úgy müködik ez, hogy úgy gondoljuk, hogy
eljutottam a megtérésig, bűnbocsánatot kaptam, de most következem én. Eddig volt a kegyelem, most én vagyok a soron.
Elvégre nekem is kell produkálni valamit, mert ha nem, akkor Isten nem áld meg.
Ha valamit nem csináltam jól, akkor megbűntet az Úr, ha pedig jól sikerült,
akkor megáld. Sok hivő ember ettől görcsöl be: ha jól csinálom jön az áldás, ha rosszul, akkor jön az itélet. Ha
nem olvastam reggel igét, akkor biztos azért nem sikerült valami, megbűntetett
Isten, de ha olvastam, akkor az áldás kell jöjjön. Eljutunk odáig, hogy úgy
gondoljuk, hogy a megtérésig természetes a kegyelem, de utána a
cselekedeteimért akarok áldást kapni, valamit ki akarok érdemelni az Úrtól.
Pedig az Úr nem akar mást, mint megmutatni a hivők életében az Ő kegyelmének
felséges gazdagságát. Isten nem csak a megtérésünkig adott kegyelmet, hanem
azután is kegyelméből élünk.
Isten nagy kegyelmet adott nekünk, reánk
pazarolja kegyelmének gazdagságát, ezért légy szent, mert olyan nagy
kegyelem vesz körül téged. Amikor Isten
minket a szent életre biztat, akkor a fő érv mindig ez: azért élj szentül, mert Isten neked mérhetetlen mennyiségü kegyelmet
adott. A király azért várja el az adós szolgától, hogy bocsásson meg a
szolgatársának, mert : én mennyit elengedtem neked. Te mennyi kegyelmet kaptál
és te a legkisebb kegyelemre sem voltál képes. Lássuk meg naponta, hogy mennyi
kegyelmet kaptunk, hogy milyen mérhetetlen mennyiségben kaptuk, Isten valósággal ontja rád kegyelmét, ezért élj
szentül. Ne félelemből élj szentül,
mert akkor majd Isten megbűntet, ne is azért, hogy megáldjon, hanem azért élj
szentül, mert téged már
kimondhatatlan gazdagsággal megáldott.
Ha elfelejtjük, hogy kegyelemből élünk, akkor undok emberekké leszünk. Ha
elfelejtjük, hogy mennyi kegyelmet kaptunk, akkor leszünk szentségtelen
emberekké. A ki ennyi kegyelmet kapott, mint mi, az nem élhet szentségtelen
életet. A keresztyén ember szent
életének a motorja : a gazdagon ránk áradó kegyelem. Isten nekünk egy
örvendező életet akar adni, amely látja a kegyelem gazdagságát és ezért él egy
megszentelt életet.
A megszentelődés egyik eszköze az életünkben a szenvedés. Nem lehet megszentelődésről beszélni a szenvedés
nélkül és forditva sem. Ha elmarad a szenvedés akkor elmarad a megszentelődés
is. Isten ezt a hármat : a szeretetet, a
szentséget és a szenvedést egybeszerkesztette és amit az Isten
egybeszerkesztett, azt ember el ne válassza, ez nem csak a házasságra
érvényes. Isten egyszerre ajándékozza
nekünk mind a hármat. Isten minket a maga gondolata szerint szeret, oda szeret
minket szenvedés által is a megszentelődés útjára. Ne felejtsük el hogy a
pohárt az Atya adta Jézus kezébe,
nem Pilátus és nem Kajafás. Mi mindig azt nézzük, hogy mit ad Isten pedig a kezet kellene látnunk, amiből mindent
kapunk, a szenvedést is. A szent szó eredeti jelentésében ott van ez is : vágni, elmetszeni. Ahol vágás van ott
szenvedés is van. A szeretet azért szeretet, mert fájni is tud. Ha a szeretet
szenved, akkor a szent is szenved. Morus Tamás mondja: ha vele voltál a kánai
menyegzőn ne hátrálj meg Kajafás udvarában sem. Angliában két embert halálra
itéltek evangéliumi hitükért. Ott álltak a máglya előtt, az egyik reszketett a
félelemtől. A másik azonban ezt mondta neki: légy bátor testvér, mert Isten
most két olyan lámpást gyújt meg,
ami bevilágitja egész Anglia földjét. Pascal szerint Krisztus szenvedése nem
fejeződött be, Ő tovább agonizál az
egyházban mintegy a világ végezetéig. A feltámadott Krisztust sebeiről ismerték fel tanitványai,
Jézus tanitványait ma is Krisztus sebeiről lehet felismerni. Örüljünk annak a
megtiszteltetésnek, hogy Krisztus nekünk ajándékozta sebeit. Izraelben az utcán
vertek egy keresztyént, ő hősiesen tűrte, valaki megkérdezte: miért nem hivsz
rendőrt? mire ő ezt válaszolta: őket, mármint a zsidókat az fogja meggyőzni, ha
vállaljuk értük a szenvedést. Az
evangélium nem a langyos, kompromisszumos időkben terjedt, hanem akkor , amikor szenvedtek és szenvednek érte. Vele- Benne a szenvedésben, az
üldöztetésben, a nyomorúságban. Az, hogy szenvedünk szintén nem érdem, hanem
kegyelem. A szenvedés nem hősimádat, hanem az, hogy az ő szolgálatát úgy
hordozhatjuk, hogy az ő dicsősége növekszik általunk.
A megszentelődés célja a szolgálat.
A Föld csak akkor tölti be szolgálatát, ha a Nap körül forog és nem
önmaga körül, ha önmaga körül forogna megfagyna rajta az élet. Ha csak
magad körül forogsz és nem szolgálsz megsavanyodsz, elkeseredsz, indulatos
leszel. Ha szolgálsz : kivirul az
életed. A szentség nem állapotot, hanem hozzáállást jelent, rákapcsolódás az
Úrra teljes életfelülettel. Boldog az a szolga, aki végzi a munkát, aki nem
álmodozva várja vissza Urát. Nem igy gondolkozunk: majd csak kihuzzuk valahogy
Krisztus visszajöveteléig, hanem ez : mit
tudnék még elvégezni. A cserkész összevágja bokáját és azt mondja
vezetőjének : feladatot kérek. Itt vagyok, amit elvégezhetek, azt szeretném
elvégezni., hadd teljen meg azzal az életem, amivel az Úr akarja megtölteni.
Nem görcsös, erőltetett álszent módon, hanem természetesen Istent dicsőitve.
Kis dolgokban látszik meg a szentség. Egy férfi bement egyszer a lelkészi
hivatalba és azt mondta : itt valami jó dolog kell történjen, mert 21 évi
házasság után feleségem ma először ágyba hozta nekem a kávét. Én is szeretnék
ide járni. A keresztyének életszentsége
fogja behozni az embereket a templomba.Akkor jönnek az emberek, ha látják
azt, hogy van miért jönni. A missziónak a megszentelt életű keresztyének a
letéteményesei. Nem leszünk kifogástalanok, de rákapcsolódunk az Urra és
elkezdünk szolgálni, és Isten elkezd használni minket. Tele leszünk ötletekkel,
feladatokkal, meglátjuk a munkát. Kirajzunk a világba megszentelt életillattal, amit az emberek előbb vagy utóbb meg
fognak érezni rajtunk. Lássák az emberek jó cselekedeteinket és dicsőitsék
mennyei Atyánkat. Jó illatot érezzenek, a Krisztus jó illatját és ne a bűn
bűzét rajtunk. Induljunk igy el erről a konferenciáról is, hogy az Ő neve
dicsőittessék a mi életünk által is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése