Pál apostol szolgálatának jellemzői
és annak tanulságai
A mai előadásomban szeretném
elmondani, hogy mi jellemezte Pál apostol szolgálatát, és hogy mit tudunk mi
abból tanulni a magunk szolgálatára nézve. Nyilvánvaló, hogy azt, amit vele
végeztetett el a misszió Ura, neki kellett elvégeznie, de a magunk helyén, a
magunk módján, nekünk is nagyon hasonló feladataink vannak, hasonló
nehézségekbe ütközünk, és ugyanolyan áldásokat kaphatunk, ugyanattól a
Jézustól, aki a szolgálat Ura ma is. Pál állandóan úton volt, alig voltak olyan
időszakok, amikor visszatért Antiókhiába, abba a gyülekezetbe, amely
kibocsátotta őket, s amely imádságában hordozta, és anyagilag is támogatta, ha
szükségük volt rá. Próbáljuk most pontokba szedni, hogy mi is jellemezte Pál
szolgálatát, és azt is, hogy mit tanulhatunk mi ezekből. Kilenc dolgot
jegyeztem fel magamnak, ezekről beszélgessünk most.
1.
Mikor kezdődött el az apostol
szolgálata? És mivel kezdődött? Aki odafigyel arra, amit erről a Szentírás mond,
az megállapíthatja, hogy a Pál szolgálata az örökkévalóságban kezdődött el.
Hiszen Jézus azt mondja Ananiásnak, hogy menj csak nyugodtan hozzá, és ne
izgasson téged az, hogy ő eddig irtotta a hívőket,mert ő nékem választott
edényem. Ez nem ott dőlt el a damaszkuszi úton, meg utána, amikor az Úr rávette
Anániást, hogy menjen el Saulushoz, Saulus még se fogant, amikor már eldőlt az
örökkévalóságban, hogy ő az Úr választott edénye lesz. Ezt Pál is nagyon jól
tudta, és ez a bizonyosság adott neki erőt a kritikus, nehéz helyzetekben. Nem
ő jelentkezett, hogy én az Úr apostola szeretnék lenni, ő az Úr megveszekedett
ellensége volt, addig, amíg meg nem tért. A lelki szolgálat mindig itt kezdődik
el. Mielőtt megfogantunk volna, Isten már elrendelt minket is arra, amire Ő
akart. Hisszük-e mi ezt? Jeremiás olyan szépen mondja, hogy Isten örökkévaló
szeretettel szeretett minket, hisszük-e mi ezt? Ez azt jelenti, hogy mielőtt mi
megszülettünk, Ő már szeretett, és elrendelte sorsunkat, szolgálatunkat. Hol
kezdődött tehát Pál szolgálata? Az örökkévalóságban, hol kezdődött, am i
szolgálatunk? Szintén az örökkévalóságban. Semmi se volt, semmi se történt
véletlenül az életünkben, mindent Isten vezetetett, mindent Ő rendelt el,
szolgálatunk idejét, helyét, módját.
2.
Erről az örök kiválasztásról,
elrendelésről őt értesíteni kell az időben, mert ő még ezt nem tudja. Mi se
tudtuk addig, amíg Isten az evangéliumon keresztül el nem mondta nekünk, amíg
be nem avatott minket az Ő tervébe. Elhívott, elrendelt az örökkévalóságban, de
elhív itt az időben is. Megérkezett Pálhoz először az Úr Jézus szava, amikor a
damaszkuszi úton megszólította és leszállította a magas lóról. Aztán elküldte
hozzá az Ő kis szolgáját Anániást, és ő konkrétabban is elmondta neki, hogy
mire is hívta el az a Jézus, akivel találkozott az úton, és akivel már beszélt.
Pál ezt egészen eddig nem tudta, mi sem tudtuk, az Isten velünk kapcsolatos
örök tervét, amíg az igén keresztül ezt nekünk el nem mondta.
3.
Az üdvösség nagy ajándéka mellé, az,
akit Isten kiválasztott az örökkévalóságban, s itt az időben is, annak ad egy
konkrét feladatot is. Milyen feladatot adott az Úr Pálnak? Hogy meglásd amaz
igazat, szót hallj az Ő szájából, és leszel neki tanúja minden népek között. Amit
tőle hallottál azt el kell mondjad másoknak is. Nem azt, amit ő eddig tanult. Pál
különben egy nagyon kvalifikált értelmiségi volt, sokszor használta is hatalmas
műveltségét és tudását, de nem attól tértek meg az emberek. Attól tértek meg,
amit neki Jézus adott a szájába. Ez a teljes kiszolgáltatottság állapota Isten szolgájának
az életében. Újra és újra el kell kérnem azt, amit tovább kell adnom másoknak.
Meg kell értenem, azt, amit hirdetnem kell, amiről bizonyságot kell tennem.
Nincs úgymond birtokomban az, amivel másoknak szolgálnom kell. Ezt a teljes
kiszolgáltatottságot kell megtanulnia mindenkinek, aki Isten szolgálatában áll.
Nekünk is a magunk helyén és módján. Több helyen is olvassuk, hogy az Úr Jézus
egészen konkrétan elmondta Pálnak, hogy mi a feladata. Az Ap.csel.26-ban ezt
így olvassuk: hogy megnyissad szemüket, sötétségből világosságra, a Sátán
hatalmából az élő Istenhez térjenek, hogy bűneik bocsánatát és a megszenteltek
közt osztályrészt nyerjenek az én bennem való hit által. Ez egyik sem embernek
való feladat, ez mind-mind a dicsőséges Jézus munkája, amit Ő azonban Pálon és
a Pálokon keresztül akar elvégezni. Így hozta tehát Jézus Pál tudomására, hogy
mi lesz a feladata. És ehhez hasonlót sokféle változatban átélhetünk mi is. Így
érti meg sok hívő ember azt, hogy milyen hivatást szán neki Jézus Krisztus. Pál
Athénben azt mondta, hogy még a lakásunk helyét, annak határait és kijelöli. Pál
nem utazgathatott a maga szakállára, hogy itt vagy ott hirdesse az igét, mert
az Úr azt is megszabta, hogy hol szolgáljon. Így készíti el Isten a mi
sorsunkat, szolgálatunkat is. Amikor Anániás Pállal beszél, akkor ő a sorsáról
is beszél vele. És ő ezt előre tudhatja, s amikor majd sorra jönnek a
szenvedések, akkor nem háborodik fel, nem sokallja, nem tiltakozik, nem mondja
azt, hogy: itt hagyom az egészet, nem bírom tovább, mert tudja, hogy mindez benne
van az Úr tervében, és Ő nem terheli őt feljebb, mint ahogy elbírja. A még több
szenvedéshez fog kapni még több erőt, és még több békességet, és az egyre
nehezebb feladatokhoz fog adni még több bölcsességet. Arra kérte a hívő
testvéreit, hogy ezért imádkozzanak, hogy Jézustól kapott szót kapjon szájának
megnyitásakor. Látjuk-e mi világosan, hogy mi a
Jézustól kapott feladatunk? Ez érinti a munkánkat, a családon belüli
kapcsolatainkat is, de a lelki szolgálatot is. Mert csak azon van áldás, amivel
Ő bízott meg. Sok hívő ember csak a maga esze szerint buzgólkodik, de eszébe se
jut megkérdezni: Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem? Minket ne az emberi
buzgóság vezessen, hanem a Szentlélek indítson, mert csak azon lesz áldás.
4.
A negyedik dolog, amit megfigyelhetünk
Pálnál, hogy először mindig a zsinagógába ment el. Pál bejárta az akkor ismert
egész világot, gyalog és hajón, mérhetetlenül sokat volt úton, de először
mindig azt kérdezte: laknak-e ott zsidók? Hiszen ő is az volt. Először a vér
szerinti rokonainak, a hozzá legközelebb állóknak akarta hirdetni a nagy hírt,
hogy Jézus a Messiás. Mi is először a mieinknek akarjuk hirdetni az
evangéliumot. Olyan kedves az a lázas tevékenység, amikor valaki a
családtagjait minél hamarabb meg akarja téríteni. De ez sokszor nem megy olyan hamar.
Évekig vagy évtizedekig kell erre várni. Vigyázzunk, hogy ne türelmetlenül vagy
erőszakosan végezzük, de mindig a házunk népénél kezdjük. Pál mindig a
zsinagógában kezdte, aztán ha onnan kizavarták, akkor ment mindenhova és
mindenkihez, aki kész volt az evangéliumot meghallgatni. És ez is nagyon fontos
dolog, hogy ne legyen előítélet bennünk. Mi is otthon kezdjük el, mert ott
lakunk, ott látják az életünket, s ha tényleg megváltozott az életünk, akkor
ennek ott mindenki tanúja, de ne akadjunk itt el és ne karjuk mindenképpen csak
őket Krisztushoz vezetni. Ne nyomasszon agyon a felelősség, hogy az enyéim nem
akarnak rám hallgatni. Amikor lehetőségem van rá, nekik is beszéljek róla, de
sokakkal találkozom egy-egy napon Mindig kész legyek számot adni a bennem levő
reménységről, ha megkérdeznek. Ezt a készséget várja tőlünk a mi Urunk, aztán
az Ő dolga, hogy hozza elénk azokat, akikhez rajtunk keresztül kell eljutnia az
evangéliumnak.
5.
Pál nagyon komolyan vette, hogy ennek a
szolgáltnak az Ura: Jézus Krisztus. Ő küldte ki az első tanítványokat, hogy
menjenek és tegyenek tanítványokká minden népeket, Ő hívta el őt is, Ő küldte a
feladatokra, Ő adott nagyon sok áldást a szolgálatára. Ő mondja meg, hogy mikor
és mit kell cselekedni. Ez egészen természetes volt az apostolnak. Még így is
előfordult, és ez vigasztalhat minket, hogy még a nagy Pállal is előfordult,
hogy egy alkalommal úgy indult neki, hogy nem kérdezte meg a szolgálat Urát. Természetesnek
tartotta, hogy hogy azokat a gyülekezeteket
látogassa meg, melyeket az első missziói út alkalmával alapítottak. Nagy
lelkesen vágtak neki az útnak. De a dolog akadozott, nem ment a misszió, így
olvassuk: nem eresztett minket a Lélek. Az újjászületett emberben ott van Isten
Szentlelke, ez a Lélek jelzi, hogy engedelmes vagyok-e vagy sem, hogy ez helyén
való cselekedet volt, vagy ott járkálok, ahol semmi keresnivalóm sincs. Ezt
érezték Pálék is, de nem tudták, hogy mit kell csinálni. Amíg nem volt Biblia,
addig Isten sokszor látomásokon keresztül utasította szolgáit. Egy látomásban
Pál egy makedón férfit látta, aki hívta őt. Mi pedig azonnal odamentünk, ahogy
megértettük, hogy ez az Úr akarata. Csak ennyi kellett És nem tétováztak, hogy
ha már elindultak s szinte félúton vannak, csak nem fognak visszafordulni. Nem,
hanem azonnal megfordultak és mentek abba az irányba, ahova Isten küldte őket,
így jutott el az evangélium Európába. És ugyanaz történt a második missziói út
végén is. Itt azt látjuk, hogy Isten gyermeke a józan eszét is használhatja. Pál
indulni akar Jeruzsálembe, de meghallja, hogy a zsidók csapdát vetettek neki,
hogy meg akarják ölni, erre megváltoztatja útitervét, úgy hogy gyalog megy egy
nagy kerülővel, mert a csapdába azért mégsem sétál bele. Ilyen értelemben a
józan ész, amit már Isten Szentlelke vezet, megmarad a Jézusnak való
engedelmességben is. Így figyelünk-e mi az igére, hogy Uram, mit akarsz, hogy
cselekedjem? Különösképpen akkor, amikor többféle szolgálatra is van lehetőség,
több helyre is hívnak minket ugyanabban az időben. Most mi dönti el azt, hogy
mit tegyünk? Emberi rokonszenv, vagy ellenszenv, hogy mi nekem a
legkényelmesebb, a testhez állóbb, vagy az, hogy Ő hol és mire kar engem
használni. Az igazi áldás mindig ott van, ahova a szolgálat Ura küld. Ha oda
megyek, akkor leszek boldog.
6.
Megfigyelhetjük, hogy Pál egészen rendkivűli
erővel szolgál, szokatlanul nagy csodákat is cselekedett Jézus ő általa. Még a
zsebkendőjét is elvitték betegekhez és attól is meggyógyultak, ilyet még az
evangéliumban sem olvasunk. Mennyire elbízhatta volna magát. Ő azonban tudta és
elmondta, hogy mindezt Isten cselekszi és nem ő. Itt sok Isten-szolga
elcsúszik, hogy azért, amit Isten cselekszik, maguknak tulajdonítják a
dicsőséget. Pál az első út után visszatér Antiókhiába, beszámol a gyülekezetnek
arról, ami történt, hogy milyen nagy dolgokat cselekedett az Úr. Mindennek, ami
történik, az élő Isten az alanya. Aztán 2 évet tölt Efézusban, de erről is így
számol be Lukács: nem közönséges csodákat cselekedett az Úr Pál keze által.
Amikor a jeruzsálemi zsinatra megérkeznek, ott is elmesélik, hogy milyen
csodákat cselekedett Isten az ő szolgálatuk által. Sehol sincs az, hogy Pál ezt
vagy azt tette, ő azt tette, amit az Úr parancsolt neki. Ami történt, hogy az
emberek élete megváltozott, hogy emberek a pogányság sötétjéből a Krisztus
világosságába jutottak, ezt mind-mind Isten tette. Amikor Pál igét hirdetett,
akkor Isten cselekedett. Nem én a nagy Pál, hanem a nagy Isten és Jézus
Krisztus. Amikor a korinthusiak gyalázzák vagy dicsérik, akkor is azt mondja,
hogy ti csak az általam hirdetett evangéliumra figyeljetek. Azt vegyétek
komolyan, amit Krisztus mond. A valóságot csak az látja jól, aki így látja. Aki
látja a valóság Urát, a láthatatlan Krisztust, s az Ő nagyon is látható
tetteit. Az egyedül Istennek ad dicsőséget, mert mindent egyedül Isten
cselekedett. Nagy kísértésünk az, hogy Isten dicsőségéből lecsípünk egy kicsit.
Csak ilyen alázattal, ilyen engedelmességgel lehet szolgálni. Ami ebben a gyülekezetben
történik, az is mind Isten munkája, az hogy emberek hitre jutnak, bűnöket
elhagynak, hogy bűneikért bocsánatot kérnek, az min Isten munkája. Akkor is
Isten munkája, ha mi sokat dolgoztunk és imádkoztunk érte. Van egy szép
hallelujah ének, ami jól ábrázolja ezt. Először az ember azt gondolja, hogy én
teszek mindent, Isten semmit. Aztán már azt, hogy van mit Te és van mit én,
később már azt, hogy többet Te, kevesbet én, s a végül ki tudja mondani:
mindent Te és semmit én. Ez nem túlzás, hanem ez a valóság. Csak Isten tud nagy
dolgokat tenni, csak Isten tud embereket megváltozatni, hitre juttatni,
bűneikről meggyőzni. Mi csak egyet tehetünk: állhatunk rendelkezésére,
mondhatjuk: itt vagyok Uram, küldj el engem, használj fel engem is országod építésében.
7.
Pál életének következő jellemzője, hogy
szolgálatát sok szenvedés kísérte. Erről Jézus is sokat beszélt az ő
tanítványinak. Tanítványainak egyenesen ezt mondotta: elküldelek benneteket,
mint juhokat a farkasok közé. Pállal is előre közölte, hogy megmutatom neked,
hogy mennyit kell szenvedned az én nevemért. És valóban sokat kellett
szenvednie. Már a szolgálata elején, amikor megtérése után közvetlenül
Damaszkuszban a zsinagógában hirdetni kezdte, hogy Jézus a Messiás, ennek az
lett a következménye, hogy a zsidók elhatározták, hogy megölik, de hála
Istennek ez a gonosz terv tudomására jutott, már a kapukat is éjjel-nappal
őrizték, de úgy meg tudott menekülni, hogy kosárban leeresztették. Aztán
megérkezik Jeruzsálembe, ott sem titkolja életének nagy változását, ott is
bizonyságot tesz Jézus Krisztusról és ezután olvassuk: beszélt és vitázott a
görög nyelvűekkel, ők pedig arra készültek, hogy végezzenek vele. Egy zsenge
keresztyén, épp hogy csak elindul a hit útján, és az egyik helyen is, a másikon
is életére törnek. És ettől kezdve folyamatos életveszélyben végezte az
evangélium hirdetésének a szolgálatát. Közben egyik próbatétel a másikat érte,
olvashatjuk, hogy hány hajótörést
szenvedett, rablók támadták meg, a hatóság sokszor minden ok nélkül
megvesszőzte, pedig senkinek se ártott. Miért kellett ennyit szenvednie? Miért
kell Jézus elkötelezett szolgáinak ma is szenvedni: Ennek két oka van főképpen.
a.
Eszünkbe kell jusson az, hogy Jézus
kiről mondta azt, hogy neki az a célja, szenvedélye, hogy embereket öljön, hogy
gyilkoljon? Pál nagyon jól tudta, hogy
nem test és vér ellen hadakozik, hanem magával az ördöggel került szembe,
amikor arra szánta el magát, hogy emberek életét mentse. A lélek-mentés
szolgálatát végzőknek az ős-ellenséggel kell szembenézniük minden időben. Aki
az evangéliumot hirdeti, az az élet szolgálatába szegődött. Mert Jézus azért
jött, hogy életünk legyen és bővölködjünk. És aki Őt szolgálja, az akaratlanul is
ellenségévé válik annak, aki emberölő volt kezdettől fogva. Pál apostol ezzel
teljesen tisztában volt, le is írja egyik helyen (2Kor.2,11) Ugyanakkor abban
is bizonyos volt, hogy amíg el nem végzi azt, amit Isten rábízott, addig az
ördög sem bír vele és nem tudják életét kioltani. Jó ezt nekünk is
tudatosítani. Nekünk egy kemény ellenséggel van dolgunk, aki szüntelenül támad,
aki mindent keresztbe tesz, mert az ő szándéka épp az, hogy emberek ne térjenek
meg, ne változzanak meg. Minél komolyabban végezzük szolgálatunkat, minél
jobban igyekszünk lelkeket menteni, annál több szenvedést, próbát próbál a
Sátán nyakunkba zúdítani.
b.
Akik Isten szolgái lettek, azoknak
gondolkodása, életfolytatása annyira más, mint a világé, hogy a világ ezt
egyszerűen nem tudja elviselni. Mert amikor valaki az Isten kegyelméről szóló
evangéliumról bizonyságot tesz, és azt mondja: testvér, téged is szeret az
Isten és ki tud emelni abból a mélységből, amiben vagy, akkor az evangélium
bizonyságtevője se gondol arra, hogy az egyik legféltettebb emberi kincset
bántja: a büszkeséget. Mert ha az evangélium arról szól, hogy Isten abból a
mélységből, amibe beleestél ki tud emelni, akkor a bizonyságtevő szembesíti az
illetőt, hogy ő egy mélységbe esett, ahonnan a saját erejéből nem tud kijutni.
És ez egy rettenetes sértés az emberi büszkeség és gőg ellen. Amikor az evangélium
leleplezi a meztelen valóságot, és megmutatja a szabadulás útját, akkor
mindenkinek meg kell látnia elesettségét és tehetetlenségét. Az Isten végtelen
kegyelméről szóló evangélium szembesít a valósággal, és ha valakit ezzel
szembesítünk, akkor ezt ő nem veszi jó néven. Ezért lesznek a hitetlen,
beképzelt emberek ellenségei az evangélium bizonyságtevőinek, Jézus Krisztus
elkötelezett tanítványainak. Mert az ó-emberi természet nagyon védekezik Isten
szabadító kegyelme ellen. Pál apostol ezt képletesen így fejezi ki: mi
erősségeket építünk Isten munkájával szemben, és amikor az ember elismeri Isten
igéjét, és azt, hogy Ő szeret engem, nem
kell védekezni ellene, mert Ő nem ellenség, és végre leteszi a fegyvert Isten előtt,
akkor lerombol minden erődítményt és foglyul ejtődik Isten minden gondolata .
Mindenkinek számolni kell tehát azzal hogy Jézus Krisztus komolyan való
követése azt jelenti, hogy komoly áldások kísérik életünket, de ezzel együtt
szenvedés is jár a Krisztus bizonyságtételéért.
Pál hirdetni kezdte azt, hogy az emberek nézzenek szembe a valósággal,
olyan embereknek, aki azt gondolták, hogy ők a törvény teljesítéséért kapják
majd meg ellenszolgáltatásként az üdvösséget. De tudja az ember teljesíteni a
törvényt? Nem tudja. Akkor ezért mi semmit se kaphatunk, a törvény nem tarthat
meg minket. Nem valamilyen teljesítményért fizet Isten nekünk az üdvösséggel,
hanem anélkül, hogy megérdemelnénk, szeretetből, ingyen kegyelemből adja azt.
Aki ezt örömmel, hittel elfogadja, az megtapasztalja, hogy mit is jelent ez. De
ez először támadás az emberi büszkeség ellen, hogy először én teljesítek, s
aztán Isten fizet nekünk ezért. Az ember el kell jusson odáig, hogy megalázza
magát, kinyújtja üres kezét, s ezután örömmel és hittel elfogadja Isten
ajándékát. Most már látjuk, hogy miért haragudtak Pálra annyira azok, akik a
törvény megtartásában, és az azért kapott jutalomban bíztak. Itt nagyon fontos
látnunk azt, hogy a Szentírás, amikor az ilyen szenvedésről beszél, akkor
mindig hozzáteszi: az én nevemért. Mert a szolgáltban szenvedhetünk a magunk
hibái, butasága, erőszakossága, szeretetlensége miatt is. Itt nem erről a
szenvedésről van szó, s nagyon vigyázzunk arra, hogy a kettőt ne tévesszük
össze. Péter apostol nagyon világosan tanít erről: senki se szenvedjen
közületek, mint gyilkos, vagy tolvaj, gonosztevő, vagy, mint más dolgába
avatkozó, de ha valaki, mint keresztyén szenved, ne szégyellje, sőt dicsőítse
azért Istent. Merjük-e mi is vállalni az ilyen szenvedést?
8.
Pál a Jézustól kapott küldetést mindenek
fölé helyezte. Mindennél fontosabb volt számára, hogy amivel Jézus bízta meg,
kerül mibe kerül, neki az el kell végezni. Amikor búcsúzik az efézusi presbiterektől, akkor azt mondja
nekik: még az én életem sem drága nékem, csakhogy elvégezhessem az én futásomat
örömmel, és azt a szolgálatot, melyet vettem az Úr Jézustól, hogy bizonyságot
tegyek az Isten kegyelmének evangéliumáról.(Ap.csel.20,24) Ő pontosan tudta,
hogy mi a feladata. Neki az Isten kegyelmének az örömhírét kellett elmondani,
miközben élete élő illusztrációja volt annak, amit mondott, és ez neki
mindennél fontosabb volt. És ha őt ezért bántják, még ha az életébe is kerül,
akkor ez neki az életénél is fontosabb. Egyszer a római birodalomban történt,
hogy Afrikába kellett búzáért menni, szükség volt nagyon a kenyérre, de viharos
volt az idő, s óva intették őket, hogy ne induljanak el. Ekkor a kapitány ezt
mondta: navigare necesse est, vivere non est necesse. Vagyis hajózni szükséges,
élni nem szükséges. A feladat teljesítése fontosabb, mint az, hogy minden áron
életben maradjunk. Ezt Pál nagyon komolyan vette. Ő azt mondta: engem nem lehet
ijesztgetni azzal, hogy bántani fognak Jeruzsálemben, mert ha Isten engem oda
küld, akkor nekem oda kell mennem, aztán majd ott meglátjuk, hogy mit csinálnak
velem. Mert csak azt tehetik velem, mit a szolgálat Ura jóvá hagy, én pedig
semmi mást nem karok tenni, mint amit Ő nekem parancsol. Az életem sem drága,
csakhogy elvégezzem azt a munkát, amivel Ő bízott meg. Erről Pál sokféleképpen
beszélt, és munkatársait is igyekezett meggyőzni arról, hogy ezt ők is így
vállalják. De hát nem ugyanezt mondta Jézus is? Aki meg akarja tartani az ő
életét, az elveszti azt, aki pedig elveszti az életét énérettem megtalálja azt.
Minket mindig kísért egy beteges önféltés. Meg akarjuk mindenáron tartani
életünket, sokszor azokat a dolgokat, amikről úgy gondoljuk, hogy azok jelentik
számunkra az életet. De Jézus arra teljes lelki szabadságra akar eljuttatni
minket, hogy érette mindent odaadjunk. Mert Ő számunkra a legnagyobb kincs, meg
természetesen az a feladat, amivel Ő bízott meg. És aki kész bármiről
lemondani, az nyeri meg az életet, annak az élete lesz egy gazdag, áldott élet.
Mindnyájan ismerjük Jézus szavát a búzamagról, amikor azt mondja, hogy ha a
búzamag nem hal el, akkor egymaga marad. Az eredeti szövegben még keményebb
kifejezés áll: elrothad. Csak ha ezt vállalja, akkor lesz belőle kalász és
kenyér. A búzamagot vitrinbe is lehet tenni, ott évekig eláll, de senkinek
semmi haszna sem lesz belőle. Vagy vállalja, hogy tönkre megy, s akkor
gyümölcsöző, gazdag élete lesz. Erre bátorít az Úr bennünket is, akik neki
akarunk szolgálni. Ő maga életével és halálával adott példát erre. Ő is
belehalt a kereszten, de ennek gyümölcsei mind a mai napig ott vannak ebben a
világban. Pál apostol komolyan vette, hogy nem magát kell féltenie, hanem a
rábízottakat. Figyeljük csak meg: mi sokszor elvileg, elméletileg készek
vagyunk bizonyos feladatok elvégzésére, csak épp ne kerüljön semmibe. Mi mindig
azt a kérdést latolgatjuk: megéri-e? De ha egy szolgálatra rámegy a kényelmünk,
szabadidőnk, ha kerül valamibe, akkor vissza szoktunk lépni. De egy igazi
szolga, egy igazi presbiter Isten iránti hálából és felebarátja iránti
szeretetből kész kell, hogy legyen arra, amit Úr parancsol, még akkor is, ha z kerül
valamibe. S ha azt végezzük, amit az Úr parancsol, akkor nem fogunk elfáradni
sem. Általában az embereket nem a
szolgálat fárasztja el, ha nem a pótcselekvések. H a szolgálatban
elfáradunk, az egy jóízű fáradtság, és azt könnyen ki lehet pihenni. Vigyázzunk
mindig, hogy azt tegyük, amivel Ő bízott meg, s akkor beteljesedik a prófétai
szó: járnak, és nem fáradnak el, futnak, és nem lankadnak el.
9.
Végül egy utolsó jellemzője a Pál
szolgálatának az, hogy ő szolgálatát általában nem egyedül végezte, voltak
barátai, munkatársai, hívő testvérei. Sok név van az Apostolok cselekedeteiben,
s a levelekben. A missziói útjaira se egyedül indult mindig volt kísérete. Ezt
meg kell tanulnunk nekünk is. Amikor valaki gyedül marad hosszabb ideig a
szolgálatban, akkor annak nem a gyülekezet vagy mások az oka, hanem vele is
valami baj van. Kell vállalni a munkatársakkal való együttmunkálkodás
kockázatát, lépjünk ki önmagunkból, merjünk szolgálatokat bízni másokra is. Ha
ezt tesszük, nem fogunk egyedül maradni. De! Az apostol mégis mindig kereste az
alkalmát annak, hogy egyedül maradhasson. Hogy legyenek olyan időszakok az
életében, amikor négyszemközt marad az Ő Urával. Egyszer az történt, hogy a
munkatársai hajóval mentek, ő pedig gyalog ment egyedül. Szükségét érezte annak,
hogy most senki se legyen mellette, hogy csendben elmélkedhessen. Isten
szolgáinak szükségük van néha egy-egy időre, amikor számvetést végeznek, amikor
kiöntik szívüket az Úr előtt, amikor újabb feladatokat kapnak az Úrtól,
leteszik terheiket. A hívő embernek is van szüksége szabadságra, megpihenésre.
Talán még több
dolgot is fel lehetne sorolni, de a mai alkalommal legyen ennyi elég.
Vizsgáljuk meg életünket, szolgálatunkat ennek a fényében, s adja az Úr, hogy
ezen előadás is segítsen abban, hogy még jobban, hűségesebben végezzük
lelkipásztori, presbiteri, vagy bármilyen más minőségben végzett
szolgálatunkat.
(Ezen előadást
Cseri Kálmán, két igehirdetésének felhasználásával írtam, melyek 2005-ben
hangzottak el a pasaréti gyülekezetben.)
Lőrincz István
2011 augusztus havában
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése