A Szentírás
helységei: Antiókhia I.
Isten kegyelméből új sorozatot indítunk, melynek keretében a Szentírás
helységeit igyekszünk számba venni, hogy mik is történtek ott, és természetesen
itt is az lesz a legfontosabb, hogy megvizsgáljuk, hogy mi mit tanulhatunk mi
ezekből. E sorozat által is kettős célunk lesz: növekedni hitben és ismeretben.
Az első helység, amiről
beszélgetni fogunk: Antiókhia. Most csak néhány bevezető gondolatot lássunk,
mert e nélkül nem érthetjük meg a következendőket sem. E város gyülekezete
kimondhatatlanul fontos a keresztyénség kialakulásában és fejlődésében a
Krisztus utáni első három évszázadban. Tudjuk azt, hogy sok ilyen nevű
település volt az ókorban, szám szerint tizenhatról tudunk. Az Újszövetség ezek
közül kettőről tesz említést, az egyik Ázsia tartományban volt, határváros
Frigia és Pisidia között. Pál itt is járt az első missziói útja alkalmával, de
ennél sokkal de sokkal jelentősebb az az Antiókhia, amiről néhány alkalommal
beszélni fogunk. Ez Szíria tartomány fővárosa volt, valamikor egy gyönyörű
város, ma egy jelentéktelen lepusztult városka Törökország területén, és Antakyanak hívják. A Libanon és Taurusz
hegység közötti völgyben fekszik, az Orontesz folyó partján, 32 km-re a
Földközi tengertől és 300 km-re Damaszkusztól. Kr.előtt 300-ban alapította
Szeleukosz Nikátor. Kedvező fekvése miatt a város gyorsan fejlődött,
kereskedelmi, kultúrális, közigazgatási és gazdasági központtá nőtte ki magát.
Kr.előtt 64-ben lett a Római Birodalom részévé, ekker lett tartományi főváros
is, a római helytartó székhelye, Róma és Alexandria után a birodalom harmadik
legnépesebb városa volt, lakosainak száma meghaladta a 200.000-et, de még ennél
többről is beszélnek. Összekötötte Keletet és Nyugatot, ezért nagyon fontos
kereskedelmi központ is volt. Híres volt szarvasmarha tenyésztéséről is többek
között. Kúltúráját a hellenizmus határozta meg. A hellenizmus ennek a kornak
kúltúrális mozgalma volt. Ez tulajdonképpen Makedón Sándorral kezdődött a
Kr.előtti 4-ik században, melybe Perzsia elfoglalása után perzsa elemek is
keveredtek. A hellenizmus szó szerint görögséget jelent, vagyis görög életmódot
és szokásokat. A legfőbb jellemzője az volt, hogy igyekezett felszámolni és
magába olvasztani különböző nyelveket, kúltúrákat, azoknak minden sajátosságukkal
együtt, s azon igyekezett, hogy mindenkit egy egységes néppé formáljon. A görög
kúltúra megpróbálta Keletet és Nyugatot összhangba hozni. Megpróbált az akkori
világra egy egységes gondolkodást rákényszeríteni, ennek érdekében létrehoztak
egy egységet nyelvet is, ez volt az ú.n.”koiné”, az Újszövetség nyelve ez. A
hellenizmus egyik példája épp a császárkultusz volt, ami az uralkodók vallásos
tiszteletét, imádását jelentette. Keleten ez már régebb szokásban volt, hisz az
egyiptomi királyok, a fáraók már születésük pilllanatától isteni tiszteletben
részesültek. Ez lassan, de biztosan Nyugatot is maga alá gyűrte. Ennek első
jelentős képviselője Domitianus császár volt, aki Kr. után 86-ban nevezetette
magát „istennek és úrnak”. A császári ünnepeken mindenki kivétel nélkül fehérbe
kellett öltözzön, amikor a császár megjelent, a népnek újjongásban kellett
kitörnie és mindenki a császárt kellett éljenezze. Az egész ország egyfajta
császárt dicsőítő szavaló-kórussá kellett váljon. Még az állatok is részt
kellett vegyenek ebben, betanított papagájok is ezt kellett rikoltozzák: ave
cezar. A császári iratok így kezdődtek: „az úr, a mi istenünk parancsolja”. A
birodalmi végzések, törvények így kezdődtek: „tetszett az úrnak, a mi
istenünknek az ő kegyelmességében”. Ez hihetetlen nehézséget és próbatételt
jelentett az első három század keresztyéneinek, akik különben hűséges és
engedelmes alattvalók voltak, becsülettel végezték a rájuk bízott munkát, de
egyre nem voltak hajlandók: a császárt istenként imádni, mert számukra egyedül
Isten és Krisztus volt az imádandó. Erre a császár és az emberei azokat, akik a
császárt nem voltak hajlandók imádni kiéheztetett oroszlánok elé vetették. Hatalmas
arénákban, a mai stadionok elődjeiben összegyűjtötték az embereket, először
bevonult a császár, mire a tömeg felordított: kyrios kaisar, vagyis a császár
az úr, s ekkor láncra fűzve bevezették a hitvalló keresztyéneket, akik
énekelték, hogy Kyrios Christos, vagyis Krisztus az Úr, és így mentek az
oroszlánok elé. Ez az egyszerű hitvallás az életükbe került.
Máris feltehetjük a
kérdést: nekünk mennyit ér a hitünk és hitvallásunk? Mit vagyunk mi készek
áldozni Krisztusért és az Ő egyházáért, adott esetben a helyi gyülekezetért?
Nem kellene-e mélyen megszégyenítsen az első keresztyének vértanúsága, amikor
mi már úgy elkényelmesedtünk, hogy a néhány lépesre levő templomba se megyünk
el, főleg ha egy érdekes műsor megy a Tv-ben vagy épp kedvezőtlen az időjárás.
Lelkészi irodákban és közgyűléseken pedig azon vitatkozunk, hogy tudunk-e 1%-ot
fizetni jövedelmünkből az egyház fenntartásáért. Egy híres lelkipásztor, aki 14
éven át szenvedett a negyvenes évek végétől a hatvanas évek elejéig a
kommunizmus szörnyűséges börtöneiben, aki sok verést és kimondhatatlan
megaláztatást szenvedett Krisztusért, hitének bátor megvallásáért, a
konfirmáció előtti napokban a konfirmadusait elvitte az állatkertbe, odavezette
őket az oroszlánok ketrece elé és azt mondta nekik: az első keresztyének úgy
tettek hitvallást a hitükről, hogy odamentek az oroszlánok elé, ti mire vagytok
készek hitetekért? Mert a ti elődeitek az első három évszázadban erre is
képesek voltak. Ezeket azért is írom le, mert ennek ismerete nélkül a Jelenések
könyvéből semmit se érthetünk meg, és azért is, hogy ezeket a drága véártanú
testvéreinket soha se felejtsük el, hanem naponta merítsünk hitet és bátorságot
az ő helytállásukból.
Antiókhiában híres-nevezetes
filozófia iskolák, retorika-egyetem és egy nagyon gazdag könyvtár is volt., de
volt itt színház, stadion, nyilvános-házak, kaszinók és szórakoztató-park, ha
akkor nem is így nevezték. Voltak itt termál-fürdők és egy amfiteátrum is kifejezetten
a küzdő-sportok művelésére. Volt ennek a városnak egy hatalmas, oszlopok által
szegélyezett 6,7 km-es sugárútja, de volt itt utcai világítás gyönyörű fajansz
–csempe és mozaik is. Jellemző volt erre a városra a teljes erkölcsi lazaság, a
liberalizmus. Kéjnők egész serege, kártya-partik és kicsapongó orgiák várták a
szórakozni vágyó gazdag embereket. Nagyon szerették itt a viccelődést, a
humort, nem véletlen, hogy a kereszyténeket itt nevezték először
keresztyéneknek, ami akkor nem egy elismerő megtiszteltetés, hanem egy cinikus
gúnynév volt. A fényűzésnek, szórakoztatóiparnak megvolt az ellentéte is, a
város széli nyomornegyedek, ahol rabszolgák százezrei tengették életüket.
Nagy zsidó közösség is
volt a városban, méghozzá igen missziós lelkülettel és lendülettel, nagyon sok
volt itt a prozelita, akik pogányokból lettek zsidókká. Az István kivégzése
után támadt üldözésben sok keresztyén ide menekült Jeruzsálemből, ezek igen
komoly missziói munkába kezdtek, és a keresztyének száma rövid idő alatt nagyon
megnövekedett. Isten kegyelméből itt egy erős, aktív gyülekezet lett. Először
Barnabást küldte az apostolok tanácsa ide Jeruzsálemből, aki mikor látta, hogy
a munka meghaladja az erejét, Pált hívta magához Tárzuszból, hisz ez nem volt
messze Antiókhiától. Innen indult Pál missziói útjaira, de erről még bővebben
fogunk szólni. Így lett Antiókhia a világmisszió bölcsője, a misszió
anyahajója, ahogyan még nevezni szokták. Itt alakault ki az ún.”antiókhiai
írásmagyarázat”, amelyik az alexandriai ellenében, amelyik az allegorikus
magyarázat szószólója volt, a betű szerinti magyarázásra tette a hangsúlyt,
amit később a reformáció is megerősített, és ami jellemzi a mi
írásmagyarázatunkat is. Ezek után meg fogjuk vizsgálni, hogy mit tanulhatunk mi
ettől a gyülekezettől.
Olvasandó igék: Ap.csel.
11,19,26, Zsid.11,36-38, Jel.6,9-10
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése