Hivő vagy tudós?
Holland-magyar kapcsolatok a Tudományok Köztársaságában a 16-ik századtól kezdve
Irta:Dr.W.Th.M Frijhoff, az amsterdami egyetem
egyháztörténet tanára
Valószinű, hogy a korai modern korban(16 század) a legismertebb kapcsolat
Hollandia és Magyarország között a tanulmányi utazás, az ú.n. peregrinatio academica volt, amikor is magyarországi vagy erdélyi
református diákok elindultak a nagy tanulmányi központok felé, az Észak-Holland
Köztársaság egyetemei, illustris iskolái felé. Még akkor is, ha pontos számukat
sohasem fogjuk tudni, az biztos hogy több ezren járták végig ezt az utat.
Kezdettől fogva ezt az utat az egyházi kapcsolatok keretében szemlélték, mint
hivő emberek útját. Anélkül hogy ezt a tényt a legkevésbbé is akarnánk tagadni,
a következőkben azt akarom bizonyitani, hogy ez az egész történés egy új
megvilágitást nyerhet, hogyha ezt a tudományos kapcsolatok szempontjából
vizsgáljuk a koramodern Európa Tudományok Köztársaságában.(hollandul Republiek
der Letteren).
Politikai osztály és kulturális dinamika
Először vázoljuk fel röviden az
európai helyzetet. A három évszázadot, amit a reformáció- úgy a protestáns,
mint a katólikus- egyfelől, valamint a tizennyolcadik század végének forradalmi
korszaka másfelől behatárol, hagyományosan az abszolút állam felvirágzásának
dilemmája szemszögéből szoktuk vizsgálni. Az állam kialakulásának folyamata már
a Középkorban elkezdődött, István király 1OO1-ben történt megkoronázása
jellemző megnyilvánulása ennek. Ez egy egész sor tényezőben talált táptalajra,
mint a városok fejlődése, növekedése, a világgazdaság vonzása, amit jónéhány
új, kapitalista mintára szervezett európai kereskedővállalat uralt, és ami
néhány európai központban koncentrálódott, aminek jellemzői a tehnikai-tudományos
fejlődés, a fejedelmi udvartartás összpontositása, az állami intézmények
szakosodása és főleg a hegemóniáért folytatott harc Európában. A Westfáliai
Békeszerződés, amit Münsterben és Osnabrück-ben kötöttek meg 1648-ban a Pyreneus-i Szerződéssel együtt, ebben a tekintetben egy
fontos fordulópontot jelentenek.
Ez a békeszerződés véget vetett egy egész sor vallásháborúnak, amelyek
közül a Nyolcvanéves Háború csak az egyike volt Hollandiában. Ez végérvényesen
szakitott a respublica christiana politikai
felfogásával, ami szerint Európa egyidejüleg két fő, illetve két kard (két
vezetés) alatt volt, egy egyházi (a pápa) és egy világi (a császár) alatt. A
politikai osztály emancipálódott , a raison
d’État sok ország számára vezérelv lett a nemzeti és
nemzetközi politikában egyaránt. A közösségeket, melyek kivivták szabadságukat,
mint például az Észak-Holland Köztársaság és a Svájci Konfederáció mint teljes
jogú, önálló államok, akik maguk fölött egy magasabb egyházi hatalmat nem
ismernek el. Egy nemzetközi jogrendszer lép érvénybe és az országok közötti
hatalmi egyensúly lesz az európai viszonyok alapja. Az államok kialakulása –
csak egy látszólagos paradoxon- ezt segiti a szakadatlan háborúzás a
hegemóniáért is, ami a fejedelmek pénzügyi szükségleteit növeli és a pénzügyi
hivatalok által az alattvalókat egyre inkább gyámsága alá vonta. Ez a tény
egyidejüleg az állam, hadsereg és nép közötti politikai és filozófiai reflexiót
is megerősitette és a polgárok tudatára ébredtek annak, hogy nemzeti érdekek
forognak kockán. Igy keletkeztek a nemzeti közösségek, kapcsolatok az egyes
államokon belül, ezekben a többnemzetiségü államokban, ami áthidalt a határokon
is.
A politikai osztály emancipációja maga
után vonta a vallási osztály bizonyos fokú emancipációját is. A hagyományos
viszonyok megfordulnak : nem az egyház gyakorol hatalmat a politika felett,
hanem az állam ellenőrzi az egyházat. Eközben Európában nagyon sok felekezet
alakul ki, ami új megoldásokat is követelt. Példa erre a hivatalos, még
törékeny tolerancia- politika, amit Franciaországban kényszeritettek ki. Egy
formális lelkiismereti szabadság ez , az istentisztelet szabadsága nélkül, úgy
ahogy az az Észak-Holland Köztársasgban volt, a hivatalosan elismert,
eltűrt felekezetek sokasága , amelyeket
később az államegyházon kivül is elismertek, úgy mint Angliában is történt. A
Német Birodalomban egy nagy felekezetekre való osztódás folyamata volt
megfigyelhető, aminek következtében a különböző egyházak kialakultak,
megszilárdultak, és ezek az egyházi harcok a társadalmi életre is hatást
gyakoroltak.
A későközépkori Christianitas páneurópai
osztálya, ami sok lehetőséget biztositott a tapasztalatcserére és az
átjárhatóságra a politikai határok között, ez közlési lehetőséget kinált a
különböző uralmi területek között, s ami egyszerre csak drasztikusan
behatárolódott, korlátok közé szorult. A korai modern Európa férfiait és
asszonyait fizikai értelemben vett elzártság, beszükités fenyegette , egy
bizonyos földrajzi területre. Mind erkölcsi, mind vallási területen ki voltak szolgáltatva
a világi felsőbbség hatalmának, jobban mondva szeszélyének. A tizennyolcadik
században egy új, világi gondolkodás kapcsolódott össze politikai
törekvésekkel, amely szerint az ember formálható, alakitható. Ez az
abszolutista uralkodókat egy lépéssel még tovább vezette. Zsarnoki módon
próbálták alattvalóikat egy új polgári
ideálnak, eszménynek megnyerni, amely szerint az állam mindent ural, diktál
esetleg átalakit a polgárban.
Annál fontosabb tudatositanunk, hogy Európában állandóan ellentétes erők
müködtek, amelyek egyházi és lelki szabadságot, tágasságot és intellektuális
szabadságot próbáltak megvalósitani, a politikai világ egyre szűkösebb és
nyomasztóbb zártságában. Három mozgalmat kell itt megemlitenünk. Egyesek a
tudomány és kultura eszményét emelték magasra, amely minden országot és minden
népet át kell hogy öleljen és gyakorlati formákat kerestek ennek
megvalósitására. Mások univerzális, egyetemes, Isten által rendelt jogokra
hivatkoztak, amiket Isten a papságnak adott, amelyek a politikai határokat eleve
túlléphetik. Mások szűkség által kényszeritve más országokban is dolgoztak, nem
csak a sajátjukban, esetleg egyidejüleg
több országban is. Azáltal, hogy a saját ismeretüket, normáikat, értékeiket
átadták a vendégországnak, az európai kúltúra új egységének az alapját vetették
meg. Ez utóbbiak a méginkább hozzájárultak Európa dinamizálásához.
A „Tudományok Köztársasága”
Első sorban a „Tudományok köztársaságára” utalok, azután pedig a nagy vallási áramlatokra, amelyek Európa összes egyházait áthatották, végül pedig a menekült közösségekre, amely Európa nemzetekre és felekezetekre való felosztásának egyik mellékjelensége lett. E három nemzetközi mozgalomnak, illetve szervezetnek a hasonlósága sugallja, hogy ezek egymással kapcsolatban voltak. Ők időnként dinamizálták egymást és spirálszerüen erősitették egymást. A „Tudományok Köztársasága” ( hollandul:Republiek der letteren) a tudományok egyfajta univerzális közössége akart lenni, jobban mondva a tudósok egyfajta közössége, az intellektuális munka és a tudomány területén, amiben nem számitott a nemzeti, vallási, származási vagy szociális különbség, amit az egyenlőség, a szabadság és a közösségi szellem jellemzett. Mivel ennek kozmopolita igénye volt és egy tudományos hálózatot akart létrehozni, ezért a nemzetközi szellemre támaszkodott: a katólikus egyházra, ennek nemzetközi rendjeire és kongregációira, az akadémiák és tudományok református „internacionáléjára”, nemzetköziségére, később a janzenisták ellenállási mozgalmára az állami abszolutizmussal szemben, de nem felejtették el a kereskedelem, a pénz és a tudomány zsidó szórványát sem. Profitáltak a menekült -közösségekből is, mint például a hugenották, akik a Nantes-i Ediktum után(1685) kirajzottak Európa vendégszerető országaiba. Segitett ebben a lingua franca , a francia nyelv, amely egyfajta európai kommunikációs és kultúrnyelv lett, annyira, hogy a kultúra még Berlinben is francia nyelvű lett, ahol Rivarol 1784-ben hires beszédét Discours sur l’universalité de la langue francaise bemutathatta.
A “Tudományok
Köztársaságának” magva eredetileg a humanizmusban gyökerezett . A humanizmus
már a tizenötödik században korán és
sikeresen jelentkezett. Egy nemrég megtartott holland-magyar szimpóziumon a
hangsúlyt a humanizmus kezdeti sikerére helyezték a tizenhatodik századi
Magyarországon és Hollandiával való tudományos kapcsolatokat is
kihangsúlyozták. . Valószinű, hogy mindezen tényezők összefonódásából
következik, hogy a magas szintű oktatás a tizenötödik század végén zajtalanul
eltűnik Magyarországról. A törökök előrenyomulása és Budapestnek elfoglalása, a mohácsi vész (1526) , a török
megszállás, ami egészen 1681-ig tartott,
a megmaradt rész rivalizálása a szomszédos keresztyén országokkal, a teljes
jogú udvari kultúra hiánya a maga impulzusaival, valamint az osztrák uralkodó
közömbössége, hatott a tudományra és a kultúrára, Magyarország tudományos
apparátusának kiépitésére, és ezek együttesen elősegitették magas szintű
oktatás eltűnésének a folyamatát. Klaniczay Tibor felmutatta, hogy ez a hiány
felelős azért , hogy a korai modern magyarországi kultúrában egy kettős
rendszer alakult ki. Egy idegen eredetű akadémiai kultúra mellett, amit
külföldi egyetemeken sajátitottak el, volt a tudósoknak egy belhoni társasága
is, helyi kollégiumok magas szintű tanitása, ez akadémiai szintnél valamivel
alacsonyabb szintű tudósokat formáltak ki. Ezek a közösségek sokkal inkább a
helyi szükségletekre figyeltek, mint az akadémiai kultúra követelményeire.
Kérdéses, hogy ez az
állitás, aminek általános volta miatt kétségtelenül figyelmet igényel,az egész
magyar társadalom csoportjaira alkalmazható-e, a korai modern korban
Magyarország olyan kultúrális egységet alkotott-e, ahol csak a szellemileg egy
szinten állók foghattak össze? Itt elsősorban a protestánsokra, a
lutheránusokra és a reformátusokra gondolok, akiknek a politikában alárendelt
szerepük volt, kisebbségi helyzetükből kifolyólag. Vajon a külföldi
tanulmányozásuk által kevésbbé voltak-e nyitottak országuk szükségeivel szemben
és vajon ezért kevésbbé megbizhatóak
voltak-e? A következőkben ilyen vonatkozásban csak a reformátusokról
szólok. A lutheránusok, akik a Szent Római Birodalomban vallásos impulzusokat
nyerhettek, más helyzetben voltak, mint a reformátusok.
A körülmények nyomása alatt
a tizenhetedik században , a Tudományok
immár megszilárdult Köztársasága és a kálvinizmus új ineternácionáléja egymásra
talál. A kálvinizmus képviselői révén , főleg a Német -országokban,
Nagy-Britanniában és Hollandiában a Tudományok Köztársaságának kihatásai elérnek
Európa legtávolabbi sarkaiba is, a tudományos kapcsolatok , könyvek, kéziratok,
de főleg az oktatás és tanulmányutak által. A kálvinizmus, ami Magyarországon
is a periférián élt, nyilvánvaló szerepre tett szert. Nem csak a helyi vezetők
tudományos szintjét és nevelését erősitette, hanem kapcsolatot tart Európa intellektuális és spirituális központjaival
és biztositja az eszmények, értékek és kultúrtermékek folyamatos beáramlását.
Ez a “Tudományok
Köztársaságának” is érdeke volt . A periférián, főleg Közép és
Délkelet-Európában pezsegnek az eszmék. Comenius, a cseh püspök és az
antitrinitáriusok ( szociánusok és unitáriusok), akik sokan vannak főleg
Lengyelországban, s akiket a világi felsőbbség Erdélyben erősen támogatott,
mind példái ennek. A “Tudományok Köztársasága” úgy tartja számon Délkelet
–Európát, mint ami nagyon közel áll a tudomány klasszikus forrásaihoz, a török
uralom ellenére is. Többé vagy kevésbbé várják az ismeret és tudományosság átadásának
egy második áramlatát, egy új translatio-t
Keletről Nyugatra, kevésbbé lényegest ugyan, mint az első kettő, amely
Görögországból Róma felé és ezer évvel később Itáliából Észak-Nyugat Európa új
Athénjei És Rómái felé, vagyis olyan kultúrközpontok felé mint Párizs, Leuven
vagy Leiden ( Leident Meursius 1625-ben Athenae batavae- nek nevezte). Ezek az
áramlások nem voltak kevésbbé termékenyek és megújitóak, mint az évezredekkel
előbbiek.
Egyik ilyen áramlat volt a
református magyaroké, akik külföldre mentek tanulni, egyrészt azért, mert
otthon nem találhatták meg a képzés megfelelő módját, másfelől azért mert egy
olyan világot kerestek, ahol áradt a kultúra és ahol úgy érezték, hogy ők is
aktiv módon részt vehetnek a tudományos vitákban. A kálvinista internácionálét
úgy tekinthetjük, mint a “Tudomány Köztársaságának” egyik legdinamikusabb
alrendszerét. A kálvinista közösségeknek nem mind egyforma felekezeti szinezete
volt, de az egység érzésének legnyilvánvalóbb bizonyitéka, hogy kölcsönös
párbeszédben állottak egymással és egymás létezési jogát elismerték.
Jóllehet a kálvinizmus a
legfiatalabb és legkisebb testvére volt a protestáns reformációnak,
lassan-lassan földrajzilag a leginkább elterjedt irányzat lett, Új- Angliától
és Skóciától Erdélyig, Franciaországon át az Észak-Holland Köztársaságig,
eljutott sok német államba és svájci kantonba , de Lengyelország, Ausztria és
Észak-Itália bizonyos részeibe és természetesen Magyarországra is. Jóllehet a
reformátusok csak néhány országban jutottak el az államegyház státusába, sőt
annak ellenére, hogy politikailag mások uralkodtak rajtuk, a kálvinista
közösségnek épp a széttöredezés lett az ereje. Amikor a hugenottákat
Franciaországból elűldözték, mindenütt Nyugat-,Közép-, és Észak-Európában igazi
együttérzésre számithattak. Az üldözött hittestvérek iránti szimpátiát a
magyarországiak és az erdélyiek is élvezték.
Magyarország evidens módon a
“Tudományok Köztársasága” határán kivül esett. A perifériához tartozott, és
ezért a bebocsáttatásért mindig meg kellett küzdenie a különböző szervezetekkel
és intellektuális tekintélyekkel. A “Tudomány Köztársasága” imagined community-je, hogy Benedict
Anderson egyik kifejezését használjuk, nem ismert földrajzilag pontosan
körülirt határokat, de mindenki tudta, hogy ki odatartozó és ki nem. Nápoly,
Velence, Bázel,Strassburg, Avignon, Lyon, Párizs, Lipcse, Prága, később Leiden,
Amsterdam és London határozottan oda tartozott. Valencia, Barcelona,
Koppenhága, Krakkó és Budapest pedig nem, még annak ellenére sem, hogy
esetenként nagy tudósok dolgoztak ott, mint például Kopernikus Krakkóban vagy
Tycho Brahe Dániában. De Kopernikus elmélete nem tudott addig áttörni, amig azt
a “Tudomány Köztársaságának” döntő vidékein nem fogadták el, és Tycho Brahe
munkái csak akkor lettek gyümölcsözőek , amikor azok a császári udvarba,
Prágába megérkeztek.
Én ezt a döntő vidéket a
“tudomány poligonjának, gyakorlóterének” neveztem, egy derékszögű négyszögnek,
amely Dél és Nyugat-Európából indul ki, Észak-Dél irányba halad, amit a
legjelentősebb városok, egyetemek és akadémiák határolnak be, illetve könyvtárak
, az akkori kor elit tudósai. A tizenhetedik században a négyszög Nápolyon és
Rómán át Toulouse, Bordeaux, London, Oxford és Cambridge felé halad nyugati
irányban, onnan Leiden, Amsterdam, Hamburg és Dantzig északi irányban, azután
pedig Prágán, Bécsen, Münchenen és Velencén át keleti irányba , majd pedig
Firenzén és Bolognán keresztül visszaérkezik Rómába.
Ahhoz, hogy valaki
bebocsátást nyerjen a tudomány világába intenziv kapcsolatba kellett kerüljön e
“gyakorlótér” tekintélyes tudósaival. Ennek több módja is volt. A “Tudomány
Köztársaságának” kommunikációs formája a levelezésben és publikációkban
nyilvánult meg, de azok számára, aki a perifériáról jöttek és intellektuális és
tudományos mivoltukat még bizonyitaniuk kellett, főleg abból állott, hogy kollégákat,
illetve könyvtárakat látogatottak meg,
egyszóval utazniuk kellett. Az utazás még valami más miatt is fontos
volt. Az utazásra, még a nem tudós ember útjára is úgy tekintettek, mint az oktatás
beteljesitésének egyik legfontosabb eszközére. Ez megnyitotta a diákok számára-
úgy ahogy akkor mondták- a világ könyvét. Még az iparosok és fiatal kereskedők
is egy külföldi tanulmányút által próbálták tökéletesiteni az ő
felkészültségüket, szakmai képzettségüket. Ez nem csak az elit és uralkodó
rétegre volt érvényes, mert a tanulmányutat a grand tour egyik formájának tekintették, de úgy is értékelték, mint
Isten igéjének közvetlen szolgálatát.
A mélyen hivő református
teológus Franciscus Gomarus 16O3-ban azt állitotta, hogy egy jövendőbeli
lelkipásztornak fontos, hogy több egyetemet is meglátogasson Németországban és
Svájcban, mielőtt a lelkipásztori tisztet elfoglalná. “ pour avoir cognoissance
de meurs, de l’ estat des eglises, gens doctes stb” még akkor is, ha az ezzel
járó turizmust elutasitotta. Thomas Erpenius a Leiden-I egyetem arabnyelv
tanára a peregrinatio academica célját
1631-ben tágabb értelemben, egy pregnáns mondatban igy fogalmazta meg:” finis
peregrinationis sit notitia sextuplex: linguae, regionis, religionis, rerum
gestarum, morum et clarorum viorum” vagyis a tanulmányútnak hat célja van:
megismerni a nyelvet, a szervezeteket, a vallást, a történelmet,az erkölcsöket
és egy másik ország nagy embereit.
Akárhogy is legyen, egy tanulmányút általános szokása egybeesik azzal a
próbálkozással, hogy valaki a “Tudományok Köztársaságának” internacionális
központjait meg akarja ismerni, azáltal, hogy valaki egy jó református
egyetemet látogat, nem vesziti el saját identitását . A magyar diákok hosszú
időn át tartó peregrinációja is ezt bizonyitja.
Magyarországi és erdélyi diákok
Hollandiában
Sohasem lehet
pontosan megtudni, hogy hány magyarországi és erdélyi diákot vonzottak a
külföldi egyetemek. A diákok áramlása
az Észak-Holland egyetemek felé 162O-ban kezdődött és az Utrecht-i akadémia kivételével
az 1794-1795- ben lezajlott Batáv fordulatig tart, amikor is az ország francia
érdekszféra alá került. Az Észak-Holland Köztársaságban, az öt teológiai fakultás és a Deventer-i
illustris iskola fennmaradt beiratkozási naplója alapján tájékozódhatunk, de
még igy sem lehet megtudni az összes diák nevét és pontos számát. Nem mindig
jegyezték be az ország és a származás pontos helyét és nevét, még akkor sem, ha
a magyar nevek elég jól elárulják magukat, de igy is sok a torzulás, nem is
beszélve azokról, akik latinositották nevüket, ezzel is ki akarván fejezni azt,
hogy ők a “Tudomány Köztársaságához” és a hivők internácionáléjához tartoznak,
és nem egy kényúr földi országához, azok minden korlátozottságával. Az is igaz,
hogy az ilyen diákok száma nem lehetett túl nagy.
Elég sok diák egyik
egyetemről a másikra ment, mások kitartottak egyetlen egyetem mellett.
Természetesen a gazdasági tényező is egy fontos szerepet játszott: az ingyenes
beiratkozás, az ösztöndij, az ingyen ebéd és az olcsó diákszállás nagyon
gyakran döntő módon határozta meg a tanulmányozás helyének a megválasztását. De
ezt az érvet nem szabad eltúlozni. A diákok régen is találékonyak voltak, hogy
hogyan juthassanak bevételhez, hogyan jussanak egy támogatóhoz, aki utazásukat
segitette, dolgoztak mint házitanitók, repetitorok, korrektorok és még más munkát
is végeztek. Az egy népből vagy országból származó diákok kölcsönösen
segitették egymást. Nem szégyelltek koldulni az államkincstárnál, a
diakóniánál, egyes alapitványoknál, amelyeknek cime általánosan ismert volt,
például a bázeli Erasmus alapitványnál, amit Erasmus hagyatékából alapitottak,
hogy diákokon és menekülteken segitsenek, és ami mozgatója volt Európa vándorló
tanult embereinek.
De mindenképp lenyűgöző azon
magyar diákok száma, akiket az Észak-Holland egyetemeken beiratkozva találunk.
Még akkor is ha figyelembe vesszük azt a tényt , hogy sok diák egyik egyetemről
a másikra ment és igy többször is előfordul a nevük, a két évszázadban többezer
diák fordult meg Hollandiában, egy olyan korban, amikor még az egyetemekkel
rendelkező országokban is csak a lakosság egy százaléka ment egyetemre. A
leideni akadémián legalább 65O diák volt beiratkozva a korai modern korban, a
legtöbb a tizenhetedik században. Lehet, hogy egyesek nem voltak diákok, csak
kisérői egy-egy nemes embernek , de ezek is sokszor derekasan látogatták az
előadásokat. Gróningenbe jött legalább 28O, a csúcspont az az 165O-es években
volt, majd a tizennyolcadik század második negyedében. Deventerben 36 magyar
diákot találunk, de kizárólag 164O-1649 között. Harderwijk egy kicsiny, de
erőteljes magyar csoportot vonzott magához, szám szerint negyvenet, főleg a
tizennyolcadik században.
Utrecht már alapitásától,
vagyis 1636-tól kezdve sok magyar diákot vonzott: 164O-1649 között 61 diák
tanult itt, de az utána következő évtizedben már 124 diák volt. Sajnos az ezt
követő időben a számok már nem megbizhatóak, mert 1657-től a sörre és borra
adót vetettek ki, ami nullára redukálta a beiratkozók számát. Nem mintha nem
lettek volna diákok, de ezek csak rész szerint jelennek meg a forrásokban. Ennek
ellenére sok magyar diákkal találkozunk az album
studiosorum-ban. Ahhoz, hogy a különböző kedvezményeket megkaphassák, a
beiratkozás elkerülhetetlen volt. Ismeretes, hogy a magyarok szivesen jöttek
Utrechtbe tanulni, mivelhogy ott tanitott a hamisithatatlanul igazhitű
professzor Gisbertus Voetius. A mintegy 8OO ismert utrechti magyar diák száma
ennél tehát magasabb lehetett. Az ösztöndijaknak köszönhetően a diákok áramlása
tovább folytatódott. 1722-ben a magyarok egy különálló helyiséget kaptak, hogy
ott tartsák az istentiszteleteket, ez az ú.n orvosi-sebészeti terem volt, ami a
dóm kolostori bejárata fölé épült és amit azóta magyar templomnak, magyar
kápolnának neveztek.
A magyar diákok számaránya a
legmagasabb Franekerben volt, a mostanára már teljesen elfelejtett friz
egyetemen, amit 1658-ban alapitottak, mint második egyetemét
Észak-Hollandiának, és ami nagyon hamar a peregrinatio egyik legismertebb
helyévé nőtte ki magát. A tizenhetedik század első felében a diákok majdnem
fele külföldről érkezett, és fennállása végéig, 1811-ig mintegy harmada volt a
diákoknak külföldi. Az első magyar diákok érkezésétől kezdve 1623-tól a következő negyedszázadban a
külföldi diákok negyedrésze Magyarországról és Erdélyből érkezett. Miközben
mind a bel, mind a külföldi diákok száma a Franeker-i egyetemen szüntelen
apadt, a magyar diákok áramlása egész a tizennyolcadik századig egyenlő szinten
maradt. Franeker-ben 1147 magyar diákot ismerünk, akik Hyngarusként iratkoztak be, sokan közülük a Transsylvanust is odairták nevük mellé. Különben a többi források,
mint például a disputák azt sugallják, hogy a Hollandiában tanuló diákok a Hungarus
jelzőt használták, és ehhez csatolták, de nem rendszeresen a transsylvanust. Ezekkel az utalásokkal
tehát óvatosan kell bánnunk, annál is inkább, mert ritkán nevezték meg
származásuk helyét. Franeker-ben tehát összesen mintegy 1225 magyar diák volt
ismeretes, tehát 5-6 tanult itt évente. Jobban mondva mintegy tiz akkor, amikor
nagyobb számu diák tanult itt.
Harminc-negyven ember, aki
ugyanazon országból jött és akik állandóan itt tartózkodtak egy néhány ezer
lakosú városban azt jelentette, hogy kialakult egyfajta kép róluk és jelenlétük
nem volt elhanyagolható. A református Magyaroszág egy kis darabja mutatkozott
igy be. Aki átolvassa a Franeker-i
akadémia törvényszékének pár száz dossziéját, azt valami más is mellbe veri : a
magyar diákok éppoly gyakran jelentek meg törvényszék előtt különféle
bűncselekményekért, mint amilyen gyakran részt vettek a disputákon. 1651-ben
egy bizonyos Martinus Silvatius magyar diák könyveit eladták, mivel tartozást
halmozott fel, hét év mulva egy magyar diákot azért vonszolnak törvényszék elé,
mert nem fizetett ki egy könyvet. Kisebb lopások, kisebb vagy nagyobb erőszakos
cselekedetek, de nem olyanok, amilyenekkel a holland diákok szórakoztak volna,
akik bedobtak ablaküveget, a karddal fenyegetőztek, verekedtek, párbajoztak ,
lányokat erőszakoltak meg.
A magyar csoport másképp
profilálja hát magát, mint a holland. Egy komoly diák képét mutatja, aki
valamivel idősebb, aki a munkára irányul, intellektuális tapasztalatcserét
szereti. Azt jelentené ez, hogy a
magyar diák sohasem rúgott ki a hámból? Egy ilyen következtetéssel is óvatosan
kell bánnunk, mivel a magyarok között erős volt az ú.n. szociális kontroll.
Őket mélyen áthatotta a saját értékeik és szertartásuk iránti tisztelet. Ehhez
nyelvük is hozzájárult, mivel az egyetemen latinul tanitottak és vizsgáztak és
nem volt nagy szükségük és készségük arra, hogy hollandul is megtanuljanak.
A tanulás rendszere
Sok diákról nem tudunk
többet, mint hogy ott volt és az is világos, hogy a legtöbben teológiát akartak
tanulni. Franeker-ben csak a
tizenhetedik században jelölték meg a szakot, de néhány diák kivételével, akik
gyógyászatot vagy jogot tanultak, majdnem kizárólag teológusokkal találkozunk.
Valószinű, hogy más szakokon is hallgattak előadást, de a fő cél mégis a
teológia volt. A beiratkozás módjából az is kiderül, hogy otthon már a
tanulmányozás egy bizonyos mértékén már túlestek. Nem kezdő diákok voltak hát
ők, nem fiatal diákok, mint a legtöbb holland társuk, akik alig voltak 17-18
évesek és akiknek fiatalkori csinytevései némely professzort az őrületbe
kergettek. Kutatások kimutatták, hogy 959 diák közül 578 , akik a tizenhetedik
században tanulni jöttek, tehát mintegy 6O% már tanult Debrecenben vagy
Sárospatakon és az is ismeretes, hogy a legtöbben csoportosan utaztak. Nem
csoda hát, hogy kezdettől fogva jól ismerték egymást, meg voltak szokva egymás
szokásaival, értékeivel és eszméivel.
Hogy ilyen sok diák jött a
tudomány köztársaságába, ennek több különböző oka van. Egyik ok, hogy elveszett
annak lehetősége, hogy otthonuk közelében tanulhassanak. Általában egy
kissebségi helyzetben levő felekezet tagjai, mint például a magyarországi
reformátusok, vagy a hollandiai katólikusok azáltal próbálták identitásukat
erősiteni, hogy egy hasonló felekezetű külföldi akadémián tanultak,
honfitársaiknak egy zárt csoportjában, mivel igy jól megértették egymás
problémáit és kivánságait. Magyarországon nem voltak teljes értékü kálvinista
egyetemek, ezt a helyzetet a török megszállás csak súlyosbitotta. A régi pécsi
egytem eltűnt, és az újonnan alapitott Nagyszombati (1635)és Kassai
Egyetem(1657) pedig átment a jezsuiták tulajdonába. A Sárospataki, Debreceni,
Kolozsvári Kollégiumok nem rendelkeztek elegendő minőséggel és az egyetemi
szintet nem érték el. Nem volt joguk a doktori cim megadására sem és igy az
orvosok és ügyvédek eleve máshova kellett menjenek doktori cimet sterezni. A
Genfi Akadémia, ami csak teológiai főiskola volt és nem rendelkezett egyetemi
ranggal, csak kezdetben felelt meg a magyarok elvárásainak. A nyelv, a
felekezeti szinezet és sovány hirneve miatt egy rövid kezdet után Genf nem
maradt a hollandok számára sen református Mekka.
Éppúgy mint a protestáns
csehek és lengyelek is , a magyar reformátusok először a kezdetben még
református Heildelberget (1559-1626 majd 1652 és 17OO között volt református)
vagy Marburgot (16O5-1625 között református) választották a Német Birodalomban.
De mindkettő az 162O-as években egy más felekezet uralma alá került, 1622-ben
Heildelberget feldúlják, az 1613 óta református Frankfurti Egyetem (az oderai)
csak rövid ideig vonzott diákokat. Egyszerüen túl excentrikus volt, és amikor
az Észak-Holland Köztársaság vonzása elkezdődött, ezek teljesen elvesztették
jelentőségüket. Az 162O-as évektől kezdve Hollandia egyetemei, amelyek az
1618-1619-es Dordrechti Zsinat által a református hit bajnokaivá nőtték ki
magukat, egyre inkább vonzzó alternativát kináltak, úgyanakkor Hollandia mint
politikai hatalom is hirnevet szerzett, mint a tudomány nemzetközi központja és
a tudomány köztársaságának északi pólusává lett. A télkirály Hágába való
menekülése is illusztrálja ezt.
Ehhez járul még egy
gazdasági, pénzügyi motivum is. Jóllehet az Észak-Holland Köztársaság befelé
egy pragmatikus valláspolitikát folytatott, kifelé úgy tetszelgett, mint a
református ügy bajnoka. Ez volt az ő egyik legfontosabb aduja ? a nemzetközi
kapcsolataiban. Ezért a tizenhetedik század elején nem csak sok verbális
szimpátia volt a külföldi elnyomott reformátusok felé, Flandriában,
Rajnavidéken , Pfaltz-ban vagy Magyarországon, hanem agyagi, pénzbeli
támogatást is adott, ami a gyakori perselyezés, illetve gyüjtés és szabad
adományok eredménye volt. Már viszonylag korán léteztek Hollandiában kisebb
ösztöndijak a magyarországi kollégiumok számára , a sárospataki illetve
debreceni diákok Utrechtben tanulhattak. Néhány professzor, többek között roell
és Andala Franeker-ben küzdöttek ezért. Ők nagy tekintélynek örvendtek a
magyarok között és igy növelték az egyetem vonzerejét. A különböző tartományok
(Holland 1715)Groningen (1717) Frisland (1717) egymással is rivalizálva
ösztöndijakat bocsátottak a magyarországi és erdélyi diákok rendelkezésére,
akik teológiát jöttek tanulni a helyi egyetemeken. Utrecht tartomány 172O-ban
követte példájukat, és a városi tanács is pénzalapot hozott létre. A pénzügyi
támogatás, úgy ahogy azt Van de Graaf joggal megjegyzi mindig harc volt a
reménylett összeg és a között, amit hajlandók voltak adni és a között ami
lehetséges volt. Az ösztöndijat sokszor többen is megosztották egymással és
sokszor nem jelentett többet, mint hogy valakinek szabad bejárása lett a
menzára (étkezésre). 1761 a rendszeres támogatás megkoronázásának az éve,
amikor is megalakult a Stipendium
Bernardinum Utrecht városában Daniel Bernard (1676-1761) hagyatékából, aki
maga egy Frankenthal-I menekült család leszármazottja volt, aki 9OOO angol
fontot adományozott, hogy Pfaltzi ?Magyarországi és erdélyi diákok
tanulhassanak. A Pfaltziaknak előnye volt, de 1766-ban az első magyar részesült
belőle és ezután rohamosan nőtt a vonzereje a magyar diákok felé egészen a
forradalom éveiig. Nem minden magyar tanult teológiát és nem mindegyik volt
szegény. A legtöbb teológus szenvedett a pénzhiány miatt, de ez nem volt
érvényes minden tanult utazóra. Ezenfelül a magyar diákok
szegényekként voltak számontartva és ők ezt az imázst kollektiven gondosan
ápolták is., annál is inkább mert ez a református Hollandiában kifizetődő volt.
De távolról sem volt mindegyik szegény. Azt is világosan kell látnunk, hogy a
szegénység abban az időben relativ fogalom volt, és inkább időhöz kötött
pénzhiányra, mint strukturális szegénységre utalt. A bankrendszer hiányosságai
miatt még a tehetősebb vándordiákok is adósságba keveredtek és mindegyik a maga
rendjén átélte a szorultságot. Épp ezért is a honfitársak összetartottak és
szolidaritást vállatak egymással. A szegénység nem volt akadálya a tudományos
munkának, a könyvek vásárlásának. A tudományok köztársasága ezeken a
területeken nagyszerüen működött. Ez a maga sajátos szabályait követte, ami a
tapasztalatcserére, az adományokra, szolgálatokra és ellenszolgáltatásra és
támogatókra épült.
A teológiai hallgatóknak azért kellett beiratkozni, hogy az akadémiai élet
előjogait élvezhessék, mint az ösztöndij, menza, adókedvezmény. A teológusok
ezért ismertebbek számunkra, mint mások. A Magyarországról érkezők csoportja
ezért nagyobb is lehetett, mint ami a forrásokból megállapitható és a hangsúly
ezért a vallásra esett, mivel a magyarok nem akarták a jóindulatot elvesziteni.
Tudjuk, hogy voltak olyan orvostan illetve jogi hallgatók, akik doktorálni
jöttek a köztársaságba. Igy összesen 93 doktorálást számoltam össze, ami
megoszlik a köztársaság minden egyetemén, főleg ezen a két fakultáson. Ennek az
okát nem nehéz kitalálni. Amig Nagyszombaton 1769-ben egy katólikus jellegü
orvosi egyetemet alapitottak, amit 1777- 1784 között Budapestre költöztettek
át, Magyarországon egyáltalán nem volt lehetséget orvosi fakultáson tanulni.
Egy Csernák László nevü magyar (174O-1816) 1776-ban a filozófia professzora
lett a Deventer-I illustris iskolában Az ő életpályája jellemző sok nem
teológus tudósra. Ő174O-ben egy nemesi családban született Pápán és a debreceni
református kollégiumban tanult. Egy szép peregrináció után, aminek során
megfordult Bécsben, Bázelben és Torinóban, 1767-ben teológiát tanult –ingyen
mert magyar volt- profitált tehát abból hogy a magyarok szegények hirében
állottak és a hires Petrus Campernél doktorált a Groningeni orvosi fakultáson,
ezután egy második fokozatot is elért, a filozófiában. Csernák nyomon követte a
tudomány fejlődését. Már 1771-ben Franklin Benjamin elektromosság tanáról
disputált. Hat évvel később következett be Deventer-I kinevezése, de ott már
mint matematikus volt ismert. Házassága egy deventeri lánnyal, röviddel a
városba való megtelepedése után lehetett az oka annak, hogy 1781-ben
visszautasitott egy tanári állásra való meghivást Sárospatakon. Igy az ő
tehetsége elveszett a magyar nép számára. De őt nem sokan követték ebben. A 185
külföldi származásu orvos között, akik a tizennyolcadik század végéig
Amsterdamban tanultak csak egy magyart találunk
A tanulás két modellje
A magyar diákokról szóló iratokban a
tanulás két modelljét ismerhetjük fel: egyfelől az odaszánt diák, a szakember,
egy szaktárgynak a specialistája, másfelől, hogy mai fogalommal éljünk a szabad
úszó, a hűséges értelmiségi, aki mindent fel akar falni és egy széleskörű
műveltséggel akar rendelkezni. Az odaszánt diák az ismeretek igazi elmélyitője,
aki szisztematikusan képezte magát és aki országa egyházának és kultúrájának
szolgálatába akart állni. Az akadémiai szabadúszó, mindenevő pedig az a fiatal
értelmiségi , aki mohón esett neki a tudománynak és mindennel tisztában akart
lenni, aki az egyetemet és a professzorokat nem a tanitás eredete és tisztasága
szempontjából választotta meg, hanem úgy hogy minél széleskörűbb műveltségre
tegyen szert, hogy minél jobban megfelelhessen a tudomány követelményeinek, a
gyülekezeti szolgálatnak és hogy helytállhasson a másképpan gondolkodókkal való
vitákban.
Ezért ne csodálkozzunk azon, hogy Franekerben a magyar diákok nagyon is
különböző irányultságú professzorokat hallgattak. Amikor Magyarországra
visszatértek vagy kegyes Voetianusok, vagy liberalizmusra hajó ,sőt a
kartéziamizmust is valló Coccejánusok voltak, akik Coccejus hermenetikai módszerét
vallották. Amikor a szigoru angol puritán William Ames( Amesius más néven, aki
1622-1633 között volt professzor) aki diákjain keresztül nagy hatást gyakorolt
Magyarországra 1625-1626 ban egy disputasorozatot szervezett, hogy a nemrég
meghalt befolyásos katólikus jezsuita Robertus Bellarminus (1542-1621) tanait
szisztematikusan megcáfolják, a 2O6 disputából 1O2-t, tehát a felét 26 magyar diák tartotta. Négy részben
egyszerü, de találó cimen kiadott Bellarminus
enervatus megörökiti a magyar diákok
nevét. De nem kevésbbé érdekes azt is megállapitani, hogy 2O év múlva ugyanazon
az egyetemen a hires Coccejus szövetségteológiája( aki 1636-tól 165O-ig
tanitott Franekerben és azután 1669-ig, haláláig Leidenben, ahol iskolát is
alapitott) úgyanúgy számithatott a magyarok érdeklődésére. Az ő
disputakötetében Collationes de foedere
et testamento Dei, ad illustrandam methodum et analogiam doctrinae pietatis
Scripturis traditam, ami 1648-ban jelent meg, ismét négy magyar találunk a
vitázók között, tizennégy lengyel, háron cseh és egy szamogita mellett, hehát
több mint fele a negyvennyolc szerzőnek idegen.
Ez az adat minket egy másik bizonyosság felé vezet, amit a magyar diákok
tanulmányozásával kapcsolatban nem téveszthetünk szem elől. Jóllehet a magyar
reformátusok az ő nagy létszámuk, világos felekezeti szinük és erős nemzeti
öntudatuk által mint csoport szembetünnek, mégis a távoli Hollandiában
intellektuális érdeklődésük és kultúrális magatartásuk szerint egy nagy
Közép-európai kultúrkör részét képezik. A reformátori tényező összeköti őket és
Hollandiában ez előtérbe kerül. De ez nem az egyetlen jellemvonásuk és
egyáltalán nem a vallásuk volt tanulmányútjuk során az első helyen, még akkor
is, ha ez volt az oka idejövetelüknek.
Franeker esetében már kimutattuk, hogy nem csak az erdélyi, hanem a
lengyel, cseh és moráviai diákok is egyfajta sémát mutatnak fel és ez a
leginkább a magyar diákokra érvényes. Nem annyira egy sajátos magyar
jelenségről van szó, mint inkább egyfajta tanulmányi és peregrinus
magatartásról, amely a „Tudomány Köztársaságának” perifériáján élő népekre mind
jellemző volt. Volt egy sajátos céljuk, úgy mint csoportnak is, ez nem teszi
semmissé az ő hit szerinti motivációjukat, ők ismeretüket akarják bőviteni és
esélyeiket akarják növelni abban a régióban, ami nekik akkor a legalkalmasabb
volt. A tizenhetedik században Németország a harmincéves háború borzalmai miatt
túl veszélyes volt, majdnem hozzáférhetetlen. Ezért választották Hollandiát,
ahol az oktatás hálózata nagyszerűen kiépitett volt, nyitott volt az új világ
felé, voltak gazdasági támogatások, könyvkereskedés és nyomdaipar, voltak
különböző szinezetü teológiák, voltak egytemek, melyek tündököltek a
tudományban és a művészetben, a „Tudományok Köztársaságának” egyre növekvőbb és
összeszövöttebb hálózata volt kialakulva.
A növekedés a tizennyolcadik században sem állt le, de más intellektuális
központok jönnek létre, új egyetem jön létre Halleben (1693-94) Gattingen-ben
(1733-37) Észak-Németország területén. A cseh és lengyel reformátusok, akiket
nem annyira a teológia, sokkal inkább az orvos és jogtudomány érdekelt,
kilépnek a holland rendszerből és boldogulásukat az új német oktatási
központokban keresik, amelyek jobb kapcsolódást garantálnak a tudomány és a
világ felé. Nekik nem nagyon számitott az egyetem felekezeti szine, csak legyen
protestáns. Csak a magyarok maradnak
hűek Hollandiához. Ezt egy régebbi
esszémben kálvinista dilemmának neveztem. A magyarok egy lehetetlen
választás előtt állottak, mikor is választani kellett a református hitük iránti
hűség és egy modernebb és kihivóbb rendszerhez való kapcsolódás között, amit egyre
kevésbbé a felekezeti szinezet határozott meg, jóllehet a felekezet az ő
csoportidentitásuk lényeges eleme volt.
A császár nagyon sok időn átt ellenszegült annak, hogy a szent Római
Birodalomban egy teljes értékü kálvinista egyetemet alapithassanak, ami doktori
cimet is adományozhat. Az Észak-Holland Köztársaság 1648-ban való kilépése a
Birodalomból lehetővé tette egy addig illegális helyzet legalizálását. Ez a
leideni diplomákra is érvényes volt, amelyek a nem református országokban sok
időn keresztül a törvénytelenség illetve érvénytelenség hirében állottak. A
református oktatás egy fontos központja a német Herborn lett , amit 1584-ben
alapitottak, ahol a nagy Althusius tanitotta a politikát, de mivel ez az
egyetem sem adhatott doktori rangot, hamar elvesztette vonzerejét.
Az új német egyetemek vagy katólikusok vagy lutheránusok voltak. Ez
érvényes a száz évvel később alapitott Halle és Gattingen egyetemeire is. A
holland és a skót egyetemeken kivül, Frankfurt, Duisburg és még néhány elszórt
katedrán kivül nem volt jó református alternativa. A svájci egyetemek (Zürich,
Genf, Lausanne) csak hamar túl vidékieknek számitottak, vagy túl
szükkeblüeknek, vagy nem alkalmazkodtak a kálvini precizitáshoz, Bázel
kivételével nem is voltak teljes jogú egyetemek. Az a felelősség, amit a
holland felsőbbség, állam, illetve a holland református egyház az elnyomatásban
levő egyházak és annak tanitói iránt tanusitott magyarázója annak a kitartó és
sokáig tartó kapcsolatnak, ami a két ország hivő intellektueljei között létrejött.
Az „ingyen mert magyar” amivel nagy rendszerességgel találkozunk a beiratkozási
regiszterekben, a nemzetek közötti vallásos szolidaritásról tanuskodik, amivel
a holland akadémiai világ a magyarok kálvinista dilemmáját megoldotta.
A magyarok is hozzájárultak a holland tudimányos légkör kialakitásához.
Újra és újra feltünik, hogy a magyarok nagyon aktivan részt vettek a teológiai
oktatásban, az ő égető teológiai kérdéseik Hollandiába is átjöttek és ott
kellett megoldani őket. Nem csak hogy jobban fel voltak erre fegyverkezve, mint
a holland diákok, az ő motivációjuk is komolyabb volt és szorosan kötödött az ő
túlélési esélyeikhez, úgy mint csoport is. A hevesen anti-arminiánus frenekeri
teológus Nikolaus Vedelius ( 1639-1642 között professzor) 164o-ben publikált
egy kötetet, ami 51 disputát tartalmazott Collegium
Hungaricum cimmel, ami főleg az
antitrinitáriusok ellen irányult. Úgy tünik, hogy a magyar diákoknak külön
disputa -csoportja volt. A szociánusok, az unitáriusok, az antitrinitáriusok,
Közép –Európában egy erős intellektuális csoportot képeztek, akik Krisztus
istenségét tagadták és ezzel a keresztyén üdvtan fundamentumát és ugyanakkor a
keresztyén társadalom alapjait akarták megingatni és lerombolni. Őket majdnem
mindenhonnan elüldözték ezért a „Tudományok Köztársaságába” menekültek, ahol
1653-ban betiltották tanitásukat. A magyar diákok őket ellenségnek tekintették
és mint olyanok ellen keményen harcoltak. Még egy olyan kegyes és skolasztikus
teológus is, mint Johannes Cloppenburg (franekeri professzor 1644 és 1652
között) erősen támaszkodott a Közép-Európaiakra. Első kötetében, mely húsz
disputát tartalmaz, amit 1644 és 45 ben tartottak hét németet, négy lengyelt,
egy magyart két moráviait és hat hollandot találunk. Úgy tünik, mintha a holland
teológia épp a külföldi diákokkal való kapcsolatban született volna meg. Ezt az
egyháztörténet kevéssé hangsulyozza. Tudjuk, hogy sok külföldi professzor
tanitott a hollandiai egyetemeken, körülbelül egyharmada a professzoroknak
egész a forradalomig. Vedelius, Coccejus és Amesius is külföldiek voltak. Az is
kevéssé ismert, hogy e professzorok hallgatói is jórészt külföldiekből
verbuválódtak, és nagy mértékben hozzájárultak a holland teológia
kialakulásához.
Ez a teológia fejlődéséből nyilvánvalóvá válik, úgy ahogy azt a disputákból
nyomon tudjuk követni. 1646-ban kezdi el
a franekeri professzor Cloppenburg a szociánusok elleni támadását. A
mechanizmust világosan látjuk müködni. A kétrészes disputakötet Anti- Smalcius, de divinitate Jesu Christi megfelel a Rákaw-ban (Lengyelország) 16O8 ban
Valentinus Smalcius által kiadott antiszociánus káténak. Az első 4O disputa 11
lengyel, 7 magyar, 2 litván,14 német és csak 5 holland résztvevő szerzőt
tartalmaz. A Közép-Európából jövő diákok, akik már kapcsolatba kerültek a
szociánizmussal és látták annak veszélyét, ennek a disputának frontvonalában
állnak. A második sorozat disputában,a mi pár évvel később zajlott le már a
hollandok dominálnak, 24 a 28 szerző közül. Utrecht, Groningen, Leiden
egyetemein Voetius, Coccejus és Meresius unitárius ellenes disputáit a magyar
diákok aktivan támogatják. Nagy számban vettek részt a disputákon, amiket e
célból szerveztek és igy gyakorolták magukat arra nézve, ami hazatérésük után
várt rájuk.
Ilyen értelemben nem csak a magyar illetve más külföldi diákok húztak
hasznot a holland egyetemekből, hanem az ő aktiv részvételük által a teológiai
vitákban, a kiadványok áradatában és a dogmatika rendszeres kidolgozásában
kétségtelenül hozzájárultak a holland kultúr- és gondolatkincs kialakulásához.
Itt látjuk, hogy hogyan müködik a „Tudományok Köztársasága”. Tudományos kiformálódásukért folytatott
buzgalmukban a hivő magyarok teljesértékű tudósokká váltak. A hollandok, mivel
lakói voltak ennek a vidéknek, otthon maradhattak, mig a magyarok, mivel ők a
periférián laktak utazásra, peregrinációra voltak kényszerülve. Lehet,
hogy ők nyertek a legtöbbet ezáltal.
Forditotta: Lőrincz István
Erdélyi
magyar lelkipásztor
utrechti
peregrinus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése