A hit és annak megvallása
Az
apostoli hitvallásban az első szó az, hogy én hiszek. Ez már maga is hitvallás,
ha valaki azt mondja : én hiszek. Mert hány ember manapság már azt vallja meg,
sokszor nem is büszkeség nélkül : én nem hiszek. Hinni azonban sok mindenben és
sokféleképpen lehet. Mi a hit lényege a Biblia tanitása szerint? Mi ennek a
hitnek a tartalma? És mi a természete, mi ezekre a kérdésekre próbálunk
válaszolni.
Mi
tehát a hit? A legegyszerübben úgy fogalmazhatnám meg, hogy az embernek az az érzékszerve
(zintuig) amivel a lelki valóságot fel tudja fogni. A Biblia tanitása szerint a
valóságnak (werkelijkheid) két nagy területe van : a látható és a láthatatlan
valóság. A láthatókat megismerhetjük értelmünkkel és öt érzékszervünkkel
(látás, hallás, tapintás, szaglás, izlelés) a láthatatlanokat pedig a hitünkkel
ismerhetjük meg. Az embernek ez az „érzékszerve” a bünesetig hibátlanul
müködött. Amikor azonban Istentől elszakadt, súlyosan megsérült, és mivel utána
nem használta visszafejlődött. (achteruitgaan) Ahhoz, hogy valaki újra
érzékelje(waarnemen) Istent, értse akaratát, újra kell kérnie Tőle ezt az
ajándékot. Isten az embert eredetileg beszédével teremtette, igy teremti is
újjá, beszéde által teremti meg bnne ezt az ajándékot. A hit hallásból van. Het
geloof komt uit gehoor.Rom.1o,17.
Aki
Istentől újra visszanyeri ezt az érzékszervet, az ismét érzékeli az Isten
közelségét, szeretetét, érti gondolatait, szándékát és annak a számára Isten és
a lelki dolgok épp olyan realitás, mint a világnak a látható része, amit
érzékszerveinkkel tudunk megismerni. Ahogy egy szép tájat csak szemünkkel
tudunk felfogni, úgy Istent csak hittel. Mert hiába hallgatózna valaki egy
illatos virágoskertben, mert az illatot a fülével nem érzékeli, vagy hiába nézi
valaki a szimfónia kottáját, mert azt hallani kell és nem látni.
Ez
a felismerés szabadit meg a hit és tudás, illetve tudomány hamis szembeállitásától.
Minket 4O éven át azzal tömtek, hogy a tudomány feleslegessé teszi a hitet, meg
aki tudós ember az nem lehet hivő. Azt mondták, hogy a hit ellentéte a tudás és
a kettő kizárja egymást. A hit ellentéte nem a tudás, hanem a hitetlenség és a
tudás ennentéte a tudatlanság, a tudás hiánya. Pedig a hit és tudás közeli
rokonok, mert mindkettő a valóság megismerésének az egyik módja. A tudás a
látható világot próbálja megközeliteni, a hit pedig a láthatatlan valóságot és
világot. A hitből is ismeret származik.
A Zsid.11,1 szerint a hit a remélt dolgok
valósága és a nem látható dolgok létéről való meggyőződés.Volgens Hebr.11,1 het
geloff is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken,
die men niet ziet. A nem látható dolgok jelentik azt is, amit Isten a múltban
tett értünk, a remélt dolgok pedig az ő igéretei, amiket a jövőben fog
beteljesiteni. Ezt a két területet csak a hitünkkel tudjuk valóságnak
érzékelni. Tehát azt, hogy Isten öröktől fogva létezik, hogy Ő teremtette a
világmindenséget, nem voltunk ott, nem láttuk, de hisszünk az Ő kijelentésének.
Azt, hogy Isten Jézust értünk küldte el, hogy Jézus halálának nem csak az akkori vezetők iránta való
gyülölete volt az oka, hanem az én bünöm is, mert az tudatosan vállalt
helyettes elégtétel volt mindnyájunk bünéért, csak hittel tudom megérteni.
Ugyanúgy azt is, hogy amikor elhangzott a kereszten : Elvégeztetett, az az én
életem teljes megoldását jelentette. És azt is, hogy ő feltámadott, mennybe
ment, ott szüntelen könyörög értem, velem van minden napon és hallja ha én
imádkozom hozzá.
Ezt mind csak hittel tudjuk valóságnak érzékelni.
A hit ezeket nem kitalálja, hanem felismeri, mint tényeket. Mint ahogyan nem a
mi hitünk találja ki, teremti Istent, hanem Istn teremti a hitünket, hogy
képesek lgyünk felismerni Őt. Ezért a hit nem egy bizonytalan sejtés(vermoeden)
hanem tényekre alapuló érzékelés.
Ezek
után lássuk, hogy mi a keresztyén hit tartalma? Ha valaki csak ennyit mond :
hiszek, az önmagában még kevés. Tudnia kell, hogy mit és miben illetve kiben
hisz. Ezért jöttek létre a hitvallások, köztük a legismertebb az Apostoli
Hitvallás, hogy röviden előtárja, hogy kiben hiszünk. Ennek lényege : Istenben,
aki teremtette a világot és benne minket is, aki Jézusban közel jött hozzánk,
hogy kiszabaditson minket abból a helyzetből, amibe a mi lázadásunk, a büneset
miatt kerültünk, hogy csak vétkezni tudunk, s aki Szentlelke által minket
újjászül, Krisztushoz hasonlóvá formál. Ez röviden a keresztyén hit tartlama. A
Szentirás összefoglalása a Ján.3,16 .Úgy szerette. Ebből az igéből a keresztyén
hit két alapvető vonása, tulajdonsága is kitetszik : teljességgel Krisztushoz
kötődik és személyes jellegü. Ezért fogalmaz az Apostoli hitvallás is egyes
szám első személyben : hiszek. Ezért a keresztyén hit nem csupán bizonyos
ismeretek elsajátitása, vagy hagyományok, szertartások megőrzése, hanem az élő
Krisztussal való személyes közösség.
Az
tehát még nem keresztyén hit, aki feltételezi, hogy van Isten. Az sem ha valaki
hisz a gondviselésben. Hinni kell Jézus Krisztusban őgy hogy elválaszthatatlan
közösségben élek vele, tudom azt, hogy ő mit tett értem, és én is tudom azt,
hogy hálából én mit kell tegyek érte. Ezt fogalmazza meg szépen a Heildelbergi
Káté is : nem csak biztos ismeret, hanem szivbéli bizodalom. (stellig weten of
kennis, vaste vertrouwen
Végül
lássuk meg, hogy mi a keresztyén hit természete? Az első fontos dolog, hogy Isten
teremti, mégpedig az ige hallása által. Másként nem lehet hitre jutni, csak az
ige hallgatása által. Aki nem fogadja el ezt az egyszerü utat, az soha sem jut
hitre. Becsüljük meg nagyon az igehirdetési alkalmakat és áron is vegyük meg
őket.(de tijd uitkopende) Másodszor a hit a hivők közösségében erősödik.
Mennyire vágyakozik Pál a római keresztyének közé: felbuzdulván egymás hite
által. (mede vertroost te worden onder u door het onderling geloof.) A
gyülekezet, a szentek közössége egy nagy ajándék, éljünk vele. A keresztyén hit
állandóan harcban áll a hitetlenséggel. Mert még ha újjá teremti is Isten ezt
az elveszitett érzékszervet, ezután is megmarad bennünk a velünk született
ős-hitetlenségünk, ami állandóan támadja hitünket. A hitetlenség látni akar, a
hit pedig bizik Isten tetteiben és igéreteiben. Naponta fel kell vennünk a
harcot saját hitetlenségünkkel szemben és döntenünk kell a hit és Jézus
mellett. Ez az hit szép harca, amiről Pál ir, ez a harc dúlt (woeden) abban az
apában is , aki ezt mondta Jézusnak : hiszek Uram, légy segitségül az én
hitetlenségemnek. A hit egy olyan kincs, ami mindig veszélyben van, amit sok
ellenség támad. Mindenekelőtt és elsősorban a saját hitetlenségünk. Ezért olyan
hálás Pál élete végén, hogy a hitet meg tudta tartani. (ik heb het geloof
behouden) Aki megtartja a hitet, annak lesz egy csodálatos megtapasztalása:
hogy őt pedig megtartja a hit.
Végül
a hit gyakorlás által izmosodik, erősödik. (gespierd worden) Ez a mi
engedelmességünk. A hit ehhz a világhoz kötött. Az örökkévalóságban nem lesz
szükség rá. Most hitben járunk, ott pedig majd látásban. Aki itt hisz Jézusban,
az ott meg fogja látni Őt. De csak az, aki itt benne hitt, ezért a hit az
üdvösség előfeltétele, hinni csak az időben lehet, el ne szalaszuk ezt a
lehetőséget.(laten voorbijgaan)
Előadásom
második részében néhány szót szeretnék szólni arról, hogy hogyan vallották meg
kezdettől fogva a keresztyének hitüket,
hogyan alakultak ki a hitvallások. Nagyon jól ismerjük az evangéliumi
történetet, hogy Jézus egyszer váratlanul megkérdezte tanitványait. Kinek
mondotok engem? Maar gij, wie zegt gij dat ik ben? Na een korte zwijgen Petrus
antwoorde, Péter felelt Te vagy a Krisztus az élő Istennk Fia. Gij zijt de
Christus, de Zoon van de levende God.Ezek után gyakran előfordult, hogy a
tanitványok az érdeklődők vagy épp az ellenségeik számára meg kellett
fogalmazzák, hogy kiben hisznek , hogy mit hisznek és mit jelent számukra ez a
hit. A legeslegelső ker. hitvallás igy hangzott : Jézus a Krisztus. Vagyis a
Jézus nevü názáreti tanitó, az Isten Felkentje, a megigért Messiás. Ez a
hitvallás már komoly következményekkel járt, hisz azok a zsidők akik ezt nem
hitték kizárták maguk közül azokat, akik ezt hitték.
Később
az evangélium kilépett Izrael országából a nagy Római Birodalomba. Ebben a
birodalomban ekkor ez volt a hitvallás : a császár az úr, Kyrios Ceasar. Ő a
mindenható úr, akit imádni kell. Ez nagyon nehézzé tette a keresztyének
helyzetét. Ők jó állampolgárok akartak lenni, nem lázadoztak, becsületesen dolgoztak,
a törvényeknek engdelmeskedtek. De Jézuson kivül senkit nem voltak hajlandók
imádni. Ezt meg is kellett fogalmazni, igy született meg a második hitvallás :
Jézus Krisztus Úr. Kyrios Christus. A csaászár az császár, a tiszteletet
megadjuk neki, de az imádat az egyedül Istent illeti meg és az Ő Egyszülött
Fiát, Jézust. Ez a hitvallás még veszélysebb volt, nagyon sok keresztyén
életével fizetett érte.
Az
első század végén, amikor a császárok a keresztyénüldözést meginditották még
tovább kellett bőviteni a hitvallást. Domitianus már nem csak kyriosnak nevezte
magát , hanem szótérnak, vagyis Megváltónak is. A keresztyének ismét
kénytelenek voltak magukat ettől elhatárolni (zich afgrensen) és akkor
megszületett a harmadik hitvallás : Jézus Krisztus, Isten Fia Megváltó. Ez
görögül igy hangzott Jesus Christos Hüios Theou Soter .Ha ennek az első betüit
összeolvassuk, akkor az Ichtus szó jön ki, ami halat jelent. Igy lett a hal az
első keresztyén szimbólum, sok autón is ott van. Az egyik legszebb élményem az
autópályán az volt, hogy Németországban haladva egy keresztyén fiatalokat szállitó mikrobusz, amikor a mi
autónkon is meglátták a halat, mellettünk haladva a Bibliájukta az ablakon
kidugva elkezdtek lelkesen integetni, s két keresztyén csapat igy köszöntötte
egymást.
A
4-5-ik században tévtanitások kezdtek megjelenni, már szakadások is fenyegettek
s ekkor kénytelenek voltak a keresztyén gyülekezetek vezetőit egyetemes
zsinatokra egybehivni és a hitvallásokat tovább bővitették, amire épp szükség
volt, hogy megcáfolják a tévtanitást. Voltak olyanok, akik tagadták Jézus
istenségét, azt mondták hogy Jézus az eszményi ember, de nem Isten Fia. Ekkor
került be a hitvallásba, hogy fogantatott Szentlélektől és ül az Atya Isten
jobbján. Jöttek aztán a doketisták, akik azt állitották hogy Jézus csak Isten
volt, nem volt valóságos ember. Ekkor került be Pilátus a Credoba, mert ekkor
kellett bizonyitani, hogy Jézus igenis egy valóságos törtenelmi személy volt, a
történelem egy meghatározható helyén és idejében élt. Tudjuk azt, hogy 4 ilyen
egyetemes zsinat volt (325 Nicea, 381 Kontantinápoly, 431 Efézus és 451
Kalcedon)
A hitvallás mindig Isten igéjére épül, nem öncélú
alkotás, mindig harcban születeik és fegyver lesz belőle.
A
legismertebb keresztyén hitvallás a Hiszekegy, az Apostoli Hitvallás, ami a
második század közepén mér létezett és Rómában használták a keresztelési
istentiszteleteken. Ha valaki megkeresztelkedett, megkérdezték : hiszel-e
Istenben, aki mindenható Atya? Hiszel-e Jézus Krisztusban, aki az Ő Egyszülött
Fia? Hiszel-e a Szentlélekben? A végleges formája a 4-ik században alakult ki.
Miért nevezik apostolinak? Egy 6-ik századi legenda szerint, ezt a hitvallást
Jézus 12 apostola fogalmazta meg pünkösd után, mégpedig úgy, hogy egyik
elkezdte és mindenki egy cikkelyt hozzámondott. Igy lett az Apostoli
Hitvallásnak 12 tétele. Ennek a legendának nincs történeti alapja, de annyiban
igaz, hogy az apostolok bizonyságtételére épül. Az apostolok is ezt hitték, mi
is ezt hisszük, ez kapcsol össze minket.
Utolsó kérdésünk az, hogy miért van
szükség a hitvallásokra, a hitünk megvallására. Ezt Pál fogalmazza meg : Ha
tehát száddal Úrnak vallod Jézust és sziveddel hiszed, hogy Isten
feltámasztotta őt a halálból, akkor üdvözülsz. Mert szivvel hiszünk, hogy
megigazuljunk és szivvel teszünk vallást, hogy üdvözüljünk. Indien gij met uw
mond zult belijden de Heere Jezus en met uw hart geloven, dat God Hem uit de
doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Want met het hart gelooft men
ter rechtvaardiging en met de mond belijdt men ter zaligheid. (Rom.1o,9-1O) A
homologia szónak , ami itt kétszer is előfordul gazdag jelentése van. Jelenti
az önmagamnak készitett számadást. Fontos magamnak tudni, hogy mit hiszek és
miért hiszem épp azt. Azt is jelenti, hogy egyetértés.(eendracht) Szószerinti
értelemben : ugyanazt mondani. Tehát én is ugyanazt mondom és hiszem, amit
évezredekkel ezelőtt mondtak és hittek. A hitvallás bekapcsol engem egy folyamatosságba,
ami áthidalja az évszázadokat. Ez ez olyan örökség, amit én átveszek, megőrzöm
és a következő nemzedéknek továbbadom.
A
hitvallás azért is van, hogy másokat hitre vezessünk. A hit hallás közben
születik, ezt mások is kell hallják. Ezért téves az az álláspont, hogy a hit
egy személyes ügy, nem tartozik másokra. Pedig az, a lámpást is azért gyújtják
meg, hogy a gyertyatartóba tegyék és fényljék másoknak. Egyben azonban a saját
hitünket is erősiti, miközben másoknak mutatjuk az utat, mi is előbbre haladunk
rajta. Az előbb idézett ige szerint üdvösségünk feltétele is a hit másoknak
való megvallása.
A hitvallás ugyanakkor magasztalás is, amikor
megvalljuk hitünket, akkor ezzel Őt magasztaljuk.
Végül
a hit megvallása megvéd a tévelygéstől. Magunkat is meg másokat is. Adjon
nekünk az Úr erőt, hogy igy vallhassuk meg a mi hitünket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése