A Szentírás
emberei: Betsabé
A Szentírás egy nagyon őszinte könyv. Nem próbál
rózsaszín képet festeni szereplőiről. Leírja azok hibáit is, hogy tanuljunk
belőle. Így tanulhatunk ebből a történetből is, ami a Szentírás egyik
legsötétebb lapja. A mostani alkalommal hadd szóljunk néhány szót Betsabéról.
Sokat nem tudunk róla, nem igen ismeretes jelleme, de azért a sorok között
olvashatunk egyet s mást arról, ami őt jellemezte. Dávid akkor került vele
kapcsolatba, amikor tulajdonképpen egészen más dologgal kellett volna
foglalkozzon. Úgy kezdődik ez a fejezet:”amikor a királyok hadba szoktak
menni”. Dávid ekkor nem ment háborúba, hanem csak fővezérét küldte el oda, ő
maga otthon maradt. Ha ő is elment volna, hogy embereivel együtt harcoljon,
akkor elkerülhette volna ezt a súlyos kisiklást. A lustaság, kényelemszeretet
mindig a bűn melegágya szokott lenni.De Betsabé is otthon maradt, amikor férje
hadba vonult. Nyilván neki nem lett volna kötelessége vele menni, de azért ő
sem ártatlan ebben az egész dologban. Mert mit keresett Betsabé meztelenül a
Dávid palotája közelében? Fürödhetett volna egy olyan helyen is, ahol senki sem
látta, ahol nem lett volna ilyen kísértésnek kitéve. Betsabé nem viselkedett
szemérmes módon, sőt kihívó volt ebben az esetben. A szemérmesség, az
egészséges szégyenérzet egy asszony, egy leány egyik legszebb erénye. Jó lenne
ezt már kicsiny kortól a leánygyermekek szívébe oltani. Egy édesanya nyilván
mindenekelőtt példájával kell ebben is előjárjon. Sajnos az is igaz, hogy manapság
nem csak a szülők nevelik és befgolyásolják gyermekeiket, hanem mindenek előtt
a média, TV, internet, világ, de mégis döntő jelentőséggel bír az, hogy a
szülők minden tekintetben milyen példát adnak gyermekeiknek. Egy szülő felelős
azért, hogy milyen ruhában jár a gyermeke, hogy milyen magatartást enged meg
magának a másik nemmel szemben. Nem tudunk minden rosszat, minden kísértést
megakadályozni, de amit mi megtehetünk, azt tegyük meg. Figyelmeztessük
gyermekeinket a rájuk leselkedő veszélyekre és kísértésekre. Az asszonyok
legyenek résen a munkahelyen főleg, amikor férjük távol van, mert íme Betsabé is
akkor esett bűnbe, amikor férje távol volt tőle. Az ördög nagyon jól ki tudja
hasznáni az alkalmas pillanatokat a támadásra. Senki sincs eleve biztonságban,
aki áll vigyázzon, hogy el ne essék, tanítja Pál apostol.
Dávid és Betsabé az egyik
legsúlyosabb bűnbe, a paráznaság és házasságtörés bűnébe esett. Ma sajnos ez
már nem is számít olyan súlyos bűnnek. Oda jutottunk, hogy sokan már
dicsekesznek is ezzel, de Isten igéje nagyon komolyan tanítja, hogy a
házasságtörők nem örökölhetik az Isten országát. Jó lenne ezt ma nagyon
komolyan venni. Hisz manapság egyébről se lehet hallani, csak arról, hogy ez is
megcsalta társát meg az is, egyik házasságba is belépett egy harmadik személy,
meg a másikba is. A házasság, nemiség kétségtelenül az Isten egyik leggdrágább
és legértékesebb ajándéka, ezért a Sátán munkájának egyik kedvenc céltáblája
is. Kevés dologban leli a Sátán annyira kedvét, mint abban, hogy házasságokat
megrontson, tönkre tegyen. És milyen rettenetes az, amikor keresztyén emberek
házasságát sikerül megrontani. Olyanokét, akik Isten előtt fogadtak örök
hűséget egymásnak, akik Isten segítségét és áldását kérték az ő házasságuk
megkötésekor. És milyen rettenetes az, mikor olyan emberek buknak el, akikre
sokan felnéztek, mint itt Dávid király is. Aki egy egész nép, egy gyülekezet előtt
kellett volna példát adjon az Istenben való szent életről. A Sátán röhög a
markába, amikor Isten gyermeki buknak el ezen a területen. Ilyenkor joggal
mondhatja a világ: akkor miben különböznek Isten gyermekei a világ fiaitól, ha
ők is elbuknak ezen a területen, ha ők is belesnek ebbe a rettenetes bűnbe,
akkor mit várhatunk olyanoktól, akik nem ismerik Istent és nem járnak Ő vele? Betsabéról
nem tudjuk ugyan, hogy komoly megtérésben lett volna része, hogy ismerte volna
Istent, de mint Izrael népének a tagja jól ismerte Isten törvényét és annak
halálos komolyságát. Felelőtlen tettével ő is hozzájárult ahhoz, hogy Dávid
kettős bűnbe esett. Ha a felelősség nagyobb részt Dávidot terheli is, azért ő
sem volt ártatlan ebben az egész dologban. Jól tudta, ahogy egyik írásmagyarázó
mondja, hogy mitől forr fel a Dávid vére. Legyen az ő bukása minden asszony és
leány számára figyelmeztető példa.
A Szentírásból megtudjuk, hogy a házasságtörés
után Isten Náthán prófétát Dávidhoz küldte és Dávid komoly bűnbánatot tartott.
Érdekes lenne azt is megtudni, hogy Betsabé osztozott-e ebben a bűnbánatban,
hogy ő vajon megbánta-e a vétkét? Bevallotta-e őszintén azt, hogy vétkezett
férje Uriás és az Úr ellen, amikor felelőtlenül cselekedett, és ott fürdőzött,
ahol nem lett volna szabad? Arról sem tudósít a Szentírás, hogy milyen
érzésekkel fogadta az ő férjének a halálhírét. El tudjuk képzelni, hogy milyen
feldúlt lehetett a lelke, amikor megérkezett a harctérről a hír, hogy a férje
nem él többé. Bizonyára ebben a pillanatban a bűne mázsás súllyal nehezedett a
lelkére. Joggal gondolhatta azt, hogy Isten bűnéért bűntette meg őt.
Reménykedjünk abban, hogy Betsabé Dáviddal együtt komoly bűnbánatot tartott és
bocsánatot nyertek együtt a bűnre. E még ha meg is kapták a bocsánatot, a bűn
bűntetését hordozniuk kellett. Hisz az a gyermek, aki ebből a bűnös
kapcsolatból született megbetegedett és nemsokára meg is halt. Minden imádság,
könyörgés hiábavalónak bizonyult.
Ez így van ma is. Isten
bizonyosan megbocsátja a bűnt, amit megvallunk és elhagyunk, de annak
következményeit egy életen át hordozni kell. A bűn nyoma megmarad, azt nem
lehet eltűntetni. A házasságtörésre is van Istennél bocsánat, de az egy olyan
súlyos törést okozhat egy házasságban, amit soha nem lehet elfelejteni. Valaki egyszer
így fogalmazott: ahol a házastársak megcsalják egymást az olyan, mint amikor
elszakad egy hegedűnek a húrja. Még össze lehet toldozni, de soha nem nyeri már
vissza eredeti szép hangját. Nem csak a gyermek halála volt Dávid és Betsabé
bűnének a következménye, hanem egy egész eseménysort indított el ez a család
életében. Mert nem csak ő követte el ezeket a bűnöket, hanem az ő gyermekei is.
De Isten kegyelme mégis
szinte hihetetlenül csodálatos. Mert bármennyire is sötét ez a kép, amit
Betsabéról festettünk, az ő neve mégis ott szerepel a Jézus nemzetségi
táblázatában. Támár, Ráháb és Betsabé, három parázna nő a Jézus test szerinti
rokonai között. Hát nem csodálatos ez? Ezeket az asszonyokat Isten minden
nyomorúságuk és gyengeségük ellenére beépítette és felhasználta országa építésében. Jézus még a paráznákról
sem mond le, neki senki se túl rossz ahhoz, hogy könyörűljön rajtuk és
felhasználja őket. A Betsabé neve sok más bűnös ember nevével együtt ott áll a
Jézus nemzetségi táblázatában. Ő is eszköz lehetett abban, hogy megszülessem az
a Megváltó, aki a bűnösök barátja és Megváltója lett. Ez a Jézus nem szégyel
minket atyjafiainak nevezni. Ennek a Jézusnak a vére azért ömlött ki, hogy e
vérreal a mi nevünk is beírattassék az Élet Könyvébe. Ez a Jézus azért jött,
hogy a parázna asszonyok és a vámszedők, és senki más ember se maradjon ki az
Isten országából. Ő téged is hív, téged is meg akar tisztínai, hogy alkalmas
eszközökkké válhassunk az Ő kezében dicsőséges országa építésében. Betsabé neve
és története is a mi tanulságunkra íratott meg. Bárcsak tudnánk tanulni ebből a
történetből. Bárcsak lehetne a mi életünk, házasságunk is olyan, ami az Ő nevét
magasztalná.
Olvasandó igék: 2 Sám.11-12
fej., 1Kor.6, 9-10,15-20, 10,12
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése