Gondolatok a börtönmisszióról
1. Mi inditott a börtönmisszió
vállalására?
Ott kell kezdenem, hogy nekem a börtön nem volt egy
idegen fogalom. Amikor én 1958.jun. 12-én világra jöttem, édesapám id.Lőrincz
János lekipásztor már három hónapja börtönben volt, mint politikai fogoly,
vallási izgatás miatt elitélve, természetesen koncepciós per áldozataként.
Mikor már a marasvásárhelyi börtönbe bejártam elmesélte, hogy amikor őt
valamikor 1958 nyarán a rendőri fogdából a marosvásárhelyi börtönbe
átszállították, volt egy ilyen imádság a szívében, hogy ha Isten feleségének
egy fiúmagzatot ad, akkor az a gyermek( én tehát) legyen lekipásztor és majd az
is adassék meg neki, hogy ebbe a börtönbe bemehessen az evangéliummal, ahova ő
akkor az evangélium miatt került be. Ezt az imádságot Isten csodálatos módon 37
év után valósággá tette, mert én 1995 decemberében életemben először
átléphettem dobogó szívvel a marosvásárhelyi börtön kapuját. A szolgálatot nem
én kerestem tulajdonképpen, inkább csak elfogadtam. Marosvásárhelyen a börtönmissziót
két lelkipásztor:Dr. Bustya Dezső és néhai Szőke László inditották el a 9O-es
évek elején. 1995 nyarán Bustya Dezső az Erdélyi Református Egyházkerület
főjegyzője lett és Kolozsvárra költözött. A börtönmisszió Szőke Lászlóra
maradt, aki akkor már 71 éves volt és eléggé meggyengült. Mivel vele már
korábban jó barátságban voltam, édesapámnak is jó barátja és szenvedő társa is
volt, megkért, hogy nem segitenék-e be neki ebbe a szolgálatba. Én azonnal
igent mondtam. Valahogy teljesen természetesnek tűnt számomra az, hogy oda
menjek az evangéliummal, ahova édesapámat 37 évvel azelőtt az evangéliumért
zárták be. Bár nem kaptam erre igei elhivást, de úgy érzem és mélyen meg vagyok
győződve, hogy nem véletlen az, hogy Isten így vezérelte az utamat,
szolgálatomat, hogy ezt a missziói területet nekem osztotta ki, és így ezt már
majdnem nyolc éve én végezhetem a marosvásárhelyi börtönben. Hiszem, hogy Isten
tálentumot, illetve kegyelmi ajándékot is adott ennek a munkának a végzésére.
Biztos, hogy ez is benne volt az Ő életemre elvégzett tervében és mindent úgy
irányított, hogy ez megvalósulhasson. Egyszerü emberek között, egy kis eldugott
faluban nőttem fel, ahova édesapámat a börtön után helyezték, így megtanultam
azt, hogy hogyan kell egyszerü emberekkel bánni, velük beszélgetni. Az édesapám
és társai sok-sok börtönélménye mind segitség volt nekem abban, hogy a
börtöntől ne iszonyodjam, hanem Isten Lelkének segitségével bátran tudjak a
rabok elé odaállni. Nem könnyü ezt a szolgálatot egy majdnem 4OOO lelkes
gyülekezet mellett felvállalni, úgy hogy a gyülekezet szinte semmilyen segitő
hátteret nem jelent számomra. A Presbitérium sajnos egyáltalán nem érti meg ezt
a munkát, sőt még haragusznak is a legtöbben azért, mert ezt a munkát is
fölvállatam, sokszor mondogatják, hogy ők nem börtönlelkészt választottak,
hanem gyülekezeti lelkészt. Nyilván egy ekkora gyülekezetben emberi módon
szólva nem hiányzik nekem ez a szolgálat, jó lenne ha mások is
belekapcsolódnának, de erre sajnos nagyon kevés az esély. A börtönmissziót nem
igen akarják a lelkipásztorok felvállani, azért is, mert semmilyen anyagi
vonzata nincs, teljesen díjmentesen végzem, sőt még a benzinköltséget is én
fizetem, de azért is, mert a börtön világa egy olyan világ, amitől igencsak
ózkodnak a lelkipásztorok. Sok lelkész a világ semmi kincséért se lépné át a
börtön küszöbét.Én azonban, amig csak más valaki ezt nem vállalja föl végezni
akarom, mert nem lenne nyugodt a lelkiismeretem, ha ezt a munkát nem végezném.
Szoktam is mondani, hogy a hívek szabadon eljöhetnek a templomba, de a rabok
csak akkor hallanak igét, ha valaki bemegy hozzájuk.
Milyen elképzelése van a
börtönmissziói munkáról?
Hogyan végzi ezt a munkát?
Őszintén
megvallva, amikor először bementem a börtönbe nem volt semmilyen elképzelésem
arra nézve, hogy hogyan is fogom majd végezni ott benn a munkámat. Hirtelen
jött a felkérés, nem sok időm volt készülni. Egyszerüen átgondoltam egy igét és
azt tovább mondtam. Maga a gyakorlat aztán szépen vezetett a szolgálatban. Azt
gondolom, hogy már a puszta jelenlétünk a börtönökben egy óriási dolog. Még
mielőtt megszólalnánk már az sokat mond a fogvatartottak számára. Lassan aztán
láttam, hogy hogyan is kell alakítanom szolgálatomat. Mindenek előtt láttam a
fogvatartottak rendkivül alacsony szellemi és lelki szinvonalát. A legtöbben
olvasni sem tudnak, nagyon kevés kivételtől semmilyen előismerettel nem
rendelkeznek. Tehát semmilyen ismeretre nem lehet alapozni. Nem tudják, hogy ki
volt Mózes, a próféták, az apostolok, nem ismerik Jézus életének a történetét.
Tehát hamar megláttam, hogy ez egy egészen másfajta gyülekezet, mint az,
amelyik vasárnaponként a szószékem alatt ül. Megláttam azt is , hogy nem igazán
működik a monológos prédikáció, úgy hogy végig én beszélek, ők szépen végighallgatják,
s majd imádsággal és áldással befejezem. Sokkal inkább egy párbeszédes
istentiszteletet tartok, amikor úgy próbálom kibontani az igét, hogy ők maguk
is együtt gondolkozzanak, ők maguk próbálják megfogalmazni az ige üzenetét. Azt
is megláttam, hogy főleg régi rabok nagyon jól megtanulják azú.n. „kanaáni”
nyelvet és már fújják, hogy meg kell térni, újjá kell születni. Ezt a fajta
képmutatást úgy próbálom kivédeni, hogy személyesen fordulok igehirdetés közben
az egyes emberekhez, és amikor olyan szépen mondja, hogy meg kell térni, akkor
rákérdezek: és kedves barátom, hogy néz ez ki a te életedben, vannak- e a te megtérésednek
gyümölcsei? Ilyenkor sokszor elpirul az illető és semmit sem szól, vagy épp könny
szökik a szemébe. Ha istentisztelet közben egy konkrét kérdés vetődik fel,
akkor igyekszem azt megválaszolni. Előfordult például az, hogy előjött a személyzethez
való viszonyulás kérdése. Ekkor szinte egy órán át beszéltem arról, hogy mit
tanít Jézus illetve a Szentírás erről a kérdésről, hogy kell szeretnünk ellenségeinket,
hogy szidalmaztatván viszont nem szidalmazott stb. Egyik rab megjegyezte az
alkalom végén: én 34 éves vagyok, de engem összesen sem tanított ennyit valaki,
mint most a tiszteletes úr. Arra is rájöttem, hogy nagyon nagy lehetőség rejlik
az énektanításban. Igyekszem, hogy rövid énekeket tanítsak nekik, főleg
olyanokat, amelyek az ő helyzetükre illenek. A börtön slágerének nevezzük a „Tudom
az Úrnak terve van velem” éneket, amelyet kivétel nélkül minden alkalommal eléneklünk.
Nem tanitok sok éneket, az az elképzelésem, hogy 4-5 éneket tanuljanak meg jól,
az vésődjön be elméjükbe és a szívükbe, így talán egy életen át emlékezni fog
arra, hogy a börtönben milyen énekeket tanult. Azért sincs lehetőség sok ének
tanulására, mert a marosvásárhelyi börtönben, nagyon sok az előzetes és kisebb
bőntetésekkel vannak ezért óriási a fluktuáció ebben a börtönben, sok fogvatartottal
csak talán kétszer háromszor találkozom. Az új fogvatartottakkal igyekszem
röviden elbeszélgetni, legalább annyit megkérdezek tőlük, hogy honnan jöttek és
mennyi ideig fognak a börtönben tartózkodni. Ilyenkor tudatosítom bennük azt,
hogy milyen nagy dolog, hogy a börtönben is istentiszteleten lehet résztvenni,
és azt mondom még nekik ilyenkor: lássák ebben is az Isten szeretetének
jelét,hogy itt is egy lelkipásztorral találkozhatnak, aki szeretettel jön be
Isten igéjét hirdetni. Sajnos az én szolgálatomban nem igazán van lehetőség a
személyes beszélgetésre, csak kifejezett kérésre volt egy ilyen beszélgetésem,
de ekkor láttam, hogy milyen áldott dolog lenne ezt is végezni. Persze erre
nekem időm sem igen van, így is állandóan az a véd ér a presbitérium részéről,
hogy a rabokkal jobban és többet törődöm, mint velük, ilyenkor azt mondják
igazolásul, hogy már 8 éve vagyok és még nem látogattam meg őket. Mondom nekik,
hogy őket sem akarom elhanyagolni és évente 3OO családot látogatok meg, de 18OO
család lévén ez nem megy olyan hamar. Az istentisztelet végén igyekszem mégis
pár szót váltani azokkal, akik valamilyen gondjukkal hozzám jönnek, persze ez
inkább csak adminisztrativ kérésekre korlátozódik: hozzak telefonkártyát,
boritékot, írószerszámot stb.
Nagyon
fontosnak tartom mobilizálni azt a gyülekezetet, ahonnan az illető fogvatartott
jön. Ilyenkor megszólítom a lekipásztort és megpróbálom rávenni arra, hogy a
sátoros ünnepek alkalmával az ő kórusa, nőszövetsége, presbiteri küldöttsége, ifjúsági
csoportja jöjjön be szolgálni a börtöngyülekezetbe. Ez lehetséges, most
Marosvásárhelyen egy rendkivül jó helyzet van azáltal, hogy a börtönparancsnok
egy magyar református ember, gyülekezetünk tagja és személyesen is jó barátom.
Nagyon meghatóak ezek az alkalmak, hiszen ilyenkor be tudnak jönni a szülők,
illetve férj, feleség. Két példát hadd mondjak erre. A mezőpaniti gyülekezetből
benn volt néhány évvel ezelőtt egy hatgyerekes édesanya. Meghívtam ennek a
gyülekezetnek a lelkipásztorát, hogy látogasson be a börtönbe a húsvéti ünnepek
alkalmából. Az ifjúsági csoportban ott voltak az asszonynak a gyermekei és a
férje is bejöhetett. Az istentisztelet alatt a gyerekek végig foghatták az
édesanya kezét és a férj is átölelhette, amin nálunk a látogatás alkalmával
egyáltalán nem lehetséges. Egy másik példa egyik másik gyülekezetből bekerült a
gondnokházaspár gyereke. Ők is bejöttek egy sátoros ünnep alkalmával,
felejthetetlen volt, ahogyan az édesanya a tékozló fiú énekét énekelte: Ott a
messze földön, árván hontalan, és a refrén: Ó jöjj haza, ó jöjj fiam. Mindenki
sirt, még a börtönparancsnok szeme sem maradt száraz. Azonkívül még szólt is az
egybegyűltekhez és elmondta azt a raboknak, hogy nehogy azt gondolják, hogy
csak azoknak nehéz, akik itt benn vannak, de gondolják el azon édesapák és
édesanyák lelkiállapotát is, akiknek gyermekei benn vannak a börtönben. Ezek az
alkalmak, amikor a családtagok bejöhettek börtönszolgálatomnak legáldottabb
pillanatai voltak. Egy másik lelkipásztor, akinek gyülekezetéből egy adott időben
két híve is benn volt elmondta azt, hogy két ok miatt jöttek ide. Az egyik az,
hogy meglátogassák a bajban és szenvedésben levőket, de a másik az, mert
gyülekezetükből két lélek nagyon hiányzik és ez igen fáj nekik.
A
heti alkalmakon kívül, amikor a református rabokkal találkozom évente háromszor
szolgálok az ú.n. nagy ökumenikus istentiszteleteken, Karácsonykor, húsvétkor
és Péter-Pál napján, ők ugyanis a romániai börtönök védőszentjei. Ilyenkor két
nyelven szólok, románul is tehát, amit az egész börtön vezetősége rendkivüli
módon értékel. Ez az üzenet egy nagyon rövid, frappáns tömörséggel elmondott
bizonyságtétel, ekkor igyekszek egy megmaradó képpel, üzenettel a rabok között
szolgálni. Ezen az alkalmon a rabok is rövid műsort készítenek, illetve kívülről
is mindig beviszek egy kórust vagy ifjúsági csoportot. Úgy érzem, hogy ezek is
áldott alkalmak, ilyenkor a személyzet is hallhatja az üzenetet. Velük is jó a
kapcsolat, eleinte mindig mondogatták, hogy ide ugyan hiába járok, mert „ezek”
úgysem javulnak, meg, ilyenkor nekik is mindig elmondom, hogy embereknél ez
valóban lehetetlen, de Isten olyan mészáros, aki ígéje által még a kutyából is
finom szalonnát tud készíteni. Velük is igyekszem elbeszélgetni, bizonyságot
tenni.
Mi a célom a börtönmisszióval?
Nyilván
nincs más cél, mint a kinti gyülekezetben: az, hogy emberek megismerjék Istent,
hitre jussanak, és életükben a Krisztus uralma legyen nyilvánvalóvá. A bűn,
bűnbánat, bocsánat kérdése természetesen minden alkalommal terítékre kell
kerüljön. Igyekszem a textusválasztásban is ezt szem előtt tartani. Igyekszek rámutatni
arra, hogy nem az a bűn igazából, amit elkövettek, haanem az, hogy Krisztus
nélküli az életük, a bűn uralma alatt élnek. Nem csak egy kis foltozásra, kis
megjavulásra, hanem gyökeres fordulatra van szüksége az életünknek. Egy egészen
más cél kell felragyogjon előttünk. Ilyen értelemben a kint levőknek is
ugyanerre a megtérésre van szükségük, mert a talpig becsületes, semmi
törvénytelenséget el nem követő ember is elkárhozik Krisztus nélkül. Persze ők
a bűnözést, főleg a lopást szükségesnek mondják, mondván hogy másképp nem tudnak
megélni. Ekkor elmondom a saját családom történetét, hogy amikor édesapámat
elvitték, édasanyámat is rögtön elbocsátották az állásából, éhhalálra volt tulajdonképpen
ítélve. Amikor kétségbeesetten elment a munkaelosztó hivatalhoz, s kiderült
hogy férje politikai fogoly, akkor azt tanácsolták, hogy váljon el férjétől,
akkor visszakaphatja állását a tanügyben. Erre ő azt mondta: erre nem vagyok
hajlandó, szeretem a férjemet, ő ártatlanúl szenved, ezt soha nem tenném meg.
Ekkor jött a lesújtó válasz. Asszonyom, akkor önt még a kőbányába se tudjuk
alkalmazni a nagyverő kalapács mellé. (a faluban ugyanis volt háron nagy
kőbánya). Erre édesanyám másnap elment Sepsiszentgyörgyre , a kisipari
szövetkezethez, ott isteni csoda révén nem kérdeztek rá arra, hogy ki s mi a
férje és egy órán belül kiállították neki a kisipairi engedélyt, így két pici
gyermekét és magát is fenn tudta tartani, sőt még más fogolytársak családjain
is segített, akik még nehezebb helyzetben voltak. Ezzel azt akarom nekik
megmutatni, hogy Isten gondoskodik azokról, akik benne bíznak, és íme
becsületes munkával is lehet kenyeret keresni, nem kell lopni. Isten megadja,
hogy munkám eredményét is láthassam. Néhány évvel ezelőtt 4 évig egy vállakozó
volt a börtönben, aki nagyon gazdag volt, igen nagy lábon élt a börtönbe
kerülése előtt. Utána a vagyona a sok perre elúszott, de ez az ember megismerte
Krisztust és azt mondogatta. Én gazdag emberként kerültem a börtönbe, és
szegény lettem, de itt a börtönben megismertem egy másfajta gazdagságot, amit
most nem cserélnék fel az előbbi gazdagsággal. Isten azóta is tartja és megőrízte,
hogy a csalás útját válassza.
Sokszor
hirdethettem a bűnbocsánatot olyanoknak, akik nehezen tudtak még maguknak is
megbocsátani. Egy fiatal fiú úgy lett gyilkos, hogy locsolkodni ment a szomszéd
faluba, egy ottani fiú elkezdte ütlegelni, rúgdosni, ő kínjában és
halálfélelmében egy kődarabbal ütötte meg, amibe belehalt, 3 évet kapott. Ő nagyon
szenvedett, neki hirdethettem a bűnbocsánatot és látszólag megkönnyebbült, az
Úr levette róla a nagy terhet. Igyekszem őket, amennyire lehet szabadulásuk
után is segíteni, gyülekezeteikbe beintegrálni, imádkozni értük és velük.
Sokszor felkeresnek, nem csak pénzért, hanem azért is, hogy megköszönjék a börtönben
kapott lelki támaszt.
A
marosvásárhelyi börtönön kívül alkalmam van Románia összes börtönét meglátogatni
egy holland misszionáriussal, akinek fordítója vagyok. Azon kívül, hogy lefordítom
az általa elmondottakat, igyekszek beszélgetni egyes emberekkel, illetve
bizonyságot tenni a magam és családom élete alapján Isten szabadító és segítő
kegyelméről. Ezt a szolgálatot évente háromszor végzem, úgy érzem, hogy ezen is
Isten áldása nyugszik.
Miben van szüksége segítségre?
Sokkal
nagyobb erkölcsi támogatásra lenne szükség a gyülekezet és az egyházi vezetés
részéről. A Presbitériumom semmiben sem támogat, még azt is meg akarják
tiltani, hogy abból a pénzalapból, amit én hoztam létre segítséget nyújtsak a
szabadult raboknak. Csak elmarasztalást kapok ezért a szolgálatért, de bátorítást
nem. A gyülekezet sem reagálja le ezt a munkát. Az egyházi vezetés sem sokat
tesz e munka érdekében. Nincs megszervezve kerületi szinten, ha történetesen
van a helységben egy lelkipásztor, aki ezt végzi, jó, ha nincs, akkor sok
börtönbe nem jár be református lelkipásztor. Legalább a lelkipásztorok
benzinköltségét meg kellene téríteni, hisz lassan oda jutunk, hogy ingyen már
senki sem fog munkát végezni. Halvány próbálkozások vannak, de konkrét lépések
nem igen történnek ilyen vonatkozásban.
A
börtön vezetősége részéről eddig semmilyen akadályoztatásban nem volt részem,
de valószínű, hogy ez a kedvező helyzet addig lesz csak, amig magyar református
ember áll a börtön élén. Attól félek, ha parancsnokváltás lesz, sokkal kevesebb
lesz ennek a munkának a lehetősége. Az ortodox lelkészi állás most épp üresedőben
van, az eddigi lelkész nyugdíjba vonult, nagy kérdés, hogy milyen indulatú lesz
az új lelkész. Tőle is nagyon sok minden függ, hiszen a lelki munka
koordinálásával ő van megbízva. Adja az Úr, hogy szerinte való pásztor kerülhessen
ebbe a szolgálatba.
Nagy
segítséget jelentett számomra a nemzetközi konferenciákon való részvétel,
négyszer jutottam el ilyen alkalomra. De rendkívül szomorú vagyok az európai
börtönlelkészek lesújtó lelki színvonala miatt. A legtöbb lelkész még Bibliát
sem hoz erre az alkalomra, nincs reggeli vagy esti áhítat, az esti áhitat
helyett a lelkészek nagy része, tisztelet a kivételnek a kocsmában van. Nemrég
egy börtönparancsnok is részt vett konferenciánkon és a végén megjegyezte, hogy
ő már eddig sok konferencián volt börtönparancsnokokkal, most először volt
lelkipásztorokkal. Sok különbseg van e két csoport között, de egyben teljesen
megegyeznek: úgy a börtönparancsnoko, mind a lelkipásztorok egyformán szeretik
az alkoholt. Hát így néz ki a helyzet. A legtöbb lelkész, ahogy én fogalmazok
rég túl van az evangéliumon. Az egyik ilyen börtönkonferencia központi
előadásának témája egy japán meditációs rendszernek a bemutatása volt. Amikor
az előadás után megkérdeztem az előadót, hogy itt hol jön be Isten, mert az előadásban
sem Isten sem Jézus Krisztus neve nem hangzott el, akkor a válasz az volt.
Nicht unbedingt, tehát nem föltétlenül kell Istennek bejönnie. Amikor egyik
este javasoltam, hogy imádsággal fejezzük be a napot, a vezető csodálkozva
nézett rám és azt mondta : hát István ha gondolod, mondj egy rövid imádságot.
Egy másik alkalommal szóba került a konfirmáció, olyan vonatkozásban, hogy az
egyik kolléga büszkén mondta, hogy hozzá jönnek a mohammedánok és minden más
vallásuak is úrvacsorázni. Erre én azt mertem mondani, hogy nálunk először
konfirmálni kell, hogy tudja az ember, hogy mi is az az Úrvacsora. Jót derültek
rajtam, hogy én milyen ósdi vagyok, és gúnyosan mondták, hogy a következő
konferenciára csak akkor engednek, ha hozom a konfirmációs emléklapomat. A
legutóbbi konferencián a zárónyilatkozatba be akartak venni egy ilyen mondatot:
mi nem misszionálni megyünk a börtönbe, hanem csak azért hogy szolidarításunkat
fejezzük ki az ott levőkkel. Másfél órai vita után sikerült elérnem azt, hogy a
mondat így módosúljon: missziói lekülettel kell bemenjünk a börtönbe. Először
talán a lelkészeket kellene misszionálni. Az Úr legyen irgalmas hozzánk.
Marosvásárhely,
2OO3 április havában Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése