A Szentírás
emberei: Jézabel
Ki ne hallott volna Izrael hírhedt királynéjáról
Jézabelről, Akháb feleségéről? A Szentírás azon embrei közé tartozik, akiről
semmi jó, de ezzel szemben nagyon sok rossz van feljegyezve. De még az ő
történetéből is lehet tanulni. Nem azt, hogy mit kell, hanem azt, hogy mit nem
kell cselekedni. Jézabel, sok más emberrel együtt intő példa a mi számunkra.
Azért kell róla beszélni, azért kell rá emlékezni, hogy mi ne essünk bele
azokba a bűnökbe, amikbe ő és férje is belesett.Úgy kezült Izraelbe, hogy Akház
őt Sidon földjéről idehozta. Egy pogány nép királyának volt a leánya, s ez a
nép az egyik legútálatosabb bálványnak, a Baálnak szolgált. Akhábnak nem lett volna
szabad őt feleségül venni, hisz Isten törvénye megtiltotta a pogányokkal való
házasságkötést. De sajnos ezt sokan nem fogadták meg. Gondoljunk csak Sámsonra,
az Istennek odaszánt emberre, akinek a pogány asszonyokkal való házasság lett a
veszte. Akháb bizonyára jól ismerte a Sámson esetét, és tanulnia kellett volna
belőle. De itt is igaz az a mondás, hogy a történelemből csak azt tanulhatjuk
meg, hogy az ember semmit se tanult a történelemből. Akháb az előtte álló intő
példák ellenére pogány feleséget vett magának. Talán keresve se találhatott
volna gonoszabb feleséget, mint ez az asszony, aki a bálványok fanatikus és
megszállott imádója volt. Amikor átlépte Izrael határát, akkor nem hagyta maga
mögött hazája isteneit, nem mondta férjének azt, amit valamikor Ruth mondott az
anyósának, hogy :”Istened az én Istenem”.
Ő hozta magával isteneit, sőt ami még rettenetesebb volt, annak a
papjait is. A Baál-kultuszt Izraelben államvallási szintre emelte, ami
hallatlan volt Izrael történetében. Persze ebben férje, Akháb is nagyon hibás
volt, hisz neki joga és hatalma lett volna mindezet megakadályozni, de nem
tette. Sehol sem olvasunk arról, hogy legalább megpróbálta volna ezt a
szörnyűséget megakadályozni. De Jézabel nem elégedett meg azzal, hogy
bálványait és annak papjait behozta az országba, hanem azt is fejébe vette,
hogy az igaz Isten prófétáit, élükön Illéssel kiírtja. Milyen sokan fizettek e
huszonkét esztendő alatt az életükkel hitükért és az Úr melletti kitartásukért!
Az Illés történetéből tudjuk, hogy csak hétezer ember maradt meg Izraelben,
akik nem hajtották meg térdeiket Baál előtt, de ezek is mind bujdostak, hisz a
nyilvános hitvallás azonnali halált jelentett. Ezért is gondolta Illés, hogy
csak egyedül ő maradt meg az Úr követői közül. Jézabel kegyetlen ember volt, és
tervei elérésének az érdekében semmitől sem riadt vissza. Amikor férje
megkívánja Nábóth szőlőjét, mert az a királyi kert mellett volt, akkor Jézabel
az, aki pokoli tervet gondol ki arra nézve, hogy hogyan lehet ezt az ártatlan
embert elpusztítani. Eszköztárában nem válogat, ebben hamisított levelek, hamis
tanúk egyaránt helyet kapnak. És mindez azzal kezdődött, hogy Akháb Isten
kifejezett parancsa ellenére pogány aszonyt vett feleségül. Mennyi bajtól,
szerencsétlenségtől, szenvedéstől, oktalan öldökléstől menthette meg volna meg
népét, ha nem ilyen asszonyt választ magának! Mert úgy tűnik, hogy Akháb egy
nagyon befolyásolható ember volt. Egy jó, istenfélő feleség nagyon jó irányba
vihette volna az életét, és így lehetett volna az élete és uralkodása nagy
áldás népe számára.
Látjuk ennek az asszonynak
az életéből, hogy egyetlen rossz lépés, Isten törvényének áthágása egy egész
életet, házasságot, de ennél sokkal többet, egy egész nép, egy egész közösség
életét megkeserítheti, megronthatja. Isten rendeléseit nem lehet bűntetlenül,
súlyos következmények nélkül áthágni, és ez nem csak a házaságkötésre igaz.
Tizenkét éves börtönszolgálatom alatt számtalan olyan emberrel találkoztam,
akinek az életében a tragikus esemény: gyilkosság, erőszak, olyan állapotban
történt, amikor részeg volt. Pedig Isten igéje határozottan mondja: meg ne
részegedjetek, legyetek józanok. Aki ezt az intést parancsot nem veszi
komolyan, az kimondhatatlan szenvedéseket zúdit magára és családjára is.Találkoztam
olyan emberrel, aki országunk fővárosának közismert és tisztelt embere volt, de
egy józantalan pillanatban megölte egy vagyon feletti vitában testvérét, és
egész élete összeomlott. Évtizedekre börtönbe zárták, felesége, családja
elhagyta, földönfutóvá lett. Ő is nagyon jól tuidta, hogy józan állapotában
ilyet sohasem követett volna el. Isten nem hiába adta nekünk törvényeit. Azok
védelmeznek bennünket, aki megtartja a törvényt, ó mi boldog az, mondja egy
helyen Isten igéje.
Egy ideig úgy tűnt, hogy
Jézabel gondtalanul űzheti istentelenségét, írthatja Isten prófétáit, elűzheti
Illést, nyugodtan paráznaságba viheti népét, mert Isten hallgat, semmit nem
tesz ellene. Ez bizony nagy megpróbáltatás lehetett az abban az időben élt
hívek számára. Miért engedi ezt meg Isten? Miért hagyja garázdálkodni ezt a
gonosz asszonyt, miért nem sújt már le rá haragjával? Miért engedi, hogy az Ő
gyermekeit elfogják és kivégezzék? Ilyen és ehhez hasonló kérdések gyakran
hangozhattak el Izraelben ebben az időben. A „jézabeli idők” sajnos még sokszor
megismétlődtek az idők során. Gondoljunk csak az első három évszázad kegyetlen,
véres keresztyén-üldözéseire, amikor a keresztyéneknek elképzelhetetlen kínok
között kellett a hitükért meghalni. Vagy
a reformáció századára is gondolhatunk, amikor máglyák fénye világította meg az
eget, amikor szintén ezrek kellett életükkel fizessenek azért, mert a
megreformált hitet vallották és élték.De úgy látszik ezek az idők is ott vannak
Isten megengedő akaratában, tervében, s ezek a véres idők mégis az egyház
életének legáldottabb idei, az evangélium mindig akkor terjedt a legjobban,
amikor üldözték. Sajnos mi is tapasztaljuk, hogy a szabadság nem igazán használ
az evangélium ügyének, bár hálát kell adnunk azért, hogy szabadságban élhetünk.
Hisszük, hogy minden Isten kezében van, Ő ad áldott időket, de Ő enged meg
nehéz pillanatokat is gyermekei életében. Isten figyelmeztette Jézabelt mindezekre, de ő nem
hallgatott a szóra. Isten malmai azonban lassan őrölnek, és be kell teljesedjen
az ítélet rajta is.A Nábót meggyilkolása után Illés megjövendöli, hogy Jézabel
azt fogja majd kapni, amit ő is olyan sok embernek adott: erőszakot és
halált.Ha legalább ekkor megrettent volna, ha legalább ekkor magába szállt
volna, és bocsánatot kért volna Istentől, még talán lett volna számára
kegyelem. Isten, aki Ninivé lakosainak megkegyelmezett, neki is megkegyelmezett
volna. De Jézabelnek nem kellett a kegyelem, ő rohan a vesztébe. Férje is
meghal egy szerencsétlen seb miatt, amit egy véletlenül kilőtt nyílvessző okoz,
és ő is meg kell haljon, miután Jéhu
lesz Izrael királya. Jézabel is erőszakos halállal hal meg, s még egy
tisztességes temetésben se lehet része, hisz a kutyák falfalják testét. Isten
rettenetes ítélete beteljesedik Jézabelen. Isten sokáig volt türelmes hozzá,
sokáig tartott számára a kegyelmi idő, de egyszer lejárt.
Ehhez a történethez szinte
semmit se kell hozzáfűzni, ez a történet magáért beszél. De hadd foglaljuk
össze életének tanulságát: Isten szavát, törvényét nem lehet súlyos következmények
nélkül megvetni. Isten megtartja szavát. De ez nem csak az ítéletre érvényes,
hanem a kegyelemre is. Nem csak igaz, hogy aki meg nem tér, az meghal, hanem az
is, hogy aki megtér az Úrhoz, az megtartatik.
Olvasandó igék: 1Kir.16,31,
19,1-2, 21,5-7. 23-24, Péld.29,18
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése