A Szentírás
emberei: Evódia és Sintikhé
Nagyon sok egyházban még mindig kemény vita folyik
az asszonyok helyéről és szerepéről a gyülekezetekben. Ezt a vitát mindegyik egyház a maga
meggyőződése szerint oldja meg. Mi hálát adhatunk Istennek, hogy az asszonyok
szolgálatát minden szinten megbecsüljük, hogy az asszonyok ott állhatnak
szószékeinken, ott lehetnek presbitériumainkban. És ezt már az első század
gyülekezeteiben is látjuk, hogy az asszonyoknak igen fontos és megbecsült
helyük volt. Egy szép példája ennek az
filippibeli gyülekezet. Pál ennek a
gyülekezetnek a római börtönből levelet ír, amiben reagál a gyülekezetben
történő dolgokra. Tudjuk azt, hogy Pál és e gyülekezet között nagyon mély
szeretet-kapcsolat alakult ki, sokan hitre jutottak itt és Pált tekintették
lelki atyjuknak. Nem véletlen, hogy ezt a gyülekezetet Pál „örömének és
koronájának” nevezi. A hit és szeretet kötelékei sokszor sokkal erősebbek és
mélyebbek, mint a vérségi és rokoni kapcsolatok. Ezt érezzük az egész levélen
át, , hisz Pál a szeretet nyelvén szól a gyülekezethez. Pál kifejezésre
juttatja meggyőződését, hogy Isten azt a jó munkát, amit elkezdett ebben a
gyülekezetben be is fogja végezni a teljes váltság napjára. Arról is ír, hogy
mennyire vágyakozik a velük való találkozásra, hogy személyesen is beszélhessen
velük.
De ebben a levélben sok
intés is van, mert a szeretet nem zárja ki az intést, és ilyen összefüggésben
hallunk a két asszonyról: Evódiáról és Sintikhéről. Valószínűnek tarthatjuk,
hogy mindkét asszony a gyülekezetben tartózkodhatott, amikor ezt a levelet
felolvasták.Ők mindig is a gyülekezetben szoktak lenni, de az utóbbi időben nem
ültek egymás mellett. Amikor a levél felhangzott, mindenki feléjük fordult, hogy
mi is lehetett velük a baj? Kik voltak ezek az asszonyok? Sajnos semmi többet
nem tudunk róluk, mint amit itt olvasunk. A gyülekezetben bizonyára mindenki
ismerte őket. És a mennyben is ismert volt a nevük, hisz Isten áldott gyermekei
voltak. Azt is tudjuk, hogy nagyon buzgók voltak és sokat tettek a gyülekezet
lelki életének előmozdításáért. Hisz Pál azt irja róluk, hogy ők vele együtt
viaskodtak az evangéliumért. Ez nem kis dolog, annak ellenére, hogy most egy
kis gond van velük. Kálvin is megjegyzi magyarázatában, hogy helyén volt a
szívük. Együtt futottak Pállal a hit versenypályáján, ahogy azt az eredeti
szöveg is jelzi.Erről Pál az előző fejezetben írt, mondván, hogy ő nem mondja
magáról, hogy elérte volna a célt, de célegyenest igyekszik annak elérésére,
hisz Krisztus jutalmat ígért mindazoknak, akik mindvégig kitartanak ebben a
szent futásban. Ezen a versenypályán sokan ott futnak vele, közöttük ez a két
sszony is. Őket Pál munkatársainak is nevezi, hisz akik együtt futnak, azok
együtt is munkálkodnak Isten országa terjedéséért és növekedéséért. Hogy miben
munkálkodhattak együtt ezek az asszonyok.? Hát sok dologban. Többek között az
imádkozásban, ami az Isten gyermekének egyik legáldottab fegyvere, ami
megfutamíthatja a Sátánt. Amikor Pál prédikált, ezek a derék asszonyok
imádkoztak az áldásért. Ő sokszor kérte is ezt a gyülekezetektől, közöttük a
filippibeliektől is. Aztán munkálkodhattak a diakóniai munkában, betegeket,
özvegyeket, árvákat, szegényeket látogathattak, és amiben csak segíthettek, azt
örömmel tették. De bizonyára családjaik és gyermekeik is voltak, és mint
keresztyén édesanyák mindent megtehettek gyermekeik hitben való neveléséért,
igyekeztek őket és férjeiket is Istenhez vezetni. Végül ott lehetett az ő
prófétai szolgálatuk, hogy a gyülekezet közösségében és a kivülállók között is
bizonyságot tettek az ő Krisztusban való hitükről, igyekeztek mindenkit
erősíteni a hitben, s akik még nem jártak hitben, azokat megpróbálták hitre
vezetni.
De a sok szép dolog
mellett ezeknek az asszonyoknak az életében az utóbbi időben egy súlyos bűn is
volt: az, hogy valami miatt konfliktusba kerültek egymással. Ez mindenütt
előfordul, ahol emberek élnek, de ha a keresztyének közötti konfliktusok rövid
időn belül nem oldódnak meg, akkor nagy kárt okozhatnak a gyülekezetben.Hisz
ilyenkor a kapcsolat két ember között meghidegül, kerülik egymás társasáságát,
mindegyik próbál a maga igazának alátámasztására társakat keresni, és így előbb
utóbb pártoskodások lesznek a gyülekezetben, márpedig a gyülekezetben egység és
egyetértés kell legyen ahhoz, hogy az jól működhessen, hogy betölthesse szent
feladatát. Nem tudjuk pontosan, hogy mi volt a veszekedés oka, de egy biztos:
az egész gyülekezetben rossz volt emiatt a légkör, az egység és egyetértés
hiányzott,nem volt áldás a gyülekezet életén.A Krisztus ügye súlyosan
szenvedett e két asszony széthúzása miatt. A Sátán kacag a markába, amikor
ilyesmi van a gyülekezetekben.Ilyenkor a gyülekezet nem fut, hanem megáll a hit
versenypályáján. Ilyenkor nem harcolja a hitnek szép harcát, hanem mindenki a
saját önnös harcát harcolja. Nem igyekszik célegyenest a Krisztusban kapott
jutalom elnyerésére. Két egymással veszekedő, civakodó ember a gyülekezet
közösségében olyan, mint egy rothadt alma a kosárban, hogy lassan mindegyik
alma megromol körülötte és a gyümölcs jó illata és zamata helyett rothadás és
bűz lesz érezhető.
Nagyon sok esetben egy
harmadik személy kell közbelépjen, hogy egy ilyen konfliktus megoldódjon.Lehet,
hogy Timótheus, vagy pedig Epafroditus kellett ebben a dologban a két asszony
segítségére siessen.Szükség volt valakire, aki segítsen ezen a két emberen,
akik bár munkatársak és harcostársak voltak a Krisztus ügyében, de most
megromlott közöttük a kapcsolat. Nem tudjuk, hogyan tette ezt a közbenjáró
atyafi, de el tudjuk képzelni, hogy lélekben mindkét asszonyt a kereszthez
kellett újra vezetni, hogy ott megalázkodva megláthassák bűneiket és bocsánatot
tudjanak kérni egymástól. Mert megbékélés csak a kereszt alatt és alázatban
történhet.
El tudjuk képzelni, hogy
mennyire megszomorodhatott a gyülekezet, amikor a levélből erről a szomorú
konfliktusról hallott. Hát ilyen is lehetséges közöttünk? Hogyan történhetett
ez meg? - kérdezgethették egymástól. Igen, ez mindenütt és mindig is
megtörténhetik. Mert a megváltott emberek se tökéletes és nem bűntelen emberek.
Lehetnek olyan kérdések, amikben egy ideig nem tudjuk megtalálni az egységet,
annak ellenére sem, hogy Isten gyermekei vagyunk. Nem véletlen, hogy Pál épp
ebben a levelében mondja el, hogy ő sem érte még el a célt, még ő is útban
van,és ezen az úton vannak konfliktusok, félreértések, megkeseredések is. Az
Isten országának építése nem egyszerű és nem könnyű dolog.
Ebből a történetből
megtanulhatjuk, hogy ez nem ejthet minket kétségbe. Az, hogy két hívő ember
között konfliktus, félreértés, megkeseredés van, még nem ok a kétségbeesésre.
Ez még nem törli ki nevüket az élet könyvéből. Krisztus nem engedi el még
azokat a keresztyéneket sem, akik veszekednek egymással. Ilyen helyzetben is
kell tudni, hogy Krisztusnál van megoldás, van bocsánat, van gyógyulás. Akiben
Krisztus elkezdte a jó munkát, annak az életében be is fogja végezni azt, ez a
szomorú epizód, esemény sem lehet akadály ebben. Én valahogy úgy képzelem el,
hogy amikor ez a két asszony hallotta Pál szavait, mélyen megszégyenültek,
megalázkodtak, talán könnyekre is fakadtak, és az egész gyülekezet színe előtt
egymás nyakába borultak, bocsánatot kértek egymástól és Istentől is, és az
egész gyülekezet velük együtt örvendezett, hogy Isten meggyógyította
kapcsolatukat és a jó rend, békesség és szeretet helyreállt a gyülekezetben.
Adventben vagyunk! Vajon mi hogyan várjuk Urunkat? Békességben,
szeretetben, vagy pedig széthúzásban, veszekedésben? Adja Isten, hogy
meggyógyulhassanak kapcsolataink, s egy szívvel-lélekkel tudjuk mondani: bizony
jövel Uram Jézus!
Olvasandó igék:Fil.1,6,
2,1-2, 14, 3,13-14, 4,2-3, Jel22,20
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése