Az antiókhiai gyülekezet példája
Presbiteri konferenciájára készült
előadás
Nagy szeretettel köszöntelek
Benneteket kedves Testvéreim, lelkipásztorok és presbiterek, akik erre az
alkalomra eljöttetek. Köszönöm, hogy meghívtatok erre az alkalomra, remélem áldásra
leszünk együtt a mai napon. Úgy gondoltam, hogy jó lesz a mai napon egy bibliai
gyülekezetről szólni, amely gyülekezettől ma is tanulhatunk. Ez a gyülekezet
fontos szerepet játszott a keresztyénség kialakulásában és fejlődésében a Kr.u.
első három évszázadban. Tudjuk azt, hogy sok ilyen nevű település volt az
ókorban, szám szerint 16-ról tudunk. Az Újszövetség ezek közül kettőről tesz
említést, az egyik Ázsia tartományban volt, határváros Frigia és Pisidia
között. Pál itt is járt második missziói útja alkalmával, de a sokkal jelentősebb
az az Antiókhia, amiről beszélni fogunk. Ez Szíria tartomány fővárosa volt,
valamikor egy gyönyörű város, ma egy jelentéktelen lepusztult városka
Törökország területén (Antakya-nak hívják.) A libanoni és a Taurusz hegység
közötti völgyben fekszik, az Orontesz folyó partján, 32 km-re a Földközi
tengertől és 300 km-re Damaszkusztól. Kr.e.300-ban Szeleukosz Nikátor
alapította. Kedvező fekvése miatt a város gyorsan fejlődött, kereskedelmi,
kulturális, közigazgatási és gazdasági központtá nőtte ki magát. Kr.e. 64 lett
a Római Birodalom részévé, ekkor lett tartományi főváros, a római helytartó
szákhelye, Róma és Alexandria után a legnépesebb város volt, lakosainak száma
meghaladta a 200.000 -et, de egyes kutatók félmilliós lakosságról is beszélnek.
Összekötötte Keletet és Nyugatot, ezért fontos kereskedelmi központ is volt.
Híres volt elsősorban szarvasmarha tenyésztéséről. Kultúráját a hellenizmus
határozta meg. A hellenizmus ennek a kornak kulturális mozgalma volt. Ez tulajdonképpen
Makedón Sándorral kezdődött a Kr.e.4-ik században, melybe Perzsia elfoglalása
után perzsa elemek is vegyültek. A hellenizmus szó szerint görögséget jelent,
vagyis görög életmódot és kultúrát. A legfőbb jellemzője az volt, hogy
igyekezett felszámolni és magába olvasztani különböző nyelveket, népeket,
kultúrákat, azoknak minden sajátosságukkal s igyekezett őket egy egységes néppé
tenni. A görög kultúra megpróbálta Keletet és Nyugatot is magába olvasztani. Az
akkori egész világra megpróbált egy egységes gondolkozásmódot kényszeríteni,
létrehoztak egy egységes nyelvet, ez az ú.n.”koiné” az Újszövetség nyelve. A
hellenizmus egyik példája épp a császárkultusz volt, ami az uralkodók vallási
tiszteletét jelentette. Keleten ez már rég szokásban volt, hisz pl. az
egyiptomi királyok, a fáraók, már születésük pillanatától isteni tiszteletben
részesültek. Ez lassan, de biztosan Nyugatot is maga alá gyűrte. Ennek első
jelentős képviselője Domitianus császár volt, aki Kr.u. 86-ban neveztette magát
először „istennek és úrnak”. A császári ünnepeken mindenki fehérbe kellett
öltözzön, amikor a nép előtt megjelent a népnek ujjongásban kellett kitörnie és
mindenki a császárt kellett éljenezze. Az egész ország egyfajta császárt
dicsőítő szavaló-kórussá vált. Még az állatok is részt kellett vegyenek ebben,
betanított papagájok is ezt kellett rikoltozzák: ave caezar. A császári iratok így kezdődtek: az úr, a mi
istenünk parancsolja. Az ítélethirdetések, végzések így kezdődtek: tetszett az
úrnak, ami istenünknek az ő kegyelmességében. Ez hihetetlen nehézséget okozott
az első keresztyéneknek, akik hűséges és engedelmes alattvalók voltak, de a
császárt nem voltak hajlandók istenként imádni, mert csak egyedül Krisztus az
Úr. Azokat, akik a császárt nem voltak hajlandók imádni, oroszlánok elé
vetették. Hatalmas arénákban összegyűltek az emberek, bevonult a császár, a
tömeg ordította: Kyrios kaisar, vagyis a császár az Úr, ekkor bevezették láncra
fűzve a keresztyéneket, akik énekelték Kyrios Kristos vagyis Krisztus az Úr és
így mentek az oroszlánok elé. Ez a hitvallás az életükbe került. Ezért egy
híres lelkipásztor, aki 14 évet szenvedett a kommunizmus börtöneiben a
konfirmándusait konfirmáció előtt az állatkertbe vitte és megkérdezte tőlük:
készek lennétek Krisztusért vállalni a halált, mert testvéreitek az első három
évszázadban ezt tették. A Jelenések könyve nem érthető meg ennek ismerete
nélkül.
Antiókhiában híres-nevezetes
filozófiai iskolák, retorika-egyetem és hihetetlenül gazdag könyvtár is volt,
de volt itt színház, stadion, nyilvános-ház, kaszinók, szórakoztató-park, ha
akkor nem is így nevezték. Voltak itt termál-fürdők és egy amfiteátrum is
kifejezetten küzdő sportok számára. Volt ennek a városnak egy hatalmas oszlopok
által szegélyzett, 6,7 km-es sugárútja, de volt itt utcai világítás, gyönyörű
fajansz és mozaik is. Jellemző volt a teljes erkölcsi lazaság, a liberalizmus.
Kéjnők egész serege, kártya-partik, orgiák csalogatták a szórakozni vágyó
embereket. Nagyon szerették a viccelődést, a humort, különösen a cinikus
humort, ezért nem véletlen az sem, hogy Krisztus követőit itt nevezték először
keresztyéneknek, ami akkor sokkal inkább gúnynév volt, mint megtiszteltetés. A
fényűzésnek, szórakoztatóiparnak megvolt az ellentéte is, a sok nyomornegyed,
ahol a rabszolgák százezrei nyomorogtak és szenvedtek.
Nagy zsidó közösség is volt a
városban, méghozzá igen missziós lelkülettel és lendülettel. Nagyon sok volt
itt a prozelita, ezek olyan emberek voltak, akik pogányokból lettek zsidókká. A
hét diakónus között volt egy Nikolaus nevű atyafi is, aki Antiókhiából származó
prozelita volt eredetileg. Az István kivégzése után támadt üldözésben sok
keresztyén ide menekült Jeruzsálemből, ezek igen komoly missziói munkába
kezdtek és a keresztyének száma igen megnövekedett. A lényeg, hogy ebben a nagy
világvárosban volt egy erős, élő, aktív gyülekezet. Amikor ennek híre
Jeruzsálembe is eljutott, akkor az apostolok tanácsa Barnabást küldte ide, aki
a maga rendjén nagy erővel és lelkesedéssel fogott munkába. Az ő elévülhetetlen
érdeme, hogy amikor látta, hogy a munka
meghaladja az ő erejét, akkor Pált hívta magához Tárzuszból, amely város nem is
volt messze Antiókhiától. A gyülekezet nagy érdeme és talán legfontosabb
eseménye az volt, amikor Pált és Barnabást misszióba küldték, de erről még fog
szó esni. Úgy Antiókhia számít a világmisszió bölcsőjének. Pál mindig innen
indult el és ide érkezett vissza, így Antiókhia volt a missziói bázisa. Ez a
város még 3 évszázadon át jelentős keresztyén központ maradt, a 3-ik században
itt alakult ki az ú.n. antiókhiai írásmagyarázat, ami az alexandriai ellenében,
mely az allegorikus magyarázat szószólója volt, a betű szerinti magyarázásra
tette a hangsúlyt, amit később a reformáció is megerősített, és ami a mi
írásmagyarázatunkat is jellemzi.
Ezek után próbáljunk megvizsgálni
néhány jellemző vonást, ami ebben a gyülekezetben volt és azokat próbáljuk
magunkra alkalmazni.
1. Ebben a gyülekezetben együtt maradt az igehirdetés és a diakónia. Bátorkodom az apostolokat
megbírálni abban a döntésükben, hogy ők csak az igehirdetéssel és az imádkozással foglalkozzanak, a
szeretetszolgálatot pedig a diakónusokra bízzák. Hogy ez mennyire így van, ez
abból is látszik, hogy az a két diakónus, akiről részletesebben hallunk mindketten
prédikáló diakónusok is voltak, s ez valószínűleg Nikolausnak is
tulajdonítható, aki ezt a jó gyakorlatot, az igehirdetést és diakóniát
összekapcsolni épp Antiókhiából hozhatta. Az ő meggyőződése lehetett, hogy az
apostoloknak szeretetszolgálatot, vagyis diakóniát is kell gyakorolni, a
diakónusoknak pedig prédikálni is kell, illetve bizonyságot tenni. Ez a
gyülekezet azt mutatja, hogy az anyagi és lelki világot nem lehet egymástól
elszakítani. Nem lehet úgy prédikálni, hogy ne végezzünk
szeretetszolgálatot és nem lehet úgy diakóniát végezni, hogy közben ne tegyünk
bizonyságot Krisztusról szavainkkal is. Jézus se tette csak az egyiket. Pedig Ő
mondhatta volna, hogy neki csak az igehirdetésre van ideje és elhivatottsága.
De ha kellett gyógyított is, s ha kellett kenyeret is osztogatott az
embereknek, rászorulóknak. Ez a gyülekezet tehát a Jézus vonalán haladt. Az
anyagi világ, a test is szerves része a keresztyén életnek. Az egyház az
évszázadok során sok mulasztást követett el ezen a téren. A kettő között helyes
egyensúly kell legyen. Vannak persze idők, amikor hol az egyik, hol a másik
élvez elsőbbséget, ahogy azt a helyzet megköveteli. Van amikor a diakóniára
kell több hangsúlyt fektetni, van amikor az igehirdetésre. Van amikor sebet
kell kötözni, van amikor prédikálni kell. A példázatbeli pap elkerülte a bajba
esett embert, mondván, hogy neki prédikálni kell, pedig akkor épp sebet kellett
volna kötöznie, ezt a samaritánus értette meg, Jézust őt dicséri meg és nem a
papot, akit elmarasztal magatartásáért. Azt az embert állítja Jézus elénk aki
felismerte, hogy az adott helyzetben mit kell tennie.
2. Az antiókhiai
gyülekezetben ledőltek a faji és
osztálykorlátok. Ez a gyülekezet vezetőségének vizsgálatakor derül ki.
Barnabás ciprusi származású zsidó volt, Simeon, akit egyesek Cirénei Simonnak
gondolnak a Niger melléknevet viselte, ő
fekete ember volt, vagyis néger. Ő minden valószínűség szerint Afrikából
származott. Lucius szintén afrikai, Manaes pedig Heródessel együtt nevelkedett,
ennek hátterében az állt, hogy a római provinciákban az uralkodók szívesen
befogadtak egy „echt” római gyermeket, hogy az ő gyermekük átvegye tőlük a
római gyermek nyelvét, viselkedését, szokásait, hogy később könnyebben
eligazodjon a római birodalomban. Ennek a gyülekezetnek a vezetősége, mondjuk
most presbitériuma 5 emberből állt: 2 zsidó, 2 afrikai és 1 római. Nem volt
tehát probléma, hogy az 5 presbiter 3 néphez tartozott, 3 kontinensről
származtak és 2 féle bőrszínük is volt. Ebben a gyülekezetben mindenkit
testvérként kezeltek, attól függetlenül, hogy milyen néphez tartozott,
milyen nyelven beszélt, milyen kultúrkörből jött, mi volt a társadalmi helyzete
vagy milyen volt a bőrének színe. Mennyi
gond származik ebből a gyülekezeteinkben, gondoljunk a román vagy cigány
testvéreinkhez való viszonyulásra. 1996 imahetén egy Nyárád-menti gyülekezetben
szolgáltam, a hátsó padban ült egy nagyon szépen és tisztán öltözött
cigányleányka, végig figyelmesen és fegyelmezetten hallgatta a prédikációt,
jött az úrvacsoraosztás, mire gondnok hátrafordul és rámordul: most menj ki
azonnal a templomból. Szóvá is tettem az istentisztelet után és kértem a
presbitériumot, hogy ilyesmit ne tegyenek többé. Ez a gyülekezet legyőzte az
osztálykorlátokat, a társadalmi ranglétrán elfoglalt állásból származó
különbségeket. Manaes a felső tízezer tagja volt, míg Lucius valószínűleg
rabszolga lehetett. Ez abban a világban ég és föld különbséget jelentett, a
civil életben elképzelhetetlen volt még az is, hogy köszöntsék egymást, de a
gyülekezetben a magas származású római és a rabszolga jól megfért egymással,
mégpedig a gyülekezet vezetőségében. Antiókhiában nem volt személyválogatás,
nem azt nézték, hogy ki kicsoda, hanem azt, hogy ki Kihez tartozik, s aki Jézus
Krisztushoz tartozott az a gyülekezetben egyenrangú testvér volt. A
gyülekezetben nem lehet probléma az, hogy az egyik több doktorátussal
rendelkező kutatóprofesszor, a másik pedig írni és olvasni alig tudó
munkásember, sem az, hogy az egyik jól menő vállalkozó, a másik pedig
szegénysorú ember. Sajnos mi még messzi tartunk ettől. Városi
gyülekezeteinkben, legalábbis az én tapasztalataim szerint jobb a helyzet ilyen
szempontból, de falun még mindig számon tartják hogy ki az ott született
törzsgyökeres, ki pedig a „gyűtt-ment” vagy ahogy Kalotaszegen mondták
”venitúra”. Aranyosmenti gyülekezetemben még mindenki számon tartotta, hogy
melyik a „gazdák” és melyik a „szegények” padja és úgy is ültek. Én ha nem
szolgáltam, mindig a szegények padjába ültem, ezzel is jelezve azt, hogy ellene
vagyok minden ilyen megkülönböztetésnek. Adjunk hálát Istennek ott, ahol ez a
probléma „antiókhiai” módon megoldódott és legyünk azon, hogy oldódjon meg
minél hamarabb ott is, ahol még az ilyen korlátok nem omoltak le.
3. Ez a gyülekezet jól kapcsolta össze a régit és
az újat, a konzervatív és a haladó elemeket. Azt olvassuk, hogy a
gyülekezetben voltak próféták és tanítók. A tanító a múltra koncentrál, és
annak az értékeit próbálja tovább adni. Így az ő munkája erősen konzervatív
jellegű. A tanító jól ismeri mindazt a felhalmozódott értéket, amit elődjei
összegyűjtöttek , kitermeltek és azt igyekeztek minél hitelesebben átadni egy
új nemzedéknek. A próféta ezzel szemben az a személy, aki új látásokat kap az
Úrtól és ezeket az új igazságokat igyekszik alkalmazni a jelenre és belevinni a
jövőbe. Az ő munkája az, hogy új dolgokkal akarja a gyülekezet életét
meggazdagítani, érdekesebbé, az újabb nemzedékek számára is vonzóvá tenni.
Antiókhiában
ez a kettő, a régi és az új, a haladó és a konzervatív, a régi és az új értékek
jól megfértek egymás mellett. Ez így is kell legyen. Hiszen ha egy
gyülekezetben csak a régi lenne, akkor az elerőtlenedne, megmerevedne,
elveszítené vonzását főleg a fiatalok körében. Ha csak mindig új van, akkor
elcsúszhat a gyülekezet a liberalizmus, lazaság,modernkedés felé s ilyen
esetben az idősebbek nemzedékét veszítjük el, akik ragaszkodnak a régi
értékekhez, formákhoz. A kettőt mindig egymás mellé kell tenni, egymással
egyensúlyban kell tartani. A régi értékek: igehirdetés, sákramentumok,
beidegződött bibliai szokások meg kell maradjanak, de jöjjenek az új elemek is,
mint például ifjúsági istentisztelet, vetítések,, evangélizáció, mert ezek
frissítik a gyülekezetet és főleg a fiatalok igénylik is ezt. Ez is Jézus
tanításán alapszik, aki azt mondja, hogy az írástudó aki a mennyek országa
felől megtaníttatott, az hasonlatos a gazdához, aki ót és újat hoz elő
éléstárából. A protestáns egyházakat erőteljesen jellemzi az, hogy megtartják a
múlt, a reformáció értékeit, de készek új dolgok felé is odafordulni, készek
adott esetben sok mindenen változtatni, ha az elavultnak, megmerevedettnek
bizonyul. Ne essen félreértés: az evangélium örök, a Biblia tekintélye örök, de
annak az átadása, újabb nemzedékekhez való eljuttatása változik az idők
folyamán. Nem szabad megvetni a hagyományt, a tradíciót, de annak foglyai se vagyunk. Isten különböző
korokon vezeti át egyházát, vigyázni kell a régire, hogy az ne vesszen el, de
kell keresni azt az újat is, amit az evangélium szolgálatába állíthatunk.
4. Az antiókhiai gyülekezetnek volt két nagy személyisége : Pál és Barnabás. Ezek nélkül
elképzelhetetlen ez a gyülekezet, de az egyetemes egyház is. Isten nagy áldása
az, hogy egy gyülekezetnek nagy személyiségeket ad, olyan emberekkel, akiknek
sok kegyelmi ajándéka van, akik sokszor évekre vagy évtizedekre meghatározzák a
gyülekezet életét. Ezek lehetnek lelkipásztorok, gondnokok, de igenis
presbiterek is. A nagy egyéniségekkel sajnos van egy kis gond is, ők gyakran
kerülnek konfliktusba egymással. Nem volt ez másképp Pál és Barnabás esetében
sem. A második missziói úton összekülönböztek Márk miatt, ekkor útjaik
szétválnak, Barnabás ekkor teljességgel el is tűnik szemünk elől, egyes
írásmagyarázók erre azt mondják: lám-lám Pálnak volt igaza, Isten őt igazolta.
Szerintem a konfliktusok, elválások nem az Istentől valók, de az igaz, hogy Ő
olyan kegyelmes, hogy még a mi „rosszunkból” is jót tud kihozni, ahogy az Pál
és Barnabás esetén is történt, hisz a sajnálatos szakadás nyomán két csapatra
oszolva sokkal több helyen hirdethették az evangéliumot. Jó lenne az ilyen
fájdalmas konfliktusokat elkerülni, de ahogy valaki fogalmazott Isten még a mi
görbe vonalainkon át is egyenesen tud írni.
5. Az is jellemezte ezt a gyülekezetet, hogy nem magáért élt. Ez a gyülekezet
tudta, hogy a keresztyénség nem belőlük áll, hanem az összes gyülekezet
összességéből. Ez a gyülekezet a szó legjobb értelmében ökumenikus volt.
És ezt nem csak szép és nagy szavakkal vallották, hanem készek voltak
cselekedeteikkel is megmutatni. Adott esetben más gyülekezet szükségét
enyhítették. Amikor Júdeában a nagy szárazság miatt nem volt kenyér, rögtön
elhatározták, hogy gyűjtést szerveznek és adományukkal a bajba jutott
testvéreik segítségére sietnek. A most anyagilag jobb helyzetben levő Antiókhia
segíti a szegényebb körülmények között élő testvérgyülekezeteit. Tették ezt
annak ellenére, hogy teológia síkon nem mindenben egyezett a véleményük, voltak
közöttük dogmatikai különbségek, de ez nem akadályozta meg őket a
segítségnyújtásban. Az anyagiakban való segítségnyújtást nem kötötték lelki
feltételekhez. Anyagilag azt is kell támogatni, akivel lelkileg nem tudok
mindenben egyetérteni. Ebben is Jézus példáját követi a gyülekezet, aki a
kananeus asszony lányát is meggyógyította és átment Samárián is prédikálva az
evangéliumot.
6. Az előbb már utaltam arra, hogy voltak teológiai és látásbeli különbségek az antiókhiai és a
jeruzsálemi gyülekezet között. Jeruzsálemben igen-igen megnőtt az apostolok
tekintélye. Oszlopoknak kezdték el hívni őket. Péter és Jakab nagy tekintélyre
tesz szert. Azt mondhatjuk, hogy Jeruzsálemben kezdett kialakulni az ú.n. egyházi hierarchia , a későbbi klérus, papság. Egyik ember a
másik fölébe nőtt. Ez Antiókhiában egészen másképp volt. Ez a gyülekezet a
vezetőivel együtt a testvérek közössége volt. Itt nem volt az, hogy én vagyok a
nagy Pál vagy Barnabás, te pedig csak egyszerű „fapados”egyháztag vagy. Az
egyházi hagyomány azt tartja, hogy Pál ide megérkezve adta magának ezt a nevet
a Saulus helyett, akiről tudjuk, hogy Izrael első hatalmaskodó, büszke királya
volt, a Pál név pedig azt jelenti : kicsiny, jelentéktelen. Hogy megbecsülte
Pál egész életén át azokat, akik bármilyen kis szolgálatot elvégeztek, milyen
szeretettel ír egy Epafrodituszról, aki csak annyit tett, hogy neki Filippiből
csomagot vitt. Pál apostol az ilyen embert atyafinak, munkatársnak, bajtársnak
nevezi.
Antiókhia üzenete ma az, hogy a gyülekezetben mindenki egyenlő. A
lelkészek se érezzék magukat feljebbvalónak. Latinosan kifejezve a
„clericus-ból legyen amicus, a papból
barát. Ha egy gyülekezetben nem tudunk barátok lenni és barátként
beszélgetni egymással, hanem különböző hatalmi pozíciókból tárgyalunk, akkor
jaj annak a gyülekezetnek. Ott választófalak, egymás megvetése, lenézése van s
az ezzel járó keserűségek. Ezzel csak veszít az egyház, a gyülekezet. Néhány
napja meglátogattam frissen Magyarországra áttelepült barátomat, s szinte
hihetetlen, hogy az ottani lelkésznő milyen arroganciával kezelte őket, a
következmény az lett, hogy nem akarnak hallani se erről a gyülekezetről. A
Krisztust követő ember Ura nyomdokain járva mindig alázatos szolgaként kell
megjelenjen, ne kitűnni, hanem eltűnni akarjon, de úgy mint a só, hogy közben
ízesít, úgy hogy jobb és ízesebb lesz az élet és a világ, illetve a gyülekezet
közössége általa. Én legalább is úgy érzem, hogy lejárt az az idő, amikor a
lelkész vagy akár presbiter is jól odamond, vagy hivatalára, tekintélyére
hivatkozva megpróbál parancsolgatni. Ma egy olyan egyház, gyülekezet a vonzó,
ahol baráti szeretet, jó hangulat egymás megbecsülése van. Ma is nagyon sok ember távolodik el az
egyháztól, mert felülről kezelik őket és nem barátként a Krisztus szeretetével
és alázatával.
7. Az antiókhiai gyülekezet misszionáló gyülekezet is volt. Ez a gyülekezet volt az, amelyik
először gondolt a pogányokra, akiknek fájt az, hogy tőlük közelebb vagy
távolabb élő emberek még nem hallottak Krisztusról, hogy még bűnben,
sötétségben, gyűlöletben élnek. Nem azt mondták: milyen jól megvagyunk itt mi
magunkban, milyen jó, hogy itt minden rendben van, hanem fájt nekik az, hogy
emberek Isten nélkül élnek és így hosszú böjtölés és imádkozás után a
Szentlélek vezetésére figyelve kiküldik Pált és Barnabást a missziói utakra.
Anyagilag is támogatták őket, naponta imádkoztak munkájukért és szeretettel
várták vissza a kiküldött apostolokat. Mi egy elnyomó rendszerben éltünk, volt
elég bajunk, de hála Istennek most szabadság van, lehetőség van arra, hogy a mi
egyházunkból is menjenek emberek misszióba, csak épp legyen ki pénzzel és
imádsággal segítse támogassa őket. Örülünk, hogy a Szabó házaspár a mi
támogatásunkat is élvezve végezheti áldott munkáját a távoli Nepálban.
8. Isten kegyelme
látható volt ebben a gyülekezetben. Azt olvassuk, hogy amikor Barnabás
először ide megérkezett látta az Isten kegyelmét örvendezett. Nem írja le Lukács,
hogy mik is voltak ennek jelei, de gondolhatunk itt számbeli növekedésre, az
egymás közötti szeretetre, segítségnyújtásra, a megszentelt életben való
járásra. Ezek a jellemvonások ezt a gyülekezetet kívánatossá és vonzóvá tették
mások számára is. Nem véletlen az sem, hogy itt nevezték a Krisztus követőit
először keresztyéneknek, vagyis krisztusi embereknek. Az ő életük hasonlított
Mesterük életére. Vajon milyen látható
jelei vannak gyülekezeteinkben a kegyelemnek? Számbeli növekedésről sajnos nem
lehet szó,de itt is feltehetjük a kérdést: vajon ez is nem a hitetlenség jele?
Miért van az, hogy én az Alsóvárosban megkereszteltem 680 gyermeket és ezek
közül csak kettő volt harmadik gyermek? De ez egy külön előadást érdemelne.
A kérdés azonban marad: látható-e
a mi gyülekezeteinkben az Isten kegyelme és lehet-e örvendezni felette? Vonzóak
és kívánatosak-e gyülekezeti közösségeink, ha igen miért s ha nem mit tehetünk,
hogy ilyenekké legyenek. Ezekről a kérdésekről érdemes elgondolkodni, ezekről
beszélgetni.
Talán még többet is el lehetne
mondani az antiókhiai gyülekezetről, de most maradjunk ennyiben. Úgy gondolom,
hogy ez egy modell-gyülekezet, mi is példát vehetünk tőle. Ők az ókorban éltek,
mi pedig a 21-ik században, de Jézus Krisztus tegnap és ma és örökké ugyanaz.
Mivel ebben a gyülekezetben Ő volt jelen, ezért példája ma is időszerű.
Marosvásárhely
2010 szept.23 Lőrincz
István lelkipásztor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése