Tanulságos igék a Római
levélről 9
Text:”Amint uralkodott a bűn a
halál által, úgy uralkodjék a kegyelem is az igazság által.”(Róm.5,21)
Ott hagytuk abba , hogy
Pál ujjongva írja: békességünk van Istennel, menetelünk van a kegyelemhez és
háromszor, hogy dicsekedünk a reménységben, a háborúságokban és Istenben.
Ezek után valaki
feltehetné a kérdést: nem könnyelműen beszél az apostol?Vajon jól meggondolta,
hogy mit mond? Mindent számításba vett, az élet borzalmas eseményeit is? Hisz
az ő életében is voltak olyan pillanatok, amikor bizony nem tudott dicsekedni.
De mi is gondolhatunk azokra a szörnyű eseményekre, amik ma is történnek a
világban, természeti katasztrófák, terrortámadások, bandák közötti
leszámolások. Nem kellene a dicsekedés elnémuljon egy olyan világban, ami tele
van nyögéssel, sóhajtozással, fogcsikorgatással. Vajon leehet mindezek között
ujjongani?
Ezekre a súlyos kérdésekre ez a rész adja meg a választ. Azt persze tudjuk,
hogy Pál nem volt egy álmodozó, fellegekben járó ember. Ő nagyon is jól tudta
és a saját bőrén is tapasztalta, hogy mi van ebben a világban. Hisz a
világtörténelmet egyetlen szóban foglalja össze: Ádám. Ő tudja, hogy Ádám által
jött be a bűn a világba és ez mindenekre elhatott, és a bűnnel együtt a halál
is. Azóta ebben a világban a bűn uralkodik, minden uralma alatt van. Ádám
megnyitott egy végzetes korszakot a történelemben, amiben mi is benne élünk.
Hollandiában történt pár
évtizeddel ezelőtt, hogy egy üregi nyúl egy egész gátat átrágott és a víz egy
hatalmas területet elöntött. Hogy úgy mondjam, Ádám volt az a „nyúl”, aki
átrágta a „gátat” és könny és vér áradata öntötte el ezt a világot. Ezt Pál
nagyon jól tudja, nem kell mi elmondjuk neki. De ő mégis, mindenek ellenér
mondja: mi dicsekedünk Istenben. Pál tudja Ádám és utódai felelősségét, hogy az
ember hibás mindenért, ami van most a világban, az nem sors és végzet, hanem
bűn. A világ tragédiáinak az ember tudatos engedetlensége az oka.
És ezen a helyzeten a
törvény sem segített, mert az ember hiába tudta, és tudja most is, hogy mi a
jó, mégis a rosszat cselekszi. Ezért a törvény sem tudott igazából segíteni az
emberen. Volt és van sok jó szándék ebben a világban, de ezzel a pokolba vezető
út van kikövezve, ahogy a mondás is tartja. Mi nem tudunk a magunk erejéből
kibújni az Ádám bőréből, bűnéből.
De Pál azt is tudja, hogy
ebben a világban elindult egy másik történet is és ez a második Ádám, Jézus
Krisztus nevéhez fűződik. Ők abban hasonlítanak egymáshoz, hogy mindketten
egyedülállóak a történelemben. Az egyik által bejött a bűn, a másik által pedig
a kegyelem. Egynek bűnesete által minden emberre elhatott a kárhozat, de egynek
igazsága által mindenkire elhat az élet megigazulása. Ádám végzetes egyedisége
után jött Jézus Krisztus üdvösséget hozó egyedisége.
A hatalmas fordulatot,
amit mi megváltásnak nevezünk, Jézus áldozata által vitte véghez. Ahogy Ádám engedetlensége
végzetes lett, úgy lett a Jézus engedelmessége, áldozata üdvösséget hozó a mi
számunkra. Úgy is mondhatnám ezt egy képben kifejezve, hogy Jézus letaszította
a bűnt trónjáról és a kegyelmet ültette oda a helyére. A bűn jóllehet megvan,
de már nem uralkodik, nem az övé az utolsó szó azok életében, akik hisznek
Jézusban.
Krisztus áldozata által
egy óriási fordulat állt be ennek a világnak az életében.. Ádám elment,
Krisztus pedig eljött. Ádám meghalt, Krisztus feltámadott., Ádám a nyomorúság,
Krisztus az üdvösség elkezdője és bevégezője is. Krisztus erősebb, mint Ádám,
Pál ezért ujjong és vele együtt ujjonghatunk mi is.
Ahol megnövekedett a bűn,
ott a kegyelem sokkal inkább bővölködik. Persze , mi ezt nehezen akarjuk
elhinni, mert a bűn hatalma látványos és imponáló ebben a világban. Ez bőséges
anyagot szolgáltat a bulvárlapoknak, a színes magazinoknak és a
tévéprogramoknak. A bűn feltűnő, érdekes, ezen lehet csámcsogni.
Ezzel szemben a Krisztus
hatalma nem olyan látványos, nem olyan érdekes és nem is olyan imponáló. Ezt
csak a hit szemével lehet meglátni, a hitetlenek ezt észre sem veszik. Pedig
lehetne magazint szerkeszteni a szép házasságokról is, arról a sok
jócselekedetről, amit a hívő emberek véghez visznek ebben a világban, de ez nem
érdekes, a szenzációkra éhes emberek szennyes fantáziáját ez nem köti le, nem
érdekli őket. De annál inkább érdekli ez a hívő embereket, ők látják, tapasztalják
is ezeket, örülnek is, amikor egy ember megtér és megváltozik az élete, és
szentül hiszik azt, hogy a kegyelem hatalma nagyobb, mint a bűn hatalma.
Minket pedig az Úr hitre hívott el, hogy higgyünk benne
és cselekedjünk mindent hit által. Mert a világ ezt is meg kell lássa, még
akkor is, ha nem akarja ezt meglátni, vagy közömbösen halad el ezek mellett.
Most gondoljuk egy kicsit végig a saját magunk életét, hogy hány jele, mennyi
áldott munkája volt és van életünkben a kegyelem hatalmának. Gondoljuk végig, és
próbáljuk elképzelni azt, hogy mi lett volna belőlünk a kegyelem ismerete
nélkül. Egy szenvedélyből szabadult presbiterünk szokta mondani: ha az Úr nem
könyörült volna rajtam, már rég el lennék temetve.
Az
egyház története is szépen példázza ezt. Csak két példát szeretnék említeni.
1571 augusztus 24-én Szent Bertalan éjjelén lemészároltak több ezer francia
reformátust, ez egy borzalom volt. Utána kb. 3 millió francia református,
hugenottáknak nevezzük őket, el kellett hagyják hazájukat és szétszóródtak
Európa sok országában. De ahova csak eljutottak, mindenütt nagy áldást
jelentettek. Több holland barátom a hugenották leszármazottja. A másik példa a mi történelmünkből való. 1526
augusztus 29-én a magyar sereg hatalmas vereséget szenved a törökök elleni
harcban. De utána terjed el Magyarországon a reformáció, alakulnak sorra a
protestáns gyülekezetek, ami óriási áldás volt népünk számára.
A bűn tombolhat, de mi akkor is hiszünk a kegyelem
diadalában. Krisztussal visszavonhatatlanul elkezdődött a kegyelem korszaka,
aminek nem lesz vége, csak csodálatos kiteljesedése.
Javasolt cím:Ádám és Krisztus Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése