Tanulságos igék a Római
levélről 7
Text:”
Aki halálra adatott bűneinkért és feltámasztatott megigazulásunkért.”(Róm.4,25)
Ezekben a
fejezetekben Pál arról szól, hogy miként lehet a mennybe jutni. Jézus azt
mondta: keskeny az az út és szoros az a kapu, amely az örök életre visz. De ez
nem azt jelenti, hogy oda nem juthatna be mindenki. A menny olyan nagy, hogy
ott mindenki elférne. A kapu azért szoros, mert csak Krisztus által lehet oda
bejutni. De általa mindenki bejuthat. De akkor miért van az, hogy még sem fog
mindenki a mennybe jutni?
Különös, de
mégis igaz, hogy ha a bejutás nehezebb lenne, talán többen lennének azok, akik
be akarnának jutni. Ha kellene néhány követelményt teljesíteni, akkor többen
nekivágnának. Sok ember könnyebben felmászik a Himalájára, mint hogy megtegye a
pár lépést a templompadtól az Úr asztaláig, ahol ezt hallja :Krisztus teste
érted töretett meg.
Az ember sehogy sem
akarja elfogadni, hogy ilyen egyszerű az üdvösség útja, hogy ez a Krisztusban
való hit által történik. Így volt ez már az ősi időkben is. Erre a római
keresztyének Ábrahám példáját hozzák fel. Ábrahámmal azt akarják igazolni, hogy
nem elég a hit, mert a cselekedetekre is szükség van. Ők azt mondják:Ábrahám az
engedelmesség embere volt. Amikor elhangzott a felszólítás: eredj ki a te
földedből, akkor ő fogta a cókmókját és elindult.
Aztán ott van
Ábrahám legnagyobb cselekedete, amikor kész volt fiát, Izsákot is feláldozni. Hát
ezek nem mind fontos cselekedetek? Pál válasza erre a következő: Ábrahám egy
valóban rendkívüli ember volt, neki van mivel dicsekednie. Ő mindenekben
felülmúl minket, az ő cselekedetei valóban fényesek és dicsőségesek.
De az emberek
előtti dicsőség vagy dicsekedés és az Isten előtt való dicsekvés két merőben
különböző dolog. Mert Isten előtt Ábrahám sem dicsekedhet. Isten előtt ő is
pont olyan istentelen ember volt, mint bárki más Úr-Kaszdim városában. Az, hogy
Ábrahám engedelmeskedett és kijött onnan, ez egyedül Isten kegyelme. Ő csak
hitt és ez a hit tulajdoníttatott neki igazságul. Pál egy percig se vonja
kétségbe Ábrahám cselekedeteinek nagyságát, de azt határozottan állítja, hogy
amikor az üdvösségről van szó, ott csak Krisztus igazsága és az abban való hit
jöhet szóba, érvényes.
Hát nem ugyanezt mondja már Dávid
a 32-ik zsoltárban?:boldog ember az, akinek hamissága megbocsáttatott, bűne
elfedeztetett, akinek az Úr bűnt nem tulajdonít. Miután Pál ezt a kifogást
megcáfolta, rögtön jön a másik, ki ezt mondja: ha a jó cselekedeteknek az
üdvösség szempontjából semmi szerepük sincs, akkor legalább az egyházi, a
kultikus cselekedtek számíttassanak be. Mert íme Ábrahám körülmetéltette magát,
ezt miért nem lehet neki igazságul
beszámítani?
Itt mi is beleeshetünk
abba a hibába, hogy a templomba való járást, az úrvacsorázást, a keresztséget,
konfirmációt az üdvösség feltételévé tesszük. Nyilván az egyházhoz való
tartozás, adakozás, templomba járás és az ehhez hasonlók nagyon szép dolgok, de
az üdvösség még sem ezekben van.. De Pál erre is nemet mond, s ismét Ábrahám
példájára hivatkozik, akivel Isten még körülmetélkedése előtt szövetséget
kötött. Isten neki hatalmas ígéretet is adott és mégsem ebben van az üdvössége,
hanem abban, hogy hitt Istennek.
Persze itt feltevődik az a
kérdés is: de hát a hit maga nem egy hatalmas emberi cselekedet, nem az
embernek egy csodálatos teljesítménye? Pál erre is azt mondja:nem! Mert
eredetileg ők sem hittek, hisz Ábrahám emberi utat jár, amikor a szolgálótól
lesz gyermeke, Sára először kacagott, amikor az Úr gyermeket ígért. De egy
adott ponton már nem önmagukra néznek és reménység ellenére is reménykedve
hisznek, bár Ábrahám már közel 1OO, Sára meg közel 8O esztendős. Azt mondja itt
Pál, hogy Ábrahám nem kételkedett, hanem Istennek adott dicsőséget, és elhitte,
hogy Isten ott is tud segíteni, ahol már
semmilyen emberi segítség és lehetőség sincsen. Ő elhitte, hogy amit Isten
megígért, azt meg is cselekedheti a maga idejében
Ilyen erős hite lett
Ábrahámnak. Ezek után tegyük fel a kérdést: lehet egy iluyen hit emberi teljesítmény?
Nem, az ilyen rendíthetetlen hit nem az ember munkája, nem az ember
teljesítménye, hanem Isten ajándéka az ember számára.
S amit Isten Ábrahámról
elmond, az a mi életünkre nézve is érvényes marad. Ez a beduin
pásztorfejedelem, aki közel 4OOO évvel előttünk élt, ezért ennyire fontos a mi
számunkra., ezért ez a történet a mi történetünk is,, mert ugyanaz az Isten,
aki az Ábrahám hitét igazságul számította be neki, ma a Krisztus igazságát
nekünk akarja beszámolni. Krisztus és Ábrahám titokzatos módon együvé
tartoznak. Nem véletlen, hogy az Újszövetség így kezdődik: „Jézus Krisztusnak,
Dávid Fiának, Ábrahám fiának
nemzetségéről való könyv.
Maga Jézus is beszélt
egyszer Ábrahámról, amikor így szólt: „Ábrahám, a ti atyátok
örvendezett, hogy meglátja az én
napomat, meg is látta és örült.”.És hozzáteszi ezt a hatalmas mondatot.”
Mielőtt Ábrahám volt, én vagyok.
Világosan kell látnunk, hogy már az ószövetségi emberek, így Ábrahám
élete fölött is Krisztus fénye ragyog. Csak annyi a különbség, hogy az ószövetségi
emberek előre néztek, Krisztusra nézve igazultak meg, mi már visszatekintve,
Krisztus által igazulunk meg.
Nagypénteken, amikor
Krisztus meghalt a kereszten és húsvétkor, amikor Jézus feltámadott a halottak
közül, mindnyájunk számára megvásárolta a mennybe vivő, mennybe szóló
belépőjegyet.
A kérdés most számunkra
csak az: hisszük-e mi ezt, elfogadjuk-e ezt Jézus kezéből ajándékképpen? Mert
Krisztus minket is üdvözíteni akar, egészen, teljesen és örökre.
Javasolt cím:Ábrahám, mint a hit példaképe Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése