Tanulságos igék a Római
levélről 1
Text: „Elég néked az én
kegyelmem! (2Kor.12,9)
Isten kegyelméből s ezt most nagyon hangsúlyosan írom,
elkezdjük a Római levél magyarázatát. Különös módon az első ige nem magából a
levélből való, de ezt is meg fogjuk érteni. Ezt a levelet az írásmagyarázók a
kegyelem himnuszának szokták nevezni és ez nem véletlen. Azt tudjuk, hogy Pál
miként lett keresztyén, de hogy miként lett az egyház tanítója, arról a második
korintusi levél tudósít minket. Itt van szó arról, hogy a kegyelem elég!
De mi is a kegyelem? A vesztesek fájdalomdíja? Azok
jutalma, akik csődöt mondtak az életben, hogy legalább azzal vigasztalódjanak,
hogy övék lett a kegyelem? Nem! Ennek épp az ellenkezője az igaz. Hisz, ha
valakinek minden bejönne is az életben, ha valaki sikeres lenne hivatásában,
családjában és a társadalomban, de a kegyelem nem lenne az övé, akkor ez semmit
se érne. A kegyelem az egy szükséges dolog, amiről Jézus is beszél.
De mi
az, hogy:elég? Mire elég? Hát erre az egyszerű válasz: az életre és a halálra
is. Hisz a kegyelem értelmet tud adni az életnek, még olyan esetben is, ha
valaki súlyos fogyatékossággal született, de elég a halálra is, sőt a halálra semmi
más nem elég, csak a kegyelem. A halál órájában már csak a kegyelem elég.
Ezt a
mondatot Pálnak Krisztus mondja. A kegyelem nem egy fogalom, nem egy gondolat,
hanem egy esemény, jelen esetben egy eseménysor, ami Pál és Krisztus között
történt. A kegyelem az ő esetében azt jelentette, hogy Krisztus egy Saulus nevű
embert, megkeresett, átformált és a szolgálatába állította. Az elveszettből
megmentett, az ellenségből barát, az üldözőből tanítvány lett. A kegyelem ma is
az, hogy Krisztus elveszetteket keres meg, formál át és használ fel az ő
munkájában. Miután Pál megtapasztalta a kegyelmet, már csak egy célja volt,
hogy ezt mások is megismerjék és így Krisztus szolgálatába álljanak.
A Római
levél nem tartozik a Biblia könnyen érthető könyvei közé, pedig szó sincs
arról, hogy ezt Pál akadémikusok számára írta volna. Ennek a levélnek első
olvasói túlnyomórészt egyszerű emberek voltak, köztük nagyon sok rabszolga. De
akkor is ma is, az igét olvasó ember gondolkodó lény kell legyen, mi a
hitéletben nem csak hangulatokat kell átéljünk, hanem fel kell vértezzük
magunkat a szent tudománnyal, hogy a hit harcában meg tudjunk állni. A
keresztyén embernek a környezete naponta kérdéseket tesz fel s ezt neki meg
kell válaszolni.
A levél
megértése azért se könnyű, mert fő témája a kegyelem, s ez nem egy könnyen
érthető fogalom. A törvény, erkölcs sokkal világosabb és érthetőbb. Törvényeket
kihirdetni, recepteket adni az élet különböző helyzeteire sokkal könnyebb adni,
mint a kegyelemről bizonyságot tenni. Ahol a kegyelemről szóló bizonyságtétel
felhangzik, ott mindig harc alakul ki. A kegyelem a Sátán céltáblája. A Sátán
sokkal jobban örül az erkölcsi prédikációknak, mert erre nem lépnek ki az
emberek az ő hatalmi köréből, de a kegyelem kiszakítja az embert a Sátán karmai
közül. A kegyelemről való bizonyságtételért szüntelen meg kell küzdeni.
Nem
véletlen, hogy hogy a Római levél a nagy lelki ébredések idején óriási szerepet
játszott. Luther reformációja a Római levél magyarázatával kezdődött.
Ezek
után lássuk, hogy mi volt a Római levél megírásának az indítéka? Tudjuk azt,
hogy Pál a pogányok apostola volt, aki eddig a Birodalom peremén hirdette az
igét, de most az akkori világ szellemi központjában, Rómában is szeretné a az
evangéliumot hirdetni. Tudjuk azt, hogy innen el akart jutni Hispániába is, úgy
képzelte, hogy innen indul majd Nyugat meghódítására, mint ahogy ezt Keleten
Antiókhiából tette.
A római
gyülekezetet igazából nem ismerjük, csak a levélből lehet néhány dologra
következtetni. Azt sem tudjuk pontosan, hogy miként jutott el a keresztyén
tanítás Rómába. A római gyülekezet alapítása nem fűződik egyetlen nagy apostol
nevéhez sem. Valószínű, hogy először zsidókból lett keresztyének beszéltek
arról, hogy a régiek reménysége, a messiási váradalmak Jézus Krisztusban
teljesedtek be. A gyülekezet először zsidókeresztyénekből álhatott, hozzájuk
csatlakoztak később a pogányokból lett keresztyének.
A római
levél nem tér ki a keresztyén tanítás minden pontjára, nem elsősorban
keresőkhöz, hanem érett hívőkhöz szól. Nyilván nem a mi kérdéseinkre válaszol,
hanem az akkori emberek kérdéseire, ezért az ő fülükkel kell hallgatózzunk.
Nagyon érdekes a levél stílusa. Nem egy mai értelemben vett előadás, amely a
kérdéseket minden oldalról megvilágítja, körbetapogatja. Pál nem könyvet ír egy
nyomda számára.
A levelet
úgy kell elképzeljük, hogy Pál egy feltételezett partnerrel vitázik. Sokszor ő
fogalmazza meg vitapartnerének a kérdéseit, ellenvetéseket fogalmaz meg, majd
pedig válaszol a kérdésekre. Ezt nevezték az ókorban „tanítói beszélgetésnek,
tanítói párbeszédnek”.
Ezek után tegyük fel a kérdést: mit fogunk nyerni ennek a
levélnek a magyarázásával? Egyáltalán nyerünk –e valamit? Igen, nagyon sokat.
Mert ez a levél Istenről szól és arról, hogy mit jelent az, ha Isten az ő
kegyelmével belép a mi életünkbe. A Római levél a mi életünk legfontosabb
kérdéseit veti fel: hogyan igazulunk meg Isten előtt? Mi a törvény szerepe a mi
életünkben? Ha mi kegyelemből hit által igazulunk meg, akkor miért van még
szükség szabályokra, intésekre? Mi a megigazulás és a megszentelődés viszonya?
Mi a helye Izraelnek az üdvtörténetben? Mert ez a levél kihoz minket a mi kis
világunkból és életünket az üdvtörténet nagy összefüggésébe állítja. Ahhoz,
hogy ezt a levelet megértsük, ami részünkről is kemény munkára van szükség, s
nem csak arra, hogy lelki élvezetben részesüljünk.
Ebben a levélben végső soron önmagunkat kell megkeressük.
Mert itt elejétől végig rólunk lesz szó. Annak lesz áldás ennek a levélnek a
magyarázata, aki megérti: itt rólam van szó, az én életemről, az én
üdvösségemről,az én megváltásomról és bizonyságtételemről. Így áldja meg az Úr
az előttünk álló időben ennek a levélnek a tanulmányozását.
Javasolt cím: A kegyelem himnusza
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése