Igehirdetési
sorozat Pünkösd nagyhetére
A kegyelmi
ajándékok
De
van a 1 Nap A háttér Text.1Kor.12,1-11
Isten segítségével ezen a
bűnbánati héten a Lélek ajándékaival vagy másképp a lelki vagy kegyelmi
ajánkékkokkal fogunk foglalkozni. Sok keresztyén eléggé zavarban ezekkel
kapcsolatban. Lehet, hogy hallott a nyelveken szólásról, vagy nyelvek
magyarázásáról, de soha nem gondolkozott el mélyebben ezekről. De van a Szentírásnak
egy fejezete, ami csak erről szól, az 1Kor.12, amely fejezet sokat elmond mindezekről
az ajándékokról. Mi általában csak arról szoktunk beszélni, hogy a Szentlélek
hitre vezet, újjászül minket. Ez a Lélek elsődleges munkája, hogy úgy mondjam:
ezzel kezdi a munkáját bennünk. De itt nem áll meg, hanem különféle ajándékokat
oszt ki nekünk.
A magyarázat rendjén négy
oldalról próbáljuk ezeket megközelíteni. Az első szempont, hogy miként működtek
ezek a Jézus életében. Aztán megvizsgáljuk, hogy miként működtek ezek az első
keresztyén gyülekezeteknek az életében, úgy ahogy azt az Apostolok cselekedeteiről
írott könyv elmondja, majd próbálunk az egyháztörténetből is példákat felhozni.
Végül arról beszélünk, hogy miként működik az ajándék most, illetve hogyan
kellene működnie a mi gyülekezeteinkben.
Ezekről a lelki
ajándékokról az 1Kor.12-ben, ami így kezdődik:”a lelki ajándékokra nézve pedig”
Pál itt egy új témáról kezd el beszélni. Ímár sok mindenről szó volt, amit meg
kellett vitatni, de most ezt is tisztázni kell. Mi a helyzet a lelki
ajándékokkal? Mire adattak azok? És mik azok tulajdonképpen? Az apostol három
hosszú fejezetben beszél ezekről az ajándékokról. Ezt azért teszi, mert a
gyülekezettől levelet kapott, amiben az állt, hogy ebben a gyülekezetben sok
ajándék van. A közösséget érdekelte, hogy Pál szerint mik ezek az ajándékok, és
hogyan kell ezekkel helyesen élni? Azt mondja, hogy nem akarja, hogy erre nézve
tudatlanok legyenek. Ez a mondat: „nem akarom, hogy tudatlanok legyetek”
hatszor fordul elő Pál leveleiben. Nem akarja, hogy tudatlanságban legyenek
Izrael népével, Jézus visszajövetelével, a hitből való megigazulással, halottak
feltámadásának kérdésével kapcsolatosan,
vagyis Pál nem akarja, hogy lelkileg analfabéták maradjanak. Egy hívő ember
kell tudjon a lelki ajándékokról és méginkább arról, hogy ezekkel miként kell
élni.
A nagy görög városban,
Korintusban több pogány templom is volt, tele bálványképekkel. Ezek a
bálványképek halottak voltak, de mögöttük gonosz lelkek működtek. A korintusi
hívek a megtérésük előtt jártak a pogány templomokba. Sokszor az ilyen alkalmakon az emberek transzba estek, illetve
médiumként próféciákat mondtak.
A keresztyénségben a Lélek
megnyilvánulásai első látásra hasonlítanak a gonosz lelkek megnyilvánulásaira.
De honnan lehet megtudni, hogy egy lelki megnyilvánulás jó vagy rossz forrásból
fakad? Ezt az első keresztyén
gyülekezetben úgy állapították meg, hogy ha valaki Úrnak vallotta Jézust, akkor
tudták, hogy az a Szentlélektől van. Vigyáznunk
kell, hogy ezekben a dolgokban ne mondjunk elhamarkodottan ítéletet. Nagyon meg
kell fontolni, mielőtt véleményt mondanánk. A 3-ik vers szerint a Lélek mindig
Krisztust dicsőíti. A 18-ik században élt egy híres lelkipásztor, Jonathan
Edwards Amerikában, amikor ő prédikált különös jelenségek történtek. Emberek
földre estek, remegtek. Ő írt egy könyvet is arról, hogy mik azok a
kritériumok, amik alapján meg lehet állapítani, hogy mik azok a jelenségek,
amik a Lélektől származnak:
1.Amikor az igehirdető a tiszta evangéliumot hirdeti, amikor a hallgatóit
nem magához köti, hanem személyesen Krisztust magasztalja, amikor erőteljesen a
keresztre mutat és az embereket megtérésre, és Istennek való odaszánásra hívja.
2.Amikor a hallgatók ezen jelenségek által közelebb jutnak Krisztushoz,
amikor belekapszkodnak Krisztus áldozatába és onnan el nem távoznak.
3.Amikor az igehirdetőnek megszentelt élete van. Ha ennek a három
feltételnek nem tesz eleget, akkor az nem a Lélektől van.
A Lélek egyik
legfontosdabb munkája tehát, hogy általa Krisztust Úrnak valljuk. Tudjuk azt,
hogy ez volt az őskeresztyének egyik első hitvallása. Ez volt az apostolok
bizonyságtétele is. Az apostolok bátran tettek bizonyságot Jeruzsálemben, majd
Samáriában, majd pedig a föld végső határáig, hogy Jézus Krisztus Úr. Ez akkor
nem volt egy veszélytelen dolog, ez a keresztyének életébe kerülhetett.
Mert abban az időben csak
a császárt lehetett úrnak és istennek nevezni. A császár „dominus et deus”
volt, a keresztyének azonban megtagadták a császár istenítését és úrként való
tiszteletét. Számukra Jézus Krisztus volt az egyedüli Úr. A bátorság, hogy ezt
megvallhassák a Szentlélek munkája volt.
Ha ezeket a lelki
ajándékokat megvizsgáljuk, azokban a Szentháromság Isten munkáját látjuk. Mert
itt egyaránt szó van az Atyáról, Fiúról és Szentlélekről. Mielőtt Pál az
ajándékokról beszélne először az Ajándékozóról szól és a Szentháromság
Istenről. Ne az ajándékok legyenek fontosabbak, hanem az Ajándékozó maga. A
lelki ajándékokban különbözőség, sokféleség és sokszínűség van. A lelki
ajándékok olyan feladatok ellátására, elvégzésére tesznek alkalmassá, amiket a
gyülekezetben el lehet és el kell végezni. És ez nagyon sok ám! Mert itt nem
csak a tisztségekről van szó: lelkipásztor, presbiter, hanem arról, hogy a
gyülekezetben mindenkinek feladata van, amit el kell végezni. A gyülekezetben
mindenki kap egy feladatot. Az egyik a kéz, amásik a láb, harmadik a szem, vagy
a száj.
Olyan nincs, hogy a
gyülekezetben valakinek ne legyen feladata és minden hívő nélkülözhetetlen,
akármilyen kicsiny és csekély is a feladat, amit elvégez. Ha egyetlen tag működésképtelen,
a test fogyatékos, nem egészséges és nem növekszik. Minden hívőnek van tehát
feladata és mindenki kap lelki ajándékokat, hogy ezt a feladatot el tudja
végezni. Ezekre az ajándékokra feltétlen szükség van ahhoz, hogy a feladatot el
tudjuk végezni. Ebben a fejezetben kilenc ajándék van felsorolva, én ezek közül
öttel szeretnék foglalkozni
Akinek tisztsége van, pl.
presbiter annak is szüksége van a lelki ajándékokra, hogy a tisztet tudja
betölteni. Hisz egy presbiternek szüksége van ismeretre, a bölcsesség beszédére.
Vannak olyan ajándékok, amelyek mindenkinek adatnak, vannnak olyanok, amelyek
csak némelyeknek. Pl. a Lélek kijelentése mindenkinek adatik. Az Ószövetségben
Isten Lelke csak némelyeknek adatott: a főpapoknak, a lévitáknak, prófétáknak,
hisz akkor csak némelyek szolgáltak, a többiek gyakorlatilag semmit sem tettek.
Az Újszövetségben
teljességgel megváltozik a helyzet. Hisz itt az van: mindenkinek. A Lélek nincs
már egy tisztséghez kötve. Mindenkinek adatik a Lélek kijelentése, hogy azt
használja a többiek felé való szolgálatban.
Az ige azt is elmondja,
hogy mi a lelki ajándékok forrása és mi azok célja. A forrás csak egy lehet, ez
nem emberi teljesítmény, ez az Isten ajándéka. A cél mindig a másokért való
szolgálat. A lelki ajándék soha nem azért adatik, hogy mi többek legyünk
általa, hanem hogy szolgáljunk másoknak a gyülekezetben, azok lelki javára,
épülésére. A lelki ajándékok azért adatnak, hogy a gyülekezet épüljön általuk.
Nagyon fontos, hogy a gyülekezet növekedjen, hogy legyenek új megtérők, a
hitben egyre inkább érettebbek legyünk és közelebb kerüljünk így Istenhez.
A lelki ajándékok végső
célja Isten dicsőítése. De ezen túl ezáltal nekünk Isten nekünk sok örömöt ad.
A lelki ajándékokért végül imádkozni kell. „Add vissza nekem a te
szabadításodnak örömét” kérte Dávid, add vissza nekem a lelki ajándékok örömét,
ezt kell kérjük mi is. Hogy miért vagyunk mégis olyan szegények? Ez a mi
bűnünk. Az Úr akarja nekünk adni ajándékait, csak mi nem fogadjuk el azokat.
Más világrészeken ezért jobban imádkoznak, jobban elfogadják, sokkal inkább
élnek velük. Imádkozzunk mi is, fogadjuk el mi is őket és éljünk velük Isten
dicsőségére.
2 Nap A
Szentlélek eszközei Text. 1 Kor.12,8-1O
Az 1 Kor.8-1O kilenc
ajándékot sorol fel és ezek három kategóriába sorolhatók. Az első kategória a
lelki látásról szól, a lelki belátással van kapcsolatban. Ide tartozik a
bölcsesség beszéde, a tudomány beszéde és a Léleknek kijelentése. A második
kategória az ú.n. „erő-ajándékok”. Ide tartoznak: a hit, csodatevő erők és
gyógyítás. A harmadik kategória az ú.n „beszéd-ajándékok” : prófétálás, nyelvek
és nyelvek magyarázása.
A kilenc ajándék
emlékeztet a Lélek kilenc gyümölcsére. Mik a Lélek ajándékai és a Lélek
gyümölcsei közötti viszony? A Lélek gyümölcsei fontosabbak, mint a Lélek
ajándékai. A Lélek gyümölcsi a keresztyén ember ismertető jelei, tulajdonsági,
ami őt Krisztushoz teszi hasonlóvá. A Lélek ajándékai azok az eszközök, ami
által ez a hasonlóság láthatóvá válik a mi életünkben.
Az 1Kor.13 is Jézus képét
rajzolja meg. A kilenc lelki ajándékot
csak úgy lehet jól használni, ha azt szeretettel tesszük, ahogy Jézus is
tette. Mielőtt bármit is tennél valakiért, először szeretned kell azt az
embert. Ez pont úgy van, mint Jézusnál. Akármit mondott, akármit tett, azt
olvassuk, hogy megindult a szíve az embereken. Vagyis mély szeretet volt a
szívében az emberek iránt. Mindent lehet tudni a lelki ajándékokról, de ha
szeretet nincs bennem, semmi vagyok.
Most végre tegyük fel a
kérdést: mik a lelki ajándékok? Először is mik nem a lelki ajándékok? Nem egy
képesség, egy tálentum, egy kapacitás. Nem egy olyan valami, amit a
születésünkkor kapunk meg, illetve fogantatásunk pillanatában. Pl. hogy
valakinek ügyes keze van vagy zenei tálentuma. Hisz ilyent kapnak a hitetlen
emberek is. Ezeknek semmi közük sincs a lelki ajándékokhoz. Ezeket Isten csak
az ő gyermekeinek adja és nem a hitetleneknek.
Egy másik félreértés, hogy
Isten egy személynek csak egy lelki ajándékot ad. Ha egyet kaptunk, pl. a
prófétálás, a bizonyságtétel ajándékát, akkor legyünk nagyon boldogok,
megelégedettek, és ne is vágyjunk többre. De ez nem így van. Az Úr adott
esetben minden ajándékot megadhat egy embernek. Kérhetünk az Úrtól egyre több
ajándékot. Ezek tehát a félreértések a lelki ajándékokkal kapcsolatban.
De mik akkor a lelki
ajándékok? Olyan eszközök, amikre szükség van a szolgálatban, hogy el tudjuk
végezni a munkánkat az Isten országában. Ezek mind a rendelkezésünkre állnak,
amennyiben szükség van rájuk a szolgálatban. Még egyszer hangsúlyozom: ezek nem
azért vannak, hogy minket tegyenek naggyá, hanem azért, hogy szolgálni tudjunk
velük a gyülekezet épülésében, gyarapodásában.
A lelki ajándékokat Isten
úgy adja az övéinek, ahogy a sebészorvos asszisztense nyújtja neki azokat a
szerszámokat, amikre épp szüksége van. A lelki ajándékok tehát szerszámok,
eszközök, az Isten szerszámos ládájából. Ezek a szerszámok nem a mi
tulajdonunkat képezik, de Isten Lelke azokat nekünk adja. Ezeket nem egyszer s
mindenkorra kapjuk, hanem ezeket mindig újra kell kérni. Mindig és minden
helyzetben, amikor erre szükség van. A tálentumokat Isten örökre nekünk adja,
azokkal mindig rendelkezünk, de a lelki ajándékokat az Úr annak adja, akinek
akarja. Ő ezt nem tulajdonúl, hanem használatra adja. Ezért nagyon fontos, hogy
ezeket újra és újra el kell kérni az Úrtól.
Nagyon fontos látni, hogy
a lelki ajándékok nem arra vannak, hogy azokkal dicsekedjünk, hogy mi mit
tudunk. Ezeket az Úr minden gyermekének adja, hogy el tudják végezni azt a
munkát, amire elhívta őket. Ha valakinek pl. a fiatalokkal kell foglalkozni,
akkor az Úr annak azt a lelki ajándékot adja meg. Megkapja azt, hogy tudjon a
fiatalok nyelvén beszélni, ami megragadja és lebilincselli őket.
Világosan kell tehát látnunk,
hogy a lelki ajándékok felülről adatnak, nem emberektől, nem szüleinktől, hanem
a Szentlélektől. Vannak olyanok, akik azt állítják, hogy bizonyos ajándékokra
már nincs szükség, mert most már kezünkben van a teljes Írás. Pl. a tudománynak
beszédére nincs szükség, mert mi már teológiai oktatással rendelkezünk. Azt
mondják, hogy aki teológiát tanult és ismeri a Bibliát, annak a tudomány
beszédére már nincs szüksége. De ez nem igaz, mert a teológiát egy hitetlen
ember is megtanulhatja sőt doktorálhat is belőle, de ennek nincs köze a tudomány
beszéde lelki ajándékához.
Azt is mondják, hogy a
lelkek megítélésének az ajándékára sincs szükség, mert erre pszihológiai
módszerek vannak. A gyógyítás ajándékára sincs szükég, mert vannak orvosok és
kórházak. De egy egy hitetlen ember is lehet orvos, aki gyógyít, de itt nem
erről van szó.
Sokan felteszik azt a kérdést, hogy miért van egyáltalán szükség a
lelki ajándékokra? Nem lehetne ezek nélkül is jól elboldogulni? De feltehetjük
másképp a kérdést: talán nem azért van annyi baj az egyházban, vajon nem azért
hagyják el olyan sokan az egyházat, mert nincsenek benne a lelki ajándékok?
Mert egy sebész nem tud eszközök nélkül operálni, ezért Isten egyháza sem
létezhet lelki ajándékok nélkül.
Az a mi nyomorúságunk,
hogy olyan kevéssel megelégszünk. Nem látjuk ezeket s úgy gondoljuk, hogy
ezekre nincs is szükség. De ez nincs így jól. Mi nyitottak kell legyünk
mindannak a gazdagságnak a befogadására, amit Isten nekünk akar ajándékozni. Ha
befogadjuk az egyház növekedni fog felfelé is Krisztus irányában, de szélességében
is, mert új lelkeket nyerhetünk meg a Krisztusnak.
3 Nap A
bölcsesség beszéde Text.1Kor.12,8
Mi a bölcsesség beszédénak
az ajándéka? Most , miután a keretet elkészítettük, megpróbáljuk azt
tartalommal megtölteni. Az első lelki ajándék, amit Pál apostol megnevez: a
bölcsesség beszéde. Ez egy olyan ajándék, amit amit egy adott helyzetben
kapunk, hogy a másikat tudjuk inteni, figyelmeztetni, valamiben tanácsolni,
segíteni. Ez arra vonatkozik, hogy egy konkrét esetben rá tudunk mutatni Isten
akaratára. Isten az ő végtelen bölcsességéből ad nekünk egy részt, hogy azt a
megunk rendjén mi is tovább adjuk másoknak.
A bölcsesség beszéde több
mint az okosság. Mert hitetlen emberek is lehetnek okosak és ők is tudnak egy
jó tancsot adni, de itt sokkal többről van szó. A Lélek bölcs beszédet ad a
szánkba.
Aki beszélget emberekkel,
egy presbiter, aki családot látogat, embereket pásztorol, az érzi, hogy erre
mennyire szüksége van. Hányszor megtörténik, hogy emberek hozzánk fordulnak egy
nehéz helyzetben és mi nem tudjuk, hogy miként segítsük őket, nem tudjuk, hogy
abban a nehéz helyzetben mit is mondjunk. Ilyenkor imádkozzunk, hogy az Úr
adjon egy szót, amivel segíteni tudunk. És mekkora öröm, amikor az Úr ezt a
szót megadja. Amikor a Lélek ad egy megfelelő szót, hogy olyant tudsz mondani a
bajban lévőnek, hogy azzal el tud indulni a megoldás felé. Magad is
elcsodálkozol, hogy így tudtál segíteni. Először nem tudtad, tanácstalan
voltál, de azért csodálatos módon megadatott és tudtál segíteni.
Olyan szép a Bibliában az
a mondat, hogy ha egy gyerek az apjától kenyeret kér, az nem követ ad neki, ha
halat kér, nem kígyót nyújt felé, s erre mondja Jézus, hogy mennyivel inkább ad
a ti mennyei Atyátok Szentlelket azoknak, akik azt tőle kérik. Egy másik helyen
azt találjuk: jó ajándékokat. Ő ezt az ajándékot is megadja azoknak, akik ezt
tőle hittel kérik.
Most beszéljünk Jézus
életében a bölcsesség beszédéről. Szépen látjuk, hogy ő is megkapta ezt
Atyjától. Pál Jézusról azt mondja, hogy ő adatott nekünk bölcsességül. Jézus
emberi természete szerint éppúgy mint mi, rá volt utalva a Szentlélekre és ő
ezt gazdag értékben meg is kapta. Ezt pl. akkor látjuk, amikor amikor Jézust
meg akarták fogni. Gondoljunk csak arra a pillanatra, amikor elé viszik a
házasságtörő asszonyt és azt kérdik, hogy mit tegyenek vele. Itt emberileg két
rossz válasz lehetett volna. Az egyik, hogy Jézus azt mondja, hogy ezt az
asszonyt meg kell kövezni a törvény szerint, de ekkor azt mondják: ez miféle
Messiás, hogy lehet olyan kegyetlen, hogy nem könyörül az emberen?
Ha azt mondja, hogy semmit
se kell tenni, csak úgy fel kell menteni ezt az asszonyt, akkor meg azzal
vádolták volna meg, hogy nem tartja be a mózesi törvényt. S így ő önmagával
kerül ellentétbe, hisz azt mondta, hogy nem azért jött, hogy a törvényt
eltörölje. Egy olyan kutyaszorítóba került, amiből nem lehetett kijutni.
Jézus egyiket se mondja,
hanem azt: „aki közületek nem bűnös, az dobja rá az első követ”. Micsoda
bölcsesség! De ott van a másik csalós kérdés is: kell-e a császárnak adót
fizetni? S Jézus erre elmondja: adjátok meg a császárnak, ami a császáré,
Istennek pedig azt, ami az Istené. Milyen bölcs válaszokat adott Jézus, azért
mert megkapta a bölcsesség beszédének az ajándékát.
Lássuk, hogyan működött ez
az első gyülekezetben? Mert már hamar feszültségek keletkeztek ott is. Voltak
olyan görög özvegyasszonyok, akik nem kaptak elég figyelmet, miközben a zsidó
özvegyasszonyok megkapták ezt. Ekkor az apostolok bölcsességet kaptak és így
meg tudták oldani a problémát, hogy az mindenkit megnyugtatott. Amikor egy
valós probléma támad a gyülekezetben, azt úgy megoldani, hogy a probléma
eltűnjön és a kedélyek lecsituljanak.
Egy másik feszült helyzet
az ősegyházban az volt, amikor egyesek azt állították, hogy a pogányok, akik
megtérnek, először zsidóvá kell legyenek, körül kell metélkedjenek, és meg kell
tartsák a mózesi törvényeket. Pál és sokan mások azt mondták, hogy nem kell
ezzel leterhelni a pogányokból lett keresztyéneket, mert ezek csak a zsidók
számára kötelezőek. De Isten Jakab apostolnak megadta a bölcsesség beszédét a
jeruzsálemi zsinaton, olvassátok el az Ap.csel.15-ben és így ez a nagy
feszültség feloldódott.
Lássuk egy példát az
egyház történetéből is. Skóciában az Erskine testvérek a kegyelem szabad
felkínálását hírdették, ez azt jelenti, hogy Isten minden embernek felajánlja
az ő kegyelmét. De volt egy másik párt, akik ezzel nem értettek egyet. Ők azt
mondták, hogy Isten az ő kegyelmét csak azoknak ajánlja fel, akik
megfáradtaknak és megterheltetteknek érzik magukat. Ebből nagy feszültség
támadt és zsinatot hívtak egybe. Az egyik Erskine testvér ekkor megkapta a
bölcsesség beszédét. Ő a János evangéliuma hatodik fejezetét hozta fel, az
ötezer ember megvendégelésének a történetét. E csoda után azt mondja Jézus: az
én Atyám adja nektek az igazi kenyeret. Erskine megkérdezte a zsinat elnökét:
kik ezek a „nektek”? Erre a zsinat elnöke nem tudott válaszolni, hisz ott
mindenféle ember volt, férfiak és nők, gyermekek, farizeusok és írástudók. Ezzel
az igével bizonyította be, hogy a kegyelmet Isten minden embernek felajánlja és
nem csak azoknak, akik megfáradtaknak és megterhelteknek érzik magukat. Ez egy
bölcs szó volt, amit ez az áldott igehirdető, abban a pillanatban megkapott.
Végül lássuk meg, hogy
miként működik ma, a mi gyülekezeteinkben a bölcsesség beszéde? Ez mindig
megoldást jelent., utat mutat és mindig jó időben hangzik el. Mennyire
szükségünk van nekünk is erre a szóra.
Mert az se mindegy, hogy
mikor mondunk valamit és az sem, hogy miként mondjuk azt el. Sokszor jót
mondunk, de nem a jó időben. Az is lehet, hogy jót mondunk, de nem jó hangon
mondjuk. Édesanyám elég impulzív volt, és néha keményebben mondott valamit
édesapámnak. Erre ő azt mondta: a szöveg jó, de a dallammal baj van.
Hogy lehet a bölcsesség
beszédét megnyerni? Mert ez nem a miénk. Ezt felülről kell megkapni. A
bölcsesség kezdete az Úrnak félelme. Először is azt kell meglátnunk, hogy mi
mindenben az Úrtól függünk, rá vagyunk utalva az ő segítségére. „Ha valakinek
nincs bölcsessége, kérje Istentől, aki azt szemrehányás nélkül adja.” Mondja
Jakab apostol. Ezért ilyen helyzetekben fel lehet fohászkodni és Isten egy
pillanatban megadhatja. Mondjak erre egy példát. Egyszer családlátogatás
rendjén, egy olyan emberhez kerültem, aki ateista volt. A múlt rendszerben
magas poziciót töltött be. Amikor megérkeztem pökhendi módon kijelentette: na,
lelkész úr, itt nehéz dolga lesz, mert én ateista vagyok. Hirtelen a lélegzetem
is elállt, kétsegbeesve gondoltam: mit lehet mondani egy ateistának? Ebben a
pillanatban, hiszem hogy Isten Lelke adta meg nekem, a bölcsesség beszédét. Én
azt válaszoltam erre: én ezt el kell fogadjam, kell tiszteljem a maga
véleményét, meggyőződését, de én most azt mondom önnek, hogy ön nemsokára nagy
bajban lesz, mert ha a halálos ágyára kerül, az ateizmus nem fogja önt
megvigasztalni. Az ateizmusnak az a baja, hogy nem tud minket megvigasztalni.
Azt is elmondtam neki, hogy nekem lesz a halálos ágyon vigasztalásom, hogy én
Jézus Krisztus tulajdona vagyok és nekem Krisztus véréért örök életem van.
Ezután kialakult egy jó
beszélgetés, hiszem hogy ebben a valós helyzetben Isten megadta nekem a
bölcsesség beszédét. Az Atya bölcsességét nem lehet könyvekből elsajátítani,
csak Isten Lelke tudja nekünk megadni.
Kérjük Istentől a
bölcsesség beszédét és legyünk készek annak befogadására. Ezért is imádkozni
kell. Isten talán azért enged bele nehéz helyzetekbe, vagy azért jönnek hozzánk
emberek valós kérdéseikkel, hogy megtapasztaljuk: ha hittel kérjük ezt az
ajándékot, Isten megadja nekünk. Kérjük hát Istentől a bölcsesség beszédét is
higgyük, hogy ezt ő tőlünk nem tagadja meg.
4 Nap Az ismeret beszéde Text. Ap.csel.9,1O-17
Az Isten országában sok
munkát, feladatot kell elvégezni. Ezeket Isten emberekre bízta. S ezeknek az
embereknek ő ajándékokat ad, hogy ezeket a munkákat el is tudják végezni.
A 2Móz.32,2-3-ban azt
olvassuk, hogy Isten Besaléelt elhívta a szent sátor eszközeinek elkészítésére
és Szentlelkével alkalmassá tette a munka elvégzésére. Persze, mások is
dolgoztak a szent sátor elkészítésén. Az egyik készítette az oltárt, a másik a
frígyládát, a harmadik a mosdómedencét és Isten mindegyiküknek képességet adott
erre. A szent sátor elkészítésénél asszonyok is dolgoztak, hisz rengeteg
szőnyeget kellett készíteni. Isten nagyon sok embert vont be a sátor építésébe.
De azt látjuk a fogsából
való hazatérésnél is. Minden romokban hevert, de a nép mindent szépen
felépített. Mindenki dolgozott, mindenki végezte a maga munkáját.
Az 1Kor.12-ben szintén ezt
látjuk. Az élő Isten gyülekezete egy test , a Krisztus teste, de sok tagból
áll. De a tagoknak dolgozni kell a gyülekezetért. Ezért kapják a különféle
lelki ajándékokat. Itt nem lehetünk irígyek és féltékenyek egymásra. Nem kell
foglalkoznunk a másik szolgálatával, hisz itt mi nem vetélytársak, hanem
munkatársak vagyunk. Nem egymás ellen, egymás felett vagy alatt dolgozunk,
hanem egymásért, a gyülekezetért és az Isten dicsőségéért. Ebben a szolgálatban
mi kiegészítjük egymást. Amelyik ajándékot nem kapta meg az egyik, azt megkapta
a másik. A gyülekezetben mindenki kapott
egy vagy több szolgálatot és Isten ennek elvégzésére kegyelméből lelki
ajándékokat ad. Isten mindenkit bevon a szolgálatba, aki kész valamit tenni
érte, ma mi vagyunk Pál és Timóteus, Onézimusz vagy Filemon, Fébé és
Priszcilla.
A mai napon az ismeretről
beszélünk, mint lelki ajándékról. Ez az az ismeret, amit Isten ad, hogy
megértsünk titkokat, megértsük a lelki dolgokat.Valami olyasmi, amit nem lehet
megtanulni, amit Isten kell megadjon nekünk. Ezt csak akkor tudjuk, ha Isten megadta,
kijelentette számunkra.
Az ismeret beszéde egy
pici rész az Isten mindentudásából, amit természetfeletti úton , ajándékként
kapunk, hogy azzal másoknak segítsünk. Az ismeret beszéde nem bibliaismeret,
nem teológia, nem dogmatika. Ezzel hitetlen emberek is rendelkezhetnek. Amikor
Izraelben voltam, az idegenvezetőnő, aki minket gardírozott, hihetetlenül jól
ismerte Jézus életét, a bibliai történeteket, a különböző helyszíneken fel is
olvasta a részeket a Bibliából. De sajnos nem hitt. Nagyon megdöbbentem,
mindent tudni Jézusról és mégsem hinni benne, ilyen is van. Nos, ez az asszony
nem rendelkezett az ismeret beszédével. Mert Isten azt csak az ő gyermekeinek
adja.
Az ismeret beszéde is
együtt van, együtt jár a szeretettel, hiba lenne valakiben, ha ott lenne az
ismeret s még sincs benne szeretet.
Az ismeret beszéde nem
egyenlő a próféciával sem. Az ismeret beszéde az, ami által titkokat meg tudunk
fejteni. De nem csak Isten igéjéből, hanem dolgokról és emberekről is. A
prófétálással később foglalkozunk majd.
Most menjünk végig a négy
szempont alapján és először lássuk meg, hogyan működött ez a Jézus életében? Jézus is emberi természete
szerint Isten erejétől függött. A János 4-ben olvassuk, hogy Jézusnak volt egy
beszélgetése a samáriai asszonnyal a Jákób kútjánál. Jézus azt mondja: hívd ide
a férjedet. Erre az asszony azt mondja: nincs férjem. Jézus azonban így
válaszol: igazat mondtál, hisz öt férjed volt, és akivel most vagy, az nem
férjed. Az asszony ezt nem mondta el, de Jézus tudja az asszony személyes
életének ezt a dolgát. Az asszony elhiszi, hogy Jézus próféta. Ezek után megy
és hívja a városbeli embereket, mondván: van valaki, aki mindent tudott rólam.
Jézusnak tehát ismerete volt az asszony múltjáról.
A János 1-ben is hasonló
dologgal találkozunk, Nátánaellel kapcsolatban. Jézus egy adott ponton azt
mondja: láttalak, amint a fügefa alatt voltál. Honnan tudhatta ezt Jézus?
Csakis úgy, hogy Isten Szentlelke közölte vele ezeket a dolgokat.
Most lássunk erre egy
példát az első gyülekezetben. Az Anániás és Szafira történetéből ez világossá
válik. Ez a házaspár eladta földjét, és az összeget letették az apostolok
lábaihoz. Ők azt mondták, hogy a teljes összeget adják, de nem úgy volt. Péter
apostol a Szentlélek által megkapta az ismeretet, hogy ők az összegből félre
tettek és hazudtak. Így derült ki, hogy ők, akiket példaként lehetett volna a
gyülekezetben emlegetni, de közben hazudtak és csaltak. Tudjuk, hogy mindketten
meghaltak. S ez a gyülekezet tisztulásához vezetett.
Az Ap.csel.9-ben is
olvasunk valami hasonlót. Egy szintán Anániás nevű keresztyén egy látomást kap,
hogy menjen el Damaszkuszba az Egyenes utcába egy bizonyos Júdás nevű ember
házába. Ott rá kell tegye a kezét egy Saulus nevű emberre. Anániás megkapta
Lélek által azt, hogy pontosan hova kell mennie. Ezt ő magától nem tudhatta
volna, hisz addig nem hallott Saulusról, nem beszélt vele, az se tudta, hogy
Damaszkuszban van. De a Szentlélek kijelentette és Anániás engedelmeskedett. De
még több példát is adhatnánk erre. Amikor Pál elbúcsuzik az efézusi vénektől,
azt mondja, hogy ő tudja, hogy őt le fogják tartóztatni.
Ezek után lássunk egy
példát az egyház történetéből. Talán sokan hallottunk Andrew Murray nevű lelkészről,
aki Afrikában dolgozott. Ő sokat utazott vonattal s gyenge teste számára ez
fárasztó volt. A húga azt mondta neki: te vonaton fogsz meghalni. De Murray azt
mondta: nem fogok a vonaton meghalni. De honnan tudta ő ezt? Hát onnan, hogy
Isten Lelke kijelentette neki. És valóban, nem a vonaton halt meg.
Még egy példa a skót
egyház történetéből. A 16-ik században élt egy Robert nevű lelkész. Egy
úrvacsora alkalmával beszélni akart, de nem tudott. Azt mondta: van itt valaki az asztal mellett, aki nem
vallotta meg a bűnét. Az Úr bezárta a számat, úgy hogy nem tudok beszélni, amíg
az illető el nem távozik. Parancsolom neki az Úr nevében, hogy távozzon el az
Úr asztalától. A templomban halotti csend lett. Ekkor egy férfi felállt és
elment. Ezután meg tudott szólalni és kiosztotta az úrvacsorát.
Végül lássuk meg, hogyan
működik az ma? Ez áldás lehet az evangelizáció, az ifjúsági munka és a
lelkigondozás területén. Sokszor szükség van erre, hogy a szolgálatot el tudjuk
végezni. Ezt az ajéndékot is elkérhetjük Istentől. Isten ezt megadhatja
nekünk. Egerbegyi gyülekezetben történt.
A tízparancsolatot prédikáltam végig abban az időben. Pont a negyedik
parancsolat magyarázatánál tartottunk, s előjött a kérdés, hogy miért
ünnepeljük mi a vasárnapot és nem a szombatot.
Az egyik családnak Brassóból rokoni érkeztek,ők is eljöttek a templomba.
Mivel ebben a családban adventisták is voltak ,ezek a brassói vendégek már-már
azon a ponton voltak,hogy elhagyják a református egyházat és adventisták lesznek.
De hallva ezt az igehirdetést megnyugodtak,hogy itt a helyük s nem kell a
szombatot ünnepelni. Én csak rácsodálkoztam Isten vezetésére,hogy nekem pont
ezen a vasárnapon kellett erről beszélni. Sokszor megtörténik, hogy
úrvacsoraosztáskor pont azt az igét mondja a lelkipásztor, amire az illetőnek
szüksége van. Még egy példa gyülekezetünk volt lelkipásztorának elbeszélésből. Egy
házaspárt ezzel az igével esketett: ne háborogjatok az úton. Kiderült, hogy
templomba jövet végig veszekedtek az úton. Isten ezt az igét adta neki, mert
annak a családnak akkor épp erre volt szüksége.
De ilyen élmény a ti
életetekben is volt, Isten megadott egy mondatot, amit mi nem tudhtunk volna
kitalálni. Áldott legyen nagy neve érte.
5 Nap A hit
ajándéka Text: 1Kor.12,9.31
A hit az „erő-ajándékok”
kategóriájába tartozik. Pál az 1Kor.12-ben nem csak a lelki ajándékokról
beszél, hanem a gyülekezetről is, mint Krisztus testéről. Amikor Jézus a földön
járt, valóságos testben járt, de Jézus a mennybe ment és emberi természete
szerint , testben már nincs többé a földön. Ő most a mennyben van, ő a
gyülekezet Feje, mi pedig az ő lelki teste vagyunk s mi képviseljük őt itt a
földön.
Ahogy Krisztus kinyújtotta
kezét a gyengék és segítségre szorulók felé, hogy megváltsa és meggyógyítsa
őket, úgy kell a gyülekezet is kezét nyújtsa azok felé, akik még nem jutottak
üdvösségre. A gyülekezet ma Jézus keze, lába szeme, füle és szája kell legyen.
A gyülekezet úgymond átveszi azon feladatokat, amiket Jézus végzett itt a
földön, úgy hogy a világ megtapasztalja, hogy van egy élő Isten. Jézus a
csodákat úgy tette, hogy a Szentlélek alkalmassá tette erre. De a gyülekezet is
ugyanazt a Szentlelket kapta, ami Jézus Krisztusban is munkálkodott. Azzal az
erővel szólhatunk, amivel ő szólt. Azzal az erővel gyógyíthatunk, amivel ő
gyógyított. A 133-ik zsoltárban az van írva, hogy az olaj ráfolyik a szakállra
és a ruhára. Ez a Lélek mindenkire kitöltetik el egészen az utolsó tagig.
A lelki ajándékok által a
Szentlélek megmutatja a hitetleneknek, egyházon kivűlieknek, hogy az ő ereje
jelen van ebben a világban. Vannak hallható jelek, ilyen a bölcsesség, az
ismeret beszéde, de vannak láthatók is, ilyen a gyógyítás. Ez az erő is a
gyülekezet építésére adatik, áldásul az Isten országának növekedésére.
Az „erő-ajándékok” az
Isten karjának megnyilatkozásai. Nyilván, hogy nekünk nem az a legfontosabb,
hogy Isten kezét, hanem hogy Isten arcát lássuk. Ez a sorrend egyértelmű a
Bibliában. Mózesről az van megírva, hogy ismerte az Urat színről-színre. Utána
pedig azt olvassuk, hogy nagy dolgokat tett az Úr ereje által. A tanítványoknál
is látjuk ezt, hogy a tanítványok elsőször Jézussal voltak s csak azután lettek
kiküldve és azután kaptak erőt különböző csodák megtételére.
Mi a hit ajándéka? Itt nem
az ú.n.üdvözítő hitről van szó, ezzel Isten minden gyermeke rendelkezik. Ez az
a hit, amikor elhiszem, hogy Jézus Krisztus értem is meghalt és bűneim meg
vannak bocsátva. Itt arra a hitre gondol Pál, amit a következő fejezetben is
említ, olyan hitre, ami hegyeket is elmozdíthat. Ez egy természetfeletti erő,
amit kapunk az Úrtól, amivel egy nagy dolgot végre tudunk hajtani. Ez adott
esetben azt jelenti, hogy hit által egy csoda történik. Nyilván nem arról van
szó, hogy olyan hitünk lesz, hogy a hegyek megmozdulnak, Jézus itt arra utal,
hogy lehet egy olyan nagy probléma az életünkben, ami úgy tornyosul előttünk,
mint egy hegy. Ez hit által eltűnhet, a probléma megoldódhat. A hit hiszi azt,
hogy az Úr csodát tehet.
Erre mindjárt az elején
szeretnék egy példát mondani a szüleim életéből. Édesapámat 1958 április 1O-én
a kommunisták latartóztatták és börtönbe zárták hat és fél évre. Édesapám a
letartóztatásakor súlyos beteg volt, ő ugyanis 9 éves korától köpte a vért,
vagyis tüdőbajos volt. 12 évre ítélték el vallási izgatás miatt. Mindenki azt gondolta,
hogy édesapám pár hét múlva a szörnyű börtönkörülmények között ilyen gyenge
egészséggel, meg fog halni. De neki is erős hite volt, de édesanyámnak még
erősebb. Ő azt mondta: az a Jézus Krisztus, aki a négy napja halott Lázárt
kihozta a sírból és feltámasztotta őt, az én férjemet is ki tudja onnan élve
hozni. És kihozta és utána még élt 34 évet. Húsz évet szolgált még a
magyarókereki gyülekezetben. Én úgy gondolom, hogy szüleimnek ilyen hegyeket
megmozgató hite volt.
Lássuk most a hitet Jézus
életében. Mert Jézusnak is ilyen hegyeket mozgató hite volt. Minden imájáról
tudta, hogy az Atya meghallgatja. Itt gondolhatunk a gyógyításokra, a halottak
feltámasztására és minden olyan csodára, amit Jézus tett.
De ezt látjuk az első
gyülekezetnek az életében is. Gondoljunk csak a Tábitha történetére. Ő meghalt,
mire Péter apostol megérkezett. Az apostol felment a felső szobába, ahol fel
volt ravatalozva. Mindenkit kiküldött, térdre borult és imádkozott. Utána szólt
a halotthoz: Tábitha, kelj fel! És a lány felkelt. Péter olyan erős hitet
kapott, hogy tudta hinni azt, hogy Isten fel tudja támasztani ezt a lányt a
halálból.
Az ilyen nagy és erős
hitnek sok nyoma van az egyháztörténetben is.
Egy misszionáriusnak a történetét szeretném elmondani. Ő Kínában munkálkodott
egy olyan népcsoport között , akiket lizuknak hívtak. Ő sokat imádkozott a
lizukért és egyszer Isten egy különös imát adott a szívébe. Ez az volt, hogy
száz lizu családot tudjon megnyerni Krisztus számára. Meg volt győződve, hogy
Isten meghallgatja imáját., akkor is, ha ő ezt nem látná meg. És csoda történt,
mert rövid időn belől száz lizu család megtért Krisztushoz.
Másik két nagy
misszionárius nevét is említhetjük Müller György és Hudson Taylor. Az egyik
árvaházakat alapított és azokat hitből tartotta fenn. A másik megalapította a
Kína-Belföldi Missziót.
De van-e ma ilyen hit? S
ha van, akkor ez ma hogyan működik a gyülekezetekben? Mi hisszük, hogy Isten ma
is adhat ilyen rendkívüli hitet embereknek. Ezt nem minden embernek adja meg,
de akár nekünk is megadjhatja, ha a szolgálatunk végzése közben erre nekünk
szükségünk van. Sok ilyen történet van ma is, hogy Isten hitet ad arra nézve,
hogy valaki meg tud térni a bűnből, meg tud gyógyulni egy betegségből. Az a
könyv, amit felhasználtam ezen igehirdetési sorozat írásakor, leír egy olyan
esetet, hogy egy osztályban volt egy gyerek-ifjú, aki kábítószerezett. Volt
abban az osztályban egy komoly, hívő fiú is, aki tudta hinni azt, hogy Istennek
terve van ezzel a kábítószerező ifjúval. Hitte, hogy ez a fiú egyszer hitre fog
jutni. Sokáig ennek semmi jele sem volt. De ő kitartóan imádkozott ezért az
osztálytársáért és hitte, hogy Isten meg fogja hallgatni. Ez az ifjú egy
evangélizáción megtért és most ő is hirdeti Isten igéjét.
Pár évvel ezelőtt szolgált
itt a gyülekezetünkben egy evangélikus lelkész Budapestről. Ez a lelkipásztor
ifjúként súlyos alkoholista volt, olyannyira, hogy részegen feküdt a bisztrók
előtt egy magyarországi nagyvárosban. Isten vele is egy óriási csodát tett.
Mert bizonyára sokan és nagy hittel imádkoztak érte. Miután megtért egy áldott
életű lelkipásztor lett és 5 gyermeket felnevelt.
Mi is kérhetjük Istentől,
hogy adjon nekünk is nagy hitet, erős hitet, hegyeket mozgató hitet. Mert ő ezt
nekünk is megadhatja.
6 Nap A
prófécia Text.1Kor.14,1-12
A prófécia az első az ún.
beszéddel kapcsolatos lelki ajándékok közül. A másik kettő a nyelvek és azok
magyarázása. A prófécia az a lelki
ajándék, amikor valaki Istentől egy üzenetet kap, hogy azt átadja egy hívő
társának vagy a gyülekezet közösségének. Ez egy olyan üzenet, amire annak épp szüksége van, ami őt erősiti, bátorítja,
vigasztalja. A Példabeszédek könyve beszél a helyén mondott igéről. Ez a
prófécia egy olyan szó, amire pont szükségünk van.
Tudjuk azt, hogy prófécia
az is, amikor a jövendőre vonatkozó titkokat valaki meg tudja jelenteni, de nem
csak az, hanem az is, ha valaki a jelen időre tud hasznosat mondani. A prófécia
nem jövendőmondás, hanem igazmondás. A prófétai szó életünket Isten fényébe
állítja. . Ideális esetben minden igehirdetés prófétálás kellene legyen. Egy
alkalmazása Isten igéjének a mi életünkre, hogy a jelenben való forgolódásunk
Isten akarata szerint való legyen. Ez érinti a szívünket, lelkiismeretünket,
megjelenti számunkra, hogy mi az Isten akarata, a mi életünkre nézve.
Hogyan fogadjuk a
próféciát? Ez direkt módon az igéből is érkezhetik hozzánk, de adott esetben
Isten más eszközöket is felhasználhat erre: igehirdetés, testvéri szó, vagy épp
látomás. Egyik presbiter testvérünk épp a forradalomkor Bukarestben volt katona
s Isten neki ekkor a véres összetűzések idején egy látomásban kijelentette ,
hogy nem fog meghalni, Isten meg fogja őrizni minden veszélytől. És ez a
látomás beteljesedett, ma is boldogan szolgálja az Urat gyülekezetünkben.
Lássuk most ezt először a
Jézus életében. Az evangéliumok Jézust sokszor nevezik prófétának. Az emberek
őt úgy tisztelték, mint Jeremiást, Illést vagy Keresztelő Jánost. Az
És.5O,4-ben egy kijelentés van a Messiásról:”az én Uram, az Úr olyan nyelvet adott
nekem, hogy beszédemmel tudjam erősíteni a megfáradtat, minden reggel
felébreszt, serkenti fülemet, hogy hallgassak, mint tanítványok” Az Úr Jézus
minden reggel felment a hegyre, hogy keresse az Atyával való közösséget, utána
pedig tanította a népet. Mielőtt a népet tanította volna, mindig először az
Atyára figyelt. Ez a jellemzője az igazi prófétának. Ők nem csak úgy mondanak
valamit, hanem először figyelnek az Úrra, hogy azt mondhassák tovább, amit az
Úr adott nekik. Ez így volt az Úr Jézussal, hogy az Atyával való sorsközösségben
élt és azt adta tovább, amit tőle kapott. Először az Atya beszélt Jézussal,
utána pedig Jézus a néppel.
Lássuk most, hogy miként
működött a prófétálás az első gyülekezetnek az életében? Azt olvassuk az
Apostolok cselekedeteiről szóló könyvben, hogy az első gyülekezetben próféták
is voltak. Ők egy prófétai üzenetet kaptak, amit aztán a maguk rendjén tovább
adtak a gyülekezetnek. Amikor az első pünkösd napján a Szentlélek kitöltetettt,
Péter apostol Jóelt idézte:” és lesz az utolsó napokban, hogy kitöltöm az én
lelkemet minden testre és prófétálnak a ti fiaitok és leányaitok.” Jóel fiúkról
és leányokról beszél. Vagyis nem csak a férfiak, hanem a nők is prófétálnak. Az
Ószövetségben is sok prófétanővel találkozunk: Debora, Mirjám, Hulda, Anna,
ezek mind-mind prófétáltak.
Az Újszövetségben pl.
Filep evangélista négy leánya is prófétált. Az Apostolok cselekedeteiről írott
könyvben találkozunk egy Agabus nevű prófétával, aki megjövendőlt egy nagy
szárazságot és éhséget és az el is következett. Később ez az Agabus
megjövendőlte Pál Jeruzsálemben való szenvedését.
A próféciában nagyon
fontos , hogy az mindig bátorításra, vigasztalásra adatik és nem ítéletre. A
prófécia sohasem kétségbeejteni, vagy elbátortalanítani akar, az intésre,
figyelmeztetésre persze van hely benne, de a próféciának mindig pozitívnak kell
lennie, mindig építenie kell és soha nem rombolnia. A prófécia mindig Istent
magasztalja és az embert mindig Krisztushoz akarja közelebb vinni. A prófécia
az eltévelyedettet is vissza akarja vinni az Úrhoz, meg akar tölteni
Szentlélekkel.
Egy olyan beszéd, amelyik
csak elítél, amelyik csak azt mondja el, hogy milyen bűnös vagy, hogy te egyre
rosszabb leszel, az nem prófécia. Mert
annak az üzenete az, hogy Isten meg akar békülni az emberrel és nem az, hogy el
akarná őt veszíteni. A prófécia mindig vigasztaló, bátorító üzenetet kell
tartalmazzon. S ha mégis leleplezi bennünk a bűnt, az csak azért van, hogy
kivezessen minket a bűnből és elvezessen Istenhez.
Ezután lássuk meg, hogy
miként működött a prófécia az egyháztörténelemben? Megtörtént az is, hogy ezzel
félreértés és visszaélés is volt. A visszaélés mindig olyankor történt, maikor
a próféciát az ige fölé emelték. Pl. ezt tették a második században a
montanisták. Ez arra figyelmeztet, hogy a próféciát mindig oda kell mérni Isten
igéjéhez..
Tudjuk azt, hogy Spurgeon
életében is egy próféciának nagy jelentősége volt. Ő tíz éves korában
prédikátor nagyapjánál tartózkodott. Ott volt akkor egy misszionárius is, akit
Robert Kurtnak hívtak. Egy házi istentsizteletet tartottak. Ez a Kurt térdére
ültette a kis Spurgeont és azt mondta: ez a gyermek, akit most térdemen tartok
egykor az evangéliumot fogja hirdetni. Nagy tömegeknek fog prédikálni. Egyúttal
azt kérte a kis Surgeontól, hogy ha majd igehirdető lesz énekeltessen el egy
éneket. Évekkel később Spurgeon tényleg prédikátor lett és elénekeltette azt az
éneket, amit a misszionárius meghagyott.
Corrie ten
Boom, akinek nevét sokan hallották,
húgával együtt a Ravensbürgi haláltáborban voltak. Isten ott azt a
próféciát adta neki, hogy eljön az idő, amikor Németországban fogja hirdetni
Isten igéjét. Ott is fogják majd hirdetni az igét, ahol most vannak s majd az
egész világon. Testvére pár nap múlva, de Corrie a világ sok országában
hirdette az evangéliumot.
Végül lássuk, hogy miként
működik a prófécia ma. Egyáltalán van-e még manapság prófécia? Igen, van, csak
arra kell vigyázni, hogy ha valaki próféciát kap, azt Isten igéjéhez kell
odamérni. Tulajdonképpen minden igehirdetés egy prófécia. A lelkipásztor figyel
arra, hogy Isten mit akar mondani, akinek van füle a hallásra, az hallja, hogy
mit mond a Lélek a gyülekezetnek.
Honnan tudjuk azt
megállapítani, hogy egy prófécia Isten Lelkétől származik-e vagy sem? A
legfontosabb ismérv, hogy egy igazi prófécia mindig az Isten dicsőségére van.
Ha egy prófécia Istenhez visz közelebb,
ha nem mond ellent a Bibliának és építi a hallgatókat, akkor az bizonyosan a
Szentlélektől van.
De nagyon vigyázni kell
arra, ne akarjon manipulálni, mert az már szekta. A hamis próféták egyfajta
lelki terrort akarnak gyakorolni a hallgatók felett és azt akarják, hogy azok
vakon engedelmeskedjenek nekik. Ez már nem az Isten Lelkétől való.
Az igazi prófécia Jézus
követésére szólít, ott tart Isten mellett és az Isten igéjét hangsúlyozza. Ez
az igazi prófécia bizonyságtétel, ennek ma is helye van.
(Ezen igehirdetési sorozatot M.M.van Campen: Gereedschapskist van de Heilige Geest könyvének felhasználásával
írtam, elmondtam 2O2O pünkösd nagyhetében a templom udvarában, mivel akkor a
templomba még nem lehetett bemenni) Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése