Igehirdetési sorozat 2O2o nagyhetére
Kereszt felé vezető nyomok III.
1Nap Mózes imádsága
A
háború után nagyon sok baleset szerencsétlenség történt úgy, hogy a gyerekek a
mezőn fel nem robbant gránátokat kaptak, nem tudták hogy mi az és elkezdtek
játszani vele. A legtöbbször megtörtént a tragédia, a gránát felrobbant , jó
esetben ujjakat szaggatott le, de sajnos nem egy esetben halálos áldozatok is
voltak. A gyermekek nem tudták, hogy ez milyen veszélyes és nagy baj lett a
vége.
Ma
nagyon sok ember van így Isten bűn elleni haragjával. Nagyon sokan úgy
játszanak a bűnnel, mint az előbb említett gyermekek a gránátokkal. Nincsenek
tudatában annak, hogy a bűnnel s Isten haragjával nem lehet, nem szabad
játszani. Ha ezt teszi az ember, nagyon szomorú végre juthat. Erről beszél ez a
történet is, ami most figyelmünk középpontjába kerül.
Az
Ószövetség vándorló népe a Sinai hegynél táborozott. Nagy napok és események
voltak a hátuk mögött. Átélték azt, amikor mennydörgések, villámlások közepette
Isten nekik adta a Tízparancsolatot. Aztán olyan napok jöttek, amikor nem
történt semmi különös. Mózes fenn volt a hegyen és Istennel beszélgetett. A nép
türelmetlen lett, nem tudott várni és aranyborjút készített magának. Erre Isten
haragja felgerjedt. Mózes is megdöbbent, később így meséli el:lejöttem a
hegyről, a szövetség két táblája pedig a két kezemben volt. Amikor
megláttam, hogy vétkeztetek az Úr , a ti Istenetek ellen, megragadtam a két
táblát, ledobtam a két kezemből és összetörtem a szemetek láttára.”(5Móz.9.15-17)
Ezek
után következik az egész Biblia egyik legdöbbenetesebb jelenete. Egy
átvirasztott éjszakán át tusakodik a népért, hogy Isten irgalmazzon nekik,
bocsássa meg bűneiket. Azt kéri, hogy Isten inkább őt ölje meg, de kegyelmezzen
meg a népnek. Mekkora szeretet van Mózesnek a szívében Azt kéri, hogy Isten őt
törölje ki könyvéből. Pedig Jézus egyszer arról beszélt tanítványainak, hogy az
legyen számukra a legnagyobb öröm, hogy neveik be vannak írva az élet könyvébe.
S Mózes most azt kéri, hogy neve töröltessék ki onnan.
Isten
Mózesnek ezt az ajánlatát kerek-perec visszautasítja, Mózes nem halhat meg a
népéért, nem lehet kezes érettük. Miért nem? Hogy ezt megérthessük, lássuk meg,
hogy ki is volt a „kezes”? Tegyük fel, hogy egy kereskedőnek ki kell fizetni
egy bizonyos összeget. De ő ezt nem tudja megtenni, teljességgel képtelen erre.
De van egy gazdag barátja, aki ebben a nehéz helyzetben kezességet vállal érte.
Ő jön, ő ugrik be ebben a lehetetlen helyzetben és kisegíti a barátját a bajból,
az adósságból.
Mózes
nem lehet tehát kezes Isten előtt, mert ő maga is csak egy bűnös ember, a
Biblia nyelvén:eladósodott ember. Később azt mondja:” rám is megharagudott az
Úr”.Még Mózesre is megharagudott az Úr, mert ő is csak egy bűnös ember. Hogy
lehetne a bűnös kezes a bűnösökért?
Nos,
ezen a pontos lesz ez a történet fontossá a mi számunkra. Meg kell értenünk, a
katolikus testvéreink is meg kellene értsék, hogy nem lehetséges az, hogy az
ú.n. szentek az ő jó cselekedeteikkel úgymond lefizessék a mi adósságunkat.
Igaz a zsoltáros szava:” hiszen senki se válthatja meg magát, nem adhat magáért
váltságdíjat Istennek. Mert olyan drága az élet váltsága, hogy végképp le kell
tennie róla.”(Zsolt.49,8-9)
De
ha még Mózes se lehetett kezes, ha ő is bűnös volt, hogy lehetnénk mi, akik még
sokkal bűnösebbek vagyunk!Persze, nagyon sok ember nem is foglalkozik ezzel a
kérdéssel, nem érzi bűneinek súlyát, nem fájnak azok neki. De áldott legyen az
Úr, ha valaki ennek tudatára jut, és elkezd „kezes” után kutatni, elkezdi
keresni a megoldást, a szabadulást ebből a lehetetlen helyzetből. Mivelhogy
Mózes nem lehetett kezessé, Isten talált egy más megoldást az ember számára.
Ehhez
a Sínai hegytől egy másik hegyhez, a Golgota hegyéhez kell mennünk. Nézzünk ott
fel arra a férfiúra, aki a keresztre van szegezve. Ő semmivel sem tartozott
Istennek. Ő a tökéletesen igaz, akiről Isten azt mondta: ez az én szerelmes
Fiam, akiben én gyönyörködöm. Neki soha nem kellett azt mondania, amit Mózes
mondott: az Úr megharagudott reám. De hallgassuk csak, mert a kereszten halljuk
a kiáltást: én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engemet?Az ő neve ekkor
kitöröltetett az élet könyvéből.
Itt
megtörtént az, amire Mózes ott a pusztában gondolt: hogy valaki más megfizessen
a nép bűneiért. Nem csak Izrael bűneiért, hanem az egész világ bűnéért, értem
és érted. Jézus kezessé lett minden eladósodott emberért és kifizette a mi
bűn-adósságunkat. Mi ezt csak hálás szívvel el kell fogadnunk, és életben
maradunk, az örök élet is a miénk lesz.
2 Nap Egy bak Azázelért Text. 3Móz.16,21
A
17-ik században a németországi Eisenach közelében élt egy híres költő,
Homburgnak hívták. Ő arról volt híres, hogy könnyed, sikamlós dalokat írt.
Ennek az embernek az életében egy napon óriási változás történt. Pontosan nem
ismerjük az eseményeket, de a tény az, hogy attól a naptól a dalai egészen
másról szóltak. Az ő dalainak egyetlen témája Jézus Krisztus lett. Nagyon sok
szép éneket írt, lehet, hogy magyar nyelvre is vannak énekei lefordítva, de az
egyik legszebb énekének a címe:Te, a világ bűne hordozója.
Ennek
az előképe az Ószövetségben az Azázelnek kisorsolt bak volt. Ez az állat
egyértelműen Jézus Krisztusra és az ő áldozatára mutat. Amikor Isten népe
átvonult a pusztán, Isten sokféle rendelést adott nekik. Ezen rendelések közül
kiemelkedő jelentőséggel bírnak az ünnepnapok elrendelése. Az egyik legnagyobb
ünnep a a Nagy engesztelés napja volt.
Ezen
a napon sok mindent kellett tenni, sokféle szertartást kellett végrehajtani, de
minket most csak egy mozzanat érdekel. Egy kecskebakot a főpap elé hoztak. Az
egész nép szeme láttára a főpap a bak fejére tette a kezét, és megvallotta
Izrael minden bűnét és vétkét. Ekkor nyilvánvalóvá lett, hogy itt egy
bűnösökből álló sereg állott. Miután a bűnvallás megtörtént, a bakot kiűzték a
pusztába, hogy úgymond a bűnöket vigye ki a pusztába.
De
van itt különös dolog, hisz azt olvassuk, hogy ezt a bakot Azázelnek sorsolták
ki. Az „Azázel név, a mélység, a Sátán neve volt tulajdonképpen. A bűnt tehát
oda kellett száműzni, ahonnan származni:a Sátánhoz! Nagyon sok ember nem veszi
komolyan azt, hogy van egy ilyen rettenetes szellemi lény, sokszor csak
nevetség tárgya lesz, egy „patás, vasvillás” lény, a mesék szereplője. A
Szentírás úgy beszél a Sátánról, mint egy olyan szellemi hatalmasságról, aki az
emberben lakozik, aki az emberben végzi átkos munkáját..
De
térjünk vissza a Nagy engesztelés napjához. Évente kiűztek egy bakot a
pusztába. Ezzel Isten népének már előkép gyanánt Jézus Krisztusról és az ő
áldozatáról beszélt. Évezredekkel később Keresztelő János ott áll a Jordán
partján Júdea pusztájában. Ezrek és ezrek hallgatják igehirdetését. Egyszer
csak hátrafordult, rámutat egy közeledő férfiúra és azt mondja: íme, az Isten
Báránya, aki elveszi a világ bűneit. Ez a Férfiú Jézus volt.
A
Biblia mindig bűnről és vétekről beszél. Ezt nem szeretik az emberek hallani.
De akár tetszik ez nekünk, akár nem, a Biblia világosan beszél erről. A Biblia
a lelkiismeretünket szólítja meg. Hadd mondjunk erre egy példát. Amikor Jézus
ott ül a Jákób kútjánál Sikár városában, egy asszony jött vizet meríteni. Jézus
szóba elegyedik vele, ami abban a korban már önmagában nagy dolog volt. Úgy
tűnt, hogy az asszony szívesen beszélgetett vallási kérdésekről, de Jézus egy
adott ponton azt mondja az asszonynak: hívd a férjedet. Az asszony összerezzen
és zavartan mondja: nincs férjem. Igaza volt, hisz öt férje volt, és az a
férfi, akivel most együtt él, nem is férje, csal élettársa. Látjuk, hogy
ilyenfajta kapcsolatok nem csak a mi időnkben léteznek, már 2OOO évvel ezelőtt
is volt ilyen. Jézus ebben a pillanatban a lelkiismeretét szólította meg.
Jézus
a bűnről beszél, amiről a mi időnkben nem akarunk hallani. De Jézus mindig az
érzékeny pontra tapint, mindig felfedi a bűnt. Amikor pedig valaki meglátja a
bűnét, akkor mindig feltámad a kérdés: mi a megoldás? Az ilyen ember szívesen
hallgatja a nagy engesztelés napjának történéseit. Ezen a napon a főpap a nép
bűnét, amit előzőleg megvallotta a kecskebak fejére helyezte és kizavarta a
pusztába.
Nyilván,
mi ilyen napot nem tartunk, nem is kell, mert a mi bűneinket Isten Jézusra
helyezte, ő az aki hordozza, elhordozza a világ bűneit. El tudjuk képzelni a
különös jelenetet, hogy a főpap a kecskebakot a pusztába űzi Azázelhez. Egy
ártatlan állat, megrakva a nép bűneivel. Így űzték ki Jézust is, ki és el a
poklok mélységéig. Hisz ott a városon kívülre űzve kiált: én Istenem, én
Istenem, miért hagytál el engemet?
De
feltehetjük a kérdést, hogy miért ez a bonyolult ceremónia? Mit
tudjunk mi ezzel kezdeni? Nos, mi meg kell értsük, hogy a mi Istenünk szent
Isten. Az ő szemében a bűn szörnyűség, utálatosság. Mi meg kell tisztuljunk a
bűntől. Jézus azért ontotta vérét, hogy az megtisztítson minket minden bűntől.
A kérdés csak az, hogy mi akarunk-e megtisztulni? Akarunk-e az ő megtisztított
népe lenni?
Mi ezt az ünnepet nem a pusztában, hanem lélekben, a
Jézus keresztje alatt ünnepeljük. Mi ott megvallhatjuk minden bűnünket és
vétkünket. Ez egy óriási lehetőség, hisz rettenetes lenne, ha mi ezek után is
élnénk a bűnben. Ne tegyük, hanem vegyük igénybe a Jézus vérének erejét,
tisztuljunk meg bűneinkből és ahogy szép énekünk mondja: bűntől tisztán ,
szabadon dicsőítsük őt áldozatáért.
3 Nap A nagy engesztelési nap
Text.3Móz.16,3O.32a
Ebben
az ünnepben, a nagy engesztelési nap eseményeiben, mi már a kereszt titkát
véljük meglátni, mintegy előkép gyanánt. Ezt az ünnepet Isten szerezte, ő
rendelte el Izrael népe számára. Egy évben egyetlen egyszer az egész nép össze
kellett gyűljön a szentély körül. Az emberek ott tolongtak az ú.n. pitvarban.
Persze mindenki nem fért el ott, a többiek a szent sátor körül álltak. Egy
adott ponton nagy csend lett, mert eljött az áldozat bemutatásának az ideje,
amit a főpap végzett el. Az áldozati állat vérét felfogta egy tálba. Aztán
vette ezt a tálat és a nép között elhaladva bement a szentélybe, oda ahova csak
a papoknak volt szabad bemenni. Ezt egy hatalmas függöny választotta el a
Szentek Szentjétől, ahol Isten lakozott. Oda már a papok nem léphettek be. Ide
csak a főpap mehetett be évente egyszer, hogy ott a vért a frigyláda tetejére
hintse. Ez számunkra különösnek, szinte döbbenetesnek tűnő szertatás.
De itt olyan komoly dolgok történnek, mint
:engesztelés, bűnből való megtisztulás. Pedig ezekre nekünk is szükségünk van.
Ha erről nem is ír az újság, nem is beszél a televízió híradója, nem vetítenek
filmet a mozikban, de mindnyájunknak szüksége van az Istennel való
megbékülésre, a bűneinkből való megtisztulásra. Egy ilyen nagy, engesztelési
napra mindnyájunknak szüksége van, bárcsak minél hamarabb bekövetkezne az
életünkben. Ha pedig már ez megtörtént, akkor legyünk nagyon hálásak érte, mert
ez volt az életünk legnagyobb és legboldogabb napja.
Persze,
most ez nem a szent sátorban, a pusztában történik, mert ez már megtörtént a
golgotai kereszten, a Nagypéntek napja az egész világ számára a nagy
engesztelés napja. Nincs szükség emeri főpapra sem, mert a mi Főpapunk mag a az
úr Jézus Krisztus, mi minden bizodalmunkat belé helyezzük, mi a teljes
váltságunkat, bűneink bocsánatát tőle várjuk és fogadjuk el. Lássuk most ezt a
Főpapot kissé közelebbről. Őt választotta ki Isten a világ alapjának
felvettetése előtt, hogy ezt hatalmas munkát elvégezze. Ezt látta meg
Keresztelő János ott a Jordán partján. Ő hatalmasan prédikált, hirdette a
megtérés szükségességét és Isten országának közeledtét. Az emberek sűrű
sorokban jöttek, vallották meg bűneiket és megkeresztelkedtek a Jordán vizében.
Egyszer
csak a tömegben feltűnik Jézus alakja. Mit keres ő itt? Hisz neki nincs bűne. Ő az
egyedül tiszta ebben a hatalmas tömegben. De ő azért jön, hogy minden embernek
a bűnét a Jordánba vigye. Amikor ő megkeresztelkedik hang hallatszik a
mennyből: ez az én szerelmes Fiam, akiben én gyönyörködöm. Persze a nagy
áldozat még ekkor nem történik meg, csak majd 3 év múlva Nagypénteken. Ő
önmagát áldozta fel a mi bűneinkért.
Amikor Jézus ott a kereszten
meghalt, a legtöbb ember semmit se értett ebből, a legkevésbé a katonák, akikért
Jézus imádkozott is:Atyám, bocsáss meg nékik, mert tudják, hogy mit
cselekesznek. De mi tudjuk, és mi ezért nagyon hálásak kell lennünk, s ezt az
áldozatot hit által magunkévá kell tennünk.
A nagy kérdés az, hogy mit jelent ez
a mi számunkra, mi történik velünk ezen áldozat által? Erre a kérdésre majd Pál
apostol adja meg a feleletet, amikor felszólít minket: béküljetek meg az
Istennel. Mert ez történhet meg az életünkben: az Istennel való megbékülés, a
bűntől való megtisztulás, egy új életben való járás. Egy nagy igehirdető azt
mondja, hogy a kereszt alatt mindig van egy üres hely, ez a te helyed. Ne
engedd, hogy ez a hely üresen maradjon.
4 Nap Áron az élők és holtak között Text.
4Móz. 16,48
Testvéreim,
ha egy hídon megállunk, akkor egy különös látványban van részünk. Látjuk, amint
a híd pillérei benne állnak a folyó sodró vizében. A víz nekiütközik a
pillérnek, s a víz víz egyik része a bal, a másik része pedig a jobb oldalán
hömpölyög tovább. A híd pillére kettéválasztja a vizet s valahogy így választja
ketté a Krisztus keresztje is az emberiséget. A kereszt a nagy elválasztó
pillér, ez lehetne az igehirdetés címe.
De
lássuk a történetet, amiből ezt a különös igét felolvastam. Isten erős karral
és hatalmas kézzel kihozta Izrael népét Egyiptomból. De ahhoz, hogy Kánaánba
megérkezhessenek, át kellett menni a pusztán. Ismerjük, hogy mennyi baj, gond,
nehézség adódott útközben. Az Úr csodálatosan vezette őket, nappal
felhőoszlopban, éjjel pedig tűzoszlopban ment előttük. Az Úr maga gondoskodott
a népéről. Sasszárnyakon hordozta őket.
Milyen
csodálatos lehetett volna ez az idő, ha az emberi szív nem lett volna olyan
gonosz és hitetlen. Izrael népe állandóan lázadt Isten ellen és ezért ez az idő
egy szomorú idő Izrael népe számára.
Isten
annyi áldást készített a mi számunkra is, de mi is annyi áldást elveszítünk
bűneink miatt. Gondoljunk csak a házasságra. Milyen szép ajándéka az Istennek,
mennyi örömöt akarna Isten adni benne, s hogy elrontja az ember. Milyen nagy
ajándék az egészség és hány ember tönkreteszi az egészségét, például a káros
szenvedélyekkel. Hány ember lesz beteg, mert nem vigyáz az egészségére, és
idejekorán meghal.
Itt egy
Kóráh nevű emberről olvasunk, ő egy lázadást szervez Mózes és Áron ellen. Ő
ezzel az egész istentiszteleti rendet, s magát Isten tiszteletét támadja és
rontja meg. De Isten nem csúfoltatik meg. A föld megnyílik, Kóráhot és
kétszázötven társát elnyeli a föld, a mélység.. Az egész nép hanyatt-homlok
menekül, hogy a föld ne nyelje el őket is. Ekkor Mózes és Áron Istenhez fordul
segítségért, az Úr orcáját keresik imádságban.
Isten
ekkor azt mondja, hogy váljanak el a gyülekezettől, mert ő a népet meg akarja
semmisíteni. Ekkor mindketten arcra borulnak Isten előtt. Közben az Isten
ítélete már elkezdődött, a tábor szélén már elkezdenek hullani az emberek.
Ekkor Mózes gyorsan magához hivatja Áront és azt mondja, hogy vegye gyorsan a
tömjénezőjét, tegyen bele tüzet az oltárról, vigye hamar a gyülekezethez s
végezzen engesztelést értük, mert fellángolt az Úr nagy haragja, elkezdődött a
csapás.
És
ekkor, a már élemedett korú Áron rohan a tömjénezővel a nép közé. Nem azt
gondolja: így kell nekik, megérdemlik, miért támadtak ellenem.
Tizennégyezerhétszáz ember már meghalt, megsemmisítette őket Isten haragja. És
ekkor Áron odaállt a frontvonalra, odaáll a halál vonalára és ott lóbálja a
tömjénezőjét, engesztelést végezve ott áll a halottak és az élők között. Ekkor
a csapás megszűnt.
Drága
Testvéreim! Így áll a mi nagy Főpapunk, az Úr Jézus Krisztus ebben az emberi
világban. Neki jobb engesztelő eszköze van, mint Áronnak. Az ő engesztelő
eszköze az ő vére. És Jézus egy választóvonalat képez ember és ember között. Az
egyik oldalon itt van egy apa, a másik oldalon a fia, az egyik oldalon a
feleség, a másik oldalon a férj. Ott a táborban is így volt. Egyik oldalon ott voltak a halottak, a
másikon pedig az élők. A főpap elválasztotta őket, a főpap két részre osztotta
a tábort, halottakra és élőkre.
Így választja el Krisztus keresztje is az embereket. A
kérdés csak az, hogy ki melyik oldalon áll? Pál beszél a Jézus Krsiztus
keresztjének az ellenségeiről, igen, ilyenek is vannak és sajnos a
választóvonal nem az egyház és a világ között húzódik, hisz az jó lenne, ha az
egyházban lennének az élők, a világban pedig a halottak. Sajnos az egyházban is
vannak halottak, lelki halottak.
Te
melyik oldalon állsz? Megelevenített-e már Isten Lelke? Élő tagja vagy-e
már az egyháznak vagy pedig még lelki halálban vagy? El tudod-e mondani a Káté
szavaival: annak én is élő tagja vagyok és mindörökre az is maradok. A
kereszt az Isten haragjának a határvonala. Igen, az Isten haragjáról nem
szívesen hallunk. Ma az emberek csak a szerető Istenről akarnak hallani, a
haragvó Istenről pedig nem. Pál a Római levélben azt mondja, hogy Isten haragja
nyilván van az emberek minden igazságtalansága ellen.
Itt is
azt olvassuk, hogy felgerjedt az Úr haragja. De ez a harag egy adott ponton
megállt. És hol áll meg a harag? Az engesztelést végző főpapnál. Milyen nagy
szerepe van itt az engesztelést végző főpapnak! De Áron csak előképe annak az
igazi Főpapnak, aki a saját testét áldozta fel és a saját vérével szerzett
engesztelést a mi bűneinkért. Mert Jézus Krisztus az Isten haragjának a
határvonala.
Ami nem
esett Áron engesztelése alá, annak el kellett pusztulnia, meg kellett halnia.
Aki nincs Jézus Krisztus vére, engesztelése alatt, annak el kell kárhoznia. Aki
a Főpap áldozata alatt van, az kegyelmet, bűnbocsánatot életet nyer, de rajta
kívül csak halál, csak pusztulás van.
Nem
tudom, hallottátok-e hogy a a prérin miként menekednek meg az emberek a
tűz pusztításától? Úgy, hogy körbeásnak egy területet és azt előre felégetik.
Az ásás miatt a tűz nem tud tovább terjedni és ők oda menekülnek, a már előre
felégetett területre. Mert ott a fű leégett már és így ott megmenekülnek. Ez a
leégett terület a Jézus Krisztus áldozata, az ő vére. Mi oda menekülünk, mert
ott már Isten haragja nem érhet el minket, nem sújthat le ránk.
Vajon mi
döntötte el, hogy ki menekült meg és ki pusztult el ? Vajon a jó emberek
maradtak meg, a rosszak pedig elpusztultak? Nem, azok pusztultak el, akikért
Áron nem végzett engesztelést és azok maradtak életben, akikért engesztelést
végzett a főpap.
Nem
azért fognak emberek elkárhozni, mert ők rosszabbak lettek volna másoknál,
mások pedig nem azért fognak megtartatni, mert ők jobbak lettek volna.
Sok holland barátom lakik olyan utcában, ahol a szomszédjaik mind hitetlen
emberek. Ilyenkor meg szoktam kérdezni, hogy milyen emberek ezek? A válasz
általában az, hogy nagyon kedves, aranyos emberek ezek a szomszédok. Mi meg
tudjuk azt, hogy a hívő emberek között vannak bukásokkal, bűnökkel küzdő
emberek, sok gyarlósággal megterhelve. De ők mégis megtartatnak, s az a kedves,
aranyos hitetlen mégis el fog veszni. Miért? Mert nem azért tartatunk meg, ami
bennünk van, hanem Krisztusért, az engesztelő Főpapért, az ő áldozatáért. Csak
általa tartatunk meg. Ezért nagyon fontos, hogy higgyünk az ő engesztelő
áldozatában, megragadjuk a kegyelmet és éljünk abban.
5 Nap A kőszikla Text. 4 Móz.2O,11
Csodálkozva láttuk ebben a sorozatban, hogy milyen nagy gazdagság
van Isten igéjében. Hogy milyen szépen beszél már az Ószövetség Krisztus
keresztjéről, szenvedéseiről. Remélem, hogy lelki gyönyörűséggel hallgattátok
az eddigi igehirdetéseket..
Lássuk meg a mai estén is, hogy miként beszél ez a
kőszikla, amire Mózes ráütött a Krisztus keresztjéről és szenvedéséről? Ez a
történet is a pusztai vándorlás idejéből való. Hisz, miután kijöttek
Egyiptomból, át kellett menjenek a pusztán is, és abban nagyon sok minden
történt. Ebben a történetben egy kőszikla nagyon fontos szerepet játszik. Ez a
szikla kétszer is vizet adott a szomjazó népnek. Ez a kőszikla annyira fontos,
hogy Pál apostol az 1Kor.1O-ben beszél majd erről a kőszikláról: ittak a lelki
kősziklából, amely követte őket. Ez a kőszikla pedig Krisztus volt.
Ez a kőszikla mind a mai napig követi Isten vándorló
népét és ez a nép boldogan énekli: áll a szikla mindörökké. Jézus Krisztus a
kőszikla. Nem furcsa ez a kép? Hisz a kőszikla hideg, kemény, mi pedig Jézusról
azt tudjuk hogy ő gyöngéd, melegszívű és lehajol az emberehez.
Ez az ige megtanít minket arra, hogy miként kell mi ezt
értsük, hogy Jézus a kőszikla. Hát úgy, hogy őt senki és semmi nem tudta
útjáról letéríteni. A megkísértés történetét mindnyájan jól ismerjük. Mennyi
fondorlattal, ravaszsággal próbálta a Sátán Jézust letéríteni aa megváltás
útjáról. De a kőszikla erősen állt.. Amikor egyszer Jézus a tanítványoknak a
szenvedéséről beszélt, Péter azt mondta neki: mentsen Isten Uram, nem eshetik
ez meg veled. De még ez a kedves tanítvány se tudta Jézust a maga útjáról
letéríteni. És gondolhatunk a Gecsemáné kertre. Ott meg Jézust az ő emberi
természete próbálta megkísérteni. De a kőszikla itt is megállt.
Mennyiszer meginogtunk mi, mennyiszer elbuktunk különféle
kísértésekben! Hányszor megalkudtunk a világgal, lelkiismeretünk ellenében is.
Csak Jézus az az egyetlen ember, aki soha nem kötött kompromisszumot. Sem
fenyegetés, sem emberi hízelkedés nem tudta őt megtéveszteni.
De ő tehet minket is kőszikla-emberekké, sziklaszilárd
emberekké. Hogy ne ide s tova hajtson a világnak bármi szele, hogy ne bukjunk
el a kísértésekben, hogy tudjunk a próbákban is megállni.
Most
lássuk azt a történetet, amiből az igét vettük. Amikor Izrael fiai átkeltek a
pusztán, egy nap nagy szükségbe jutottak. Nem volt vizük. A szomjúság egy
rettenetes ínség, sokkal félelmetesebb, mint az éhség. Nem csoda, hogy a nép
zúgolódni kezdett. De ez a zúgolódás mégis bizalmatlanság volt Istennel
szemben, mintha ő nem is lett volna. Mintha nem segített volna már annyiszor,
amikor bajba jutottak.
Mózes
megretten, amikor a nép zúgolódását látja és arcra borul az Úr előtt. Ekkor az
Úr egy parancsot ad: gyülekezzenek össze a kőszikla körül. „ És akkor te
és Áron szóljatok a sziklához és a szikla vizet fog adni.”
Képzeljük
most el: ott áll a zúgolódó nép és közöttük áll Mózes. Ő is elveszti tűrelmét:
meddig fog ez a zúgolódás tartani ? És miért van ennyi baj ezzel a néppel, hogy
egyik nyomorúságból a másikba jutnak? Látja, hogy vad, zúgolódó szavakat
mondanak rá is. Ekkor veszi a pálcáját és nagyon felindultan ezt mondja:
hallgassatok ide, ti lázadók! Hát a kősziklából fakasszak nektek vizet? Ekkor
Mózes kétszer is ráütött a kősziklára. Pál azt mondja: a kőszikla pedig
Krisztus volt. Igen, ő a megütött Kőszikla.
Hát
mennyit ütötték ott Pilátus udvarán, ütötték a hátát ostorral, ütötték a
homlokát töviskoronával, ütötték az arcát a katonák, ütötték az oldalát a
dárdával. És testvéreim, ez a legdöbbenetesebb felfedezés a mi életünkben:
ütöttük mi is, ütöttem én is,te is őt a bűneinkkel. Nyilván, erre csak a
Szentlélek tudja elvezetni az embert, hogy belássa, hogy az Krisztust az én
bűneim szegezték a keresztre.
Erre az
értelem azt mondja: de hisz ez lehetetlen! Se Mózes, sem én nem üthettem
Jézusra. Hisz Mózes idejében Krisztus nem volt ott, én meg 2OOO évvel a
keresztrefeszítés után élek. De ez lelki értelemben mégis igaz, s ide el kell
jussak: én is vertem Jézust.
Mert
a történetet mindnyájan ismerjük. Miután Mózes ráütöttt a kősziklára, abból víz
fakadt. Nyilván, mi ennek egy lelki értelmezést kell adjunk. Képzeljük
csak el, hogy miként változott meg az emberek arcának kifejezése, mihelyst
meglátták, hogy a kősziklából víz fakadt. Azelőtt harag, keserűség,
kétségbeesés volt látható az arcukon, most pedig öröm, boldogság,
megelégedettség. El tudjuk képzelni, hogy mindnyájan felkiáltottak, futótűzként
terjedt a hír: van víz, nem kell szomjan halni. Gyertek mindnyájan inni.
A bűn
miatt is ilyen kétségbesett, keserű az emberi szív. De most hallhatja a bűnös
ember a Messiást: jöjj szomjazó lélek, mert íme van víz, az élet vize, az örök
élet forrása felfakadt.
Ezt a
jelenetet sok festő megfestette. Egy híres német festő úgy ábrázolja ezt a
jelenetet, hogy más nem is látható, csak a kősziklából fakadó víz s előtte egy
fiatal asszony, aki egy edénybe felfogja a vizet. Ó bárcsak mi lennénk ez a
fiatal asszony, akik szomjúhozzuk Jézus váltságát, szeretetét, kegyelmét, mert
tudjuk, hogy abból a Kősziklából, aki maga Jézus, számunkra vigasztalás,
békesség és üdvösség származik.
De a víz
nem csak egyedül ezt a célt szolgálja, hogy megigyuk, hogy felfrissítsük
szomjazó testünket, mert a víz a megtisztulás eszköze is. Azt is el tudjuk
képzelni, hogy milyen izzadtak, porosak és mocskosak voltak ott az emberek
és most végre a kristálytiszta vízben megmosakodhattak. A kőszikla vize
Jézus vére jelképes értelemben, a mi megtisztulásunk eszköze. Az apostolok
kórusban zengik, hogy Jézus Krisztusnak , az Isten Fiának a vére megtisztít
minket minden bűntől. Álljunk oda szennyes, bűnös életünkkel, hogy ő minket is
megtisztíthasson minden bűntől és tisztátalanságtól.
6 Nap. Az érckigyó Text.4 Móz,21,9
Egy
görög monda Perseuszról, a görög hősről elmondja, hogy ott áll esküvőjén a
szépséges Andraméda mellett. De ebben a pillanatban megjelenik az ajtóban egy
sárkány, aki el akarja rabolni feleségét. Akkor ez a nagy hős valami különöset
tesz.. Egy táskából, ami ott van az oldalán előveszi Medúza fejét. Ez a Medúza
egy félelmetes szörny volt és az volt a jellegzetessége, hogy aki látta, az
kővé merevedett. A Medúza fejére való tekintés halálos volt.
Kedves
Testvéreim, a Biblia épp ennek az ellenkezőjét mondja el, s ez már nem legenda,
nem monda, hanem valós történet. Azt a címet adhatnánk az igehirdetésnek:
tekints fel és élsz! Hova kell néznünk, ez az első kérdés. Ahhoz, hogy erre a
kérdésre válaszolni tudjunk, először magunk előtt kell látnunk magát a
történetet. Még mindig a pusztai vándorlás idején vagyunk, sok csodát átéltek
már, Isten adta nekik a mannát, vizet fakasztott a kősziklából, megszabadította
őket az ellenség kezéből. De megint az történik, hogy ahelyett, hogy hálásak
lennének Isten gondoskodó szeretetéért és kegyelméért, el kezdenek zúgolódni
Mózes ellen és nyilván Isten ellen. Miért hoztál minket ide a pusztába? E
hitvány eledelt útálja a lelkünk.
Ekkor az
Úr tüzes, vagyis mérges kígyókat küld a táborra. És egy szörnyű öldöklés és
halálhörgés kezdődik. Nyilván, hogy mindenki megrémül, Mózeshez rohannak és
kérik, s könyörögni kezdenek, hogy tegyen valamit, hogy megálljon e szörnyű
csapás. S ez a hűséges közbenjáró ismét ott áll arcra borulva az Isten színe
előtt. Azelőtt az Isten előtt aki tud haragudni is népére bűne miatt, de tud
kegyelmes is lenni hozzá. Isten ekkor Mózesnek egy különös parancsot ad.
Készítenie kell egy érckígyót s azt fel kell tennie egy póznára, aki erre az
érckígyóra feltekint, az meg fog menekülni és életben marad. A mesterek azonnak
nekifognak az érckígyó elkészítéshez. Amíg at érckígyó készül, már kész a pózna
is, amire az érckígyót ki fogják tűzni. És ekkor a hírnökök kiáltják: nézzetek
fel a póznán levő érckígyóra!
Lehet,
hogy egyesek csúfolkodva mondták: mit tud ez segíteni rajtunk? Akik
csúfolódtak, mind meghaltak. Aki azonban felnézett csak egy pillantás
erejéig is az érckígyóra, az életben maradt. Képzeljük csak el: már-már haldokló
emberek s egyszerre csak meggyógyulnak és élnek.
15OO év múlva egy írástudó, akit Nikodémusnak
hívtak, ott ül az éjszakában, és Jézus erről az érckígyóról beszél neki és azt
mondja, hogy ahogy az az érckígyó felemeltetett, úgy kell az ő keresztjének is
felemeltetnie, s utána elmondja a Biblia legszentebb igéjét: úgy szerette Isten
a világot, hogy az ő Egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen ő benne el ne
vesszen, hanem örök élete legyen.
Nekünk már nem az érckígyóra kell feltekinteni, hanem a Jézus
Krisztus keresztjére. Aki erre a keresztre hittel tekint, az élni fog, örökké
fog élni. Azon a bűn rontása nem fog, az meggyógyul.
Az evangélium egy hallatlan üzenet s ezt mindenki
megértheti. A megfeszített Jézusra és az ő keresztjére minden ember feltekinthet
, még a legnagyobb bűnökbe esett ember is. A hitben való feltekintés Krisztus
keresztjére megmenthet minden embert. De ez fordítva is igaz. Ha ez nem
történik meg, semmi más nem segít. Még az imák és jócselekedetek sem. Csak a
Megváltóra való hittel feltekinteni, ez segít.
Mi olyan különleges a keresztben, hogy olyan mentő ereje
van? Azt mondhatná valaki: Jézus halála is olyan, mint a többi vértanúé, akik
meghaltak meggyőződésükért, egy nemes cél érdekében. . Mivel több a Jézus
halála ezekénél? Térjünk vissza a történethez. Izrael ebben az időben
Isten haragja alatt állt. Isten átka volt rajtuk a bűn miatt.. De rajtunk is az
van, ami bűneink miatt. Aki ezt nem érti meg, az nem érti meg sem ezt a
történetet, sem pedig a kereszt történetét. Az Isten átka a mérges kígyókban
lett láthatóvá. Mózes ezért úgymond ezt a kígyót keresztre feszítette. Ő,
mintegy ezt kiáltotta oda a népnek: tekintsetek fel a keresztre! Ott van az
átok felfeszítve.
Pont úgy van a Jézus Krisztus keresztjével is. Isten Jézusra
helyezte a bűn átkát. És ő most ott függ a kereszten. Pál a Galatákhoz írt
levelében egészen világosan kimondja: Krisztus átokká lett értünk, mert
átkozott mindaz, aki fán függ.
És Isten ezt adta megoldásként mindazok számára, akik már
tudják, hogy ő a bűn miatt átkozottak s azok számára, akik meg akarnak
menekülni Isten haragjától, akik elrontották az életüket és új életet akarnak
kezdeni, akik le akarják győzni a bűnt. Hol van a megoldás? A kereszten! Ott
van az átok felfeszítve, ott van az én bűnöm is, és a te bűnöd is, ott van a te
új éned s ott van a győzelem a bűn fölött.
Mi volt ott és akkor szükséges? Csak annyi, hogy valaki
feltekintsen a póznára és elhiggye és hálát adjon azért, hogy Isten az átkot az
érckígyóra helyezte. Mire van nekem ma szükségem? Hogy hittel
feltekintsek a keresztre, elhiggyem, hogy ott van az én bűnöm átka is
elrendezve. És adjak hálát ezért.
Spurgeonről
mindnyájan hallottunk, ő volt minden idők egyik legnagyobb igehirdetője. Sokan
tudják is, hogy miként jutott ő hitre. Egyszer egy félelmetes vihar érte utól
az úton. Ő bemenekült egy kis templomba. Egy laikus igehirdető prédikált,
akinek semmilyen teológiai képzettsége nem volt, aki beszélni is alig tudott,
de Isten áldott gyermeke volt. Az És.45,22-ről szolgált: rám figyeljetek a föld
legvégéről is és megszabadultok. Miután elmagyarázta az igét egyszer csak
Spurgeonre nézett és egyenesen neki intézte a szavait: fiatalember, te nagyon
nyomorultul nézel ki és nyomorult is maradsz, ha nem engedelmeskedsz az igének.
És dörgő hangon mondta tovább: fiatalember, tekints fel Jézusra, de ne
halogasd, tedd meg most.
Spurgeon
később így mondta el: akkor egész testemben megrázkódtam. De abban a
pillanatban feltekintettem Jézusra és üdvösséget nyertem. Ez egy pillanat alatt
történt. Átmentem a halálból az életbe. Az a sötét felhő, ami eddig körülvett,
egyszer csak eltűnt és én világosan láttam a Napot. Megláttam Isten kegyelmes
tanácsvégzését, hogy engem is kiválasztott az üdvösségre. S boldogan énekeltem együtt a gyülekezettel
Krisztus keresztjéről, ahol ő engem is megváltott.
Most neked mondja az ige: nézz fel a keresztre és
üdvözülsz, ne halogasd, tedd meg még most.
(Ezen igehirdetési
sorozatot Wilhelm Busch : Spuren zum Kreuz című könyvének felhasználásával
írtam)
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése