Tanulságos igék a Római
levélről 6
Text.”Nincs egy igaz sem, ,
nincs aki megértse, nincs aki keresse az Istent., mindnyájan vétkeztek és szűkölködnek
Isten dicsősége nélkül és az ő kegyelméből igazulnak Krisztus Jézusban való váltság
által.”.(Róm3,11.23)
Ezekben a fejezetekben Pál az embert az Isten színe elé állítja, úgy a
pogányt, mint a zsidót, kivétel nélkül. És mindkettőről kiderül, hogy híjával
találtatik.
Ha erről az Isten elé való
állításról megfeledkezünk, akkor ezekből a fejezetekből semmit sem fogunk
érteni. Pál nem könnyű feladatra vállalkozik, amikor az embert Isten elé akarja
állítani. Aki emberekkel dolgozott, az nagyon jól tudja, hogy az embereket
milyen nehéz még egy földi cél érdekében is mozgósítani, hát még akkor az Isten
elé állítani. Mert az ember nem szeret Isten elé állni.
De Pál, hogy úgy mondjam,
minden menekülési útvonalat el akar vágni az ember elől és ő ezt javunkra
teszi. Mert ő tudja, hogy nekünk jó az Isten előtt lenni, mert csak az Isten
előtt ismerjük meg igazán önmagunkat, bűnös voltunkat. Itt ismerjük fel, hogy
mindnyájan vétkeztünk és szűkölködünk Isten dicsősége nélkül.
Mert annál nincs nagyobb
áldás, mint amikor az ember bűnismeretre jut, mint ahogy annál sincs nagyobb
áldás, mint amikor az orvos felfedezi a betegséget, mert akkor kezdődhet a
gyógyítás, gyógyulás. Aki elismeri, hogy ő egy bűnös ember, az már nagyon jó
úton van a gyógyulás felé. Aki ezt nem ismeri meg, az soha nem fog találkozni a
Megváltóval.
Mert nagyon sok ember soha
nem jut el az Isten elé, vagy ha oda is jut, rögtön elmenekül onnan. Gondoljunk
csak a bűnös asszony történetére. A farizeusok odatuszkolják az asszonyt Jézus
elé, de amikor egy adott pillanatban kiderül, hogy ők is bűnösök, akkor szépen
elpárolognak. Ez volt a tragédiájuk. Az asszony ott maradt és meggyógyult az
élete. Amíg az ember nem kerül Isten elé, ilyeneket mond: az ember jónak
születik, csak arra kell vigyázzunk, hogy nehogy elrontsuk.
Mások meg azt mondják: az
ember rossz, de van benne valami jóság, tehát az ember valami különös keveréke
a jónak és rossznak, a bűnnek és erénynek, ahogy azt Madách mondja. De ez sem
igaz így. Mert amikor odakerülünk Isten elé, akkor már nem emberekhez
hasonlítjuk magunkat, hanem magához Istenhez, és ott kiderül, hogy mi bűnösök
vagyunk.. Meglátjuk, hogy bennünk semmi jó sincs, a bűn teljességgel
megrontott, valóban nincs csak egy igaz sem, nincs aki keresse az Istent, nincs
aki jót cselekedjék.
Amikor az ember Isten elé
jut, ott már nem hozakodhat elő erényeivel, érdemeivel, csak azt mondhatja,
amit Ésaiás próféta mondott: jaj nekem, elvesztem mert tisztátalan ajkú vagyok.
Az ember itt nem mondhat mást, mint amit a vámszedő mondott ott a templom ajtajában
a mellét verve: légy irgalmas nekem bűnösnek. Vagy Péter, amikor a csodálatos
halfogás után azt mondta: eredj el tőlem, mert én bűnös ember vagyok Uram.
Isten előtt úgy vagyunk, mint amikor az orvos előtt le kell vetkőznünk, ez a
fejezet lelki értelemben meztelenre vetkőztet minket Mindent meg kell
mutassunk.
De ezt ne bánjuk, mert ha
ezt megtettük, letettük vélt jóságunk és erényeink ruháját, akkor kaphatunk egy
sokkal szebb öltözetet, hiszen ennek a fejezetnek a hatalmas mondata:
megigazulván ingyen az ő kegyelméből, a Jézus Krisztusban való váltság által. Valóban
le kell vetkőzni, de nem maradunk mezítelenek, hanem felöltöztetünk egy szép és
értékes ruhába. Rongyokat vetünk le és királyi öltözetet kapunk. Az evangélium,
az örömüzenet az , hogy Jézus magára vette szennyes ruhámat, ahogyan egyik szép
énekünk mondja. Jézus megfizette bűneink adósságát, bemutatta a kereszten az
engesztelő áldozatot értünk.
Ez éppoly érthetetlen és
felfoghatatlan a mi számunkra, mint a világ semmiből való teremtése, a Jézus
halottak közül való feltámadása. Így tett minket bűnösökből igazakká, így lett
ő a gonoszok igazsága. Nem véletlen, hogy Luther erről a fejezetről azt mondja,
hogy ebben a fejezetben az Isten szíve dobog értünk.
De ha megérteni nem is
tudjuk, a nagyszerű az, hogy hitben el tudjuk fogadni. Nekünk szabad elhinni,
hogy Isten ennyire szeretett minket, hogy az üdvösséget ingyen kínálja fel
nekünk, hogy ő Krisztusban mindennel megajándékozott minket, amire nekünk
szükségünk van.
De Isten nemcsak azt akarja,
hogy az ő színe elé kerüljünk, hanem azt is akarja, hogy ott maradjunk egész
életünkben. Hogy ne próbáljunk onnan elmenekülni, például a mi logikánkkal.
Hisz a mi logikánk, a mi értelmünk ilyen kérdéseket tesz fel: annyira le kell
vetkőztetni az embert, hogy a kegyelmet el tudja fogadni? Miért nem lehet
másképp, miért nem lehet úgymond semmit se meghagyni az emberen? Erre a válasz
az, hogy Pál nagyon jól ismeri a mi gőgös, büszke emberi természetünket, s ha
valamit is meghagyna rajtunk, akkor mi azt gondolnánk, hogy mi ezért mehetünk
be a mennybe.
Egy másik kérdés, hogy
miért kell ezt ennyire elbonyolítani, miért kell itt igazságról, engesztelésről
beszélni? Miért nem elég annyi, hogy Isten nagyon szeret minket és kegyelmes
hozzánk? Pál azért magyarázza ezt el annyira aprólékosan nekünk, hogy megértsük
az üdvösségünk útját nem csak érzelmi, hanem értelmi úton is, hisz mi értelmes
lények vagyunk. A mi üdvösségünk nem érzelmi alapokon, hanem jogi alapokon áll
Egy harmadik kérdés: miért
annyira egyoldalú Pál? Miért hangsúlyozza Pál annyira, hogy üdvösségünk
kegyelemből van, semmi emberi érdem, teljesítmény nincs benne? Miért seper le
Pál minden emberit? Azért, mert itt végső soron Isten dicsőségéről van szó, az
ember pedig semmit nem vehet el abból. De így lesz az ember boldogabb, hogy
megérti, hogy semmit nem kell tegyen, nem is tehet, de mindent megkaphat
ajándékképpen. Fogadjuk el mi is és legyünk nagyon boldogok ebben!
Egy nagy igehirdető így
fejezi be a prédikációját erről a fejezetről:”aki ezt gyermeki hittel el tudja
fogadni, az fogadja el és legyen ez az életének legszebb napja!”
Javasolt cím:az Isten előtt Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése