Tanulságos igék a Római levélről
2
Text: „Pál, jézus Krisztus
szolgája, elhívott apostol, kiválasztott Isten evangéliuma számára.”(Róm.1,1)
(Olvasandó Róm.1,1-7)
Amint már nevében is ott
van, itt egy valóságos levéllel van dolgunk. Pál úgy írta meg leveleit, ahogy
azt a korabeli illemszabályok előírták. Egy ókori levél először a levél íróját,
küldőjét kellett megnevezze. Ezért ez nem szerénytelenség, hogy a legtöbb
levelében a neve van első helyen. A levél írása idején Pál Korintusban
tartózkodik. Az Apostolok cselekedeteiről írott könyv úgy írja le,hogy Pál a
harmadik missziói út végén Macedónián és Görögországon át Korintusba megy,ahol
3 hónapot tölt el, hogy aztán innen induljon tovább Jeruzsálembe. E száraz
adatok mögött alig lehet sejteni, hogy itt életének egyik legfontosabb eseménye
történik: a Római levél megírása. Pál ebben az időben egy Gájusz nevű ember
házában tartózkodik, s egy Tertius nevű embernek diktálja a levelét. Az időpont
57-58 fordulója.
A bemutatkozás után
következik a címzettek megnevezése: mindeneknek,akik Rómában vagytok, Isten
minden szerettének és elhívott szentjeinek, akik Rómában vagytok. A levélhez hozzátartozott a jókívánság is. Ez
Pálnál sem hiányzik: kegyelem néktek és békesség Istentől, ami Atyánktól és az
Úr Jézus Krisztustól.
De Pál nem marad csak a
formaságoknál. Amiket itt olvasunk, az már szétrepeszti az adott kereteket. Már
itt látjuk, hogy Pált egyetlen ügy foglalkoztatja, ez neki szívügye, s ez nem
más, mint a világ megváltása Jézus Krisztus által. Az, hogy Jézus Krisztus a mi
Urunk, nagyon hangsúlyos Pál számára, ebben az első hét versben négyszer nevezi
őt Úrnak.
Keresztyénnek lenni azt
jelenti, hogy Krisztus az én személyes Uram. Minden ember élete tartozik
valakihez, mind a családban , mind a munkahelyen nagyon fontos az, hogy neki ki
parancsol, kinek tartozom engedelmességgel. A kompetenciákat és felelősséget
nagyon világosan kell látni. Ha egy népnek nincs királya, elnöke, kormánya, az
egy boldogtalan nemzet. Ha már emberi viszonylatban is ennyire fontos a
hovatartozás, mennyivel inkább a lelki dolgokban, hogy mi Jézust nevezhetjük
Urunknak és Királyunknak.
Pál apostol fejezi ki
afölött, hogy neki Jézus Krisztus az Ura, hisz ő az Úr szolgája. Ezt az örömöt
ő szinte ujjongással mondja el. A „doulos” szót használja, ami rabszolgát
jelentette. Abban a korban ennek a szónak nem volt kellemes hangzása. A szabad
görögök és rómaiak számára nem volt utálatosabb szó, mint a szabadságától
megfosztott rabszolga. A rabszolgákat a tárgyak közé sorolták , kegyetlenül bántak
velük, sőt sokszor meg is ölték őket.
Pál most rabszolgának nevezi
magát, de ezt örömmel és ujjongással teszi, mert bár ez teljes ellentmondásnak
tűnik, a Krisztus rabszolgája a legszabadabb ember. Az Úr elhívta és
kiválasztotta az evangélium hirdetésére. Hozzá elérkezett a mennyei hívás. A
mennyből kapott egy feladatot, és most ezt neki teljesítenie kell.
Érdekes, hogy itt Pál
Isten evangéliumáról beszél, általában Jézus Krisztus evangéliumáról beszél.
Talán ezzel még inkább világossá akarja tenni,, hogy amit ő képvisel egy hosszú
lejáratú ügy. Ő egy elve megígért, már a prófétáknak adatott, általuk hirdetett
üzenetet hirdet. Ebben a sorban sokan vannak előtte és sokan következnek utána.
Amit Isten az Ószövetség prófétái által hirdetett, az most Krisztusban
beteljesedett. Ő egy családban, a Dávid családjában érkezett erre a földre.
Erre neki két bizonyítéka van. Az egyik az, hogy feltámadt a halálból, a másik
pedig az, hogy elküldte Szentlelkét. Húsvét és Pünkösd azt hirdeti, hogy Jézus
Krisztus valóban Isten Fia.
Pál itt arról is beszél,
hogy ő vette a kegyelmet és az apostolságot. Az apostol szónak kezdetben nagyon
negatív, harcias jelentése volt. Azt jelentette, hogy bűntető alakulatokat
küldtek például a lázadók ellen. Később a szónak állampolitikai jelentése lett.
Így hívtak egy állami küldöttséget, amit mi a nagykövet vagy a miniszter szóval
adnánk vissza.
Az Újszövetség azokat
nevezi apostoloknak, akik a feltámadt Krisztust látták és akiket ő kiküldött az
evangélium hirdetésére. De Pál az apostolsággal együtt említi a kegyelmet, hisz
ő maga is csodálkozik azon, hogy ő egy olyan múlt után, melyben üldözte a
keresztyéneket, mégis megkaphatta az apostoli tiszt kiváltságát. Ő ekkor
bizonyára a damaszkuszi útra gondolt, ahol ő üldözőből apostol lett. A kegyelem
itt hangzik el először és az egész levél kulcsszava lesz.
Apostolként ő Krisztus iránti
engedelmességre hívja olvasóit. Ha Krisztus Úr, akkor ő engedelmességet kíván.
Az engedelmesség első lépése, hogy hiszek benne és személyes Megváltómnak
ismerem el, aki ugyanakkor az egész világ Megváltója és Szabadítója is.
Krisztus úgy akar Úr lenni, hogy nem nyugszik addig, amíg minden ember szívében
meg nem születik az engedelmesség. Krisztus
nem nyugszik addig, amíg a halál, az utolsó ellenség is le nem győzetik.
Talán ezek után mi
feltesszük a kérdést: jó, jó, Pál apostol valóban apostol volt, ő ilyen nagy
kiváltságban részesült, ő valóban nagy feladatot kapott. De ki vagyok én,
kicsi, fapados , egyszerű emberke? Az világos, hogy mi nem vagyunk apostolok,
hisz az apostolok azok voltak, akik Jézus halálának és feltámadásának szemtanúi
voltak. Én nem tudok nagy dolgokat tenni.
De ebben a bevezető
szakaszban van két szó, ami nem kerülheti el a figyelmünket: ti is. Vagyis a
római keresztyének is Isten elhívottai, kiválasztottai. Pál meri az egyszerű
római keresztyéneket így megszólítani: Isten szerettei és elhívott szentek. Ezek
között mi is ott vagyunk. Minket is ugyanaz az Úr hívott el, aki Pált elhívta,
mi is hozzá tartozunk, mi is neki engedelmeskedünk, nekünk is adta a missziói
parancsot.
Ebben a két szóban mi is
ott vagyunk, ezért mi is örömmel és ujjongással mondhatjuk, hogy Jézus Krisztus
szolgái vagyunk. Ő ránk is bízta az evangélium ügyét, legyünk méltók ehhez a
küldetéshez.
Javasolt cím:Az igehirdető személye
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése