Tanulságos igék a Római
levélről 8
Text.”Mivel tehát hit által
igazultunk meg, békességünk van Istennel
a mi Urunk Jézus Krisztus által.”(Róm.5,11)
Láttuk,
hogy a megigazítás egy perhez hasonlít, ahol van bíró, aki maga Isten, van
vádló, ez a Sátán, van vádlott, ezek mi vagyunk, bűnös emberek és van
védőügyvéd, aki nem más, mint a mi Urunk Jézus Krisztus. Láttuk azt is, hogy ez
a per eldőlt, és a csoda az, hogy a mi javunkra. Mi vádlottakból felmentettekké
lettünk. Ennek a döntésnek, isteni végzésnek messzemenő következményei, hatásai
lesznek a mi életünkben, az apostol most ezekről kezd el beszélni.
Az első következmény az,
hogy békességünk van Istennel. De mit jelent ez, hogy békességünk van Istennel?
Hogy mit jelent az emberekkel való béke, azt mindnyájan tudjuk. A béke az,
amikor nincs háború, nincs harc, a harcoló felek letették a fegyvert. Milyen
jó, hogy mi már szinte mind olyan emberek vagyunk, akik nem éltek át háborút,
békeidőben születtünk és éltük le eddigi életünket. Közülünk senki se szeretné
bizonyára, hogy valaha is háború legyen.
De mi az Istennel való
békesség? Ez sokkal több és gazdagabb, mint az, amiről most beszéltünk. Az
Istennel való békesség letéteményese maga Jézus Krisztus, hisz a perben ő
szállt síkra értünk, általa, az ő áldozatáért, véréért mentett fel minket Isten
a vád alól. És ez nekünk egy végtelen nyugalmat ad az életünk nagy, végső
kérdésére nézve, a halál és kárhozat kérdésében nem kell bizonytalanságban
lennünk. Hisz ez az ember legnagyobb kérdése, ez minden embert foglalkoztat,
azokat is, akik hitetleneknek vallják magukat: mi lesz velem a halál után, mi
lesz az örökkévaló sorsom: üdvösség vagy kárhozat lesz a részem? Aki
Krisztusban megigazult, az nem kell féljen a haláltól, mert bizonyos lehet
üdvössége felől.
Ezek után azt mondja Pál,
hogy a megigazult, a felmentett, a megváltott embernek menetele van ahhoz a
kegyelemhez, amiben állunk. A menetel, az előmenetel olyan kérdés, ami minden
embert foglalkoztat. Ebben a világban általában az tud előre menni, aki jól tud
könyökölni. De itt nem földi előmenetelről van szó, hanem arról, hogy miként
lehet a mennybe jutni.? Ha lehet, akkor hogyan, ki által lehetséges ez? A
válasz újra csak ez: Jézus Krisztus által. Ő az a híd, ami átível a halál és
kárhozat szakadékán és minket elvezet a mennybe. A Káté szerint mi lélekben már
most a mennyben vagyunk, hisz hallhatjuk Isten szavát, beszélhetünk vele,
naponta színe elé járulhatunk imádságban.
A harmadik dolog, hogy mi
még dicsekedhetünk is az Isten dicsőségének reménységében. Ez az eljövendő
dicsőség reménysége, vagyis az örök élet. Mi tehát nem kell féljünk a jövőtől.
Pedig hányan mennyire félnek attól. Az apostol azt mondja, hogy a megigazított
ember nem csak hogy nem fél a jövőtől, hanem még dicsekedhet is vele. Krisztus,
mikor mi még bűnösök voltunk meghalt értünk, ezért nekünk nem kell félnünk a
jövőtől.
Persze, ez nem azt
jelenti, hogy a megigazított ember életében semmilyen próba, nehézség sem lesz,
hisz itt Pál háborúságokról beszél. Az apostol nem azt mondja, hogy valahogy
azokat is elszenvedjük, hanem azt: mi dicsekszünk azokban. Erre a világ fiai
azt mondják: lehetetlen. De mi tudjuk, hogy ez lehetséges, ez egy ajándék, egy
csoda, hogy mi még a háborúságok közepette is dicsekedni tudunk Krisztusban,
hit által. A keresztyén egyház történetének legszebb pillanatai, amikor Isten
hívő gyermekei dicsekedni tudtak az oroszlánok szájában, a máglyákra lépve,
vagy bilincseket és börtönt viselve is.
A háborúság békességes
tűrést nemz, tanít tovább az apostol minket. A világban ez pont fordítva van,
amikor jön egy baj, próba, az ember nyugtalanná, idegessé válik. Isten gyermeke
a próbát is türelemmel hordozza el, tud nyugodt maradni, nem fut el, nem adja
fel. A hívő ember csodálatos megtapasztalása, hogy a próba nem őrli fel az
erejét, hanem megsokasítja azt, nem roppan össze, hanem megerősödve kerül ki a
próbából. Csak egy bibliai példát mondjak. József 17 évig volt börtönben. A
szakemberektől tudom, hogy általában 1O évet lehet kibírni súlyos idegi
károsodás nélkül a börtönben, azután a fogvatartottak összeomlanak és további
életüket egyfajta letargiában élik le. De József 17 év után nem idegroncsként
kerül ki a börtönből, hanem egy makkegészséges emberként, aki kézbe tudja venni
egy hatalmas világbirodalom egész gazdasági ügyintézését s még családot is
alapít.
Azt is mondja az apostol,
hogy a próbatétel reménységet szül a megigazított ember életében. Ez is az
ellenkezője annak, ami a világban történik, hisz ott az ember a próbában
kétségbeesik. De Isten gyermeke ott is reménykedik. A nagy kérdés, hogy most
mi, ha megvizsgáljuk őszintén az életünket, megtaláljuk-e a megigazulásnak
ezeket az áldott következményeit?Meglátszik-e ezekből a gyümölcsökből, hogy mi
már megigazított emberek vagyunk?
Lehet, hogy erre valaki
azt mondja: túl szép ahhoz, hogy igaz is legyen. De mi tudjuk saját
tapasztalatból is, hogy ez valóság, mert Isten szeretete kitöltetett a mi
szívünkbe a Szentlélek által. Nem csak
Pál szívébe, nem csak a római keresztyének szívébe, hanem aaz én szívembe, a te
szívedbe is.
Végül van itt egy különös
dolog. Pál itt 11 versben háromszor is mondja: dicsekszünk. Az előbbi
fejezetekben azt mondta, hogy mi nem dicsekedhetünk, még Ábrahám sem
dicsekedhetett. Hogy áll tehát a helyzet ezzel a dicsekvéssel? Látnunk kell,
hogy itt egy egészen más dicsekvésről van szó, mint az előző fejezetekben. Az a
dicsekvés, amit Pál kizárt, az önmagunkban és önmagunkkal való dicsekvés, itt
most már az Úrban való dicsekedésről beszél.
Mivel dicsekedhetünk
tehát? Semmiképpen sem önmagunkkal, haneem azzal, hogy nekünk olyan Istenünk
van, aki annyira szeret minket, érdemtelen bűnösöket, hogy Krisztust feláldozta
értünk, ő mrgváltott, majd meg is igazított bennünket és ennek áldott
következményei hatásai vannak a mi életünkben. Mi ezzel dicsekedhetünk és
dicsekedjünk is szívünk utolsó dobbanásáig.
Javasolt cím: A megigazított ember dicsekvése Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése