Igehirdetési sorozat Reformáció nagyhetére
A tékozló fiú reformációja 2 rész
1 Nap. A bűnvallás szavai Text. Luk.15, 21b
A
múlt évben elkezdtünk egy igehirdetési sorozatot a „Tékozló fiú reformációja „
címmel. Most ezt szeretnénk folytatni. Addig jutottunk el, hogy a fiú
megérkezik az atyai házhoz s kimondja az első szót: atyám! Láttuk, hogy
mekkora csoda, hogy a fiú ezt ki tudta mondani és mekkora csoda, ha ezt mi is
ki tudjuk mondani.
Ezek után foglalkozzunk magával a bűnvallással :
vétkeztem az ég ellen és te ellened és nem vagyok méltó, hogy fiadnak
hivattassam. Ez az ő bűnvallása.
Fontos megjegyezni, hogy az „atyám” szónak a kimondása
ésa bűnvallás nem választható el egymástól. Ha ezt nem tudta volna kimondani,
akkor a többit se tudta volna kimondani. Azzal, hogy kimondta: atyám, már
függőségi viszonyba került atyjával. Mert a bűnt nem lehet akárki előtt
megvallani. Ahhoz egy mélységes kapcsolat kell. Egy idegen ember előtt nem
hozakodunk elő a bűneinkkel, sőt elrejtjük azokat előle. Egy idegen előtt nem
érezzük magunkat biztonságban, egy idegen előtt úgy érezzük, hogy az elutasít
bennünket, de egy atya-apa előtt meg lehet nyílni, egy atya-anya előtt fel
lehet tárni szívem minden nyomorúságát. Miután kimondtam: Atyám, a többit már
nem nehéz kimondani, még akkor sem, ha a legsúlyosabb bűnökről van szó.
A bűnvallás leghitelesebb címzettje maga Isten. Így
kapcsolódik egybe az az Atyám kimondása és a bűnvallás. Mert a bűnvalláskor mi
is a mi mennyei Atyánk, a Jézus Krisztus Atyja előtt állunk és ott nyugodtan
megvallhatjuk bűneinket.
Még van itt valami, amire figyelni kell, mielőtt tovább
mennénk. És a közös forrás, amiből mind a kettő származik. Egyik se magából a
tékozló fiúból származott. Mert benne az volt, hogy ő elmegy és soha többé nem
látja és soha többé ki nem mondja a nevét. Ő szabad akart lenni, mindenek előtt
az atyjától. Neki esze ágában se volt még egyszer megszólítani atyját, nem is
beszélva arról, hogy megvallja előtte bűneit. Egyáltalán nem is volt tudatában
annak, hogy amit ott az idegenben tesz, amikor eszik, iszik, paráználkodik, az
bűn lenne. Ki beszél itt bűnről? Erről a papok beszélnek, erről régimódi
emberek beszélnek, itt csak élvezet van, azt tenni, amit akarok, ami nekem
tetszik.
Sehol se olvassuk, hogy a fiút az idegenben valaki is
figyelmeztette volna cselekedetei bűnös voltára. Az, hogy ki tudta mondani az
„atyám” szót és az, hogy meg tudta vallani a bűneit, az Isten kegyelmi
ajándéka volt számára. Mert csak a Lélek által tudjuk kimondani és csak a Lélek
tud meggyőzni bűn tekintetében. Minden az Isten ajándéka, minden az Isten
munkája itt.
Most lássuk magát a bűnvallást, annak fénylő pontjait.
Először is ez egy rendkívüli dolog. Nem mindennapi dolog az, ritkán van igazi
bűnvallás az életünkben. Mert sokszor a bűnvallásunk se teljes, elhallgatunk
dolgokat vagy kicsinyítünk rajta, vagy pedig próbálunk enyhítő körülményeket
keresni. Legtöbbször a körülmények vagy a másik ember a hibás, véletlenül se mi
magunk. A bíróság előtt is a legtöbb ember csak azért vallja be bűnét, mert
tudja, hogy az enyhítő körülmény lesz az ítélet meghozatalában.
Pontoson úgy történik az, mint a bűnesetnél, az első
emberpárnál. Ádám keni Évára, Éva a kígyóra. A hollandoknak van egy mondásuk:
egy újjal mutatunk a másikra , de hárommal magunkra. Nagy dolog az,. amikor
valaki már nem mentegeti a bűnét és ez a fiú most így tesz. Odaborul atyja elé
és a bűnét vallja, a saját bűnét, nem a másét. Nem azt mondja: tudod atyám,
azok a rossz barátok, azok a könnyűvérű nők elcsábítottak engem. Ehelyett azt
mondja: vétkeztem!
Ez a fiú ugyanakkor nagyon őszinte is. Őszintén szembe mer
nézni a múltjával. Ez se mindig így történik. Gondoljunk csak Jákób fiaira,
akik miután eladták testvérüket, otthon egy nagy hazugsággal hozakodnak elő.
Vadállat tépte szét a fiadat, mondják. Eddig a fiúban is a hazugság, a csalás
lelke volt. Hisz, amikor kikéri a vagyonból ráeső részt, egy szót se szól
arról, hogy mire akarja azt elkölteni.
Most azonban őszinte, kerek-perec kimondja: én vétkeztem.
Nem azt mondja: a világ megragadott, a Sátán félrevezetett, hanem:
egyedül én vagyok a hibás. Nem, ő most őszinte és nem tudhatta, hogy az atyja
mindent tudott róla. Nem azért volt őszinte, mert tudta, hogy értelmetlen a
hazudozás, hisz az atyja úgy is mindent tud.
Ebben a mondatban: vétkeztem, mindent összefoglal. Azt az
egész időt, amit az idegenben töltött. Egy szóval se beszél a parázna nők
romlottságáról, a polgár kegyetlenségéről. Nem a mások bűnéről beszél, hanem a
magáéról. Nem sajnáltatja magát, nem állítja be úgy magát, mintha ő áldozat
lenne. S azt is tudja, hogy a bűne az atyja ellen volt. Mert a bűn sohasem
privát ügy, annak mindig másra is hatása van. Az Isten nevére is szégyent
hozott, az atyját is bemocskolta.
A harmadik jellemzője a bűnvallásnak : a szűkszavúság.
Láttuk azt, hogy az atya ölelése lehetetlenné tette az eltervezett bűnvallás
második részének a kimondását: tégy olyanná, mint a te béreseid közül egy.
Láttuk, hogy azért nem engedte az atya, mert úgy még azt gondolhatta volna,
hogy az atya azért bocsát meg, mert íme ő kész a béres helyét elfoglalni. Így
úgy tűnhetett volna, hogy kiérdemli a kegyelmet. Csak a kegyelem maradt
számára, semmi más.
Ezt nekünk is meg kell tanulni. Az ember a sok
magyarázkodással mindig kötényt csinál magának, amivel mezítelenségét próbálja
elfedezni. De az Úr előtt mezítelenül kell megállni.
Az is különös, hogy nem beszél arról, hogy ott a disznók
vályúja mellett az a gondolat indította hazajövetelre, hogy: atyámnak mennyi
bérese bővölködik eledelben. Nem, még ezt se mondhatja ki, mert végső soron,
nem ez hozta haza, hisz ez a gondolat csak egy eszköz volt.
Egy negyedik dolog a komolyság. Enélkül nem lehet az atya
előtt megjelenni. Milyen komolyságra szólítjuk fel a híveket az úrvacsorázás
alkalmával. Gondolja azért meg az ember magát! Vizsgálja meg az ember önmagát.
Alázza meg magát Isten előtt. Vannak pillanatok, amikor nem lehet viccelni. A
humor az Isten egyik nagy ajándéka, de vannak az életünkben olyan pillanatok,
amiket nem lehet elviccelni.
Az ötödik dolog, hogy a bűnvallás nyilvános volt. A
példázatból persze nem egyértelmű ez, hogy mások is jelen lettek volna. Talán
amikor ott a disznók vályújánál elhatározta, hogy visszamegy atyjához és
megvallja bűnét, úgy gondolta, hogy ezt csak akkor teszi meg, ha senki más nem
lesz ott atyján kívül. Elmondom, de a szolgák ne legyenek jelen, a testvérem ne
legyen ott. De most valahogy az az érzésünk, hogy itt úgy mondja el, hogy nem
érdekli az, hogy hallják-e ezt mások is. Azzal a rizikóval is megvallja bűnét,
hogy mások is hallják, az egész világ hallja. Őt már nem érdekli, hogy mit mond
a világ, őt már csak érdekli, hogy az élete rendbe jöjjön.
Pál apostol nem a belső szobában kiáltja el: óh én
nyomorúlt ember, hanem az egész római gyülekezet előtt. Amikor az úrvacsorához
járulunk a világ előtt vállaljuk, hogy bűnösök vagyunk és egyedül Isten
kegyelmére és bocsánatára vagyunk ráutalva.
Láttuk hát a bűnvallás jellemzőit: rendkívüli, őszinte,
szűkszavú, komoly és nyilvános. Bárcsak így tudnánk mi is megvallani bűneinket.
2 Nap Az ajándékok Text. Luk.15,22-23a
Rögtön, miután a tékozló fiú elmondta bűnvallását,
következnek az ajándékok. Először az ígérete, s majd azok megnyerése. Hozzátok
az új ruhát, a sarút, gyűrűt, vágjátok le a hízlalt tulkot.
Van itt egy szó: „pedig”. Az atyja pedig, így áll a
példázatban. Nem az van:”tehát”. Mert ha ez állna itt: az atyja tehát, akkor az
igazságos ítélet, a bűntetés, az elvettetés kellene következzen. Mert ez a fiú
a múltban nem tett egyebet, mint hogy vétkezett az ég ellen és atyja ellen.
Akkor mit várhatna mást, mint bűntetést, halált és kárhozatot?
De itt
az van: az atyja pedig. Itt másképp történik, mint az emberek között lenni
szokott . Itt nem a magától érthetődő „tehát” történik, hanem a
rendkívüli „pedig”. Nem a bosszúálló igazság, hanem a megbocsátó szeretet lép érvénybe.
A tékozló fiú előtt egy olyan Atya áll, aki Fián hajtotta végre az ítéletet. A
nagybetűs Fia lett az elvetett, megátkozott, kivetett, elítélt.
De nem
csak hogy nem bűnteti meg fiát, hanem meg is jutalmazza. Az ajándék az új ruha,
a gyűrű, a sarú és a hízlalt tulok. Erre is igaz: amit szem nem látott, fűl nem
hallott és emberi szív meg nem gondolt azt készítette Isten az őt szeretőknek.
Mielőtt
magukkal az ajándékokkal foglalkoznánk, először figyeljünk a gyöngéd
szeretetre, amivel ezeket az ajándékokat átadja. Először megígéri, mert először
Isten nekünk is csak megígéri az ajándékait. Mert az atya, miután a fia
elmondja a bűnvallást nem néz bánatosan a szemébe. Nem csóválgatja a fejét és
nem mondja: ejnye-bejnye, hogy tudtál ide jutni, hogy tudtál így elbukni? Azt
se mondja: mondd el bővebben, hogy is történt mindez? Minden megjegyzéstől,
kérdésektől megkíméli a fiát. Milyen kegyelmes az Úr! A fiát nem annak
nyomorúságán át nézi, hanem az ő szeretetén és irgalmán át.
A
különös az, hogy az ajándékoknál először nem a fiához szól, hanem a szolgákhoz.
A szolgák itt szerepelnek először a történetben. Miért? Szükség van rájuk?
Igen. Mert ha az atya az ajándékokról direkt a fiúnak beszélt volna, az pont
olyan lett volna, mint amikor egy sötét pincéből kilépünk a vakító napsütésbe
és az valósággal megvakít minket. Ezért ilyenkor egy napszemüveget teszünk fel,
hogy lassanként hozzászokjunk a fényhez. Úgyanez történik itt lelki értelemben.
Az atya a fiú tekintetét a szolgákra irányítja, mielőtt megkapná az ajándékokat.
Először nekik beszél az üdvösségről, és velük tudatja azt.
De az
ajándékokat mégis a fiú kapja. És ez is figyelemre méltó. Mert a normális az
lenne, hogy az ajándékot az atyja kapjon. Hát nem úgy szokott lenni, hogy ha
valaki egy hosszú útról megérkezik, az ajándékot hoz a családtagok számára? Ez
az atya is megérdemelte volna, hogy az örökségből egy pici részt ajándékként
visszakapjon. Hát ekkora örökség után nem érdemelt volna meg egy kis
figyelmességet? De a fiú az idegenben mindent felemésztett. A vagyonból semmi
sem maradt, csak a keserű emlékek. Ő nem tud ajándékot adni, ezért az atyja ad
neki ajándékot. Mintha ez a fiú érdemes lenne a jutalomra.
Az is
különös, hogy az ajándékokat nem az idegenben kapja meg. Nem kap hízott tulkot,
amikor az éhségtől korgott a gyomra. Eleibe se küldött semmit amikor félúton
volt. Nem, ezt az atya nem teszi a gyermekével. De nem teszi a mi Atyánk sem,
egyetlen gyermekével sem. Az ajándékok csak a bűnvallás után jöhetnek. Nem a
bűnvallás miatt, mintha ezzel kiérdemelnénk, hanem a bűnvallás után kapunk
ajándékokat. Mert Isten ajándékait nem a bűnvallásért kapjuk. A bűnvallás sem
érdemszerző cselekedet, hanem az is csak ajándék és kegyelem.
Mindennek
rendelt ideje van, mondja a prédikátor. Az új életet csak az kapja meg, aki
letette a régit. A feltámadás csak halál után lehetséges. Talán sok ember azt
kérdezi: miért nem kaptam én ilyen ajándékokat, amiket ez a fiú kapott? De
először tegyük fel a kérdést: voltam már koldus az én Atyám előtt? Az
üdvösségnek megvan a maga útja és nem lehet állomásokat kikerülni, átugrani.
Sok ember szeretné a megváltás ajándékát, de nem akarja a bűnvallást. Akarjuk a
kegyelmet élvezni, de meg akarunk maradni a bűnben.
A
tékozlő fiú mielőtt az ajándékokat megkapta volna, már megismerte bűneit.
Miután pedig megismerte bűneit, megszerette Megváltóját is. A Káté nem
véletlenül írja le, hogy e vigasztalással boldogul élhessek és hallhassak három
dolgot kell tudnunk: hogy milyen nagy az én bűnöm és nyomorúságom, hogy mimódon
váltatom meg minden bűnömtől és nyomorúságomtól, és hogy milyen hálaadással
tartozom Istennek e megváltásért. Ezeket nem lehet elválasztani egymástól., sem
a sorrendet nem lehet felcserélni. Mind a három egyetlen forrásból származik.
A
kegyelem három dologra tanít meg: hogy ki vagyok én, hogy kicsoda számomra
Isten Jézus Krisztusban és hogy kivé kell én legyek Isten kegyelme által. A
három szorosan egymáshoz tartozik: nincs bűnismeret a megváltás ismerete nélkül
és nincs hálaadás sem a megváltás ismerete nélkül. Ez pont úgy van, mint amikor
egy beteg elmegy az orvoshoz.Az orvos elmondja, hogy miben szenved a beteg,
elmondja nyomorúságát. De utána nem küldi el, hanem következik a terápia s a
gyógyulás után azt is elmondja az orvos, hogyan kell élni, hogy a gyógyulás tartós
maradhasson.
Az atya
tehát az ajándékokat egy tékozló fiúnak adja át, miután az megismerte
nyomorúságát, de megismerte Megváltóját is, és elhatározta, hogy ezután hálából
az atyjának fog szolgálni. Honnan látjuk meg, hogy ő megismerte Megváltóját?
Egy korábbi részben utaltuk arra, hogy mit jelentett, hogy ki tudta mondani:
atyám!
De itt
azt látjuk, hogy őbenne megvan a hit, remény, szeretet hármasa is. Mert ő hisz.
Hitben teszi meg az útat a messzi vidékről hazáig. Ez a hit viszi őt atyja elé.
Nem a józan ész, hisz az kétségbeesésbe vitte volna. Azt diktálta volna, hogy
meg fogja kapni megérdemelt bűntetését. De ő hisz atyjában, hogy atyja vissza
fogja fogadni őt. De ott van benne a remény, hogy még minden rendbe jöhet az
életében. De ott van a szeretet is, hisz ezt nem lehetett hideg szívvel
elmondani. Az ajándékok így jutnak el hozzá, a bűnvalláson keresztül, a hiten,
reményen, szereteten át.
Most
pedig lássuk az ajándékokat . Nem kevesebb, mint négy ajándékot kap. Először is a tiszta ruha. A ruha az, ami
befedezi az embert. Az atyja nem akarja tovább látni fia rongyait. Nem akarja
látni a bűn nyomait, hanem az üdvösség ruháját, amibe fiát felöltöztette.
A ruhán kívül gyűrüt is kap, ez a gyűrű annak a jele,
hogy az atyja vagyona felett szabadon rendelkezik. Annak a jele, hogy ő már nem
béres, hanem fiú. A béresnek nem volt gyűrűje, a gyűrüt a fiú, az örökös
viselhette.
Aztán a sarú, a cipő. A szolgák abban az időben mezítláb
jártak, de a fiúnak jár a cipő. Végül a hízlalt tulok, ami szintén annak a
jele, hogy az atyja visszafogadta. Ó, milyen nehéz lehett a fiúnak ezeket az
ajándékokat elfogadni. Levetni a mocskos ruháit és felöltözni az újba, a
múltnak jeleit mind a szemétbe dobni. Az újját odanyújtani, hogy ráhúzzák a
gyűrűt. S lábára is engedni felhúzni a sarut.
Nem könnyű ajándékot elfogadni, mert az ember
természetében benne van, hogy mi mindent ki akarunk érdemelni, mindenért meg
akarunk dolgozni,, nincs bennünk alázat az elfogadásra. Még annyit sem tehet,
hogy ő vegye fel a ruhát s ő húzza fel újjára a gyűrűt és lábaira a sarut. Azt
is a szolgák teszik. De nem, ő semmit sem tehet, mi semmit se tehetünk az
üdvösségünkért.
És ki adja át az ajándékokat? Hát ki más, mint az atyja.
Ő adta át a vagyon rá eső részét is, s most az ajándékokat is. Ez a kéz a Jézus
átszegzett keze. Mert itt ő a fontos, ezeknek az ajándékoknak az adója,
ajándékozója. Ez nem más, mit Jézus Krisztus, aki gazdag lévén szegénnyé lett,
hogy mi az ő szegénysége által meggazdagodjunk. Meggazdagodjunk mindazzal, amit
tökéletes engedelmességével és áldozatával szerzett meg nekünk. Ha
megfigyeljük, a Kátéban is sokszor együtt találkozunk e két szóval: Krisztus és
jótéteményei, Krisztus nincs jótéteményei nélkül. Aki Krisztust ismeri, az
ismeri az ő jótéteményeit is.
Milyen ajándékok ezek? Ezek féltve őrzött ajándékok. Az
atya őrizte ezeket a fia számára. Ezek készen állottak fia számára. Nem akkor
kellett hirtelen előkészítse őket. A borjú ott volt az istállóban, a ruha, a
gyűrű, a sarú is el voltak már készítve.
Aztán ezek olyan ajándékok, amiket el kell fogadni, el
kell sajátítani. Mert a tékozló fiú parafrazálva Pétert mondhatta volna: az én
kezemre soha nem húzol gyűrűt, lábamra sarut, én a ruhát nem fogadom el, és a
hízlalt tulokból való lakoma sem kell nekem. Ezeket az ajándékokat el kell
fogadni, a gyűrűt hordozni kell, a ruhát is, a sarut is, a lakomához le kell
ülni.
S harmadsorban ezek az ajándékok alkalmassá teszik a fiút
az atyai házban való szolgálatra. Ezek nélkül nem lehet, rongyokban, mezítláb,
éhesen nem lehet szolgálni. Ennak a szolgálatnak megvan a maga méltósága.Ezek
nem luxusajándékok, hanem hasznos és szükséges ajándékok. Ő pont azt kapja, amire
szüksége van, és azonnal tud így szolgálni atyjának. Mi is ezt kapjuk, legyünk
hálásak érte.
3 Nap A vígasság Luk.15.23b
Együnk most, mondja az atya az ajándékok átadása után. Ez
egy különös mondat. Ez pont az ellenkezője annak, amit várnánk. A magától
érthetődő az lenne: bűntessük meg őt. Sőt, a halálos ítélet is következhetne,
hisz a paradicsomban elhangzott: amely napon eszel a fának gyümölcséből, meg
fogsz halni. A fiú evett a tiltott gyümölcsökből és ezért meg kellett volna
halnia. De a halálos ítélet helyett azt hallja: együnk.
Hogy meglepődhetett ezen! Az evangélium különben
minden meglepő a számunkra. Hisz ő nagyon jól tudta, hogy mit érdemelt, nagyon
jól tudta, hogy mekkorát vétkezett és ezért senki mást nem hibáztathatott,
egyes-egyedül csak magát. Őt már a halál szele meg is legyintette ott a disznók
vályújánál, amikor azt mondta: éhen fogok halni. És most nem a halált kapja,
hanem az eledelt.
Ez a fiú
nagyon is tudatában volt annak, hogy halált érdemelt, de életet kapott. De
tudjuk, hogy ezt a halált valaki el kellett szenvedje, de ezt a nagybetűs Fiú
tette meg. Ezt Pál később úgy fogalmazza meg: aki bűnt nem ismert, bűnné tette
értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk őbenne.
Az, hogy
ehetnek, az nem a fiú érdeme, hanem az atyáé. Én azért jöttem, hogy életük
legyen és bővölködjenek, mondta Jézus. (Ján.1O,1O) Mekkora szeretet ,
elképzelhetetlen szeretet, önfeláldozó szeretet s mindez azért, hogy a tékozló
fiúk és leányok élhessenek, ne haljanak meg, ne vesszenek el.
Ebben az
evésben ott van az atya egyre növekvő szeretete fia iránt. Látjuk itt a
kegyelem munkáját, ami egyre tovább viszi. Először a kegyelem elszakítja őt a
disznók vályújától, aztán megajándékozza, s majd mondja neki: együnk és
vígadjunk. Ez nem felesleges luxus, hanem szükséges a bűnös számára. Hisz a fiú
ott térdel még mozdulatlanul s az atyja kell ezért kimozdítsa őt. A bűnös,
amikor megtapasztalja a kegyelmet, elküldené az Urat, mint Péter: eredj el
tőlem, mert én bűnös ember vagyok. A gadaraiak is kérték Jézust, hogy menjen el
vidékükről. Az atya megelőzi ezt, hogy a fiú visszautasítsa a meghívást, azzal
hogy szinte parancsolja: együnk és vigadjunk.
A fiú
végső soron enni akart, hisz erre emlékezett a disznók vályújánál, hogy
atyjának házánál még a béresek is bővölködtek az eledelben. De ő ott azt is
mondta: tégy olyanná, mint a béreseid közül egy, vagyis dolgozni akart az
ételért. De nem kell dolgoznia, mert az atyja hívja őt az asztalhoz. Az atyja
tudta, hogy a fiának ételre van szüksége, mintha azt mondta volna: fiam, hát én
tudom, hogy te éhes vagy, ezért gyertek és együnk.
A fiúnak
is nekünk is meg kall tanulni, hogy mi nem azért kapunk kenyeret, mert
megérdemeljük, vagy meg tudunk dolgozni érte, hanem egyedül azért, mert van egy
kegyelmes atyánk. Mi egyedül azért élhetünk, mert az Atya mindet elkészített.
A
második kívánsága az atyának: vígadjunk. Végső soron ez mindennek a célja, ez
az ajándékoknak, kegyelemnek a végső célja, amiben a fiú eddig részesült: hogy
öröm és vigasság legyen. Mert a megváltás nem a végső dolog, amit az Úr akar,
hanem hogy a megváltást kövesse a hálaadás. Nem a kegyelem az utolsó, a
kegyelem csak eszköz, út az öröm és vígasság felé. Ez az a végső cél, amit az
Úr az övéivel el akar érni. És ez meg is történik, elkezdtek vígadni. Ez az
utolsó, amit erről a fiúról olvasunk ebben a példázatban, hogy vígadott az
atyjával és a szolgákkal.
Mégis
az, hogy ez a fiú vígadott, ez egy csoda. Nem kevesebb, mint egy isteni csoda.
Ő vígad, az ó-ember halála felett. Ő boldog azért, mert régi életének már vége
van.Vége van a tékozlásnak, a paráznákkal való dorbézolásnak, az atyja
gyűlölésének. De nem csak az ó-ember halála felett vígadozik, hanem az új-ember
megelevenítése felett is. Annak, hogy újra fiú, hogy új ruhát, gyűrűt, sarut
kapott, hogy új életet kezdhetett.
A
vígasság csak akkor kezdődhet, amikor az Atya az üdvösséget a négy ajándékban
odaajándékozza tékozló fiainak. És miután a szolgák ezt átadják. Miután a fiú
ezeket az ajándékokat elfogadta, kezdődhet a vígasság.
Ez a
vígasság végül is az Atya ajándéka. Ő bocsátja azt mindenki rendelkezésére. Ő
tett meg mindet ezért, ő fogadta vissza fiát, ő ölelte és csókolta meg, ő halmozta
el ajándékokkal. Mindenért ő fizetett meg. Ő adta a ruhát, gyűrűt, sarut,
hizlalt tulkot.
Az Atya
boldog, de az Atya nem akar egyedül boldog lenni. A boldogságba, a vígasságba be akar venni
minket. És elkezdtek vígadni. Micsoda pillanat lehetett, annyi szomorúság,
annyi nyomorúság, a disznók vályúja után. És ez tiszta öröm, igazi öröm. Nem
olyan, mint amikor a paráznákkal vígadott, a barátokkal, az atyja vagyonának
tékozlása közben. Ez más öröm. Ez csodálatos, belső öröm. Ez az öröm a menny
előíze már itt ezen a földön. És ez az öröm a miénk lehet..
4 Nap A szolgák Text. Luk.15,22-28
Ha ezt a példázatot nem az Úr Jézus mondta volna el, ha
ez egy emberi elbeszélés lenne, akkor egészen másképpen íródott volna meg.
Először is, ami a dolgok lefolyását illeti, az atya és a fia között. Már eddig
láttuk: mennyire másképp viselkedik ez az atya a földi apákhoz viszonyítva.
Ez az atya nem várja meg míg fia hazaér, hanem eleibe
szalad. Nem akkor öleli meg, amikor már elmondta bűnvallását és abbéli
szándékát, hogy újat akar kezdeni. Mi, földi apák, szülők úgy teszünk, hogy
megvárjuk, míg gyermekünk kimondja, hogy soha többé nem teszem ezt, fáj hogy
ezt tettem, nagyon sajnálom a történteket.
De ha ha ezt a példázatot ember találta volna ki, akkor
az üdvözlés és az ajándékok kiosztásánál befejeződne. De nem fejeződik be,
hanem hét versen át beszél Jézus a szolgákról, akik az atya házában vannak. A
szolgák, akikre mi egyáltalán nem szoktunk figyelni, amikor ezt a példázatot
magyarázzuk. Mintha ők nem is lennének, mintha itt csak az atya és fiai
lennének. De Jézus beszél a szolgákról és nem csak ebben a példázatában.
Lássuk hát, hogy kik ezek a szolgák és mit tesznek?
Először is ezek a szolgák már az előző két példázatban is szerepelnek.
Mindhárom példázat Jézusról szól: a pásztor, az asszony és az atya is őt
példázza. Mindháromban addig keres, amíg nem találja meg az elveszettet.
Mindhárom példázatban ott van az elveszett bűnös: először a juh, azután a pénz,
a drahma, majd pedig a tékozló fiú képében. Ők mind vissza kell kerüljenek a
közösséghez, a kilenvvenkilenc juhhoz, a többi kilenc drahmához illetve a
háznéphez. Mindhárom példázatban összehívás van: a pásztor összehívja a
barátait, a szomszédait, az asszony a barátnőit és a szomszédasszonyait. Amikor
pedig a tékozló fiú hazakerül, az atya a szolgákat hívja össze és mondja nekik:
vígadjunk, mert íme ez az én fiam meghalt és feltámadott, elveszett és
megtaláltatott. Tehát a közösség, barátok, barátnők, szomszédok és szolgák
formájában mindenütt jelen van. Kik ezek a szolgák?
Erre nem válaszolhatunk másképp, mint: a Krisztus igaz
egyháza. Ők a diadalmaskodó egyház, de a küzdő egyház is. Az első két
példázatban ott látjuk a győzedelmes egyházat, hisz öröm van a mennyben
egyetlen megtérő bűnös felett. Az első két példázat a diadalmaskodó egyházra
irányítja a figyelmünket, a harmadik példázat pedig a földi, a küzdő egyházra,
amiben ott van a szolgák hiábavaló szolgálata is. Hisz az egyik szolga hiába
fordul a nagyobbik fiú felé, hogy hívja őt a vígasságba, az megharagszik és nem
akar bemenni.. Ezt mindnyájan ismerjük, Isten szolgái harcát a földön. Ismerik
ezt a harcot a keménység és közömbösség ellen. Sőt még azt is, hogy bizonyosan
lesznek olyanok, akiket megpróbálnak behívni, amikor ők csak jót akartak,
amikor az embereket Istenhez akarták hívni, de azok nem jöttek be, hanem
ehelyett haragusznak. A harag nem nekik, hanem az Atyának szól, de ezt a
szolgák érzik, tapasztalják meg. A szolgákon töltik ki az Atya elleni haragot.
Ezt tapasztalják meg a szolgák, ezt tapasztalja meg a küzdő egyház ezen a
földön. A küzdő és diadalmaskodó egyház elválaszthatatlan egymástól, itt lenn
küzd, ott fenn része van a diadalban.
Háromszor is szó van arról, hogy ezek a szolgák mit
tesznek. Először is mit tesznek az atya iránt? Majd , hogy mit tesznek a
két testvér felé. És ebben egy közös vonás van. Engedelmeskednek az atya
akaratának. Nekik már nincs saját akaratuk, azt halálba adták. Hisz őket
megragadta, eszközzé tette az atya szent akarata és hívása.
Egy egy
csoda, hisz a világban az a jellemző, hogy mindenki a saját akaratát akarja
érvényesíteni. Ők épp abban különböznek a világ fiaitól, hogy a saját
akaratukat megfeszítették, megtagadták, kárnak és szemétnek ítélték. Rájuk már
nincs hatással a tömeg akarata., az emberek véleménye. Ők már meg vannak
szabadítva az ördög hatalmától és akaratától. Ők a saját akaratukat alávetették
az Isten akaratának. Ez eggyé teszi az Isten szolgáit. Lerontja még a
felekezeti választófalakat is.
Őket már
a Szentlélek vezeti, aki bennük lakozik és bennük munkálkodik. Ők már az Isten
parancsában gyönyörködnek, abban lelik legnagyobb örömüket, hogy teljesíthetik
az Isten akaratát. Ők ezt nem kényszerből, hanem önként, örömmel, hitből
teszik.
S az
atya négy dolgot kér tőlük és ők ezt minden ellentmondás nélkül azonnal
teljesítik. Hozzák az új ruhát, a gyűrűt, a sarut, és levágják a hízott tulkot.
Egy szóval se mondanak ellent, egy percet se várnak, azonnal és pontosan azt
teszik, amit az atya kér tőlük.
A
második fontos dolog, amit ezekről a szolgákról el lehet mondani, hogy részt
vesznek a tékozló fiú életének a helyreállításában. Ők egy adott ponton
elkezdenek dolgozni a tékozló fiú életének helyreállításán. A Káté ezt
gyönyörűen így fogalmazza meg: a szentek közösségében a többi tagok javára és
üdvösségére készséggel és örömmel szolgálnak. Milyen nagy dolog, ha valakiben a
szolgálat lelke van. Mert természettől fogva mi azt szeretjük, hogy nekünk
szolgáljanak. De mivel szolgálunk? Azzal, amit az Atya bocsát rendelkezésünkre.
Ezek a
szolgák tehát végzik a munkájukat, a tékozló fiú életében. Új, tiszta ruhát
adnak rá, gyűrűt húznak az újjára, sarut a lábára és levágják a hízlalt tulkot.
Ezt nem a fiú kérte, hanem az atya. Ők az atyának, Isten dicsőségéért
szolgálnak. Ők nem a fiúra néznek, hisz ha rá néztek volna, akkor semmit se
tettek volna érte de ők mindent az atyáért tesznek. Azért szolgálnak, mert az
atya parancsolja ezt. Nem azért szolgálnak, mert a fiú megérdemelné.
Gondoljuk
meg, hogy mi is történik itt. Ezek a szolgák először is tanúi a fiú
nyomorúságának, elesettségének, de erre semmit sem mondanak. Nem kommentálnak,
nem tesznek gúnyos megjegyzéseket. Ők csak teszik azt, amit az atya mond nekik.
Először is le kell vessék a mocskos, piszkos ruhát, amiben a fiú megérkezett. A
tékozló ott áll mezítelenségében előttük. Megismerik őt a legnyomorúltabb
állapotában. Aztán fel kell húzzák a gyűrűt és a sarut, oda kell ültessék az
elkészített asztalhoz. Mindent ők tesznek, a fiú semmit se kell tegyen. Ez a
kegyelmből, hit által való élet. Ez az Isten szent akarata szerinti élet.
Ezek a
szolgák le kell hajoljanak a fiú mocskos lábaihoz, ahogy egykor a Mesterük is
tette, amikor lehajolt tanítványai lábaihoz. Igen, ott vannak együtt a
nyomorúságában, de ott vannak az ő megújult állapotában, helyreállított
életében is. Ez a szentek közössége, együtt a nyomorúságban és együtt a
megváltásban, a hálaadásban.
De ezek
a szolgák szolgálnak a nagyobbik fiú felé is. Neki is bizonyságot tesznek
arról, amit láttak és hallottak, ahogy azt János írja az ő levelében. Hogy úgy
mondjam, Krisztust hirdetik az ő irgalmát és kegyelmét. A nagyobbik fiú a
mezőről tért épp haza, hallotta a zenét, a vígasságot s az egyik szolgát
magához hívta és megkérdezte, hogy mi akar ez lenni? Mire az elmondta neki,
hogy a testvére jött meg, s az tyja levágatta a hízott tulkot.
Ez egy
elég hiányos bizonyságtétel, hisz az első három ajándékról, a ruháról,
gyűrűről, sarúról teljesen elfeledkezik. Csak a hízott tulok levágásáról
beszél.Ilyen gyarló a mi bizonyságtételünk is, de nem baj. Csak épp legyen,
csak épp ne maradjon el. Csak épp ne hallgassuk el az igét. Csak épp tegyünk
bizonyságot az embereknek Krisztusról. Mert ez nagyon hiányzik a mi életünkben.
Olyan keveset beszélünk az Atya szeretetéről az elveszetteknek. Milyen keveset
mondunk el abból, amit az Úr értünk tett.
De azt
is mondhatná valaki: és ha minket senki sem kérdez, ha minket nem hívnak oda,
mint ezt a szolgát a nagyobbik fiú, akkor miért beszéljünk? Hát az Atyáért és
az elveszettekért. Akkor is bizonyságot kell tenni, ha azt nem kérik tőlünk. Itt kérték, de miért? Azért, mert hallotta a
zenét, hallotta a vígasságot.
Ó, bár csak olyan lenne az örömünk, az életünk hogy az
tudna másokban kérdéseket ébreszteni. Bárcsak úgy tudnánk egy kísértésben
megállni, hogy megkérdeznék tőlünk: hogy tudtál győzedelmeskedni? Bár csak úgy
tudnánk megállni egy koporsó mellett, hogy megkérdeznék: hogy tudtál ennyire
megvigasztalódni?
És végül: ez a bizonyságtétel, amit a szolga elmondott,
nem talált kedvező fogadtatásra. A nagyobbik fiú reakciója az, hogy
megharagudott és nem akart bemenni. De ez ne riasszon el minket. Ezt még az Úr
Jézus Krisztus is átélte, és a szolga nem lehet nagyobb az ő Mesterénél. Itt a
válasz a szolga bizonyságtételére: harag és elfordulás.
De ez így történt más szolgák életében is. Nem így
történt ez István vértanú, a többi vértanú életében? De igen, mégis van itt egy
vigasztalás. Miután a szolga csődöt mond, maga az atya megy a fiát kérlelni. Az
atya átveszi a szolga fájdalmát és munkáját.
S ez a szolga nem panaszkodik, nem sajnáltatja magát, nem
mondja: hát ezt kellett én megérejem? Hát ez kapom az őszinte bizonyságtételemért?
Nem, ő egyszerűen elvégzi a munkáját s atöbbit az atyjára bízza.
Itt állnak előttünk ezek a szolgák, mint akik
engedelmeskednek, mint akik részt vesznek a tékozló fiú életének a
helyreállításában, mint akiknek a bizonyságtételét visszautasítják. De ők
emiatt nem panaszkodnak, hisz tudják, hogy munkájuk nem hiaábavaló az Úrban.
5 Nap A megkeményedés Text. Luk.15,25-3O
A tékozló fiúról szóló példázatunk utolsó három részében
figyelmünket a nagyobbik fiú felé fordítjuk, úgy ahogy róla a példázatban szó
van. Az Úr Jézus róla is beszél. Először a 11-ik versben arról szól, hogy két
fiú volt s a végén hét versben van szó a második, a nagyobbik fiúról is.
Ezért szokták azt is mondani, hogy ebben a példázatban tulajdonképpen két
tékozló fiú van. Úgy van, ahogy a Róm.3,12 mondja: mindnyájan elhajlottak,
vlamennyien haszontalanokká lettek.
Itt most azt látjuk meg, hogy hogyan hajolt el, hogy lett
haszontalanná a nagyobbik fiú. Itt ez lepleződik le és ezt hogy lelepleződik
szeretném nagyon aláhúzni. Ezt a leleplezést nem ő végzi el, hanem ő
lepleződik le. Kiderül, hogy olyan indulatok vannak benne, amiket még ő maga
sem gondolt és amit se a testvére, se a szolgák nem féltételeztek volna róla.
Itt lelepleződik a nagyobbik fiú bűne és nyomorúsága. Ki
gondolta volna azt erről a fiúról, aki maga az engedelmesség példaképe, de a
szorgalom, erkölcsösség, becsületesség mintája is. Még abban is példakép, hogy
ő évek óta hűségesen szolgál az atyjának, soha egy parancsolatát át nem hágta,
soha nem kapott egy kecskefiat sem, s ez ellen soha nem lázadt fel. S hogy
megveti a bűnt: ez a te fiad, aki paráznákkal emésztette fel vagyonod. Nekem
nincs közöm egy ilyen züllötthöz, mint ez a te fiad. De ez a fiú most
lelepleződik.
Mert ez a fiú más, mint amilyennek gondoltuk volna. De
ezzel a fiúval mi már nagyon sokszor találkoztunk, csak ott farizeusnak és
írástudónak van nevezve. Jézus jajt mond ezekre az emberekre, meszelt síroknak
nevezi őket , ami kívülről szépnek tűnik, de belül tele vannak rothadással és
tisztátalansággal. Hisz ez a fiú és a farizeusok, írástudók ikertestvérek. Ezt
a példázatot pont nekik címezi, nekik mondja el Jézus. A tékozló fiúban a
bűnösök, a vámszedők, parázna nők jelennek meg, a nagyobbik fiúban pedig a
farizeusok és írástudók.
Milyen bűn lepleződik le ebben a fiúban? Mi rosszat
cselekedett? Ki tud róla rosszat mondani? Hol olvasunk erről? Érdekes,
hogy az atya egyetlen szóval sem mond ellent a nagyobbik fiúnak. Nem
mondja, hogy amit elmondott, az nem lenne igaz. Mi akkor a bűne mégis ennek a
fiúnak?
Hát először is a hamis Isten-kép, amit alkotott magának. És
ez nem kis baj. Ez az ember egyik legnagyobb nyomorúsága, hogy a maga képére és
hasonlatosságára alkosson istent magának. Ezt látjuk már a pusztában vándorló
népnél is, akik felszólítják Áront: készíts nekünk istent! Az ember mindig ezt
csinálja: istent alkot magának, aki neki tetszik, neki passzol. A nagyobbik fiú
is ezt csinálta annyi éven át. Ő egy olyan Istent képzel el, aki rettenetesen
megbűnteti a bűnt. De nem tud egy olyan Istent elképzelni, aki a bűnt
megbocsátja. Ő csak egy bosszúálló Istent, egy eltaszító Istent tud csak
elképzelni, nem tud egy elébe szaladó, átölelő, megcsókoló Istent elképzelni.
Egy ilyen Istent képzelt el, ő aki annyi éven át mellette élt s a legközelebb
volt hozzá.
De most,
amikor a szolga elmondja, hogy az atyja levágatta a hízlalt tulkot, most hogy
kiderül, hogy ki is az ő atyja valójában, nem tudja ezt az atyát elfogadni. Ez
egyszerűen nem lehet az ő atyja. Szerinte az atyja nem lehet ilyen. Nem is
tudja atyjának nevezni.
De hány
ilyen ember van ma is, aki hamis Isten-képpel jár még a hívő emberek között is,
akik a maguk képére és hasonlatosságára képzelik el Istent. Úgy képzelik el,
hogy Isten kell hozzájuk igazodjon és nem ők Istenhez.
A
második bűn, hogy többé nem akar atyjának szolgálni. Nem ismeri el többé
annak, akinek neki engedelmeskednie kell. Nyílván mindarról tudott,
hogy a testvére kikérte a vagyont és arról is, hogy mit tett az idegenben.
Arról is tudott, hogy a testvére haza fog térni, hisz ő mindenkor az atyjával
volt és az atyja mindent megosztott vele. Ismerte az atyja fájdalmát, hogy
mennyire hiányzott neki a fia és azt azt is, hogy mennyire várta őt haza. Ő azt
is tudta, hogy melyik nap fog a testvére megérkezni, ezért is van az, hogy amikor
a szolga elmondja, hogy a testvére megjött, nem mondja: ó, az lehetetlen! Sőt,
megharagszik, hogy amit ő jól tudott, az most bekövetkezett. Nem akar bemenni,
sztrájkba lépett. Nem akarta üdvözölni, megölelni testvérét, együtt örülni
vele.
A harmadik bűn a szeretet teljes hiánya. És ez a
szeretet nem csak most hiányzik belőle, hanem mindig is hiányzott az életéből.
Ez abból is kiderül, hogy azt mondja: annyi év óta szolgálok neked. Miféle
szeretet az, ami ezzel dicsekszik, ami ezt felszámolja? És annyi éve? Hát ha
szeretünk valakit, akkor nem számoljuk, hogy mennyi ideje szolgáljuk őt. Jábób
14 évet szolgált Rákhelért és ez csak pár napnak tűnt neki, mert annyira
szerette őt. És ez az „annyi éve” azt mutatja, hogy ez nem szeretetből való
szolgálat volt.
És a másik: soha egy parancsolatodat át nem hágtam. Pedig
Istennek csak egy parancsa van és ez a szeretet parancsa. És ő ezt folymatosan
áthágta. Nem csak hogy nem szeret, hanem valósággal gyűlöl. Gyűlöli az atyját
és a testvérét. Szemére hányja az atyjának, hogy soha egy kecskefiat sem adott.
Milyen szeretet az, ami felró ilyesmit? Milyen szeretet az, ami fizetségre
vágyik, ami azt akarja, hogy viszonozzák: nem adtál!
Azt mondja, hogy ő sohasem vígadhatott a barátaival. Hát
ott nincs is öröm, ahol szeretet nincs. És milyen barátokkal akart vígadni? Nem
szól egy szót sem arról, hogy az atyjával, testvérével vagy a szolgákkal
szeretett volna vígadni, hanem a barátokkal akarta a vígadozást. Ő az atyja
házán kívül akart vígadni, az atyja nélkül akart vígadni, pont úgy akart
vígadni, mint a testvére. Most lepleződik le, hogy pont azt akarta volna tenni,
amit a testvére tett, az idegenben, barátokkal vígadni. Ő nagyon elszólja
magát, amikor azt mondja, hogy testvére az atyja vagyonát a parázna nőkkel, ő
pedig a barátokkal akarta volna elkölteni.
Erről a fiúról lehull az álarc, a meszelt sír megnyílik
és a bűzös tetemek meglátszanak. Az ó-ember kibújik a zsákból és kiderül az,
amit a Káté olyan keményen, de olyan igazán mond: hajlandó vagyok Isten és a
felebararátom gyűlölésére.
Az utolsó kérdés, hogy miként lepleződött le, hogy ki is
ez a fiú valójában? Erre az egyetlen lehetséges válasz: az ige által. A szolga
igehirdetése, bizonyságtétele által történik meg ez. Eddig mindent sikerült
tökéletesen lepleznie, álcáznia. Nem lepleződött le az atyja által, a testvére
által, de most lelepleződik a szolga szavai által. Erre lesz haragos.
Az ige húzza ki a szelepet és jön ki belőle a gonosz gőz.
Ésaiás próféta azt mondja, hogy Isten igéje nem tér vissza üresen, itt sem tér
vissza, mert leleplezi a nagyobbik fiú nyomorúságát. Az ige beléhasított. A
testvéred hazajött. Mert ő nem akarta, hogy hazajöjjön, ő gyűlölte a testvérét
és belevágott az, hogy az atyja levágatta a hízlalt tulkot, mert ő nem ilyen
atyát képzelt el.
Ő ellene mond az igének és az ige leleplezi őt és az ő
romlott szívének gondolatait nyilvánvalóvá teszi. Az ige döntésre viszi és ő
úgy dönt, hogy nem akar bemenni.
Az atya mindezt nagyon jól tudta a nagyobbik fiáról és
mégis házában tartotta. Mekkora kegyelem ez. És kegyelem az, hogy most az ige
mindezt a nyomorúságot, bűnt leleplezi a fiában. Mert ezután az atyja őt is
keresni fogja, kérlelni, hogy bemenjen. A lehetőség a változásra ott áll előtte
is. S most már csak rajta múlik, hogy élni fog-e vele?
6 Nap A kérlelés Text.Luk.15,28b
A múlt alkalommal elkezdtünk foglalkozni a nagyobbik
fiúval, láttuk hogy miként lepleződik le, hogy mi volt a szívében.
Ma a kérleléssel foglalkozunk, amikor az atya kimegy a
nagyobbik fiához, hogy kérlelje a fiát a bejövetelre. Az atyának ez a reagálása
a haragvó fiú felé egy csoda, a kegyelem csodája. De először azt kell
meglátnunk, hogy miként jutott el az atya erre a kegyelmes reagálásra. És ekkor
megint ez a szolga jön elénk, aki ott a mezőn beszámolt a nagyobbik fiúnak
mindarról, ami történt. Ez a szolga volt az oka ennek, hogy az atya kiment,
hogy fiát kérlelje. Mert a szolgáról, miután a szolgálatát ott a mezőn
elvégezte, semmit se hallunk. Ezek után azt olvassuk, hogy az atya ment ki a
fiához, hogy kérlelje őt. De ha megpróbáljuk elképzelni az eseményeket, akkor
rájövünk, hogy az kellett történjen, hogy ez a szolga visszajött a
mezőről és mindenről beszámolt az atyának, mármint arról, hogy a nagyobbik fia
megharagudott és nem akar bejönni, tehát mégis végzett még egy szolgálatot.
Mert az atya azután mehetett ki a mezőre, miután a szolga neki mindenről
beszámolt, ami ott a mezőn történt.
Ha egy picit megvizsgáljuk ezt a szolgát, aki a nagyobbik
fiúval a mezőről hazajövet találkozott, akkor három dolog tűnik fel számunkra.
S ezek már a nagybetűs Szolgának, Jézus Krisztusnak a jellemvonásai.
Az első dolog, ami feltűnik, hogy a szolga azt mondja:
atyád levágta a hízott tulkot. A mi bibliafordításainkban úgy szerepel, hogy
levágatta, de vannak olyan bibliafordítások is, amelyikben úgy áll: levágta. Ez
első hallásra nem helyes. Hisz nem az atya vágta le a tulkot, ő csak a
parancsot adta erre. A tulajdonképpeni munkát a szolgák végezték el. De a
szolga nem azt mondja: mi vágtuk le a hízott tulkot, ő azt mondja: atyád vágta
le. Ez az, amikor egy szolga a dicsőséget Istennek adja. Ezt tette Jézus is,
bár ő végezte el a munkát, bár ő szenvedte el a kereszt kínját, mégis minden
dicsőséget az Atyjának adott. A szenvedésben az Atyára mutatott, mindig neki
adott dicsőséget.
De ez a szolga az önmegtagadásban is Jézus Krisztusra
hasonlít. Mert mi történik, amikor bizonyságtételére a harag és a
visszautasítás a válasz? Mert így is válaszolhatott volna: miért húztad fel az
orrod? Én csak a tényeket mondtam el neked, erre nem kellett volna
megharagudnod. Ő nem fizet gonosszal a gonoszért. Ő egyszerűen hallgat. De nem
is mond le a nagyobbik fiúról, nem ijed meg tőle és nem azt mondja: hát
tulajdonképpen igazad van. Én jóllehet ezt elmondtam neked, de én sem értek
egyet az atyáddal. Nem, ő ilyet nem mond. Ő hallgat. És elmondta az igazságot
és ezzel befejezte. Ő nem haragszik, de nem is mond le a nagyobbik fiúról.
De van
még egy csodálatos tulajdonsága ennek a szolgának, ami Jézus Krisztusra
mutat és ez az, hogy teljesen átadja magát az Atyának. Ő nem marad a mezőn, nem
marad a fiúnál, hanem visszatér az atyához és neki mond el mindent.
Mintha azt mondaná: én semmit se tudtam elérni a
fiadnál, de menj te ki hozzá, hisz te mindenható vagy! Én nem tudtam behozni őt a
vigasságba, de te meg tudod ezt tenni. Vedd át tőlem azt, amit én nem tudok
megtenni, légy te az utolsó. Ebben is hasonlít Jézus Krisztusra, mert róla azt
írja Péter apostol, hogy hagyta az igazságosan ítélőre. Ebben a szolgában
krisztusi lelkület van. Micsoda példa ez a szolga a mi számunkra!
Most a kérlelés tárgya a negyobbik fiú lesz.
Hozzá jön az atya, hozzá jön Krisztus és kérleli őt. Ez csoda, a legnagyobb
csoda, amit a Szentírás nekünk is újra és újra hirdet. Hogy Krisztus keresi az
elveszettet, hogy megtartsa azt. Az ember általában a vele egy szinten, vagy
nála magasabb szinten állók társaságát keresi, de Jézus elhagyta a mennyet,
hogy keresse a lenn levőket, az elveszetteket. Keresi ezt a fiút az ő
haragjában, lázadásában. Keresi ezt a fiút is a hét bűnében, mint ahogy kereste
a kisebbiket is.
És ő keresi mind a kettőt, az egyiket a disznók
vályújánál, a másikat pedig a mezőn. Mert ez a nagyobbik fiú is tele van
bűnnel: lázad atyja ellen, tele van keserűséggel és haraggal, gyűlöli a
testvérét. Mert az ő szíve se az atyához húz, hanem a barátaihoz, ahogy a
testvére szíve húzott a parázna nőkhöz. Ő az atyja vagyonát a barátokkal akarja
elvígadni, az atyja házán kívül. Az ő szíve se az atyjához vonzódik, hanem a
barátokhoz. A kisebbik fiú követelte a vagyon rá eső részét, a nagyobbik
követeli a kecskefiat. Ő nem hálás az atyja iránt, hanem követel tőle. A
kisebbik is várta a vidék polgárától az eledelt, a disznók őrzéséért, most a
nagyobbik fiú is várja munkája megjutalmazását.
Ez a fiú megszégyeníti az atyját a szolgák előtt a
haragjával, megkeményedésével. De nem csak az apját bántotta ezzel a
magatartásával, hanem a testvérét s magát a szolgát is. Ő mindenkiben szétver
mindent. Milyen rettenetes szavak ezek a zene és vigasság közepette. Teljes
ellentét van a között , ami az atyai házban és ami a mezőn történik. Szinte azt
mondhatnánk, hogy a nagyobbik fiú káromkodik.
Látjuk, hogy ez a fiú sem érdemel semmit, semmi sincs
benne, ami az üdvösséget kiérdemelné. Ő is csak kegyelemből, Jézus által
üdvözülhet, aki nem akarja őt sem a halálban, a haragban hagyni, hanem azt
akarja, hogy megtérjen és éljen. Ő sem reménykedhet másban, mint abban a
Krisztusban, aki érette is meghalt a golgotai kereszten.
Ezt a nagyobbik fiút az dühíti fel, hogy az atyja keresi
az elveszettet, hogy az atyja a testvérét megölelte és megcsókolta és
ajándékokkal halmozta el. De most ő is azt tapasztalja meg, hogy az atyja
meglátogatja őt ebben a nyomorúlt állapotában, felkeresi őt is a sírjában, hogy
őt is megelevenítse. Már a harmadik alkalommal, hisz bár a példázatban az nincs
benne, de el tudjuk képzelni, hogy azon a napon, amikor a kisebbik fiú
hazatért, kérte őt, hogy maradjon otthon, de ő csak azért is kiment a mezőre.
Aztán hivogatta őt a szolga által a mezőn, de ő már kétszer negatív választ
adott. Most harmadszor megkeresi őt maga az atya, ő megy ki hozzá, hogy
kérlelje.
Micsoda hűség és kitartás az atya részéről. Az atya
kimegy egy olyan fiúhoz, aki nyilvánosan becsmérelte őt a szolga előtt, azért
hogy az ő beleegyezése nélkül visszafogadta a testvérét, hogy ő kimaradt azz
egészből, hogy rá úgymond nem volt szükség. Hisz mindent a szolgák
végeztek, ő nem is volt jelen. Ez a fiú meg van sértve az önérzetében. Ez a fiú
önmagát imádja, az ő megsértett énjét. És ő ebben meg is akar maradni. Lesz,
ami lesz.
Mennyire ismerős ez a megbotránkozó egyháztagok
hatalmas serege, mert nem azt a lelkészt választották, akit ő akart, a
segélyből nem kapta azt a részt, amire ő vágyott s mert a lelkész úgymond
sértegette őt a prédikációban, mert szerinte kiprédikálta őt. S
mekkora gyülekezete van ennek a fiúnak a mi híveink között is.
De az
Atya, Jézus Krisztus mindenek ellenére hívja őt. Az Atya kimegy az ilyen
fiakhoz, ez önmagában is csoda, hisz az atya ott kellett hagyja az ünnepet,
amit ő maga szervezett. Az atya otthagyta az ünnepet, amikor hallotta, hogy az
egyik gyermeke még kinn van, nem akar bemenni.
Az atya nem úgy jön ki, ahogy a fiú
megérdemelné, haraggal keserűséggel, hanem kérleli őt. Az atyában nincs harag,
nincs szemrehányás, csak kérlelés. A nagyobbik fiúnak se kell bocsánatot kérni
ahhoz, hogy az ünnepre bejöhessen, itt is látjuk, hogy az üdvösség munkájában
nem az ember az első, hanem Jézus Krisztus. Ők semmit se tudnak tenni, semmit
se tudnak kérni, hiszen ők halottak. Minden halott bennük, a szeretetük, a
szolgálatuk, az engedelmességük, minden halott, minden elveszett. De jön a
Feltámadott.
Kérlelte őt és nem szidta. Nem szabott elébe
feltételeket. Krisztus mindig imádkozott Atyjához, de soha nem kért valamit egy
bűnös embertől. Itt az eredeti szövegben a „parakalein” szó található, amit Pál
is használ: mintha Isten kérne mi általunk. Ez azt jelenti, hogy maga a
Szentlélek kérlelte ezt a fiút. A szolga szavai után, most jön az Atyának a
Lelke, mind a kettő szólongatja, kérleli, hogy jöjjön be az ünnepre.
De miért részesül ebben a meg nem érdemelt kegyelemben?
Miért megy ki az atya az ünnepből, hogy kérlelje őt? Hát azért, mert ezt a
bűntetést, amit ez a fiú is el kellett volna szenvedjen, az Atya szenvedte el
Jézus Krisztusban. Ő a mezőn, a városon kívül kellett az Atyától elhagyatva
szenvedjen és meghaljon. Ezért szalad a kisebbik fia elé, ezért csókolja meg,
ezért árasztja el ajándékaival, ezért megy ki a nagyobbik után s ezt nem
lehetett másképp, csak Jézus Krisztus szenvedése, halála által. Ő kiment azért,
hogy mi bemehessünk az ünnepbe, bemehessünk az új életbe.
Mi ezt ajándékba kapjuk, de ő ezért nagyon drága árat
fizetett. Aki ezt megérti, az átadja magát neki, az meghódol előtte, az bemegy
az ünnepre. A kérdés csak az, hogy mi megértettük-e és bemegyünk-e?
7 Nap A parancs Úrvacsoraosztásra Text.Luk.15,31-32
Végére jutottunk ennek a sorozatnak, végére jutottunk
ennek az áldott hétnek, most pedig itt állunk a megterített asztal előtt, ahova
a mi Atyánk, maga az Úr Jézus Krisztus vár minket. Hadd szóljunk még utoljára
erről a csodálatos példázatról.
Különös, hogy mindazt, ami a mezőn lezajlik, mindazt amit
a nagyobbik fiú az atya és a szolga tesz és mond, zene kíséri. Ebben a
példázatban a zene nem kis szerepet játszik. Mert a zene az atya parancsára
szólal meg. Ő mondta: örvendezzünk és vígadjunk. És azután olvassuk: és
elkezdtek vígadni. Itt a szolgák , az atya szolgái szolgáltatják a zenét. Olyan
hangosan muzsikálnak, hogy az messzire elhallatszik, egészen a mezőig. Hisz a
nagyobbik fiú a mezőn hallja meg a zenét.
A zenének itt egy olyan szerepe van, amire mi nem is
gondolnánk. A zene hallatán teszi fel a kérdést a nagyobbik fiú a szolgának,
hogy mi akar ez lenni? Mire a szolga válaszol: a te testvéred jött meg és atyád
levágta a hízlalt tulkot, mivelhogy egészségben nyerte őt vissza. Itt a zene
nem kisebb szerepet kap, mint hogy alkalmat és lehetőséget ad az evangélium
hirdetésére.
És ez a zenélés nem marad abba, akkor sem, amikor a
nagyobbik fiú megharagszik és nem akar bemenni, vagyis nem engedelmeskedik az
evangéliumnak. Az evangélium zenéje tovább zeng. Akkor is szól a zene, amikor
az atya otthagyja az ünnepet és kimegy a nagyobbik fiúhoz. Akkor is szól,
amikor a nagyobbik fiú megharagszik és nem akar bemenni. A görög nyelvben ez a
két szó szerepel:”szimfoniai en choroi” amely szavakat mi is így mondjuk
magyarul, szimfónia és kórus. És most az atyai hivogató, kérlelő szavait is
szimfónia és kórus kíséri.. Az evangélium hirdetésének és az evangelium
hirdetését kísérő éneklésnek, zenének soha nem szakad vége. Ebben a példázatban
az utolsó szó a zenéé.
A mi utolsó bizonyságtételünkben az atya szavaival
foglalkozunk, amiket az imént felolvastam: fiam, te mindenkor velem vagy és
mindenem a tiéd. Vigadnod és örülnöd kellene hát, hogy a te testvéred meghalt
és feltámadott, elveszett és megtaláltatott. Ez az utolsó ebben a példázatban,
ami egy parancs: vigadnod és örülnöd kellene, amit így is mondhatunk, vigadj és
örülj. Most erről a parancsról beszélgessünk és három dolgot mondjunk el
róla.
Ez a parancs felszólítás a testvérrel való közösségre. Az
első dolog, hogy aki azt mondaná: elvégre ez nem is egy parancs, hisz csak
azt mondja: kellene, úgy illene, úgy állna jól. De ha az eredeti szöveget
megvizsgáljuk, akkor itt az „edei” szóval találkozunk, amit mi a legjobban a
muszáj szavunkkal tudunk visszaadni. Ezzel ezt a fiút az atyja bevonja
egy közösségbe, azt is mondhatnánk, a Szentháromság Isten közösségébe. Neked is
vigadoznod kellene, ahogy én a testvéred és a szolgák vigadoznak. Krisztus
magát is bevonta ebbe a szent „muszáj”-ba. Már 12 éves korában azt mondja:
nekem az én Atyám dolgaiban kell foglalatoskodnom. S ugyanezt a szót használja,
mint amivel itt is találkozunk.
De ugyanez a szó van akkor is, amikor Krisztus jelent a
szenvedéseit: az Ember Fiának sokat kell szenvedni. Jézus többször is mondja,
hogy mindazoknak, amik felőle megírattak be kell teljesedniük.
Jézus tökéletes engedelmességgel engedelmeskedett ennek a
szent „kell”-nek. És most ugyanezt kéri fiaitól is. Nekik is azt kell tenni,
amit ő parancsolt, nem azt kell tegyék, ami nekik tetszik, hanem amit ő akar.
Jézus többször is mondja, hogy mindannak, amik felőle megírattak, be kell
teljesedniük. Az ember tagadja meg magát és vegye fel az ő keresztjét.
Mit kell pontosan a fiúnak tenni? Örvendezned és vígadnod
kellene. De nem az atyai házon kívül, ahogy a kisebbik tette a messzi vidéken,
és nem a barátokkal, az atyai házon kívül, ahogy a nagyobbik fiú is akarta
volna tenni. Nem úgy kell örülni, hogy azzal felemésszük az atya vagyonát,
felemésszük a saját egészségünket, ez az öröm és vigasság azért van, mert a
tékozló fiú hazatért, mert a testvér részesült az atya kegyelmében és
szeretetében. Ez az öröm egészen más, ez az atyai házban való öröm és vígasság.
Ha az eredeti szöveget megnézzük, akkor az öröm
szava”charenei” tulajdonképpen üdvözlést, köszöntést jelent. Ezt a szót
használja Gábriel angyal Mária köszöntésekor. Üdvözlégy! Ezzel azt akarja
mondani az atya: neked most be kellene jönni az atyai házba és köszönteni
kellene a testvéred. Örömmel kezet kellene rázni a testvéreddel.
De a nagyobbik fiú most erre képtelen, illetve képes
lehetne, de ő ezt nem akarja. Nem csak azért, mert nem ért egyet azzal, amit az
atya testvérével tett, hanem a társaságért sem, akik ott vigadoznak. Mert
kikből áll ez a társaság? Ott van például a szolga, az aki neki elmondta, hogy
mi történt, akinek szavára ő dühbe gurult. Most ő ezzel a szolgával együtt
ünnepeljen? Hisz akkor be kell ismerje, hogy nem volt igaza. Ez a fiú nem tud
leszállni a magas lóról, nem tud egyenlővé lenni a testvérével, aki most az
atyai házban viígadozik. Ahhoz, hogy örvendezni és vigadni tudjon, meg kellne
tagadnia magát. Meg kellene térjen, meg kellene öldökölje az ó-emberét, meg
kellene elevenítse az új-emberét, ahogy azt a Káténk szépen tanítja.
De van itt még más is az atyai házban, akivel ő nem akar
együtt lenni, és ez nem más mint az öccse, aki az ő haragjának, dühének,
bemenni nem akarásának az oka. Hát hogy örvendezzen ő ezzel az emberrel? És
valóban, őket egy egész világ választja már el egymástól. A nagyobbik fiú rossz
dolgokat mond a testvéréről: paráznákkal emésztette fel a vagyont. A kisebbik
fiú egy rossz szót se mond a bátyjáról. A nagyobbik fiú tiltakozik az atyja
ellen, az öccse pedig térdepel előtte. A nagyobbik messze felette képzeli magát
testvérének, és a szolgáknak, az öccse méltatlannak tartja magát, hogy az atyja
fiának neveztessék. Csak olyan akar lenni, mint a béresek. A nagyobbik fiú
mindenkit kritizál, az öccsét, az atyját, az öccse azonban csak önmagát
kritizálja. Ő csak magáról beszél és erről is csak ennyit mond: vétkeztem, nem
vagyok méltó. A nagyobbik fiú követel: adj kecskefiat, az öccse azt mondja:
semmit sem érdemlek, legfeljebb lehessek béresed. A nagyobbik fiú nem akar
bemenni, az öccse a legnagyobb ajándéknak tartja, hogy bemehet. A nagyobbik fiú
sorolja az érdemeit: annyi éve szolgálok, soha egy parancsodat át nem hágtam,
az öccse sorolja a bűneit, vétkeztem az ég ellen és te ellened.
A nagyobbik fiú elfelé
akar menni az atyai háztól, az öccse pedig felettébb örül annak, hogy végre
otthon lehet az atyai házban. A nagyobbik fiú most akar a barátokkal lenni, az
öccse búcsút intett a messzi vidéken a barátoknak. A nagyobbik fiú jutalmat
akar, az öccse semmit se akar, csak azt, hogy végre az atyjával lehessen. Ezért
nem tudnak ők egy helyen örülni és vigadni.
Azt is látjuk, hogy Isten útja sokszor a lehetetlenségen
át vezet. E fiú számára lehetetlen az, hogy bemenjen, hogy örvendjen és
vigadjon, épp úgy mint a gazdag ifjú számára, Jézus ekkor ezt mondta: az
embereknél lehetetlen az Isten országába való bemenetel, de nem lehetetlen az Istennél.
Az atya két fiát egyformává akarja tenni. Hisz egyformák voltak akkor, amikor a
vagyont köztük elosztotta. Egyformává tette abban, hogy mindkettő számára
lelepleződött, hogy milyen nyomorúltak, de most egyenlővé akarja tenni őket az
örömben és vigasságban is. Azt akarja, hogy egyek legyenek az igében, a
kegyelemben, a szentek közösségében.
De van itt még valaki, akivel a nagyobbik fiú nem tud
vigadni és ez az atya. Az az atya, aki ellen ő most lázad. Pedig az atya
állandóan keresi vele a kapcsolatot. Mindig ő szólítja meg, de ő újra és újra
megszakítja ezt a kapcsolatot, újra és újra kijelenti, hogy ő nem akar az
atyjával közösségben lenni.
Mit tesz mindezek után az atya? Hogy válaszol erre a
kitörésre, erre a haragra? Hát először is hallgatással. Akkor is hallgat, amikor ez a fiú nem is
szólítja meg, annyit se tud kimondani: atyám!
Nem mondja: meg se szólítottál, ajtóstól törtél be a
házba, hanem csendesen azt mondja: fiam! Ez különös és meg nem érdemelt
megszólítás ebben a pillanatban. Hisz a nagyobbik fiú egy megengedhetetlen
magatartást tanúsított az apja iránt. Ezzel aláásta az apja tekintélyét. De az
atyja erre nem reagál. Azt se hányja szemére, hogy fellázadt az ellen, hogy ő
levágatta a hízott tulkot. Arra a vádra se válaszol, hogy: nekem nem adtál egy
kecskefiat sem. A szeretet mindent elfedez. Az atya hallgatása sokatmondó.
Hallgat az ő szerelmében, mondja Sofóniás próféta.
De azért az atya szól itt a mezőn, a házhoz közeledve a
fiához, mégpedig szinte észrevétlenül, finoman, tapintatosan. Kijavítja azt,
amit a fia mondott. Az első korrekció maga a hallgatás, amiről az imént
szóltunk. De
utána szól is: fiam! Te nem neveztél engem atyádnak, de én én fiamnak nevezlek
téged. Azt is kijavítja”ez a te fiad” és azt mondja: „ a te tesvéred meghalt és
feltámadott”. Te megtagadtad a vele való közösséget, de én nem tagadom meg a
veletek való közösséget. Azt is kiigazítja, hogy a „szolgáltam” arra: „te
mindig velem vagy”. Azt is kiigazítja .”annyi év óta” arra, hogy:”mindig”. Az
atya az évek helyett örökkévalóságról beszél.
De azt
is kiigazítja :”soha nem adtál egy kecskefiat” arra, hogy:”mindenem a tiéd”. És
azt is kiigazítja: „a te fiad paráznákkal emésztette fel a vagyonodat”
arra,hogy „halott és elveszett”. Az atya mindenben szépen kiigazítja fiát,
minden hibáját kiköszörűli. Mindent elmond nagy szeretettel, nagyon finoman,
tapintatosan itt a mezőn.
És végül
az atya valósággal udvarol fiának szintén itt a mezőn. Ahogy udvarol a kisebbik
fiának is, hisz mindent ő tett lehetővé számára. Várta vissza és ajándékokkal
halmozta el. De mindent megtesz a nagyobbik fiú érdekében is, aki szintén
semmit se érdemel. Ő megfizetett a nagyobbik fiú bűnéért is. Ahogy megnyitotta
szívét és ajtaját a kisebbik fiú előtt, úgy nyitja meg szívét és ajtaját a
nagyobbik fiú előtt is. Ezt az ajtót kívülről senki se tudja megnyitni. A
kisebbik fiú elé odafutott, a nagyobb fiú esetében utána futott. Mindkét fiú
előtt nyitott ajtó állt. És mindkét fiú estében az ajtó és a fiúk között ott
áll az Atya és Jézus Krisztus.
Mindkét
esetben az ajtót egy átszegzett kéz nyitotta meg, ami oda volt szegezve a
Golgotán az átokfára. Annak a keze volt ez, aki kívül került az Atya
szeretetén, akinek kiáltania kellett: én Istenem, én Istenem, miért hagytál el
engemet? Ez a kéz nyúl most ki a nagyobbik fiú után, hogy őt is visszavezesse
az atyai házba, amit testben soha nem hagyott el, de amiben lélekben soha nem
volt benne.
És
elhangzik az utolsó szó ebben a példázatban: örülnöd és vigadnod kellene. Az
utolsó szó az atyáé? Vajon meg fog-e alázkodni a fiú? Be fog-e jönni? Vagy
megmarad a nem akarásban és az ajtó egyszer be fog záratni? Élni fog-e az
utolsó eséllyel?
Tudjuk,
hogy ez a példázat is azért van és nem az a fontos, hogy ő bement-e, hanem,
hogy mi bemegyünk-e? Minden ember felismerheti magát ebben a példázatban, akár
a kisebbik, akár a nagyobbik fiúban. Boldog az, aki akár kisebbik, akár
nagyobbik fiúként bemegy és örökre ott lesz, ott marad az atyai házban.
(Ezen igehirdetési sorozatot J.J.Poort Vader, ik heb
gezondigd című könyve gondolatainak felhasználásával készítettem)
Lőrincz Istvá
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése