Tanulságos igék a Jelenések
könyvéről 16
Text.”Templomot nem láttam
abban, , mert az Úr, a mindenható Isten és a Bárány annak temploma, Isten
dicsősége megvilágosítja azt és annak lámpása a Bárány. És nem megy be abba
semmi tisztátalan, hanem csak azok, akik beírattak az élet könyvébe, ami a
Bárányé.”(Jel.21,22-23.27)
Az évi pihenőszabadságot
az emberek nagyon különböző módon töltik el. Sokan úgy töltik el, hogy otthon
maradnak, sokat alusznak, pihennek ágyukban, egyszerűen élvezik, hogy nem kell
munkába menni. Mások azonban elutaznak, kirándulnak, meglátogatnak egy
országot, egy szép vidéket, ősi várost. Ilyenkor végigsétálnak annak utcáin,
megcsodálják az évszázados építészeti remekműveket: egy gótikus stílusban épült
templomot, egy barokk palotát. Ilyenkor az ember gondolatban visszamegy a
régmúltba, próbálja elképzelni, hogyan is élhettek századokkal ezelőtt az
emberek.
Itt Jánosnak is megadatik,
hogy végigsétáljon egy város utcáin, de ez a város nem ősrégi, hanem vadonatúj.
Ez a város a jövő városa, egy olyan város, ahol aranyutcák és gyöngykapuk
vannak. Ezt a várost közülünk még senki sem látta, de az ige segít abban, hogy
el tudjuk képzelni, hogy miként néz ki. János ezt megláthatta a Pátmósz
szigetén és pontos leírást ad róla. Nyilván a valóság mindig szebb, mint a
leírás, így van ez ezzel a várossal is.
Ebben a városban különös
dolgokat lehet megfigyelni. Először is, nincs benne templom. Amikor ezt János
látja, nem talál szavakat ennek elmondására. Érzi, hogy minden földi kép kevés,
nem tudja kifejezni annak szépségét. Különös az is, hogy azt írja le, ami nincs
és nem azt, ami van. Nincs halál, nincs kiáltás, gyász, fájdalom, fáradtság. A
bűnnek minden nyoma eltűnik.
De a legkülönösebb, hogy
ebben a városban nincs templom sem. Hogy létezik ez? Hisz Jeruzsálem
elképzelhetetlen a temploma nélkül, mint ahogy mi sem tudunk elképzelni sem
falut, sem várost templom nélkül. A templomok általában a települések központi
részén, egy dombra épülnek, hogy minél láthatóbbak, s magas tornyaik uralják a
település képét. Persze az elmúlt rendszerben voltak olyan újonnan létesített
települések, ahol nem volt templom, de ez egy nagyon szomorú dolog volt és
fájdalmas volt a hívő emberek számára.
Az a tény, hogy az új
Jeruzsálemben nincs templom, az felettébb különös és érdekes, hisz mi azt
gondolnánk, hogy ez az egész város egy nagy templom, ahol százszázalékos a
templomlátogatás. Ezt János is így képzelte el, s ezért számára is hatalmas
meglepetés, hogy nem lát benne templomot. Hisz Jeruzsálem a templom városa
volt, az a hely, amit maga az Úr választott, hogy ott lakozzon. A zsoltárok nem
győznek dics-himuszokat zengedezni a templom szépségéről és dicsőségéről. Az
Ószövetség embere számára az egész év kiemelkedő eseménye az volt, hogy
felmehetett az Úr templomába. Isten gyermekei ma is így vannak, alig várják a
vasárnapot, hogy újra indulhassanak a templomba.
Miért nem lesz templom a
mennyei Jeruzsálemben?Azért, mert a templom is a múlandó dolgok közé tartozik
és előre mutat az örökkévaló ünnepre. Templomra csak itt a földön van szükség,
létének értelme nem önmagában van, csak itt van létezésének értelme, mégpedig
az, hogy benne az emberek összegyűlhessenek, Isten igéjét hallgassák,
imádkozzanak és énekeljenek. De ott már nem lesz szükség templomra, mint ahogy
lelkészekre sem lesz szükség.
Ennek a városnak a mindene
maga az Úr lesz és a Bárány. Tulajdonképpen az egész menny egy nagy templom
lesz és egy örök vasárnap. Nem lesz egy külön hely, egy erre a célra
elkülönített épület, egy meghatározott idő az Isten szolgálatára, mert minden
időben Isten magasztalása fog történni. Ebben a városban az Isten dicsősége fog
világítani., ezért Napra és Holdra se lesz ott szükség.
Az új Jeruzsálem már nem
függ a teremtett fénytől. a Nap és Hold is feleslegesekké válnak, mert Isten
dicsősége fog ragyogni. Mindent beragyog az Úr és a Bárány dicsősége, az igazság
napja, a világ világossága. A pusztai vándorlás idején ez a dicsőség a tűz és
felhőoszlopban ragyogott fel és vezette a népet a Kánaán felé. Ez Isten
jelenlétének látható jele volt.
Ez a dicsőség az
Újszövetségben testté lett Jézus Krisztusban, mi láttuk ezt a dicsőséget, mert
közöttünk lakozott, mondja János az ő evangéliumában. Ez a dicsőség ma is
látszik, mindenek előtt akkor, amikor egy bűnös ember újjászületik, amikor
valakinek az életében Isten munkája nyilvánvalóvá vlik. A Szentírásban sok emberről
olvassuk, hogy látszott rajtuk az Isten dicsősége, Mózes orcája ragyogott,
Isten orcája olyan volt, mint egy angyalé. A nagy kérdés, hogy mit sugároz a mi
életünk, meglátszik-e benne az Isten dicsősége?
Kik lesznek ennek a
városnak a lakosai, a polgárai? Ez számunkra is egy fontos kérdés, mert földi
vándorlásunk itt előbb-utóbb véget ér, a földi falvainkat és városainkat mind
itt fogjuk hagyni. Nincs itt maradandó városunk, mondja a Zsidókhoz írt levél.
Ki léphet be ebbe a városba? Különös, hogy először itt is azt mondja el az
apostol, hogy ki nem lesz ott. Nem mehet oda be semmi tisztátalan, az új
Jeruzsálem egy tiszta város. De hát akkor végső soron senki se léphetne be,
mert mi mindnyájan tisztátalanok vagyunk, utálatosságot cselekvő emberek. A válasz
erre a kérdésre tehát az:senki.
De hát akkor ez város
üresen fog maradni? Nem, mert a városnak lesznek lakói, mégpedig azok, akik
beírattak az élet könyvébe, ami a Bárányé. De kik a Bárányéi? Hát azok, , akik
tudják ugyan, hogy ők tisztátalanok, de azt is tudják, hogy Jézus vére megmosta
őket, tisztára mosta őket. Ebbe a városba nem a mi érdemeink, cselekedeteink
alapján megyünk be, hanem a Bárány Jézus vére által.
A kérdés csak az, hogy
érezzük-e tisztátalanságunkat, fájnak-e undok bűneink, jövünk-e a Bárányhoz,
hogy drága vérével minket is tisztára mosson? Amikor ezt megtesszük, egy
mennyei kéz a mi nevünket is beírja az élet könyvébe, amit onnan már senki ki
nem törülhet. Akkor majd mi is megláthatjuk ezt a csodálatos várost és annak
örökké boldog lakói lehetünk. Micsoda öröm ezt már most tudni, ennek előre
örvendezni.
Javasolt cím:Templom nélküli város Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése