Tanulságos igék a Római
levélről 5
Text. „Vagy azt gondolod, ó ember, aki elítéled azokat,
akik ilyeneket tesznek,, holott magad is azokat cselekszed, hogy te elkerülöd
Isten ítéletét?” (Róm.2,3)
Ó
emeber! Kétszer hangzik el ez a kiáltás, már a fejezet elején. A Római
gyülekezettel való párbeszéd kezdődik itt el éspedig elég felfokozott hangon.
De miről is van itt szó? A megelőző fejezetben Pál a pogányságot írta le, az
érzéki embert s egy olyan sötét képet festett, hogy már sötétebbet nem is
festhetett volna. Isten haragja nyilván van minden gonoszság ellen, Isten adta
őket gonosz kívánságokra, hallottuk.
De van szabadulás, van
megváltás az elveszettek számára is. Ami most az apostolt foglalkoztatja az,
hogy vannak olyanok, akik azt gondolják és mondják is magukról, hogy ők nem
elveszettek, ezért nekik nincs is szükségük Szabadítóra és a szabadításra
sem.Ezek pedig maguk a zsidók, a választott nép.
Az teszi ezt a fejezetet
olyan szenvedélyes hangúvá, hogy vannak olyan emberek, akik azt gondolják, hogy
velük minden rendben van, nekik nincs szükségük a kegyelemre, megváltásra. Ez
az egész fejezet egy nagy küzdelem Izraelért, akinek nem kell a Magváltó.Ezért
kiáltja többször is Pál: ó ember!Ó ember!
Vigyázzunk, hogy nehogy
egy kézlegyintéssel intézzük el ezt a fejezetet, mondván hogy mi nem vagyunk
zsidók és ezért ez minket nem érint, nem érdekel.. Mert itt rólunk van szó. Mert
mi, ha a „pogány” szót kimondjuk, olyanokra gondolunk, akiknek semmi köze sincs
Istenhez, akik nem járnak templomba, nem olvasnak Bibliát, de amikor a
Bibliában zsidókról van szó, az épp minket jelent, akik járunk templomba,
Bibliát olvasunk. Itt arról van szó, hogy a templomba járó, Bibliát olvasó
embereknek éppúgy szükségük van a kegyelemre, a megváltásra, mint a
pogányoknak. Az evangélium Istennek ereje, nem csak a pogányok, hanem a zsidók,
nem csak a templomkerülők, hanem a templomba járók megtartására is.
A zsidók és a zsidó nép
nyomorúsága éppen az volt, hogy ők elítéltek másokat, akiket lenéztek és
megvetettek. S közben elfelejtették azt, hogy ők is meg fognak ítéltetni. Mert
itt Pál egy viselkedést, magatartást ítél el, azt amikor valaki azt gondolja
magáról: én jobb, hívőbb vagyok másoknál. Ez olyan lesz, mint a bumeráng, ami
visszatér ahhoz, aki eldobta és menthetetlenül megsebesítheti.
De akkor semmi különbség
nincs zsidó és pogány, templomba járó és templomkerülő között? Akkor mindegy,
hogy mit teszünk, mit hiszünk? De igen,
van különbség a tékozló fiú és nagyobbik testvére között, de ez nem érdem. Nem
érdem az, ha valaki gyerekkorától Istennek szolgál, aki imádkozik, él az
úrvacsorával, nem élt kicsapongó életet. Ez nem érdem, amivel dicsekedni
lehetne. Pál erre azt mondja: mindez Isten kimondhatatlan jósága, kegyelme, ez
minket megtérésre kell indítson. De semmiképpen sem érdem, amiben bízni lehet,
ami
Persze minket zavar itt
picit, hogy Pál úgymond egybemos templomba járót és templomkerülőt, de abban
igenis egyek vagyunk, hogy Isten mind a kettőt meg fogja ítélni. Ő mindenkinek
megfizet cselekedete szerint. Az ítélet napján mindenkitől megkérdezik: mit
cselekedtél? S ezen a napon mindkét oldalon nagy meglepetések lesznek. Lesznek
olyanok, akik itt a világ fiainak számítottak, , de őszinte és becsületes
életet folytattak, a rájuk bízott javakkal hűséggel sáfárkodtak, tiszta volt a
házasságuk, példamutató életet folytattak. Ezek csodálkozni fognak, mert a Bíró
jobb keze felől fognak állni. De lesznek sajnos olyanok is, akik itt Isten
gyermekei közé számíttattak és mégis híjával találtatnak az ítéletkor.
A kérdés: mi lesz veled az
utolsó napon? Ne ringasd magad hamis biztonságban. Ne utasítsd el a mentő
kezet. Az utolsó ítéletben az lesz a Bíránk, aki most Megmentőnk akar lenni.
Mert itt van egy nehéz kérdés: hogyan lehet ezt a kijelentést, miszerint Isten minket
a cselekedeteink alapján fog megítélni, összeegyeztetni azzal, amit majd később
mond Pál, hogy kegyelemből, hit által igazulunk meg és nem cselekedetek által? Mindkét
igazság kérlelhetetlenül ott áll egymás mellett. Sokszor a kettőt megpróbálták
egymással kijátszani, vagy az egyiket félre tenni s csak a másikat
hangsúlyozni. De nem lehet. Itt egy olyan látszólag ellentmondásosnak tűnő
kettősségről van szó, amivel a Szentírásban még sokszor találkozunk. Ezeket
sokszor nem értjük, de mindkettőt el kell fogadni, és tudni, hogy a kettő
egyszerre igaz.
Amit ebből meg kell
értenünk, hogy Isten kegyelme nem egy olcsó kegyelem. Aki a kegyelmet
elfogadta, annak az élete megváltozik, az a tettek embere lesz,az teljes
erejével azon lesz, hogy cselekedje azt, amit Isten kér tőle. Zsidónak,
keresztyénnek lenni végső soron óriási felelősséget jelent. Van ebben a
fejezetben egy félelmetes ige: miattatok káromoltatik az Isten neve a pogányok
között. Az, hogy mi Isten gyermekei vagyunk, templomba járunk azt jelenti, hogy
Isten minket sóvá és világossággá akar tenni ebben a világban. Csak mélységes
szégyennel gondolhatunk azokra a bűnökre, amiket nem a világ fiai, hanem mi
követtünk el.
Az hogy a zsidó körül van
metélve, mi meg vagyunk keresztelve teljesen megüresedhet, ha nem töltjük meg
azt tartalommal, ha mi erre csak büszkén hivatkozunk, vagy épp tétlenségünket
és felelőtlenségünket akarjuk ezzel igazolni. Akkor ezek semmit nem használnak
nekünk. Van olyan keresztyénség, ami csak formaság, ami csak máz, amiből úgy
kifolyik az ige, mint a kosárból a víz. Van látszatkeresztyénség, formalizmus,
ami teljességgel megüresedett, ami semmit sem használ.
Ez a fejezet olyan, mint a
templomok tornyán levő kakas, ami arra figyelmeztet, hogy Péter háromszor
megtagadta az Urat, s nincs mivel dicsekednie. Nekünk sincs mivel, hisz mi is
sokszor épp cselekedeteinkkel tagadtuk meg őt. Péter azon az éjszakán azt
kellett meglássa, amit nekünk is meg kell látnunk: nem élhetünk érdemeinkből,
csak Isten kegyelméből és bocsánatából. A pogány is ebből él, de a zsidó sem élhet
másból, a templomkerülőnek és a templomba járónak egyaránt ez a reménysége. Ha
vettük a kegyelmet, az látszodjék meg életünkön. Ne tegyük Isten kegyelmét
hiábavalóvá a mi életünkben. Ezt Isten Szentlelke a mi életünkben is
elvégezheti.
Javasolt cím: ilyen a keresztyénségünk? Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése