„Hasonló a mennyek országa a
királyhoz, aki menyegzőt készített fiának. Elküldte szolgáit, hogy
hivatalosokat meghívják a menyegzőre, de azok nem akartak elmenni.”(Mát.
22,1-2)
Az
evangélium azt jelenti, hogy Isten ad valamit az embernek, hogy tesz valamit az
emberért. Mert nem mi vagyunk a kezdeményezők, nem mi vagyunk a középpontban,
hanem Isten, az amit ő ad nekünk és ő tesz értünk.
Mi emberek gyakran
feltesszük a kérdést: de hát tesz Isten valamit értünk, hisz mi csak pici
porszemek vagyunk ebben a nagy teremtett világban? A példázatok úgy mutatják be
Istent, a menny és a föld Teremtőjét, mint aki személy szerint ismer minket,
néven szólít és jobban szeret minket, mint ahogy mi szeretjük magunkat. Isten
ajándékozó, örömöt, boldogságot ajándékozó Úr. Ezt a példázatunk menyegzőhöz
hasonlítja. Ő egy ünnepi lakomát készít a mi számunkra. Mi ehhez hasonlót nem
tudunk szervezni, a miénk e melett múlandó és semmi. Mi nem tudunk az
életünknek célt, értelmet, jelentést és tartalmat adni. Amit mi tudunk tenni,
azt előbb-utóbb elnyeli a halál, megsemmisülésre van ítélve. Ez a példázat
azonban azt mondja el, hogy Isten örök boldogságra teremtett minket. Ő egy
olyan menyegzőt készített, ahol a halálnak, szenvedésnek a gonosznak nincs mit
keresnie. Isten azt akarja, hogy mi vele és egymással boldog közösségben
éljünk. Ez a közösség már itt a földön elkezdődik. Az Úr Jézus földi életének
utolsó estéjén egy valóságos közösségbe, vacsorára hívta meg az övéit. Az
úrvacsorában mi az Istennel és egymással való csodálatos közösséget éljük meg.
Életünk eme dicsőséges
célját és értelmét Isten a követei, szolgái által adja tudtunkra. Isten ezt már
az Ószövetségben kijelentette prófétái által, ami aztán az Újszövetségben Jézus
Krisztusban ragyog fel előttünk. Nem mondhatja senki, hogy ő ezt nem tudja
felfogni és megérteni, hisz Isten olyan világosan és egyszerűen mondja el, hogy
még a kisgyermek is megértheti.
De Isten nem csak hogy
elmondja ezt nekünk, hanem ugyanakkor egy személyes döntésre szólít fel és azt
mondja: gyere el erre a ngyszerű alkalomra. Mindaz, amit az egész Szentírás
hirdet egyetlen szóban így foglalható össze: jöjjetek. Ragadjátok meg azt a nagy
lehetőséget és célt, amire Isten elhívott titeket. Isten nem erőszakolja ezt ránk.
Nekünk kell a meghívást elfogadni, nekünk kell elindulni, nekünk kell a
menyegzőre eljönni. Isten nem bábuként, tárgyként kezel minket, hanem olyan személyekként, akiknek
felelősségünk van. Ő úgy adja nekünk a szeretetét, hogy arra nekünk válaszolni
kell. Válaszolni kell azzal a hittel, amit szintén ő ajándékozott nekünk, azzal
az engedelmességgel, amit ő munkál ki bennünk.
Lássuk, hogy mi lesz az
Isten szeretetteljes hívásával? Az, ami itt történik, egyszerűen döbbenetes.
Jézus itt nyilván a maga tapasuztalatairól beszél, arról hogy miként fogadta
népe az ő hívását. Mit tesznek a meghívottak? Mentegetik magukat,
megmagyarázzák, hogy miért nem tudnak jönni. Nem adnak egyenes, tagadó választ,
nem mondják ki kerek-perec: mi nem hiszünk, nem hisszük el, hogy ez a meghívás
Istentől jön és annyira fontos a számunkra. Ők azt mondják, hogy most nekik van
fontosabb dolguk, minthogy Isten hívásának engedelmeskedjenek.
Kérdem én: vajon nem így
van ez ma is, és nem így volt-e kétezer év óta szüntelen? Ma is mindenkinek
fontosabb dolga van, mint hogy Isten hívásának engedelmeskedjen. Ott van például
a gazdasági élet, ami az emberek nagy százalékának minden energiáját leköti.
Hány ember mondja, amikor családlátogatáskor templomba hívjuk: olyan elfoglalt
vagyok, hogy nincs időm a vallás dolgaival foglalkozni. Vasárnap is kell néha
dolgoznom, aztán meg ott van a kert,
nekem nincs időm a Biblián gondolkodni.
Az emberek egy másik része
a családra hivatkozik. Nézze, itt van a feleségem, a gyermekeim, rájuk is időt
kell szánnom. Vagy ilyeneket is hallunk: most még fiatalok vagyunk, szeretnénk
magunkat kiszórakozni, szeretnék éli az életet. Igen, úgy van ez ma is, hogy az
emberek nem mondanak direkt módon nemet, hanem sorolják elfoglaltságukat,
mentegetik magukat, megmagyarázzák, hogy miért nem tudnak jönni.
Ne értsük félre az igét.
Jézus nem azt mondja ebben a példázatban, hogy nem kell dolgozni, nem kell
családot alapítani, nem kell alkotni, nem szabad szórakozni. De azt igenis
mondja, hogy hogy először és mindenekelőtt az Isten országát kell keresni, s
ezek, a többiek is mind megadatnak nékünk. Nálunk az a nagy baj, hogy a többiek
ott vannak az egy szükséges dolog útjában, a többiekere hivatkozva nem tesszük
meg az egy szükséges dolgot, hogy elgogadjuk a hívást és jöjjünk. Ne értsük
félre az igét, Jézus nem akarja azt, hogy mi kolostorba vonuljunk, ahol egész
nap imádkozunk, hanem azt akarja, hogy miközben végezzük a mindennapi
munkánkat, éljük családi, üzleti életünket, ezt úgy tegyük, hogy előbb
elfogadtuk, komolyan vettük az ő hívását és engedelmeskedtünk annak.
Ezekre az emberekre, akik
itt elutasítják hívását, nagyon kemény ítéletet mond. Ezek nem fogják megkóstolni,
nem ülhetnek vele asztalhoz, egyszóval nem lesz övék az örök élet. Nem azért,
mert valami rosszatt tettek volna, hanem azért, mert földi dolgaikat
fontosabbnak tartották az ő hívásánál. A Biblia szerint az engedetlenség a
legnagyobb bűn, Isten hívására nemet mondani.
A gazda ekkor elküldi
szolgáit az utakra, az élet premén levőkhöz, hogy a menyegzői helyek teljenek
meg. Ha a hivatalosak nem jönnek, fognak jönni mások. Ha Izrael nem jön, fognak
jönni a pogányok. A nagy kérdés, hogy mi mit teszünk? Vajon mi
engedelmeskedünk-e Isten hívásának? Vagy mi is szépen kimentjük magunkat?
Különös a példázat
vége.Amikor a terem megtelik, megérkezik a király is, számbaveszi a
jelenlévőket és meglátja, hogy egy embernek nincs menyegzői ruhája. Az ókori
Keleten ugyanis az volt a szokás, hogy a menyegzői ruhát mindenki a belépéskor
kapta meg és öltötte magára. Milyen embertipust jelképez ez az ember? Azokat,
akik vágyakoznak Isten után, el is indulnak őt keresni, de nem hajlandók
mocskos ruhájukat, vagyis bűneiket levetni, elhagyni. Ezek meg akarják nyerni a
kegyelmet, a bűnbocsánatot, de nem akarnak kedvenc bűneiktől, régi, bűnös
természetüktől, szenvedélyeiktől megválni. Hisznek ők, de nem akarnak
engedelmeskedni, örülni akarnak, de nem akarnak megváltozni. Istenhez akarnak
tartozni, de nem tudnak elszakadni a világtól sem. Akarják Istent, de a világot
sem tudják elengedni.
Aki nem akar megváltozni,
annak nincs helye az Isten országában . A példázat egy figyelmeztetéssel zárul:
sokan vannak a hivatalosak, de kevesen a választottak. Isten hívását sokan
halljak, de kevesen engedelmeskednek a hívásnak, kevesen engedik, hogy az Úr átformálja az
életüket. A menyegzői ruhát felkínálja az Úr, de azt nekünk kell felvenni, az
új életet nem elég megismerni, abban járni kell.
Ez a példázat komoly
kérdéseket tesz fel nekünk: fontos e számunkra Isten hívása, fontosabb-e minden
másnál? Nem vagyunk-e kétfelé sántikáló keresztyének, akik részt akarunk venni
az örömben, de nem akarunk megváltozni? Adja az Úr, hogy jól tudjunk dönteni,
életünkkel tudjunk válaszolni ezekre a kérdésekre!
Javasolt cím: A királyi menyegző Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése