Text:”Hasonló a mennyek
országa a tengerbe vetett kerítőhálóhoz,
amely mindenféle halat összefog, amikor megtelik kivonják a partra és kiválogatják.” (Máté 13,47-48)
A
halászok munkáját mindenki ismeri, talán az olvasók között többen is vannak
olyanok, akik maguk is szeretnek halászni. A halászatnak általában két formáját
ismerjük, az egyik a horoggal, a másik pedig a hálóval való halászás. Már a
bibliai időkben is ismerték és gyakorolták a halászatnak mindkét módját. Mindnyájan
ismerjük a csodálatos halfogás történetét, amikor annyi halat fogtak, hogy
szakadozott a háló, de arra is emlékszünk , amikor az adószedők odajönnek a tanítványokhoz
pénzt kérni, és akkor Jézus azt mondja Péternek: Vesd be a horgod és az első kifogott
halnak a szájában találsz egy státert( ez egy korabeli pénznem volt) és azt add
oda nekik.
A hivatásos halászok
természetesen hálóval halásznak és halásztak a Jézus korában is. Attól függően,
hogy tengerben vagy folyóban halásztak a hálók nagysága is különböző volt. Ez
ma is így van, egy folyami háló sokkal kisebb, mint egy tengeri. Az Újszövetség
három féle hálót nevez meg. S erre az eredeti szövegben három különféle szót
találunk. Amikor Jézus egyszer a Tibériás tenger partján sétált, látta amint Péter
és Andrást, amint hálójukat a tengerbe vetették. Ez volt az „amfiblesztron”, az
ú.n. dobóháló. Két verssel tovább azt olvassuk, hogy elhagyták hálóikat és itt
megint egy más szót találunk:”diktua” ez az összes halászati felszerelést
jelentette, beleértve a hajót és a csónakot is.
De itt Jézus egy harmadik
fajta hálóról beszél:”ságéné” Ez egy
nagy vontató vagy más néven kerítőháló. Ennek a hálónak nagy szemei voltak,
hogy a kis halak ki tudjanak menni belőle. Ezt két csónak vagy két hajó húzta,
a két alsó sarkába két súlyt, legtöbbször követ tettek, a két felső sarkát
pedig egy rúdra erősítették, s így maradt ez a víz színén. Az alsó része a
tengerfenékig is ért, összeszedte a halakat, majd kivonták és a végén
kiválogatták a halakat. Az alkalmas halakat kosarakba vagy hordókba tették, a
többit pedig visszadobták a vízbe.
Ez abban az időben egy
nagyon ismert kép volt, és a tanítványok tökéletesen értették, hisz a legtöbben
közülük hivatásos halászok voltak. De vajon mire akarta őket Mesterük ezen
példázat által tanítani? Mit jelentsen az, hogy az Isten országa hasonlatos
ehhez a kerítőhálóhoz? Mit mond el Jézus a mindenkori tanítványoknak ezzel a
példázattal?
Hát először is azt, hogy
az Isten országa nagy, mindent átfog, éppúgy mint a kerítőháló. Az Isten
országa még azokhoz is eljut, akik nem mennek be abba. Hisz ha az
evangéliumokat olvassuk, azt látjuk, hogy az evangélium nagyon sok emberhez
eljutott, példáúl a gyógyulások által, vagy a kenyér megsokasításának csodája
által. Nagy tömegek, négy-ötezer ember jutott az Isten országa közelébe. A
Krisztusról szóló bizonyságtétel átfogja az egész világot, ahogy a háló átfogja
az egész tengert. Az evangélium nagyon sok emberhez eljut szerte a világon, ez
épp a mi időnkben teljesedik be. Gondoljunk csak arra, hogy most az ige az
internet által olyan országokba is eljut, ahova misszionáriusokat nem engednek
be. Az internet is egyfajta modern kerítőháló, nagyszerű lehetőség az
evangélium terjesztésére.
A második üzenet az, hogy
a háló mindenféle halat igyekszik befogni, mint ahogy Isten is minden embert
meg akar keresni, találni, hitre akar juttatni. Az egyház szent feladata, hogy
minden embert próbáljon befogni, behozni a gyülekezetbe. Ezért járok még a
börtönbe is, hátha ott is „horogra akad” valaki.
A harmadik amit Jézus el akar
mondani, hogy el fog jönni a szétválasztódásnak a nagy pillanata. Jézus erről
azt mondja, hogy ez a világ végén lesz. Ez az a nap, amiről valljuk: Krisztus
el fog jönni ítélni élőket és holtakat. Azon a napon egy nagy szétválasztódás
lesz mindazoknak az életében, akik az evangéliummal kapcsolatba kerültek. Mert
jól figyeljünk: itt nem a pogányokról van szó, hanem azokról, akik már benn
vannak valamiképpen, akik hallották az evangéliumot. Ez teszi a példázatot
annyira drámaivá, megrázóvá. Itt nem másról, rólunk van szó.
Az a döbbenetes, hogy a
befogott halak egy része hitvány, nem alkalmas, ki kell dobni. Milyen komoly
önvizsgálatra kell ez indítson bennünket. Már annyi ideje hallgatom az igét, de
mire jutottam a hitben? Milyen megrázó figyelmeztetés ez: valakit befogott az
Isten hálója és a végén az angyalok mégis azt mondják rá: hitvány, dobjátok ki
a kárhozatra. Ez a példázat egy jó értelemben vett feszültségben akar tartani
minket. Persze mi szeretnénk ezt a feszültséget lerázni magunkról. Egyszer
tanúja voltam két nagy keresztyén személyiség párbeszédének. Az egyik azt
mondta: nemsokára az Úrnál leszünk. Mire a másik rákérdezett: vajon tényleg ott
leszünk, vajon nem játszuk el a kegyelmet? Mire az első: te miért kételkedsz,
erre a másik: te pedig miért vagy olyan biztos? Mindketten nagyon komoly hívő
emberek voltak, és mindkettőnek igaza volt, úgy ahogy ezt ez a példázat is
sejteti. Egyrészt ott van az, hogy tudhatom, hogy ki vagyok választva, van
üdvösségem, másrészt az is igaz, amit Pál így mond: félelemmel és rettegéssel
vigyétek véghez a ti üdvösségteket.
Végül ez a példázat azt is
üzeni, hogy a szétválasztásnak a feladata nem a mi munkánk. Nem mi mondjuk meg,
hogy ki a hitvány és ki a jó. Az egyház történetében újra és újra felbukkan az
a törekvés hogy megpróbáltak ú.n.”tiszta vagy hívő” gyülekezeteket létrehozni. Hogy
olyan közösség jöjjön létre, ahol nincsenek hitetlenek, istentelenek. De ez
mindig kudarcba fulladt. Ez nem Isten szerinti, mert az emberi ítélet mindig
tévedhet. Ha példáúl Júdás és Zákeus között kellene választani, hogy melyik a
hitvány és melyik a jó, akkor nyilvánvaló, hogy mi Zákeust hitványnak Júdást
pedig jónak mondanánk, persze itt az árulás előtti Júdásra gondolok és a megtérés
előtti Zákeusra.
A szétválasztást Isten
„szakemberei” az angyalok végzik majd el. Majd ők döntenek minden ember örök
sorsa felől. Micsoda pillanat lesz ez! Az igazak örök örömre, a gonoszok örök
kárhozatra mennek. Nos, ha ez olyan komoly kérdés, akkor kérdezzük meg: hogyan
lehet a kárhozattól megmenekülni? Tehetünk-e mi ezért valamit? Igen, először is
meg kell nagyon alázkodni Isten előtt. A második dolog az imádság. Naponta kell
kérjük: Uram, tisztíts meg engem és tégy alkalmassá országodra.
De van még egy harmadik
dolog is és ez a cselekvés. Miket mond Jézus az utolsó ítéletről szóló
példázatában? Éhes voltam és ennem adtatok, mezítelen voltam és felruháztatok,
beteg voltam és meglátogattatok, fogoly voltam és eljöttetek hozzám.
A nagy kérdés, hogy ha mi
mindezeket megtesszük, akkor mégis bizonytalanságban kell maradnunk örök
sorsunk felől? Nem tudhatjuk már most, hogy mi lesz velünk az ítélet napján?
Nem kell bizonytalanságban maradni, hisz a Biblia nem a bizonytalanságok, hanem
a bizonyosságok könyve. Az, hogy az idők végén szétválasztódás lesz, az
számunkra vigasztalás. Mi az üdvbizonyosságot már most hit által megnyerhetjük.
Aki hisz a Fiúban, annak örök élete van, s ez azt jelenti, hogy ő tudhatja,
hogy őt az Úr nem fogja kárhozatba dobni.. De Jézus ugyanakkor figyelmeztet:
aki nem hisz a Fiúban, az már elkárhozott. Ezek után csak egyet tehetünk:
imádkozunk a tanítványokkal és kérjük az Urat, hogy növelje a mi hitünket.
Javasolt cím: A kerítőháló példázata
Lőrincz István.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése