2019. február 15., péntek

Tanulságos igék a példázatokról 7

Text. „Hasonló a mennyek országa a kereskedőhöz, , aki igazgyöngyöket keres. Amikor egy nagy értékű gyöngyre talált, elment, mindenét eladta, és megvásárolta azt.” (Máté 13,45-46)

            Mindnyájan hallottunk a gyöngyhalászokról. Egy nagyon nehéz foglalkozás ez, amit mind a mai napig űznek bizonyos vidékeken.. A gyöngyhalász egy nagyon jó úszó, aki beugrik a vízbe, lemegy a tengerfenékre, ott gyorsan megkeresi a gyöngyöket, és utána felúszik vele a felszínre, majd kiúszik vele a partra. Ezt nem lehet sokáig bírni, csak fiatal korban pár évig, később ezek a gyöngyhalászok már csak kereskednek a gyöngyökkel. És valóban megtörténik az, amit itt a példázat elmond,, hogy kerül egy olyan értékes gyöngy, amit a kereskedő csak úgy tud kifizetni, ha eladja házát vagy más értékeit.
            Talán érdekes megjegyezni azt is, hogy a görög nyelvben a gyöngy szót a „margarita” jelzi, amiből a mi Margit női nevünk is származik. Az eredeti szövegben így áll: egy kereskedő szép margaritákat keresett. A margarita szó magyarra lefordítva azt jelenti: a tenger szeme. A név onnan jön, hogy a sötöt tengerfenéken a gyöngy úgy ragyog fel, mint egy szempár. A gyöngy csak nagyon meleg vízű tengerekben található, mint a Vörös tenger, vagy az Indiai – óceán.  A gyöngy egy nagyon csodálatos képződmény. Úgy keletkezik, hogy a kagylóba bekerül egy homokszemcse, ez a homokszemcse beágyazódik a kagyló puha testébe és az áramló víz hatására erre különböző ásványi sók rakódnak le. A gyöngy kialakulása legalább tíz évet vesz ígénybe, de akár száz évig is eltarthat. Ezeket a gyöngyöket a korallzátonyokon kell megkeresni. A keresés nem könnyű munka. A gyöngyhalászok közül sokan megsebesülnek vagy meg is halnak munka közben.
            De mi ennek a példázatnak az üzenete? Egyes irásmagyarázók szerint ugyanaz, mint a megelőzőnek, a szántóföldben talált kincsnek a példázata. Hisz ott is arról volt szó, hogy az a bizonyos ember megtalálta az elrejtett kincset, eladta mindenét és megvette a szántóföldet. Itt is a kereskedő megtalálta az igazgyöngyöt, mindenét eladta és megvásárolta azt. De ha így lenne, mi értelme lenne, hogy Jézus kétszer egymás után ugyanazt az üzenetet mondja el.
            De itt van egy lényeges különbség. Az előző példázatban az a bizonyos ember nem kereste a kincset, csak úgy véletlenül bukkant rá, itt pedig az van, hogy egy nagyon intenzív keresés után talált a gyöngyre. Ez azt mutatja, hogy az Isten országának olyan sok titka van, hogy több példázatot is el kell mondani róla. Jézus nekünk minél többet el akar mondani az Isten országáról.
            Az Isten országa tehát hasonló a kereskedőhöz, aki keres. Jól figyeljünk: itt nem arról van szó, hogy itt valaki keresi az Isten országát, hanem arról, hogy az Isten országa keres valakit. Ez a hallaltlanul új ebben a példázatban, hogy Isten országa keres. Hármas kegyelmet látunk ebben. Nagy kegyelem az, ha Isten Szentlelke valakit keresővé tesz, ha egy ember elkezdi keresni Istent, ha valakit érdekelni kezdenek az Isten dolgai. De ennél még nagyobb kegyelem, ha valaki úgy találja meg Istent, hogy nem is keresi. De a legnagyobb kegyelem az, hogy maga Isten keres minket. Hogy Isten keresi az elveszett embert, hogy megtalálja azt. Ennek a megtapasztalása a legnagyobb kegyelem. S ebben a példázatban épp erről van szó. Mert az Isten országa hasonlatos a kereskedőhöz, aki keres. Isten maga a kereskedő, Jézus maga a kereskedő, aki keres. És ki akkor a gyöngy? Nem más, mint a bűnös, az elveszett ember. A bűnös ember az igazgyöngy. Nem tudom, hogy amikor ezt olvassátok érzitek –e a rendkívülit, a hallatlant, hogy a bűnös ember az Isten számára igazgyöngy.
            A kereskkedő mindent megtett, hogy ezt az igazgyöngyöt megvásárolja. Az Atya Krisztusban mindent megtett miérettünk. Krisztus elhagyta értünk a menny dicsőségét és fényességét. Miért hagyta el? Azért, hogy minket megkeressen és megtaláljon. És a keresés nem volt hiábavaló. Kit talált meg Krisztus? Hát megtalálta példáúl Mária Magdalénát, megtalálta Lévit és Zákeust , a vámszedőket, megtalálta Pétert és Jánost és a többi tanítványt, megtalálta Pált a damaszkuszi úton.
            Jézus olyanokat keresett, akiket abban a korban mindenki megvetett.: a parázna nőket, a vámszedőket, az írástudatlan halászokat. De számára ezek az emberek igazgyöngyök voltak. A samáriai asszony is egy drágagyöngy, de a jobb kéz felől megfeszített lator is, és Saulus is, aki üldözi a keresztyéneket. Hát nem csodálatos ez, hogy Jézus keresi ezeket az embereket, akik elrontották az életüket, akiket mindenki megvetett, még ők is saját magukat , Jézus igazgyöngyöknek mondja őket.
            Miért drágagyöngy az ember élete? Azért, mert Krisztus a legdrágábbat, az életét adta érte. Ezek az életek azért olyan értékesek, mert Krisztus őket drága véren váltotta meg. Mert a kereskedő nem csak megkereste, hanem meg is vásárolta drágagyöngyöt. Minket Jézus nemcsak megkeresett, hanem vérén meg is vásárolt. Pál apostol is ezt értette meg, amikor azt írja a korinthusiaknak: áron vétettetek meg.
            Krisztus most azt mondja neked és nekem: te az én drága gyöngyöm vagy. Önmagadban kárhozatra méltó bűnös, de azáltal, hogy én megkerestelek, megvásároltalak te rendkívüli értékű igazgyönggyé lettél.
            Ha ezt megértenénk mennyire másképp tudnánk tekinteni egymásra! Mert akkor megértenénk, hogy az az ember, akit mi talán megvetünk, lenézünk, az a Krisztus drága gyöngye. Milyen másképpen néznénk egymásra, ha egymásban a drága gyöngyöt látnánk. Tudjuk azt, hogy amikor a gyöngyöt a halász megtalálja, akkor meg kell tisztítsa, mert sok piszok, szenny rárakódott. És ez így van emberi viszonylatban is. Le kell pucolnunk egymásról a szennyet a szeretetünkkel, a megértésünkkel, a türelmünkkel.
            Egy híres holland börtönlelkész, aki évtizedeken át áldott munkát végzett a börtönökben, mindig így szólt a fogvatartottakhoz: ti Isten szemében drágagyöngyök vagytok. Most bemocskolt titeket a bűn, az a tett, amit ti elkövettetek, de Krisztus titeket drága gyönggyé akar formálni. Titeket Isten olyan szépnek teremtett, most a bűn eltorzított benneteket, de Krisztus vissza akarja adni szépségeteket.
            És itt van ennek a példázatnak az utolsó üzenete a számunkra. Ha Krisztus már minket megtalált, akkor induljunk el mi is az elveszettek megkeresésére, induljunk el igazgyöngyöket keresni. Ha ezt megtesszük, akkor bennünk már jelen van valami az Isten országából. Aki megértette, hogy ő azáltal, hogy Krisztus megkereste és megvásárolta, az ilyen ember lesz: elveszetteket kereső, drágagyöngyöket kereső lélek. Bárcsak el lehetne rólunk is mondani: hasonlatos a mennyek országa, és itt helyettesítsük be a saját nevünket, a kereskedőhöz, aki elmenvén draga gyöngyöket keresett és talált is. Mert ez lenne a mi életünknek is igazi kincse. Mert minden más csak múlandó, minden másnak csak itt a földön van értéke. De ha Isten minket is felhasználhat abban, hogy elveszett bűnösöket megkeressünk, Krisztushoz vezessünk, hogy az ő vére által megtisztulva ők is drágagyöngyök lehessenek, akkor ennél nincs nagyobb boldogság ezen a földön. Nemrég temettem el egy olyan asszonyt, akit feleségem talált meg és vezetett családjával együtt Krisztushoz, és egy nagyon felemelő temetés volt ez. Bárcsak tudnánk mi is embereket Istenhez vezetni., hogy az ő életük Krisztus által igazgyönggyé váljon.


Javasolt cím: Az igazgyöngy                                          Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése