2019. február 15., péntek

Tanulságos igék a példázatokról 17

Text. „De az így válaszolt neki: Uram, hagyd  még meg ebben az évben.” (Luk.13,8)

            Jézus újabb példázata áll előttünk, melyet mindnyájan úgy ismerünk, mint a terméketlen fügefa példázata. Kemény üzenete van, hisz egy szomorú megállapítással kezdődik: egy fügefa három éven át nem hozott termést, s ezért a negyedikban azt mondja a gazda a kertészének, vágd ki azt, miért foglalja hiába a helyet. A gazdának igaza van. Hisz azért ültette a fát, hogy teremjen. Az írásmagyarázók azt is megjegyzik, hogy az is sokatmondó, hogy ez a fügefa a szőlőben van., hisz általában abban az időben nem szoktak a szőlőbe fügefát ültetni. Hogy ez mégis odakerült, ennek egy határozott célja volt.
            A példázat értelme nyilvánvaló. A gazda Isten, a fügefa mi emberek vagyunk, a vincellér, a kertész pedig maga Jézus Krisztus. Ez a példázat elemi erővel mutatja be azt a tényt, hogy Istennek terve van az életünkkel. Mi nem véletlenségből csöppentünk ide ebbe a világba. Az is nyilvánvaló, hogy Isten gyümölcsöket vár tőlünk, de nem is akármilyen gyümölcsöket, hanem olyanokat, amik megfelelnek az ő tervének. Nekünk Isten elvárásainak eleget kell tennünk. S ezek után jön a lesújtó igazság: a fügefa, vagyis mi emberek nem termünk jó gyümölcsöt. A hit, az ige nem termett jó gyümölcsöt az életünkben. A terméketlen fára, a terméketlen életre pedig egyértelmű az ítélet: vágd ki, hiába foglalja a helyet. De ebben a pillanatban történik valami egészen váratlan dolog. Megszólal a vincellér, a kertész, megszólal Jézus Krisztus. Közbenjár a fáért. Két módon: imádkozva és dolgozva érte.
            Az első, amit tesz Krisztus a mi haszontalan életünkért, az hogy imádkozik, minden kérés nélkül. A fa nem tud még könyörögni sem, nem tudja azt a mondani a kertésznek: tégy a gazdánál egy pár jó szót értem. Mi a magunk erejéből még ennyire sem vagyunk képesek. A különös az, hogy a gazda nem kérte a kertészt, hogy tegyen valamit a fáért, hanem csak annyit mondott: vágd ki azt. A kérdésre: miért is foglalná a helyet, már nem is vár választ. A kertész egészen vártatlanul kezd imádkozni és dolgozni a halálra ítélt fáért.
            Könyörületességre indult a fán, úgy ahogy azt olyan sokszor olvassuk róla, ahogy a következő példázatokban is látni fogjuk azt. Milyen vigasztaló ez a mi számunkra! Krisztus nem olyan emberekért jár közbe, aik megérdemlik, hanem épp azokért, akik ítéletet érdemelnek, a mi érdemtelen és gyümölcstelen életünkért. Nem azért jár közben, mert mi jók vagyunk, hanem épp azért, mert gonoszok vagyunk. A mi megtartatásunk nem magunkban van, hanem az ő könyörületességében. S ha Isten könyörül, akkor ott nem a vég van, hanem egy csodálatos kezdet.
            Milyen nagy ára van annak, hogy mi nem vágattattunk ki.  Ennek az az ára, hogy ő vágattatott ki. Már Ésaiás próféta így jövendől róla: „kivágattatott az élők földjéből, népem bűnéért lőn rajta vereség.” Ő kivágattatott azért, hogy a fa, tehát mi emberek ne vágattassunk ki. A fa bűntetést érdemelt volna gyümölcstelensége miatt, de nem bűntetést, hanem bocsánatot kapott. Az egész Szentírás azt hirdeti nekünk, hogy ő vágattatott ki mi helyettünk. Krisztus azért halt meg, hogy mi éljünk. Hagyd még meg, mert én kivágattattam hagyd élni, mert én meghaltam. Az fa ítéletét én magamra vettem. Krisztus keze nem a fejszét ragadta meg, hanem az ő kezét ragadták meg és szegezték át a kereszten. Krisztus átszegzett kezeivel és átszegzett kezeiért kér még türelmet a mi számunkra. De Krisztus nem csak imádkozik, hanem is dolgozik is a fáért. Mindnyájan jól ismerjük a mondást, sokan még latinul is: ora et labora, imádkozzál és dolgozzál. Krisztus dolgozni is akar a fáért. Köröskörül megkapálom és megtrágyázom. Körülkapálni, fellazítani a kemény talajt, kitépni a fojtogató búrjánt, érzékennyé tenni a szívet, kitépni a régi, bűnös természet gazát.
            És a trágya? Az a vitamin, az ásványi sók. Az ige, az ő igéje, drága szava, beszéde. A kertész jól megdolgozta a fát. Érezted-e már azt, hogy téged is megdolgozott? Talán keményen kellett beléd vágjon egy betegség, egy csapás ásójával, hogy megtörje ellenállásodat, hogy megnyílj, megalázkodj előtte. Aztán pedig hány áldott igemag hullt a szívedbe, hány ige, amit egészen személyesen neked mondott. És tette mindezt a gyümölcstermés érdekében. Mert ennek a példázatnak kétségtelenül ez a kulcsszava. Ezen áll vagy bukik minden, hogy lesz-e gyümölcs?  Ha gyümölcsöt terem jó, ha pedig nem, azután vágd ki azt. Ha azután sem terem, akkor valóban mindennek vége: vágd ki azt örökre, visszavonhatatlanul.
            Ha gyümölcsöt terem, akkor ott maradhat a kertben, az Úr szőlőskertjében. Ahol ott van a gazda, ahol ő mindennap megfordul, ahol ott van ez az áldott kertész, ahol ott van a Szentlélek, aki megelevenít, ahol ott van  a Szentháromság Isten, ahol ott vannak a többi fák, ahol ott van a szentek közössége.
            A fán a gazda gyümölcsöt keres. Nem a külső számít, nem a lombozat, nem az impozáns megjelenés. Mi hányszor a külső alapján ítélünk meg embereket! Isten nem így tesz. Isten a gyümölcsök alapján ítél, ő a gyümölcsöket keresi, a Lélek gyümölcseit: szeretet, öröm, békesség, beketűrés, szívesség, jóság, szelídség, hűség, mértékletesség.
            Ott vannak-e ezek a mi életünkben? Ő mindent megtett azért, hogy ezek a gyümölcsök ott legyenek, hogy ezek a gyümölcsök a mi életünkben is gazdagon teremjenek. Jézus áldozata olyan csodálatos életerőket akar belénk árasztani, s a vele való közösség által, az bele akar áradni a mi tagjainkba, gondolkodásunkba, ösztöneinkbe.
            Azzal kezdtem, hogy nagyon kemény példázat ez. Mert nagyon keményen kezdődik, de utána a folytatásban ott van az irgalom a könyörület, s a végén megint ott a kemény ítélet. Most már nem csak a gazda mondja, hanem a kertész is: ha ezek után sem terem, vágd ki azt. Ha az sem használ, hogy én imádkoztam és dolgoztam érte, akkor vágd ki azt.
            De ebben is ott van a kegyelem. Mert az felrázza az embert, önvizsgálatra és megtérésre indítja. Isten határt szab a gyümölcstelen életnek. Határa van Isten hosszútűrésének, az Isten kegyelmének. Három év, plussz még egy év a kertész közbenjárására. De akkor ezzel vége. Több esztendő már nem adatik, akkor jön az ítélet, amit már sem a gazda, sem kertész, sem senki más nem von vissza.
            Hadd rettentsen meg minket ez az ige. Legyen ez üdvösséges rettegés, legyen ez áldott rettegés. Még mindig nincs gyümölcs, hát vigyázz, ő mindent megtett azért, hogy legyen. Többet már nem tehetett. Ha ez neked nem elég, többre már nem várhatsz, hanem csak az ítéletre. Engedd, hogy megdolgozzon, engedd, hogy elvégezze benned a maga áldott munkáját.
            Most ismét kaptunk Isten kegyelméből Jézus Krisztus áldozatáért egy újabb eszetendőt, amiben Krisztus imádkozik és dolgozik értünk, végzi bennünk a maga áldott munkáját. Bár ne lenne hiábavaló, bárcsak tudnánk az ő dicsőségére minél több áldott gyümölcsöt teremni. Legyen ez az Úr kedves esztendeje, a gyümölcstermés esztendeje. Ennek örül az Isten, örül a Kertész, a Vincellér, aki maga az Úr Jézus Krisztus, de örül Isten népe, gyülekezete is.

Javasolt cím: Krisztus imádkozik és dolgozik értünk   


                                                                                 Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése