2019. február 15., péntek

Tanulságos igék a példázatokról 6

Text.”Hasonló a mennyek országa a szántóföldben elrejtett kincshez, amelyet az ember, ha megtalál  elás, és örömében elmegy, eladja mindenét, amije van és megveszi azt a szántóföldet.” (Máté 13,44)
           
            Spanyolországban történt, hogy egy 13 éves kisfiú, aki szüleivel együtt szabadságon volt, az utóbbi évtizedek legfontosabb régészeti leletére bukkant. Néhány kő alatt négy arany diszítést talált a Kr.e.6-ik századból. A találás úgy történt, hogy barangolás közben leejtette a bicskáját, és amikor lehajolt, hogy felvegye, egyszer csak valami csillogót látott. Akkor derült ki, hogy aranyékszerekről van szó, aminek felbecsülhetetlen az értéke. Ennek a leletnek és megtalálásának híre gyorsan bejárta az egész világot.
            Nos, Jézus most valami ilyesmiről mond példázatot. Egy kincsről szól ez az igevers. Jézus nem pontosítja, hogy arany az vagy gyémánt, vagy valamilyen más értékes dologról van szó. Csak annyit jegyez meg, hogy egy nagyon értékes kincsről van szó, amire a példázatbeli ember rábukkant. Azt se írja, hogy ásott vagy szántott, vagy valamilyen más földmunkát végzett, amikor erre bukkant.
            Ami ezután történik, azt mi mai olvasók nehezen értjük meg. Mi mai ésszel úgy gondolnánk, hogy ez az ember el kellett volna menjen a földdarab tulajdonosához, és el kellett volna mondania, hogy mekkora kincset talált a kertjében. A spanyolországi esetnél a kisfiú édesapja azonnal a rendőrségre ment és ott jelentette a dolgot. De a 2OOO évvel ezelőtti Keleten egészen más szabályok uralkodtak. Ha valaki egy földdarabban valamilyen értékes tárgyat talált, nem volt köteles ezt az illető hatóságnak jelenteni, hanem egyszerűen megvásárolhatta azt a földdarabot, anélkül hogy a kincsről egyetlen szót szólt volna.
            Kincs a földben. Számunkra már ez is igen furcsa, hisz manapság az értékes kincseket nem a földben őrzik, hanem egy nagyon biztonságos helyen, egy vasszekrényben, vagy épp bankokban. Régebbi időben nem volt bank, és ha valaki nagyon féltett valamit és példáúl elutazott hazulról, akkor az értékes kincset becsavarta valamihen vízhatlan anyagba, vagy beletette egy cserépedénybe és utána elásta a földbe. Talán sokan hallottunk arról, hogy 1947-ben Izraelben egy beduin pásztorfiú egy barlangban korsóba rejtve megtalálta az ú.n. „qumráni tekercseket”, aminek óriási értéke volt a Biblia hitelessége szempontjából is. Valaminek az elásása az ókorban a legbiztonságosabb és leggyakoribb módja volt a biztonságos megőrzésnek. Nagyon sokszor háborúk idején történt ez meg, amikor is a pusztítások, fosztogatások elől próbálták menekíteni az értékes dolgokat. A hátránya ennek az elrejtési módnak az volt, hogy az elrejtő közben meghalt, vagy egyszerűen elfelejtette az elrejtés helyét, s így senki se tudta, hogy ott valami el van rejtve.
            A példázatban szereplő emberünk egy ilyen elfelejtett kincset talál meg, de nem emeli ki, hanem szépen visszatakarja földdel, hazamegy, eladja mindenét, amit csak pénzzé tud tenni, majd veszi a pénzt, ezzel elmegy a föld tulajdonosához és megveszi tőle ezt a földet. Így nem csak a földdarabnak jut a birtokába, hanem annak a kincsnek is, amit ott talált.
            De mit akar Jézus tanítványainak ezzel a példázattal elmondani? Mindenekelőtt azt, hogy az Isten országa egy nagyon értékes dolog. Nem kevésbé értékes, mint egy ilyen megtalált kincs. A kérdés, hogy igaz-e ez? Nyilván, a hitetlen ember ezt nem így látja. Neki Isten, egyház, Biblia, igehirdetés nagyon is közönséges, értéktelen dolgok. Egy keresztyén politikus mondta, hogy az Európai Unióban az egyház annyit jelent, mint példáúl egy madárvédő egyesület, ennél nem becsülik többre. Csak az lát nagy kincset az Isten országában, akinek a szívében Isten Szentlelke által elkezdte végezni a maga áldott munkáját. Az Isten országa kincseiről Jézus a Hegyi Beszédben is szól, ahol  azt mondja, hogy ezeket gyűjteni kell. Pál pedig beszél a cserépedénybe rejtett kincsről, illetve a bölcsességnek és ismeretnek kincseiről.
            De mi tudjuk, hogy ez a kincs tulajdonképpen maga Jézus Krisztus. Ő az az örökértékű és hasonlíthatatlan értékű kincs, akire nekünk szükségünk van Az első nagy kérdés, hogy mi hogy vagyunk ezzel, Krisztus-e a legnagyobb kincsünk? Látszik-e rajtunk, hogy mi egy nagy kincs birtokában vagyunk?
            Ez a kincs el van rejtve, vagyis nem látványos. Már Ésaiás próféta így vallott Krisztusról: nem volt alakja és ékessége, nem volt ábrázata kívánatos. Jézus is beszél arról, hogy Isten ezt a kincset a bölcsek és értelmesek elől elrejtette, de a kisdedeknek megjelentette. De mégis meg lehet találni, és aki megtalálja, annak számára ez mindennél értékesebb lesz, nem adná a világ minden kincséért sem oda.
            Érdekes, hogy a megtalálás nem egy komoly keresésnek az eredménye. Csak úgy, ahogy mondani szoktuk: véletlenségből bukkan rá. De mi a hitvallásból tudjuk, hogy a „ véletlen” szót a keresztyén embernek törülnie kell szótárából. A Biblia ehelyett ilyen szavakat használ: gondviselésszerűen, kegyelemből. Az, hogy ez az ember megtalálta a kincset, kegyelem volt. De ezt hallva azt mondhatja valaki: de a Szentírás tele van keresésre való felszólítással. Már az Ószövetség így szól: az Urat keressétek és élni fogtok. Jézus mondja: keressétek az Istennek országát, majd: keressetek és találtok. A találás a komoly keresés után is kegyelem, mert az nem a mi lehetőségünk, Isten ajándéka az. De itt a legnagyobb kegyelemről van szó, hisz valaki anélkül talált, hogy keresett volna. Közülünk vannak olyanok, akik szorgalmas keresés utát találták meg Istent, de szép számmal vannak olyanok is, akik úgy jutottak az élő hit birtokába, mint a példázatbeli emberünk: gondviselésszerűen, kegyelemből, keresés nélkül. De a megtalálás mindkét csoport számára kegyelem, mert ez egy különös kincs, nem mi keressük meg őt, hanem ő keres meg minket.
            A nagy kérdés, hogy ez a példázat ma megtörténik-e? Áldott legyen az Úr: igen. Én is áldom az Urat, hogy én is megtalálhattam, jobban mondva, hogy engem is megtalált az Úr. És akkor téged is megtalálhat és minden embert megtalálhat. A megtalálás minden embernek az életében másképp történik Egyiknél úgy, hogy érzi: ez a prédikáció nekem szól, pont nekem. Másiknál úgy, hogy jön egy nagy próba, egy szívinfarktus, egy baleset, egy betegség.
            Ez az ember a megtalálás pillanatában nagyon boldog lett, mindenki látta rajta, hogy valami rendkívűli dolog történt az életében. Mindenki láthatta rajta, hogy ő egy kibeszélhetetelenűl nagy kincset talált. Rajtunk vajon látszik-e ez? Észelelik a körülöttünk levő emberek, hogy mi egy hasonlíthatatlanul nagy kincs birtokában vagyunk? Boldoggá tett minket a kincs? Ha ez nem látszik rajtunk, kérdés, hog egyáltalán megtaláltuk-e már a kincset?
            Amikor megtalálta, mindenét eladta. Az Isten országának megnyerése tőlünk is áldozatot kíván. A példázatbeli emberünk minden addigi kincsét el kellett engedje, hogy ezt az igazit birtokolhassa. Az Isten országában kulcsszó ez: minden. Készek vagyunk-e mindent odaadni Istenért, készek vagyunk-e mindent kiengedni a kezünkből, hogy ezt a kincset megnyerhessük? A gazdag ifjú nem tudta ezt megtenni és szomorúan ment el, a példázatbeli ember mindent eladott és boldog ember lett.Légy te ez a boldog ember!


Javasolt cím: A szántóföldben elrejtett kincs                                Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése