2019. február 15., péntek

Tanulságos igék a példázatokról 3

Text.” Aki a jó magot veti, az az Embernek Fia, a szántóföld pedig a világ, a jó mag az Isten országának fiai, a konkoly pedig a gonosznak fiai.” (Mát.13,37-38)

            Jó esetben minden szülő jóra tanítja a gyermekét, minden lelkipásztor hinti igehirdetésével a jó magot, de egy adott ponton azt látjuk, hogy a gyermekünk a rosszat teszi, a gyülekezetben pedig sok a bűn, baj. Ilyenkor feltesszük a kérdést: mi történt, hisz mi csak jót mondtunk, evangéliumot hirdettünk, honnan van hát a gonosz? Pontosan úgy van ez, mint a kertben. Hát melyik gazda az, amelyik gyomot vetne, de a gyom mégis ott van, tele van vele a kert. Senki se veti, sőt minden erőnkkel írtjuk s mégis újra és újra ott van. Aki csak kertészkedett, az nagyon jól tudja, hogy mennyi gond, vesződség van, hogy valahogy kitisztítsuk a kertünket a sok gyomtól. És ilyenkor azt is megtapasztaljuk, hogy különösen amíg a vetett növények kicsik, nagyon nehéz megkülönböztetni, hogy melyik a vetett növény és melyik a gyom. Gyakran megtörténik, hogy a gyommal együtt a termesztett zöldséget is kihúzzuk.
            Nos, ez a példázat épp erről szól, a búza és a konkoly ismert példázata. Mindjárt az elején tisztáznunk kell egy kérdést, illetve egy veszélyre kell felhívni a figyelmet. Az előző példázatban a mag az Isten országa evangéliumának a hirdetése, itt pedig a búza illetve a konkoly a mennyek országának fiai, illetve a gonosznak fiai. A példázat egy nagyon súlyos kérdést vet fel: honnan származik a rossz, a gonosz? A történelmet végiggondolva feltesszük a kérdést hogy lehet az ember annyira gonosz, hogy tízerzével öli meg embertársát s végül magát is? Hogy lehet az, hogy egy Néró, Sztálin, Hitler, Ceausescu születik erre a világra? Hogy lehet valaki ennyire roszz és gonosz? Hát Isten teremtette őket ilyenné? A másik kérdés pedig az, hogy miért tűri el Isten mindezt a gonoszságot? Ha olyan hatalmas, hogy kézen tartja a mennyet és a földet, akkor miért nem semmisíti meg egyetlen csapással a gonoszokat? Ezek a kérdések a tanítványokat is foglalkoztatták és Jézus épp ezért mondta el nekik ezt a példázatot.
            Egy ember, egy gazda a legjobb időben, a legjobb minőségű búzamagot vetette el. A példázat hangsúlyosan mondja: a mag jó mag volt. A maggal tehát nem volt semmi baj. Nem volt penészes, nem volt rothadt, nem volt közötte egyetlen gyommag sem. A gazda és szolgái joggal várták, hogy a legjobb minőségű és tiszta búza teremjen a földön. De mindnyájuk nagy döbbenetére, történt valami borzalmas dolog: mikor eljött az éjszaka, amikor a szolgák aludtak, eljött valaki, s ő konkolyt vetett a búzaföldre. Hangsúlyos az, hogy ezt éjszaka tette, amikor senki se látta. Csak néhány hét múlva, amikor a búza is szárba szökött vették észre a szolgák, hogy itt valami nagy baj van.
            Tudjuk azt, hogy a konkoly megszólalásig hasonlít a búzára, a szára is épp olyan, mint a búzáé, viszont egy nagyon mérgező növény. Erős gombaanyagot tartalmaz, aminek bódító hatása van s nagyobb mennyiség beszívása még az ember halálát is okozhatja. A konkolyt csak a kalászbaszökés után lehet a búzától megkülönböztetni, s akkor is csak a magról, a konkolynak ugyanis fekete magvai vannak. A szolgáknak nagy a döbbenete, azonnal szaladnak a gazdához és elmondják neki, hogy mi történt. S kérdezik: hogyan volt mindez lehetséges? Honnan származik a konkoly?
            Amikor a gazda a választ adja, kiderül, hogy ő tud a dologról, tudja hogy eljött a gonosz, az ő ellensége s ő vetette a konkolyt a búza közé. Ezután következik a logikus kérdés: menjenek-e el, hogy tépjék ki a konkolyt a búza közül, és utána azt csomóra hányva égessék el? A meglepő válasz erre az, hogy nem! A konkoly már annyira megnőtt, a gyökere annyira összefonódott a búza gyökerével, hogy a konkollyal együtt a búza is kijönne a földből. A konkoly szétválasztása a búzától komoly szaktudást igényel és ezt majd csak az aratók tudják elvégezni úgy, hogy egyetlen búzaszál se keveredjen a konkoly közé, illetve egy konkoly se kerüljön a búza közé.
            Mit akar nekünk elmondani ez a példázat? A tanítványok őszintén bevallják, hogy ők nem értik ezt a példázatot és ezért Jézust kérik annak magyarázására. Ne szégyeljük bevallani azt, hogy sok mindent nem értünk a Szentírásból. Nem is fontos, hogy mindent megértsünk, sokkal fontosabb, hogy amit  megértettünk, annak engedelmeskedjünk. Jézus rövid és velős magyarázatot ad. A jó mag vetője maga Jézus Krisztus. A föld, amibe belehull: a világ. A jó mag a mennyek országának fiai, azok az emberek, akik Krisztust befogadták, életüket az ő uralma alá rendelték. A konkoly pedig a gonosznak fiai, akik elutasították Krisztust, akik nem akarják életüket az ő uralma alá rendelni. A gonosz maga az ördög, a Sátán, a sötétség fejedelme. Ő azért dolgozik éjszaka, mert gyűlöli a világosságot. Ez nem jelenti azt, hogy nappal nem dolgozna, de megis az éjszaka a kedvenc munkaideje. A legtöbb bűn: gyilkosság, paráznaság, lopás, betörés, részegség éjszaka történik. Ezért mondja egy holland közmondás: éjszaka csak a bogarak és a bűnözők dolgoznak, a rendes emberek alusznak.Én ezt annak idején elmondtam gyermekeimnek és elmondom ma is , főleg az éjszaka szórakozó, internetező  fiataloknak
            Itt nagyon nyomatékosan ki kell hangsúlyozni, hogy a gonosz nem Istentől van. A konkolyt az ellenség, a Sátán vetette. A sok gonosz embert nem Isten vetette bele ebbe a világba, hanem a gonosz. Ő modta Hitlernek, hogy ölje meg a zsidókat, ő mondja a terroristáknak, hogy öljék meg az embereket. A gonoszságért nem Isten a hibás, hanem a Sátán és az ember, aki a Sátánra hallgat. Az aratás a világ vége. Arra nézve, hogy ez mikor és hogyan fog bekövetkezni, Jézus nem mond többet, mi se mondjunk.
            Próbáljuk még egyszer összefoglalni a példázat tanítását. Az, hogy a világ a szántóföld, azt jelenti, hogy Krisztus jogot formál erre a világra. A teremtés és megváltás nyomán ez a világ kétszeresen az övé. A Sátán csak egy betolakodó, aki magának próbálja tulajdonítnai, ami tulajdonképpen nem az övé. Ő a nagy utánzó, nem véletlenül nevezte Luther az Isten majmának, aki látva, hogy Krisztus vet, ő is ugyanezt teszi, ott vet, ahol már Krisztus is vetett.
            Azt is látjuk, hogy a gazda, vagyis Isten mennyire türelmes, hosszútűrő. A szolgák azonnal ki akarják tépni a konkolyt, de nem gondolják meg, hogy ezzel a búza egy részét is megsemmisítenék. Az Úr nem akarja, hogy egy is elvesszen az ő gyermekei közül. Isten rendkívüli módon vigyáz az ő gyermekeire. Krisztus nem a konkolyt, hanem a búzát akarja megőrizni. Arra a kérdésre, hogy miért van gonosz, miért van Sátán, a Biblia nem ad választ. Sebestyén Jenő  professzor erre azt mondja: a mi feladatunk nem az, hogy kiderítsük, hogy miért van gonosz, hanem az, hogy harcoljunk a gonosz ellen.
            Nagyon fontos látni azt is, hogy nem a szolgák feladata, hogy eldöntsék, hogy ki a búza és ki a konkoly.A gazdának erre megvannak a maga speciálisan kiképzett munkásai: az angyalok. Ez nagy megkönnyebbülés a mi számunkra: nem mi kell megmondjuk, hogy kik az Isten országának és kik a gonosznak fiai. Ahogy kedvenc igehirdetőm mondja: az üdvözülők és elkárhozók névsorát nem mi hordjuk a mellényzsebünkben.
            Az utolsó nagy figyelmeztetése a példázatnak, hogy jön az ítélet. Ennek a zűrzavaros helyzetnek eljön egyszer a tisztázódása. Nehogy azt gondolják a gonosz fiai, hogy bűntetlenül gonoszkodhatnak. A tűz az igazságos ítéletnek a képe. De ez még nem jött el. Még van lehetőség a megtérésre. Isten olyan kegyelmes, hogy ami most még konkoly, ő azt is tiszta búzaként akarja csűrébe takarítani. A gonosz fia még Isten fiaivá lehetnek. Ragadják meg ezt a nagy lehetőséget.
                                   
            Javasolt cím: A búza s a konkoly példázata                  Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése