Text. „Majd pedig ezt
mondta: egy embernek volt két fia... a kisebbik fiú messzi vidékre költözött...
, eltékozolta vagyonát...magába szállt...apja meglátta, megesett a szíve
rajta...és vígadozni kezdtek: „(Luk.15,11.13.17.2O.24)
Valaki
egyszer azt mondta erről a példázatról, hogy ha csak ennyi lenne a Szentírás,
ez is elég lenne az üdvösségünkhöz. Ebben ott van az isteni szeretet
teljessége.
Évtizedekkel ezelőtt az
egyik kisgyermekemet a tükör elé állítottam. Először ő azt hitte, hogy egy
másik, hozzá hasonló gyermek áll előtte.
Elkezdett menni a tükör felé, nyújtotta kezét a „másik gyermeknek”,
aztán egyszer csak felismerte: az ott én vagyok! Úgy vagyunk mi is ezzel a
példázattal. Először úgy hallgatjuk, mint egy érdekes elbeszélést, amihez
nekünk valójában semmi közünk sincs. Csak lebilincsel minket maga a történet, s
az az érzésünk, hogy valahonnan ismerjük ezt az embert. Aztán egyszer csak az
történik, mint a gyermekünkkel: felismerjük, hogy az ott én vagyok! Én és senki
más. Egyszer csak azonosulunk ennek a történetnek a szereplőjével és azután már
egyes szám első személyben olvassuk ezt a példázatot.
Azért fontos, hogy
felismerjük magunkat a történetben, mert amíg magunkra nem ismerünk, addig azt
sem látjuk meg, hogy ki az az Atya, akiről ez a példázat szól. Ha ezt
meglátjuk, akkor meglátjuk azt is, hogy itt tulajdonképpen a mi életünk
története van itt leírva. A tékozló fiú én vagyok és te vagy, az atya pedig a
mi mennyei Atyánk, aki vár ránk.
Egy olyan fiúról van
szó,akinek nagyon szép és boldog élete volt, mindene megvolt, apja mindenről
gondoskodott, neki semmire se volt gondja. Ez számára nagyon természetes,
magától érthetődő lett. Soha se gondolt arra, hogy másképp is lehetett volna.
Hogy lehetne szegény, apátlan-anyátlan árva, akivel senki se törődik, akinek a
sorsa senkit sem érdekel, soha nem gondolt arra, hogy ő ezért semmit sem tett,
ő ezt semmivel ki nem érdemelte. Soha nem tette fel a kérdést: miért vagyok én
fiú, hogy van az, hogy van atyám, van mindenem? Miért nem vagyok csak szolga,
megvetett, nyomorult ember? Vajon nekünk is természetessé vált-e mindez, magától
érthetődővé? Nagy baj az, amikor Isten kegyelme természetessé, megszokottá
válik a mi számunkra.
Ez a fiú ezt nem tudta
értékelni. Sőt az „öreg” kezdett az idegeire menni. Úgy érezte, hogy ő nem ura
a helyzetének, és az atyja mindig csak azt mondta: vigyázz fiam, ezt ne tedd,
azt ne tedd. Pontosan úgy érezte, mint Ádám és Éva, akik szintén az Atya
csodálatos házában, kertjében lakhattak, de ott is ki volt téve egy tiltó
tábla: erről a fáról nem szabad enni. Ott volt a zavaró korlát. Az ember azt
érzi szabadságnak, ha korlátokon, sorompókon, parancsolatokon átgázolhat, úgy
alakíthatja az életét, ahogy akarja.
Az atya nagyon jól tudja,
hogy miért szab határt,miért helyez el tíltó táblákat nem azért, hogy
megjátssza a főnököt, nem azért, hogy szekálja gyermekét, hanem ő mert ő jól
tudja azt, hogy gyermekének vezetésre van szüksége,és akkor bontakozik ki
igazán az élete, ha tiszteletben tartja a ház szabályait és rendjét. Biztos,
hogy gyakran beszélgettek is erről. A fiú bizonyára már többször elmondta
óhaját: atyám, én önálló ember akarok lenni. Az atya erre így válaszolhatott:
drága gyermekem, te valóban úgy látod, hogy nincs szabadságod? Hát valóban úgy
érzed, hogy rosz helyen vagy itt a házamban?
A fiú nem érti és nem is
akarja érteni, ő arra vágyik, amit még nem kóstolt meg, őt csalogatják az élet
kalandjai. Talán azt mondja magának: csak egyszer próbáljam ki azt, hogy a
magam ura legyek, aztán majd újra hazajövök. Ezt mi magunkban is felimerhetjük,
bizonyára nekünk is voltak ilyen gondolataink.
Egy szép napon jön a fiú s
azt mondja: add ki a vagyonból rám eső részt. El akarok menni. Mit tesz az
atya? Mit fog mondani? Semmit, nem próbálja meggyőzni fiát, hanem veszi a
pénzesláda kulcsát és szótlanul kifizeti az örökségből a rá jutó részt. Nem
kényszeríti a fiát arra, hogy otthon maradjon. Hagyta menni fiát, lassan
eltűnik szemei elől, de nem tűnik el a szívéből. Akármit is tesz a fiú, ő várni
fog rá.. Tudja, amit a fiú még nem tud, hogy ez a vélt szabadság nem fogja őt
boldoggá tenni.
A fiú számára elérkezett a
várva-várt pillanat, amikor végre azt teheti, amit akar. Nagy lábon él, vannak
barátai, gyönyörű lakást bérel magána., abból a pénzből, amit az atyjától
kapott. A testét is atyjától kapta, amit most tisztátalan dolgokban él ki. Mert
mi lesz most abból, amit az atyjától kapott? A teste vad szenvedélyek
hordozójává, a pénz pedig barátok vásárlására fordíttatik. De ezen barátok
ragaszkodása a pénz apadásával szintén egyre apad. Valahogy minden a visszájára
fordul. Egy kis gyönyör, egy kis mámor után jön az üresség, csalódottság.
Ismét ott a kérdés: nem
rólunk van-e itt szó? Nem az az ember áll itt előttünk, aki elszakadt Istentől
és isteni küldetésétől? Mivé lesznek az atya kincsei, mivé lesznek
képességeink, mivé lesz tudásunk, értelmünk? Igen, azzal amit az Atyától
kaptunk, sok mindent lehet tenni. Ha kivesszük Atyánk kezéből a kapott
örökséget magunk és mások pusztítására tudjuk azt felhesználni, mert at Atyától
eltávolodva nem jöhet más, csak pusztulás és romlás. Az ember szabad akar lenni
Istentől s nem veszi észre, hogy épp akkor kerül béklyóba. Az Isten nélküli
szabadság a legkegyetlenebb szolgaság. Mindent meg akar nyerni és végül minden
elveszít.A szerető atyja helyett szükségében egy szívtelen gazda szolgálatába
áll, aki még a moslékot is sajnálja tőle. Élete súlyos válságba jut. Ekkor
eszébe jut az atyja, hogy nem korholva engedte el, hanem azzal a tekintettel,
amiben kimondatlan is benne volt: én mindig haza várlak.
Ekkor bűnbánatot tartés ez
nem egy negatív dolog. Valahányszor a Biblia bűnbánatról beszél, mindig nagy
öröm van a hátterében. A megtérés emberi oldalról vég, de Isten oldaláról nézve
kezdet. Nem az segített rajta, hogy
megútálta magát, mert az csak öngyilkosságba zavarta volna, hanem az atyai ház
öröme jelent meg lelkében. A hazatérő fiú csak ennyit mond: atyám, vétkeztem az
ég ellen és te ellened és nem vagyok méltó, hogy fiadnak hivattassam.
Az, hogy atyja
visszafogadja, az a kegyelem csodája. Így van ez a mi életünkben is. Az Atya
vár minket is, meg akar ajándékozni, bármit is tettünk, bármilyen mélyre is jutottunk,
az Atya vár minket is, és hazaérkezésünknek kimondhatatlanul örvend.
Az utolsó kérdés: hol van
ebben a példázatban Jézus? Hisz valaki azt mondhatná: ha Isten megbocsát, akkor
itt miért van szükség Krisztusra, keresztre, megváltásra? Krisztus ott van,
hogy amit a tékozló fiú kap, az új ruha, cipő, gyűrű, azt valakinek meg kellett
szereznie, az atyai ház ajtaját valakinek ki kellett nyitnia! Ez az egész példázat elejétől végéig Jézus
Krisztusról beszél, ő az, aki ezt a fiút is asztalához hívja. A tékozló fiú
hazatérése örömünnep. Az igazi öröm csak most kezdődik. Az igazi élet a mi
számunkra is az Istenhez való hazatéréssel kezdődik, amit Jézus áldozata tesz
lehetővé számunkra. Egy nagy német igehirdető könyvet írt erről a példázatról,
aminek címe: jöjj haza. Ez a példázat ebben a két szóban foglalható össze: jöjj
haza, mert Atyád szeret, az ajtó nyitva áll, ezért hát ne félj, ne vonakodj,
indulj most azonnal, jöjj azonnal haza!
Javasolt cím:Jöjj haza!
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése