2019. február 15., péntek

Tanulságos igék a példázatokról 16

Text. „Így jár az, aki kincset gyűjt magának, és nem Istenben gazdag.” Luk.12,21

            Ez a példázat úgy indul, hogy valaki Jézushoz jön és elpanaszolja fájdalmát, hogy a vagyon megosztásakor testvére becsapta. Nem ritkán fordul az elő az emberek között, hogy a szülők halálakor nagy a harc a vagyonért. Ilyen ez az élet, mondogatjuk ilyenkor. De nem csak itt van csalás, hanem főnök és munkás, a fizetések és az árak, az adás és vétel esetében is, egyáltalán ott, ahol a földi javak elosztásáról van szó. Mert, ahol a vagyon elosztásáról van szó, ott mindig van olyan, aki jól jár és olyan, aki pórul jár. Mindig van ravasz és együgyü , élelmes és élhetetlen, erős és gyenge. Jézus tudta, hogy ebben az állandó harcban hogyan oszlanak meg a szerepek. Azt is tudjuk, hogy Jézus melyik oldalra állt. Egész földi életében a kisemmizettek, a gyengék oldalára állt és harcolt azokkal, akik másokat kihasználtak. Milyen kemény szavakkal beszélt a farizeusokkal, akik nehéz terheket raktak mások vállára s ők egy újjal sem érintették azokat. Ismert példázatában jajt kiáltott azokra, akik bíborba és bársonyba öltöznek, de közben elnézik, hogy a szegény Lázároknak betévő falatja sincs. Jézus nagyon érzékeny volt a szociális problémák iránt, ahogy azt ma mondjuk.
            Jézus idejében az ilyen ügyekkel az írástudókhoz mentek, ezért  gondolta ez az ember, hogy a híres rabbi, a Mester bizonyára segíteni fog rajta. Nem volt kétsége afelől, hogy Jézus pártjára fog állni testvérével szemben. De itt mégis valami meghökkentő dolog történik: Jézus elutasítja őt panaszával együtt, mégpedig ezen szavakkal: ki tett engem bíróvá és osztóvá?
            Ezzel a válasszal nem csak ez az ember, hanem mi is egy talány előtt állunk Vajon miért nem foglalkozott Jézus az ügyével? Olyan pici ügyről lenne szó, amivel nem érdemes foglalkozni? Nem, mert itt nyilvánvló, hogy egy igazságtalanság történt, ő pedig soha nem húnyt szemet az igazságtalanság felett. Esetleg a testvérének az oldalán állna, ai becsapta őt? Nem, ez kizárt dolog. Vagy Jézus csak a lelki dolgokkal akar foglalkozni, az anyagiak pedig nem édeklik, mert ő elsősorban a lélek dolgaival törődik? Ez se igaz, hisz Zákeeus esetében az anyagi dolgokat is szépen rendbe akarja tenni. Esetleg azért nem, mert ezek az örökösödési ügyek nagyon bonyolultak voltak Izraelben, és fél attól, hogy ezt még ő se tudja kibogozni? Nem, ezek a feltételezések nem vezetnek minket közelebb a megoldáshoz. Ő azért nem foglalkozik ezzel dologgal, mert sokkal mélyebb dolgokra akar rámutatni. Az eredeti görög szöveg segítségünkre lehet ebben az esetben is. Az a szó, amit itt Bibliánk „örökséggel”  fordít, az mind az Ó, mind az Új Testamentumben nagyon gazdag jelentésű. Ilyen összefüggésekben is találkozunk vele: az atyák öröksége, vagy Mózes öröksége. Először is az ígéret földjét jelentette. Az Újszövetségben ez a szó az Isten eljövendő országát, sőt az eljövendő Messiás kegyelmét és dicsőségét is jelenti.
            Ez az ember egy földi dologra gondolt és nem is sejtette, hogy Jézus sokkal többet akart adni neki. Jézus arra az örökségre gondol, amit ő maga hozott el, az Isten országának a gazdagsága és dicsősége ez. Most már megértjük Jézust, aki az előzőkben épp erről az országról beszélt és most hozzá jön valaki, aki segítségét akarja kérni az atyai örökség megosztásában. Ez az ember úgy el volt foglalva az ő kicsinyes földi bajával, hogy nem hallotta meg azt a nagyszerű igehirdetést, amit Jézus az Isten országáról mondott. Ezt az embert a követelt örökség elnyerése visszatartotta annak a mennyei örökségnek az elfogadásától, amit Jézus ajánlott fel neki. Ez a szegény ember valószínű néhány árnyi földterületért esekedik és nem veszi észre, hogy Jézus neki egy egész országot akar adni.
            Így van ez velünk is. Sokszor panaszkodunk, hogy valaki becsapott, és nem vesszük észre, hogy a mennyek országának kincsét veszítjük el közben. Ez az elutasítás nagyon keménynek tűnik, de tulajdonképpen irgalmasságból fakad. Jézus sajnálja ezt az embert, őt mélyen megrázza ez az eset, az a tény, hogy a földi vagyon a mennyei örökséget veszélyeztetheti és ezért fordul most oda a tömeghez és mondja el ezeket a szavakat: meglásssátok, hogy eltávoztassátok a telhetetlenséget, mert a nem a vagyonban való bővelkedésben van az embernek az élete.
            Egy rendkívüli kihívás ez a mi számunkra. Mi nem akarjuk ezt Jézusnak elhinni s idézzük a gyakori mondást: lélek, lélek, de miből élek? Mi is a világ szerint gondolkozunk, amelyik azt mondja: abból élünk, ha bőven vannak javaink, jól be vagyunk bíztosítva. Jézus ezért mond el egy példázatot, amit az ott lévők közül senki se tudott többé elfelejteni. Mintha érezné, hogy erről többet kell mondania., s ezt egy példázatban is kell szemléltetnie. Valahogy úgy van ez, mint a méreggel teli üveg, hogy nem csak ráírják, hogy életveszélyes, hanem egy halálfejet is rajzolnak rá. A rendkívüli ebben a példázatban, hogy egy olyan embert ábrázol, aki nagyon jól tudja, hogy mit kell tennie. Ő a józan paraszti észre támaszkodik, hisz ha sok a gabona, újabb csüröket kell építeni, hogy az ne menjen tönkre. Ez az ember gazdálkodásból doktori fokozatot kaphatna, de Jézus nem doktori fokozattal tűnteti ki, hanem  azt mondja neki: bolond, még ma éjjel elkérik lelkedet. Ez egy kemény szó, de mégis irgalom van benne. Jézus ezzel figyelmezteti ezt az embert, figyelmezteti az ott álldogáló tömeget, de intést ad a mindenkori ember számára is. Rádöbbent annak az öncsalásnak a lehetőségére, amit épp a vagyon, épp a földi javak okozhatnak.
            A földi javak egy olyan illúziót adnak nekünk, mintha meg tudnánk ezekkel életünket hosszabbítani. Mert a vagyon a pénz azt eredményezheti, hogy javulnak életkörülményeink, javulhat az orvosi ellátás. Jézus pedig azt akarja elmondani, hogy a földi javak még egy negyedórával se tudják megtoldani életünket. Amikor jön a hazahívó szó, akkor nem számít, hogy mennyi a vagyonunk. De még egy másik dologra is figyelmeztet ez a példázat, és ez az, hogy a földi javak, nem csak hogy nem segíthetnek földi életünk meghosszabbításában, sőt hatalmas kárt okozhatnak nekünk örök életünkre nézve azáltal, hogy üdvösség-pótlékká válnak. Ez az ember nem azt mondja: én hasam, sok javaim vannak, hanem azt: én lelkem. Ezért is mondja Jézus: te bolond. Hát itt a te lelkedről van szó, amely léleknek nem sok évekre, hanem örök életre, egy egész örökkévalóágra van szüksége. Hát azt hiszed, hogy a te lelkednek semmi másra nincs szüksége, csak teli csűrökre? Vigyázz, mert a földi dolgok elterelik figyelmedet a mennyei örökségről.
             Jézus nagyon személyesen mondja: te bolond. Ő minket akar megszólítani. Két ember áll előttünk. Egyik sem rossz ember. Az sem, akit becsapott a testvére, és az sem, aki nagyobb csüröket akart építeni. Mindkettő jóravaló és becsületes, de mindketten a vagyon bűvkörébe kerültek. Lehet, hogy nem egyszerre, hanem szépen lassan, észrevétlenül és fokozatosan. Jézus nem mondja azt, hogy ne törődj az örökségeddel, és ne építs nagyobb csűrt. Csak odakiáltja neked és nekem: Ember vigyázz! Én is kínálok neked valamit: romolhatatlan, szeplőtlen és hervadhatatlan örökséget, ami a mennyekben van fenntartva számodra. Jézus is tartalékot akar bíztosítani, de nem sok évre, hanem egy örökkévalóságra. Boldog az, aki ott lesz vele az Isten országában és ott élvezheti mennyei örökségét

Javasolt cím: Igazi gazdagság                                                          Lőrincz István              .

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése