2019. február 15., péntek

Tanulságos igék a példázatokról 14

Text. „A samaritánus pedig , amikor odaért, meglátta, megesett a szíve rajta, odament hozzá.” (Luk.1O,33-34)

            A Szentírás egyik legismertebb és legkedveltebb igéje,  ez. Ezt a példázatot is azért mondta el Jézus, hogy az Isten akaratát nyilvánvalóvá tegye. Ezzel is Isten elé akar állítani minket, döntésre hív minket.
            Mint sok más példázat ez is azzal indul, hogy jön egy írástudó, aki Jézust zavarba akarja hozni, aki úgy gondolja, hogy ő Jézusnál is jobban tud mindent. Azt teszi, ami a legveszélyesebb: Isten igéjét akarja felhasználni arra, hogy elmeneküljön Isten elől. A legkomolyabb kérdést teszi fel Jézusnak: mit cselekedjem, hogy az örök életet elnyerhessem? Jézus egy ellenkérdéssel válaszol: a törvényben mi van megírva, mint olvasod? Jézus szerint ez nem egy nehéz kérdés, nem egy titok, amit meg kellene fejteni. Kedves barátom, ezt megismerheted a Bibliádból, mondanánk mi mai nyelven. A válasz egyszerűen csak ennyi: cselekedj! Mi ehelyett, mint az írástudó inkább kérdezősködünk, vitatkozunk, mert ez sokkal könnyebb, mint a cselekvés. Ez nem azt jelenti, hogy a tudás, az igeismeret felesleges volna, hisz Jézus is értékeli az írástudó válaszát: jól feleltél. És valóban jól felelt, hisz a nagy parancsolatot mondja el: szeresd az Urat és szeresd felebarátodat. Ez az írástudó jól tanulmányozta a Bibliáját, nem akadt el a részleteknél, egy magabiztos mondatban el tudja mondani a Szentírás lényegét. Teológiai vizsgáját jeles osztyályzattal teszi le. De mégis hiányzott valami, és erre egy különös választ lehet adni. Semmi és minden. Erre hadd mondjak én is egy hasonlatot. Mi hiányzik egy zeneműből, amit a zeneszerző az első hangjegytől az utolsóig mind papírra vetett? Semmi és minden. Hát az hiányzik, hogy a zenekar szólaltassa meg, hogy felhangozzék a fület és lelket gyönyörködtető zene. Mi hiányzott az Ószövetségből: hát az, hogy beteljesedjenek az ígéretek, hogy az ige testté legyen, hogy Krisztusban a szeretet valósággá legyen. Ezt ünnepeljük mi most Karácsonykor. Az Újszövetség semmivel sem mond többet, mint az Ószövetség, de az óriási többlet, a plussz az, hogy itt minden valóság lesz Krisztusban. Jézus nem csak kijelentette, hanem be is töltötte Isten tökéletes akaratát. Az írástudónak Krisztust kell meglátni, mert enélkül nagyszerű teológiai tudása semmit se ér.
            Jézus azt mondja nekünk is: nagyon jó, hogy ismered a Szentírást, olvasd még többet, mélyedj el még jobban benne. De ne feledd el, hogy a Szentírás legfontosabb mondata: ezt cselekedd és élsz. A szeretetet nem elég tudni, cselekedni kell. Szeretni Istent, aki Jézusban Uram és Megváltóm lett, aki bűneim ellenére nagyon szeretett engem. Igen nincs áldottabb dolog, mint szeretni Istent, és ha ez valóság lenne az életünkben, akkor a második résszel se lenne baj: szeresd felebarátodat, mint önmagadat.
            Amikor az írástudó érzi, hogy itt ennyire komoly a helyzet, akkor elkezdi keresni a menekülés lehetőségét, elbújik egy ravasz kérdés mögé: de ki az én felebarátom? Az egyszerűt megpróbálja elbonyolítani, bibliaismeretét arra használja, hogy elsáncolja magát Isten és emberek elől. Különös, hogy Jézus nem szidja meg az írástudót, nem mondja: én látom, hogy te egy ravasz és dörzsölt ember vagy, hanem szelíden elkezdi mondani ezt a példázatot. A példázattal választ ad a kérdésre és a példázat végén megfordítja a kérdést, és azt kérdezi: ki volt felebarátja annak, aki a rablók kezébe esett.
            A példázat olyan világos és egyszerű, hogy nincs szükség különösebb magyarázatra. Az egyetlen kérdés, hogy mi meglátjuk-e azokat, akiken segítenünk kell? Az hogy ilyen félholtan vérében fetrengő embert találjunk, ritkán fordul elő, de távolról sem kell valaki ilyen helyzetbe jusson, ahhoz, hogy segítségünkre  szoruljon. Lehet, hogy épp a családtagod, férjed, feleséged, gyermeked az, akinek sebei vannak, lehet hogy épp ők azok, akiknek sebeik vannak és te kell szeretetet, törődést tanúsíts irányukban. Vagy lehet, hogy egy munkatársadtól kell megkérdezd, hogy miért mindig olyan szomorú és ideges? Mit tettél a szomszédodért, akinek életét és családját a káros szenvedélyek már teljesen tönkretették?
            Jézus szerint épp az a baj, hogy mi bár tudunk valamit, de nem tesszük meg azt. Jézus itt olyen embereket hoz fel negatív példaként, akik nagyon is jól tudták, hogy mi a kötelességük, de nem tették meg azt .  Ők nagyon jól tudták, hogy meg kellett volna állni, segíteni kellett volna, de nem tették. Hányszor megyünk el mi is a rászoruló mellett, s aztán jól meg is tudjuk magyarázni, hogy miért nem segítettünk.
            A pap és lévita után jön egy samaritánus. Az első kettőnek minden oka megvolt arra, hogy segítsen, a harmadiknak minden oka megvolt arra, hogy elkerülje a bajba  jutottat. Az ott a földön népem ellensége, semmi közöm sincs ehhez a zsidó emberhez, segítsenek rajta a népéből valók.. De Jézus azt mondja, hogy amikor segítségről van szó, ott nem lehet különbséget tenni, nincs hívő és hitetlen, protestáns vagy katólikus, román vagy magyar. Ott csak segítségre szoruló felebarát van, akit az Isten teremtett és akin ő könyörülni akar. Az utolsó ítéletkor Jézus nem a tudásunkat fogja számon kérni, sem nem azt, hogy melyik egyházhoz tartoztunk., hanem egyszerűen azt kérdezi majd: szerettük-e Istent és a felebarátot? Cselekedtük-e az Isten akaratát, részesei lettünk-e az Isten könyörülő munkájának? Jézus szerint ettől függ az egész törvény és a próféták, s így az üdvösségünk is.
            Akit Isten Krisztusban megváltott, az tudja, hogy ilyen egyszerű az Isten akarata, az üdvösség útja. Jézus sohasem azt kérdezi, hogy mit tudsz, hanem azt, hogy mit cselekszel. Megteszed-e, amire az Isten kér téged? Mert ez a samaritánus abban a pillanatban épp azt tette meg, amire szükség volt. Nem kezdett el a félholtan, sebeiben fekvő embernek prédikálni, mégcsak nem is hívta a gyülekezetbe, a templomba. Most neki nem prédikációra, evangélizálásra volt szüksége, hanem arra, hogy valaki kimossa sebeit, elsősegélyben részesítse. Persze ez nem mindig egyformán történik. Más esetben lehet épp az a szükség, hogy tegyünk bizonyságot a hitünkről, hívjunk valakit a gyülekezetbe, hogy megtanítsuk arra, amit nem tud. Nem is a segítség formája a fontos, hanem hogy meglássuk a szükséget és hogy mögötte ott legyen az Isten mentő, könyörülő szeretete.
            Az Isten szeretete ebben a világban, mindig az ő gyermekei életén keresztül lesz valósággá, személyessé, és az mindig egy konkrét helyzteben egy konkrét ember felé irányul. Sohasem általános. Nem szabad ilyeneket mondnai: óh, én szeretem az emberiséget, hanem azt kell mondani: szeretem azt az embert, aki most épp mellettem áll, s rá van valamiben szorulva az én segítségemre. Jézus sohasem eszmék, gondolatok, filozófiák, hanem az emberek szeretetére tanított. Szeretni csak személyeket lehet, Istent és a felebarátot.
            A Szentírás tanítása szerint, az tud szeretni, akit Isten Krisztusban megváltott, újjászült, akiben az Isten szeretet testté lesz, éppúgy mint Jézusban Karácsonykor. Az ilyen emberben megtörik az önzés, a hidegség, szeretetlenség, szívébe árad az Isten szeretete és valósággá lesz benne. Ezen az ünnepen Isten szeretete Krisztusban belénk akar áradni, hogy utána elmenjünk és mi is akképpen cselekedjünk. Akinek Isten Krisztusban Atyjává lett, az a másik emberben meglátja a segítségre, könyörületre szoruló felebarátot és megcselekszi az Isten akaratát. Így legyen áldott karácsonyi ünneplésünk.

Javasolt cím: Isten könyörülő szeretete bennünk                             Lőrincz István                                                                                      

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése