2019. február 15., péntek

Tanulságos igék a példáuzatokról 20

Text:” Erre ő megharagudott és nem akart bemenni” (Luk. 15, 28)

            Most a példázat második szereplőjéről, a nagyobbik fiúról fogunk beszélni. Ő a „jó fiú” aki nem ment el, végig otthon maradt, de akinek az életével szintén baj volt, lehet hogy még nagyobb, mint a testvére életével. Ha megfigyeljük ennek a példázatnak a két részét, akkor azt láthatjuk, hogy itt a légkör teljesen megváltozik. Az első rész nagyon mozgalmas, tele van drámai feszültséggel.
            A második részben teljesen eltűnik ez a mozgalmasság. Az az ember, aki ennek a második résznek a középpontjában áll, nem folytat rendetlen és rendezetlen életet. Ő nem ment el hazulról, mindig az atyjával maradt és érte dolgozott. Ki ez a nagyobbik fiú?
            Ha a példázat elejét elolvassuk, akkor világos, hogy Jézus ebben a fiúban az ő korának kegyes embereit, az írástudókar és a farizeusokat mintázta meg. Jézus maga is elismerte ezeket az embereket, itt ebben a példázatban sem vonja kétségbe, azt amit a fiú mond. Elismeri azokat, akik gyermek és ifjúkoruktól fogva keresztyének voltak. Ma úgy mondhatnám: egy jó keresztyén családba születtek, az első szavaikkal már imádkozni tanultak, jártak vallásórákra, megkonfirmáltak, utána sem hagyták ott az egyházat, a Bibliát is naponként olvassák, rendszeresen részt vesznek az úrvacsora alkalmain. Ez nem semmi, ez nagy dolog. Jézus ezt egyetlen szóval sem vonja kétségbe. Nagy hiba lenne az ilyen embert kicsúfolni és azt mondani: ez nem ér semmit. Hisz ezzel azt mondanánk, hogy mindegy hogy valaki templomba vagy kocsmába jár, kirívó bűnökben él vagy pedig jót cselekszik.
            De ennek ellenére, Jézus rámutat arra, hogy mi volt rossz ennek a fiúnak az életében, vagyis mi hiányzott az életéből.
            1: Teljesen meg volt elégedve önmagával. Az, amit elmond mind igaz, de így mégsem lehet odaállni Isten elé. Nem lehet úgy odaállni Isten elé, hogy büszkék és önteltek vagyunk, állandóan az érdemeinkre hivatkozunk és úgy gondoljuk, hogy mivel én jó vallásos, hívő, becsületes ember vagyok, megérdemlem azt, hogy Isten megjutalmazzon, kitűntessen. Ez a fiú elfelejtette azt, hogy az ő életében is ,imden ajándék volt. Ajándék volt, hogy ő az atyjával maradhatott, hogy neki nem kellett megjárni a mélységeket. Ő nem látta be ezt és nemsokára ki is fakad, hogy ő még egy kecskefiat se kapott, nem látja az atya szeretetét, kegyelmét, csak a maga érdemeit. De a Szentírás azt nagyon világosan tanítja, hogy ilyen nincs. Nekünk nincsenek érdemeink, érdeme csak Jézus Krisztusnak van, ő volt az egyetlen igaz.
            2. A második hibája az a nagyobbik fiúnak, hogy összehasonlítja magát a kisebbikkel, azzal aki nála hitványabb, értéktelenebb. A maga vélt érdemeit a másik hibáival, bűneivel hasonlítja össze, hogy így nyilvánvaló legyen az óriási ellentét, a minőségi különbség és hogy úgy érezze, hogy van mivel dicskedjen és joggal ítélheti el az ő testvérét. A Szentírásban nagyon sok példa van erre. Jézus külön példázatot is mondott erről. Ott a farizeus fel is sorolja érdemeit és hálát ad, hogy ő nem olyan, mint más ember.
            Mennyire kísért minket is ez a hiba, hogy magunkat különbnek tartsuk  másoknál és keményen ítélkezzünk mások felett. Kipakoljuk a másik bűnét, mint ahogy itt ez a fiú is teszi. Parázna nőkkel tékozolta el vagyonodat, mondja. Nem mondja ugyan, de benne van: én nem tettem ilyet, én derék, kiváló ember vagyok. Isten meg akar ettől tisztítani minket. Ez egy helytelen, hazug magatartás.
            3. A harmadik hiba, hiányosság az életében az, hogy noha így tudja sorolni az érdemeit, tele van önelégültséggel, mégsem boldog igazán. Ha jól megfigyeljük szavait tele van keserűséggel, vádaskodással, sőt még irígységgel is. Nekem bezzeg még egy kecskefiat sem adtál, neki pedig levágattad a hízott borjúdat. Ennek a fiúnak a szívében nem maradt helye az örömnek. A munkát se örömmel végezte, hanem csak kötelességtudatból. Ahogy egyik magyarázat mondja, nem az Isten gazdgságából és öröméből élt. Azt is megjegyzi ez a magyarázat, hogy mennyire nem volt ennek az életnek kisugárzása, vonzása. Ez a fiú tele van lázadással: nekem nem adtál,ismételgeti folyton..
            Valljuk meg őszintén, hogy mi is sokszor tele vagyunk lázadozással Istennel szemben. Nekem nem adtál egészséget, társat, vagy ha adtál is miért olyant adtál? Nem adtál nekem gyermeket vagy pedig olyat adtál, akiben több a bánat, mint az öröm. Nekem nem adtál egy jó munkahelyet, ahol annyit kereshetek, hogy nem kellene kuporgatnom a pénzt, hogy mindenre jusson.
            Mégis az a jó, hogy ezeket elmondhatjuk Istennek, a keserűségeinket is kiönthetjük előtte. Csak ne öklünket rázva mondjuk, hanem imára kulcsolt kézzel. Ha ezt tesszük, akkor elszáll a keserűségünk és megtelik a szívünk hálával, mert akkor már nem csak azt látjuk, amit nem adott meg, hanem azt is, amit megadott.            
            A fiú nem tudta értékelni azt, hogy ő mindenkor az atyával volt. Neki csak az kellett, ami az atyáé vol, a kecskegida, de az atyjával való közösség az semmit sem ér neki. Közelségben élt atyjával, de nem közösségben. A szeretet-kapcsolat hiányzott ennél a fiúnál, nem szerette igazán az ő atyját. Ott maradt nála, vele, engedelmeskedett, dolgozott neki, de a szeretet hiányzott belőle. S ahol a szeretet hiányzik, ott a többi dolog semmit se ér. Mit ér az, ha közel is vagyunk Istenhez, templomba is járunk igét is olvasunk, adakozunk is, de nem szeretjük az Urat? A feltámadott Urat egy dolog érdekelte, amikor találkozott Péterrel: szeretsz-é engem? Annyira ez érdekelte, hogy háromszor is megkérdezte ezt tőle. Az Úr tőled és tőlem is ezt kérdi: szeretsz-é engem?
            4. Ennek a fiúnak harag van a szívében.Amikor meghallja, hogy mi is történt, haragra gerjed és nem akar bemenni. A harg pedig mindig elválaszt egymástól és szembeállít egymással. A harag kizárja őt az örömből, az ünneplésből. A harag kizárta őt Isten országából. Nem más zárta ki, hisz a szolgák is hívták, az atyja is kérlelte, de ő nem akart bemenni. Aki nem akar bemenni, azon Isten se tud segíteni, az kizárja magát a kegyelemből, kizárja magát az üdvösségből.
            Hadd foglaljuk most még egyszer össze ezt a példázatot. Két fiúról szól ez a történet, mind a kettő elveszett, az egyik megtaláltatott. Hogy mi lett a másikkal, épp a jó fiúval? Nem tudjuk. Azzal fejeződik be ez az ige, hogy maga az atya ment ki hozzá és kérlelte. Előtte is megnyitotta a mennyek országának az ajtaját.
            A történet befejezetlen marad. Nagyon sok példázatban van ez így. Azért nincs befejezve, mert én és te kell azt befejezzük. Mégpedig azzal, hogy bemegyünk. Ennek a példázatnak a szíve, mégsem a fiúkban dobog, nem róluk szól elsősorban, hanem az Atyáról, aki érettünk mindent megtett. Az Atyáról, aki Fiában, Jézusban Krisztusban a legmesszebbre is elment értünk. Elment a véres keresztig. Így szeretett minket az Atya, így készített helyet számodra és számomra is az ő országában. Ő azt akarja, hogy te ne maradj kivül, akarj bemenni, akarj az övé lenni, az ő megváltott, boldog gyermekévé. Akarj megtalált gyermek lenni. Ne légy öntelt, büszke, ne hasonlitgasd magad másokhoz, ne legyen panasz, keserűség, harag a szívedben, hanem légy boldog, örülj, hogy te is az Atya gyermeke lehetsz.


Javasolt cím: A nagyobbik fiú                                              Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése