2023. március 16., csütörtök

Gyökössy Endre Második mérföld

 

Gyökössy Endre Igehirdetése Kecskeméten 198o –ban

Mikor erre a szolgálatomra készültem drága barátom, Joó Sándor jutott eszembe, aki innen Kecskemétről indult, aki így hívott meg több lelkésztársammal együtt a pasaréti gyülekezetben szolgálni, hogy a sorozatnak ezt a címet adna: Mintha utoljára hirdetnéd Isten igéjét. Felhívtam telefonon és megkérdeztem, hogy miként érti ezt, mire azt mondta: képzeld el, hogy halálra vagy ítélve, ott vagy a siralomházban és még kapsz egy utolsó lehetőséget arra, hogy Isten igéjét hirdessed. Nos, lehet, hogy mivel már 70 éves vagyok, hogy utoljára hirdetem itt köztetek Isten igéjét. Vegyétek, úgy hogy ez a Főpásztor öreg bojtárjának a testamentuma.

            Ez nem egy kép, nem egy hasonlat, hogy ha valaki valamire kér téged, akkor tégy többet. Szó sincs róla. Óriási nagy volt akkor a Római Birodalom, 30 ország is belefért, Spanyolországtól az Eufráteszig. Hatalmas hadserege is volt, s a római jog lehetővé tette a római katonák számára, hogy ha valahol meneteltek, például mentek egy messzibb helyre az őrséget leváltani, akkor útközben bárkit, aki nem volt római állampolgár, megállíthattak, és akkor a katona levette a pajzsát, dárdáját, úgy mondhatnánk az összes cuccát, ami kb. 20 kilónyi volt és azt rátette arra, akit megállított és az illető köteles volt arra, hogy egy mérföldön, ez másfél km, kb 1800 lépés, vigye a római katona felszerelését.

            Nos, képzeljük el, hogy a római katona megy az őrséget felváltani, megállít egy embert, ráteszi a cuccot és az ilyenkor elkezdett számolni.. Amikor már 1790-nél tartott, akkor megállt, levette magáról a cuccot és visszaadta szó nélkül a római katonának, aki újra fogott egy embert, aki egészen a célig elvitte a felszerelését. Ez volt tehát a római jog előírt törvénye.

            S most ezzel kapcsolatban mondja ott Jézus a hegyen, nem is lehettek olyan sokan, hisz a Hegyi Beszéd előtti versekben arról olvasunk, hogy nagy sokaság követte őt, de utána már azt: hozzá mentek az ő tanítványai. A görög szöveg arra enged következtetni, hogy Jézus elvonult a tömegtől, akik csak a csodadoktort látták benne, s így egy kisebb, szűrt társaságnak mondja el a Hegyi Beszédet, s ebben azt is, hogy aki téged egy mérföldre kényszerít, menj el vele kettőre. Amikor egyszer a Hegyi Beszédet a konfirmandusoknak tanítottam, az egyik srác azt mondta: majd tán bolond lettem volna.

            Hát mi az a szent bolondság, amit itt kér Jézus a tanítványoktól? Nos, képzeljük csak el, hogy Péter és András mennek Jerikóból Jeruzsálembe és jön velük szembe egy római katona. Vállukon a hadi felszerelés és felhangzik a felszólítás: állj ! Mivel Péter és János nem sokkal azelőtt Mesterüktől hallották a felszólítást, hogy aki egy mérföldre kényszerít, menj el vele kettőre, megállnak, átveszik a katonák felszerelését és elindulnak. De ők nem számolnak. A számolás általában hangosan történt, nem magukban. S már itt jöhetett a római katonák gondolatába a kérdés: ezek kicsodák? Hisz ezek nem számolnak, mint a többiek, akiket eddig megállítottunk? Mennek, mennek, persze már mindenki érzékelte az időt és a távolságot is, annak ellenére is , hogy nem számoltak, s a római katonák is tudták, hogy már jócskán túl vannak az egy mérföldön. S el tudjuk képzelni, hogy egyszer csak megszólalt a római katona: ilyennel mi még sohasem találkoztunk, ti kik is vagytok valójában? Hisz ti nem számoltok, már rég lejárt az egy mérföld, s ti még mindig jösztök velünk? Itt látjuk, hogy a néma mérföldből beszélő mérföld lett, de miért is történt ez? Hogy lett a köteles mérföldből önkéntes mérföld? Hogy alakul ki a párbeszéd?

            A köteles mérföldön nincs párbeszéd, ott csak a számolás hangja hallatszik, mert egy mérföldre elmenni, ahogy mondani szoktuk, kutya kötelesség, hazafiúi feladat. Itt nincs mit kérdezősködni. A néma mérföldből beszédes mérföld csak az első megtétele után, a másodikon lesz. A keresztyének csak akkor beszéljenek, ha kérdezik őket, de úgy éljen, hogy kérdezzenek rá az emberek. Az első mérföldön senki se kérdezi a keresztyén embert, hisz ott ő is a kötelességét teljesíti. Csak a második mérföldön kérdezik meg tőle: te ki vagy tulajdonképpen? Mert mióta mellettem vagy, te nem számolgatsz, hogy mennyit kértél tőlem, hogy mennyit dolgoztál helyettem. Hát ki vagy te? De fura egy ember vagy te!

            Nyilván, amikor a római katonák megkérdezték őket, akkor Péter válasza az volt, hogy zsidók vagyunk, de azonnal hozzátette: a Názáreti Jézus tanítványai vagyunk. Akkor már el lehetett mondani, hogy kicsodák ők valójában, mert rákérdeztek erre.

            Értitek már, hogy miről is van itt szó testvéreim? Hogy csak akkor beszéljünk, ha kérdeznek, mert nincs hitele a szónak, mi most egy szóinflációs világban élünk, amikor is a szónak az első, a köteles mérföldön nincs hitele. Ha kérdeznek minket egyáltalán, ez csak a második mérföldön történik meg.

            És most szeretnék néhány konkrét példát elmondani nektek erről, hadd beszéljen maga az élet. Meglátogattam Baranyában egy ifjú szolgatársamat és megkérdeztem tőle, hogy miként megy falujában a munka. A fiatal lelkész elmondta, hogy nemrég különös dolog történt. A TSZ-ben (Magyaroszágon ez volt a kollektív) egy munkát kellett elvégezni. Először több brigád is dolgozott, akik csak félbe-szerbe végezték el a munkát. De utánuk jött egy olyan brigád, ami tökéletes munkát végzett. A megyétől kiszállt a fő-fő elvtárs számba venni a munkát és nagyon elcsodálkozott az utolsó brigád munkáján, hisz korábban értesült, hogy az előző brigádok kontár munkát végeztek. Erre a TSZ elnöke kinyögte, hogy az utolsó brigád tagjai mind komoly, hivő, keresztyén emberek voltak. Abban a brigádban csupa hívő ember volt. A lelkész azt is elmondta, hogy először csúfolták őket az emberek a hitük miatt, de látva becsületes munkájukat, nagy tisztelet övezte őket.

            Egy másik történet. Egyszer bejött hozzám egy deresedő férfi, s kisírt szemmel a következőket mondta: a kapuzárás előtti pánikban beleszerettem a jóval fiatalabb titkárnőmbe. Hazamentem a feleségemhez s elmondtam neki is, hogy nézd, 30 évi házasság után én elköltözök hazulról a titkárnőmhöz, akibe beleszerettem. Nos, folytatja a férfi: képzelje tiszteletes úr, hogy a feleségem rám néz fájdalmas tekintettel, de szó nélkül kinyitotta a szekrényt, elővett pár bőröndöt és elkezdte ruháimat, ingeimet, minden szükséges dolgaimat nagy pontossággal becsomagolni. Amikor a pakolást befejezte, újra rám nézett és minden indulat, harag nélkül azt mondta: kedvesem, én megértelek, hisz ahol gyümölcs terem, ott megviselődik a fa, én neked több gyermeket is szültem, így hát megöregedtem, megcsúnyultam , megértem, hogy fiatalabb nőt kerestél, menj békességgel az új nődhöz s arról is biztosítalak, hogy gyermekeidnek se fogok semmi rosszat mondani rólad. S azt is tudhatod, hogy szívem és ajtóm mindig nyitva áll előtted, ha visszajössz egyetlen szemrehányó szót se fogok neked mondani. Ekkor a férfi elmondta, hogy zokogva ráborult az asztalra sírt egy sort, bocsánatot kért a feleségétől és otthon maradt. Azt mondta a lelkészének: mondja tiszteletes úr, egy ilyen asszonyt el lehet hagyni?

            Ez egy olyan asszony volt, aki a második mérföldet járta. Ha az első mérföldön elkezdett volna kiabálni, hisztizni, akkor egészen biztos, hogy elment volna a férje, de így a második mérföld egy csodálatos út lett, amin kivirult a házasságuk.

            De hadd beszéljek egy egyszerű munkásasszonyról, aki a gyülekezetünkben 32 körzetet látogatott, főleg a betegeket több mint 30 éven keresztül. Nem beszélt sokat a látogatások alkalmával, ha betegek voltak, azokat felírta, hogy majd küldhesse el hozzájuk a lelkipásztort. Ez az asszony meghalt, kimentem a temetésére, annyian voltak, mint amennyien egy püspök temetésén szoktak lenni, de annyi síró arcot ott se lehet látni, mint amennyit itt láttam. Ott volt az egész gyülekezet. Hazafelé menet elbeszélgettem a résztvevőkkel ennek az asszonynak az életéről. Az egyik elmondta, hogy neki mindig elhozta az orvosságot, a másiknak meg a bankügyeit rendezte. A 32 körzetben egy család sem volt, ahol valamilyen szolgálatot nem végzett volna., s így egy hálás, síró gyülekezet vett ettől az asszonytól búcsút.

Azt mondtam magamban: ez egy olyan asszony volt, aki szótlanul járta a második mérföldet. Ha kérdezték tőle, hogy miért teszi mindezt, akkor csak egyet mondott: Jézus Krisztusért.

            Ugye értitek kedves testvéreim, hogy miről van szó, hogy mi az a második mérföld, mert csak ott kérdeznek rá az életünkre? Ha tőlem megkérdezitek, hogy én milyen keresztyén embereket ismerek, akkor én nem azt mondom, hogy vannak katolikusok, reformátusok, evangélikusok, mert én három féle keresztyént ismerek. Ismerek olyan keresztyéneket, akik legfeljebb Karácsonykor és húsvétkor jelennek meg a templomban, ők azt se tudják, hogy miért is keresztyének, mert csak a nevük az.

            Aztán vannak ú.n. „határozott” keresztyének, ők tudják, hogy hol a határ, ők tudják, hogy az első mérföldön vannak keresztyén kötelezettségek s ők ennek eleget akarnak tenni. Hozzám beállított egy ember és azt mondta: nekem tessék pontosan megmondani, hogy mivel tartozom az egyháznak, hogy mennyi az egyházfenntartói járulék, mert én azt meg akarom fizetni. Mire én azt mondtam: nincs meghatározott díj, annyit fizet, amennyit akar. Mire az emberünk: nézze, én kálvinista, magyar ember vagyok, nekem tessék megmondani, hogy mi jár, mert én nem akarok se többet, se kevesebbet adni annál, mint ami jár. Hát ezt nevezem én „határozott” keresztyén embernek. Végül én azt mondtam. Tegye be adományát a perselybe.

            De tudjuk, hogy van egy harmadik féle keresztyén is? Ezt nevezem én a második mérföld emberének, aki megérezte Jézus Krisztus határtalan szeretetét, aki rácsodálkozott arra, ha ő bekopog Jézushoz éjjel, mert ő épp Nikodémus, akkor Jézus nem mondja: ja kérem, de már elmúlt 11 óra, ilyenkor senkit se illik zavarni. Ő nem írta ki, hogy mikor van fogadóórája, mikor  sárral dobáltak felé, akkor ő ezt elkapta és egy csodálatos példázat lett belőle, az irgalmas samaritánus példázata. Van egy híres angol írónő, aki egy döbbenetes drámát írt a második világháború alatt, s amikor Londont bombázták, a pincék mélyén is ezt hallgattál a menhelyeken, mert ezt sugározta az angol rádió. Ebben van egy olyan jelenet, amikor a római százados rákiált a kivégzést végző katonákra, hogy rúgják ki az elítéltek lábait, ők ezt meg is teszik, először a két lator lábát rúgják ki, amikor pedig a Jézusét akarják kirúgni, akkor megdöbbenve látják, hogy ő már ott fekszik a kereszten. Mire az egyik katona csodálkozva mondja, hát én ilyet még sohasem láttam, ez önként ráfeküdt a keresztre. Aki a Hegyi Beszédben azt mondta, hogy menj el vele két mérföldre, az ráfeküdt a keresztre, s miután fölszegezik, imádkozik az őt megfeszítőkért, a második mérföldön még az édesanyjáról is gondoskodik, és halálos gyötrelmében még a jobb kéz felől megfeszített latorhoz is odafordul és azt mondja neki: még ma velem leszel a paradicsomban.

            Akit ez a szeretet megragadott, ez a határt nem ismerő jézusi szeretet, az elindul és túlmegy az első mérföldön.. Az első mérföld néma mérföld, aki csak ezen jár, az semmivel sem különb másnál, mert az első mérföld a köteles mérföld, ott a velünk menetelők ránk se néznek, ott szavunkra, bizonyságtételünkre senki kíváncsi , ott nincs hitelünk. Csak a második mérföldön figyel fel ránk a világ, ott lesz kíváncsi arra, hogy mi kik is vagyunk, hogy kit követünk, hogy miért is vállaljuk mi a második mérföldet. Ott elmondhatjuk a bizonyságtételt: én a Jézus Krisztus tanítványa vagyok, aki arra tanított, hogy a második mérföldet járjam, legyek a második mérföld embere!

(hangfelvételről lejegyezte Lőrincz István)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése