Tanulságos igék a „ Korintusi
levélről 2
Text. „Áldott az Isten, ami
Urunk Jézus Krisztusnak Atyja, az irgalmasság Atyja és minden vigasztalás
Istene, aki megvigasztal minket minden nyomorúságunkban.”(2Kor.1,3)
Miután Pál a maga szokásos
módján a kegyelem és békesség kívánásával köszönti a gyülekezetet, következik
egy nagyon fontos kijelentés arról, hogy
ki is számunkra Isten? AzÚr egyik nagy ószövetségi szolgája, Mózes egyszer
merészelte Istennek feltenni a kérdést: mi a te neved? Ki vagy te
tulajdonképpen? Isten akkor egy különös választ adott: vagyok, aki vagyok, még
pontosabban fordítva: leszek, aki leszek, s ezt jelentette, hogy Isten menet
közben fogja kijelenteni magát népe számára. Isten népe menet közben
tapasztalta meg, hogy Isten szent, bűnt gyűlölő, kegyelmes, irgalmas,
gondoskodó. Pál a maga Istennel való tapasztalatát így foglalja össze: a a
minden irgalmasságnak és vigasztalásnak Istene. Pál úgy találkozott Istennel,
mint egy irgalmas Atyával. Úgy is mondhatnánk: együtt érző Isten ő, van szíve.
Isten tehát együtt érez,
az ő teremtményeivel. Nekünk nem egy hideg, kőszívű Istenünk van, ő az
irgalmasságnak és a minden vigasztalásnak az Istene. És ez azt jelenti, hogy
annak az Istennek, akiben mi hiszünk, nem csak szíve, hanem keze is van,
mégpedig gyöngéd keze, olyan kéz, mint az ápolóé, aki megsimogatja a beteget,
mint az édesanyának keze, aki megsimogatja gyermekét.
De honnan tudja Pál, hogy
Isten valóban ilyen?Pál erre a kérdésre azzal válaszol, hogy ő a Jézus Krisztus
Atyja, akit mi az ő Atyjaként ismertünk meg. Mi Krisztusban látjuk, hogy Isten
irgalmas, hogy ő minket megvigasztal. Ennek a vigasztalásnak semmi köze nincs
az olcsó szentimentalizmushoz. Istennek nagyon sokba került, hogy a minden irgalmasság
és vigasztalás Istene lehessen számunkra. Az a kéz, ami minket simogat, az
Fiára súlyosan nehezedett, ahhoz hogy Isten hozzánk irgalmas lehessen, Fiához
igazságos kellett legyen. Jézus drága áron fizette meg az irgalmasság és a
vigasztalás árát.
A meglepő mégis az, hogy
mindezt egy olyan ember írja le ezt nekünk, aki ebben a levélben úgy áll
előttünk, mint aki sokat szomorkodik, mint aki rengeteget szenved és gyötrődik.
Lehet, hogy közöttünk is vannak ilyenek, akik terheket, mély szomorúságot hordoznak,
de Pál kétségtelenül sokkal többet szenvedett és gyötrődött, mint mi. Pál ebben
a levélben nyíltan beszél szenvedéseiről, gyötrelmeiről, nem rejti véka alá
azokat. Ő nem is próbálja az erős embert megjátszani, mintha ő szemrebbenés
nélkül tudná ezeket a szenvedéseket elhordozni. Ő épp olyan érző, érzékeny
ember volt, mint mi, az ő idegei sem voltak acélsodronyból fonva. Ő is egy
vigasztalásra szoruló ember.
A csodálatos az, hogy ki
tudja mondani: áldott legyen az Isten Pál úgy áll előttünk, mint egy
megvigasztalt ember és ebben ő két ajándékot lát. Az egyik az, hogy így meg tud
másokat is vigasztalni, akik a maguk rendjén vigasztalásra szorulnak. Az igazi
vigasztalás mindig az, hogy tovább adom azt a vigasztalást, amit én is
ajándékba kaptam Istentől. A másik ajándék Pál számára az, hogy amikor
vigasztalásra szorul, nem csak emberekhez jut közelebb, hanem az Úrhoz, a
Megváltóhoz is. Pál a maga szenvedést nem egy orvosi ügyként kezeli, mint
aminek semmi köze sincs Krisztushoz, hanem úgy mint egy részvételt a Krisztus
szenvedésében.
Ezzel ott állunk a nagy
titok előtt, hogy maga Krisztus is pont a szenvedése által lett hozzánk hasonló.
Mert amiképpen kijutott nekünk a Krisztus szenvedéseiből, azonképpen bőséges a
mi vigasztalásunk is a mi Urunk Jézus Krisztus által. Micsoda mondat ez! Az is
különös, hogy Pál tapasztalata szerint a szenvedés és vigasztalás nem egyforma
súllyal esik latba az ő életében. Amennyivel nagyobb a húsvéti győzelem a
nagypénteki vereségnél, annyira nagyobb és dicsőségesebb a vigasztalás a
szenvedésnél.
S ez pont így igaz a mi
életünkre nézve is. Különös, hogy ha összeszámoljuk ebben az szakaszban, akkor
ötször találkozunk a nyomorúság, szenvedés szóval, de tízszer a vigasztalással.
A számoknak ez az aránya sokatmondó kell legyen számunkra. Akire Isten ötszörös
fájdalmat, szenvedést helyez, azt tízszeres vigasztalásban részesíti.
Pál itt egy korábbi
eseményről beszél, amiben Isten őt megerősítette és megvigasztalta. Mi pontosan
nem tudjuk, hogy milyen eseményre utal, a levél olvasói valószínűleg pontosan
tudták, hogy miről is beszél Pál itt. Ami biztos, hogy egy nagyon nagy és nehéz
próba lehetett ez, hisz Pál azt mondja: felette igen megterheltettünk, még
életünk felől is kétségben voltunk .De Pál ebben a helyzetben is tudott hinni
abban az Istenben, aki a halottakat is fel tudja támasztani. Kétségtelen, hogy
ez az esemény nagyom megerősítette az apostol Istenbe vetett bizalmát. Az az
Isten, aki őt egyszer kiszabadította a halálos veszedelemből, máskor is meg
tudja és fogja tenni.
Talán ezeket hallva mi
ilyeneket mondunk: igen, igen Isten ezt valóban megtette Pállal, de velünk meg
fogja-e tenni?Talán mi azt mondjuk, hogy Isten ezt csak nagyon ritkán,
kivételezett embereivel teszi meg, de megteszi-e ezt velünk kicsiny, névtelen
emberekkel? A válasz az, hogy igen, megteszi. Az én életemet is legalább
háromszor a halálból mentette ki, amik mind felejthetetlen élmények, isteni
megtapasztalások az én számomra
De Isten ezt megteszi
minden gyermekével, ha mi komolyan kérjük ezt. Nem véletlen, hogy ennek az
igeszakasznak a végén az imádkozásra, a könyörgésre való felszólítással
találkozunk. Az egymásért, önmagunkért elmondott imádságban óriási erő van.
Persze, az imádságban nem csak kérés kell legyen, hanem mindig ott kell legyen
benne a hálaadás, Isten nevének magasztalása. Mi mindig imádságra kell fakadjunk,
közbenjáró és hálaadó imádságra. Pál apostol akkor, amikor abban a hihetetlen
nagy próbában volt, amiről itt beszél, tudhatta, hogy gyülekezetek sokasága
imádkozik érte.
Ez év január 17-én, amikor
a szívműtétet végrehajtották rajtam, úgy feküdtem fel a műtőasztalra, hogy
tudtam, hogy több országban talán több ezer ember imádkozik értem, közte a
családom, barátaim és a gyülekezet tagjai. Amikor a második értámasztó gyűrűt
behelyezte az orvos, hirtelen leállt a szívem, mert egyszerre nagy mennyiségű
vér ömlött a szívembe. Elektromos sokkal újraélesztettek, de én tudom, hogy a
sok imádság hozott vissza az életbe.
Ez az ige minket is az
imádkozók seregébe hív, azok seregébe, akik a próbák és szenvedések idején
tekintetüket Istenre emelik, tőle kérik a szabadítást, a gyógyulást.
Javasolt cím: Isten megszabadít és megvigasztal Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése