Tanulságos igék a 2 Korintusi levélről 3
Text. ”De hű az Isten!”
(2Kor.1,18) Károli ford.
A levél tovább folytatódik
az imádás hangján. Miután Pál azt írta, hogy Isten a minden irgalmasságnak és
vigasztalásnak az Istene, most azt jelenti ki, hogy Isten hű. Az irgalmasság és
hűség Istennél összetartoznak. Jákób egész életét így foglalja össze élete
végén: kisebb vagyok minden jótéteményednél és hűségednél, amelyet a te
szolgáddal cselekedtél. Jákób valósággal rácsodálkozik arra, hogy Isten hűséges
volt hozzá, mert ez számára egyáltalán nem magától érthetődő, nem természetes dolog. Ő jól tudja, hogy Isten hozzá való hűsége egyoldalú
módon működött. Ha Isten úgy bánt volna Jákóbbal, ahogy ő Istennel bánt, akkor
nem tudott volna Isten hűségéről beszélni. Isten hű és ez azt jelenti, hogy ő
nem a közmondás szerint jár el, miszerint: amilyen a mosdó, olyan a törülköző.
Ő hűséges volt a hűtlenkedő Jákóbhoz és hűséges minden más gyermekéhez, hozzánk
is, akik most e sorokat olvassuk. Mi is épp ezért imádattal és hódolattal
mondjuk Jákóbbal együtt: kisebb vagyok minden jótéteményednél és hűségednél.
Milyen jó hallani nekünk,
hogy Isten hűséges. Mert a hűséggel a földön nagy baj van. Gondoljunk csak
arra, hogy mennyi hűtlenség van a házasságokban, vagy az üzleti életben,
egyáltalán az emberi kapcsolatokban. Ki ne tudna mondani az életéből egy olyan
eseményt, amikor becsapták, rászedték, hűtlenül bántak vele. Talán már
annyiszor csalódtunk, hogy nem is tudunk bízni az emberekben.
Milyen jó, épp ezért, hogy
Isten hűséges, benne nem kell csalódnunk. De azért ne nyugodjunk könnyen bele
abba, hogy a földön nincs hűség. Mert Pál azt mondja, hogy a földön is van
hűség, mert Isten minden ígérete Krisztusban igenné és ámenné lett. Pedig Isten
nemet is mondhatott volna erre a világra, erre neki minden oka megvolt. De ő
mégis igent mondott. Évszázadokon a próféták szája által hirdette az igent, és
végül nem csak szavakban mondta ki az igent, mert az idők teljességében, amikor
Isten egy látható igent is mondott erre a világra. Isten már évezredekkel
azelőtt kimondta népének: te fiam leszel én pedig Istened leszek. Krisztusban
ez az ígéret beteljesedett. Ő testvérünkké lett, Krisztusért minket is
gyermekeivé fogadott, így mi is beleszülettünk Isten családjába, mi is Isten
gyermekei és örökösei lehetünk. Istennek
ez az „igen” szava hozzánk is szól, ő hűséges hozzánk is.
A Szentírás utolsó
könyvében, annak is a vége felé, a sok félelmetes csapás és próba leírása után
egy különös lovas jelenik meg egy hófehér lovon. A lovas neve ebben az
összefüggésben nagyon fontos a mi számunkra. A neve: hű és igaz. Ezért olyan
fontos nekünk azt tudni és hinni, hogy bár az emberek a földön a hűséget
meggyalázzák, porba tapossák, megfeszítik, de az mégis van, él, létezik. Hogy
ezen a világon nem csak a hazugság és csalás lovagol végig, hanem az a lovas
is, akinek a neve hű és igaz.
De ezek után újra
feltevődik a kérdés: mi a helyzet a mi hűségünkkel: Mit jelent ez a mi életünk
gyakorlatában, hogy Isten hű és igaz? Vagy ez nem jelentene semmit? Nyugodjunk
bele abba, hogy ezen a földön mindenki hűtlen, hogy mi magunk is azok vagyunk
és azok is maradunk? Pál nem ezen a véleményen van. Mert Krisztus ezen a földön
nem egyedül van, neki van egy csapata, van egy serege, van népe és gyülekezete,
akik vele szoros közösségben élnek. S akik Krisztuséi, azok szintén hűek és
igazak lesznek. Pál ezt illusztrálja is és egy olyan képet használ, ami abban
az időben nagyon ismert volt, ez a megpecsételés, a megkenetés, a megerősítés
képe. Mind a három kifejezés azt sugallja, hogy itt egy végérvényes
szövetségkötés történt. Sőt, a Lélek zálogát is adta a mi szívünkbe. Pál
Krisztust és az ő gyülekezetét elszakíthatatlan egységben látja. Ezért, ha ő hű
és igaz, akkor az ő népe is hű és igaz kell legyen.
Így érthetjük meg azt,
amit Pál különös dicsekedésének lehetne nevezni. Ez a dicsekedés jellegzetes
vonása ennek az egész levélnek. Itt olvassuk először, de még sokszor találkozunk
vele ebben a levélben. Itt most Pál a gyülekezettel dicsekszik. Dicsekedésetek
vagyunk és ti is nekünk. Pálnak az a dicsekedése, hogy ő a hű és igaz Krisztus
szolgálatában állhat, büszke arra, hogy Isten ügyét képviselheti ebben a
világban Dicsekszik azzal, hogy őszinteséggel, és tisztasággal, nem testi
bölcsességgel, hanem Isten kegyelmével forgolódik ebben a világban. De Pál
dicsekszik azzal, hogy ennek eredménye lett, és ez az, hogy több helyen
gyülekezetet alapíthatott és ezek a gyülekezetek élnek, Pál már most örül
annak, hogy majd ama nagy napon nem kell szégyenkezzen Isten előtt, és azok is
vele örülhetnek, akiket ő Krisztushoz vezetett.
Persze, ez a dicsekedés
nem megy minden nehézség nélkül, hisz Korintusban is voltak olyanok, akik
kötekedtek vele, most épp azt nehezményezik, hogy megígérte nekik, hogy eljön
hozzájuk, de nem jött el. Ebből a korintusiak azt a következtetést vonták le,
hogy Pál nem szavahihető, nem megbízható. Mit tesz erre Pál? Megpróbál
mentegetőzni, magyarázkodni, próbálja védeni becsületét? Erre Pálnak se ideje,
se szüksége sincs. Mert ő Krisztus becsületét kell megvédje. Ezért kérdezi:
vajon könnyelműen cselekedtem-é? Test szerint akarom, hogy nálam az igen igen
és a nem nem legyen?
Pál azt is elmondja, hogy
miért nem jött el, s ez az, hogy a gyülekezetben olyan állapotok voltak, hogy
bottal kellett volna jönnie és ő ezt el akarta kerülni. Pál ebben az esetben
parancsoló úrként kellett volna megjelenjen, de ő ezt el akarta kerülni. Ő
tudja, hogy a gyülekezet Ura egyedül Krisztus, ő csak az öröm munkatársa akar
lenni. Ő nem megszomorítani akarja a gyülekezetet, hanem megörvendeztetni.
A végén van egy nagyon
fontos megjegyzés: Isten dicsőségére mi általunk. Ez számunkra azt jelenti,
hogy nem csak Krisztus igaz és ámen, hanem a mi egész életünk is. Tudjuk jól,
hogy az „ámen” szó azt jelenti, igaz, úgy legyen. Ez azt jelenti, hogy Krisztus
személyét, igéjét mi kell hitelesítsük a mi életünkkel, szavainkkal,
cselekedeteinkkel. Micsoda óriási felelősség van a mi vállainkon. Rajtunk áll
vagy bukik Krisztus becsülete ebben a világban. Mi kell az Isten hűségét és
igazságát megjelenítsük ebben a világban, abban a környezetben, ahol élünk. Bárcsak
meg tudnánk ezt tenni, bárcsak minden szavunk, tettünk, egész életünk hirdetné:
hű az Isten, és ezért mi is hűségesek vagyunk.
Javasolt cím: Tudunk-e hűségesek lenni? Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése