Tanulságos igék a 2 Korintusi levélről 10
Text. „Azért, ha valaki Krisztusban van, új
teremtés az, a régiek elmúltak, ímé újjá lett minden”. (2Kor.5,17)
Új
teremtés? A régiek elmúltak, újjá lett minden? Nem olyan ez, mint egy álom? Nem
olyan, mint egy ábrándozás, amiből felébredve kiderül, hogy semmi se változott,
maradt minden a régiben? Nem egy szép mese ez, hisz csak ott szoktak a dolgok
egyik pillanatról a másikra megváltozni?
Ez mesének, álomnak tűnik, de amikor
Péter és János azon az ominózus húsvéti reggelen a sírhoz mentek, azt üresen
találták, akkor ez nekik is olyannak tűnhetett, mint egy mese, s csak akkor
döbbentek rá arra, hogy ez nem mese, hanem igenis valóság, amikor találkoztak a
feltámadott Úrral. De most Pál erről a feltámadott Úrról állítja, hogy ő
mindent újjá tesz, mert aki benne van, az már egy új teremtés. Azon az emlékezetes húsvét reggelen valóban
minden újjá lett. Azon a napon valami új állt elő, ami addig még nem volt. Az
eddig is megtörtént, hogy halottak visszatértek az életbe, de a régi, halandó
testben, de hogy valaki egy halhatatlan testben jelenjen meg, ilyen eddig nem
történt. Krisztusról azt mondja Pál egy másik helyen, hogy ő él, hogy soha
többé meg nem hal, a halál rajta nem uralkodik. Az új teremtés tehát nem más, mint
maga a feltámadott Krisztus.
És most
Pál azt mondja, hogy aki kapcsolatba kerül ezzel a krisztussal, az részesül, az
részt kap abból, ami a Krisztusé, az is egy új teremtés lesz. Ez nem álom, nem
mese, hanem hitben valóság.
De mi
lesz a régivel? Valóban elmúlik a régi? Hisz a Maros , a Kőrös, az Olt holnap
is úgy fog folyni, mint ma, a fejem holnap is fog fájni, holnap is lesz bajom
önmagammal és másokkal is. Hogy lehet hát ezt érteni: a régiek elmúltak? Van-e
egyáltalán ilyen, létezik-e olyan, hogy a régiek elmúlnak, nem úgy van, ahogy a
Prédikátor mondja, hogy nincs semmi új a Nap alatt? Meg tud-e változni az
ember, nem marad ugyanaz az önző lény. Luther humorosan mondja, hogy már
többször megpróbálta ó-emberét a vízbe fojtani, de a „ravasz fickó” megdöbbenésére
megtanult úszni.
De Pál itt elmondja, hogy Krisztus
mindenkiért meghalt, s akik ezt elhiszik, azok már nem magukért élnek, hanem
azért, aki értük meghalt és feltámadott. Csak épp vegyük ezt komolyan. A baj,
hogy mi ezt nem hisszük el, még mindig magunknak élünk, még mindig nem tudunk a
régitől megszabadulni, az árnyékkényt kísér minket. Pál azonban komolyan hiszi,
hogy ott Nagypénteken mi is meghaltunk Krisztussal. Egy picit morbid a kép, de
tudjuk, hogy a régi időkben a királyokkal együtt eltemették feleségüket,
szolgálóikat is, nos valahogy így temettettünk el mi is Krisztussal együtt, de
vele együtt fel is támadunk egy új életben. Ami feltámad az pedig valami
egészen új, ami eddig nem volt. Ahhoz, hogy ezt jobban megértsük, elmondom azt,
hogy három dolog változik meg gyökeresen a mi életünkben.
Először is újjá lesz az Istenhez
fűződő viszonyunk. Ez eddig teljesen romokban állott, tönkre volt menve,
gyakorlatilag nem is létezett. A mi Istenhez való kapcsolatunk olyan volt, mint
azé a gyermeké, aki elköltözött hazulról, bevágta maga mögött a szülői ház
ajtaját, s minden kapcsolatot megszakított a szüleivel, nem ír, nem telefonál,
nem látogatja meg a szüleit. De az érdekes az, hogy az ember nem érzi jól magát
az Istentől való elidegenült állapotában. Ezt mutatják a különböző vallások is,
hisz ők arról tanúskodnak, hogy az emberben egy olthatatlan vágy él az Isten
után. És mennyi mindent megtesz az ember azért, hogy ezt a különleges honvágyát
kielégítse. De ebben a helyzetben Isten egy döntő lépésre szánta el magát,
éspedig arra, hogy minket kibékített önmagával. Ennek nagy ára volt, és ő ezt
meghozta.
Pál most szinte könyörög, esdekel:
emberek, béküljetek meg az Istennel. Az ember olyan gonosz, hogy még ezt az
ajánlatot is képes elutasítani, de akkor magára vessen, mert akkor már Isten se
tehet semmit. Aki nem fogadja el a segítséget, azon nem lehet segíteni.
A második dolog, ami újjá lesz az a
felebaráthoz fűződő viszony. Nemcsak az istenhez, hanem a felebaráthoz való
viszony is gyökeresen megváltozik Krisztusban. Erre nézve Pál egy különös
dolgot mond: mi ezután senkit se ismerünk test szerint. Ez nem könnyen érthető
és némi magyarázatra szorul. Pál a megszokott, a természetes egymáshoz való
viszonyulást nevezi test szerintinek. Találkozok például egy emberrel, aki
nálam előkelőbb, gazdagabb, szebb, okosabb, vagy épp fordítva, hogy én vagyok
nálánál előkelőbb, gazdagabb, okosabb és szebb. A test szerinti ismeretnél
ilyenkor vagy az irigység vagy pedig a megvetés lép fel. Az egymással való viszonyunk
a különbségek miatt terhelt lesz. Az ilyen ismeret komoly szakadékokat szül az
emberek között. Az ilyen test szerinti ismerethez mindig sok könny és vér tapad
az emberek között.
Pál azt mondja, hogy az ismeretünk
is meg fog újulni Krisztusban. És elmondja azt is, hogy milyen ez az új
ismeret, az új viszonyulás. Azt ajánlja nekünk, hogy ezután tekintsünk úgy a
felebarátunkra, mint aki szintén megkegyelmezett, mint akiért Krisztus pont úgy
meghalt, mint értem is, mint akiért Krisztus éppúgy meghalt és feltámadott,
mint értem is. Kezdjük ezt el a családtagjainkkal, folytassuk a szomszédjainkkal,
munkatársainkkal, s egyáltalán minden embertársunkkal. Tekintsünk úgy rájuk,
mint akikkel Isten megbékült, még akkor is, ha adott esetben ők ezt még nem
hiszik, nem fogadták el. Tekintsünk még ellenségeinkre is Krisztus szemével.
Tekintsünk hát minden emberre úgy, hogy érte is meghalt és feltámadott
Krisztus.
Ez lenne végső soron az emberi
kapcsolatok nagy forradalma, hogy a Krisztus szerelme szorongatna minket.
Próbáljunk meg, kezdjünk el minden emberre azzal a szeretettel tekinteni, ami
mindent hiszen, mindent remél, mindent eltűr, ami soha el nem fogy. Higgyük el,
hogy ez a szeretet a világtörténelem legnagyobb és legerősebb mozgató ereje,
még akkor is, ha ezt a szeretetet a világ keresztre feszítette és most is
keresztre feszíti.
Pál azt mondta most nekünk és általa
Isten, hogy ha hiszünk Krisztusban, akkor a régiek valóban elmúltak, akkor mi
valóban új teremtések vagyunk, Isten új világát képviseljük, és hogy valóban
minden újjá lett. Ez nem mese, nem álom, hanem életünk legdrágább valósága.
Javasolt
cím:Álom vagy valóság
Lőrincz István.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése