Tanulságos
igék a 2 Korintusi levélről 12
Text.
„ Ne legyetek hitetlenekkel felemás igában.” (2Kor.6.14)
Ez a rész is a kegyelmet nyert ember életéről szól. Egy
kemény , könnyen félreérthető és félremagyarázható ige kerül itt figyelmünk
középpontjába. Már az, hogy Pál hivőkről és hitetlenekről beszél, sok vitát
generál a keresztyének között. Hogy a gyülekezetben is vannak hitetlenek, ez
egy nehezen emészthető dolog. A „felemás iga” egy ószövetségi kifejezés és némi
magyarázatra szorul. Tudjuk, hogy a mózesi törvény megtiltotta azt, hogy egy
tiszta állatot egy tisztátalannal fogjanak egy igába. Így nem lehetett egy
ökröt és szamarat igába fogni. Amikor Pál ezt a képet most a korintusiakra,
illetve ránk is alkalmazza, a következőt akarja mondani ezzel:ne fogjatok össze
a hitetlenekkel, ne közösködjetek velük, tartsatok távolságot velük szemben. Pál
tudatában van annak, hogy a korintusiak is ezer szállal kötődnek olyan emberekhez,
akik nem tartoztak a gyülekezethez, vagyis hitetlenek voltak. Nem csak
barátaik, hanem rokonaik között is voltak hitetlenek. Sok olyan házasság volt,
ahol a házastársak egyike hitetlen volt. Tudatában van Pál azzal, hogy ezzel a
felszólítással milyen lehetetlen helyzetbe hozza?
Mit akar ezzel
Pál mondani? Hát azt, hogy a keresztyének valami rendkívülit hordoznak
magukban, ők az Isten népe, ők a megigazultak, a kiválasztottak. Ezért mondja:
menjetek ki közülük, szakadjatok el tőlük, tisztátalant ne illessetek. De hát
ez teljességgel lehetetlen, hisz ehhez a keresztyéneknek ki kellene vonulni
ebből a világból, egy lakatlan szigetre kellene költözni, ahogy azt Jókai
Aranyember című regényében látjuk. Hogyan kell hát helyesen érteni ezt az igét?
Az
kétségtelen, hogy ez a Szentírás egyik legnehezebb igéje, de épp ezért ne adjuk
fel ennek a megértését. Egy híres történelmi példát mondjak először. Mindnyájan
hallottunk talán a nagy német orvosról, orgonistáról, Schweitzer Albertről. Ő
papfiú volt, édesapja egy kis falu lelkésze volt. Egyszer a serdülő Albert
összeverekedett egy falubeli fiúval, a verekedésben ő győzött, mire a falusi
fiű ezt sziszegte neki: ha én is kétszer kapnék húslevest, mint a papgyerekek,
akkor én győztelek volna le téged.
Ez a
megjegyzés nagyon szíven találta Albertet s attól a naptól kezdve semmiben sem
akart különbözni a falusi gyerekektől. Ez óriási gondot okozott a szüleinek,
hisz nem akarta felvenni a prémes kabátot, a szép cipőt, ő olyan akart lenni,
mint a többi falusi gyerek.
Olyan lenni,
mint a többiek, nem több, nem más, ez a vágy mindenkiben ott van.És ez elvégre
egy szimpatikus vonás. Krisztus is ilyen volt, hisz ő sem tekintette
zsákmánynak azt, hogy Istennel egyenlő és mindenekben hasonló lett hozzánk, a
szó legnemesebb értelmében szolidáris lett az emberrel. Ő nem szégyellt együtt
enni a prostituáltakkal, a vámszedőkkel, a farizeusok meg is botránkoztak ezen.
És Krisztus ezt
elvárja az egyházától is. Egy olyan egyház, ami farizeusi módon elkülönül a
világtól, az hűtlenné válna küldetéséhez. Krisztus ebbe a világba jött, az ő
egyházát is ebbe a világba küldi. Az egyház helye a világban van, hogy ott sóvá
és világossággá legyen. Ennyire igent mondott Krisztus erre a világra.
De mégis van a
keresztyén ember, egyház számára egy távolságtartás, egy elkülönülés ettől a
világtól. Ábrahám ki kellett menjen földéből, rokonai közül és utódai Isten
szent népéve kellett legyenek. Izrael népe ezt a másságot sokszor tehernek
érezte, fel is lázadt ellene, gondoljunk csak a királyválasztásra, amikor azt
mondták Sámuelnek, hogy nekik olyan király kell, amilyen a többi népeknek is
van. Hányszor keményen kellett odacsapnia Istennek, hogy Isten népe szent
távolságban maradjon a többi népektől, hogy ne pártoljon a bálványokhoz, hogy
házasság által se keveredjen össze pogány népekkel.
Ezt a
távolságtartást az Újszövetségben is láthatjuk, hisz Jézus elhívja a 12
tanítványt, az egyik tanítványnak még azt se engedi meg, hogy eltemesse
szüleit. Jézus tanítványait úgy küldi a világba tanítványait, mint bárányokat a
farkasok közé. János apostol majd figyelmezteti a gyülekezetet: ne szeressétek
a világot, se azokat, amik a világban vannak. Jakab apostol egyenesen azt
mondja, hogy a világ barátsága ellenségeskedés Istennel.
Világosan kell
látnunk, hogy van egy helyes és van egy helytelen elkülönülés. A helytelen az
önigazultság elkülönülése. Ennek a helytelen elkülönülésnek a klasszikus példái
a farizeusok voltak. De van egy helyes elkülönülés, ez a megkegyelmezettek
elkülönülése. És ebben az igében erről van szó. Ne értsük félre ezt az igét,
Isten nem akar minket közömbössé tenni a világgal, az emberekkel szemben, szó
sincs arról, hogy megvetjük és lenézzük az embereket, mert ők hitetlenek. Hisz
Isten, Jézus az ő egyházát épp a világért választotta ki, különítette el. Ennek
a népnek feladata van a világ felé, a világ üdvözítése a cél.
Mondjak erre
egy egyszerű példát. Valaki csak úgy lehet jó kocsmáros, ha távolságot tud
tartani az alkoholtól, a részegségtől, hisz másképp már az első órában
megrészegedne. Csak úgy lehet valaki jó szakács, ha parancsolni tud hasának,
hisz máskép rettenetesen elhízna. Nos épp így van ez a jó keresztyénnel is, ő
távolságot tud tartani a világtól, nem vesz bele, nem keveredik bele a világba.
A keresztyén ember épp akkor nem tud szolgálni a világnak, ha eggyé lesz azzal.
A világnak szüksége van az egyház szolidaritására, de éppúgy szüksége van az
egyház távolságtartására, ellenállására, prófétai kritikájára is. Az egyház
egyház kell maradjon, nem válhat világgá, másképp nem tudja szolgálatát a
világért elvégezni.
Legyünk nagyon óvatosak ennek az igének a
fényében a hivők és hitetlenek közötti különbségtételben. Ki állapíthatja meg csalatkozhatatlanul
valakiről, hogy az hívő vagy hitetlen? Jézus a tanítványait gyakran nevezte
kicsinyhitűeknek, sőt még hitetlen és gonosz nemzetségnek is. Csak egyedül
Isten tudja eldönteni, hogy ki a hívő és ki a hitetlen, az Úr az utolsó napon
fogja szétválasztani a búzát a konkolytól. Legyünk a hitetlennek látszó emberek
felől is jó reménységgel, hisz holnap talán hívőkké válhatnak.
Most a
feltámadás ünnepén magunkról tudhatjuk, hogy a feltámadott Krisztus bennünk
lakozik, ha őt beengedtük az életünkbe. Hittel valljuk a szép húsvéti ének
szavával: ha lenne még kételkedő, él a Jézus, meggyőzi Ő.
Javasolt cím: Felemás iga
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése