Tanulságos igék a 2 Korintusi
levélről
Text.”Mert nem vagyunk olyanok,
mint sokan, akik nyerészkednek Isten igéjével, hanem tisztán, mintegy Istenből
szólunk Isten előtt, Krisztusban.”(2Kor.2,17)
Különös ige ez: mi nem
nyerészkedünk, pontosabban fordítva, mi nem kereskedünk Isten igéjével. Mit
jelentsen ez? A keresztyén embernek nem szabad kereskedni? Zárjuk be az
üzleteket?Márpedig rengeteg keresztyén ember él kereskedelemből, ezzel keresi
meg kenyerét. Nyilván, nem erről van szó, legyen áldás minden becsületes
kereskedőn. Itt az apostol valami egészen mást akar mondani: az igével való
bánásmód egészen más, mint a ruhával, cipővel, élelmiszerrel, bútorral való
kereskedés. Ami a kereskedőnél erény és ügyesség, az az igehirdetőnél veszély
lehet. A jó kereskedő ugyanis a
vásárlóihoz, a kuncsaftjaihoz kell igazodjon, úgy kell árat szabjon,
hogy az neki is, meg a vásárlónak is jó legyen. Az egész kereskedelem erre
épül.
De az ige hirdetője nem
teheti ezt. Ő nem azt kell mondja, amit a hallgató kíván, sőt nagyon sokszor
olyat kell mondjon, ami egyenesen a hallgató nemtetszésére van. Az igehirdető nem a hallgatóság szája íze
szerint kell beszéljen. Ez lenne az ige meghamisítása, az igével való
nyerészkedés, amiről itt Pál beszél. De akkor mit tegyen? Tisztán kell szóljon,
mintegy Istenből, Isten előtt, Krisztusban, mondja az apostol.. Azt kell szólja,
amit az ő megbízója vár el tőle. Isten előtt kell szóljon, mert neki tartozik
felelősséggel és nem a hallgatóságnak. Nem a maga, hanem a Krisztus álláspontját
kell védelmezze. Ő nem a hallgatók, hanem Isten szolgája, ahogy a régiek
latinul mondták: verbi Divini minister. Ésaiás is beszél erről, amikor azt
mondja: a ti gondolataitok nem az én gondolataim.
Isten igéjének pedig az a jellemzője, hogy egészen más, mint ez a világ.
Nem e világból való. Ezért ez a világ Isten igéjét mindig idegen testként fogja
érzékelni. Zavarja őt Isten szava, aki ige szerint kezd el élni, az szintén
idegen test lesz környezetében. Amikor az ige testté lett, nem fogadták be még
az övéi sem, pedig közéjük jött. A testté lett igének végül csak az ég és föld
között, a kereszten jutott hely. Az ige idegen ebben a világban és mindvégig az
is fog maradni.
Karl Jaspers filozófus a
múlt században felteszi a kérdést: mi segíthet még egyáltalán a szakadék
szélére sodródott emberiségen? S a végén ez a filozófus, aki nem vallotta magát
keresztyénnek, arra a következtetésre jut, hogy a Biblia segíthetne az
emberiségen, de csak akkor, ha azt halálosan komolyan venné, ha azt nem
próbálná a világhoz igazítani. Mert az egyház tragédiája abban van, ha
meghamisítja az igét, ha nyerészkedik, ha bótol vele, megpróbálja a kliens
kívánságaihoz igazítani. A templomok mindig akkor ürültek ki, amikor az ige
helyett valami mást prédikáltak.
Persze, nem könnyű dolog az igével való nyerészkedés veszélyét elkerülni.
Pál itt elmeséli, hogyan jutott ő a korintusi mozgalmas események után
Troászba. Korintusban sokan ellene fordultak, mondván hogy ő nem alkalmas az
ige hirdetésére. Tituszt küldte oda és várja, hogy miként alakulnak ott az
események.
Ekkor valami különös dolog
történt, ami az írásmagyarázókat is meglepi. Pál, ahelyett hogy részletezné a
helyzetet, egyszerre csak ujjongásban tör ki és azt mondja:Hála legyen az
Istennek, aki aki mindenkor diadalra vezet, és az ő ismeretének jó illatát
minden helyen megjelenti általunk. Szó szerint fordítva így van: szüntelen
diadalmenetben hordoz Itt az a kép jelenik meg, amikor az ókorban a győztes
hadvezérek a leigázott katonák élén diadalmasan vonultak végig az országon. Ez
a győztes hadvezér nem Pál, hanem maga Jézus Krisztus .Az ő hatalmas keze
leegyőzte a dühtől lihegő Saulust és most végigvezeti országokon és városokon,
hogy mindenütt dicsőítse az Úr nevét. Hirdeti Krisztus győzelmét, ami végleges
és visszavonhatatlan.
Ebben a diadalmenetben nem
csak Pál lehet ott, hanem ott vannak munkatársai is, ott vannak vele a
gyülekezetek, ott vannak mindazok, akik hisznek Krisztusban, és most Pál minket
hív, hogy csatlakozzunk ehhez a menethez. Nem mi vagyunk a hősök, nem mi
vagyunk a győztesek, ha magunkra nézünk sokkal inkább vert sereghez
hasonlítunk, de ne magunkra nézzünk, hanem a nagy Győztesre, Krisztusra.
Van itt egy nagy gond és
kérdés. Mert az rendben van, hogy Pál hisz, a munkatársai is hisznek, a
gyülekezetek is hisznek, de mi lesz azokkal, akik még nem hisznek, akik nem is
akarnak csatlakozni ehhez a menethez? Pál nincs kétségbe esve ezek miatt sem,
hanem egy másik merész kijelentést tesz. Krisztus az ő jó illatját mindenütt
megjelenti mi általunk.. Az illat tulajdonsága pedig az, hogy terjed. Ha
elmegyünk a kombinát mellett érezzük az ammónia orrfacsaró illatát.
Igen, Krisztusból is árad egy illat. Ez az illat mindenhova elhat. Nincs
olyan hely, amit el lehetne zárni Krisztus jó illatja elől. Ezt az Illatot most
Krisztus mi általunk akarja terjeszteni. Mert ahogy egy csomagolópapíron
érződik, hogy mi volt belé csomagolva, úgy rajtunk is érződik, hogy bennünk
van-e Krisztus? A nagy kérdés, hogy rólunk mit éreznek meg az
emberek?Megérzik-e rajtunk Krisztus jó illatát. Lesznek olyanok, akik ezt
érezve megkívánják Krisztust, hinni és üdvözülni fognak, de olyanok is lesznek,
akik befogják orrukat, elzárkóznak Krisztus elől és el fognak veszni. Az
egyiknél élet illata lesz az életre, a másiknál halál illata a halálra.
Máshol így fogalmaz: az
evangélium botránkozás és bolondság azoknak, akik elvesznek, de nekünk, akik
megtartatunk, életnek beszéde. Az, hogy ez miért van így, hogy az egyes
lelkekben ez hogyan megy végbe, ez titok, ebbe ne is akarjunk beletekinteni, nem
a mi dolgunk. A mi dolgunk az, hogy Krisztus jó illatja legyünk, hogy ott
szaladjunk ebben a csodálatos diadalmenetben és hívogassunk másokat is ebbe a
mentbe. Ne siránkozzunk azon sem, hogy egyre kevesebben vannak a mentben, hanem
egyszerűen menjünk előre, terjesszük a Krisztus jó illatát a családban, a
gyülekezetben, a munkahelyünkön, az utcán. A többit bízzuk Krisztusra, az ügy
az övé.
Most itt jönnek az áldott
ünnepek, ne csak üres szavakat, jókívánságokat mondjunk, hanem mindenkit hívogassunk
Krisztushoz, az ő diadalmenetébe.
Javasolt cím:Krisztus diadalmenetében Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése