2019. december 4., szerda

Tanulságos igék Jeremiásról 9



Tanulságos igék Jeremiásról 9

            Text: „ Akkor Hanániás levette a jármot Jeremiás próféta nyakáról és széttörte.” Jer.28,1O)

            Kinek lehet ma hinni, teszik fel a kérdést az emberek? Mindenki mást mond, minden felekezet is mást mond, hol itt az igazság? Kinek van igaza, ki mondja az igazat? Ez nem egy mai, vagy tegnapi kérdés, hisz ez már a Jeremiás idejében is probléma volt. Akkor is voltak hamis próféták, akik a saját maguk véleményét hirdették és voltak olyanok is, akik az Úr üzenetét adták tovább.
            Jeremiásnak nagyon sok baja volt az ú.n. hamis prófétákkal. Azt tudjuk, hogy Isten mindig is a próféták által szólt a népéhez, sokszor a próféták szembe kellett szálljanak a közvéleménnyel. De ők erősen állottak a lábukon, mert azt mondhatták: így szól az Úr. De ott voltak mindig a hamis próféták is, ezeket nem az Úr hívta el és nem az Úr küldte őket szolgálni. Ők az üzenetet saját magukból merítették, azt mondták mindig, amit a nép szívesen hallgatott. Ez az igaz próféták szolgálatát nagyon nehézzé tette, főleg azért is, mert a hamis próféták sokan voltak. Az Úr prófétája sokszor egymagában állott egy egész sereg hamis prófétával szemben.
            Az igaz próféta állandóan szembe kellett ússzon az árral. A hamis próféták olcsó vigasztalással biztatgatták a népet: ó, a helyzet nem is olyan tragikus. A babiloni király úgy sem fog eljönni. Jeremiás pedig azt kellett hirdesse, hogy a babiloni király igenis el fog jönni és el fogja pusztítani Jeruzsálemet.
            Most az ellentét a csúcspontra hág. A hamis próféták fővezére Hanániás nyíltan szembeszáll Jeremiással. Az összeütközés elkerülhetetlen. A helyzet Jeruzsálemben súlyos. Sedékiás, az utolsó király nagyon gyenge kézzel vezeti az országot. A szomszéd népek királyai Jeruzsálembe jönnek, hogy arról tárgyaljanak: mit is lehetne tenni a babiloni király ellen?
            Ebben a pillanatban tűnik fel Jeremiás a színen. A nyakán egy igát hordoz. Még öt más iga is van rajta, amit átad a szomszédos népek nagyköveteinek azzal a kéréssel, hogy vigyék haza országaikba. Jeremiás egy szót se szól, ez egy cselekedetekből álló prédikáció volt. De ha megkérdezik, hogy ez mit jelent, akkor szívesen megmagyarázza nekik. Az Úr mind e népek királyait a babiloni király kezébe adta. A tanácsa az, hogy hajtsák a fejüket a babiloni király igájába, különben még súlyosabb lehet a helyzet.
            Nem csoda, hogy ez az üzenet felháborodást kelt Jeruzsálemben. Hát csak úgy adják meg magukat az ellenségnek? Ne álljanak ellent? Ez nem lehet hazaszeretet. Az, amit Hananiás mond, az sokkal szimpatikusabb, ő azt mondja: minden jóra fordul. Akiket már elhurcoltak, azok is haza fognak jönni, a templom elrabolt kincseit is haza fogják hozni. Ez az üzenet már jobban hangzik és Hanániás azt állítja, hogy üzenetét ő is az Úrtól vette.
            Az ő üzenete mégis sok kérdést vet fel. Az igazi próféták mindig megtérésre szólítottak fel. Ha a nép megvallaná és elhagyná bűneit, az Úr kegyelmes lenne. De Hanániás erről egy szót se szól. Nála csak ú.n.”pozitív üzenet” volt. Mindig gyanús az az igehirdetés, ahol csak arról szól a prédikáció, hogy Isten jó és kegyelmes, megbocsát, végülis minden jól lesz, senki se fog elveszni.
            Mi hiányzik az ilyen üzenetből? Hát az, amit már eddig is mondottunk, a megtérésre szóló felszólítás. Ha végül is mindenki üdvözül, akkor a megtérés felesleges, akkor nem kell megbánni a bűnt, akkor továbbra is úgy élhetek, ahogy az nekem tetszik, ahogy én akarok. Ezt így gondolták Jeremiás kortársai is. Nem kell megtérni, nem kell megbánni a bűnt, mindenki éljen a maga belátása szerint.
            Ott áll egymással szemben a két próféta, mind a ketten az Úr nevében szóltak, két egymással szöges ellentétben álló üzenet hangzott el. Kinek van hát igaza? A templomtéren nagy a csend. Jeremiás megszólal és azt mondja: ámen, úgy legyen. Különös rekció ez. Mi azt gondoltuk volna, hogy Jeremiás azt mondja: amit ez az ember mondott, az hazugság, ne higgyetek neki.. Hogy lehetséges, hogy a próféta olyan pozitívan reagál erre az üzenetre? Az ámen a szíve mélyéről jön. Azt szeretné, ha az az üzenet, amit Hanániás mondott igaz lenne. Neki soha se volt káröröme afelett, amit mondott. Ő is szívesen mondott volna olyan üzenetet, mint Hanániás, de Jeremiás nem ezt azt hirdette, amit az emberek szívesen hallgatnak, hanem azt mondja, amit az Úr bízott rá.
            A nagy kérdés, hogy mikánt lehet a két üzenet közül az igazat kiválasztani? Jeremiás erről is szól és ebben ő Mózesre hivatkozik. Honnan lehet tudni? Hogy egy igét az Úr mondott, vagy sem? Figyelni kell arra, ami a prófécia után történik. Ha valaki az Úr nevében prófétál, de utána semmi se történik, akkor az nem az Úr szava volt. Más szavakkal Jeremiás azt mondja: Hanániás, majd meg fogjuk látni! Te békességről beszéltél, s ha valóban béke lesz, akkor az Úr küldött téged. Mert a kettő közül csak egy lehet igaz. Ez teszi a dolgot nagyon komollyá.
            Az, hogy ki mondta igazán az Isten igéjét, az majd csak ott az Úr színe előtt derül ki. A lényeg az, hogy merjük kimondani az ítéletet, soha ne vegyük el az ige élét. Ha miattunk emberek elvesznek, akkor vér tapad a kezünkhöz. Hanániás nem szól semmit arra, amit Jeremiás mondott. De valamit tesz, elveszi az igát a Jeremiás nyakáról és darabokra töri. Azt mondja, hogy úgy fogja az Úr Nabukodonozor igáját is letörni. Ő megmarad a maga üzenete mellett, Jeremiás szava semmit se tud magatartásán változtatni.
            Többet ők már nem beszélgetnek, Jeremiás hazamegy. Mennyire példaképe és előképe itt a próféta a mi legfőbb Prófétánknak. Jézus is ott áll bírái előtt, az ő szavaiban se hisznek. Amikor a főpap azt mondja neki: hát semmit se mondassz, akkor Jézus hallgatott. Ő hagyta az igazságosan ítélőre. Mi is tanulhatunk ebből valamit.Vannak olyan helyzetek, amikben sokkal jobban teszünk, ha hallgatunk és rábízzuk magunkat az Úrra. Ő majd megmutatja a maga idejében, hogy kinek van igaza.
            Jeremiás hazafele indul, de vissza kell fordulnia, mert Hanániásnak üzenetet kell átadnia. Az üzenet világos, a fajárom helyett vasjárom jön. Ez azt jelenti, hogy a babiloni királlyal való szembehelyezkedés, csak súlyosbítja a helyzetet. Ez így van a mi életünkben is, így lesz ebben az új esztendőben is. Aki az Úr gyönyörűséges igáját elveti, aki nem engedelmeskedik neki, az a bűn rettenetes igáját veszi a nyakába. Hanániás is kap egy személyes üzenetet. Még ebben az esztendőben meg fog halni. Isten ennyire kemény azokkal szemben, akik az ő igéjét meghamisítják, ő azt hirdette, hogy két éven belül békesség lesz, s az lett, hogy ő maga egy éven belül meghalt. Jeremiás, aki egyedül állt, de az Úr mellette volt és őt igazolta. Ő mindent meg fog tenni, amit megígért, ezért a nagy kérdés az ember számára mindig az: mit teszünk mi az Úr szavával? Komolyan vesszük-e, hogy: térjetek meg és higgyetek az evangélimban? Vagy inkább azokra hallgatunk, akik azt mondják: semmi veszély!
            Az Úr ebben az új esztendőben is hív, nekünk is mondja: vegyétek fel magatokra az én igámat, mert az én igám gyönyörűséges és az én terhem könnyű. Ez az iga megnyugtat és igazi békességet ad nekünk.

Javasolt cím Kire hallgatunk?                                                  Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése