Tanulságos
igék Jeremiásról 9
Text: „ Akkor Hanániás levette a jármot Jeremiás próféta
nyakáról és széttörte.” Jer.28,1O)
Kinek
lehet ma hinni, teszik fel a kérdést az emberek? Mindenki mást mond, minden
felekezet is mást mond, hol itt az igazság? Kinek van igaza, ki mondja az
igazat? Ez nem egy mai, vagy tegnapi kérdés, hisz ez már a Jeremiás idejében is
probléma volt. Akkor is voltak hamis próféták, akik a saját maguk véleményét
hirdették és voltak olyanok is, akik az Úr üzenetét adták tovább.
Jeremiásnak nagyon sok
baja volt az ú.n. hamis prófétákkal. Azt tudjuk, hogy Isten mindig is a
próféták által szólt a népéhez, sokszor a próféták szembe kellett szálljanak a
közvéleménnyel. De ők erősen állottak a lábukon, mert azt mondhatták: így szól
az Úr. De ott voltak mindig a hamis próféták is, ezeket nem az Úr hívta el és
nem az Úr küldte őket szolgálni. Ők az üzenetet saját magukból merítették, azt
mondták mindig, amit a nép szívesen hallgatott. Ez az igaz próféták szolgálatát
nagyon nehézzé tette, főleg azért is, mert a hamis próféták sokan voltak. Az Úr
prófétája sokszor egymagában állott egy egész sereg hamis prófétával szemben.
Az igaz próféta állandóan
szembe kellett ússzon az árral. A hamis próféták olcsó vigasztalással biztatgatták
a népet: ó, a helyzet nem is olyan tragikus. A babiloni király úgy sem fog
eljönni. Jeremiás pedig azt kellett hirdesse, hogy a babiloni király igenis el
fog jönni és el fogja pusztítani Jeruzsálemet.
Most az ellentét a
csúcspontra hág. A hamis próféták fővezére Hanániás nyíltan szembeszáll
Jeremiással. Az összeütközés elkerülhetetlen. A helyzet Jeruzsálemben súlyos.
Sedékiás, az utolsó király nagyon gyenge kézzel vezeti az országot. A szomszéd
népek királyai Jeruzsálembe jönnek, hogy arról tárgyaljanak: mit is lehetne tenni
a babiloni király ellen?
Ebben a pillanatban tűnik
fel Jeremiás a színen. A nyakán egy igát hordoz. Még öt más iga is van rajta,
amit átad a szomszédos népek nagyköveteinek azzal a kéréssel, hogy vigyék haza
országaikba. Jeremiás egy szót se szól, ez egy cselekedetekből álló prédikáció
volt. De ha megkérdezik, hogy ez mit jelent, akkor szívesen megmagyarázza
nekik. Az Úr mind e népek királyait a babiloni király kezébe adta. A tanácsa
az, hogy hajtsák a fejüket a babiloni király igájába, különben még súlyosabb
lehet a helyzet.
Nem csoda, hogy ez az
üzenet felháborodást kelt Jeruzsálemben. Hát csak úgy adják meg magukat az
ellenségnek? Ne álljanak ellent? Ez nem lehet hazaszeretet. Az, amit Hananiás
mond, az sokkal szimpatikusabb, ő azt mondja: minden jóra fordul. Akiket már
elhurcoltak, azok is haza fognak jönni, a templom elrabolt kincseit is haza
fogják hozni. Ez az üzenet már jobban hangzik és Hanániás azt állítja, hogy
üzenetét ő is az Úrtól vette.
Az ő üzenete mégis sok
kérdést vet fel. Az igazi próféták mindig megtérésre szólítottak fel. Ha a nép
megvallaná és elhagyná bűneit, az Úr kegyelmes lenne. De Hanániás erről egy
szót se szól. Nála csak ú.n.”pozitív üzenet” volt. Mindig gyanús az az
igehirdetés, ahol csak arról szól a prédikáció, hogy Isten jó és kegyelmes,
megbocsát, végülis minden jól lesz, senki se fog elveszni.
Mi hiányzik az ilyen
üzenetből? Hát az, amit már eddig is mondottunk, a megtérésre szóló
felszólítás. Ha végül is mindenki üdvözül, akkor a megtérés felesleges, akkor
nem kell megbánni a bűnt, akkor továbbra is úgy élhetek, ahogy az nekem
tetszik, ahogy én akarok. Ezt így gondolták Jeremiás kortársai is. Nem kell
megtérni, nem kell megbánni a bűnt, mindenki éljen a maga belátása szerint.
Ott áll egymással szemben
a két próféta, mind a ketten az Úr nevében szóltak, két egymással szöges
ellentétben álló üzenet hangzott el. Kinek van hát igaza? A templomtéren nagy a
csend. Jeremiás megszólal és azt mondja: ámen, úgy legyen. Különös rekció ez. Mi
azt gondoltuk volna, hogy Jeremiás azt mondja: amit ez az ember mondott, az
hazugság, ne higgyetek neki.. Hogy lehetséges, hogy a próféta olyan pozitívan
reagál erre az üzenetre? Az ámen a szíve mélyéről jön. Azt szeretné, ha az az
üzenet, amit Hanániás mondott igaz lenne. Neki soha se volt káröröme afelett,
amit mondott. Ő is szívesen mondott volna olyan üzenetet, mint Hanániás, de
Jeremiás nem ezt azt hirdette, amit az emberek szívesen hallgatnak, hanem azt
mondja, amit az Úr bízott rá.
A nagy kérdés, hogy mikánt
lehet a két üzenet közül az igazat kiválasztani? Jeremiás erről is szól és
ebben ő Mózesre hivatkozik. Honnan lehet tudni? Hogy egy igét az Úr mondott,
vagy sem? Figyelni kell arra, ami a prófécia után történik. Ha valaki az Úr
nevében prófétál, de utána semmi se történik, akkor az nem az Úr szava volt.
Más szavakkal Jeremiás azt mondja: Hanániás, majd meg fogjuk látni! Te
békességről beszéltél, s ha valóban béke lesz, akkor az Úr küldött téged. Mert
a kettő közül csak egy lehet igaz. Ez teszi a dolgot nagyon komollyá.
Az, hogy ki mondta igazán
az Isten igéjét, az majd csak ott az Úr színe előtt derül ki. A lényeg az, hogy
merjük kimondani az ítéletet, soha ne vegyük el az ige élét. Ha miattunk
emberek elvesznek, akkor vér tapad a kezünkhöz. Hanániás nem szól semmit arra,
amit Jeremiás mondott. De valamit tesz, elveszi az igát a Jeremiás nyakáról és
darabokra töri. Azt mondja, hogy úgy fogja az Úr Nabukodonozor igáját is
letörni. Ő megmarad a maga üzenete mellett, Jeremiás szava semmit se tud
magatartásán változtatni.
Többet ők már nem
beszélgetnek, Jeremiás hazamegy. Mennyire példaképe és előképe itt a próféta a
mi legfőbb Prófétánknak. Jézus is ott áll bírái előtt, az ő szavaiban se
hisznek. Amikor a főpap azt mondja neki: hát semmit se mondassz, akkor Jézus
hallgatott. Ő hagyta az igazságosan ítélőre. Mi is tanulhatunk ebből
valamit.Vannak olyan helyzetek, amikben sokkal jobban teszünk, ha hallgatunk és
rábízzuk magunkat az Úrra. Ő majd megmutatja a maga idejében, hogy kinek van
igaza.
Jeremiás hazafele indul,
de vissza kell fordulnia, mert Hanániásnak üzenetet kell átadnia. Az üzenet világos,
a fajárom helyett vasjárom jön. Ez azt jelenti, hogy a babiloni királlyal való
szembehelyezkedés, csak súlyosbítja a helyzetet. Ez így van a mi életünkben is,
így lesz ebben az új esztendőben is. Aki az Úr gyönyörűséges igáját elveti, aki
nem engedelmeskedik neki, az a bűn rettenetes igáját veszi a nyakába. Hanániás
is kap egy személyes üzenetet. Még ebben az esztendőben meg fog halni. Isten
ennyire kemény azokkal szemben, akik az ő igéjét meghamisítják, ő azt hirdette,
hogy két éven belül békesség lesz, s az lett, hogy ő maga egy éven belül
meghalt. Jeremiás, aki egyedül állt, de az Úr mellette volt és őt igazolta. Ő
mindent meg fog tenni, amit megígért, ezért a nagy kérdés az ember számára
mindig az: mit teszünk mi az Úr szavával? Komolyan vesszük-e, hogy: térjetek
meg és higgyetek az evangélimban? Vagy inkább azokra hallgatunk, akik azt
mondják: semmi veszély!
Az Úr ebben az új
esztendőben is hív, nekünk is mondja: vegyétek fel magatokra az én igámat, mert
az én igám gyönyörűséges és az én terhem könnyű. Ez az iga megnyugtat és igazi
békességet ad nekünk.
Javasolt cím Kire hallgatunk?
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése