2019. december 4., szerda

Tanulságos igék Jeremiásról 1O



Tanulságos igék Jeremiásról 1O

Text. „Mert orvosolom sebeidet, és kigyógyítalak sérülésedből- ezt mondja az Úr. Mert számkivetettnek hívtak téged, Sion, nincs aki törődjön veled.”(Jer.3O,17)

            Amikor találkozunk egymással azt a kérdést tesszük fel a leggyakrabban: hogy vagy? Tulajdonképpen ez egy bevezető kérdés, egy udvariassági formula. Persze, ez a kérdés egészen másképp hangzik akkor, ha egy beteget keresünk fel. Ebben az esetben ennek a kérdésnek egészen más az értelme, a szerepe. Ekkor arról informálódunk, hogy miként alakul a betegsége? Javul-e a beteg állapota, van-e változás a betegség lefolyásában?
            Megint másképp hangzik a kérdés, ha valaki gyógyíthatatlan betegségben szenved. Amikor a beteg állapota nem javul, hanem folyamatosan romlik. Ilyen esetben is feltesszük a kérdést, de a választ magunk is tudjuk, hogy az illető nincs jól, hogy ez a beteg a vég felé halad.
            Itt az igében egy olyan  betegről van szó, akinek nagyon súlyos az állapota. Az Úr azt mondja: veszedelmes a te sebed, gyógyíthatalan a te sérülésed. Tehát gyógyíthatatlan betegségben szenvedsz, amire nincs gyógyír. De ez a gyógyíthatatlan beteg egy hihetelen ígéretet kap. „Mert orvosolom sebeidet és kigyógyítlak sérülésedből”.
            Ki ez a beteg, akinek ilyen reménytelen az állapota? Hát a Júda népe, akinek egy része már el is van hurcolva a fogságba. A nagyobbik rész még itthon van és azzal számolnak, hogy nem is fognak elhurcoltatni. Nagy az optimizmus a nép tagjai között. Az Egyiptommal való szövetségkötéstől is sokat remélnek. A hamis próféták is azt hirdetik: csak semmi pánik, nincs itt nagyobb veszély.
            Jeremiásnak azonban szüntelenül ennek az ellenkezőjét kell hirdetnie. Újra és újra azt kell mondania, hogy a népnek Babilonba kell mennie. De most úgy tűnik, hogy minden megváltozott. Mintha egy más próféta szólna. Eddig Jeremiás mindig ítéletet hirdetett, most azonban kegyelmet ígér.
            Vajon megváltozott a próféta meggyőződése? Hisz eddig mindig szomorú dolgokat mondott. Nem, mert akkor azt volt az Úr küldetése, üzenete az ő számára. Nehéz volt ezt Jeremiásnak teljesíteni. Ő is kegyetlenül szenvedett miatta. Szinte belepusztult, abba is akarta hagyni az igehirdetést. Most azonban e sok ítélet után a kegyelem kapuját tárhatja ki népe előtt. Most azt hirdetheti, hogy az Úr kegyelmes és irgalmas, hogy egyszer vége lesz a fogságnak és ezt papírra kell vetnie, hogy az fekete-fehéren ott álljon, hogy meg is lehessen mutatni, itt van leírva.
            De egyelőre még súlyos a helyzet, s a próféta ezt se titkolhatja el, mert ez senkinek sem használna. Ha egy betegnek daganata van, akkor az orvosnak ezt el kell mondania, hisz a beteg állapota rohamosan romlik. Egy jó kezeléshez először a diagnózist kell felállítanai. Jeremiaás a fogságban levő Júdát egy gyógyíthatatlan asszonyhoz hasonllítja. A betegség olyan súlyos, hogy senki se tud segíteni. Erre a betegségre nincs gyógyszer. S ami a legsúlyosabb, ezért a betegségért maga a beteg a hibás. Hisz maga az Úr volt Júda férje, és olyan jó dolga lett volna, ha ragaszkodik férjéhez. De Júda az a hűtlen asszony, aki elhagyta Úrát és szeretőinek adta oda magát. Nem egynek, hanem soknak és azok tönkre tették. Most tetőtől-talpig sebekkel van borítva. Most a korábbi szeretői is elhagyták, senki se törődik vele.
            A parázna asszony, a megvert, az elhagyott, a halálosan beteg, nem ezek vagyunk-e mi? Mi mindnyájan a bűn gyógyíthatatlan betegségében szenvedünk, ami tönkre tesz minket. A mérges kígyó az ő mérgét befecskendezte a vérünkbe, s az ember egész lénye: bűn, eltávolodás az Úrtól, hűtlenség az Úrral szemben, aki pedig a javunkat akarja, aki szövetséget kötött velünk.
            De az nagyon jó, ha ezt mi belátjuk. Meglátjuk, hogy mit tettünk, és mi lett ennek a következménye. Belátni azt, hogy itt emberi segítség nincs. Júda tehát egy reménytelen eset. De most itt az szólal meg, aki számára nincs reménytelen eset, aki a gyógyíthatalan beteget is meg tudja gyógyítani. Az Úr, mint orvos Máránál is úgy mutatkozott be, mint aki meggyógyította a keserű vizet. Hányszor beszélnek a zsoltárok is gyógyulásról, vagy gondoljunk Ésaiás próféciájára az Úr szenvedő szolgájáról, akinek sebeivel mi meggyógyulunk.
            Az Úr azt mondja: kigyógyítlak a te betegségedbl. Ezt egyetlen földi orvos se tudja kimondani.. A földi orvos legfeljebb annyit mondhat: megpróbálok segíteni. Megtesszük, amit megtehetünk, de tovább mi már nem segíthetünk. De az Úr ki tudja mondani: én kigyógyítalak betegségeből. Te nem tudod magad meggyógyítani, nem tudsz magadon segíteni, de én a mindenható Úr vagyok és én meg tudlak gyógyítani.
            Ugyanaz az Úr, aki Júdát fogságba vitta haza is fogja hozni és az Úr nem szab feltételeket. Nem azt mondja: majd megteszem azt, ha megbánod bűneidet vgy ha majd azt látom, hogy megérdemled a gyógyítást, vagy ha majd egy kicsit jobb leszel. Nem, hanem az Úr határozottan kijelenti: én kigyógyítalak betegségedből. Van egy tökéletes gyógyulás, van egy tökéletes váltság, mert van egy tökéletes Megváltó. Mert egyetlen egy név adatott a földön, akiben megtartatás van, aki épp azért jött, hogy megkeresse és megtartsa, ami elveszett és meggyógyítsa a gyógyíthatatlant. Mi is ehhez az Úrhoz jöhetünk ebben az új eszetendőben és kérhetjük: gyógyíts meg engem, gyógyíts meg lelkemet, életemet.
            Neki ez a gyógyulás sokba került, életét adta ezért. A mi gyógyulásunk ára: Jézus Krisztus keresztje. Neki ezért a halálba kelett menni. De így szerzett szabadulást és gyógyulást. Miért teszi ezt az Úr? Miért gyógyítja meg Júdát? Különös a megindoklása: mert számkivetettnek hívnak téged, mert Sionnal senki se törődik. Ezeket a pogányok mondták Júdáról, a korábbi szeretők, akik régebb rajongtak szerelméért, most csúfolják őt.. Csúfolódva mondják: nézzétek csak meg, mi lett Júdából! Elűzték hazájából, deportálták Babilonba. Sioan hegye, ahol a templom állott, pusztává lett. Ha Isten mindenható, akkor miért engedte mindezt meg?
            S talán épp ez, ami az Urat cselekvésre készteti. Az, hogy a pogányok azt mondják, hogy az Úr cserben hagyta népét, hogy számkivetettek, hogy senki se törődik velük, s ekkor azt mondja az Úr: hát én leszek az, aki tudakozódik felőled, aki törődik veled. Nem azért, mert te ezt megérdemelnéd, hanem egyedül az én nevemért, az én dicsőségemért.
            Isten épp ilyenkor könyörül az ő gyermekein, épp akkor amikor a világ fiai azt mondjaák: hát így néz ki az, aki Isten gyermekének mondja magát? De az Úr épp ekkor segít. Hogy mondja a zsoltár: ne örülj én ellenségem, mert bár elestem, de ismét felkelek. Az egyház is sokszor ilyen helyzetben van, megvetik, lenézik. Mi manapság az egyház? Elveszítette tekintélyét, hitelét, már senki se figyel rá. Gondoljunk a mögöttünk levő ötven esztendőre, amikor azt mondták: még egy nemzedék és az egyháznak vége van.. Meg is tettek minden azért, hogy vége legyen.De nem lett vége, mert Jézus azt mondta, hogy a pokol kapui se vesznek rajta diadalmat.
            Induljunk hát ezzel az ígérettel az új esztendőre: én kigyógyítalak, meggyógyítalak.

Javasolt cím: Istennél van gyógyulás                                       Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése