Tanulságos
igék Jeremiásról 6
Text.”Rávettél Uram engem,
és rávétettem, megragadtál engem és legyőztél. Nevetségessé lettem, naphosszat
mindenki engem csúfol. Ezért azt gondoltam: Nem emlékezem róla, és nem szólok
többé az ő nevében.”(Jer.2O. 7.9)
Egy
nagyon nehéz helyzetet mutat be ez az ige: a próféta börtönben van. De a szavak
se felemelőek, amik ebben a helyzetben elhagyják ajkát. Nem magasztaló éneket
énekel, mint Pál és Silás a filippibeli börtönben. A próféta mindenki felé meg
van keseredve, mindenkivel perel: népével, Istennel és önmagával. Az is egy
csoda, hogy íródeákja Báruk, le merte írni ezeket a szavakat. Jeremiás a
panaszban, a lázadásban nagyon messzire megy, itt betekinthetünk szívének
mélységeibe. A próféta itt nagyon őszinte. Nem mutatja magát szebbnek, mint aki
a valóságban s nem véletlen, hopgy ez az ige bekerült a Szentírásba. Mert azt
kell meglátnunk, hogy Istennek még a legnagyobb emberei is csak hús és vér
emberek, telve gyarlósággal, gyengeséggel.
Próbáljuk egy kicsit
beleélni magunkat abba, ami ott Jeremiás lelkében végbemegy. Teljesen nem fog
sikerülni, hisz ez sohasem lehetséges. Mindenki meg kell harcolja a maga
harcát, de ez nagy bátorítás lehet a mi számunkra akkor, amikor nehéz helyzetben
vagyunk. Mert az Úr megemlékezik arról, hogy mi por vagyunk.
Jeremiás helyzete drámai
fordulatot vesz. Az Úr igéje miatt börtönbe jut. Sőt, ami ennél még több, hogy
egy összeesküvést is szőnek ellene. Eddig is sokszor veszélyben forgott az
élete, de most még sokkal inkább így van ez. Tettlegességig fajul a dolog.
Jeremiás kapott egy képletes tanítást. Egy cserépkorsót kellett kérnie a
fazakastól, utána kapuban el kellett mondania egy ítéletes beszédet a fogságra
vitel szörnyű képeiről, hogy megeszik gyermekeik, szeretteik húsát. Utána a korsót
össze kellett törnie és azt kellett mondania: így töröm össze e népet és a
várost, mint ezt a cserépedényt.
A nép vénei és vezetői
nagyon is jól értették e képes beszédet. Így fog nemsokára Jeremiás és az egész
nép összetöretni, mivel nem hallgattak az Úr szavára. De ezzel betelt a pohár
Jeremiás számára is. Passúr, aki pap és a templom felügyelője is volt, nem
hallgathatta tovább ezt a beszédet. Ennyi rosszat mondani, ezt már nem tudta
elhordozni. A prófétának így egy napot a börtönben kellett töltenie, de másnap
már szabadon engedték.
Az első dolog, hogy ne
csodálkozzunk azon, hogy Jeremiás a börtönbe jut. Jézus is megmondta azt, hogy
az ő gyermekeit is üldözni fogják. E világon nyomorúságotok lesz, mondta Jézus
tanítványainak. Engem üldöztek, titeket is üldözni fognak.
A szomorú dolog az, hogy
ez az üldözés sokszor nem az istentelen világ, hanem a vallási vezetők részéről
jött. Passúr egy tekintélyes pap Jeruzsálemben, ő azt az embert jelképezi, aki
megelégszik az üres formaságokkal és azt hiszi, hogy Isten is megelégszik
ezzel. De nem így volt Jézussal is? Őt is a főpapok és írástudók juttatták
halálra. És még hányan jutottak így halálra azóta is. A keresztyéneket
oroszlánok elé vetették, börtönbe zárták, a reformáció idején égtek a máglyák,
és ez mind azért van, mert az evangélium nem tetszik az embereknek. Jeremiás
nem az első és utolsó az üldözöttek sorában, akiknek az evangéliumért, az
igazságért szenvedni, vagy épp meghalni kell.
Most vegyük szemügyre
Jeremiást a börtöncellában. Elvonul előtte egész élete. Ő papfiú volt s azt
hitte, hogy ő is pap lesz, de Isten prófétává tette. Most körülbelül hatvan
éves és már negyven éve próféta. S milyen eredménye volt a munkájának? Senki se
vette komolyan, senki se hallgatott rá. Ez lett volna a jutalma? Az Úr azt
ígérte elhívásakor: én veled leszek, hogy megszabadítsalak téged. S most ebből
semmi se lett. Ekkor kitör lelkéből a jajpanasz. Elkezd perelni Istennel.
Rávettél engem, s itt az eredeti szövegben egy nagyon kemény szót találunk,
annak a kifejezése, amikor egy tehetelen lányt megerőszakolnak. Így tettél
erőszakot rajtam, kényszerítettél mondja Istennek a próféta. Én el akartam
menekülni, de senki sem segített rajtam. Te erősebb voltál s én nem tudtam
semmit se tenni. Istent egy olyan férfihoz hasonlítani, aki megerőszakol egy
lányt, ez szinte isten-káromlásnak tűnik. Hol van itt az Isten szeretete és dicsősége?
De vajon van-e olyan Isten
igaz szolgái közül, aki nem élt volna át hasonló pillanatokat, s tette fel a
kérdést: mi hasznom abból, hogy téged szolgállak, hisz csapásra csapás következett? Gondoljunk csak Jóbra, vagy
Aszáfra, akik szintén ehhez hasonló kérdésekkel küszködtek.
Jeremiás azonban nem csak
saját magát sajnálja. Ő szenved az üzenet miatt is, amit hordoz és hogy ebben
az üzenetben senki sem hisz, sőt kikacagják. Mert íme, mióta hirdeti már az
ítéletet és még semmi sem lett belőle. Ezt is átéli Isten minden szolgája, aki
evangéliumot hirdet, mert az nem ember szerint való, botránkozás és bolondság
az emberek számára. Gondoljunk csak arra a sok igazságtalan vádra, ami Pál
apostolt érte azokon a helyeken, ahol hirdette Isten igéjét.
Hogy lehet ezt kibírni?
Nos, itt már nem Jeremiásra kell néznünk. Tőle nem tanulhatjuk, hogy miként
lehet mindvégig kitartani, hisz ő csak egy ember, emberekben pedig lehetetlen a
mi reménységünk, ahogy az ének mondja. Nézzünk a mi legfőbb Prófétánkra, aki
azt mondja: abban telik gyönyörűségem, hogy a te akaratodat cselekedjem. Mennyit
szenvedett ő is az emberektől és mégsem mondta: legyen már elég, legyen már vége!
Jeremiás tusakodott Benjámin kapujában, Krisztus tusakodott a Gecsemáné
kertjében. Jeremiás megátkozta születése napját, Jézus azonban ki tudta
mondani: Atyám, legyen meg a te akaratod.
Milyen jó, hogy nekünk
ilyen Megváltónk van, aki hozzánk hasonlóan mindenekben megkísértetett, kivéve
a bűnt és ezért tud segíteni rajtunk. Jeremiás nagyon komolyan foglalkozott
azzal a gondolattal, hogy abbahagyja az egészet, Istent is eltaszítja magától
és megpróbál a maga útján járni. Azt mondta: nem emlékezem róla, sem az ő
nevében nem szólok többé. Nem olcsó módon akar a próféta szakítani Istennel,
tudja azt, hogy van Isten és az ő szava igaz. De most úgy érzi, hogy gyenge
válla nem bírja már tovább hordozni a terhet. Mert ha csak valami kevés értelme
és gyümölcse is lenne a szolgálatnak, ha néhányan megtértek volna, de ehelyett
mindnyájan kikacagták, kigúnyolták.
Ki ne élt volna át ilyen
és ehhez hasonó érzéseket, krízis-helyzeteket, ki ne mondta volna: hagyjuk abba
ezt az egészet, úgy sincs semmi értelme. Jeremiás egy adott ponton szakítani
akar Istennel, de nem sikerült. Égő tűz volt a szívébe, csontjaiba rekesztve.
Hallgatni akart, de beszélnie kellett.
Az, hogy a próféta
megmaradt az Úr szolgálatában, hogy nem adta fel, nem az ő érdeme. Ha tőle
fügött volna, akkor biztos, hogy teljes csőd lett volna a szolgálata és élete.
Az, hogy Jeremiás megmaradhatott és kitarthatott mindvégig a szolgálatban, az
az Úr kibeszélhetetlen kegyelme volt. Nem azért tartott ki, mert ő mindvégig
hűséges maradt, hanem az Úr volt mindvégig hűséges hozzá.. Ahogy az ige
mondja:”Hű az Isten, aki elhívott titeket és ő meg is cselekszi azt”. Isten nem
végez félmunkát, a jó munkát, amit bennünk elkezdett, be is fogja végezni a
teljes váltság napjára. Ebbe az ígéretbe kapaszkodjunk, ha ilyen és ehhez
hasonló helyzetekbe jutnánk.
Javasolt cím: Jeremiás panasza
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése