Igehirdetési sorozat az emmausi tanítványokról III rész
1 Nap Imádság és hitvallás Text Luk.24,29a
Urunk kegyelméből folytatjuk és befejezzük azt az
igehirdetési sorozatot, amit két évvel ezelőtt elkezdtünk az emmausi
tanítványokról. Egy csodálatosan gazdag történet ez, aminek megpróbáltuk -és
ezen a héten is azt tesszük- mélységeit és magasságait kibontani s a mi
életünkre alkalmazni.
A mai igehirdetés címe: imádság és hitvallás. A kettő
között szoros kapcsolat van. Az imádság hitvallás is és a hitvallást csak
imádságos lélekkel lehet elmondani. Világos kell legyen számunkra , hogy minden
imádság, amit Istennek elmondunk ugyanakkor hitvallás is. Az imában mi Isten
nevét hívjuk segítségül és ilyenkor megvalljuk, hogy ő az Isten, aki hatalmas,
hogy megcselekedje azt, amit kérünk, amint azt is hisszük, hogy ő meghallgatja
a mi imádságunkat. Ha mi ezt nem hinnénk, nem is imádkoznánk. Aki hit nélkül
imádkozik, az levegőt vagdos. A hit nélküli imádságot nem is lehet imádságnak
nevezni. Aki Isten elé járul, annak hinnie kell, hogy ő létezik és
megjutalmazza azokat, akik őt keresik.
Egy olyan világban, amelyik már nem akar tudni Istenről
és nincs benne hely számára, mert úgymond „nagykorú „ lett, egy ilyen világban
minden ima hitvallás. Nagy baj az, amikor a keresztyén emberek már nem
imádkoznak, a nagy kérdés az, hogy az ilyen emberek nevezhetők-e egyáltalán keresztyénnek?
Mi imádkozunk-e, merünk-e olyan helyen is imádkozni, ahol már senki sem
imádkozik, merünk-e ott imádkozni, ahol mások csak káromkodnak és gúnyolódnak?
Merünk-e csendet kérni egy asztalnál, hogy elmondjuk étkezés előtt vagy után az
imát?
De ez fordítva is igaz. Hogy tudnánk vallást tenni ima
nélkül? De ki is merne vallást tenni, ha előtte nem imádkozna? Minden
hitvallás, minden vallástétel mögött egy ima áll. Hisz csak így lehetséges ez.
Imádság nélkül senki sem tudna bizonyságot tenni, ezért örökre jegyezzük meg:
az imádság és a hitvallás mindig kéz a kézben haladnak egymással. A két emmausi
tanítvány, amikor a még mindig idegenként velük levő Jézus úgy tesz, mintha
tovább akarna menni, akkor a két tanítvány kéréssel fordul az idegenhez. Maradj
velünk, mert mindjárt este van. Ez egyszerre imádság és hitvallás. Egy
imádságos lelkületü hitvallás és egy hitvalló imádság.
Ebben a
kérésben: maradj velünk, azt vallják meg az emmausi vándorok, hogy ez az
idegen, aki velük együtt tette meg a 11 kilómétert, sokat jelentett számukra.
Egy szoros kapcsolat alakult ki e pár óra alatt és ő nélkülözhetetlen lett
számukra. Valósággal kényszerítették, hogy maradjon velük. Ez nem csak egy
illedelmességből elmondott mondat, ebben benne van a szívük vágya és bizonyságtétele.
Valósággal útját állják és nem engedik tovább menni. Ebben az van, hogy ezt a
beszélgetést és az időt, amit együtt tölthettek, nagyra értékelték. Még nem
tudják, hogy ő a Krisztus, a Feltámadott Úr, aki most már örökre él, de már úgy
ismerték meg, mint aki tud hallgatni, tud tanítani, vigasztalni, aki szemeket
is tud nyitogatni. Most hogy kérik: maradj velünk, benne van ebben az a
hitvallás, hogy nélkülözhetetlen lett a számukra.
Ez a
kérés ugyanakkor hitvallás az Isten igéjének az erejéről. Ő az Emmaus felé
vezető úton magyarázta nekik az Írásokat és ez számukra egy óriási élmény volt.
Most, hogy az idegen tovább akar menni, tudatára ébrednek annak, hogy mennyire
fog ő hiányozni nekik és ezért teljes szívvel kérlelni kezdik: maradj velünk.
Mit
jelent számunkra a Biblia, az Isten igéje? Olyan természetesnek vesszük, hogy
van, hogy olvashatjuk, hogy igehirdetést hallgathatunk. Gondoljunk csak bele,
mi lenne ha egyszer nem lenne ige? Mi is lenne velünk? Vagy nyugodtan élnénk
ige nélkül is tovább az életünket? Észre se vennénk a hiányát?
Ebben a
kérésben ott van az ő ragaszkodásuk is ehhez az idegenhez. Tudatára ébredtek
annak, hogy ők sok dologban rosszul gondolkodtak, nem volt igazuk, de ennek az
embernek igaza volt. Igaz, hogy keményen bánt velük, amikor ostobáknak,
restszívűeknek nevezte őket, amikor nem akartak hinni az Írásoknak. Az is
lehetett volna a reakciójuk: ha te így beszélsz velünk, akkor távozz, mégpedig
minél hamarabb! Nem akarunk látni többet. Akkor egy távolság keletkezett volna közöttük
és Jézus között, de ennek épp az ellenkezője történik. Egy szoros kapcsolat
alakul ki közöttük és most, amikor az idegen tovább akar menni, kérlelik:
maradj velünk!
De ebben
a kérésben ott van az a vágy, hogy ők többet akarnak tudni, tovább akarnak
jutni a hitben és az ismeretben. Szemeik – anélkül, hogy észrevették volna-
megnyíltak az Írások megértésére. Nem tudnak betelni azzal, amit hallottak és
még többet akarnak tudni.
Ez
mindig is jellemzi az igazi hívők életét. Az ilyen ember nem azt gondolja
magáról, hogy „ én már eleget tudok, engem ne tanítson neki” , hanem „ nagyon
keveset tudok még, de szeretnék még sokkal többet tudni”. Ezért ezt a kérést mi
is kell mondanunk, még a halálos ágyunkon is: maradj velem és taníts engem.
Boldog ember az, aki élete egész idejében, gyermekkorától öregségéig ezt tudja
mondani: maradj velem és taníts még többre engem!
Ez a
kérés egy komoly imádság is, ami szívünk mélyéről jön és ezt az imádságot a
legjobb helyre címezték, ahhoz a Pásztorhoz, aki legeltette őket, aki
tanította, intette, vigasztalta őket, a Feltámadott Krisztushoz. Ezen a napon
minden megnyílt: először a sír, azután az ige, azután a szájuk, most pedig a
szemük. Ezt a kérést nagy erővel mondják el, szinte kényszerítik őt a
maradásra. Ez a szeretet kényszerítése, mert most minden azon áll vagy bukik,
hogy ő marad-e vagy sem? Ha elmegy, ha továbbmegy, akkor ők visszaesnek a
sötétségbe, a reménytelenségbe, akkor megint üres lesz az életük. És érdekes,
hogy az idegen kéreti magát a maradásra. Jézus szívesen marad, de mégis kell őt
kérni. Jézus tudja, hogy mire van szükségünk és mégis várja, örül annak, ha
gyermekei mindent kérnek tőle.
Különös,
hogy mivel indokolják a maradást: mert már beesteledett. Ki megy tovább, ha
beesteledett és sötétség szállt a tájra? Ezt senki se tenné, egyetlen utazó
sem. Az emmausi tanítványok azt gondolják, hogy az idegennek az érdeke az, hogy
velük maradjon. Mintha azt mondanák: ez elvégre a te érdeked, hogy most
ne menj tovább. De mi tudjuk, hogy ez sokkal inkább az ő érdekük volt. Ők
maradtak volna sötétben és nem az idegen, hisz ő maga volt a világosság. Mert
ha Jézus tovább megy, akkor ő csak félmunkát végzett volna ezeknek a
tanítványoknak az életében. Akkor nem jutottak volna el a feltámadásig, az
üdvösségig. Ez mindkét fél érdeke. Mindenek előtt az emmausi tanítványoké, de
Jézusé is, hogy ne végezzen félmunkát, hisz az Atya nem ennyit kért tőle, hanem
azt, hogy teljesen elvégezze a rá bízott munkát. A Krisztus név Felkentet
jelent, őt Isten egy feladatra kente fel, egy isteni küldetéssel bízta meg. Ő
majd el kell számoljon ennek a feladatnak az elvégzésével. Krisztus azért jött,
hogy üdvözítsen, hogy elvezessen minket az örök életre. Igen az üdvösség
kölcsönös érdek, ami érdekünk is, de a mi Megváltónk érdeke is, az Atya érdeke
is. Így áll ilyen erős alaapokon, nem csak mi akarjuk, hanem a Szentháromság
Isten is. Áldott legyen ezért neve.
2 Nap Meghallgatás Text. Luk.24,29b
Mindnyájunk
számára nagy kérdés, hogy meghallgatja-e Isten a mi imádságunkat? Ezen a kérdésen
sokan gyötrődnek. Igaz-e az, amit a 65-ik zsoltár olyan bíztosan állít, hogy
Isten meghallgatja az imádságot? Hisz ez a zsoltár Istent „könyörgést
meghallgató”-nak nevezi. A mi énekeskönyvünk egyik szép éneke is így
kezdődik:”Óh könyörgést meghallgató, édes Atya Mindenható”. De sok ember,
közöttük hívő, templomba járó keresztyének is is azt mondhatják: de én ezt nem
így tapasztaltam meg. Mert olyan régen imádkozom valamiért és mégsem
teljesítette Isten az én imádságom. Ez egy olyan régi panasz, ami évezredek óta
hangzik az emberek ajkán.
Mi azt
nagyon jól tudjuk, hogy miként kell imádkozni, hogy Isten azt akarja, hogy
imádkozzunk, de utána mi történik, történik-e egyáltalán valami, az itt a nagy
kérdés? Persze, sokaknak voltak csodálatos imameghallgatásai, de az én imámat
miért nem hallgatja meg, kérdezik ilyenkor az emberek? Isten önkényes az
imameghallgatásban? Egyik ember imáját meghallgatja, a másikét pedig nem? Vagy
csak a nagyhitű, a nagy keresztyének imáját hallgatja meg?
Az
örödög nagyon szereti ezt a kételkedést elhinteni a szívünkben és ügyesen azt
akarja elhitetni velünk, hogy Isten nem hallgatja meg az imát. A meg nem
hallgatott imák pedig árnyként borulnak a hitéletünkre, és bizonytalanságba,
sötétségbe és nagyon sokszor kétségbeesésbe sodornak minket.
Ha a
Bibliát vesszük példaként, az abban szereplő imameghallgatásokat megviszgáljuk,
akkor ott azt is látjuk, hogy ott sem úgy történik az imameghallgatás, ahogy mi
azt elképzeltük. Ott sem megy minden olyan simán. Gondoljunk csak Pál imáira, a
2Kor.12-ben, amikor azért imádkozik, hogy vétessék el testéből a tövis. Micsoda
imatusakodás lehetett az! Hisz ezt a tövist Pál egy súlyos akadálynak
érezte az evangélium hirdetésében. Érthető, hogy ettől szeretett volna
megszabadulni. De annak ellenére, hogy Pál háromszor is buzgón imádkozott a
tövis elvételéért, az megmaradt. Ehelyett ezt a választ kapja: elég néked az én
kegyelmem, az én erőm erőtlenség által végeztetik el.
A nagy
kérdés itt, hogy meghallgatta-e Isten a Pál imáját? Meg, de nem úgy ahogy azt
Pál elképzelte és szerette volna. De mégis meghallgatta, mert azt a kegyelmet
adta meg neki, ami által a tövis ellenére el tudta végezni munkáját. Az Úr
igent mond az imára, úgy hogy azt mondja: nem! Ez is munkamódszere és ezzel ő
nevel minket. Ezáltal elmélyíti és erősíti a hitünket. Így még jobban
megismerjük Isten szeretetét és hogy ő mindenben jól és bölcsen cselekszik.
Az
emmausi tanítványok is imádkoznak: maradj velünk, mert immár beesteledett. Ez
az ima meghallgatásra talál, de egészen más módon, mint ahogy ők azt
elképzelték. A tanítványok nem tudták átlátni ennek a kérésnek a
következményeit, mert az idegen sokkal többet ad nekik, mint amik ők elképzelni
tudtak volna. A húsvét Ura meghallgatja ezt az imát, nem azért, mert ők ezt
kérik, hanem azért, mert ez így van Isten dicsőségére.
Ha Jézus
tovább ment volna, akkor tényleg sötétbe került volna a tisztségét, a munkáját
illetően. Hisz akkor nem végezte volna el azt a munkát, amit az Atya rá bízott.
Hisz ő azért támadt fel, hogy a feltámadott életét szétossza másoknak,
továbbadja az embereknek. Hogyne hallgatta volna meg ezt az imádságot, ami arra
irányult, hogy ezek az emberek új életet nyerjenek?
Ő azért
támadt fel. Hogy ilyen imádságokat meghallgasson, amikben őt magát az ő életét
akarják megragadni. Ő ezt meg kell hallgassa, meg kell tegye, nem is az emmausi
tanítványokért, hanem a mennyei Atyáért, azért mert ő ezt a feladatot kapta. Ez
egy egyszerű kijelentés: bement, hogy velük maradjon. Ő aki a mai napon
legyőzte a halált, aki megkötözte a Sátánt, most bemegy egy családi hajlékba
Emmausban. Az Élet Fejedelme bemegy egy mindennapi házba, egy családi hajlékba.
De ő
azért támadott fel, hogy jelen legyen a mi mindennapi életünkben. Az ő győzelme
meg kell valósuljon a mi kicsi, hétköznapi életünk legapróbb dolgaiban. Az az
élet, amit ő megszerzett, az a győzelem, amit kivívott, nem a csillagokban van,
nem ég és föld között lebeg, hanem ő azt megvalósítja, olyan hús-vér embereknek
az életében, amilyenek mi is vagyunk, egy olyan házban, amilyen a mi házunk is.
Itt látszik meg, hogy az ő munkája igazi és valóságos.
Az ő
munkája egyszerűen annyi: bemenni emberek házába, bemenni emberek életébe és
ott maradni. Az ő nagy győzelme kis emberek, kis életébe kerül bele. Ő nem
azért támadt fel, hogy azonnal a mennybe menjen, először meg akarta mutatni,
hogy ő mit tud elvégezni az emberi életekben, hogy a feltámadás ereje, mit tud
elvégezni itt a földön. Ő azért támadott fel, hogy tudjon belépni emberek
életébe és ott el tudja végezni a maga áldott munkáját. Ahova ő bemegy, ott
minden megváltozik és meg fog látszani az ember életének konkrét
dolgaiban.
Bement,
hogy velük maradjon. Mi, akik tudjuk már, hogy mi történt, hogy tulajdonképpen
nem maradt velük, feltesszük a kérdést: miért írja a Szentírás, hogy velük
maradt, amikor tulajdonképpen nem maradt velük? Talán megpróbáljuk úgy
megoldani a kérdést, hogy azt mondjuk: hát egy órácska is maradás! Pedig ő nem
egy órára ment be, hanem azért, hogy örökre ott maradjon. Ez a kifejezés, hogy
„velük maradjon” nagyon mély értelmű, nagyon sokatmondó. Tulajdonképpen ebben
van ennek az egész történetnek a lényege. Már eddig is velük volt, mennyei
tanítást adott nekik, hirdette nekik az Írást.
Szívük
gerjedezett, felmelegedett. Ők olyan lelkigondozásban részesültek, amiben eddig
még soha nem volt részük. Most felébredt szívükben a vágy, hogy még többet
tanuljanak ettől a különös embertől, s azért kérik, hogy menjen be hozzájuk és
maradjon velük. Jézus be is fog menni, de a testi Krisztus csak egy óráig
marad, de ők már nélküle is tudnak élni, mert az élő Krisztus ott marad az
életükben, örökre velük marad.
Ez a
legnagyobb dolog a keresztyének életében: Krisztus jelenlétének az áldása. De
ez már nem egy testi jelenlét, hanem egy Lélek általi jelenlét. Az a mi
legnagyobb örömünk, hogy a feltámadt Krisztus már örökre velünk van és velünk
is marad. Istensége, felsége, kegyelme és Szentlelke szerint soha sincs távolt
tőlünk, tanítja szépen a Káté. Adjunk hálát az ő jelenlétéért, mert az
számunkra az életet, az örök életet jelenti.
3 Nap Sákramentum Text. Luk.24,3O
Az Úr
sok kincset adott az ő egyházának, de a két legnagyobb kincs az a két
sákramentum: a keresztség és az úrvacsora. A keresztség kiszolgáltatása egy
vagy több gyereknek egy nagyon megható esemény, pedig nagyon egyszerű történés.
Egyszerűbb nem is lehetne. Néhány csepp víz egy kisgyermek fején, aki még nem
is tudja, hogy mi történik vele. Isten a kegyelmi ígérettel megelőz minden
emberit. Ő jön hozzánk először, mielőtt mi hozzánk tudnánk menni. Az Úrvacsora
a gyülekezeti élet csúcspontja. Ezen az úton halad a gyülekezet a menny felé.
Ez az asztal az Isten bűnösök iránt való kibeszélhetetlen szeretetéről szól. Az
úrvacsorában is az Úr maga jön hozzánk. Közösségre akar lépni velünk, hív
minket asztalához, hogy vele együnk és igyunk, sőt mi több, hogy őt együk és
igyuk. Amikor a kenyér megtöretik és a bor kiöntetik, az arra emlékeztet, ami a
Golgotán történt. Miközben eszünk és iszunk, az ő halálát hirdetjük.
Mi soha
nem vagyunk közelebb a mennyhez, mint amikor úravacsorát veszünk magunkhoz.
Minden egyes úrvacsora a hitünk erősítése, bátorítás a Krisztus követésére és
bíztatás Krisztus visszavárására, mert ő jön. Az úrvacsora menny előíze és
honvágyat ébreszt bennünk a királyi menyegző után. A sárkamentumok tehát hitünk
drága kincsei, amit meg kell becsülnünk és szüntelen élnünk kell velük.
Nos, az
aki eddig még idegen volt az emmausi tanítványok számára, akitől már eddig oly
sokat tanultak, és akiről már egyre jobban érzik, hogy nem tudják őt
nélkülözni, ezért is kérték, hogy menjen be hozzájuk és maradjon velük, ez az
idegen most bemegy a házukba. A különös az, hogy eddig ő vezetett mindent, ő
vezette az egész beszélgetést, most hogy a házba betér, nem adja fel a
vezetést. Nem úgy viselkedik, mint vendég, hanem úgy mint gazda. Semmit sem
mond, semmit nem kérdez, de minden oly természetesen történik, mintha ez az
idegen mindig is itt lakott volna. Most is ő vezeti az asztalnál történteket, ő
töri meg a kenyeret, pedig nem is az övé az.
Azt el
kell fogadnunk, hogy ahova ő bejön, nem elégszik meg mással, mint hogy ő legyen
a gazda, ő parancsoljon, mi pedig engedelmeskedjünk. Ha ezt nem engedjük meg
neki, akkor ő be se jön, akkor inkább kívül marad. Ő nem elégszik meg
akármilyen hellyel, hanem csak a központival. Erre neki joga is van. De
ha ezt mi neki megadjuk, akkor az nekünk a javunkra szolgál. Mert ez a hely,
egy gyógyító, megváltó ajándékozó és vigasztaló hely lesz. Boldog az a ház,
ahol ő megkapta az őt megillető helyet és el is foglalta azt. Az ilyen házban ő
ott is fog maradni. Figyelemre méltó, hogy ebben a házban ő négy dolgot
cselekszik.Ezek közül mindegyiknek megvan a maga jelentősége.
Először is veszi a kenyeret. Ő a Feje ennek a
vacsorának. Ő az Úr és a parancsoló. Kleofás és társa nagy csodálattal nézik
ezt a dicsőséges mozdulatot. Olyan sokat mond ennek az idegennek minden
szava, minden cselekedete. Ahogy ő cselekszik, az egyszerűen lenyűgözi az
embert. Itt nem kell semmit se kérdezni, minden magáért beszél. Ő az Ura ennek
az eseménynek, ő az Ura a kenyérnek is. Úgy nyúl a kenyérhez, mint akinek ehhez
joga van. És ezt érzik az emmausi tanítványok és egyáltalán nem veszik rossz
néven tőle.
Ebben a
vevésben nincs semmi erőszakosság, nincs semmi fölény, semmi úrhatnámság, nem
érezteti ezzel azt, hogy most mindenki más félre kell álljon az útból. Mi
bizony sokszor úgy teszünk valamit, hogy azzal a másiknak fájdalmat okozunk, a
másikat megbántjuk, megsértjük. Az Úr Jézus vevése jó cselekedet, úgy is érzik
ezt a tanítványok. Ő vehet, neki joga van erre és ez így van jól.
Amikor a
kenyeret kezébe veszi, akkor áldani kezd. Mit jelent Jézusnál az
áldás? Nem egy specifikus mozdulatot, például kezeinek felemelését, hanem Isten
magasztalását és dicsőítését. Jézus magasztalja Istent, mint a kenyér
ajándékozóját. Ő hálát ad az Atyának ezért a kenyérért, amit kezébe vesz. Ezt
úgy tette ő a megelőző három évben is, amikor a kenyeret megsokasította és a
sokaságnak adta.
És most
hogy feltámadt, nem tér el ettől a szokásától. Húsvét nem szakítás a múlttal,
csak megújulása a múltnak. De a forma megmarad: az Istennek való hálaadás. De
húsvét a hálaadást meggazdagítja és elmélyíti. Amikor Jézus megáldja a kenyeret
hálaadó imában, akkor ő tudja, hogy Isten ezt az imát egy különleges módon
fogja meghallgatni. Ő hálát ad azért, hogy ebből egy különös csoda fog támadni,
ebből ismerik majd fel az emmausi tanítványok, hogy ő maga a Feltámadott
Krisztus.
Miután
megáldja a kenyeret meg is töri azt. Ez nagyon különös, hogy a feltámadás Ura,
most húsvét után megtöri a kenyeret. Hisz ő ezt már megtette négy nappal
ezelőtt, ott Nagycsütörtök estéjén. Akkor a teste még nem töretett meg, akkor
Jézus még csak előre utalt arra, hogy az ő teste meg fog töretni és vére ki fog
ontatni. Az úrvacsora szereztetése által mintegy előre vetíti az ő halálát.
Másképp
ennek semmi értelme nem lett volna, hisz az úrvacsora előre mutatott az ő kínos
halálára, testének megtörésére és vérének kiontására. Az úrvacsora szereztetése
után ő az emberek kezébe adatott, akik testét megtörték és vérét kiontották. S
most a feltámadása után az első alkalom, hogy a kenyert újra kezébe veszi és
megtöri. A megtöretett Krisztus, aki közben feltámadt, megtöri a kenyeret. Ki
tudja úgy megtörni a kenyeret, mint ő? Ki tud ezen egyszerű cselekvés által
olyan mélységet adni ennek a sákramentumnak, mint ő? Ki tudja, hogy mit jelent
megtörni, ha nem ő? Mit akar ezzel mondani Jézus? Hát azt, hogy az ő
megtöretésének ereje és áldása örökkévaló, az ő visszajöveteléig tart. Ereje
soha nem vész el.
Végül Jézus
odaadja a megtört kenyeret az emmausi tanítványoknak, akik most nem gazdák,
hanem vendégek ennél az asztalnál. A megtört kenyeret nem tartja meg magának,
hanem odaadja a tanítványoknak, mert nekik joguk van ehhez, de még sokkal
inkább szükségük van erre. Az, hogy úrvacsorázhatunk, az jog és ajándék
egyszerre, olyan jog, amit épp teste megtöretésével szerzett meg nekünk
Krisztus. Mi ebből az ajándékból élünk. Nekünk egy ajándékozó Megváltónk van és
mi megajándékozott emberek lehetünk. Méltatlanok vagyunk rá, megtehetné, hogy
ne adja, hogy visszatartsa ezt az ajándékot, de nem teszi, hanem nekünk adja
azt.
Ez egy
egyszerű cselekvés, a kenyér megtörése és annak odaajándékozása, de ez egy
csodálatos, látható igehirdetés. Krisztus itt is magát prédikálja, most nem
szavakkal, hanem tettekkel, most nem hallható, hanem látható az igehirdetés.
Minden sákramentum Krisztus-prédikálás. Ez a sákramentum lényege, Krisztusra
való mutatás.
Ezért az
úrvacsorát nem tudja nélkülözni a hívő ember. Akik Krisztussal élő kapcsolatban
vannak nem tudnak úrvacsora nélkül élni. Soha nem kerülünk olyan közel
Krisztushoz, mint az úrvacsorában.
Amíg
Krisztus vissza nem jön, mi az úrvacsorázók gyülekezetében maradunk. Nincs még
egy ilyen áldott, boldog gyülekezet. Victor János mondja: jaj lesz ennek a
világnak, , ha már nem lesz benne úrvacsorázó gyülekezet. De mi hisszük, hogy
mindig lesz, mert kell legyen, mert ahogy a Holland Hitvallás mondja: Krisztus
egy olyan Király, aki nem marad alattvalók nélkül. Boldogok vagyunk, hogy mi is
ebben a gyülekezetben lehetünk és halálunkig vagy Krisztus visszajöveteléig
abban is maradhatunk.
4 Nap. Nyitott szemek Text.Luk.24,31a
A Jeruzsálemből Emmausba vezető úton a két tanítvány és
az ismeretlen idegen közötti találkozás a végkifejlethez közeledik. Már szinte
érezzük, hogy valami nagyon fontos közeledik. Most valami döntő dolog kell
történjen, ami ennek a találkozásnak a célját világossá teszi. Krisztus nem
azért csatlakozott e két tanítványhoz, hogy dolgavégezetlenül hagyja el őket.
Ha ő már ennyi munkát beléjük fektetett, hogy megkeresse, tanítsa őket, hogy
bemenjen hozzájuk, akkor ennek megvolt a maga jól meghatározott célja és
értelme.
Másképp ő nem lenne az élő, a munkálkodó Krisztus, aki
most embereket kell elvezessen az üdvösségre, az örök életre. Miután Jézus a
négy cselekvést elvégezte, hogy vette a kenyeret, megáldotta, megtörte és a
tanítványoknak adta, most eljött a nagy pillanat, hogy ezek a tanítványok
meglássák, felismerjék, hogy ki csatlakozott hozzájuk, ki tanította, intette,
lelkigondozta őket, hogy ki ment be a házukba és ki törte meg a kenyeret.
Eddig ők még semmit sem sejtettek, hogy ki is ez az
idegen. Csak csodálkoztak a viselkedésén, a tanításán és talán magukban
kérdezgették: ki lehet ez a különös idegen? De most itt a nagy pillanat,
megérett arra a helyzet, hogy ne maradjanak továbbra is bizonytalanságban,
hanem ismerjék fel a Feltámadott Krisztust.
Abban a pillanatban, amikor a kenyeret megtörte és nekik
adta, abban a pillanatban megnyíltak a szemeik és felismerték, hogy Jézus van
velük. Ezen nem kell csodálkoznunk, hisz Krisztus kenyértörése egyedülálló
volt. Ahogy azt ő megtörte, úgy senki más nem tudta ezt megtenni. Hisz ebben
önmagát ábrázolta ki, az ő egész életét. Ezenfelül ez a cselekedet mintegy
aláhúzása volt mindannak, ami eddig történt. Hisz az úton így szólt hozzájuk:
nem így kellett a Krisztusnak szenvedni és így a dicsőségbe bemenni? Most mintha
azt mondaná: nem így kellett a Krisztus testének megtöretni, ahogy én most a
kenyeret megtöröm? Nem így kellett tökéletes engesztelés történjen a ti
bűneitekért és minden ember bűnéért?
Ebben a különleges pillantban mintegy önmagát töri meg
előttük. És abban a pillanatban, amikor a megtört kenyeret nagy szeretettel,
méltósággal, gyöngédséggel nekik nyújtja, abban a pillanatban felismerik őt és
már tudják, hogy kivel töltötték el ezt a pár órát. Ez egy csodálatos pillanat,
húsvéti pillanat, sorsfordító pillanat az emmausi tanítványok hajlékában. Ez az
örökkévalóság pillanata az időben, most az örökkévalóság belép az időbe. Itt
van az Isten Krisztusa, itt van az, aki meghalt és feltámadott, itt van az,
akiben reménykedtek és aki reménységüket nem szégyenítette meg. Ez egy soha
többé el nem felejthető pillanat, mert most már tudják, hogy nem csak igaz,
amit ma reggel Jeruzsálemben hallottak, hanem az is igaz, amit az Írások
megígértek.
Az itt különös és figyelemreméltó, hogy e felismerés az
Isten idejében, a Krisztus idejében történik. Ez volt a legjobb idő Krisztus
számára és az emmausi tanítványok számára is. A Jézus számára is tehát, mert ő
most végezte el mindazt, amit el kellett végeznie, tanította őket az Írásokra,
döntés elé állította őket és tanítását láthatóvá is tette. Elhangzott az ige és
kiszolgáltatott a sákramentum. Most már, hogy igazán megtudták és megértették,
hogy Krisztusnak szenvedni kellett, most már, hogy megértették Krisztus művét,
eljött az idő, hogy felismerjék őt és arra is eljött az idő, hogy eltűnjön
előlük. Az ő munkája ezzel lejárt.
De a tanítványok számára is ez volt a kellő idő. A
tanítás már meghozta a gyümölcsét. Megismerték Krisztust úgy, ahogy őt az
Írások megmutatják. Az ő lelki szemeik már az úton megnyíltak. A Messiásról
alkotott helytelen ismeretük ki lett igazítva, és ők hálásak voltak a
korrekcióért. Megértették, hogy nem az ő Messiásról alkotott véleményük a
helyes, hanem az, amit az idegen nekik bemutatott. Ezért nem is lepte meg őket,
amikor megtörte a kenyeret. Most megérett a helyzet, hogy a Feltámadott
Krisztusban felismerjék üdvösségük szerzőjét és ajándékozóját. Ez most
lehetséges és meg is történik.
A sorrend itt nagyon fontos. Ha Jézus azonnal felfedte
volna magát, akkor az csak egy örömteli viszontlátás lett volna, de közben nem
tanultak volna semmit. Csak a testi Jézust látták volna újra, s hogy most ő
elvétetik tőlük s maradtak volna a csalódottságban, reménytelenségben, lelki
sötétségben. De így komoly tanítást kaptak arról, hogy mit tanít az Írás Krisztusról.
Így most megtanultak az igéből élni, hisz ezután ez lesz a létformájuk. Az
emberi sorrend az lett volna, hogy először a testi Jézust ismerjék meg, de ez
egy olcsó, rövid és terméketlen út lett volna. Mi mindig ezt a rövid, könnyű
emberi utat választjuk, de Isten egy hosszabb úton akar érlelni minket
Isten komolyan akar tanítani minket, és ez nem könnyű, ez
sok erőfeszítéssel, fáradtsággal jár. Mi a „gyorstalpalt” keresztyénséget
szeretjük, a felületest, de Isten a hosszútávú és elmélyült keresztyénséget
akarja gyakoroltatni velünk. Az Úr sokat kell dolgozzon rajtunk, s közben sok
mindent el kell felejtenünk, amit eddig tudtunk és sok mindent meg kell
tanulnunk, amit eddig nem tudtunk. Ne zúgolódjunk, amikor Krisztus sokáig tart
minket az iskolájában.
Van itt egy rövid mondat, ami azonban
nagyon sokat mond számunkra: és felismerték őt. Ez sokkal több, mint egy
értelemmel való megismerés, ez egy olyan megismerés, amiben benne van az
értelem, a szív és az akarat, vagyis a teljes ember. Ez egy személyes, lelki
tapasztalati megismerés. Eddig is ismerték ők Jézust, de most még sokkal
jobban, gazdagabban, mélyebben teljesebben ismerik meg őt.
Megismerik úgy, mint aki mindent jobban tud, mint ők.
Megismerik úgy, ahogy nem is remélték, hogy meg fogják őt valaha is ismerni,
mint aki üdvbizonyosságra vezeti el őket. Nekünk is erre az ismeretre van
szükségünk. Arra az ismeretre van szükségünk, ami nem csak azt tudja, hogy
Jézus létezett, hanem azt is, hogy neki egy határozott terve van az életünkkel.
Hogy meglássuk, hogy mennyire bűnösök vagyunk, de azt is, hogy ő teljes
bűnbocsánatot ad nekünk.
És ez a tanulás egy egész életen át tart. Ez nem olyan
tanulás, amit az íróasztalunknál végzünk, nem egy dogmatikai tanulás, persze ez
nem jelenti azt, hogy ezeket nem kellene végeznünk, de mégis sokkal több ennél.
Így láthatjuk, hogy Jézust nem csak azok ismerhetik meg meg, akiknek van
íróasztaluk, vagy tanultak dogmatikát, mert Jézust mindenki megismerheti, aki
hallgat az igére és engedelmeskedik annak.
Mi annyi mindent csinálunk ebben az életben. Dolgozunk és
szórakozunk, házasodunk és gyermekeket nevelünk, barátkozunk és közösségekbe
járunk. De egyetlen dolog ne hiányozzék az életünkből: az, hogy megismerjük
Jézust. Ezek után felteheti valaki a kérdést: de hogy lehet megismerni Jézust?
Hát pont úgy, ahogy az emmeusi tanítványok, együtt járunk vele, hallgatjuk
tanítását, elfogadjuk lelkigondozását, kiigazítását, szeretetét, türelmét és
hűségét.
Azt is
mondhatná valaki: de a keresztyén élet nem itt kezdődik, hanem ott, hogy előbb
ő ismert minket, előbb ő szeretett minket, már születésünk előtt kiválasztott,
majd életünk egy adott pontján elhívott és így most megismerhetjük őt. Ez így
igaz, de ugyanakkor az is igaz, hogy mi is teljes igyekezetet kell fordítsunk
arra, hogy megismerjük őt egyre jobban, egyre mélyebben egyre gazdagabban. Az
életben ez a legnagyobb jó, ami velünk történhetik, hogy egyre jobban
megismerjük Jézust és egyre inkább engedelmeskedünk neki. Bárcsak így lenne az
életünkben.
5 Nap Eltűnés Text. Luk.24,31b
Az élet
tele van ellentmondásokkal. Sokszor a mélység és magasság nagyon közel vannak
egymáshoz. Egyik nap esküvőn vagyunk, a másikon pedig már temetésre kell menni.
Isten útjai sokszor érthetetlenek számunkra. Egyik nap tele van a szívünk hálás
örömmel, de másnap már a halál árnyékának völgyében kell járnunk. Isten úgy
adja, hogy az ellentétek közel vannak egymáshoz az életünkben.
Nem volt
ez másképp az emmausi hajlékban sem. Hisz ott egy nagyon örvendetes pillanat
érkezett el. Az emmausi tanítványok szemei megnyíltak és felismerték Jézust.
Most minden jól van és remélhetőleg így is marad. De rögtön azt olvassuk, hogy
Jézus eltűnt szemük elől, láthatatlannaá lett számukra. A két tanítvány már nem
láthatta Jézust. Tudjuk azt, hogy Jézus egy megdicsőült testben támadt fel,
ennek az volt a tulajdonsága, hogy bármikor és bárhol meg tudott jelenni, de el
is tudott tűnni. Az ő teste már nem volt alávetve a fizikai
törvényszerűségeknek.
De
mekkora csalódás lehetett ez a számukra! Alig hogy felismerték, el is tűnt. Vajon
miért tette ezt Jézus? Miért nem maradt tovább velük? Ezek nyilván a mi
kérdéseink, mi így látjuk és értelmezzük a dolgokat. De az emmausi tanítványok
ezt nem így élték meg. Látszólag nem csalódottak, nem hiányolják a testi Jézus
jelenlétét. Számukra ez nem ellentét.
Manapság egy nagyon aktuális kérdés, hogy
Isten jelen van-e az életünkben? Nagyon sok ember panaszkodik arra, hogy Isten
jelenlétének hiánya miatt szenved, hogy nem tapasztalja meg az ő jelenlétét.
Nem vonják kétségbe a létét, de a jelenlétét már igen. Ő a nagy Hiányzó.
Egy nagy
francia filozófus, Sartre egy művében azt mondatja egyik szereplőjével: „én
könyörögtem, én egy jelet kértem az égből, de nem jött válasz. A menny nem
ismerte a nevemet. Minden pillanatban megkérdeztem: ki lehetek én az Isten
szemében? Most már tudom: senki. Isten nem lát engem, nem hall engem, nem
ismer engem. Látod az ürességet a fejünk fölött? „
Ha az
Ószövetséget olvassuk, akkor ott is nagy kérdés az Isten hiánya. Miért van
Isten gyakran olyan távol? A Jób könyvében így panaszkodik: „kiáltunk Istenhez,
de nem válaszol, ott állok előtte, de nem figyel rám! „ A zsoltárokban szintén
panaszkodik Dávid: „miért rejtőzködsz el, miért nem válaszolsz imádságomra? „
Érdekes
az, hogy az emmausi tanítványok egy percig sem panaszkodnak amiatt, hogy Jézus
eltünik a szemük elől, nem érzik a hiányát. Sokkal inkább azt érzik, hogy bár
testileg valóban eltávozott, lelkileg még közelebb van hozzájuk. Hiányzik nekik
és mégis velük van és velük marad..
Mert a
hívő ember számára nincs fontosabb dolog, mint az Isten jelenléte. Az egyik
szép énekünk (38O) erről így ír: „ a te jelenléted, megvilágít éltet, bátor
szívet ad”. Nyilvánvaló, hogy Istent testi szemekkel nem lehet látni.
Gagarin visszajött az első űrutazás után és csúfolódva mondta: „bejártam az
egész világűrt, de Istent nem láttam.” Nem is láthatta. Nem láthat engem ember
élvén, mondta Isten Mózesnek. De lehet látni Istent hittel, a hit szemeivel. Ez
történt most meg Emmausban. A két tanítvány Krisztus jelenlétét hitben és
lélekben tapasztalták meg, élték át. Nyilván, hogy ez nem volt egy futó,
felszínes találkozás. Nagyon sok minden történt az életükben. Krisztus a
Jeruzsálemből Emmausba vezető úton komolyan munkálkodott a szívükben. A mag
elhullott a bensejükbe, kikelt és gyümölcsöt termett. Meglátták az Ismeretlen
–Idegennel való beszélgetés közben, hogy ők eddig nem jól keresték Krisztust.
Ők megalázkodtak és beismerték, hogy eddig nem ismerték helyesen, valóságosan
Krisztust.
Ők
ezekben az órákban igazán megismerték Krisztust, meglátták őt hitben.
Megértették, hogy mindaz, ami Krisztussal történt, az mind meg volt írva és
annak pont így kellett történnie. Így kellett Krisztusnak szenvedni, meghalni
és feltámadni. És most már tudják, hogy Krisztus velük van, akkor is ha testi
szemmel nem látják többé őt. Ez az a nagy titok, amit ők ezekben az órákban
megtanultak, és ez a magyarázata annak, hogy nem csalódottak, most hogy testi
szemükkel nem láthatják Jézust. Ők meglátták őt a hit szemeivel és már nem
fontos számukra, hogy testi szemekkel is lássák őt. Már tudják nélkülözni, mert
hit által már örökre az övék.
Már nem
afelett szomorkodnak, hogy testileg nincs jelen, hanem afelett örvendeznek,
hogy lelkileg jelen van, velük van. Ezért nincs panasz, nincsenek könnyek,
nincs vád, nincs csalódás, nincs szomorúság.
Itt az
ige egy tükröt tart elénk. Miért olyan nehéz a mi számunkra, ha úgy érezzük,
hogy Isten nincs jelen az életünkben? Miért van az, hogy úgymond
elhagyatottaknak érezzük magunkat és azt gondoljuk, hogy Isten és emberek
elhagytak minket?
Épp
ilyenkor segít nekünk az emmausi tanítványok története, amely azt mondja
el nekünk, hogy ha mi egyszer igazán és valóságosan találkoztunk Jézus
Krisztussal, akkor már soha többé nem érezhetjük a hiányát. Ha mi már egyszer
megéreztük, hogy ő jelen van az életünkben, akkor soha nem panaszkodhatunk már
afelett, hogy ő elhagyott volna bennünket.
Mert ha
mi igazán találkoztunk vele, akkor ő minket is tanított, és az ő tanításában
minden benne volt: az, hogy ki ő, hogy miért jött, hogy szenvedjen és meghaljon
értünk, de ő fel is támadott, hogy ő mindörökké velünk maradjon, akkor is, ha
már test szerint nincs itt közöttünk. Ez a történet arra tanít bennünket, hogy
nagyon mélyen gyökerezzünk Isten igéjébe, hogy figyeljünk az igére, az egész
hitéletünket az Isten igéjére építsük.
Minél
jobban eltávolodunk az igétől, annál jobban azt érezzük, hogy Isten hiányzik az
életünkből. De minél inkább az igéből élünk, annál inkább jelenvaló lesz Isten
az életünkben. Az meg fog történni, hogy mi Istent távolinak érezzük,
hiányzóként éljük meg, de ne higgyünk ennek az érzésnek. Mert ő igenis jelen
van az életünkben és ez a mi életünk legnagyobb vigasztalása. A Káténk így
tanít erről: „engem vigasztal és mindörökké velem marad.” Ezt higgyük, ebben
bízzunk mindenek ellenére.
6 Nap Égő szívek Text.Luk.24,32
A mi
életünkben mindig nagyon fontos az, hogy miként tekintünk vissza az életünk
eseményeire, az örömre és bűnbánatra, arra az útra, amin vezetett minket az Úr.
Mi van az emlékezetünkben? Tele van a szívünk hálaadással vagy pedig épp
fordítva, keserűséggel, panasszal lázadozással vagyunk tele?
Abban a
pillanatban, amikor Jézus eltűnik az emmausi tanítványok szeme elől az első
reakciójuk: hálás visszatekintés a múltra. Nem azt mondják: jaj de nagy kár,
hogy ő már nincs jelen! Azt se mondják: na, ennyi volt, nagyon szép
volt, de most ennek már vége van.
Az ő
rekciójuk sokkal szebb: hát nem gerjedezett-é a mi szívünk, amikor beszélt
velünk az úton és magyarázta az Írásokat? Ez a hálaadás megnyilatkozása és azt
bizonyítja, hogy a Jézussal való találkozás megváltoztatta az életüket és a
lelki látásukat elmélyítette, hogy ők sokat tanultak ezekben az órákban, amíg
Jézussal voltak. Ők a létező legjobb tanításban részesültek és ez a tanítás
meghozta a maga áldott gyümölcsét. Ők egyáltalán nem szomorúak és csalódottak,
hogy Jézus eltűnt a szemük elől, hanem sokkal inkább rendkívül hálásak azért,
hogy találkozhattak vele, hogy tanította őket, s magyarázta az Írásokat.
Ez egy
jó, egészséges és érett magatartásról tanúskodó visszatekintés. Aki így tud
visszatekinteni s ezt így tudja vallani, az tanult valamit Jézustól. Szavaikban
visszatekintenek arra a lelkiállapotra, ami ott volt a szívükben a
Jeruzsálemből Emmausba tartó úton. Akkor nem volt tűz sem a szemükben, sem a
szívükben. Az ő szívük tüze ki volt oltva a Golgota hamuja alatt. A reménységük
odalett. Valamikor égett, de a tüze már kialudt. Az utolsó napok vihara
teljesen kioltotta ezt a tüzet. Milyen tűz bírhatott volna ki egy ilyen vihart?
Ők ezért kialudt szívvel és szomorú arccal mentek az úton Emmaus felé,
reménység, jövőlátás és tűz nélkül.
De azért
egy pici kis szikra csak pislákolt bennük. De ezt a szikrát már semmi sem
élesztgette bennük. Felületesen nézve az életükre, azt mondhatjuk, hogy csak
hamu volt. De hogy lehet ebből a hamuból valamikor is tűz? Ki gyújtja meg
szívüket? Ez emberi oldalról nézve valóban lehetetlen. Úgy néz ki, hogy a halál
győzött, de mégsem, hisz Jézus legyőzte a halált, a kő el van hengerítve, a
halottból élő lett.
Ezért a
hamu alatt pislákoló kis szikrából újra tűz lehet, csak épp legyen valaki, aki
ezt felgerjessze. És van valaki, mégpedig az Élet Fejedelme, az élő és
feltámadott Jézus Krisztus. Ő gondoskodik arról, hogy tűz legyen. Ő tudja hogy
miként lehet kialudt szíveket újra lángra gyújtani, ő tudja, hogy mit kell
tenni, hogy a tűz újra fellobbanjon és égjen.
S utólag
visszatekintve most az emmausi tanítványok azt látják meg és veszik számba,
hogy az Úr miként végezte el ezt bennük. Ők két dolgot neveznek meg, de ez a
kettő tulajdonképpen egy. Ő beszélgetett velük az úton és magyarázta nekik az
Írásokat. Az Írásokat magyarázva beszélgetett velük. Ahogy ott mentek az úton,
az ismeretlen idegen, kezdve Mózestől a prófétákon át magyarázta nekik az igét,
hogy ennek mind így kellett történnie. Ekkor kezdett a szívük éledezni és a tűz
újra égni.
Ők szerették,
sőt megszerették az idegent és teljességgel megbíztak benne. S annak ellenére,
hogy ez az eseménysor nagy fájdalmat és csalódást okozott nekik, mégis ott
maradt bennük a hit áldott szikrája. És ez a szikra most elkezd gezjedezni,
éledezni. Minél tovább haladtak, minél többet magyarázott nekik Jézus, minél
inkább közeledtek Emmaushoz, annál inkább kezdett égni, lángolni a szívük.
Most már
értik, hogy miért hallgattak oly szívesen rá és hogy mint kérlelték, valósággal
kényszerítették, hogy menjen be házukba, hogy velük együtt egyen. A hazafelé
tartó úton felmelegedett a szívük. Ők ezt nem remélték már. Azt gondolták, hogy
e nagy csalódás után már örökre hideg és kemény marad a szívük, hogy sohasem
fog többé lángra gyúlni. S íme most mégis úgy
felmelegedett a szivük, mint eddig még soha.
Igen, mert Jézus tudja, hogy miként kell szíveket
felmelegíteni. Ő önmagát prédikálta az Írások alapján. S a tanítványok
megértették, hogy a Golgota nem az utolsó állomás, hanem csak egy a dicsőség
felé vezető úton. Ő egy egészen más látást adott nekik s tulajdonképpen ez
melegítette fel a szívüket s most erre emlékeznek vissza. És különös, hogy
mindkettőjükben egyszerre ugyanazok az érzések, tapasztalatok születtek meg. Ők
erről eddig nem beszélgettek, de ösztönszerűen megérezték ezt egymásról. S most
elmondják: mindkettőnk szíve lángra gyulladt, amikor magyarázta nekünk az
Írásokat.
S hogy ez a láng igazi volt, és nem csak szalmaláng, ezt
most mutatja, hogy a tűz akkor is megmarad, ha Jézus eltűnik szemük elől. Mert
íme órák múlva, amikor már Jézus eltűnt szemeik elől, még mindig erről
beszélgetnek. A tűz, a parázs megmaradt, ezért nem fájlalják azt, hogy Jézus
eltűnt, mert a tűz, amit ő gyújtott fel a szívükben, most már örökre meg fog
maradni. Ezt élő emlékezetként őrzik meg. Nem a magyarázó volt a fontos, hanem
az ige, amit magyarázott. Az lett számukra a fontos, amit elmondott, amit
megtanított nekik. És ezt most már soha nem fogják elfelejteni.
Nem az igehirdető volt a fontos, még akkor sem, ha az
maga az Úr Jézus Krisztus volt, hanem az igehirdetése adott nekik bizonyosságot
és üdvösséget. És ez ma is így van jól. Ne az igehirdető legyen a fontos, hanem
az, akit ő hirdet, a feltámadott és élő Krisztus. Az igehirdetőnek is hálásak
lehetünk, hisz őt használja fel Isten arra, hogy gyújtogassa a szíveket, de még
sokkal inkább az igehirdetésért, ami üdvösségünk biztos alapja. Az égő szívek
csodáját látjuk itt. Hollandiában van egy híres könyv, ami az ottani nagy
ébredésről szól, és ez a címe:Az égő szívek.
De mi mindnyájan erre kell vágyjunk, ezt kell kérjük az
Úrtól minden templombajáró, minden hívő ember ezt kell kérje: égő szívet. Hisz
a mi időnk nagy nyomorúsága, hogy annyi langyos, hideg és kemény szív van. Még
hiszünk, még nem szakítottunk az egyházzal, Istennel, még ott vagyunk a
templomban, de nem melegedik fel a szívünk, nincs bennünk tűz. Pedig ennek nem
így kellene lennie. Nem kellene hideg legyen a szívünk.
Ó bárcsak meggyúlhatna a szívünk. De mitől melegedik fel a
szív? Hát attól, hogy megérinti Isten igéje, amikor megnyílik a szív az ige
előtt, amikor az igéből engem Krisztus személyesen szólít meg, amikor megérzem,
hogy Krisztust nem tudom már nélkülözni. Boldog ember az, akinek már fellángolt
a szíve és ó jaj rettenetes az, akinek a szíve soha nem tud Isten szeretetétől
, a feltámadás örömétől felmelegedni.
A
Jeruzsálemtől Emmausba vezető úton lángra gyúltak a szívek. Ezért ez egy
kívánatos út, ez a Krisztus útja, amin Krisztus akar járni az ő népével húsvét
előtt és után. Ég-e már a szíved? Ha
nem gyúljon fel most.
Igehirdetés húsvét első napján A Szentek közössége Text. Luk.24,
33-34
Három éven át az emmausi tanítványokról szólt az
igehirdetés a húsvétra előkészítő nagyheteken. Egy csodálatosan szép utat
jártunk be együtt. Egyre nagyobb lelki magasságokban szárnyaltunk. Elindultunk
a csalódottságtól és eljutottunk a Feltámadottal és az egymással való
közösségig. Most örülök, hogy ezt a szép sorozatot ezen az ünnepnapon is
folytathatjuk, s majd ünnep harmad napján be is fogjuk fejezni.
Már eddig feltűnhetett számunkra, hogy ebben a
történetben az egész élet benne van. Először a szemeik visszatartóztattak, hogy
ne ismerjék fel Jézust, aki csatlakozott hozzájuk a Jeruzsálemből Emmausba
vezető úton. Aztán egyszer csak megnyíltak az ajkak. Aztán megnyíltak szemeik
és végül mozgásba lendülnek a lábak. Ezek a lábak sietnek vissza Jeruzsálembe.
Úgy tűnik, hogy nem ismerik a fáradtságot. Azt se kérdezik, hogy
felelősségteljes dolog-e az éjszakában visszaindulni Jeruzsálembe? Ők
egyszerűen nem tehetnek mást, mint hogy visszamenjenek a városba. Nekik erre
Jézus nem adott parancsot, úgy mint például Mária Magdolnának, hogy menjen el
és jelentse meg a tanítványoknak Jézus feltámadását.
Ezért olyan értékes és dicséretre méltó ez a spontán
elindulás. Az, hogy Jézus eltávozott tőlük, nem bénította meg őket. Miért ne
indulnának, hisz Jézus él és ők tévedtek, amikor elcsüggedtek.
Miután Krisztus feltámadt az ő tanítványai is
feltámadhatnak, hogy megtegyenek egy olyan útat, amit aznap reggel még eszük
ágában sem volt megtenni. Krisztus feltámadása minket is mozgásba hoz és
szárnyakat ad nekünk. Miért indultak ezek a tanítványok még aznap vissza
Jeruzsálembe? A válasz: egy szent késztetés hajtja őket. Az élő Krisztussal
való találkozás, a szomorúságuk örömre való fordulása, amit az utolsó órákban
átéltek, most hajtja őket, hogy mondják el a többi tanítványnak is, hogy Jézus
él. S hogy ők megértették, hogy neki meg kellett halnia, s hogy egyáltalán
elmondják, hogy az Úr milyen lelkigondozásban részeltette őket.
Mi csak szent irígységgel tekinthetünk ezekre a
tanítványokra és szent buzgóságukra. Mi mennyire elkényelmesedtünk, mennyire
nem indulunk egymás felé a feltámadás jó hírével! Az emmausi tanítványok azért
indulnak vissza, mert meg akarnak osztani valamit a jeruzsálemi tanítványokkal,
a testvérekkel. A közmondás azt mondja: a megosztott fájdalom fél fájdalom, de
a megosztott öröm dupla öröm. Ez a két tanítvány erről meg van győződve. Hogy ha
ők most örömüket megosztják, akkor az ő örömük is, de a testvérek öröme is
nagyobb lesz. Akkor az ő szomorúságuk is örömre fordul majd. Azt mondják: mi
nem lehetünk önzők, nem tarthatjuk meg az örömöt magunknak. Hisz ő kiválasztott
minket arra, hogy nekünk megjelenjen. Ők tudják, hogy a kegyelem személyes, de
nem csak az enyém. A kegyelem olyan valami, amit tovább kell adni. Ha a hit az
enyém, akkor lehet másé is. Ha az Isten az én szomorúságomat örömre
változtatta, akkor a másokét is örömre változtathatja.
Milyen csodálatosan működik itt a szentek közössége. A
szentek közössége egy hitvallási tétel, egy hittétel. Minden alkalommal
elmondjuk a Hiszekegyben istentiszteletek, temetések alkalmával. A Heildelbergi
Káté az 55-ik kérdés-feleletben gyönyörű választ ad arra a kérdésre, hogy mi is
a szentek közössége. Elmondja, hogy ennek a közösségnek két része van. Egy
függőleges és egy vízszintes. A függőleges az, hogy a hívők egyenként és
együttesen mind tagok az Úr Krisztusban és minden ő ajándékaiban részesek.
Ebben részesültek az emmausi tanítványok is most. De ezután jön a vízszintes
rész, az hogy ők felkelnek és elindulnak Jeruzsálembe, az ő testvéreikhez. Ez
az: hogy a többi tagok javára és üdvösségére ajándékaikkal készséggel és
örömmel szolgálnak. Jézus Krisztus halálával és feltámadásával megszerezte ezt
a közösséget, de ez is most meg is látszik, épp azáltal, hogy az emmausi
tanítványok keresik a közösséget a jeruzsálemi testvérekkel. Érdekes, hogy
miközben a Jeruzsálemből Emmausba vezető útról oly sok minden fel van jegyezve,
a visszaútról semmit sem tudunk. De el tudjuk képzelni, hogy egész úton arról
beszélgettek, hogy mit éltek át Jézussal hazafelé menet.
De egy dolog biztos: amilyen szomorúan mentek
Jeruzsálemből Emmausba, most éppoly örömmel mennek vissza. Már nincs szükség a
harmadik utitársra. Ez a út nagyon rövidnek és könnyűnek tűnt, hisz ott volt
szívükben a hit, a Feltámadottal való találkozás öröme. Ezek a tanítványok
szívesen és lelkesen mennek. Talán ez hiányzik ma leginkább a közösségekből: a
lelkesedés, a lendület. Úgy megfáradtunk, belefáradtunk.
Mivel van a baj? A szívünkkel, az nem dobog eléggé
Krisztusért. A mai húsvéton azért imádkozzunk, hogy a Feltámadott Úr adjon ma
nekünk új lelndületet, új szeretetet, új lelkesedést, hogy tudjunk szolgálni,
szeretni, bizonyságot tenni.
Az emmausi tanítványok nem azért mennek vissza, hogy
kapjanak valamit, hanem sokkal inkább, hogy adjanak. Mert a szentek
közösségében nem az az első kérdés, hogy én mit kapok, hanem hogy mit tudok én
adni a közösségnek? Ha így élnénk meg a közösséget, akkor az sokkal élőbb és
gazdagabb lenne. A közösség léte mindig Krisztusban van. Minél közelebb vagyok
Krisztushoz, annál közelebb vagyok a testvérhez is. Minél inkább Krisztusból
élünk, annál inkább erős lesz az egymással való közösségünk is.
Ezen az első húsvéton az emmausi tanítványok közel
kerültek Krisztushoz, mert ő az élő közel jött hozzájuk. Az ő feltámadása óiási
változást idézett elő az életükben. Amikor a feltámadást elhitték, amit a
Feltámadott magát nekik kijelentette, akkor a közösség úgy növeledett, mint
soha azelőtt. Közel voltak Krisztushoz és így közel voltak egymáshoz is. Eddig
ezek a tanítványok csak magukra gondoltak, minden gondolatuk maguk körül
forgott: az ő csalódásuk, az ő reménytelenségük, az ő bánatuk volt a fontos. De
a most a Feltámadottal való találkozás után egyszerre csak mások felé
fordulnak. Rádöbbennek, hogy Jeruzsálemben vannak társaik, akik ugyanazokkal a
gondokkal küzdenek, és most segítségre, vigasztalásra van szükségük. Ők nem
tudtak arról, hogy közben mi történt. De most épp azért kell
találkozzanak, hogy ezt elmondják egymásnak. S
milyen különös, miközben Jézus az emmausi tanítványokat erősítette,
lelkigondozta, vigasztalta, közben a jeruzsálemi csoportot is összegyűjtötte ugyanaz
a feltámadott Krisztus. Mert közöttük is megjelent. Megjelent Péternek, aki
megtagadta, aki legkevésbé érdemelte azt meg, de akinek erre a megjelenésre a
legnagyobb szüksége volt. És megjelent az asszonyoknak, és nyolc nap múlva
megjelent Tamásnak is. És akinek megjelent, az összegyülekezik, az mind ott van
a közösségben.
És mindenki tudja, hogy hova kell mennie, az emmausi
tanítványok is tudják, a jeruzselemi atyafiak is tudják. Mi a földrajzi helyet
nem tudjuk, talán Márk evangélista anyjának a háza volt az összegyülekezés
helye, de ez nem fontos. Viszont fontos az, hogy volt egy hely, ahol
összegyülhettek, ahol mindenki örömmel bizonyságot tehetett: én is találkoztam
vele. És az emmausi tanítványok már egy olyan közösségbe érkeznek, ahol mindenki
találkozott vele és ezért mindenki boldog. Pedig reggel még mindenki szomorú
volt. De húsvét mindnyájuk szomorúságát örömre változtatta.
Különös, hogy
Simonra, Péterre hivatkoznak s ez nem véletlen. Arra a tanítványra, aki a
legmélyebbre bukott, a tagadásig, az átkozódásig zuhant. Ha még Péternek is
megjelent, ha még Péter is itt van, ha még neki is megbocsátott, őt is
felemelte, akkor mindenki számára van reménység. Akkor senki se kell elvesszen.
Ha Péter is ott lehet a szentek közösségében, akkor mindenki ott lehet, még te
is. Lehet, hogy a mai reggelen még te is szomorú, csalódott voltál, de Jézus
feltámadott. Ezért hát örülj és tégy bizonyságot és maradj itt a gyülekezetben,
a szentek közösségében.
Ünnepzáró igehirdetés Az ige szerinti megtapasztalás Text.Luk.24,
35
Isten kegyelméből végére értünk ennek az áldott húsvéti
ünnepnek, s végére értünk ennek az igehirdetési sorozatnak, amit két évvel
ezelőtt kezdtünk el. Egy csodálatos utat jártunk be az emmausi tanítványokkal
és a hozzájuk csatlakozó Jézussal. Most megérkeztünk az út végére. Lássuk mit
tanulhatunk ebből.
Az ünnepzáró istentiszteletünk címe ez lehetne: az ige
szerinti megtapasztalás. Ez a szó sok keresztyén ember szemében gyanús,
félreértésekre ad okot. Ha halljuk azt mondjuk: erre nincs szükség, erről csak
a szektások beszélnek. Pedig a hit megtapasztalás nélkül nem hit. E nélkül a
hit, csak egy észhit, csak annyi, hogy valamit értelemmel felfogok, agyamban
elraktározok, de az semmit sem jelent a számomra az én mindennapi életemben. Ez
csak egy hitpótlék, amivel magamat csapom be.
Az igazi hit az szívbéli bizodalom is, ahogy a Káté
tanítja, Istenhez való menekülés. Hogy ezt kik-ki hogyan éli meg, az a hit
megtapasztalása. Nyílván ebben is különbségek vannak ember és ember között, a
hitben is mindenkinek megvan a maga személyes útja. A megtapasztalás az Isten
munkájának nyoma, lecsapódása az ember életében. Mert ahol Isten Lelke
munkálkodik, ahol rámutat bűneinkre, ahol keressük bűneink bocsánatát, ahol
megragadjuk Isten igéjének ígéreteit, ahol megragadjuk Krisztust, ott
megszületik a megtapasztalás is.
A megtapasztalás nem az, amit én érzek, hanem amit Isten
Lelke kimunkál bennünk, s amit mi megtapasztaltunk az életünkben. Az emmausi
tanítványok Jeruzsálembe megérkezve elmesélik az ottani tanítványoknak, hogy
mit éltek át, mit tapasztaltak meg az utóbbi órákban.Valószínű, hogy amikor
megérkeztek, el voltak ámulva azon a változáson, ami időközben ott történt. Ők
úgy gondolták, hogy ők hozzák a a jó hírt, hogy Krisztus feltámadt, de ehelyett
a jeruzsálemi tanítványok már köszöntötték őket: feltámadott az Úr bizonnyal!
Nem ők az első elmondói a húsvéti evangéliumnak.
Vajon csalódás volt ez számukra? De itt most rólunk van szó
elsősorban. Meg kell értenünk, hogy az üzenet vivői nem fontosabbak, mint maga
az üzenet. Nem az a fontos, hogy ki mondja először, hanem az, hogy mit mond.
Ezért egyáltalán nem csalódás az számukra, hogy nem ők az első örömhírmondók. Mert hiszen van nekik is bőven mondanivalójuk..
Most ők mondják el, hogy mi történt velük. Itt a görög
szövegben egy érdekes szó van, amiből egy teológiai szakszó, az exegézis szó
származik. Mi ezt magyarázásnak fordítjuk. Ők részletesen elmondják, hogy mi
történt, s azután kommentálják, magyarázzák, értelmezik a történteket. Itt nem
egy hideg elmondásról van szó, nem egyszerűen tények közléséről, hanem arról
van szó, hogy mindaz amit elmondunk, az először átmegy a szívünk szűrőjén. Ők
egy nagyon személyes történetet mondanak el, amit ők valóságosan átéltek s ezt
most tovább adják másoknak is. A tények tények maradnak, de ők azt érzelmeikkel
színezik, ők azt személyesen élték át. Ők a saját megtapasztalásaikról
beszélnek. Nem ez a fontos, a fontos az, hogy Krisztus feltámadt, de ők ezt
személyesen, sajátos módon élték át. Ez az ő megtapasztalásuk és az a mód,
ahogyan ők az egész eseménysort átélték egy sajátos színt és értelmezést kap
most általuk.
Azt mesélik el, ami velük történt az úton. Valóban, az
emmausi tanítványok egy úton voltak a Jeruzsálemből Emmausba vezető úton, a hit
útján, a húsvét útján. Ők útközben voltak és még most is útközben vannak. De
hát mi is útközben levő emberek vagyunk életünk végezetéig. Minden egyes
keresztyén embernek megvan a maga sajátos útja, amely senki más útjával nem
egyezik. Lehet, hogy hasonlít, de mindig egyéni és egyedülálló. A nagy dolog,
hogy ezen az úton történt valami, ezen az úton csatlakozott hozzájuk Jézus. Az
út csak út maradt, de azt beragyogta húsvét fénye.
S most ők már minden útjukat ebben a fényben járhatják.
Annyi minden történt: Jézus csatlakozott hozzájuk, szemük visszatartóztatott,
hogy ne ismerjék fel őt, aztán jött a beszélgetés, a behívás, a felismerés, a
szívük fellángolása. Van mit elmondani arról, hogy miként találkoztak az Élet
Fejedelmével, a feltámadott Úrral. Elképzelhetjük, hogy a jeruzsálemi atyafiak
tátott szájjal hallgatták elbeszélésüket főleg arról, hogy miként törte meg a
kenyeret és hogyan ismerték fel erről Jézust.
Ebben az elbeszélésben Krisztus van a központi helyen,
nem ők, nem az élményeik, nem az ő teljesítményük, hanem csak Krisztus és amit
elvégzett bennük. Ez az igazi megtapasztalás, ami Krisztust dicsőíti. Az, hogy
ez volt életük legfontosabb eseménye, hogy találkozhattak vele, hogy ő belépett
az életükbe, megváltoztatta a sorsukat, teljességgel átformálta őket. Mindent
elmondanak, ami történt, de végig Krisztus áll a középpontban s nem ők.
Így
ismerték meg ezek a tanítványok Krisztust. Úgy ismrték meg, mint életük Urát,
aki az Írások szerint szenvedett, meghalt, feltámadott és azt, hogy ők ezt most
személyesen megtapasztalták, átélték.
Ez kell
legyen a mi húsvéti megtapasztalásunk is, hogy Jézus csatlakozik hozzánk,
megszólít bennünket, ha kell meg is ítél, de ezt is szeretetből teszi, javunkra
teszi, hogy ő lefoglalja az életünket, hogy eszközök lehessünk az ő kezében.
Ezt soha nem lehet elfelejteni, ez örökre a szívükben marad, ez mostantól fogva
gyökeresen fogja megváltoztatni az életünket. Ezt a megtapasztalást kívánom
nektek és magamnak, ezt az áldott, életet, átformáló, és minket mindenben
meghatározó megtapasztalást. Krisztus legyen a mi üdvösségünk és az is maradjon
örökké.
Ez volt
az emmausi tanítványok útja s ez legyen a mi útunk is. Ezen az úton három éven
át együtt járhattunk, de a valóságban, személyes életünkben együtt járhatjuk
tovább is, míg meg nem érkezünk a mennyei Jeruzsálembe.
(Ezen igehirdetési sorozatot J.H.Velema Jeruzalem-
Emmaus vice versa című könyve felhasználásával írtam.)
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése