Igehirdetési
sorozat Karácsony nagyhetére És.6O,1
alapján
1Nap Háromféle készülés Jézus jövetelére
Text.És.6O,1
Isten kegyelméből újra
elérkeztünk ehhez az áldott ünnephez, hisz ebben az évben is Karácsony
megünneplésére készülünk.Őseink szép szokása szerint egy egész héten át
hallgatjuk az igét, ami felkészít minket az ünnep fogadására és az Úr szent
asztalához való járulásra. Karácsonykor még jobb helyzetben vagyunk, hisz ott
van nekünk az adventi idő, aminek szintén az a célja, hogy jól felkészüljünk az
ünnepre. A felkészülésre nagy szükség van. Lehet, hogy mi ezt nem látjuk
annyira fontosnak, hisz talán azt mondjuk: óh, én már annyiszor ünnepeltem ezt
az ünnepet, de Isten igenis nagyon fontosnak tartja, hogy most is készülődjünk,
hisz ő maga szólít fel: kelj fel, világosodjál, a revideált Károli fordítás ezt
így mondja: ragyogjál, mert eljött világosságod és az Úr dicsősége megjelent
rajtad. Ez nem más, mint egy komoly felhívás, felszólítás a készülődésre.
Vajon készek vagyunk-e
engedelmeskedni ennek a felhívásnak, vagy azt mondjuk: minek készülődni, hisz
Krisztus több mint 2OOO éve eljött, megszületett? Pedig kell, mert Krisztus
valóban eljött testben 2OOO évvel ezelőtt, de ő el akar jönni a mi szívünkbe is
az ő Szentlelke által és majd újra el fog jönni ítélni élőket és holtakat.
Mindkét jövetelre nagyon komolyan kell készülni, a szívünkbe való jövetelére és
végső jövetelére egyaránt. Hisz mi Karácsony után is adventben élünk, várjuk az
ő dicsőséges megjelenését, visszajövetelét.
Ezért keljünk fel,
mozduljunk meg, készüljünk, tegyünk meg mindent, amit tőlünk kér, hogy méltó
módon várhassuk őt. Három módon készüljünk.
Először is a megtérés
által. Mert a megtérés épp felkelést jelent, felkelést a bűnből, a
hitetlenségből, a sötétségből. Mert ha nem kelünk fel, akkor a bűnben fogunk
meghalni, ahogy Jézus mondja. Ez egy mennyből jövő szózat, ez egy mennyiei
hang: térj meg. Mert Jézus Krisztus jövetele is mutatja azt, amit már a próféta
hirdetett, hogy Isten nem akarja a bűnös halálát, hanem azt akarja, hogy térjen
meg és éljen. Mi mi magunktól soha nem kelnénk fel és más sem költene fel
minket, de Isten felkölt, Isten felszólít: kelj fel, indulj el, térj meg,
támadj fel a halálból, indulj el az életre. Milyen nagyszerű dolog, hogy mi ezt
megtehetjük, hogy engedelmeskedhetünk a megtérésre hívó szónak. Mert az
kegyelem, hogy meg lehet térni, míg tart a kegyelmi idő.
A második dolog így van az
igében: ragyogjál, világosodjál! Talán most először az életedben. Ne maradj
továbbra is a sötétség gyermeke, ne tégy úgy, ahogy az első ember tette, hogy
elrejtőzött az Úr színe elől a kert fái közé. Nem, merj előre lépni. Merj
kilépni a sötétségből, a homályból. Hozd a világosságra a bűneidet és a
félelmeidet. Az Úr hív magához és nem azért hív, hogy elítéljen, hogy kárhoztasson,
hogy megszégyenítsen, ő azért hív, hogy üdvözítsen, és megbocsásson. Milyen
különbség van Jézus és az emberek között. Jól ismerjük a történetet, amikor az
írástudók és farizeusok egy paráznaságon rajtakapott asszonyt hoznak Jézus elé
azért, hogy Jézus kimondja rá a halálos ítéletet, hogy megkövezzék. Ők a bűnös
halálát akarták, de Jézus azt mondta: nem kárhoztatlak, eredj el és többé ne
vétkezzél. Jézus világosságában lelepleződik ugyan a mi bűnös voltunk, de
ugyankkor el is fedezi a bűnt Jézus vére. És a bocsánat után pedig lehet
világosságban járni, tisztaságban és szentségben. Ne féljünk hát belépni a
fénybe, az jó lesz nekünk.
A harmadik az, hogy az ige
azt is megindokolja, hogy miként lehetséges a megtérés, miként lehetséges a
világosságban való járás? Azért, mert eljött világosságod. Ez egy csodálatos
szó, ez egy prófétai szó, ez adjon nekünk átütő erőt a felkészülésre: jön a
világosságod. Mert mi nem tudtunk volna a magunk erejéből hozzá menni. A
földről nem vezet út a mennybe, csak a mennyből vezet út a földre. Ha ő nem
jött volna el hozzánk, mi soha nem indulhattunk volna el felé. Szeressük őt,
mert ő előbb szeretett minket, mondja János apostol. Ő tette meg az első
lépést, az övé a kezdeményezés, hogy úgy mondjam, ő már mindent előkészített,
hogy mi is előkészülhessünk.
Ő jön s újra el fog jönni.
Mi pedig épp ezért induljunk, épp ezért készüljünk fogadására. Egy földi
vendég, egy rokon fogadására, egy nagyobb rangú vendég fogadására mennyire
készülünk.. Hát épp Jézus, az Isten Fia jövetelére ne készülnénk, ne tennénk
meg mindent, ne mozdulnánk meg? De igen, mi is indulunk elébe, várjuk őt,
befogadjuk őt szívünkbe.
2 Nap
Fénysugár a sötét éjszakában Text.És.6O,1
Jön a világosságod, ez az
üzenet, ami Istentől jön, ami a mennyből hangzik felénk, emberek felé, akik a
sötétéségben járunk Vagy lehet, hogy nem sötétségben, hanem olyan félhomályban,
amit a mi mesterséges fényeink állítottak elő. De ez nem elég. Az igazi
világosság, a negybetűs Világosság el kell jöjjön a mi sötétségünkbe, mesterséges
fényeink homályába. Ez a világosság meg fogja szűntetni azt a sötétséget, amibe
mi beleszülettünk, és amiben mi szeretünk élni.
Meg fog látszani, hogy
azok a fények, amiket mi tudtunk előállítani, azok nem igaziak, csak azt az
illuziót adják, hogy fényben járunk, de valójában mégis a sötétségben maradunk.
Ilyen mesterséges fény példáúl a tudomány vagy a kultúra fénye. Mennyire hitt
ezekben az emberiség!
Mekkorát remélt ezektől, de mit tett az ember
a tudománnyal? Szörnyű tömegpusztító fegyvereket gyártottunk. És mi lett a
kultúránkkal? Hideggé, szeretet nélkülivé tette ezt a világot. Hogy be tudunk süllyedni a sötétségbe!
De nem csak belesüllyedünk
abba, hanem járunk is abban, ahogy Ésaiás próféta mondja a 9-ik fejezetben. A
sötétségben való járás három dolgot jelent.
Először is nem látjuk
Istent. Nem látjuk őt az életünkben, nem látjuk őt az életünk eseményiben, úgy
gondoljuk, hogy mindent a vak sors vagy a végzet irányít. Nem látjuk Jézus
Krisztust, az ő áldozatát, szeretetét és kegyelmét. De milyen jó, hogy miközben
mi nem látjuk őt, Jézus lát minket Látja azt is, hogy mi sötététségben vagyunk,
hogy mi bűnben élünk. És ő jön hozzád a sötétbe. Nem mi megyünk hozzá, hanem ő
jön el a sötétségünkbe. Ez nekünk reményéget ad. Amikor én nem látom a
világosságot és nem tudok kiszabadulni a sötétségből, ő lát engem, jön hozzám a
sötétségbe, éspedig nagyon személyesen: jön világosságod. Nem e világhoz jön,
nem általában az emberekhez, hanem épp hozzád, kifejezetten hozzád jön.
Másodszor, aki a
sötétéségben jár, az nem csak Istent nem látja, hanem a felebarátját sem. A
sötétségben az ember elveszti látását a felebarát irányába is. A sötétségben az
emberek elmennek egymás mellett, vagy épp összeütköznek egymással vagy
eltapossák egymást, mert ezt akarja a sötétség fejedelme. Ő abban leli örömét,
hogy az emberek öljék egymást, hogy ne törődjenek egymással, ne segítsenek
egymáson. A Sátán emberölő volt kezdettől fogva és mekkora sikere van! Mennyi
gyilkosság van, szinte nincs oly nap, hogy a hiradó ne számolna be
gyilkosságokról. Amerikában minden napra esik egy lövöldözés, amiben emberek
ezrei veszítik életüket. Nem is beszélve a háborúkról, amik a föld bizonyos
pontjain most is folynak. Az emberek ma nem törődnek egymással. Kainnal együtt
kérdezik: avagy őrizője vagyok-e az én atyámfiának?
De ha eljön a világosság,
a nagybetűs Világosság, akkor már látjuk Istent és látjuk egymást. Mert ez az
isteni világosság eljövetelének a célja: egymást újra az Isten fényében látni.
A karácsonyi történetben olvassuk a pásztorokról, hogy Isten dicsősége
körülvette őket. Egy holland igehirdető elképzeli, hogy azelőtt épp veszekedtek
vagy épp verekedtek, talán épp véres volt a kezük, arcuk, s akkor egyszer csak
Isten világosságában látták egymást, úgy hogy a másikért is megszületett a
világ Messiása. Mi pedig már úgy tekinthetünk egymásra, mint akikért meg is
halt és fel is támadott az Úr Jézus Krisztus.
De ha eljön a világosság,
akkor már nem csak Istent és nem csak egymást látjuk, hanem látjuk önmagunkat
is. Látjuk azt, hogy mi mindnyájan milyen bűnösök, milyen gonoszok vagyunk, de
azt is, hogy Isten mit akar belőlünk kihozni, hogy mi magunk is sötétségből világossággá kell lennünk Jézus
Krisztu ki meri mondani a tanítványinak: ti vagytok a világ világossága és úgy
fényljék a ti világosságotok az emberek
előtt, hogy lássák az emberek a ti jó cselekedeteiteket és dicsőítsék a ti
mennyei Atyátokat.
A világosság már eljött, a
kérdés most már csak az: befogadjuk-e, várjuk-e? Készek vagyunk-e befogadni a
világosságot,hogy vele valami egészen új kezdődhessen az életünkben, hogy már
lássuk Istent, lássuk a felebarátot és lássuk önmagunkat az ő világosságában?
Hátha vonzóvá és kívánatossá tudnánk tenni mások számára is a világosságban
való életet!
3 Nap Nem a
sötétség, hanem a világosság jön Text.És.6O,1
Világosságod jön, mondja a
próféta és mi pedig megkérdezzük: mivel érdemeltük mi ezt ki? Persze, mi más
esetekben szoktuk feltenni ezt a kérdést, olyankor amikor valamilyen próba,
szenvedés ér, s ilyenkor vádlóan kérdezzük: mivel érdemeltem én ezt ki? Miért
próbál engem az Isten? El kell mondjuk, hogy ez a kérdés teljességgel
helytelen, teljességgel hamis.
Mert ha a Bibliát
olvassuk, megismerjük, akkor mi igent mondunk arra, amit az úrvacsoraosztáskor
szoktunk mondani: bűntetést, halált és kárhozatot érdemlünk. Erről nem csak egy
ige szól, hanem rengeteg ige, mind az Ó, mind pedig az Újszövetségben.
Ha mi ezt megértjük,
persze olyan nehezen megy ez, akkor elnémul ajkunkon a panasz, ami egyúttal vád
is Isten felé, mert bármilyn nagy is a próba és a szenvedés, amit el kell
hordoznunk, az még minddig csekélység ahhoz képest, amit érdemlünk, ami a
bűntetés, halál és kárhozat. A Szentírás nem győzi magasztalni Isten nagy
szeretetét, példáúl a 1O3-ik zsoltárban ezt olvassuk: könyörülő és irgalmas az
Úr, késedelmes a haragra és nagy kegyelmű, nem bűneink szerint cselekszik
velünk és nem fizet nékünk a mi álnokságaink szerint.
Miért kell meglátni azt,
hogy mi mit érdemlünk? Azért, hogy meglássuk annak nagyságát és dicsőségét,
amit kaptunk. A Káté ezt így fogalmazza meg: miért kell megismerjük
nyomorúságunkat? Hogy utána lássuk meg, hogy milyen nagy dolog a megváltás, és
hogy ez indítson bennünket hálaadásra. Hogy tudjuk mondani, ugyancsak az előbb
idézett 1O3-ik zsoltár szavaival : áldjad én lelkem az Urat és el ne
feledkezzél semmi jótéteményéről. Csak az tud csodálkozni Isten jóságán és
kegyelmének nagyságán, aki előbb meglátta nyomorúságát és kárhozatra méltó
voltát. Az ilyen ember tudja vallani a 118-ik zsoltár szavaival: keményen
megostorozott engem az Úr, de nem adott át a halálnak.
Egy olyan ember tehát, aki
magát megismeri, aki belátja, hogy bűnei miatt bűntetést, halált és kárhozatot
érdemel, az soha nem fogja feltenni a kérdést: én ezt mivel érdemeltem, vagy
miért ver engem az Isten? Miért engedte meg ezt vagy azt az életemben? Az ilyen
kérdéseket csak az teszi fel, aki magát jónak és igaznak tartja Isten előtt és
úgy gondolja, hogy ezért Isten is tartozik neki..
De az az ember, aki magát
Isten világosságában megismeri, hogy milyen nagy az ő bűne és nyomorúsága, az
mindig csak hálás lesz Isten iránt, még a próbákért, szenvedésekért is hálát
fog adni Istennek. Mert, ha meglátja az ember hogy milyen bűnös és nyomorult,
akkor nem azt várja, hogy a világosság jöjjön, hanem épp ellenkezőleg: a
bűntetést. De nem a sötétség jön, hanem a világosság, akkor már a kérdést így
teszi fel: minek köszönhetjük azt, hogy a sötétség helyett világosság jön s azt
mivel érdemeltük ki? Hát mi semmivel.
Amikor ott a Jordán
partján a nagy tömegben, egyszer csak megjelenik Jézus és közeledik Keresztelő
János felé, hogy megkeresztelkedjék általa, akkor János felteszi a kérdést: te
jössz énhozzám? És ez az a kérdés, ami ebben az a adventben, ezen a Karácsonyon
is kell foglalkoztasson minket, hogy nem a megérdemelt sötétség, hanem a meg
nem érdemelt világosság jön hozzánk. Ez nem az én cselekedeteim megfizetése,
nem az emberi teljesítmény megjutalmazása, hanem az Isten szíve indult meg
rajtunk, az örökkévaló Isten könyörült meg rajtunk
Jézus Krisztus azért jött,
hogy mint a világ világossága magára vegye az én sötétségemet, el egészen a
pokolig való alászállásig, azért, hogy nekem már soha ne kelljen a sötétségbe
mennem, hanem enyém legyen az élet
világossága.
Mivel érdemeltem én ezt
meg? Hát semmivel! Ezt nem én érdemeltem, ez az ő áldozata, az ő vére által
lehetséges. Soha nem felejthetjük, hogy mi a világosságot, a kegyelmet ingyen kapjuk,
de ő nagyon drága árat fizetett ezért. Ezt teszi teszi a hálánkat súlyossá és
értékessé. Ha ő így szeretett, akkor mi sem felelhetünk fél szívvel,
felületesen, nem maradhatunk hálátlanok, miután ezt a nagy kegyelmet megkaptuk.
Ó, bűnös ember, mekkora
kegyelemben részesültél, ne feledd ezt soha, légy nagyon hálás ezért.
4 Nap A
világosság a sötétségbe jön. Text És.6O,1
Eddig azt láttuk, hogy a
világosság eljövetele milyen nagy dolog az ember számára. De a mai alkalommal
azt vizsgáljuk meg, hogy mit jelentett ez az Isten számára. Mert Jézus azt
mondja a Hegyi Beszédben: így üldözték előttetek a prófétákat is, mert a
próféták is a világosság hordozói voltak, a világosságról tettek bizonyságot.
Nem a nagybetűs Világosság voltak ők, hanem annek előkészítői, előhírnökei.
István vértanú, a nagy
védőbeszédében elmondja: a próféták közül kit nem üldöztek a ti atyáitok? És
megölték azokat, akik előre hirdették ennek az Igaznak az eljövetelét, akinek
most árulóivá és gyilkosaivá lettetek ti.(Ap.csel.7,52)
Jézus is több ízben
jelentette az ő szenvedéseit, hogy ő sokat kell szenvedjen, hogy emberek kezébe
kell adasson, hogy meg fogják ölni, hogy harmadnap feltámad. Gondoljuk csak
meg, hogy Isten küldi a világosságot annak ellenére, hogy tudja, hogy az emberek
hogyan fogják azt fogadni, hogy mit fognak tenni a világossággal. Tudja azt,
hogy bűnös emberi kezek fogják ezt a Világosságot megragadni és fényét ki
fogják oltani. Tudja, hogy a gyűlölet, a megkeményedés rettenetes sötétésége
fogja fogadni. Mi elmennénk egy olyan helyre, ahol eleve tudjuk, hogy
kedvezőtlen fogadtatásban részesülünk, ahol fennáll a veszély, hogy megfognak
és megölnek? Semmiképpen sem! De Isten küldi a Fiát és Jézus jön annak
ellenére, hogy tudja, hogy mi fogja őt várni.
Ez a fény jön mindenek
ellenére, annak ellenére, hogy az emberek nem fogják megköszönni, nem fogják
azt mondani: Isten hozott. Sőt, annak ellenére jön, hogy ellenségeskedés és
erőszak vár rá. Mivel az emberek mindig jobban szeretik a sötétéséget, mint a
világosságot. Milyen fontos üzenet van ebben a mi számunkra is. Hogy vigyük a
világosságot oda is, ahol nem köszönik meg, sőt oda ahol arra lehet számítani,
hogy gyűlölet fogja azt fogadni. Vigyük oda is, ahol minden olyan reménytelennek
látszik, ahol eddig úgy gondoltuk, hogy olyan nagy a sötétéség, hogy azt már
semmilyen világosság nem tudja áttörni.
Az, hogy ez a világosság
jön, ez a világ legnagyobb csodája, a világ legnagyobb eseménye, még akkor is,
ha ott ezt 2OOO évvel ezelőtt csak néhány ember észlelte és értékelte, ha csak
néhány pásztor, majd a bölcsek jöttek el leborulni előtte.
A Biblia azt tanítja, hogy
ennek így kellett lennie. Így akarta az Atya, aki küldte a világosságot és így
akarta a Fiú, aki maga volt a Világosság.
Tudjuk azt, hogy ez nem
volt könnyű Jézus Krisztu számára. A Gecsemáné kertben Jézus kétszer is kérte
az Atyát, ha lehetséges múljon el tőle a pohár, de utána ki tudta mondani: ne
az én akarataom legyen meg, hanem a tiéd Atyám!
Gondoljunk csak bele, úgy
jönni világosságként, hogy tudod, ki fognak oltani, úgy jönni Szabadítóként,
hogy el fognak fogni, meg fognak kötözni, meg fognak ölni. Úgy jönni a menny
magasáágából, dicsőségéből, hogy tudod, hogy le kell szállni a Golgotán a
legnagyobb sötétéségbe és alá kell szállani a poklokra. Úgy kell jönni, hogy
magadra kell vegyed az emberi nemzetség bűneinek bűntetését.
Milyen hatalmas okunk van
a hálaadásra, az álmélkodásra. Hogy úgy szerette Isten a világot, hogy a
világosságot elküldte a sötétségbe, hogy ha valaki befogadja a világosságot, el
ne vesszen, hanem örök élete legyen. A Jézus eljövetele nem csak annyit jelent,
hogy eljött a sötétségbe, hanem azt is, hogy nekem felajánlja a világosságot.
Hogy nem az következett be, amit én jogosan megérdemeltem, hanem az, hogy amit
pedig nem érdemeltem, azt ajándékba megkaptam. Hogy én, aki nem törődtem vele,
azt kaptam, hogy ő megkeresett engem, hogy én, aki minden parancsolata ellen
vétkeztem, kegyelmet nyertem és irgalmat találtam.
5 Nap Hogy
a sötétség megszünjön Text.És.6O,1
Nyilvánvaló, hogy az Ésaiás
által megjövendőlt prófécia Jézus Krisztus születésével teljesedett be. De
ugyanúgy érvényes ez Jézus Krisztusnak a mi szívünkbe való eljövetelére is. Pál
majd fogja vallani: élek pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus. Ezzel
Pál azt akarja elmondani, hogy az jászol, ami egykor Betlehembne áll, most ott
áll az ő szívében is.
Feltehetjük a kérdést:
amikor ez a világosság eljön az egyes ember életébe, hogyan kell azt
elképzelni, milyen alakban jön? Az mindnyájunk számára nyilvánvaló, hogy nem
csecsemőként, nem közönséges gyermekként érkezik, hisz ez megtörtént 2OOO évvel
ezelőtt, ott Betlehemben. Akkor hogyan történik az meg ami életünkben?
Valaki ezt egyszer így
fejezte ki: Jézus Krisztus mindig incognitóban jön, vagyis nem nyilvánvalóan,
hanem elrejtetten, egy olyan módon, ahogy ő azt akarja, és nem úgy, ahogy azt
mi akarnánk. Ezt az alakot nem ismerjük fel csak a Szentlélek munkája által. Ha
ezt most a Lélek által nem látjuk meg, akkor soha nem is fogjuk meglátni. Senki
sem vallhatja Úrnak Jézust, csakis a Szentlélek álktal. Lássuk hát, hogy milyen
alakban jön felénk ez a világosság?
Az első: az ige által.
Jézus Krisztust nem lehet elválasztani az igétől, hisz benne az ige lett
testté. Az az ige, ami kezdetben az Istennél volt, és ami által minden lett,
ami lett. Az igében csodálatos világosság van, olyan világosság, ami semmi
másban meg nem található. Ezért Isten igéje nélkülözhetetlen a mi számunkra. Az
ige nélküli keresztyén elképzelhetetlen dolog. Ha azt mondja valaki, hogy ő
keresztyén, de nem szereti Isten igéjét, annak a keresztyénsége nagyon is
kétséges, megkérdőjelezhető. Tulajdonképpen nem telhet el egy nap sem az
életünkben, hogy Isten igéjének a világossága ne világítsa meg életünket..
Az igéből ismerjük meg
Istent, az igéből tudjuk meg azt, hogy kicsoda ő. Istent bizonyos fokig meg
lehet ismerni a teremtésből is, de igazán és teljesen csak az ő igéjében
jelenti ki magát. Az igében van kijelentve, hogy ki Isten a mi számunkra, hogy
mit tett értünk, hogy mi az ő terve a mi életünkkel. Az ige ugyanakkor azt is
elmondja, hogy nekünk mit kell tenni, az igében napi tanácsokat, útmutatást
kapunk arra nézve, hogy mit kell nekünk cselekednünk. Az ige megítéli az
életünket, megmutatja hibáinkat, hiányoságainkat, bűneinket. Az ige megmutatja
azokat a jó cselekedeteket, amiket Isten eleve, előre elkészített, hogy azokban
járjunk.
Az ige megvigasztal minket
életünk nagy és mélységes szenvedéseiben. Az ige mutatja meg számunkra az örök
élet útját, hogy nem csak földi életünk van, hanem örök életünk is. Az igében
találjuk azt a rengeteg ígéretet, amit Isten számunkra ad.
Az igében lehetnek nehezen
érthető dolgok is, amiket talán senki sem tud
tökéletesen megérteni és megmagyarázni.. Gondolhatunk itt a Jelenések
könyvére, de az ami az üdvösségünkhöz szükséges, az olyan egyszerű, hogy a
kisgyermek is megértheti.
Fontos, hogy az igét ne
összefüggéséből kiragadva olvassuk, hanem vizsgáljuk meg mindig azt a
környezetetet, amiben az ige megszólal. Ha az igét kiragadjuk az
összefüggésből, könnyen tévtanításokhoz juthatunk. Nagyon fontos, hogy mielőtt
igét olvasunk, kérjük a Szentlélek megvilágosító munkáját, hogy az munkálkodjon
bennünk és világosítsa meg elménket és értelmünket.
Nagy ajándék számunkra a
hirdetett ige is, ez az igehirdetésen keresztül érkezik el hozzánk. Az
igehirdetés olyan, mondja Kálvin, mint amikor egy édesanya felszeleteli
gyermekei számára a kenyeret és falatok formájában szájukba adja. Az
igehirdetés által az Úr karámjába vezet minket. Kálvin azt mondja, hogy mi
boldogabbak vagyunk, mint a halottak, mert azok már nem hallgathatnak
igehirdetést és nem járhatnak templomba.
Az ige megértésében nagy
szerepe van a hitvallásoknak is. Isten a reformáció idején a reformátoroknak
nagy világosságot adott, hogy tisztán és világosan megfogalmazzák hitünk
igazságait. Ezért az ige mellett jó, ha a hitvallásokat is olvassuk és az is
nagyszerű, ha például a Heildelbergi Káté kérdéseit kívülről tudjuk.. Az ige
megértésében sok áldást jelenthetnek a lelki köynvek, amit az előttünk járt
nemzedékek megírtak. Vannak olyan írásmagyarázók, akiknek Isten nagyon sok
ajándékot adott, hogy az igét magyarázzák, hogy abban mi jobban elmélyedhessünk.
Szeressük hát az igét és
éljünk azzal életünk minden napján.
6 Nap
Világosság bennünk és általunk Text. És. 6O,1
Egész nagyhéten erről az igéről szólt az igehirdetés, és most a
szentestén is még utoljára erről fogunk szólni. Eljöttünk erre a szép estére
kicsinyek és nagyok, gyermekek, szülők, nagyszülők, hogy meghallgassuk gyermekeink,
unokáink bizonyságtételét, de mindenekelőtt Isten drága szavát.
Ebből az igéből hallottuk
azt, hogy miként kell készüljünk Jézus jövetelére, aztán láttuk azt, hogy azért
kellett jöjjön a világosság, mert mi nem láttuk sem Istent, sem felebarátunkat,
sem önmagunkat, de láttuk azt is, hogy mekkora kegyelem, hogy nem azt kaptuk,
amit érdemeltünk, hiszen mi a bűntetés, halál és kárhozat sötétéségét
érdemeltük volna, de ehelyett a kegyelem világosságát kaptuk. Foglalkoztunk
azzal a gondolattal, hogy a világosság annak ellenére jött, hogy tudta, hogy mi
fogja őt fogadni, hogy Jézus annak ellenére jött, hogy tudta, hogy kereszt vár
rá. A tegnap este elkezdtünk foglalkozni
azzal a gondolattal, hogy miként működik a világosság ebben a világban, az ige
által, amiben minden ott van, ami az életre és üdvösségre szükséges.
A mai estén arról fogunk
elgondolkodni, hogy a világosság rajtunk keresztül kell áradjon. Jézusnak a
Hegyi Beszédben van egy csodálatos kijelentése: ti vagytok a világ világossága.
Ez Jézus egyik leghatalmasabb, legmonumentálisabb kijelentése, amit valaha is
mondott.. Kinek mondta ezt Jézus akkor ott a hegyen? Nagyon egyszerű
embereknek, olyan embereknek, akiket megvetettek, lenéztek, mert a legtöbben
még írni, olvasni sem tudtak.
Mi is egyszerű emberek
vagyunk, bár írni és olvasni tudunk, de nincs különösebb poziciónk,nevünk ebben
a világban. Ahogy én szoktam mondani, amolyan egyszerű, fapados emberek
vagyunk.
Jézus azt mondta, hogy ő
azt akarja, hogy mi a világ számára világossággá váljunk. Miért? Azért, mert ez
a világ sötétségben van. Persze a világ ezt soha nem ismeri el,, különösképpen
a mai ember nem, a felvilágosult, a nagy tudással, ismerettel, műveltséggel
rendelkező ember. Mi nem tagadjuk, hogy az ismeret, a tudás, a műveltség, a
kúltúra semmi világosságot nem hozott a világ életébe, de nem hozta el az
igazit, amire a világnak szüksége van. Hisz a tudás eredményezte azt, hogy az
ember le tudott győzni félelmetes betegségeket, igazságosabbá és könnyebbé vált
az emberek élete. De sem a tudomány, sem a kúltúra nem tud választ adni, az
ember végső és nagy kérdéseire: mi az élet értelme, hogyan tudok igazán boldog
lenni, hogyan tudom legyőzni a bennem és körülöttem levő gonoszt, van-e élet a
halál után, mi lesz az ember örökkévaló sorsa? Nem döbbenetes az, hogy a tudás,
az ismeret növekedésével együtt, megromlottak az emberi kapcsolatok, soha nem
ment tönkre annyi házasság, mint manapság, soha nem voltak olyan önzőek,
hidegek, szeretetlenek az emberek, mint épp most, a mi tudós és művelt
világunkban? Mit művelt el a múlt században a világ egyik legműveltebb,
legtudósabb nép, a német nép?
Jézus itt azt mondja,hogy
mi vagyunk a megoldás, mi mutathatjuk meg, hogy van igazi élet, és igazi
boldogság, hogy meggyógyulhatnak az emberi kapcsolatok, hogy a gonoszt le lehet
győzni. Azt is tudjuk, hogy Jézus mondott egy másik igét is, ami nagyon
hasonlít ehhez és mégis nagyon fontos: én vagyok a világ világossága. Ezt a két
igét soha nem szabad egymástól elszakítani. A keresztyén ember egyedül azért
lehet a világ világossága, mert hit által élő kapcsolatban van azzal, aki
magáról mondta, hogy: én vagyok a világ világossága. Jézus azért jött, hogy
világosságot árasszon ebbe a sötét világba.
Azt, hogy világossággá
legyünk, ő maga végzi el bennünk. Pál azt írja az efézusi gyülekezet tagjainak:
régente sötétség voltatok, most pedig világosság vagytok. Ezt így mondhatnám: a
keresztyén embernek van egy kisugárzása, még mielőtt megszólal, még mielőtt
tesz valamit, már látszik rajta, hogy van benne valami, ami őt mássá teszi.
Végül azt vizsgáljuk, hogy
mit jelent a gyakorlatban az, hogy a világ világossága vagyunk? Nem kell itt
bonyolult dolgokra gondolnunk, egyszerűen a fizikai világból tudjuk, hogy mi a
fény hatása, ha a sötétéségben megjelenik, például ha rávetül a fény a sötétben valamire. Hát egyszerűen látszik,
hogy ki vagy mi van ott. A világosság nyilvánvalóvá teszi azt, ami a
sötétéségben rejtve volt. A világosság leleplezi a sötétséget. Ahol egy
kersztyén ember a Krisztus világosságával megjelenik, ott a hitetlen emberek
meglátják, hogy lehet másképp élni, hogy ők eddig nem jól éltek. Észre fogják
venni, hogy a keresztyén ember nem káromkodik és akkor ők meglátják, hogy az ő
beszédükkel baj van. Ha egy józan életű ember olyanok közé kerül, akik túlzásba
viszik az alkoholfogyasztást, azok meglátják, hogy velük is valami nagy gond
van. Ha egy tiszta életű ember megjelenik, ott a paráznák meglátják, hogy ők
nem élnek helyesen, amikor megcsalják férjüket vagy feleségüket. A keresztyén
ember felmutat egy másik alternatívát, éspedig hogy lehet másképp élni,
beszélni, gondolkodni, cselekedni.
De nem csak ennyi a
világosság hatása, mert a világosság nem csak leleplezi a sötétséget, hanem azt
is megmutatja, hogy miként lehet a sötétéségből kjutni, hogy van kivezető út a
sötétéségből. Az ember legnagyobb problémája, hogy egy megromlott természettel
született, mindnyájan így születtünk. S itt a nagy kérdés,hogy lehet-e ezen
segíteni? Meg lehet-e változtatni az embert? A világ azt mondja, hogy az embert
meg lehet változtatni a neveléssel, a tudással, a kúltúrával, a műveltséggel.
Nem kétséges, hogy valamit lehet ezekkel változtatni az emberen, de gyökeres,
döntő változást ezek nem tudnak hozni. A Biblia azt tanítja, Jézus azt mondja
Nikodémusnak, hogy az embernek újjá kell születni. Az embernek nem egy kis
változásra, ahogy mondani szoktuk, egy kis kozmetikásázásra van szüksége, hanem
természetcserére.
Karácsony este ,Jézus
születése épp azt hirdeti nekünk, hogy ezt mi ezt ajándékba megkaphatjuk, hogy
mi Krisztusban egy más természetet kaphatunk. A Krisztus eljövetelében Isten
mindent megtett értünk, amit tehetett. Többet már nem tehet, de nem is akar
tenni.
És most, hogy a futbal
nyelvén szóljak, a labda a mi térfelünkön van. Most a nagy kérdés az, hogy mi
mi mit teszünk Jézussal? Két dolgot lehet tenni, be lehet őt fogadni , de azt
is lehet mondani, amit a betlehemi vendégfogadós mondott Józsefnek és Máriának:
nincs számotokra, nincs számára hely.
Megnyílhat vagy bezárulhat előtte a szívünk.
Én befogadtam Jézust az
életembe és vele járok, fogadjátok be ti is, és akkor beteljesül az ige,
beteljesül a kedves gyermekének szava: kicsiny kis fényemmel világítani fogok.
Ilyen ünnepet, és utána
ilyen hétköznapokat kívánok nektek, amiben Jézus élete, a világ világossága
felragyoghat a mi életünkben is..
(Ezen igehirdetési sorozat megírásakor felhasználtam J.J.Poort: Bij Dagen
en bij nachten című áhítatos könyvét.)
Lőrincz
István
Üdvözlet minden online nézőnek, Gyurcsi Anna Mária vagyok, Budapesten vagyok, itt vagyok, hogy megoszthassam nekem dr. Igbinovia által végzett nagyszerű munkát. Három éves házasság után a férjemmel két gyerek van együtt, a férjem furcsán viselkedett, másokkal kimenvén, nőkkel és abbahagyta, hogy hideg szeretetét keltsen nekem, több alkalommal azzal fenyeget, hogy elválhat tőlem, ha merem megkérdezni tőle a kapcsolatait. más nők, teljesen pusztultam és zavart voltam, amíg egy régi barátom elmondott nekem Dr. Igbinovia-ról, aki segíti az embereket az elveszített kapcsolat visszaszerzésében és a házassági problémák megoldásában. Először meglepett, és megkérdezte magamtól, létezett-e valami ilyen, de úgy döntöttem, hogy kipróbálom, amikor felvettem a kapcsolatot, mindent elmondott nekem az életemről, annyira meglepett voltam, és azt mondta nekem, mit tegyek a három nap alatt, amit helyesen tettem. és az utolsó napon 48 órán belül a férjem visszajött hozzám, és elnézést kért mindaztól, amit mondott nekem. És most abbahagyja a beszélgetést más nőkkel, és most boldogan hagyunk együtt .Dr igbinovia megoldotta a válási problémát is, és ő gyógyított olyan jelentéktelen betegségeket is, mint a rák, a HIV / AIDS, a terhesség problémája, vegye fel a kapcsolatot vele, ha közvetlenül segítségére van szüksége a WhatsApp / Viber neki +2348144480786, vagy e-mailben, doctorigbinovia93@gmail.com annak köszönhetően, hogy időt töltöttél nekem .....
VálaszTörlés