Igehirdetési
sorozat 2O19 advent nagyhetében
Jézus nevei
III.
1 Nap. A Kegyelem
Text. Tit.2,11-12
Folytatjuk
a két évvel ezelőtt elkezdett igehirdetési sorozatunkat a mi drága Megváltónk,
az Úr Jézus neveiről. Kibontakozik ezen nevekben is az a csodálatos gazdagság,
amit ő jelent a mi számunkra. Már a neveiben annyi áldás, gazdagság van.
A kegyelem egy gazdag
jelentésű szó. Olyasvalamit is jelent közeledés, lehajlás. Ebben az
összefüggésban azt jelenti, hogy a hatalmas és örök Isten lehajol a magasságból
és dicsőségből hozzánk a mélységbe és gyalázatba. Lejön a maga gazdagságával a
mi szegénységünkbe. Ezzel megmutatja szeretetét, kedvességét irántunk. A
kegyelem Isten folyamatos beavatkozása a mi életünkbe.
Az Isten kegyelme nem
elsőször Jézus Krisztus születésekor jelent meg ezen a földön. Már az
Ószövetség idején, Krisztus születése előtt is jelen volt ebben a világban. A
sok példa közül csak kettőt említsünk. A Kainra tett jel az emberiség őskorában
már a kegyelem maga volt. E jel nélkül Kaint megölték volna De később a honfoglalás idején élt Jerikóban
egy nagyon bűnös, nyomorult asszony, akit Ráhábnak hívtak. Ő is különös
kegyelemben részesült. A kegyelem jele nála egy vörös fonál volt. E jel nélkül
meg kellett volna halnia. De a kegyelem nem csak ebben nyilvánult meg, hogy az
élete megmaradt, hanem abban is, hogy bekerült a hithősök sorába, sőt Jézus
ősanyja is lett. Mekkora kegyelem ez! Bekerül Jézus nemzetségi táblázatába.
De ilyea a kegyelem a mi
életünkben is. Milyen változást hoz az egyes embernek az életében. Gondoljuk
csak meg, hogy mivé lettünk volna, ha nem ismerjük meg az Isten kegyelmét.
Talán már nem is élnénk, mert a bűn, a káros szenvedélyek tönre tettek volna.
Hány ember lett földi viszonylatban is híressé a kegyelem munkája által.
De az Ószövetségben
megjelent kegylem olyan, mint a hajnal pírja. Csak előrevtíti a Nap
tündöklését. A kegyelem igazán Jézus Krisztus születése után, az ő
váltságművében ragyog fel és tündöklik teljes fényességéban. Megjelent Isten
üdvözítő kegyelme és e kegyelem szerteárad ebben a világban. Krisztus a
kegyelemnek az a Napja, ami a bűnnek és a kárhozatnak a pusztító árját és
hatalmát legyőzte. Ez egy nagy örömforrás a mi számunkra. Különben a „kegyelem”
szó a görög nyelvben szoros kapcsolatban van az „ öröm” szóval. Ezért amikor
Krisztus megszületik Betlehemben, az angyalok a mezők felett nagy örömöt
hirdetnek.
Ez egy örömteli meglepetés
az emberiség számára. Amikor az apostol arról beszél, hogy megjelent az Isten
üdvözítő, gyógyitó kegyelme, akkor egyértelmüen Jézus Krisztus születésére
gondol. A kegyelem gyógyítja a test és a leélek bajait egyaránt. Jézus élete
tele van olyan eseményekkel, hogy betegeket hoztak hozzá, vagy betegek borultak
a lába elé, és ő meggyógyította őket. Keresztelő János kérdésre így válaszol
Jézus: a vakok látnak, a sánták járnak,
a siketek hallanak, a poklosok megtisztulnak és a szegényeknej az evangélium
hirdettetik. De Jézus nem csak a test bajait gyógyította meg, hanem a szív
bajait is. A kegyelem gyógyszer a lélek sebeire, bajaira is.
De kinek kell a kegyelem?
Kié lesz az? Csak azoké, akiket a Szentlélek elvezetetett annak meglátása, hogy
ők Isten előtt semmit sem tudnak felmutatni, semmire se tudnak hivatkozni, mert
nekik semmi érdemük sincs. Az kapja a kegyelmet, aki a tékozló fiúval tudja
mondani, vallani:atyám vétkeztem és nem vagyok méltó.
Az üdvözítő kegyelem
minden embernek megjelent, mert erre mindenkinek szüksége van. Szüksége vna az
elzüllött embernek, éppúgy mint a miniszternek vagy államfőnek. Itt nincs
kivétal. Amikor Jézus Krisztus a kereszten életét értünk adta, a kegyelem
különös erővel tört be ebbe a világba, és erői a kárhozatig jutottak. A
kegyelem alászállt a poklokra és még a börtönben levő emberekhez is eljutott.
Vannak olyan írásmagyarázók, akik arra gondolnak, hogy ezek a lelkek főleg azok
voltak, akik Nóé előtt éltek, akik olyan gonoszok voltak hogy Isten
elhatározta, hogy megsemmisíti őket az özönvíz által. Bárcsak közülük is sokan
megragadták volna ezt a nagy lehetőséget.
A kegyelemnek az a
legnagyobb ajándéka, hogy el lehet fogadni, meg lehet ragadni. Nincs olyan
ember, aki ezt a kegyelmet ne tudná megragadni, még az sem, aki bűnnek
legszörnyűbb útjain jár. Ne mondjunk le senkiről, ne gondoljuk azt senkiről,
hogy rajta már a kegyelem sem segíthet. Sőt hirdessük, tegyünk minden embernek
bizonyságot erről a kegyelemről. Mondjuk el azt is, hogy mit végzett el ez a
kegyelem a mi életünkben, hogy milyen óriási változás állt be nálunk, amikor
Isten kegyelme belépet az életünkbe. Mondjuk el mindenkinek, hogy a kegylmet
nem lehet megvásárolni, nem lehet kiárdemelni, de ajándékként el lehet fogadni,
be lehet fogani szívünkbe.
A kegyelem azonban nem egy
játékszer, nagyon komolyan kell venni. A kegyelem tanítani akar minke,
fegyelmez is minket. A kegyelemről nem azt olvassuk, hogy simogat, becézget,
hízeleg nekünk, csókolgat minket, hanem azt , hogy tanít. A kegyelem küldetése,
hogy egy komoly ikolába helyezzen minet és ott formálja az életünket, Krisztus
képüöére és hasonlatoságára formál minket.
A kegyelem sok eszközt használ
fe nevelésünk érdekébenés ezek nem kellemesek. Szenvedés, szomorúság, nehéz
próbák jöhetnek. De ezek olyanok, mint a metszőolló a kertész kezében. Levágja
rólunk a vadhajtásokat Ner fussunk hát el a kegyelem iskolájából, járjuk ki
szép sorjában az osztályokat. A kegyelem akkor is ott, amikor úgy tűnik, hogy
eltűvozott az életünkből. De ezt majd csak az utunk végén fogjuk meglátni, hogy
miért vezetett az Úr minket nehéz úton, miért kellett kemyény próbákat kiállni,
miért volt kereszthordozás az éeletünk.
A kegyelem visz bennünket
a mi végső célunk, végső rendeltetsünk, az örök élet, az üdvösség felé. Akkor
majd mindent meglátunk és megértünk Akkor megoldódnak életünk rejtélyei, s
akkor végtelenül hálásak leszünk azért, hogy Iten kegyelme megjelent nekünk és
elvégezte bennünk a maga munkáját.
2 Nap. A
Kegyelem Királyi Széke Róm.3,25, Zsid.4,16
Tudjuk, hogy az
Ószövetségben a frígyládának volt egy aranyból készült fedele, ami épp olyan
hosszú és széles volt, mint maga a frígyláda. Erre az aranylapra, erre a
ferdélre két kérubot állítottak, amik kitárt szárnyakkal borultak a frígyláda
fölé. Ezek a kérubok és természetesen az egész frígyláda az Isten kegyelmes és
szeretetteljes jelenláték ábrázolták ki az Ószövetség népe számára. A frígyláda
az Ószövetségben az a hely volt, ahol az Isten kegyelmes jelenléte úymond
tapintható, kézzelfogható látható valóság volt az Isten népe számára.
Évente egyetlen
alkalommal, a Nagy Engesztelés napján a főpap a levágott áldozati állat
vérétráhintette erre alapra, fedélre. Nos, amit ez a láda és annak fedele
kiábrázolt, a kérubok is Jézus
Krisztusban lett beteljesedett valósággá
a mi számunkra. A bűnös ember közeledhet Isten trónusához. Krisztus lett az
engesztelése eszköze Isten és ember között.
Az ember megigazítása
elválaszthatatlan Krisztus áldozatától és vérétől. Miért van ez így? Miért nem
tudott Isten nekünk „csak úgy” megbocsátani? Miért nem tudta azt mondani: ti
vétkeztetek, de ez nem is olyan nagy baj, ne aggódjatok, kicsiség az egész!
Nem, ezt így nem lehetett elitézni. Ahogy azt sem lehet „csak úgy „ elintézni,
ha egy gyermek a lebdával kirúgja az iskola ablakát. Az igazgató nem azt
mondja: ó, nem történt semmi, csekélység az egész. El kell jöjjön a szülő, bele
kell nyúljon a pénztárcájába és ki kell fizesse a kitörött ablak árát.
A Káté nem véletlenül
foglalkozik olyan részletesen ezzel a kérdéssel, hogy miképpen kellett a bűn
adósságát lefizetni? Azért kellett a Jézus vére, azért kellett megtörténjen a
za a véres esemény, mert Isten egy igazságos Isten is, akinek igazsága
megkövetele, hogy az ő szent Felsége ellen elkövetett bűnt méltó bűntetés
sújtsa, fogalmaz a Káté. Ezt ábrázolta ki az Ószövetség bonyolult áldozati
rendszere, ahol is meg volt pontosan szabva, hogy minden bűnre milyen és
mekkora áldozatot kellett bemutatni, illetve, hogy milyen állatot kellett
bemutatni. Amikor valaki vétkezett, el kellett jöjjön az állatával, végig
kellett nézze az állat kínját, hogy lássa azt, hogy az ő bűne nem egy
csekélysé, hanem azt igen is el kell a törvény előírása szerint rendezni.
Vérontás nélkül nincs
bűnbocsánat mondja a Zsidókhoz írt levél. Miért kellett a vérontás? Azért. ,ert
a bibliai gondolkodás szerint a vér az élet hordozója. Az élet a vérben van és
ebben orvosolag is nagy igazság van, hisz ha valaki nagy vérveszteséget
szenved, akkor abba bele is hal.
Jézus egyetlen személyben
jeleníti meg mindazt, amit az Ószövetség bonyolult áldozati rendszere bemutat:
ő az áldozat, ő a főpap és ő az ngesztelsé helye, a frígyláda is.Az
Ószövetségben a frígyláda a mindennapi ember számára tulajdonképpen láthatatlan
volt. Csak a főpap láthatta és ő is csak évente egyetlen alkalommal.
De ez Jézus Krisztus
halála által teljességgel megváltozott, hisz Jézus Krisztus áldozata a golgotai
kereszten nyilvános volt, mindenki szeme láttára történt .Ezért ez most a mi
számunkra azt jelenti hogy hit által mindenki oda járulhat a kegyelem királyi
sékéhez. Ez az áldozat nem csak emberiség egy bizonyos részéért, nem csak egy
népért, hanem mindenkiért kivétel nélül bemutattatott, s ezért mindenkire
érvényes.
Ezt ábrázolta ki a kárpit
kettészakadása is, ami felülről lefelé kettészakadt. Most a mi számunkra maga
Jézus Krisztus a kegyelem királyi széke. Benne és rajtaIsten végrehajtotta azt
a rettenetes ítéletetet, amit rajtunk kellett volna bűneink miatt végrehajtson.Így
az igazságos Isten a mi számunkra kegyelmes Istenné vált. Jézus Krisztus
áldozatában megtörténik a bűn megbűntetése, de ugyanakkor a bűnös felmentése
is. Ezért nekünk már nem kell félnünk hozzá közeledni, hisz mi tőle és nála
kegyelmet és üdvöséget kapunk. A Krisztus keresztje Istn részéról a bűnös ember
igazzá nyilvánítása.
De hogyan lehet mindez a
miénk? Egyedül hit által. Úgy, ahogy azt a reformátoraink csodálatos
világossággal és egyszerűséggel tanították. Ez az igehirdetés által minden ember
tudomására jut. Az igehirdetésnek ez a fő célja, hogy ezt a hallgatók
tudomására hozza.Pál azt mondja, hogy ő ezt olyan szemléletesen és meggyőző
erővel tudta a galaták gyülekezeteiben megtenni, mintha Krisztus az ő szemük
előtt feszíttetettt volna meg.
Amikor itt a Zsidókhoz írt
levél a kegyelem királyi székéről beszél, akkor itt tulajdonképpen a király
azon székéről van szó, amiben ő az ítéleteket kimondta. De ezen a trónon most
Isten Krisztusért kegyelmes ítéletet hirdet.. Nyilvánvaló, hogy ehhez a trónhoz
csak hálával és alázattal lehet közeledni, de ugyankkor nem is
bizonytalansággal. Mi a legnagyobb bizalommal, reménységgel, szent bátorsággal
jöhetünk ide, mert a trónon ülő szeretettel fogad minket.
Ez a közeledés mindenek
előttimádság által történik, imádságban lépünk a trón elé, hogy alkalmas időben
segítséget nyerjünk. Bármennyire is tudjuk, hogy mi bűnösök kárhozatra méltók
vagyunk, de azt is tudhatjuk, hogy ha bűnbűnattal és alázattal jövünk, akkor ő
kegylmesen tekint ráűnk. Mi nem a magunk nevében, nem a magunk érdemében, hanem
a Jézus nevében, az ő érdemében bízva közeledünk e trónhoz. Amikor onnan
kegyelmesen ránk tekint, ez minket boldoggá és hálássá tesz. És itt mindent
letehetünk, ide mindent hozhatunk: bűneinket, gondjainkat, örömünket, félelmeinket,
hálánkt, dicsőítésünket. Hisszük, hogy a trón elől soha nem megyünk el üre
skézzel. Lehet, hogy elégíti ki minden kérésünket, de megadja azt, ami javunkat
és üdvösségünket szolgálja. Jöjjetek hát, járuljunk bizalommal a kegyelem
királyi szákéhez.
3 Nap. A Pásztor
Text. Ján.1O,12-16
Az egyik legismertebb és
leggyakrabban használt neve Jézusnak: pásztor. Mindnyájan szinte kívülről
tudjuk és szeretjük a 23-ik zsoltárt, ami már sokaknak jelentett bíztatást és
bátarítást háromezer év alatt.
Nos, amikor mi ezt a
kifejezést halljuk, hogy Jézus a jó pásztor, akkor ezt nem úgy kell
elképzelnünk, ahogy azt gyakran képeken kiábrázolva látjuk. Hiszen ott egy
nagyon idilli, romantikus képpel találkozunk. Mert itt az igében azt olvassuk,
hogy a jó pásztor életét adja a juhokért.
Tudjuk azt, hogy a pásztorok élete az ókori Keleten nem volt olyan
könnyű, mint ahogy azt a legtöbben elképzeljük, ahogy azt a népdal is
megénekli.
A juhásznak jól van dolga,
Egyik dombról a másikra,
Terelgeti nyáját, fújja furulyáját,
Bú nélkül éli világát.
Nem volt ez, főleg a régi bibliai időkben nehézségek nélküli élet.
Gondoljunk csak a Biblia nagy embereire, akik mind juhász-emberek voltak:
Ábrahám, Izsák, Jákób, Mózes és Dávid. Jákób azt mondta az ő munkájáról:” Úgy
voltam, hogy nappal hőség emésztett és az éjjel hideg, az álom pedig messza
maradt a szemeimtől”. (1Móz.31,4O) Dávid is elmondja, hogy amikor apja juhait
legeltte, eljött a medve és az oroszlán, hogy elragadozza a juhokat, de ő az úr
erejével megölte azokat. (’1Sám.17,34-37)
A pásztor hivatása egy
nagy, nehéz, veszélyes és felelősségteljes hivatás volt. Mivel általában ezt a
hivatást a juhok gazdáinak a gyermekei végeztékl, nagy felelősség és hűség
jellemezte őke, hisz az egész család jóléte és megélhetése függött ettől.
Megtörtént az, hogy a pásztorok életüket adták a nyájért Vagy vadállatok vagy
pedig az ellenség támadásainak estek aldozatul. Hisz mindent meg kellett tenni
a nyáj védelme érdekében, hisz egy egész család sorsa forgott kockán. Ha béres
őrizta a nyájat, az már nem harcolt ennyire a nyájért. Az elfutott, amikor a
farkas közeledett, ahogy azt Jézus a példázatban el is mondja. Jézus
határozottal elhatárolódik a béres-magatartástól, hisz ő pásztor és nem béres..
A pásztor életének egyik
legnehezebb feladata, amikor a nyájból egy vagy több egyed elvész. Bizonyos
körülmények között elkóborol. Vagy épp egy szakadékba esik vagy egy
tövisbokorba akad bele. Az elveszett juhot ilyen esetben meg kell keresni, ki
kell szabadítani. Sokszor a pásztor az életét is kockáztatja a juh
megmentéséért. Gondoljunk csak egy mély szakadékba való leereszkedésre. Nem
véletlen, hogy Jézus golgotai áldozata a pásztor képe lesz, aki juhai
megmentése, megváltása érdekében a saját életét áldozta fel.
A pásztor egyik nagyszerű
tulajdonsága, hogy bár több száz juha van, mégis mindegyik juhát skülön-külön
ismeri és számon tartja Amikor gyermek voltam Magyarókerekén, a bárányok
elváűlasztásáig, levágásáig a nyáj minden reggel kiment és minden este hazajött.
Számomra gyermekként nagy élmény volt látni, hogy a pásztorok úgy ismerték a
juhokat, hogy minden kapu előtt megállva ki tudták választani ki tudták
választani az épp ott lakó gazda jukait és bárányait. Számomra mind egyformák
voltak, de a pásztor egyen-egyenként ismerte őket. Ezért a juh és pásztor
között egy személyes viszony van, és itt már nyilván a jó pásztorra
gondolhatunk, aki mindegyik tanítványát személyesen hívja el: Nátánaelt,
Fülöpöt, Pétert,Márai Magdolnát,Zákeust, Pált , Szent Ágostont és minden egyes
tanítványát, köztük minket is. Persze az elhívás megvalósulása minden ember
életében más és más, de az eredméyn mindig ugyanaz. A jó pásztor megkeres,
megszólít, ajuh pedig válaszol a hívásra és boldogan vallja: az r az én
pásztorom. Abban pillanatban, amikor a pásztor megszólít, minden juh
személyiségg válik. A mi számunkra óriási kiváltság és öröm, hogy az tulajdona,
az ő juha lehetünk. Az érdem nem a miénk, mert mi csak annyit tudtunk tenni,
hogy eltévelyedtünk.
Jézus azt a szeretetet,
amit az Atyától kapott, most átadja juhainak. Teszi ezt annak ellenére, hogy
jól ismer minket. Nem csak a múltunkat s azokat a bűneinket ismeri, amiket ő
megbocsátott, hanem azokat a nyomorúságokat, gyengeségeket is ismeri, amik még
mindig bennünk vannak s amiket ő mi9nd ki akar tisztítani az életünkből. Nem
szűmik meg rajtunk dolgozni, nagy türelemmel van irántunk. Minden eszközt
felhasznál, a vesszőt és a botot is, sőt még a halál árnéykának völgyét is,
hogy minket eljuttason a célba. Ha elkóborolunk, neki vannak kutyái is, hogy
azok minket visszatérítsenek a nyájhoz. Tud küldeni egy próbát, egy betegséget,
egy hívő testvért. Nincs olan mélysg, amiben nem tudna segíteni rajtunk, hisz
hozzánk hasonlóan minnekben megkísértetett. Micsoda
kiváltság, hogy ez a pásztoraz ő éltető igéjének legelőjén legeltet minket. Itt
minden testi és lelki szükségünkről gondoskodik. Itt szerethetjük őt és ő is
szerete minet. Itt naponta együtt lehetünk vele, az ő áldott jelenlétét
élvezhetjük Nahyon jó azok seregéhez, akik ennek a pásztornak a nyájához
tartoznak.
Akkor ezt az Úrkétezer
évvel ezelőtt egy kis seregnek mondta, de ez a sereg mára már
megszámlálhatatlan sereg lett. Jó ebben ott lenni. Ebben ott vanak azok is,
akik már nem élnek de egy drága örökséget hagytak ránk, az életk, az írásaik,
cselekedeteik által.. De ott vannak azok is, akik most élnek, akik nekünk mind
testvéreink, ismerősök és ismeretlenek egyaránt. Legynk nagyon hálásak a
pásztorért és a nyájért egyaránt.
4 Nap. A
Főpap Text.2Móz.28, Zsid.14-15
Az ószövetségi vallási
élet egyik legfontosabb szerelője a főpap volt. A feladtai köz tartozott az
áldozat bemutatása, a népért való könyörgés, és olyan ügyes-bajos dolgoknak a
rnbehozása, amikkel az embrek hozzá jöttek. Az ő feladata volt Isten képviselni
a nép előt és a népet képviselni Istn előtt.A ruháját öt különböző színű
fonalból varrtak, amiben a kék, piris és fehér színek domináltak. A mellén
hordozott egy kötényszerű anyagot, amiben tizenkét kövecskén ott volt Izrael
tizenkét törzsének a neve. Ez azt jelképezte, hpgy a főpap kellett hordozza az
egész népet, hogy azok sorsát szívén hordozza és ő szüntelen megemlékezzen
róluk. A homlokán egy írást hordozott, amin ez állt: szentség az Úrnak!
A főpap tulajdonképpen az
egész kozmoszt, az egész mberiéget képviselte, feladata az egész világért való
közbenjárás volt. A ruhájának és az általa bemutatott áldozatnak az egész
zimbolikája arra utalt, hogy ennek kozmikus jelentősége volt. Ez már előre, a
jövendőbe mutatott.
A főpap szolgálatának
megvolt a csúcspontaja és ez a Nagy Engesztelés napja volt. Évente egyszer
bemehetett a Szentek Szenjébe az áldozati állat vérével, és azt a frígyláda
tetejre hintve engesztelést szerzett a nép bűneiért. Ilyenkor nem a színs és
díszes öltözetét használta, hanem egy egyszerű, fehér, lenből készült
öltözetet.
Amikor most Jézus
Kriszturól, mint Főppról beszélünk, akkor először is el kell mondanunk, hogy
benne az ózövetségi főpapi tiszt minden jellemző vonása tökéletesen
beteljesedett.. A Zsidókhoz írt levél szerzője nagyon finoman és pontosan lírja
azt i hogy mi volt a különbség kettőjük között. Ez a levél Jézust a Nagy
Főpapnak nevezi. Nagy Főpapunk van, jelenti ki újjongva. Ő azért nagy, mert ő
nem csak ember, hanem ugyanakkor Isten is. Ez különbözteti őt meg mindazoktól a
főpapoktól, akik ezt a tisztet előtte betöltötték. Az is különbség közöttük,
hogy az edigi főúpapok maguk is bűnös emberek voltak, akik a saját bűneilért is
be kellett mutassák az áldozatot, tehát ők is megváltásra szorülő emberek
voltak, éppúgy mint a nép, akikért az áldozatot bemutatták.
Jézus főpapsága azért
egészen más, mert neki a saját bűnéért nem kellett áldozatot bemutatnia, mert ő
bűntelen volt. A másik nagy különbség az volt hogy az eddigi főpapok az állatok
vérét ontottákki, Jézus pedig a maga vérét engedte kiönteni érettünk.
A mi Főpapunk abban is
különbözik az elődjeitől, hogy ő igen irgalmas és kegylmes, Annás és Kajafás
példája is mutatja, hogy a földön élt főpapok milyen kegyetlenek és
irgalmatlanok tudtak lenni. Ezeknek kőszivük volt, ezt jól látjuk a Jézus
perében is. A pogány helytartómnak megesik a szíve a szenvedő Jézuson, kivezeti
t a nép elé és azt mondja:Íme az ember. De a főpap szíve végig kemény marad és
követeli Jézus keresztrfeszítését.
De Jézus, mintFőappa azért
is sokkal több, mint az lődei, mert a ő a bvégzett munka után mennybe ment és
az ő áldott munkáját ott is folytaja. Amit a földön elkezdett, ott is
szüntelenül dolgozik érettük. Ő együtt tud érezni velünk a fölön, mert ő itt
voltvelünk, ismerte a mi földi életünk minden méylégét és magasságát. Tudja,
hogy mit jelent a etegg, a gyengség, a fradtság a szomjúág és éhség. Persze a
bűnben nem kíséretetettt me, vagyis jézusnak példáúl nem voltak parázna
gondolatai, gyilkos indulatai, de a Sátán t is támadta, hol ordító orsozlánként,
hol pedig világosság angyalának öltözve. Jézus nem olyan bűnökben bukhatott
volna el, amilyenekben mi elbukunk, hanem abban, hogy visszahőköl a
szenvdéstől, nem vállaja értünk a kereszthalált.De ez mégis óriási segítséget
nekünk a kísértések idején, hogy Jézus meg tud érteni minket minden mi
kísértésünkben.
De ő nem csak megért minkt
a mi kísértéseinkben, hanem erőt és segítséget is ad, hogy a kísértések felett
diadalmkodni tudjunk. Mert az nagy erőt jelent a mi számunkra, hogy tudhatjuk,
hogy ő onnan felülrl belénk az ő tagjaiba mennyei ajándékot ársuzat ahogy azt
aKáté fogalmazza. Azért is nagy az ő főpapsága, mert ő egy örökkévaló Főpap.Az
ószövetségi főpap évenete egyszer bement a Szentek Szntjébe, de onna rövid idő
után el kellett távozzon. Az év többi napján az zárva maradt számára. De ez az
út a Szentek Szentjébe Jézus halálával minden ember számára és minden időben
szabadáá lett. Miután a Jézus vére kiömlött, a kárpit örökre ketté hasadt.
Emehetett a mennyei Szentélybe és örökre ott is maradt. Egyszer bement, hogy
adig ott maradjon, amíg dicsőségben el nem jön ítélni élőket és holtakat.
Ezért földi főpapra már nincs szükség és papsára
sem, úgy ahogy azt az Ószövetség előírta. De mi is mind papok vagyunk olyan
rtelemben, ahogy a Káté tanítja: magunkat Istennek élő hálaáldozatul adjuk,
egész életünket neki szenteljük.
És az a mi nagy
reménységünk, hogy miután minket is feltmszt, mi is bemehetünk a Szentek
Sentjébe, a mennybe és örökre ott maradhatunk ővele.
5. Nap
Immánuel Text. Mt.1,23
Adventkor arra emlékezünk,
hogy több mint kétezer évvel ezelőtt Krisztus bejött ebbe a világba, ezzel
elközelített hozzánk az Isten országa. De aezt már évszázadokkal azelőtt
megjövendőlték a próféták, közöttük Ésaiás is. Ő a Messiást Immánuelnek nevezi.
Ezt a jelet a próféta Akház királynak adta, mint egy különleges jelet. Tudjuk,
hogy az Immánuel név jelentése: velünk az Isten! És kétségtelen, hogy Jézus
Krisztusban Isten a legegyértelműbben nyílvánitotta ki, hogy ő velünk akar
lennei, hogy be akar fogadni minket.
Amikor Jézus megszületik a
júdeai Betlehemben, ez nem egy monda, sem nem egy legenda, hanem egy olyan
valóság, ami a feje tetejére állította ezt a világot. Nem véletlen, hogy ez a
Gyermek a sok más neve mellé az Immánuel nevet is megkapja. Azt jelenti, hogy a
titokzatos, a mi számunkra felfoghatatlan. Isten kilép az ő titokzatosságából,
felfoghatatlanságából. Napnál is világosabban kijelenti: én veletek akarok
lenni, keresem a veletek való közösséget, azért jöttem, hogy érezzétek: én
veletetk és értetek vagyok. Pál ezt a Római levélben írja : ha az Isten velünk,
kicsoda ellenünk! Aki az ő tulajdon Fiának nem kedvezett, hanem őt
mindnyájunkért odaadta, mimódon ne ajándékozna vele együtt mindent nekünk? Ezt
az Immánuelt senki sem nélkülözheti, mert másképp nem tudnánk Istennel rendbe
jönni. Ha ő nem nyitotta volna meg előttünk az atyai ház ajtaját, akkor
közülünk oda senki be nem léphetne. Mi ilyen ajtót se kitalálni, se megalkotni,
de még kinyitni sem tudunk. Egy ilyen nyitott ajtót csak ajándékba kaphatunk.
Mert Immánuel tágra nyitja
előttünk az Istenhez, az üdvösséghez vezető ajtót.Isten velünk van. Egyszülött
Fiának nem kedvezett, hanem őt mindnyájunkért odaadta. A jászol és a kereszt
együtt azt hirdeti nekünk, Hogy Isten azért adta oda értünk at ő Fiát, hogy
minket mindazzal megajándékozzon, amire nekünk életünkben és halálunkban
szükségünk van: bocsánat, békesség és üdvösség. Ez bizonyosan a miénk lehet és
mi is el vagyunk így rejtve őbenne. Ez elveszi minden mi félelmünket. Ha Isten
velünk van, akkor ez azt jelenti, hogy egy olyan mély lelki békesség töltheti
be a szívünket, ami minden értelmet felül halad. Már a zsoltáros is így vall
erről.: elől és hátul körülzártál engem, fölöttem tartod
kezedet.(Zsolt.139,5) A mi Immánuelünk
felülemeltetett minden hatalmasságon, betölti a mennyet és a földet egyaránt és
ez azt jelenti, hogy ő mindeneket betölt és mindenek felett uralkodik. Ez az
Immánuel, amikor elbúcsúzott a tanítványaitól s egyben tőlünk is, azt ígérte:
veletek maradok minden napon a világ végezetéig. Ő velünk van, értünk van és
bennünk van. Kell-e ennél nagyobb vigasztalás a mi számunkra.
Velünk van a
hétköznapokban, amikor orcánk verítékével esszük kenyerünket, de velünk van az
ünnepnapokon is , amikor megnyugszunk fáradozásunktól. Velünk van az öröm
napjaiban, amikor a szívünk tele van újjongással, de velünk van a mélységban, a
nagy szomorúságok idején is. Az ő jelenléte megkönnyíti és megszenteli a mi
életünket. Az ő jelenléte egy olyan boldog megtapasztalás, amit alig lehet
szavakkal kifejezni. Úhy éljük át az ő jelenlétét, mint egy legjobb barátét,
akit minden pillanatban megsólíthatunk, akinek minden helyzetben kérhetjük a
segítségét.
Az Isten gyermekei számára
Jézus Krisztus jelenléte nem egy illuzió, nem egy álom, nem egy délibáb, hanem
a mindennapok legnagyszerűbb valósága. Lehetünk a konyhában, a kertben, az
irodában, vonaton, buszon, repülőn, kórházban, mi mindig megtapasztaljuk az ő
áldott jelenlétét.
A Jézus jelenlétének van
egy kiigazító, bűntől megőrző, visszariasztó szerepe is. Ha tudjuk, hogy ő
jelen van, azt is tudjuk, mennyire fájna neki, mennyire megbántanánk őt egy
szeretetlen szóval, tistátalan tekintettel, gyűlölködő indulattal. Ez egy szent
félelmet is jelent, amit Kálvin üdvösséges rettegeésnek nevez.
Az, hogy ő jelen van,
számunkra azt jelenti, hogy imádságban minden pillanatban hozzá fordulhatunk,
könthetjük előtte szívünket, megvallhatjuk azokat a bűnöket is, amiket talán
egyetlen embernek sem mernénk vagy akarnánk megvallani. Nem kell attól félnünk,
hogyő minket megvetne vagy lenézne.
Immánuel ez azt jelenti,
hogy velünk av na kkaor is, amikor a legnagyobb söttétségben járunk:
Gondolhatu8nk itt Péterre, akit börtönbe vetettek, meg van bilincselve és ott
fekszik két katona között. Tudja azt, hogy másnap minden valószínűség szerint
ki fogjáűk végezni. Mégis milyen mélyen és nyuogodtan alszik. Hisz az nagyalnak
jól oldalba kell böknie, hogy felébredjen. Mi azt mondjuk: Péternek vasból
voltak az idegei. De ez nem így van. Önmagában ős is csak olyan ember volt,
mint közülünk bárki más. De mégis azért tudott olyan nyugodtan aludni, mert
tudta, hogy az Úr ott a börönben is vele van.
És itt mi is végig
gondolhatjuk életünk legnehezebb és legfélelmetesebb pillanatait, hogy milyen
áldott megtapasztalás volt az Úr jelenléte. És végül az a mi nagy reménységünk,
hogy velünk lesz majd halálunk napján és óráján is, amikor mindenki kezét el
kell engednünk, még azokét is, akik a legközelebb állnak hozzánk, de Jézus ott
is velünk lesz és az ő láthatatlan keze átvezet majd minket a halálon át az életbe.
6 Nap
Királyok Királya Text.1 Tim.6,15 , Jel.17,14
A Jézus királyságát az
egész Szentírás hirdeti az első lapjától az utolsóig.Nem egyszer olvassuk, hogy
ő a Királyok Királya vagy ahogy más helyen a Jelenések könyve mondja: a föld
királyainak Fejedelme.
A királyoknak e földön
óriási hatalmuk van. A királyok hatalmas alattvalói sereggel, hadsereggel
rendelkeznek és óriási dolgokat tudnak végrehajtani. Gondolhatunk itt az
egyiptomi királyokra, akiekt fáraóknaj neveztek, vagy Babilon királyára
Nabukodonozorra. A királyoktól rettegtek alattvalóik, hisz kényük-kedvük
szerint cselekedtek, sokszor teljességgel kiszámíthatatlanok voltak.
De Jézus hatalma még
sokkal nagyobb, mint a földi királyoké. Ezek után gondoljuk meg, hogy miként
érkezett születésekor ebbe a világba? Megüresítette magát, mondja Pál apostol a
Filippi levélben. Nem volt sem korona a fején, sem jogar vagy kard a kezében.
Nem vette körül alattvalók serege, de még angyali seregek sem voltak jászla
mellett, azok a mezőn hirdették születését. Ő szelíden, alázatosan, egyszerűen,
minden feltűnés nélkül jött és így élte le egész földi életét. Jeruzsálembe se
büszke paipán vonult be, ahogyan a királyok szoktak, hanem egy szamárcsikón,
ami akkor akkor is egy megvetett, lenézett állat volt.
Emberi értelemmel nem
lehet felfogni, hogy egy ilyen ember, aki így született, így élt, király
lehessen. Ezt csak a hit szeme tudja meglátni. A hit e szegeényes megjelenés
mögött is látja a királyi dicsőséget. Íme, jön királyod, hirdette a próféta. De
ezt csak a hit szemével lehettt meglátni.
Tudjuk azt, hogy Izrael
népe számára nagy problémát jelentett, hogy ő nem politikai király volt. Nem
oldotta meg a szociális kérdéseket. Amikor az ötezrek megvendégelése után az
emberek királlyá akarták tenni, visszavonult. Ő nem akart földi király lenni,
mert ő sokkal többet akart adni, mint amennyit a földi királyok adhattak. Az ő
királyságaának a programját János apostol így fogalmazta meg: azért jelent meg
az Isten Fia, hogy az ördög munkáit lerontsa. De ahhoz, hogy az ördög munkáit
le tudja rontani, ahhoz hogy hatalmát, amellyel az embert a Sátán karmai között
tartotta, meg tudja törni, ahhoz arra volt szükség, hogy az ember Isten ellen
elkövetett bűneiért engesztelést szerezzen. Hisz a bűn űltal, mi mind a Sátán
hatlamában vagyunk. A Sátán azt mondja nekünk: mivel vétkeztél, ezért az enyém
vagy!. Én a fogságomban tartalak. A Jel.12,1O-ben a Sátán mint vádló lép
színre, aki éjjel és nappal vádolja az Isten választottait. De ők, a
választottak legyőzik a Sátánt a Bárány vére által.
Ahhoz, hogy ez lehetséges
legyen, egy különös dolog kell történjen. A királyból bárány kell legyen. Ezért
a Jel.17,14 szerint a Bárány a Királyok
Királya és Uraknak Ura. A Bárányt a mészárszékra viszik, ahol a szát nem nyitja
meg. Jézus aranykorona helyett a töviskoronát hordozza.
A világi királyoknál úgy
van, hogy az alattvalók egy szorult, veszélyes helyzetben életük árán is meg
kell védelmezzék a királyt, életüket kell adják a királyért, De itt épp
fordítva történik, a király adja életét az alattvalókért, vagyis értünk. A
kereszten Jézu egys ilyen királyi tettet hajtott végre és a szenvedésre való
készség fegyverével vívta ki a győzelmet. A győzelmet pedig megbizonyította,
megpecsételte a feltámadása által. Az üres sír győzelmesen hirdeti: a feltámadott
Úr a hatalmas Király. De a királyi dicsőség még fokozódik a mennybemenetel
által, amit Jézus trónfoglalásának is szoktunk nevezni. Ehhez ő egy csodálatos
ígéretet is fűzött: ha felemeltetem, mindenekt magamhoz vonzok. (Ján.12,32)
A Szentlélek kitöltése
pedig a mennyei Király ajándéka földi népe számára. Aqnnak segítségével az ő
népe diadalmaskodhat a bűn, halál, pokol és kárhozat felett. A régi görög
egyház a 24-ik zsoltárt úgy értelmezte, mint a mennybemnt Jézus dicső
bevonulása és győzelme a halottak birodalmába illetve felette. Az úgynevezett
„Nikodémus evangélium” , egy apokrif irta ezt így írja le: a pokolban, a
halottak birodalmában mintegy mennydörgésként hangzik fel: ti kapuk, emeljétek
fel fejeteteket és emelkedjetek fel, ti örökkévaló ajtók, hadd menjen be a
dicsőség Királya. A halottak birodalmának fejedelme kérdezi: ki a dicsőség
Királya? Mire hangzik a válasz: a Seregek Ura, ő a dicsőség Királya, az erős és
hatalmas Úr, hatalmasan hadakozó Úr.
Eközben megjelenik Jézus,
megvilágítja a halottak birodalmának sötétségét, széttöri a bilincseket, a
halált lábával megtapodja és a szenteket átvezeti a paradicsomba. Ezek persze
titokzatos dolgok, a Biblia is csak utal erre, de az Apotoli Hitvallásban is
bnne van, hogy Jézus alászállt a polkolka.
A lényeg, és a számunkra
nagyon fontos az, hogy Jézus, mint Királyok Királya, aki kész vlt előbb
báránnyá lenni, végül is diadalmaskodni fog minden ellenséges hatalom felett.
Az utolsó ellenség, akit meg fog semmisíteni, az a halál. De a mi mostani
életünk zámáta nagyon fontos, hogy mi a Győztes oldalán harcolunk a bűn és a
Sátán ellen. A keresztyéneket épp arról lehet felismerni ebben a világban, hogy
ők nem a bűn és Sátán oldalán harcolnak, hanem ott vannak Jézus Krisztusnak,
mint dicső Királynak a seregében. És szabad lelkiismerettel harcolnak minden
bűn ellen. Az ó-ember, abűn, a Sátán őket is szüntelenül ostromolja, de már nem
vehet daidalmat az életük felett. Ők már nem szolgái a bűnnek, hanem szabad és
megváltott alattvalói a Királyok Királyának. A kérdés csak az, hogy te kedves
testvérem, már ott vagy-e ebben a seregben? Ha még nem lennél, akkor jöjj ma,
szükség van rád. Nem fogod megbánni, mert a győzelem ezé a Királyé. Légy az ő
alattvalója!.
(Ezen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése