Jobbkéz felőli gonosztevő
Text.Luk 23,39-43
Hétfő
Isten
Lelkének segitségével ennek az embernek, vagyis a Jézus jobb keze felől
megfeszitett gonosztevőnek történetével, az ő bizonyságtételével fogunk
foglalkozni. Legyen áldott Isten neve, hogy az ő története feljegyeztetett a mi
számunkra. Mert ez a történet tele van vigasztalással, bátoritással, olyan
időszerű ma is az üzenete. Sok mindent tanulhatunk ettől az embertől. A mai
estén három dologra figyeljünk.
Az első
dolog az, hogy ez az ember imádkozott, imádkozhatott, megadatott neki ez a nagy
kiváltság és lehetőség. Imádkozhatott annak ellenére, hogy halálraitélt
gonosztevő volt, annak ellenére, hogy egész eddigi életében ezt még sohasem tette. Eddig csak
káromkodott, mint a bal kéz felőli társa, aki most is ezt teszi. Imádkozhatott
az élete utolsó óráiban, a halál közvetlen bekövetkezte előtt. Az imádkozást
senki sem tilthatja meg nekünk. Nincs az életnek egyetlen olyan helyzete sem,
amikor nem lehetne imádkozni. És milyen jó, hogy az imádkozást sokkal korábban
elkezdhetjük, mint ahogy ez az ember tette. Nem csak a halál előtt, nem csak
öreg korban, nem csak akkor, amikor nagy nehézségek jönnek az életünkben.
Milyen nagy áldás az, ha valaki már kicsiny gyermek korában megtanult szüleitől
imádkozni. Nemrég mondta el egyik kedves testvérem, hogy meghatározó élmény
volt az életében, hogy amikor kimentek a mezőre aratni, az édesapja megállt az
asztag végében és imádkozott. Kedves testvérem, szoktál-e imádkozni? Van-e
imaéleted? Nem csak úgy, hogy elmotyogod: Istenem segits meg, hanem úgy hogy
időt szánsz rá, komolyan veszed. Isten nagy emberei mindig az imádság emberei
voltak. Készek voltak kora reggel már talpon lenni. Illetve térdeiken állni és
imádkozni. Ismerjük azt a történetet, hogy Kálvin halála után a rokonai
próbálták értékesiteni bútorait, hátrahagyott tárgyait. Megörültek, amikor egy
szép medvebőrt találtak az ágya előtt, gondolták, hogy jó pénzt kapnak majd
érte, de amikor közelebbről megvizsgálták, két nagy lyuk volt rajta, a Kálvin
térdei által kikoptatva.
A második
dolog, hogy ime azonnal meghallgatást nyert az imádsága, hisz Jézus azonnal
válaszol. Még ma velem leszel a paradicsomban. Jézus komolyan vette ennek az
embernek az imádságát. Nem mondta azt: eddig miért nem imádkoztál, csak most
jutott eszedbe? Nem tett gúnyos megjegyzéseket, hanem azonnal válaszolt ennek
az embernek az imádságára. Mert ez egy őszinte imádság volt, szivből jövő
imádság. Sőt többet adott, mint amit kért. Hisz ő csak annyit kért: emlékezz
meg rólam majd, amikor eljössz, de Jézus azt mondja: velem leszel még ma. Pál
apostol mondja, hogy Isten feljebb meghallgatja a mi kéréseinket, mint ahogy mi
azt kérni tudnánk. Lehet, hogy nem teljesiti minden imádságunk, mert mi nem
mindig jól és jót kérünk, de biztos, hogy minden imádságunkat komolyan veszi és
meghallgatja.
A
harmadik dolog, hogy ez egy nagyon szerény imádság volt. Nem kért nagy dolgot
Jézustól. A szeretet ilyen, hogy nem követelő, nem kér sokat, nem állitja
magasra a mértéket. A szeretet megkiméli a másikat. Ez a gonosztevő látja, hogy
Jézus is rettenetesen szenved, jobban mint ő, hisz ő megérzi, hogy Jézus
ártatlanul szenved, és ez mindig nehéz, ő átérzi, hogy Jézus itt nem magáért,
hanem másokért szenved, átérzi, hogy ő is oda van szegezve, őt is gyötri a
szomjúság, és ezért csak ennyit kér: emlékezzél meg rólam.
Mi
sokszor milyen követelőek vagyunk, olyan sokat várunk a másiktól, olyan magasra
állitjuk a mércét. Kedves példája ennek a Filemon levél. Ismerjük a történetet.
Pál a börtönben találkozik Onézimusszal, a szökött rabszolgával, aki Isten
gyermeke lesz. Pál egy levél kiséretében hazaküldi őt Filemonhoz a gazdájához,
és kéri őt , hogy fogadja vissza Onézimuszt, mint testvért az Úrban. Többet nem
kér, de megjegyzi, hogy Filemon bizonyára ennél még többet is fog tenni,
bizonyára azt, hogy felszabaditja szolgáját. De ő ezt nem kéri, úgy kér, hogy
Filemon többet is tehessen, hogy meglegyen az az öröme, hogy többet tehetett,
amint amit kértek tőle.
Milyen jó
lenne ezt megtanulni. Mi mindig olyan sokat várunk az emberektől. Aztán ha nem
tudják teljesiteni csalódottak vagyunk. A szeretet a kevésnek, a kicsinek is
örül. Magunk felé legyünk igényesek és szigoruak, mások felé pedig irgalmasak,
elégedjünk meg kevéssel, hogy aztán ha többet kapunk, akkor örülhessünk. Ne
várjunk nagy dolgokat emberektől, de várjunk nagy dolgokat Istentől. Mert ime
Jézus sokkal többet tud adni ennek a szegény halálraitélt gonosztevőnek, mint
amit ő kért. Ez az ember nem is álmodta azt, hogy ő még aznap vele lehet, ő
csak egy távoli jövőre gondolt. Majd ha…
És ezzel
eljutottunk ennek a történetnek egy következő tanulságához. A szeretet tud
várni. Ő tudott volna várni addig, amig majd Jézus eljön az Ő országában. Nem
akarta azonnal a megemlékezést. Ebben épp az ellenkezője volt a bal kéz felől
megfeszitett társának. Ő is imádkozott, legalábbis azt gondolta, hogy
imádkozik. Mert sok imádságra azt gondolják, hogy az, pedig nem az. Sok imádság
nem más, mint álcázott önzés. Önzés vallásos ruhába öltöztetve. Szabaditsd meg
magadat és minket is, kiáltotta Jézusnak. Ez egyáltalán nem szerény kérés. Ő
nem keveset, ő mindent kért Jézustól. Teljes szabaditást kért ez az ember.
Éspedig azonnal, még abban a pillanatban. Most vagy soha mondanánk mi. Ha most
nem adod, akkor már nem is kell, akkor tartsd meg magadnak. A különös és
sokatmondó, hogy Jézus ezt az agressziv, önző, azonnal mindent akaró, sürgető
és türelmetlen imádságot nem hallgatja meg. De a másikét igen, azt amelyik
szerény, amelyik kevéssel is megelégszik, amelyik tud várni, amelyik nem
erőszakoskodó, azt az imádságot messzemenően meghallgatja és minden várakozáson
felül teljesiti.
Ez a
gonosztevő Úrnak nevezi Jézust. Lassan kezdi a hitnek szemével nézni Jézust,
kezdi látni, hogy az aki ott középen függ egészen más, mint minden más ember,
ebben az emberben valami több van, valami isteni, valami csodálatos, kezdi
meglátni azt, hogy ez a középen levő az ő elrontott életére is bocsánatot tud
adni, meg tud bocsátani, meg tud emlékezni róla. A bal felőli csak egyszerüen
megszólitja, minden tisztelet nélkül, neki ő is csak egy a többi közül, legfeljebb
egy varázsló, aki most itt csodát tud tenni. Ő csak nyomorult életének
meghosszabbitását kéri, hogy majd leszállva a keresztről ott folytathassa, ahol
abbahagyta. A bűnben. De a jobb kéz felőli igazán kér, hittel kér és meg is
kapja.
Vizsgáljuk
meg testvéreim imaéletünket ennek a történetnek a fényében. Melyik
gonosztevőnek az imádságára hasonlit a mi imádságunk?
Kedd
Ennek a
gonosztevőnek nagy hite volt. Ez tehát lehetséges, nem zárja ki egymást az,
hogy gonosztevő volt és nagy hite volt. Lehet valaki gonosztevő és ugyanakkor
nagy hite. Ez nagy vigasztalás lehet minden gonosztevő számára. Akármilyen
mélyre bukik is egy ember, Jézus Krisztus meg tudja azt menteni, ki tudja a
mély bukásból is hozni. És oda tudja egy erős hittel kötni önmagához.
Ez az
ember már senkire sem számithatott, már senki sem könyörült rajta, senki szive
nem esett meg életén. Hiába is kért volna valamit emberektől, csak arra
számithatott, hogy azok válasza határozott „nem” lesz. De Krisztus megkönyörült
rajta. Éspedig azonnal, mihelyst ő ezt kérte. Krisztus sokkal többet adott
neki, mint amit ő kért, vagy amire ő számitott volna.
Krisztusnál”
igenre” lehet számitani. Milyen jó ezt nekünk is tudni. Hiszen hányszor
csalódunk emberkben, hányszor kimondjuk a keserű szót: én már nem várok semmit
az emberektől. Rettenetes ez az érzés, rettenetes ez a csalódottság. Lehet,
hogy most érzed épp igy a te életedben.
Mivel
érdemelte ki ez a gonosztevő azt, hogy Krisztus meghallgatta őt? Hát semmivel.
Eddig nem is ismerte Jézust. Talán csak hallott róla az emberektől, de eddig ő
semmit sem tudott tenni Jézusért. Lehet, hogy nem is akart semmit tenni érte.
Az, hogy ez az ember meghallgattatást talál, ez nem az ő érdeme, ez a Jézus
érdeme. Krisztus az, aki az emberek „nem”-jét magára vette, azt a nemet is,
amit erre az emberre mondtak ki. Ez a „nem” Krisztusnak az életébe került, hisz
Ő ezért halt meg, ezért szenvedett, ezért szállt le a poklok kinjáig. Az egész
Biblia ezt a nagy titkot hirdeti a mi számunkra. Az evangélium szive az, hogy Isten
Krisztusban igent mondott reánk. Krisztus azért válaszolhatott igennel ennek az
embernek, mert Ő hordozta el a nemet , amit ő is jogosan megérdemelt.
Ezért
mondhatott igent, hogy még ma velem leszel a paradicsomban. Velem leszel, mert
én a te életed fölött kimondott nemet is eltöröltem véremmel. És ez az ember
azért lehet ott a paradicsomban, mert az összes bűne eltöröltetett itt lenn. A
„nem”-ek eltöröltettek, már csak az igen maradt, már csak az maradt, hogy te is
méltó lehetsz a paradicsomra.
Ez az ember
mindent kegyelemből kap, nem azért mert kiérdemelte, mert megérdemelte, mert
megszolgálta, az ő életében minden kegyelem. De hát a mi életünkben nem igy
van? Mi megérdemeljük a paradicsomot? Ó nem, mert ha Isten a mi
teljesitményeink szerint kellene jutalmazzon, akkor reánk is csak azt
mondhatná, hogy : nem, mert a mi legjobb cselekedeteink is bűnökkel
fertőzöttek. A mi cselekedeteink árán sohase lehetne üdvösségünk, de van
üdvösségünk Krisztus cselekedete árán, azért mert ő az én és te bűneid bűntetését
is magára vette. Ez a kegyelem a gonosztevő számára is elég volt és minden
ember számára elég.
Miben
állott ennek az embernek a hite, illetve miben mutatkozott meg az ő hite? Nem
sok mindent mond el róla ez a történet, de az a kevés amit róla tudunk, abban
megmutatkozik, hogy igenis nagy hite volt. Mindenekelőtt abban látszott meg,
hogy ő imádkozott. És az ő imádsága nem volt látszat, mint a másik gonosztevőé.
Ő nagyon őszinte volt imádságában. Aki őszintén tud imádkozni, abban már ott
ragyog a hitnek az ajándéka. Ha valaki hisz Krisztusban az, imádkozik is hozzá.
Hit és imádság elválaszthatatlanul össze vannak kapcsolódva egymással.
Ha te testvérem imádkozol, az már egy nagyon
jó jel. Azt jelenti, hogy a hit már ott van a te szivedben. Hacsak nem szokásból,
gépiesen, vagy éppen képmutatásból teszed.
A másik
jele az ő hitének, hogy meg is vallotta a hitét. Nyilvánosan tesz hitvallást az
emberek előtt. Mindenki számára hallható módon megvallja a Jézusba vetett
hitét, egy olyan pillanatban, amikor ezt mások nem tették, amikor az összes
többi ember csúfolta és gúnyolta őt. Úrnak vallja Jézust egy olyan pillanatban,
amikor a többi ember egy hamis prófétát, egy csalót, egy gonosztevőt lát benne.
Ő vallást tesz arról, hogy Jézusnak és az Ő országának jövendője van. Mélyen
meg van győződve, hogy Jézus élete itt nem ér véget, neki van országa, ami el
fog jönni. Pedig semmi jel nem utalt ebben az órában erre, sőt minden jel arra
utalt, hogy itt most mindennek vége. Ez az ember észreveszi azt, hogy ez a
középen megfeszitett ember nem egy elvetett, hanem Ő Kiválasztott. Hogy ez az
ember nem marad a halálban, hanem fol fog menni a mennybe és majd egykor vissza
fog jönni dicső országában.
Te
megvallottad-e már hitedet az emberek előtt? Elmondtad-e már munkatársaidnak,
barátaidnak, hogy te hiszel Jézusban, mint Uradban. Megvallottad-e azt, hogy
számodra Ő a jövendő? Hogy te nem csak ezt a világot látod, amit földi
szemekkel látni lehet, hanem túllátsz a láthatatlanokra, az Isten eljövendő
országára? Mert aki vallást tesz énrólam az emberek előtt, arról én is vallást
teszek az én mennyei Atyám előtt- mondta Jézus. Ne szégyeld a Krisztus
evangéliumát, ime ez a gonosztevő sem szégyellte, hanem megvallotta a
Krisztusba vetett hitét.
Ennek az
embernek a hatalmas hite abból is megtetszik, hogy ő meg van győződve arról,
hogy Krisztus az ő eljövendő országában és dicsőségében meg fog emlékezni
azokról, akik akkor már nem fognak élni, de amig éltek benne hittek,
megragadták őt hittel. Ez egy rendkivüli bizonyságtétel, amit nem emberektől
tanult, hanem ezt Isten Lelke tanitotta meg neki, hiszen senki sem vallhatja
Jézust Úrnak, hanem ha a Szentlélek által. Ő tudta, mert a Szentlélek tanitotta
meg ezt neki.
Mi sok
mindent tanitunk embereknek, de ez még nem elég, ott kell legyen a Szentlélek
belső bizonyságtétele. Hisszük, hogy Isten az Ő Szentlelkét velünk is akarja
közölni, hogy megtanuljuk Krisztust Úrnak vallani a mi életünkben.
Szerda
A tegnap
láttuk azt, hogy ennek az embernek nagy hite volt, ez abból látszott meg, hogy
ő imádkozott és nyilvánosan megvallotta hitét. De az ő hite abból is kitetszik,
hogy megvallotta bűnét. A bűnismeret és bűnvallás már azelőtt megtörténik,
mielőtt Jézushoz fordulna. Ezt abból látjuk meg, ahogyan az ő társával beszél,
a bal kéz felől megfeszitett gonosztevővel. Hiszen azt mondja neki: mi méltán
szenvedünk, a mi bűnünk méltó bűntetését szenvedjük el. Ez nagyon csodálatos.
Hisz az ilyen bűnvallás nem mindennapi dolog. Az emberekre nem az a jellemző,
hogy bevallják bűneiket, hanem sokkal inkább az, hogy megpróbálják tagadni,
vagy ha ezt már nem is lehet, akkor mindenképp próbálják kicsinyiteni,
igazolni, magyarázatokat keresni a bűnre. Ez a gonosztevő is tehette volna ezt.
Ő is magyarázkodhatott volna, próbálhatott volna mentséget találni cselekedetére, de nem ezt tette. Nem
kevesebbet mond: én teljességgel megérdemlem a halálos itéletet.
Hogy
vagyunk mi ezzel? Ismerjük-e a bűnvallást? Hallott-e valaha ilyet valaki a
szánkból? Otthon, vagy a munkahelyen. Vagy mindig csak tagadunk, mindig csak
kicsinyitjük a bűnt, mindig kimagyarázzuk magunkat? Vagy pedig megpróbáljuk a
bűnt mindig másokra, a körülményekre háritani? Ádám és Éva is pont ezt tette
akkor, amikor Isten felelősségre vonta őket a bűneset után. Ádám Évára, Éva
pedig a kigyóra háritotta felelősséget.
Ahhoz,
hogy valaki megvallja bűnét valami nagy dologra van szükség. Arra van szükség,
hogy egy kivülről jövő erő munkálkodjon az életében, mennyei erő, a Szentlélek
ereje. Amikor Jézus elbucsúzott tanitványaitól megigérte nekik a Szentlelket,
aki meg fogja majd győzni a világot bűn, igazság és itélet tekintetében. Ime
itt a Szentlélek már a kitöltetés előtt meggyőz egy embert bűn tekintetében. Ez
az ember kertelés és szépités nélkül megvallja bűnét. Megvallja azt, hogy
teljesen jogos és méltó az a bűntetés, amit kapott. Egyetért egyszóval a
halálos itélettel. Nem akar a kereszttől megszabadulni, mint ahogy azt
kollégája kéri. Ő meg akar szabadulni a kereszttől, de a mi emberünk csak
annyit kér, hogy emlékezzél meg rólam. Ő meg akar halni a kereszten, elfogadja
a maga jól megérdemelt Golgotáját. Mi elfogadjuk-e a keresztet? Az
urvacsorázásnál olyan könnyen kimondjuk:
bűntetést, halált és kárhozatot érdemlek, de ha jön egy szenvedés egy próba ,
akkor feltesszük a kérdést: hát miért bűntet, miért ver engem Isten épp engem,
aki jó ember vagyok, járok templomba és soroljuk az érdemeinket. Jellemző-e ez
ránk, hogy kárhozatra méltó bűnösöknek valljuk magunkat, nem csak az
urvacsoránál, hanem máskor is?
Elfogadjuk-e azt a keresztet, amit Isten épp nekünk adott? Úgy, hogy tudjuk,
hogy sokkal súlyosabbat és nehezebbet érdemelnénk, és hogy nem azt kaptuk az
nem érdem, hanem merő kegyelem.
Ez a
gonosztevő hitére a húsvét igéretét kapja: ma velem leszel a paradicsomban.
Megkapja a csodálatos igéretet: aki magát elveszett bűnösnek megvallja, az
megtartatik. És csak az kapja meg. A másik gonosztevő, aki nem tud a bűnéről,
aki meg akar szabadulni a kereszttől, aki tartja magát valakinek, aki úgy
gondolja, hogy ő nem a keresztet, hanem a szabadulást érdemli, az nem tartatik
meg, de ő igen.
Csak ott
van feltámadás ahol valaki a sirban fekszik. Amig valaki nem kész befeküdni a
kárhozat méltó sirjába, addig azt feltámasztani sem lehet. Csak ott törölheti
le Isten a könnyeket, ahol a könnyek kicsordultak. Száraz szemeket Isten sem
tud letörölni, mert azokról nincs mit letörölni. Csak azt lehet felmagasztalni,
aki magát megalázza. Azt az Isten a paradicsom magasságába magasztalja fel. A
másik gonosztevő úgy gondolta, hogy ő nem a keresztet érdemli, hanem a
szabaditást, a paradicsomot és a kárhozatot kapta, ez azonban, aki a kárhozatra
tartotta magát méltónak, a paradicsomot kapta. Megfordult a sorrend, mert az
Isten országában mindig másképp van, mint az embereknél. Megtanultad-e már az
Isten sorrendjét? Először bűnvallás, hogy jöhessen a bocsánat, először
megalázkodás, hogy jöhessen a felmagasztaltatás.
Ez a
gonosztevő azonban még többet tett. Nem csak imádkozott, nem csak megvallotta
hitét, nem csak megvallotta bűnét, hanem ime bizonyságot is tesz. Mégpedig
Jézusról tesz bizonyságot, amikor azt mondja: ez pedig semmi méltatlan dolgot
nem cselekedett. Erre a bizonyságtételre őt senki sem kérte. Az emberek sem
kérték erre, de Krisztus sem kérte őt erre. Senki sem értékelte, ez semmit sem
változtatott az ő helyzetén. Sőt ez éppen hogy ellentétben állott mindazzal a
káromlással, gúnnyal, rágalmazással, bántással, ami a kereszt körül elhangzott.
Ezzel a bizonyságtétellel ő nem akart már semmit kiérdemelni. Hisz ezen szavak
után nem kérte azt, hogy szabadits meg. Ezzel a bizonyságtétellel ugyanakkor a
hivatalos halálos itélet jogosságát is megkérdőjelezte. Ha semmi illetlent nem
cselekedett Jézus, akkor őt az ország politikai, de még inkább vallásos vezetői
igazságtalanul és jogtalanul itélték el. Ez a bizonyságtétel egyenesen
kockázatos volt, ezzel ez az ember csak súlyosbithatta helyzetét. Ezzel a
bizonyságtétellel a közvélemény is ellene fordult. Azáltal, hogy ő Jézus mellé
áll, egyúttal a Jézus ellenségeinek haragját vonja magára. Ez a gonosztevő e
bizonyságtétel által a Krisztus szenvedésének részese lesz. Ez a bizonyságtétel
kétségtelenül belülről jött, mert kivülről őt erre senki sem kérte és nem
kényszeritette. Jézus sem kérte ezt tőle. És mindezek ellenére ez az ember most
nagyon világosan, határozottan, mindenki előtt nyilvánosan vallást mer tenni
Jézusról egy olyan környezetben, ahol mindenki ellene volt. Jézus egyszer arról
beszélt, hogy ő nem olyan, mint a béres, aki elfut akkor amikor látja a farkast
jőni, amikor jön a veszély, hanem kész életét adni a juhokért. De itt épp az
ellenkezője történik. A juh kész sikra szállni a pásztorért, a juh kész
megvédelmezni a pásztort. Méghozzá a fekete bárány, az akitől ezt senki sem
gondolta.
Mennyire
megszégyenit minket ez az ember. Megtesszük-e mi azt amit ő megtett? Merünk-e
sikra szállni Jézus mellett, amikor az ő nevét gyalázzák, káromolják? Merjük-e
megvallani őt egy teljesen ellenséges környezetben is? Épp ilyen helyzetekben
látszik meg a hitünk valódisága. Hogy belülről jön-e a hit és a
bizonyságtéétel, vagy csak kivül van valami vallásos máz rajtunk, ami addig
működik, amig nincs semmi veszély, nincs semmi baj körülöttünk. Készek
vagyunk-e osztozni az ő szenvedésében, készek vagyunk-e kimenni a városon
kivülre, a népszerüségen kivülre, hordozván az Ő gyalázatát? Ha vele együtt
szenvedünk vele együtt fogunk megdicsőülni is.
Csütörtök
A tegnap
láttuk, hogy ez az ember hogyan tett bizonyságot Jézusról, hogyan merte őt
védelmébe venni egy nagyon nehéz helyzetben, hogyan merte vállani a Krisztus
gyalázatát. Hitélete abból is nagyszerüen meglátszik, ahogyan megfeddette
társát. Hisz ez az, amit leghamarabb hallunk tőle. Ő keményen megdorgálja a
Krisztus bal oldalán megfeszitett gonosztevőt. Ebben is ez a különös, a
feltünő, hogy erre őt senki sem kérte. Neki tulajdonképpen nem is kellett volna
beleavatkoznia a beszélgetésbe, hiszen hozzá senki sem szólt. Neki senki semmit
sem mondott. Mégis azt olvassuk , hogy felelvén pedig a másik.
Mi is
történik itt tulajdonképpen. Az egyik gonosztevő gunyolódva, csúfolódva fordul
Jézus felé. Azt mondja, amit a többi csufolódótól hall, ha Isten fia vagy szabaditsd
meg magadat és hozzá teszi: és minket is. Az a rendkivüli, hogy mielőtt Jézus
válaszolhatna neki, közbeszól a másik gonosztevő, védelmébe veszi Jézust és
csodák csodája: válaszol Jézus helyett. Elmondja azt, amit Jézus mondott volna
el.
Ilyen az igazi
szeretet. Az igazi szeretet mindig átveszi azt, amit a másiknak kellene
megtennie. Ez az ember Jézus tanitványa, mert ugyanazt teszi, amit Jézus tett
értünk, átvette, magára vette a bűntetést. Magára veszi azt a keresztet, amit
nekünk kellett volna elhordozni. Ez a gonosztevő és Jézus lelkileg teljesen egy
hullámhosszon, egy vonalban vannak, ugyanabból a Lélekből meritenek. Itt már
megtörténik az, amit Pál majd igy mond a filippibelieknek: az az indulat legyen
bennetek, amely volt a Krisztus Jézusban is. Ez a Lélek munkálja azt, hogy az
egyik gonosztevő visszautasitja azt, amit a másik neki felajánl. Ebben az
értelemben, amit mond tényleg válasz. A másik gonosztevő igy szólt Jézushoz:
szabaditsd meg magadat és minket. Nem azt mondta: és engem. A minket a két
gonosztevőt jelentette. A bal kéz felől megfeszitett kegyelmi kérvényt nyújt be
Jézusnak a két gonosztevő számára. Mielőtt Jézus a kegyelmi kérvényt
átgondolhatta volna, a jobb kéz felőli gonosztevő megdorgálta társát. Mintegy
azt kiáltotta: nem! Ő nem akart kegyelmet kapni. Nem különös ez, nem
egyedülálló dolog ez? Ő jogosnak találta az itéletet, igazságosnak találta a
halálbűntetést. Mit jelent ez? Hogy az igazságot fontosabbnak tartotta a saját
életénél is. Az Isten igazságát a saját élete fölé helyezte. Itt mi nem tehetünk mást, mint ámulunk ennek az
embernek a hite fölött. És itt is csendben megkérdezzük magunkat? Vajon én
ilyen vagyok-é Uram? Hiszen mi hányszor mondunk ilyeneket: a legfontosabb az
egészség, ha egészség van akkor majd a többi csak eltelik. Vagy hányszor
mondjuk: az élet a legfontosabb, az élet érdekében mindent fel kell adni. Ennek
a gonosztevőnek az életében volt valami, ami értékesebb volt, mint a puszta
élete. És ő ezt is Jézustól tanulta. Mert ha Jézus is úgy gondolkodott volna,
hogy a legfontosabb az élet, és nem az Isten igazsága , akkor Ő sohasem halt
volna meg értünk. Jézus számára az volt a legfontosabb, hogy eleget tegyen
Isten igazságának, aminek mi nem tudtunk eleget tenni, és hogy igy mi éljünk az
Ő halála által.
Az utolsó
kérdés: mikor kapta meg ez az ember hitéért a jutalmat? Hát a halálos bűntetés
után. Akkor nyerte meg az életet, amikor halálra itéltetett és el is szenvedte
a halálos bűntetést. Valahogy úgy volt, mint amikor a betegnek azt mondja az
orvos: már nincs sok hátra, hacsak valami csoda nem történik.
A csoda
ennek az embernek az életében az volt, hogy ő az emberi halálos itélet
végrehajtása után Krisztushoz ment, az örök életre. Pedig csak néhány perccel
azelőtt tért meg. Márknál azt olvassuk, hogy
akik vele együtt feszittettek meg szidalmazák őt. Tehát először még ő is
részt vett a szidalmazásban. A teljes megtérés aközben következett be, amikor a
kereszten fügött. Valószinüleg akkor következett be a megtérése, amikor
Krisztus elmondta az első szavát a kereszten, amikor imádkozott gyilkosaiért.
Akkor megértette ez az ember, hogy érette is imádkozott Jézus. Ez a szó isteni
erővel ragadta meg az ő lelkét. Ez a szó odavitte őt Jézushoz. Akkor
fogalmazódott meg benne: Uram, ha te gyilkosokért is imádkozol, ha te még
gyilkosokon is könyörülsz, emlékezzél meg rólam is, ne hagyj elvesznem engem
se.
És Krisztus megragadta ezt az embert. Bár
kezei oda voltak szegezve, megtartotta őt hatalmas kezével. Amikor az emberek
mindent elvettek tőle, először szabadságát, azután ruháit, végül az életét is,
Krisztus akkor ajándékozta meg a legnagyobbal, az örök üdvösséggel. Ezt az embert
az emberi közösség kitaszitotta, de ime Jézus befogadta őt a szentek
közösségébe, az üdvözült lelkeknek a társaságába.
Krisztus
téged is meg akar ragadni, meg akar tartani. Neked is üdvösséget akar adni. És
neked még van az életből is hátra. Azért, hogy megmutasd háládat ezért a nagy
szabaditásárt. Ennek az embernek már nem adatott több idő, a szolgálatra már
nem adatott több idő, de neked adatik még, nem tudod, hogy mennyi. De használd
ki az ajándékba kapott időt, az imádkozásra, a hitvallásra, a bizonyságtevésre,
mások Istenhez való vezetésére. Ez a gonosztevő és az ő példája maradjon meg a
szivedben. Örökre.
ÁMEN:
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése