Igehirdetési
sorozat 2OO8 Karácsony nagyhetén
1.Nap Text.
Luk.2,13 a Mennyei seregek
Isten kegyelméből
szeretnénk folytatni immár két éve megkezdett igehirdetési sorozatunkat a
pásztorok történetéről. A tavalyi nagyhéten végig a jászol üzenetével foglalkoztunk,
hogy mit üzen ez a betlehemi jászol a mi számunkra. Most próbáljunk tovább
menni ennek a szép és tanulságos történetnek a magyarázatában. Miután az angyal
befejezi prédikációját történik valami, ami valósággal elkápráztatja a pásztorok
szemeit. Egy csodálatos mennyei színjátéknak lehetünk itt a tanúi. Egy mennyei
angyalsereg jelenik meg, akik dícsőítik és magasztalják Istent. Próbáljuk meg
lelki szemeinkkel elképzelni ezt a jelenetet. Most nem a halláson, hanem a
látáson van a hangsúly. Miután a pásztorok az angyaltól már annyi mindent
hallottak, elkövetkezik az a pillanat, amikor láthatnak is. A Szentírásban azt
látjuk, hogy Isten komolyan veszi a látást is. János apostol is hangsúlyosan
mondja evangéliumában, hogy : láttuk az ő dicsőségét. Nem csak hallottuk tehát,
hanem láttuk is. Isten láttatja magát. A pásztorok is annyi mindent láthattak ezen
az éjszakán, láthatták először az angyalt, most pedig láthatják a mennyei
seregeket. Tudjuk azt, hogy a Szentírásban mind a kettő egyaránt fontos, a
látás és a hallás is. A kettő elválaszthatatlanul egymáshoz tartozik. Talán
sokan tudjuk már azt, hogy a héber nyelvben ugyanaz a szó jelöli az igét, az
Isten beszédét, de a cselekedetet is. Istennél a szó és cselekedet, a látás és
hallás között nincs ellentét, a kettő egy és ugyanaz. Isten azt akarta, hogy mi
lássunk is, azért lett az ige is
láthatóvá, testté Jézus Krisztusban. A testté létel láthatóvá lételt is
jelent ugyanakkor.
De most hadd lássuk, hogy
milyen üzenetet hordoz ez a mi számunkra. Milyen haszna van annak, hogy ez az
ige megíratott és milyen feladatot ró ez ránk?A haszon az, hogy Isten az Ő
szeretetét sokféle módon mutatta meg irántunk. Úgy hogy hallatta velünk a
szavát, de úgy is hogy láttatta velünk a Fiát. Isten azt akarja, hogy az Ő
szeretete teljességgel megérintsen és áthasson minket. Fülünket, szemünket,
értelmünket, szívünket, érzelmeinket. De ez a mi Krisztus-követésünk számára is
jelent valamit. Azt, hogy mi is kell szavainkkal hirdessük Jézust, szánkkal
bizonyságot kell tennünk róla, de életünkkel is kell láttatnunk Őt. Hogy a mi
Krisztus-követésünk ne legyen csak a szánk dolga, hanem a mi egész lényünk
legyen benne abban. Hogy a mi keresztyénségünk, ne csak hallható, hanem látható
is legyen. Hány olyan keresztyén van, akinek csak nagy szája van, de életükben
nem látható a Krisztus. Az ilyenek kárára vannak az evangéliumnak, az ilyen
emberekben méltán botránkozik meg a világ. Méltán ér ilyenkor a vád, hogy ti
csak prédikáltok, de életetekben nem látszik meg, hogy Krisztus követői vagytok.
Az életetek valami másról szól, mint a szavaitok.
Krisztus nem azt mondta a
tanítványainak, hogy ti az én tanúbizonyságomat tovább kell adnotok az
embereknek, hanem azt mondja nekik : lesztek nékem tanúim az egész világon. Nem
véletlen, hogy Jézus a Hegyi Beszédben se azt mondja, hogy beszéljetek, hanem
azt, hogy fényljék a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák az emberek
a ti jó cselekedeteiteket és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat.
Isten ezt a szent
hivatást, már most készíti a pásztorok számára és számunkra is, épp a pásztorok
történetén keresztül. Most a pásztoroknak kell látni az Isten dicsőségét, hogy
nemsokára az emberek majd a pásztorokban, tanítványokban, s bennünk lássák meg
azt. Ez az ige megkérdezi tőlünk, nekünk szegzi a kérdést : mit láttatunk mi
ezzel a világgal? Látják-e bennünk az emberek az Isten dicsőségét, a
láthatatlan Isten láthatóvá válik-e bennünk? Isten íme az Ő kegyelmét,
szeretetét láthatóvá tette az emberek számára. Nem kevesebb és nem kisebb a mi
feladatunk és küldetésünk se. Bárcsak tudnánk láttatni Őt ennek a sötét
világnak!
2 Nap. Az
angyallal együtt Text. Luk.2,13a
Ebben a pillanatban a mennyei zenekar és kórus elkezdi Istent dicsőítő
énekét. Miután először látnak, láttatják magukat azáltal, hogy megjelennek ott
a mezőn. Egy szabadtéri mennyei koncert, egy csodálatos mennyei hangverseny
kezdődik el. A hangverseny a pásztorok számára hangzik, de az angyal jelenlétében,
ez kifejezetten ott áll, hogy az angyallal együtt. Ebben a történetben minden
kicsi szónak megvan a mag jól meghatározott helye és szerepe. Az „azonnal” és
„az angyallal” nem mellékes megjegyzések. Ezek sokat mondanak a mi számunkra.
Ezek bátorítanak és vígasztalnak bennünket. Azt a boldogító, örvendeztető
üzenetet mondják el nekünk, hogy Isten az Ő követét, az Ő angyalát nem hagyja
magára. Az angyal ebben a csodálatos és ugyanakkor félelmetes pillanatban,
amikor a legnagyobb örömöt kell elmondja a pásztoroknak, ennek az egész
világnak, nem marad egyedül, nem marad magában. Az angyali sereg megjelenése
mintegy válasz az angyal bizonyságtételére. Mintha Isten tudná, hogy por
vagyunk, hogy a pásztorok is még alkalmatlanok arra, hogy az angyal mellé álljanak,
hogy ők még nem fakadnak dalra, nem kezdenek dicsőítésbe és ezért az angyalnak
még másokra van szüksége. Isten azonban maga gondoskodik angyaláról, s arról is
hogy az angyali üzenet ne maradjon visszhang nélkül .Milyen megszégyenítő ez a
pásztorok számára., ők még csak hallgatnak, csak félnek nagy félelemmel, de az
angyali sereg megjelenik és dicsőíti Istent.
De ez a jelenés nem csak
megszégyenítő a pásztorokra, hanem vigasztaló és bátorító az angyalra nézve. De
nem csak az angyal meríthet ebből vigasztalást és bátorítást, hanem mi is. Az
angyal tudhatja és láthatja, hogy nem áll egyedül az Isten szolgálatában.
Mihelyst beállt ebbe a szent munkába, mihelyst elmondta az üzenetet a
pásztoroknak, azonnal ott voltak vele a többi angyalok, méghozzá egy egész
sereg. Itt van mellette és körülötte a szentek közössége. Isten íme gondoskodik
arról, hogy az Ő angyala ne maradjon magára, hogy egy egész sereg, egy egész
sokaság álljon mellette. Mert íme még az angyaloknak is közösségre van
szükségük, még az angyalok is rá vannak utalva a testvéri közösségre.
Ez egy előre mutató jel a
pásztorok számára. Mert most már nemsokára itt van az az idő, amikor nekik kell
elindulni, nekik kell evangéliumot hirdetni. Nekik kell menni olyan emberek
közé, akik egészen másképp gondolkodnak és élnek, akik még nem a világosságban,
hanem a sötétségben élnek. Mi lesz akkor, ha az ő prédikációjukra sem jön
válasz, amikor a misszió és evangélizáció hiábavalónak tűnik. Amikor úgy
látják, hogy a hallgatók nem változtak meg.
Ezekre a súlyos, nehéz és
sokszor lelket megterhelő kérdésekre a pásztorok már most tudhatják a választ. Tudhatják,
hogy ők nem fognak sohasem magukra maradni, hogy Isten mindig velük lesz, hogy
ott áll mellettük, de ott lesz a gyülekezet is, mindig lesz gyülekezet is,
mindig lesznek olyanok, akikben visszhangra talál az ige, akiket fog érdekelni
és meg fog ragadni az általuk hirdetett üzenet. Lehet, hogy nem lesz mindig
nagy sereg, de ha ketten vagy hárman az Úr nevében együtt lesznek, Ő ott lesz
közöttük és megáldja őket. Mert Isten előtt nincs akadály, hogy sok vagy kevés
által szerezzen szabadulást. Voltak és lesznek kegyelmi idők, nagy és tömeges
lelki ébredések, amikor nagy tömegek mozdulnak meg, megtelnek a templomok,
amikor sokan térnek meg az Úrhoz. De lehetnek és jöhetnek lelkileg sivárabb
idők, amikor csak kevesen vagy éppen néhányan lesznek. De Isten gyermeke közül
egy se féljen attól, hogy valaha is egyedül fog maradni. Mert erről maga Isten
gondoskodik. Amikor elcsüggednénk és úgy gondolnánk, hogy magunkra maradtunk a
hit útján, akkor mindig jusson eszünkbe a pásztorok története, az angyali
sereg. Hittel valljuk az Apostoli Hitvallással együtt : hiszek a szentek
közösségében, még akkor is ha azt sokszor nem látom..
3 Nap. Dicsőíteni
Istent Text. Luk.2,13b
Végre a mennyei kórus
elkezdi dicsőítő énekét. Dicsőség a magasságos mennyekben az Istennek és a
földön békesség és az emberekhez jóakarat. Persze azt nem is tudjuk igazából,
hogy ez kórus lett volna vagy hogy énekeltek volna, lehetett ez egyfajta
szavalókórus is vagy ahhoz hasonló. Az biztos, hogy angyali kórus volt és az is
biztos, hogy énekükkel vagy szavalatukkal Istent akarták dicsőíteni. S ha
angyalok Istent dicsőítik, az valami csodálatosan szép kellett legyen.
Csodálatos lehetett ez az éjszaka, mindaz ami ezen történt. A pásztorok látták
Isten dicsőségét, az körülvette, körülölelte őket. A pásztorok részesültek
tehát Isten dicsőségében. Hallották az angyal szavát, látták is őt és látták és
hallották a mennyei sereget is, amelyik most megjelent az Isten magasztalására.
Hallották a Szabadító születésének a hírét, hallották a meghívást Betlehembe,
hogy személyesen menjenek el a jászolbölcsőhöz meglátni Jézust. És most mielőtt
elindulnának hallják a mennyei seregeket, akik dicsőítik és magasztalják Istent.
Ők még nem tudnak megszólalni, még nem tudnak énekelni, csak ámulnak, csak
csodálkoznak mindazon, ami ezen a különös éjszakán velük történt. Úgy el tudom
képzelni, hogy mélyen elgondolkozhattak magukban. Feltehették a kérdést: minek
köszönhetik ők mindezt? Miért ad nekünk Isten olyan sokat? Honnan az Isten
dicsőségének eme gazdagsága? Elvégre ők csak bűnös emberek! Ők tulajdonképpen bűntetést
és nem kegyelmet érdemelnének. S amikor ezeket végiggondolják egyszer csak
derengeni kezd lelkükben a válasz : Krisztusért! Krisztusért hallották és
látták ezeket a csodálatos dolgokat. Az Ő jöveteléről és jöveteléért énekelnek
itt az angyalok. Őérette történik itt minden, azért a Krisztusért, aki pedig
érettük, a pásztorokért jött le. Most a pásztorok örvendeznek Krisztus felett,
az angyalok felett, de nemsokára az angyalok fognak örvendezni a pásztorok
felett. Akkor lesz ez, amikor ők Krisztushoz jutnak. Akkor, amikor ők hinni fognak
Benne, amikor az Ő vére megtisztítja őket minden bűntől. Amikor betöltetnek
majd Szentlélekkel. Amikor újonnan
születnek nem romlandó magból, hanem romolhatatlanból az Isten dicsőségére. Amikor
nem a sötétség, hanem a világosság fiai lesznek már.
Mert Krisztus épp ezért
jött. Ezért szakadt meg a menny és szállt le a földre a Megváltó. Mert az ember állapota
siralmas volt, Isten csak bánkódhatott az ember állapota miatt, ahogy azt már a
Szentírás első lapjain is látjuk. Pedig Isten arra teremtette az embert, hogy
örömét lelje benne, hogy gyönyörködjék benne. De az ember megromlott és oda
lett az Isten öröme. De most eljött Krisztus épp azért, hogy megszűnjön a
mennyben a nagy szomorúság, a nagy bánat , az Isten fájdalma. Jézus eljött,
hogy az ember újra olyan legyen, hogy Isten és az angyalok örvendezhessenek
rajta.
Ezen a Karácsonyon Isten
nekünk is örvendezni akar, vajon tud-e? Vajon elindultunk-e már Krisztus felé,
vajon hitre jutottunk-e már, vajon megtisztított-e már minket is az Ő vére? Karácsony
az öröm ünnepe, de nem csak az ember, hanem az Isten örömének az ünnepe is.
Annak az ünnepe, amiről Krisztus beszélt, hogy öröm van a mennyben egy megtérő
bűnös felett. Milyen jó lenne, ha ezen az ünnepen mi is tudnánk ilyen örömöt
okozni Istennek. Hadd legyen a mennyben öröm, ne csak a pásztorok, hanem a mi életünk felett is.
4 Nap. Dicsőség Text. Luk.2,14
Milyen különös szavakat mondanak ezek az angyalok. A mi számunkra ezek
talán már nagyon megszokottak, mert már olyan sokszor és olyan gyakran
hallottuk őket. Pedig ezek nem akármilyen szavak, hanem rendkívüliek. A
pásztorok számára, akik ezt először hallották, bizonyára egészen elbűvölő,
hihetetlen szavak voltak. Dicsőség Istennek, békesség a földön, az emberekhez
jóakarat. Olyan volt ez, mint három trombitaszó az éjszakában. Három isteni
kiáltvány ez, amiben minden benne van, ami mindent átölel és magába foglal.
Isten, menny, föld, ember, itt minden érintve van, itt mindenki megszólítottá
válik, senki sem vonhatja ki magát belőle. Az egész teremtett világ itt van
előttünk, a láthatók és láthatatlanok, az ember elesettsége, megváltásra
szorultsága, de újjáteremtése is meg van itt énekelve. Nem emberi erővel,
hatalommal, hanem Isten erejével és hatalmával fog ez megtörténni. Krisztus
teremt itt mindent újjá, aki később így szólta magáról : nekem adatott minden
hatalom mennyen és földön. Ez már most Krisztus születésével kezdődik és később
majd ki fog teljesedni.. Mert miután elhangzott a boldogító evangélium :
született néktek a Megtartó nagy dolgokra lehet számítani. Lehet hinni abban,
hogy Isten is megkapja a Neki kijáró tisztességet, hogy a földön is békesség
lesz és az emberek egymás közötti kapcsolatát a jóindulat határozza majd meg.
Az első helyen ott van az Isten dicsősége, azután jön a föld békessége és végül
jöhet az ember jóakarata. De még ez is csodálatos, hogy az ember egyáltalán
helyet kaphat az Isten üdvtervében. Mégpedig nem is akármilyen helyet. Végül az
ember ezt a helyet nem is a Jézus születése, hanem halála által kapja. Hisz Ő
azért született, hogy meghaljon, hogy életét váltságul adja, hogy megfizessen
bűneinkért. De az a nagyszerű, hogy nem csak a mennyben szerzett helyet az embernek,
hanem születése és halála a földet is megváltoztatta. Ő azért szenvedett
erőszakot, szüntelen háborúságot az emberek részéről, hogy nekünk békességünk
lehessen, békességünknek bűntetése rajta van, ahogy a próféta is mondja. Persze
ez csak úgy valósul meg, ha az ember elfogadja Krisztust. Ha befogadja Őt, ha
megtér Hozzá. Mert ha Isten nem kerül az ember életének központi helyére, ha az
ember nem adja meg az Istennek kijáró dicsőséget, akkor a földön se lesz
békesség és az emberekhez se lesz jóakarat.
Mert mit is tesz az ember
Krisztus nélkül? A saját dicsőségét keresi. Mit tett Ádám? Olyan akart lenni,
mint Isten, le akarta Őt dönteni trónjáról és maga akart helyébe ülni. És
Krisztus nélkül békesség sincs, Kain megöli testvérét, Ábelt. És az első
gyilkosságot követte a sok millió, elég csak a két borzalmas világháborúra
gondolni. De Krisztus békességet hozott s ahol Ő jelen van ott meg is valósul
ez a békesség. Nem túlzás azt mondani, hogy ha Krisztus nem született volna,
akkor ez a világ már rég elpusztult volna, az emberek kiirtották volna egymást.
Mi ma a Krisztus nevében hadat üzenünk minden békételenségnek, minden
viszálykodásnak, mi békességre igyekvő emberek leszünk, ki-ki a maga helyén, a
családban, munkahelyen és a gyülekezetben is.
És milyen nagy dolog
lenne, ha végre jóindulat lenne az emberek között a sok szeretetlenség és önzés
helyett. Mert Krisztus jóindulattal van az emberek iránt. Ezek a pásztorok is
olyan emberek lehettek, akik a legtöbbször irigységgel, rosszindulattal
viszonyultak egymáshoz. De mostantól kezdve ők is Krisztusból élhetnek, Ő lesz
számukra az élet kenyere. Ezután már Krisztus fog élni bennük, ahogy bennünk is
élni akar.
Ezen az istentiszteleten
gondolkozzunk el azon, hogy milyen nagy a mi felelősségünk, hisz rajtunk is
áll, hogy mennyi dicsőséget kap Isten a magasságos mennyekben, hogy lesz-e
békesség a földön és hogy lesz-e jóakarat az emberek között? Az angyalok éneke
nem csak egy szép ígéret, hanem egy komoly feladat is a mi számunkra. Bárcsak
tudnánk ebben minél nagyobb részt vállalni, bárcsak egyre jobban tudnánk ennek
a szent feladatnak engedelmeskedni.
5 Nap Még
mindig az angyalokról Text.Luk.2,15a
Egyszer csak eltűnnek az
angyalok, visszamennek a mennybe. Vége szakadt a gyönyörű pillanatnak, a
csodálatos mennyei színjátéknak. A mennyei fény, ami körülvette őket egyszerre
kialudott, elvétetett tőlük. Újra ott állnak egymás mellett a sötétben. Ott állnak
a nyájuk mellett magukra hagyatva, angyalok nélkül. Az üzenet elhangzott, az
angyalének elnémult, már a visszhangja se hallatszik az éjben. Mit is
gondoljunk mi erről a pillanatról, amikor az angyalok visszamennek a mennybe?
Az első gondolatunk az, hogy az ő munkájuk csak ideiglenes volt, időhöz kötött
volt. Volt kezdete és vége. Nem maradhattak mindvégig a pásztorokkal, de a
nekik adott rövid időben hirdették a rájuk bízott üzenetet, hirdették annak
születését, aki mindvégig a pásztorokkal maradhat.
Ez minket is komolyan
figyelmeztet, hogy a mi időnk is ki van szabva, nem tart örökké. Az angyalok
szolgálata lejárt, a pásztoroké is és a miénk is le fog járni egyszer.
Használjuk jól ki azt az időt, amit ajándékba kaptunk. Kezdjük el mi is a
munkát, végezzük mi is azt a munkát, amit az Úr reánk bízott. Mert a mi munkánk
is azzal fejeződik be, hogy elmegyünk a mennybe. Bárcsak elmondhatnánk
elmenetelünkkor mi is Mesterünkkel együtt : elvégeztem a munkát, amit reám
bíztál.
A második dolog, amit az
angyaloktól megtanulhatunk, hogy ők nem a maguk nevében szólottak, hanem az
Isten nevében. Nem azt mondták, amihez nekik kedvük volt, hanem amit az Úr
bízott rájuk. Megüresedtek önmaguktól, hogy egészen készek legyenek az Úrnak
szolgálni. Elveszítették önmagukat, hogy megnyerjék azt, aki őket elhívta és
elküldte. Ezt nekünk is így kell tenni, ebben az angyalok nekünk is örök példát
adtak. Nekünk is Annak a nevében kell indulnunk és szólnunk, Aki értünk
született. Mindent az Úr Jézusnak nevében cselekedjetek, mondja az apostol is.
A harmadik dolog, amit az
angyalokról elmondhatunk, hogy egyfajta közbenjárókká lettek Isten és a
pásztorok között. Más szóval kifejezve : üzenet-közvetítőkké. Mindezt pedig az
emberekért tették. Istennek engedelmeskedve, önmagukat megtagadva és az
embereknek szolgálva, ez jellemzi az angyalokat. Szolgáltak azzal, hogy nem
hallgatták el az üzenetet, hanem pontosan és hűségesen átadták, szolgáltak
azzal, hogy az isteni fényt emberekre tudták sugározni, hogy énekeltek, hogy
dicsőítették az Istent és hogy megmutatták a pásztoroknak az Isten felé vezető
utat. Ezek az angyalok Krisztus előhírnökei, előképei, kiábrázolják az Ő
szolgálatát. Hiszen Krisztus is azért jött, hogy szolgáljon ennek a világnak,
mindazzal, amit Ő az Atyától kapott.
Az angyalok és Jézus
előttünk jártak, hogy mi is az ő példájukat kövessük. Hisz a mi életünk célja
sem más, mint vinni az evangéliumot ebbe a világba, elindulni mint a pásztorok,
mint az apostolok pünkösd után. Mi is közbenjárók kell legyünk Isten és a világ
között. Szolgálni ennek a világnak, akkor is amikor ezt nem várják, amikor nem
kérik vagy éppenséggel keményen el is utasítják. Mert Isten minket is éppúgy
küld mint az angyalokat.
Mindezt pedig Istent dícsőítve
tehetjük. Az angyalok Istent dicsőítve mondták el az üzenetet, Istent dicsőitve
énekeltek, Istent dícsőítve mentek vissza a mennybe. Mennyire megszégyenít ez
minket. Sokszor olyan megkeseredve, sóhajtozva, megfáradva végezzük
szolgálatunkat. Tanuljunk az angyaloktól. Van mit.
6 Nap.
Munkában a pásztorok Text. Luk. 2,15b
Szent este van. Az esztendő
legszebb estéje. Ezen az áldott nagyhéten is végig a pásztorok történetével
foglalkoztunk, ahogy az elmúlt két esztendőben is. Mert ez egy nagyon gazdag
történet, kimeríthetetlen, mint az Isten szeretete. Ez az ige is igy kezdődik
:”lőn”. Ezt a szócskát mi alig szoktuk figyelembe venni. Pedig ez a szócska nem
csak azért van, hogy mondatokat összekössön, hanem sokkal többet üzen nekünk. Már
harmadszor találkozunk vele a pásztorok történetében. Különben érdemes
megfigyelni, hogy ezzel a szócskával milyen gyakran találkozunk az egész
Szentírásban. Ebben a szócskában benne van a menny, benne van Isten, s benne
van mindaz, amit Isten értünk tett. De benne vagyunk mi is, benne van szívünk,
életünk : Ez a szó leginkább Istenre mutat, arra amit Ő tett értünk, vagyis az
üdvtörténetre. Istenre mutat, aki nem szűnik meg értünk cselekedni. Nem mi
teszünk valami újat Istenért, hanem Isten tesz valami újat értünk. Ez a szócska
először Augustus császárra, aztán pedig Máriára, végül pedig a pásztorokra
utal, akik akarva-akaratlan mind Isten cselekvésére mutatnak.
De most ebben a „lőn”-ben
a pásztorok is benne vannak, az ember is benne van. Az Isten cselekvése nem
zárja ki a mi cselekvésünket, ami felelősségünket. Nincs szó itt a szabad
akaratról vagy a fatalizmusról, nincs szó itt kiválasztásról, de szó van arról,
hogy miután Isten cselekszik, az emberrel is történik valami, még pontosabban
fogalmazva az emberben is történik valami. Eddig mindent Isten cselekedett. Ő
küldte el Fiát ebbe a világba, Ő küldte el angyalát s vele angyali seregeit, Ő
küldte el a csodálatos fényt, ami körülvette őket. Eddig mindent az angyal tett
: ő jelent meg, ő szólt, s a mennyei seregek, hisz ők énekelnek, ők dicsőítik
az Istent. De most ennek vége. A fény is eltűnik, az angyal és az angyali
seregek is visszamennek a mennybe. De épp most kezdődik valami új. Az Úr új
utakon kezd járni. Mert most jönnek mozgásba a pásztorok, most ők indulnak el.
Úgy ahogy valamikor Isten szava mozgásba hozta Ábrahámot, Mózest és az egész
népet, hogy hagyják el szülőföldjüket illetve Egyiptomot és induljanak el az
ígéret földjére.
A pásztoroknak el kell
indulni, mégpedig az éjszakában, a sötétben az ígéret Gyermeke felé. Kivűl most
teljes sötétség veszi körül őket, de mégis van belső világosságuk. Magukba
zárták azt a világosságot, ami körülvette őket, amit az angyalok hoztak
magukkal. Tudták, hogy bár a fény most
már nem ragyog látható módon, de az mégis ragyog, mégpedig az ő szívükben. Egy
biztos : ebben a sötétben nem volt könnyű elindulni. De Jézus is sötét világba
jött, rettenetes sötétség volt, a gyűlölet, a szeretetlenség sötétsége. Sötétség
volt a Golgotán is, amikor megfeszíttetett, sötétség volt a pokolban is, ahova
alászállott.
Olyan különös, hogy az
üdvtörténet eme nagy eseménye is éjszaka történt. A pásztorok éjszakának idején
vigyáztak a nyájukra. Éjszaka jelenik meg a csodálatos világosság, éjszaka jelenik
meg az angyal, éjszaka hirdettetik az evangélium. Vajon miért volt ez így?
Vajon miért nem nappal történt mindez? Próbáljunk egy pár választ erre a
kérdésre megfogalmazni.
1.Azért, mert ekkor sokkal szebben és jobban látszott meg az Isten
világossága. Tüzijátékot sem fényes nappal szerveznek, mert az éjszakában az
sokkal jobban csillog-villog. Isten is minden más fényt elolt, kiiktat, amikor
a világ világosságát felragyogtatja.
2.Azért is történt mindez éjszaka, mert Isten ezzel is meg akarta
bizonyítani ennek a világnak, hogy Ő le tudja győzni a sötétséget. Isten nem
riad vissza, nem fél a sötétségtől, attól a sötétségtől sem, ami bennünk van.
3.Isten meg akarja mutatni az Ő világosságának hatalmát. Hogy az Ő
világosságának van hatalma betörni a sötétségbe, hogy legyőzze azt. Isten a mai
estén a mi sötétségünkbe, a mi hitetlenségünkbe akar betörni. Áldott betörő,
mennyei betörő Ő.
4.Azért is jön éjszaka, hogy egészen Rá figyeljünk. Karácsony estéjén azért
oltunk el minden villanyt, hogy egészen a karácsonyfa gyertyáinak fényére
figyeljünk, hogy annak szépségében, gazdagságában gyönyörködjünk. Isten azt
akarja, hogy a mai estén ne másra figyeljünk, hogy ne a világra figyeljünk, ne
is a mi kedves ajándékainkra, hanem arra a mennyei Ajándékra, aki ma hozzánk
érkezett. Hogy legyen egy este, egy éjszaka, amikor ne lássuk csak Jézust
egyedül. Olyan jó lenne a mai estén csak Rá figyelni, csak Rá gondolni, Betlehem
szülöttére az Isten Fiára. Persze, hogy ezen az estén még sok mindenre
figyelünk,:szeretteinkre, barátainkra, gyülekezetünkre. De először és
mindenekelőtt figyeljünk Jézusra. Most legalább itt az istentiszteleten
töltsünk el így néhány percet, minden mást kikapcsolva, egyedül Rá figyelve.
5 Utoljára pedig azt érthetjük meg, hogy egyszerűen azért kellett a
pásztoroknak éjszaka elindulni, mert Jézus is éjszaka született. Rögtön, még
azon az éjszakán lehetett jönni hozzá. Ha most a családban születik egy kis
gyermek, akkor tapintatból várunk legalább 2-3 napot, hogy ne zavarkodjunk, az
anyuka is tudja egy kicsit kipihenni magát. De Jézusnak erre a várakozási időre
nem volt szüksége, hozzá már a születése éjszakáján lehetett menni. Jöttek is a
pásztorok, aztán nemsokára a bölcsek, aztán jött Simeon és Anna, jött Nikodémus,
a samáriai asszony és még olyan sokan mások. Őt mindig lehetett zavarni, sőt
azt mondhatjuk, ő alig várta, hogy jöjjenek hozzá az emberek. Az zavarta, ha
nem zavarták.
Azzal kezdtem a mai esti
igehirdetést, hogy ez ez az év legszebb estéje, éjszakája. Ez igaz, de csak
akkor ha hozzá jövünk. Jöjjünk hozzá mi is most hozzá, boruljunk le előtte, s
hozzuk életünket, úgy ahogy van, kérjük, hogy fogadja el és tegye olyanná, amilyenné
csak Ő tudja azt tenni. Legyen így ne csak a legszebb, de a legáldottabb estéje
,éjszakája az életünknek.
Ámen
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése