Hitmélyítő
igehirdetési sorozat
Főtéma: Gyülekezetünk: „én is élő tagja vagyok”.
1 Nap. A
gyülekezetről általában
Text.Ap.csel.2,37-47
Ezen a hitmélyítő héten 6 alkalommal megpróbálunk a gyülekezetről s
annak életéről, szolgálatáról beszélni. A téma olyan gazdag és szerteágazó,
hogy távolról sem tudunk minden kérdésre kitérni, de nem is ez a cél, hanem
sokkal inkább az, hogy kérdések ébredjenek bennünk, amik aztán tovább
vezethetnek minket a gyülekezetünk építésében.
A mai estén általában
szeretnék beszélni az egyházról, gyülekezetről, hogy utána majd minden este a
gyülekezet életének egy-egy mozzanata, szolgálata kerüljön figyelmünk
középpontjába. Azt a kérdést már bizonyára mindenki feltette magának, hogy mit
is jelent nekem az, hogy a gyülekezetnek tagja vagyok? Mert ez számunkra egy
nagy dolog, ez nem egy mellékes, elhanyagolható része az életünknek. Az, hogy
mi a gyülekezethez tartozunk, ebben jó esetben ott kell dobogjon a szívünk.
Ebben mérhetetlen, kibeszélhetetlen gazdagság van. Ne gondolkozzunk és ne
beszéljünk soha lekicsinylően a gyülekezetről! Az, hogy mi a gyülekezethez
tartozunk nem egy kellemes szórakozás, nem is egy hasznos hobby, ahogy azt
manapság mondani szokták, hanem életkérdés. Sőt, ennél is több, kiváltság,
előjog, Isten nagy ajándéka, hogy a gyülekezethez tartozhatunk. Ezeken az
estéken arról a kérdésről próbálunk beszélgetni, hogy mit is jelent az, hogy mi
egy gyülekezetnek a tagjai vagyunk.
Mi általában ebben a
témában két fogalmat használunk: egyház illetve gyülekezet. Amikor az „egyház”
szót mondjuk, akkor inkább a szervezetre, a tisztségekre, zsinatokra,
adminisztratív dolgokra gondolunk, amikor „gyülekezetről” beszélünk, akkor már sokkal inkább arra a
konkrét helyi gyülekezetre, közösségre gondolunk, aminek mi is tagjai vagyunk.
Mind a kettő jó és fontos, a kettőt nem szabad sem egymástól elszakítani, sem a
kettőt egymással szemben kijátszani.
Az egyház, a gyülekezet
kérdését először úgy próbáljuk megközelíteni, ahogyan ezzel a mindennapokban
találkozunk. Vagyis először emberi oldalról, vagy másképp kifejezve
alulnézetből vizsgáljuk a kérdést. Ennél a viszgálódásnál találunk szép,
kevésbé szép, de sajnos csúnya, ronda dolgokat , vonásokat is. Nekünk, mint
egyhátagoknak lehetnek nagyon szép élményeink, emlékeink arról, hogy mit
jelentett nekünk eddig a gyülekezet, most is folyamatosan vannak egyházzal,
gyülekezettel kapcsolatos élményeink s vannak elképzeléseink arról is, hogy mit
szeretnénk, mit várunk a jövőben az egyháztól, gyülekezettől. De lehetnek
csalódásaink is a gyülekezettel kapcsolatosan, ami főleg abból adódik, hogy
nagyon magas elvárásaink voltak az egyházzal kapcsolatban. Ha az egyházra
általánosságban tekintünk, akkor sok félelem, aggodalom lehet a szívünkben.
Látjuk az emberek egyre közömbösebbé válását, látjuk az egyház megosztottságát,
hogy egyre kevesebb az élő hit az emberekben. Sokan már oda jutottak, hogy
beszélni se akarnak az egyházról, nekik ez már nem téma. Mert , ha az egyházra
esik a szó, akkor jöhet a veszekedés, mert az egyik katólikus, a másik református,
az egyiknek merőben más az elképzelése az egyházról, mint a másiknak. Igen, ha
az egyházat ilyen alulnézetből, emberi oldaláról szemléljük, akkor igenis
nagyon sok kiábrándító, emberi , gyarló dolog van benne. Mert vannak jó és kevésbé jó lelkészek, presbiterek, vannak
számunkra nagyon szimpatikus emberek, de olyanok is lehetnek, akiket ki se
tudunk állni. Lehetnek az egyházi életben csodálatos pillanatok, de olyanok is,
amikre csak nagy keserűséggel tudunk gondolni. Nem beszélve a kivülállók kemény
és irgalmatlan kritikájáról, akik kertelés nélkül leplezik le az egyház hibáit:
a merevséget, a szeretetlenséget s más hiányosságokat. A kivülállók ma nem azt
mondják, mint az első században: lássátok, mennyire szeretik egymást, hanem
sokkal inkább azt: nézzétek, a keresztyének hogyan veszekednek egymással,
mennyire gyarlók ők is. Cinikusan teszik fel a kérdést: mit adott a
keresztyénség kétezer év alatt ennek a világnak? Mi el kell fogadnunk, be kell
látnunk, hogy ezek a kritikák sokszor igazak és jogosak is. Persze, akik az
egyházat így kritizálják, maguk se jobbak egy hajszállal sem, s nem veszik észre,
hogy míg egy újjal másra mutogatnak, addig hárommal magukra mutatnak és önmaguk
gyarlóságát leplezik le. Ha mi kritikákat hallunk, akkor ne sértődjünk meg,
sokkal inkább indítson ez alázatra s tegyük fel a kérdést: miért nem tudtuk a
keresztyénséget, az egyházat, a gyülekezeti életet vonzóvá, kívánatossá tenni
mások számára? Miért nem tudtunk sóvá és világossággá lenni ebben a világban?
Miért nem tudtunk hitelesebb keresztyének lenni?
De az egyházra nem csak
alulnézetből, emberi szempontok alapján kell tekinteni, hanem sokkal inkább azt
kell megvizsgálni, hogy mit tanít a Biblia a gyülekezetről, hogy milyennek
tervezte el Isten az ő egyházát és milyen célt akar megvalósítani általa ebben
a világban? S ha ezt vizsgáljuk, akkor már egy egészen más kép áll előttünk,
akkor már meglátjuk az egyház titkát, persze ez csak akkor lehetséges, ha előbb
Isten Szentlelke megnyítja erre a szemünket. Meg kell tanulni belülről nézni az
egyházat. Dsida Jenőnek van egy csodálatos verse:A templomablak. Ez arról szól,
hogy akik az utcán járnak kelnek, szépséget benne nem igen lelnek.Rácsa
rozsdás, kerete málló, emitt moh lepi, amott pókháló, de ki belép s belülről
pillant ablakára, megdöbbenten áll, megkövülten áll, elbűvölten áll, nézz a
csodába. Színek zengése, fények zúgása, mártír mosolya, szűz vallomása. S a
végkövetkeztetés ez: ó titkok titka a földön itt lenn, belülről nézzen mindenki
mindent.
Tehát nagyon döntő kérdés,
hogy egy dologra honnan nézünk, milyen oldalról, milyen szemszögből, kivülről
vagy belülről. Ha kivülről nézzük az egyházat, akkor megmaradunk a kritikánál,
ami adott esetben igaz és jogos is lehet. De ha belülről nézzük, ha felfedezzük
az egyház titkát, akkor nagy meglepetésben lesz részünk, akkor valami úgy
megragadja a szívünkat, hogy soha többé nem engedi el. Ez az igehirdetési
sorozat ebben szeretne segítségül lenni., hogy tanuljuk meg belülről nézni az
egyházat, s ezen forrósodjon fel a szívünk.
Amikor az egyházról van
szó, akkor nem is az a legfontosabb kérdés, hogy mit látunk az egyházban, hanem
az, hogy mit hiszünk az egyházról. Mert nem mindig látjuk, azt amit hiszünk.
Persze nagyon nagy baj az, ha soha semmit se látunk abból, amit hiszünk.
Például hisszük, hogy az egyház egy, egyetemes, de mi mindig csak a
veszekedést, széthúzást, egyenetlenséget látunk. Az egyházban meg kell
különböztetnünk a láthatót és a láthatatlant, de nagy hiba az, ha ezeket
teljesen elválasztjuk egymástól. Mi nagyon jól tudjuk, hogy nincs tiszta, tökéletes
egyház, ahol mind csak tiszta, újjászületett életű emberek lennének, akikben
semmi bűn s gyarlóság sincs már. Nem felejthetjük el, hogy az egyház útban van,
s ez azt jelenti, hogy naponta meg kell küzdjünk a bűneinkkel,
gyengeségeinkkel, kísértéseinkkel. A Krisaztus egyházában, amíg az itt a földön
él, együtt vannak a kecskék és juhok, a búza és a konkoly. Szent Ágoston
egyházatya mondta, hogy vannak az egyházon kivül is juhok és vannak az egyházon
belül is farkasok. Ne feledjük el, hogy az egyház a bűnös emberek közössége,
még akkor is, ha ezek már megváltott bűnösök. A gyülekezetben mégis az a
különös, hogy bár annyira emberien mennek benne a dolgok, de az a gyülekezet
mégis az Istené, az egyház mégis az a hely, ahol a Jó Pásztor az Ő nyáját
gyűjti és legelteti. Ha az egyházról beszélünk ne elsősorban a tagokra
gondoljunk, hanem az egyház dicső Királyára, Jézus Krisztusra.
Az egyházról szóló egyik
legfontosabb ige az Ap csel.2,42: foglalatosak voltak, más fordításban
kitartottak az apostolok tudományában, a közösségben, a kenyér megtörésében és
a könyörgésben. Ebben az igében összefoglalva ott van, hogy mi az egyház, mit
tesz, mit sugározhat ki ebbe a világba. Az egyház állandó levésben van,
állandóan épül. Ezt a munkát nem is mi végezzük, hanem Jézus Krisztus, minket
legfeljebb felhasznál ebben a munkában. A Heildelbergi Káté 54-ik kérdése
szerint az egyházat Jézus gyűjti, tartja meg és oltalmazza. Ezért ha egyházról
beszélünk, akkor mindenek előtt Jézus Krisztusra kell gondolnunk, aki gyűjti és
építi az Ő egyházát. Ezt ő igéje és Szentlelke által végzi. S hála Istennek,
ahogy a holland hitvallás szépen tanítja: Krisztus egy olyan Király, aki soha
nem marad alattvalók nélkül. Ő maga gondoskodik arról, hogy bben a világban
legyenek olyanok, akik Őt szeretik, akik Neki szolgálnak. Ezért mi jó
reménységgel lehetünk az egyház felől, s hihetjük, hogy az egyháznak van
jövője. Mert hangsúlyozom, hogy az egyház nem emberek műve, hanem Jézus
Krisztus munkája. Ő áll mögötte és Ő munkálkodik benne. A Szentlélek gyűjti
össze a gyülekezetet, Ő világítja meg az igét, a Szentlélek világosítja meg az
igehirdetől értelmét, Ő ragadja meg az emberek lelkét és kötelezi el őket, hogy
ők Isten gyermekeiként, Krisztus tanítványyaiként hálából szolgáljanak a
gyülekezetben. Ő épít be minket is élő kövekként az Ő országának dicsőséges
épületébe.
Az, hogy mi ilyen hittel
tekintünk az egyházra nem jelenti azt, hogy nem látjuk az egyház hibáit, a
tagok gyarlóságát és bűneit. De ennél sokkal fontosabb, hogy meglássuk az
egyház szépségét, az Isten benne végzett munkájának gazdagságát, dicsőségét.
Hogy lássuk meg minden emberin túl, hogy az egyház Isten népe, Krisztus teste,
a Szentlélek temploma, s ez a templom szent, ami azt jelenti: bűntől
elválasztott, elkülönített, s Istennek
odaszentelt. A gyülekezet Krisztus uralmi területe, s erre ő vigyáz.
A Szentírásban gyönyörű,
kifejező képek vannak az egyházról csak néhányat soroljunk fel.
1.Isten népe. Ez egy olyan nép, amit Isten minden népből kihívott,
tulajdonává tette, s ennek az a célja, hogy Isten dicsőségét hirdesse. Ezt a
népet Izrael és a pogány népek közül gyűjti, s aki ebben ott van, az mind drága
testvérünk.
2.Krisztus teste. Ez a kép a Krisztussal
való elválaszthatatlan kapcsolatról beszél, hogy ő a Fej, mi vagyunk a
tagok. De ugyanakkor arról is, hogy a tagok is összetartoznak, mi sem
Krisztust, se egymást nem tudjuk nélkülözni.
3.A Szentlélek temploma. Van egy konkrét hely, egy közösség, ahol mi együtt
vagyunk, ünneplünk, imádkozunk, tanulunk, bizonyságot teszünk, emlékezünk, harcolunk,
egymáson segítünk.
4.Krisztus menyasszonya. Ez egy szép ószövetségi kép s kifejezi azt a
bensőséges, forró szeretetete, amellyel Isten szereti az ő népét.
5.Szőlővessző és szőlőtő. Ez a Tőle való függőségünket fejezi ki, s azt ,
hogy mi gyümölcstermő életet kell éljünk.
6A Jó Pásztor nyája. Van aki előttünk jár, aki szól hozzánk, s akinek
nyomdokait követjük.
7 Só és világosság.A gyülekezetnek komoly hivatása, kisugárzása van ebben a
világban, amit el kell végeznie.
8 A hívők anyja. Az egyház az az édesanya, aki kihordja, megszüli és
táplálja gyermekeit.
A már említett 54-ik
Kátékérdés gyönyörűen fejeződik be: hiszem, hogy annak én is élő tagja vagyok
és mindörökre az is maradok. Mit jelent az, hogy élő tagok vagyunk? Hát azt,
hogy az életünkben történik valami. Mi feltámadunk a lelki halálból, megtérünk
Krisztushoz, hit által most már Krisztus bennünk van s mi is Krisztusban
vagyunk. Sajnos az egyháznak vannak halott tagjai is, akik elszakadtak
Krisztustól és így az Ő ereje nem tud beléjük áradni. Ki az élő tag? Akik nem
tudnak Krisztus nélkül élni, akik mindent tőle várnak. Kevesebb nem elég. Nem
elég, hogy meg vagyunk keresztelve, hogy konfirmáltunk, hogy templomba járunk.
Krisztussal élő közösségben kell lennünk. Ha ez nincs, akkor sajnos még sajnos
halott tagok vagyunk. Aki nem vágyik naponta Krisztus után, igéje, a közösség
után, ott nagy baj van. Amit az egyházról, gyülekezetről eddig elmondtam az
olyan, mint egy tűkör, illetve ablak. Az, hogy tűkör elcsüggeszthet, de az hogy
ablak bátoríthat. Naponta oda kell állnunk a tűkör elé s abban meg kell
viszgálnunk magunkat. Megláthatjuk, hogy mit akar Isten és hogy mi mennyire
jutottunk. Ez elcsüggeszthet, de vezessen minket bűnbánatra, bűnvallásra és
búzgó könyörgésre. Jó, hogy meglátjuk ürességünk, szegénységünk, hogy Ő annál jobban
megtölthesen az Ő gazdagságával. De ez ablak is, meglátjuk, hogy az amit a
Biblia a gyülekezetről tanít, az nem egy elérhetetlen ideál, eszmény, hanem
megvalósulhat a mi életünkben is. Ez bátorít arra, hogy merjünk még többet
várni, hogy ne elégedjünk meg kevesebbel, mint amit Isten nekünk adni akar.
Örüljünk annak, amire már eljutottunk, de akarjunk még tovább lépni, mert van
tobább. Ne álljunk megönelégülten, hanem merjünk még tovább lépni, még többet
akarni.
Kérdések:
- Ha saját
gyülekezetedet megvizsgálod, mi indít alázatra?
- Mi indít
bizakodásra, s hogyan segíthetjük egymást ebben?
- Szoktál-e
beszélgetni olyanokkal, akik csak papíron tagok a gyülekezetben? Mivel
próbálod őket motiválni a gyülekezetbe való bekapcsolódásra?
4. Milyen ötleteid vannak, arra nézve, hogy a
gyülekezeted élőbb, jobb közösség legyen?
2.Nap A
tanuló-tanító gyülekezet
Text.Ap.csel.11,19-26,
17,10-14
Az Ap.csel.2,42-ben
olvassuk, hogy az első gyülekezet kitartott, foglalatos volt az apostolok
tudományában. Hogy kell ezt nekünk konkrétan elképzelni? Úgy, hogy a hirdetett
ige mélyen érintette őket. Fölismerték azt, hogy ők bűnösök az Isten színe
előtt , és egyszer csak elkezdik keresni a megtartatás útját. Az evangélium
olyan a bűnösségét átérző ember számára, mint a szomjazónak a hideg víz, mint
az éhezőnek a finom eledel, mint a betegnek a gyógyító gyógyszer. A hit
karjával megragadják a megfeszített és feltámadott Krisztust.
Megkeresztelkednek annak jeléül, hogy valami új kezdődött el az életükben, s
csatlakoznak a gyülekezethez. Háromezer ember alkotja az első gyülekezetet.
Csodálatos lehetett, felejthetetlen nap és élmény lett ez az ő számukra. De
ekkor jött a kérdés: hogyan tovább? Hisz ők jól érezték, hogy ez csak a szerény
kezdet, de innen tovább kell lépni. Tudták, hogy nekik többre van szükségük. Ez
a több az, hogy még sokat tanuljanak Krisztusról, hogy elmélyüljenek az Ő
ismeretében. A fiatal jeruzsálemi gyülekezet számára az apostolok tudományában
való foglalatoskodás azt jelentette, hogy meg kellett ismerjék az Ószövetséget
is, hogy az teljesedett be pontosan, amit a próféták már évszázadokkal azelőtt
megírtak.
A gyülekezet egyik
legfontosabb jellemvonása, hogy a gyülekezet tagjai tanulnak. A Krisztus
egyházában, a tanítványok közössége, a gyülekezet tagjai együtt tanulnak, együtt
járnak az ige iskolájába. Persze tanulunk mi magunkban is, hisz amikor otthon
olvassuk a Bibliát, vagy más lelki könyveket, akkor a csendben otthon, egyedül
is tanulunk. De ezen felül nagyon fontos, hogy egymással is megosszuk
tapasztalatainkat, megbeszéljük mindennapi életünk dolgait. A tanulást nem
szabad elhanyagolni akkor sem, ha manapság sokan azt mondják, hogy nem a
tanulás a fontos, hanem a légkör, az érzelmek. De ez egy veszélyes állítás. Az
érzelmeknek, a légkörnek megvan a maga szerepe a keresztyén ember életében, de
nem ez a legfontosabb. A legfontosabb az, hogy mit hiszek. Valahogy úgy van ez,
mint a fal. Fontos a vakolat, a festés, hisz anélkül durva és csúnya lenne a
fal, de mégis a tégla és a cement a legfontosabb a falban. A festés, a vakolat
csak diszíti a falat, de fal lényege a tégla és a malter, ami a falat összetartja.
Az első keresztyén gyülekezet életében is azt látjuk, hogy miután az emberek
megtértek a pogányságukból Istenhez, nagyon komoly és mély tanítást kaptak az
apostoloktól a hit és a keresztyén élet dolgairól. A hívek valósággal csüngtek
az apostolok ajkán s így nagyon rövid időn belül a gyülekezetek virágzásnak
indultak. A keresztyén embernek tudnia kell, hogy mi a Biblia tanítása és mi
az, ami ellenkezik a Szentírás tanításával. Az igazi gyülekezeti tag időt és
energiát, adott esetben pénzt is szán arra, hogy elmélyüljön a Biblia
tanulásában. Ez a tanulás egész életen át tart. Nem csak a jó pap tanul holtig,
hanem minden egyes jó keresztyén is. Nagyon fontos, hogy a gyermekeket is minél
hamarabb bevonjuk ebbe a tanulási folymatba. Evés közben jön meg az étvágy,
mondja a közmondás. A gyermekeket az ő szintjükön kell tanítani, s a
felnőtteket szintén. A tanulás nagyon gyakorlati dolgokra kell nézzen: hogyan
közelítsük meg a Biblia felől a mi mindennapi életünk kérdéseit, a sokszor
bonyolult és nehéz és etikai problémákat, hogyan tegyünk különbséget jó és
roszz között a modern élet közepette. A tanulás sohasem öncél, nem azért
tanulunk, hogy fitogtassuk a tudásunkat, hanem azért, hogy a mindennapi életünk
sokszor bonyolult szövevényeiben tudjunk jól eligazodni. Tudjunk helyes
döntéseket hozni, határozott igeneket és nemeket tudjunk kimondani. A
tanulásunk nem csak az agyunkra van hatással, hanem sokkal inkábba szívünkre,
kezünkre, lábunkra, akaratunkra, érzelmeinkre. A tanulás, az amit a Bibliából
elsajátítottunk az egész emberségünket, az életünk minden területét érinti. Mi
azért akarunk tanulni, hogy mindenben az Isten akaratát tudjuk cselekedni.
A tanulásnak van egy
diakóniai kitekintése is. Ki a mi felebarátunk és mit tehetünk érte? De van egy
missziói kitekintése is: hogyan tudjuk embertársainkat megnyerni Istennek
például a munkahelyünkön? Hogyan tudunk másoknak is bizonyságot tenni? Hogyan
tudunk megközelíteni a hit kérdéseire nézve olyan embereket, akik már
elszakadtak Istentől, egyháztól? S ilyen téren is kicserélhetjük egymással
tapasztalatainkat. A tanulás nem csak azoknak a feladata, akik iskolázottak,
akiknek erre jó képességük van. A tanulásból a gyülekezet egyetlen tagja sem
vonhatja ki magát. Azt se lehet megtenni, hogy a gyülekezetet két részre
osztjuk: tanitók és tanítottak. Mi először is mindnyájan tanulók vagyunk, a
legfőbb Próféta és Tanító iskolájába vagyunk beiratkozva, aki igéje és
Szentlelke által tanít minket. A tanulás a gyülekezetben mindig egy együttes,
kölcsönös munka. Mindenki tanul és tanít is egyszerre. Nem úgy van az sem, hogy
a lelkipásztor tanítja a gyülekezetet, hanem ő maga is sokat tanul a
gyülekezettől. Nem úgy van, hogy a fiatalok tanulnak az idősebbektől, hanem az
idősebbek is tanulnak a fiatalabbaktól. Senki se gondolja magáról, hogy ő
birtokolja a tudást, hisz azt a gyülekezet közössége birtokolja. Mindenki
tudása, tanítása értékes kincs. Persze, hogy nagyon nagy hangsúlyt kell
fektetni a gyermekek és a fiatalok tanítására: tanítsd a gyermeket az ő útjának
módja szerint, még amikor megvénhedik, akkor sem távozik el attól. ( a neki
megfelelő módon-új.ford.) A 30-as években élt Magyarországon egy hírhedt
rablógyilkos, Tari Nándor, akit végül halálra ítéltek. A börtönlelkész
bizonyságtételére ez az ember megtért, de a halálos ítéletet így is végre
kellett hajtani rajta. Mivel látták a jó magaviseletét, ezért több kívánságát
is teljesítették, találkozhatott barátaival, rokonaival. A mikor azt mondták,
hogy ha akarja az édesanyját is behozzák, akkor ezt mondta: ne hozzátok, mert ő
miatta jutottam ide. Négyéves koromban ő küldött, hogy a szomszéd tyúkóljából
lopjam el a tojást. Ha imádkozni tanított volna, nem jutottam volna ide. Nekem
egy áldott tanító bácsim volt, aki például a szomszéd gyümölcsös kertjén járt
az iskolába, ez egy rövidítés volt, de azt mondta, hogy mindig átlépi az almát,
ami az ösvényen van, de nem veszi fel. Nagyon fontos, hogy mit tanulnak a
gyermekek a családban, mert azt, amit a szülők elmulasztanak, azt se az egyház,
se az iskola soha nem tudja bepótolni. Rendkívül fontos, hogy milyen hitbeli
nevelést kapnak a gyermekek otthon. Erről is lehet
beszélgetni a gyülekezetben. Ezért nagyon áldásos, ha van házasok köre, ahol
egymás ebbéli tapasztalatait is meg lehet osztani egymással. Nagyon fontos az,
hogy lelkileg is befektessünk a gyermekeinkbe, mert ez mindig meg fog térülni.
Lényeges az is persze, hogy ne csak a szavakkal, hanem az élettel is tanítsunk,
hogy mit lát és hall a gyermek. Én 11 éves koromban kerültem internátusba, ahol
nagyon mocskos beszéd folyt. Magam is csodálkozom, hogy én ezt a beszédmódot
soha nem vettem át. Csak később tudatosodott bennem, hogy azért, mert én otthon
ezeket a szavakat soha sem hallottam és önkéntelenül is iszonyodtam az ilyen
beszédtől. Nem volt az akkor hitbeli döntés, de szüleim jó példája, szép
beszéde megőrzött ebben a sáros fertőben az eleséstől.
Nagyon fontos, hogy a
vasárnapi igehirdetésben is legyen sok tanítás. Igyekezzünk a gyülekezet
számára a hétköznapokra nézve is útmutatást adni. Nagyon fontos a tanulás
alkalmait hétközben is megragadni, itt főleg a gyülekezet bibliaórára gondolok,
ahol őszintén meg lehet nyílni, kötetlenül lehet egymással beszélgetni.
Áldottak lehetnek a hitmélyítő hetek, gyülekezeti napok, s más alkalmakat is
lehet szervezni a tanulásra. Ma már nagyon sok lehetőséget ad a tanulásra az
internet is, prédikációk, előadások ezreit lehet itt meghallgatni. Éljünk ezzel
a lehetőséggel is.Tanuljunk minél többet Isten dicsőségére, s hogy még jobban
tudjuk szolgálni Urunkat!
Kérdések:
- A
tanulásnak milyen formáival találkozol a te gyülekezetdben?
- Látsz-e fehér foltokat ezen a területen,
amit pótolni kellene?
- Hogyan
tudnánk jobban segíteni egymást a tanulásban?
- Mit
válaszolnál egy olyan embernek, aki azt mondja: minek már többet tanulni,
tudok én eleget?
3 Nap. Az Ünneplő gyülekezet Text.Luk.10,38-42
A mai
napon beszéljünk az ünneplő gyülekezetről. Talán ez egy kicsit idegenül
hangzik. Hisz amikor az egyházról beszél a teológia, akkor azt mondja, hogy itt
a földön az egyház küzdő egyház.( ecclesia militans) s majd csak mennyben fog
ünnepelni, a végső diadalt fogja ünnepelni. (ecclesia triumfans) Ha valaki most
beszél az ünnepről, akkor azt fellegekben járónak nevezzük, aki elszakadt a
földi realitásoktól. Dehát akkor itt csak küzdünk és szenvedünk, soha se
ünnepelhetünk? Nincs mit ünnepelni? De hát ez rettenetes lenne! Ünneptelen
emberek, ünneptelen keresztyének, az valami borzalmas dolog. Türei
gyülekezetemben volt egy egyháztagom, ő teljesen elszakadt az egyházi élettől,
allítólag valami csalódása volt ilyen téren, de erről nem volt hajlandó
beszélni. Sokszor, amikor én vasárnap reggel mentem ellátni az állatokat,
láttam, hogy ő kapával vagy kaszával a hátán ment felfelé a kertjébe. Egyszer
épp egy pünkösd napja volt, amikor is kaszálni ment. Úgy a szívembe nyillalt,
hogy milyen rettenetes élete van ennek az embernek. Az egy dolog, hogy a
templomba nem jött, de legalább állt volna meg a munkában egy napra, legalább
otthon vette volna fel az ünnepi ruháját.
Mit
ünneplünk mi keresztyének? Hát az Isten nagy üdvtetteit, amiket értünk
végrehajtott. Már az ószövetségi népnek is megvoltak a maga nagy ünnepei, a
páska, a lombsátrak ünnepe, a nagy engesztelés napja. A mai zsidó nép, bár
sokan nem hisznek ott sem Istenben, de a szombatot mindenki szigorúan megünnepli.
Csodálatos volt Jeruzsálemben kisétálni a városba. Olyan ünnepi csend és
hangulat volt, amit mi itthon el se tudunk képzelni. Se autók, se buszok nem
jártak, mindenütt ünneplőbe öltözött emberek voltak.
Az
Újszövetség népének még sokkal több oka van az ünneplésre. Hisz ő ismeri
Megváltóját, azt a Jézus Krisztust, aki meghalt és feltámadott érette. Mi
megváltott, Krisztusnak odaszánt emberek vagyunk. Az ő tulajdona, a Szentlélek
temploma, Krisztus menyasszonya vagyunk, hogyne ünnepelnénk. Ez a kép különösen
sokatmondó az Újszövetségben. Ha a Gyülekezet a Krisztus menyasszonya, akkor
neki van Vőlegénye, aki eljegyezte őt, s akinek ő teljességgel odaszánta magát.
Mi felékesített menyasszonyok vagyunk, felékesítve bűneink bocsánatával és az
új élet ajándékával. Hogyne ünnepelnénk menyasszony-voltunkat! Hisz a mi
Vőlegényünk úgy szeretett minket, hogy önmagát adta értünk, hogy minket
megváltson, megtisztítson, hogy majd egykor szeplő és sömörgőzés nélkül álljunk
az Ő színe előtt. Hogyne ünnepelnénk, hisz mi ezzel a csodálatos Vőlegénnyel
hit által egyre bensőségesebb, mélyebb közösségben lehetünk. Hogy ne
ünnepelnénk, hisz mi arra készülünk, hogy Őt egyszer meglássuk színről-színre.
A mai
napon a Szentírásból Mária és Márta történetét olvastam fel. Mindketten nagyon
szerették Jézust, és mindegyikük a maga módján ki is mutatta szeretetét. Márta
úgy, hogy finom ételeket készített, sürgött-forgott, dolgozott, Mária pedig
úgy, hogy ünnepelt, leült a Jézus lábaihoz és hallgatta őt. Különös az, hogy
bár Jézus nagyon elismerően nyilatkozott Márta szorgoskodásáról, fáradozásáról,
mégis azt mondta, hogy Mária választotta a jó részt. Persze a kettőt nem szabad
egymással kijátszani, hisz nekünk hol „Máriának, hol Mártának” kell lennünk,
itt Jézus azonban azt akarja mondani, hogy vannak idők, amikor nem dolgozni
kell, hanem ünnepelni. Mert aki nem tud ünnepelni, az nem tud majd dolgozni
sem. A munka az ünnepből következik, de az elsődleges az ünnep, a Jézus
lábainál való ülés, az ige hallgatása, az istentisztelet, mert ebből fakad majd
az igazi szolgálat. Egy holland teológus ezt úgy fogalmazta meg: a szolgálat
ízét, aromáját a Jézus lábainál való ülésből kapjuk. Itt nem is annyira az idői
sorrendről van szó, hogy először ünnepelni kell, utána meg dolgozni, hanem
inkább lelki sorrend ez, hogy a mi Krisztusért végzett szolgálatunk, a Krisztus
értünk való szolgálatából származik. A szőlővessző akkor terem gyümölcsöt, ha a
szőlőtőkén van. Az tudja magát Istennek odaszánni, aki megértette, hogy Isten
mindent odaszánt értünk.
Az ünneplésnek
három formájáról szeretnék beszélni ezen az istentiszteleten: az
istentisztelet, az úrvacsora és az imádság. Többről is lehetne beszélni, de az
idő rövidsége miatt elégedjünk meg ennyivel.
1.Az
istentisztelet. Mit ünneplünk mi az istentiszteleten? A mi életünk két pont
között zajlik, amit a teológiában így fejezünk ki: „már igen és még nem”. Isten
már a legnagyobb dolgot, a Jézus Krisztusban való megváltásunkat elvégezte, a
kereszten elhangzott a diadalkiáltás: elvégeztetett. De a legnagyobb dolog,
mindennek a beteljesedése, Krisztus visszajövetele, az Isten országának
kiteljesedése még hátra van. Az istentisztelet e két esemény között zajlik. Az
istentisztelet először is azért ünnep, mert Isten hajlandó velünk lenni, velünk
bűnös emberekkel. Mi rácsodálkozhatunk
az Ő kegyelmére, szeretetére. Hálát adunk, hogy Ő mindig szól hozzánk, hogy
igéjében megadja mindazt, amire nekünk szükségünk van. Az igehirdetés, az istentisztelet
fénypontja, hisz Isten az Ő igéjének hirdetése által megszólít, tanít, vezet,
fedd, int, hisz nekünk erre is szükségünk van, de vigasztal, erősít, bátorít,
feledatot, küldetést ad. Becsüljük meg
nagyon az igehirdetést. Az igehirdetés először is az igehirdető számára egy
óriási felelősség, hogy az igehirdető alaposan felkészüljön, üzenetet kérjen,
de a gyülekezet számára is, hogy az igehirdetés jusson el nem csak a fülünkig,
hanem a szívünkig is. De az istentisztelet fontos része az imádság, hisz abban
kifejezzük hálánkat, magasztalásunkat, de elmondjuk kéréseinket is. Aztán
nagyon fontos rész az éneklés. Az énekek telve vannak Isten dicsőítésével, de
vigasztalással, bátorítással is. Felejtehetetlen élményem, hogy amikor 1983
április 22-én a kolozsvári Szekuritátén egy 6 órás kihallgatásom volt, mielőtt
ez elkezdődött volna, egy órára egy szűk szobába zártak, ott egyszer csak a „Ne
csüggedj el kicsiny sereg” ének jött a szívembe, gondolatomba, s végig azt
dúdolgattam, s Isten csodálatosan megerősített az előttem álló nagy
próbatételre. Az adakozás is része az ünnepnek, hisz azzal is kifejezzük, hogy
mi hálából adhatunk pénzünknek az Istennek az Ő országa építésére.
2.Az
úrvacsora. Különös, rendkívüli alkalmai ezek az ünneplésünknek. Az első keresztyének
naponta úrvacsoráztak, ők különben naponta legalább egyszer együtt is étkeztek.
Nálunk ez másképp van, sok mindent egyszerűen nem lehet adminisztrációs okok
miatt megszervezni.Örömmel hallottam, hogy vannak olyan gyülekezetek, akik
minden hónapbn úrvacsoráznak, akkor is, amikor nincs üdvtörténeti ünnep. Nagyon
jó és áldott kezdeményezés ez. Az úrvacsorát belepi egy ünnepi hangulat, egy
mennyei légkör, hisz Jézus azt mondta tanítványaink, hogy majd újra fogunk
úrvacsorázni a mennyben. Az úrvacsora a menny egy kis darabja a földön, a menny
előszobája, előíze. Csodálatos, sokszor haldoklók arcán is látni a mennyei
ragyogást, ami átsüt a halál fájdalmán és kínján is.
3.
Imádság. Az ünneplő gyülekezet imádkozó gyülekezet is. A menyasszony szól az ő
Vőlegényéhez. Mindenek előtt azt mondja: jöjj!. Ebben a rövid szóban annyi
minden benne van. Benne van az, hogy szüksége van a gyülekezetnek Krisztusra,
hogy nem tud nélküle élni, hogy ő az aki segíthet, az ő baján és nyomorúságán.
Sajnos az imádsággal is sok baj van az életünkben. Az imádság helyét átvette a
vitatkozás. Imádkozó egyház helyett vitatkozó egyház lettünk. Sajnos az
istentiszteleteken is úgy éljük meg az imádságot, hogy a lelkipásztor
imádkozik, mi meg azt passzívan meghallgatjuk. Nagyon jó az, ha a gyülekezet imatémát ad a
lelkipásztornak, hogy érezze, az az ima az övé is. Nagyon jó az, hogy van
csendes imádság is, amikor ki-ki a saját személyes imáját elmondhatja, Isten
elé viheti. Az imádságban erő van. Sokszor átéljük, hogy Isten meghallgatja a
gyülekezet imáját. Stuart Mária skót királynő mondta azt, hogy jobban fél Knox (Skócia
reformátora) imádságaitól, mint egy hadseregtől.. Van mit javítani, gazdagítani
istentiszteletünkön. Tegyük meg, éljünk jobban ezzel a lehetőséggel.
Kérdések:
1. Miben mutatkozik meg egyházi életünkben a
„Márta-féle” magatartás?
2. Hogyan mutathatjuk meg a gyülekezetünkben
Iten iránti odaszántságunkat?
3. Hogyan tehetnénk még szebbé ünneplésünket?
4. Vannak-e gyülekezetedben olyan dolgok,
amiket jó lenne másokkal is megosztani?
4 Nap A bizonyságtevő gyülekezet
Text.Mt.5,13-16, Ap.csel.11,19-30
Láttuk
már eddig, hogy milyen nagy ajándék a mi számunkra a gyülekezet, ahol tanulhatunk,
ahol ünnepelhetünk. De a gyülekezetnek van egy nagy feladata, küldetése,
éspedig az, hogy bizonyságot tegyen Jézus Krisztusról ebben a világban. Miben
kell ez meglátszodjon? Nem is annyira arról van szó, hogy mit tesz a
gyülekezet, hogy egy csomó mindent szervez, hogy adakozik, imádkozik, tanít,
hanem arról, hogy mi a gyülekezet kisugárzása. Az ahogy a gyülekezet él,
bizonyságot tesz-e Jézus Krisztusról? Jézus nem elvont, elméleti módon beszélt
arról, hogy mit is kell tegyen a gyülekezet ebben a világba, hanem nagyon is
mindennapi, hétköznapi, életből vett képekkel mondta el a gyülekezet
küldetését. Jézus a Hegyi Beszédben, rögtön a boldogmondások után azt mondja az
összegyűlt tanítványoknak, az őt követő tömegnek: ti vagytok a föld sója és
világossága. Különös ez. Egyrészt nagyon is prózai, egyszerű dolgokkal
hasonlítja össze a gyülekezetet. Nem azt mondja, hogy ti vagytok a föld aranya,
ezüstje, gyémántja. Nem azt mondja, hogy
ti sugárzó üstökösök, csillagok vagytok, hanem gyertyák, egyszerű lámpások.
Másrészt
nélkülözhetetlen dolgokról beszél itt Jézus, hisz só nélkül minden étel,
bármennyi sok és fimon húst és zöldséget is tennénk bele, ízetlen. Tudjuk azt
is, hogy abban az időben, amikor sem hűtőszekrény, sem mélyhűtő, sem tartósító
szerek nem voltak, az egyetlen, ami a romlástól védett, a só volt. Akkor még
nem volt villanyvilágítás, a gyertya és lámpa szintén nélkülözhetetlen volt. A
sötétében ezek nélkül csak tapogatózni, eltévelyedni lehetett. Az is különös és
figyelemre méltó, hogy ezt nem a tanítványok találták ki saját magukról. Ha így
lett volna, azt lehetett volna mondani rájuk: miféle büszke, gőgös, beképzelt
emberek ezek, mit nem gondolnak magukról? De ez nem a Jézus követői állították
magukról, hanem Jézus mondta róluk, és ez így egészen más. Ha Jézus mondja,
akkor az nem beképzeltség, hanem küldetés. Nem tetszelgés, öndicsőítés, hanem alázatos
szolgálat. Igen, ezt Jézus mondta ennek a kis seregnek, és mondja nekünk is ma.
Igen, ti nagyon fontosak, értékesek, nélkülözhetetlenek vagytok a világ
számára. S itt nincs apelláta! Nem kezdhettek magyarázkodni, hogy hát igen, de
mi olyan gyengék vagyunk,meg vajon sikerül-e? Most Jézus mondja nekünk: ti ezek
vagytok, a föld sója és a világ világossága.
Mit
jelent ez konkrétan a mi számunkra? Mikor vagyunk mi a föld sója? Hát akkor, ha
„Jézus-ízünk” van, ha Jézus világosságát árasztjuk magunk körül. Mi krisztusi
emberek kell legyünk, olyanok, akik hasonlítanak Mesterükre. Ezt talán egészen
egyszerűen úgy tudnám megfogalmazni: a gyülekezetet észre kell vegyék, mert ő
többet tesz, mint ami a megszokott. Ha valaki például kedves a barátjához, az
nem feltűnő, de ha valaki az ellenségéhez is kedves tud lenni, arra már
felfigyelnek. Ha valaki úgy segít, hogy azért semmi viszonzást nem vár, az már
rendkívüli dolognak számít. Ilyenkor az emberek rákérdezhetnek az életünkre,
feltehetik a kérdést: miért olyan kedvesek a keresztyén emberek? Miért tudnak
önzetlenek lenni? Miért nem lopnak, csalnak, miért nem használják ki a
lehetőséget a bűnre? Miért van az, hogy ők tudnak határozott igeneket és
nemeket mondani. Azért, mert ők a mennyei Atya gyermekei, a Jézus tanítványai.
Nagy
veszély és nagy baj az, ha a gyülekezet nem láttatja magát, hanem lehet érezni
a hatását. Ha olyan, mint a szentelt víz, hogy se nem árt, se nem használ,
értsük jól ezt a mondatot. Jézus ezt is egy példával szemlélteti. A gyertyát a
véka alá teszik. Ott nem árszt fényt, és hamarosan ki is alszik, mert nem kap
oxigént. Mikor ízetlenedik meg a só? Mikor lesz a gyülekezet véka alá rejtett
gyertyává? Akkor, hanem követi Mesterét, az Úr Jézust. Akkor, amikor még van
ugyan istentisztelet, mondunk is szép s kegyes szavakat, csak épp az életünkön
nem látszik meg az, hogy mások lennénk. Épp oly önzőek, szeretetlenek,
anyagiasak, megbízhatatlanok, vagyunk, mint a világ fiai. Ez az ún.
elvilágiasodott egyház. De az is veszély, ha a keresztyén ember úgymond
begubózik, teljességgel elszigetelődik a világtól. Nagyon jól érezzük magunkat
a kis meghitt közösségünkben, s örülünk, hogy a gonosz és bűnös világ messze
van tőlünk. De így hogyan tudunk világítani, ízesíteni?
A só el kell vegyüljön az ételben, csak úgy
tudja az ételt átjárni, a fény is be kell törjön a sötétségbe, másképp nem tud
világítani. Az is nagy baj, ha az egyház nem különbözik a világtól, mert akkor
nem követi Jézust, de éppúgy baj az, ha teljességgel elszigeteli magát a
világtól, és nincs üzenete a világ számára. Tehát más kell legyünk, mint a
világ, de azt a másságot épp a világ érdekében meg kell láttassuk. Hogyan
valósul ez meg a mindennapokban, hogy lehetek sóvá és világossággá a 21-ik
században? Ez nem könnyű és nem egyszerű dolog. De mégis nagyon fontos. Szokták
mondani, hogy négy evangélium van,de van egy ötödik is: a keresztyének élete. S
a legtöbben ezt az ötödik evangéliumot olvassák. Pál használ egy szép képet,
hogy mi Krisztus levelei kell legyünk, amit olvasnak az emeberek. Azt
észreveszik előbb-utóbb a körülöttünk élők, hogy igazi keresztyének vagyunk-e,
s ha igen, ennek bizonyságtevő ereje lesz. Ha valakinek az életén meglátszik,
hogy ő hisz Jézus Krisztusban, hogy ő Krisztus tanítványa, akkor ez vonzóvá,
kívánatossá lehet mások számára. Nyitottá válhatnak emberek az evangélium, a
hit befogadására. Azt mondhatjuk, hogy a gyülekezetnek két tekintete van.Az
egyikkel Krisztusra néz, de a másikkal a világra. Krisztus felé tanítványok, a
világ felé bizonyságtevők vagyunk. Így veszünk részt az Isten világot átfogó
munkájában. Mi meg kell lássuk, azokat az elveszetteket, akiket Krisztus épp a
mi bizonyságtételünk által akar magának megnyerni. A gyülekezetnek nyitott
ajtaja kell legyen, amin egyrészt, akik benn vannak kimennek bizonyságot tenni
Krisztusról, másrészt, azokat akiket a bizonyságtétel megragad kívülről
bejöhetnek és a gyülekezet tagjaivá válhatnak. Nagyon fontos, hogy meglássuk
azokat, akik felé nekünk küldetésünk, feladatunk van. Lássuk meg azokat, akik
nyitottak az evangélium üzenetének a meghallására. Mindig lesznek persze
olyanok is, akik bezárják szívüket az evangélium előtt. Ezekért is kell tenni
valamit, mégpedig imádkozni. Akiknek nem lehet Istenről beszélni, aazokról mi
beszéljünk Istennek. De figyeljünk azokra, akik nyitottak arra, hogy Isten
dolgairól halljanak és elindulhatnak Isten felé.
Nagyon
fontos, hogy ha valaki elindul a gyülekezet felé, ott jól érezze magát. Ne
előítéletekkel tekintsünk rá, hanem fogadjuk be szeretettel. Hívjuk őket, hogy
jöjjenek más alkalommal is. Egy nagyon jó példa erre Lévi, a későbbi Máté. Őt
Jézus a vámszedők asztalától hívta el, azonnal követte Jézust. De mielőtt
beállt volna a Jézus követői közé, szervezett egy vacsorát, amire meghívta
vámszedő kollégáit, sőt az utcalányokat is. Ezek el is jöttek, mert kiváncsiak
voltak, hogy a régi barátjuk miféle új tanítást, Mestert választott. Erre Lévi
mindnyájuknak bizonyságot tett , s elmondta nekik, hogy őt most már más értékek
lelkesítik, más ügy dobogtatja meg a szívét. Láthatjuk, hogy nem szigetelődött
el régi barátaitól, hanem megpróbálta őket is megnyerni Krisztusnak.
Nagyon
fontos, hogy el tudjuk mondani, meg tudjuk fogalmazni azt, hogy mit is hiszünk,
hogy mit jelent nekünk az, hogy mi hiszünk Istenben, hogy mi egy gyülekezet
tagjai vagyunk. Próbáljuk embertársainknak elmondani, hogy mi miért cselekszünk
másképp, mint ahogy az emberek cselekszenek. Erre szeretnék egy személyes
példát elmondani. A kilencvenes években Kolozsváron elindult a Caritas, a
piramis játék. Mivel én egy közeli gyülekezetben, Türében szolgáltam, láttam,
hogy mindenki özönlött, hogy tegye a „csodabankba” a pénzét. Többen már
többször is vettek ki pénzt nyolcszorosává növekedve. A hívek engem is
bíztattak, hogy tegyek én is be pénzt, de én meg voltam győződve, hogy az
illető , aki a bankot működtette vagy fegyverekkel kereskedik( akkor folyt a
jugoszláviai háború) vagy pedig lánykereskedelmet folytat, hisz csak egy sötét
üzlet hozhat ilyen busás jövedelmet, s én azt mondtam, hogy nem akarom, hogy az
én pénzemmel embereket öljenek, vagy lányok jussanak bordélyházakba. Ez csak
egy példa, ilyeneket mindnyájan tudnánk felsorolni.
Az
utolsó bibliai példa Antiókhia. Ez az első század legnagyobb és legélőbb
gyülekezete volt, itt nevezték a Krisztus követőit először keresztyéneknek.
Hogyan keletkezett ebben a nagy és zülött városban keresztyén gyülekezet? Hát
úgy, hogy Jeruzsálemben üldözés támadt a keresztyének ellen., és sok keresztyén
ide érkezett. Ezek az egyszerű emberek, a maguk egyszerű módján bizonyságot
tettek hitükről. Elmondták, hogy számukra, nem a császár az Úr, hanem Krisztus.
Ők mindenben neki engedelmeskednek. S ez hatásos volt a pogányok között. Azt
olvassuk, hogy az Úr keze cselekedte ezt, de felhasznált erre emberi életeket.
S Antiókhiában egy nagyon erős gyülekezet jött létre, amire ma is csak szent
irigységgel tekinthetünk. S ez nem nagynevű apostolok, lelkipásztorok által,
hanem egyszerű, bizonyságtevő lelkek által. Isten ezt ma is meg tudja tenni.
Csak épp legyünk készek a bizonyságtételre. Az antiókhiai gyülekezet élő hite
két dologban látszott meg. Az egyik az, hogy gyűjtést szerveztek a
Jeruzsálemben és környékén élő gyülekezeteknek. A másik pedig, hogy Pált és
Barnabást misszióba küldték, hogy más helyeken is megismerjék az evangéliumot,
Jézus Krisztust.
Az első
században a keresztyénség futótűzként terjedt. Miért? Azért, mert a keresztyén
hitre tért emberek élete gyökeresen megváltozott. Justinus mártír ezt így írja
le: régen tisztátalanságokban lelték kedvüket, de most szentségben élnek, régen
varászlókhoz fordultak, most csak az élő és örök Istenhez, régen az élet csak a
pénz körül forgott, most pedig osztogatják a pénzüket. Régebb még
családtagjaikkal is gyűlöletben és hargban éltek, most még ellenségeiket is
szeretik. Vajon rólunk mit tudnak elmondani az emberek? Mindezeket hallva,
testvéreim bizonyára azt mondjuk: hát ez nem könnyű feladat. Jézus se mondta
azt, hogy könnyű, én sem mondtam ilyet. De ez a mi hivatásunk, s mi egyszerűen
nem tehetünk másképp, ha Isten gyermekei vagyunk. Bárcsak lennénk bizonyságtevő
keresztyének, bizonyságtevő gyülekezet!
Kérdések:
1.
Mit
jelent ma nekünk az őskeresztyénség példája?
2.
Próbálj
pár példát felsorolni, hogyan lehetünk mi ma sóvá és világossággá!
3.
Hogy
tudnánk a kereső kívülállók útját egyengetni a gyülekezet felé?
4.
Mire
vigyázzunk, ha egy új arc jelenik meg a gyülekezetben?
5 Nap A
lekigondozó gyülekezet Text.Jak.5,13-20
Forduljon
most tekintetünk a lelkigondozó gyülekezet felé. Mindnyájan ismerjük a 23-ik
zsoltárt, ahol azt mondja Dávid, hogy az Úr az ő pásztora. De ennek a nagy
pásztornak, úgy ahogy azt egy áldott emlékezetű budapesti lelkipásztor mondta,
kis bojtárokra is szüksége van. Mi egymás pásztoraivá kell lennünk. A
gyülekezetet nem szabad úgy elkképzelni, hogy itt van a nyáj, s ott van a pásztor,
hogy itt vannak a közönséges hívek, ott meg a lelkipásztor meg a presbiterek,
gondnokok. Sokkal inkább úgy van, hogy Jézus Krisztus a főpásztor, a gyülekezet
az Ő nyája, s enyájon belül pedig mindenki egyszerre juh és pásztor is. Arról
már hallottunk, hogy az első gyülekezet többek közt foglalatos volt a
közösségben. Mindennap összegyűltek istentiszteletre, úrvacsorázásra, de azon
kívül nagyon is törődtek egymással. Annyira, hogy nem csak gondjaikat,
örömeiket, hanem anyagi javaikat is megosztották egymással. Állandóan
vigasztalták, bátorították, de ha kellett intették és figyelmeztették is
egymást.
Azt is
láttuk már, hogy Pál a gyülekezetet egy testhez hasonlítja, annak sokféle tagja
van, ahol minden tag fontos és nélkülözhetetlen, s ahol a tagok állandó
kapcsolatban vannak, állandóan összedolgoznak a test jó működése érdekében. Nem
nézik le, nem vetik meg egymást, nem próbálnak versenyezni azon, hogy ki a
fontosabb. Senki se büszke, de kisebbrendűségi komplexusaik sincsenek. Mindenki
tudja, hogy értékes, és tudja, hogy mi a feladata a testben. Ezért nincs
zavarodottság és megosztottság a testben. Ha az egyik tag szenved, vele együtt
szenved a többi tag is. Ha az egyik tag örül, p éldául annak hogy meggyógyult,
akkor vele együtt örül a többi tag is. A mi testünk egy nagy csoda
tulajdonképpen, a Teremtő és a teremtés csodája.
De még
nagyobb csoda a Krisztus gyülekezete, ahol a Lélek egységben tartja az egészet,
az egyetlen Fejnek a vezetése alatt. A gyülekezet egysége egyedül Krisztusban
van, s azért azt semmi se tudja szétrombolni. De az, hogy mi egyek vagyunk, az
nagyon is valóságos, konkrét dolgokban mutatkozik meg.
A lelkigondozó gyülekezet
szép példája Thesszalonika. Ebben a gyülekezetben nagy szomorúság támadt,
amikor egyesek meghaltak a gyülekezet tagjai közül. Persze azért is volt nagy a
szomorúság, mert bizonytalanságok voltak, azok örök sorsa felől, akik
elaludtak. Pál megpróbál ebben a helyzetben eligazítást adni. De az is nagyon
példamutató, ahogy a gyülekezet tagjai egymást vigasztalták. Pál épp ehhez a
magatartáshoz csatlakozik, amikor azt írja, hogy most már az általa leírt
gondolatokkal vigasztalják egymást. S mintha látnánk azt, hogy a thesszalonikai
hívek megindulnak, s mennek vigasztalni azokat, akik szomorkodnak szeretteik
elvesztése felett. Ők lelkigondozzák, pásztorolják egymást. A gyülekezet nem
csak meg kell hallgassa az evangéliumot, hanem azzal meg kell induljon, azt
tovább is kell adja. Ahogy a mentő misszióban mondják: az egyik koldus elmondja
a másiknak, hogy hol lehet kenyeret kapni. A gyászolók, árvák, özvegyek,
különféle kísértésekkel küzdők megtapasztalják, hogy a gyülekezet ott áll
mellettük, nincsenek magukra hagyatva. De a vigasztalás mellett a
lelkigondozónak más oldalon is vannak feladatai, mint a tanítás, intés, figyelmeztetés.
Van ahol nincs elég tudás, ott tanítani kell, van ahol félrecsúszik az élet,
ott helyre kell azt hozni, helyére kell tenni a dolgokat. Sajnos ez egyre
inkább elsikkad a gyülekezetben, mert nincs alázatunk egymástól elfogadni az
intést, s ha valaki azt felénk megteszi, akkor felfortyanunk és azt mondjuk:
foglalkozz te csak a magad bajával és hagyj nekem békét. Ez a gyülekezetben nem
így kellene legyen, hisz mi felelősek vagyunk egymásért. Az Újszövetség egyik
legfontosabb igéje ilyen vonatkozásban a Jakab apostol levelében van: 5,19-20.
Ebben a fejezetben sok szó esik arról, hogy mi együtt kell érezzünk azokkal,
akik gondok között élnek, akik betegek, akiknek gyászuk és veszteségük van. De
együtt kell örülni azokkal, akik Isten áldásait megtapasztalták. Az apostol
külön figyelmeztet azokra, akik eltévelyedtek, akik visszaestek a hitben. Az
ilyenek hamar teljesen kieshetnek a gyülekezet közösségéből, s végleg
elveszítik az utat, céltévesztett emberek lesznek és így is halnak meg. Sajnos
mi egy olyan időben élünk, amikor egyre többen hátat fordítanak az egyháznak. A
kérdés az, hogy mit lehet ilyen esetben tenni? A legelső dolog, hogy ez ne
hagyjon hidegen minket. Fájjon az, hogy sok ilyen ember van s aztán próbáljunk
is tenni valamit értük. Ha ilyen a szomszédunk, munkatársunk, próbáljuk őt
megszólítani, gyülekezetbe elhívni. Tudom, hogy ez nem könnyű munka, de Isten
meg tudja áldani. Meg kell gondolnunk, hogy itt nem kevesebbről van szó, mint a
lélek örök sorsáról, hogy valaki a mennybe vagy pedig a pokolba jut. Vagy örök
üdvösség vagy pedig örök kárhozat lesz a sorsa. Aztán egy következő lépés
lehet, hogy kezdjünk el imádkozni azért, hogy Isten használjon fel minket
abban, hogy tudjuk az ilyen embert Krisztushoz vezetni, és figyeljük azt, hogy
mikor ad Isten lehetőséget arra, hogy vele Istenről beszélgessünk. Először ne a
hit dolgairól beszélgessünk, hogy alakuljon ki egy emberi kapcspolat közöttünk,
s majd csak később kezdjünk el a hit dolgairól is beszélgetni. Hallgassuk meg s
próbáljunk arra válaszolni, amit ő kérdésként felénk megfogalmaz. Ha alkalom
nyílik, mondjuk el a saját életünk tapasztalatából, hogy mit jelent nekünk az
Istennel való közösség. Legyünk türelmesek, tudjunk csalódásokat, kudarcokat is
elhordozni, tudjunk sírni is, ha a helyzet úgy hozza. Ne csak beszéljünk a
másiknak, hanem ha szüksége van valamire, tegyünk is érte. Nem könnyű dolog ez,
de nincs nagyobb öröm, mint amikor egy embert Krisztushoz tudtunk vezetni.
A nagy kérdés az, hogy a mi időnkben hogy tudunk
kitartani egy közösségben, hogy lehetünk lelkigondozó gyülekezetté? Úgy, hogy
próbálunk megismerkedni emberekkel. Nagy különbség van egy kis falusi, illetve
egy nagyvárosi gyülekezet között. Előbbiben mindenki jól ismeri egymást,
utóbbiban ez lehetetlen dolog. Ezért fontosak a nagyobb gyülekezetekben a
kisebb körök,: bibliaóra, ifjúsági csoport, nyugdíjasok köre stb. Vegyük észre
azt, ha valaki olyan hiányzik a gyülekezetből, aki minden vasárnap ott szokott
ülni mellettünk, keressük meg, mert bizonyára beteg, vagy valami nagy gond jött
az életébe. Hiányozzon és fájjon az, hogy valaki nincs ott a gyülekezetben.
Lehet, hogy minderre most azt valaki: Ó, ez utópia, ideális helyzet, de hol van
ettől a valóság? Igen, ez valóban messze van, de tegyünk valamit azért, hogy ez
az ideális közösség megvalósuljon. Tegyük meg, amit megtehetünk. Tégy valamit a
gyülekezetedért, és e munkát kezd magadon. Próbáljunk jobban figyelni egymásra,
sokszor túl hamar azt gondoljuk, hogy mi már mindent tudunk a felebarátunkról.
Ne bélyegezzünk meg senkit, ne közeledjünk senkihez előítéletekkel, vegyünk
mindenkit komolyan, ne gondoljuk, hogy valami nagyot kellene tenni. A
lelkigondozás sokszor kis dolgokban mutatkozik meg. Legyen szeretet és melegség
abban, ahogy találkozunk, s beszélgetünk egymással. Próbáljuk meglátni az új
arcokat és forduljunk feléjük nagy szeretettel. Isten meg fogja áldani mindazt,
amit teszünk. Legyen bennünk ott a nagy öröm, hogy a nagy Isten még minket kis
embereket is felhasznál az ő dicső munkájában.
Kérdések:
1. Próbálj példát mondani arra nézve, hogy te
hogyan tapasztaltad meg a gyülekezet gondoskodását, és arra is mondj legalább
egy példát, hogy te hogyan igyekeztél valakit lelkigondozni!
2. Volt-e olyan, hogy valaki intett, illetve
figyelmeztetet, s ha igen, hogyan reagáltál erre?
3. .Azt mondtuk, hogy kis dolgokat tehetünk,
mit tudnál te tenni, hogy a gyülekezet lelkigondozó közösség legyen?
6 Nap A
gyülekezet jövője Text.Ef.3,14-21
Isten kegyelméből eljutotttunk a gyülekezetről
tartott sorozatunk záró alkalmához. Sok mindent hallottunk eddig. Indultunk
onnan, hogy mi is a gyülekezet, hogyan keletkezett, vagyis szóltunk a
gyülekezet múltjáról, aztán foglalkoztunk azzal amit a gyülekezet tesz, hogyan
ünnepel, hogyan tanul illetve tanít,hogyan tesz bizonyságot és mit is jelent a gyülekezet
lelkigondozói szolgálata.
A mai záró alkalmon foglalkozzunk a gyülekezet jövőjével, vagyis: van-e
jövője a gyülekezetnek. Egy katonasági élményem jut eszembe. Désen voltam
katona 1977-1978-ban. Egyszer, amikor gyakorlatoztunk Désakna község határában,
egy szünetben odajött hozzám a katonatisztem s cinikusan azt mondta: nézzek rá
a falura. Nos, mondta itt sok templom van, de szépen lassan ezek a templomok
mind kiürülnek és a papok mind munkanélküliek lesznek. Maga is, tette hozzá
gúnyos mosollyal az arcán. Ha még megadatna, hogy ezzel a tiszttel találkozzam,
elmondanám neki, hogy jóslata nem valósult meg, mert a templomok hála Istennek
nem ürültek ki, és én se voltam egy percig se munkanélküli. Persze, azért nem
minden olyan rózsás az egyházban. Főleg a Nyugat-Európai helyzet aggasztó. Én a
hollandiai helyzetet ismerem jobban, 1999-ben az emberek 50%-a már egyházon
kívüli volt, s hetente bezárnak egy keresztyén templomot.
Persze nálunk is vannak olyanok , akik nem tagjai
az egyháznak vagy épp csak papíron tagok, de élő kapcsolatot nem ápolnak vele.
Érdekes, hogy sokszor, amikor egyházon kívüli, vagy templomot nem látogató
embereket temetek, a hozzátartozók elmondják, hogy az illető komolyan hitt
Istenben, naponta olvasott igét és imádkozott. Nem csak egyházban, a
gyülekezetben lehet hinni, mondogatják az emberek. Ezek után feltevődik a
kérdés: van-e jövője az egyháznak? Hisz, ha a mi magyar református egyházunkat
nézzük, sok az aggodalomra okot adó jelenség. Gyülekezeteink folyamatosan
apadnak, nálunk is megjelentek azok, akik bejönnek a lelkészi irodába és írnak
egy nyilatkozatot, hogy nem hajlandók többé a gyülekezethez tartozni. Sok ember
az ember az egyházat már nem tartja olyan tényezőnek, ami az ő életét
befolyásolná, nem érzi azt, hogy Istennek valami köze is lenne az ő
mindennapjaihoz. Ami régebb még természetes és megszokott volt, hogy minden
gyermeket megkereszteltek, hogy minden házaspár templomi esküvőt tartott, ma
már nem természetes és magától érthetődő. Persze attól is őrizkednünk, hogy idealizáljuk:
bezzeg, azok a régi szép idők. Régen is sok baj és bűn volt, igazi
keresztyénnek lenni, akkor is komoly döntést jelentett. Ami döntő különbség
múlt és jelen közt, hogy ma a bűn már sokkal nyíltabb és elfogadottabb, mint
régen. Ma egyre több ember gondolja úgy, hogy jól meg tud lenni Isten nélkül
is. Sok ember, aki anyagilag jobb helyzetben van, azt mondja: minek imádkozni a
mindennapi kenyérért, amikor az neki bőven kijut ima nélkül is?
Az
elvilágiasodás mellett egy másik aggasztó jelenség az elmagányosodás, amit
idegen szóval, individualizmusnak szoktunk nevezni. Régen az emberek sokkal
jobban egymásra voltak utalva.Együtt építették a házukat, kapálták a
földjeiket, kaszálták le a rétjüket. Ma már mindenki jól megvan magában is. Ma
már az özvegy, egyedül élő nénit is jól elzórakoztatja a TV, a gyermekeket
odaragasztja a számítógép s a mobil telefonon, amiken játékok ezrei elérhetők.
Ma a modern tehnika mindenki számára időtöltési, szórakozási lehetőséget kínál.
Valaki ezt szupermarket-kúltúrának nevezte. Ahogy ott toljuk a szekérkét magunk
előtt, és innen is onnan is beleteszünk valamit, amit épp megkívánunk vagy
szükségesnek tartunk, éppúgy rakjuk tele lelkünk kosarát is azzal, amiben épp
örömöt, fantáziát, értelmet látunk. A lehetőségek óriási választéka áll
előttünk, a bőség zavarával küzdünk. Olyan lehetőségeink vannak, amikről még 25
évvel ezelőtt álmodni se mertünk. Minek hinni, minek gyülekezetbe járni, hiszen
az ember Isten nélkül is boldog lehet. Annyi mindennek lehet örülni, annyi élvezet
van. Ezt modern szóval hedonizmusnak nevezzük.Ennek jelszava: együnk, igyunk,
szórakozzunk, mert holnap úgy is meghalunk! Szakíts le ma minden örömöt,
gyönyört, élvezetet, mert lehet, hogy holnap ez már nem a tied. De azért
vannak, akik ezzel nem elégszenek meg. Azok más, különösebb vallások felé
orientálódnak: reinkarnáció, okkultizmus, keleti vallások.
Most
mindezek után tegyük fel még egyszer a súlyos kérdést: van-e jövője az
egyháznak? Erre a kérdésre mi egy határozott igennel válaszolunk. Mert a jövő
az egyház Úrának kezében van, s ő nem más, mint Jézus Krisztus. Mi hisszük,
hogy a mi Istenünk egy élő és cselekvő Isten, aki nem szűnt meg munkálkodni,
nem szűnt meg gyűjteni az Ő örök életre elválasztott seregét. Mi ne hinnénk
azt, hogy Isten adhat most a 21-ik században is egy nagy lelki ébredést? De
ezért nekünk kell is tenni valamit s mindenek előtt imádkozni kell érte.
Hirdetnünk kell, hogy Isten igéje ma is megáll, azt hogy a bűnöket meg kell
bánni és el kell hagyni, és egymát segítenünk kell az Isten útján való
járásban. Sokkal többet és sokkal buzgóbban kell imádkozni a Pál apostol
Miatyánkját,(ezt a felolvasott igét a teológiában így nevezik) hogy erősödjünk meg
a belső emberben, hogy lakozzék Krisztus hit által a mi szívünkben, hogy a szeretetben
meggyökerezzünk és tovább épüljünk. Hogy megismerjük az Isten jóvoltának
hosszúságát és szélességét, mélységét és magasságát, hogy beteljesedjünk
egészen az Istennek teljességéig. Páltól megtanulhatjuk azt is, hogy ő először
hálát ad a gyülekezetekért, de utána azért imádkozik, hogy ezek gyarapodjanak,
erősödjenek. Imádkoznunk kell a Szentlélek erejéért, hogy adjon az Úr erőt az Ő
egyházának, hogy tudja megvallani hitét, adjonaz Úr erőt a bűn elleni harcban,
a saját gonosz kívánságaink, a szeretetlenség, az anyagiasság, a gőgösség
ellen. Erőnk kell legyen a szenvedésre is, ha kigúnyolnak, ha hátratételt
szenvedünk, erőt kell kapjunk arra, hogy ne haladjunk, ne sodortassunk az
árral. Hogy merjünk határozott nemeket és igeneket mondani. Egy hideg és szeretetlen
világban mi meg kell mutassuk, hogy mi az igazi szeretet. A mi életünk
alapérzése a szeretet kell legyen. A szeretet egyszerűen árad azokból, akik
Jézust szívükbe fogadták. A gyülekezet tagjai tudják, hogy Isten szereti őket,
hogy Jézus Krisztus önmagát adta értük, s ők ezt a szeretetet úgy viszonozzák,
hogy tovább adják azt másoknak. A gyülekezet a szeretet által tudja vonzani az
embereket, mert az emberek ki vannak éhezve a szeretetre. Ha a gyülekezetben
szeretet van, akkor az emberek ezt meg fogják érezni és oda fognak jönni. A
gyülekezet az a hely is kell legyen, ahol ismeret van, ahol válaszokat lehet
találni a földi élet és az örök élet nagy kérdéseire. Mert mindenki foglalkozik
azzal, hogy mi is az élet értelme, miért vagyok ezen a világon, mi lesz velem a
halál után? A Biblia tiszta és világos tanítást ad nekünk ezekben a
kérdésekben. Az igehirdetés egyik fontos feladata, hogy a Biblia alapján
mindenki választ találjon a mai modern embert foglalkozató súlyos és nehéz
kérdésekre. Ez nagy felelősséget ró a lelkipásztorra, de az egész gyülekezetre
is.
Végszóként
azt mondhatjuk: az egyháznak, a gyülekezetnek van jövője. A mennyei Atyánk háza
meg fog telni. De ebben Isten az Ő egyházának komoly missziói feladatot ad. Az
egyház szekerének a gyeplőjét maga Jézus Krisztus tartja kezében. Mi nem kell
féltsük az ő egyházát, mert Ő azt megtartja. Ő gondoskodik arról, hogy az Ő
egyháza eljusson a végső dicsőségbe. Ne essünk kétségbe, hanem végezzük a ránk
bízott feladatokat. A sorozatunk címe ez volt: gyülekezetünk:” én is élő tagja
vagyok”. Ezzel a szép bizonyságtétellel be is fejezhetjük ezt a sorozatot.Azt
kívánom nektek és magamnak is, hogy legyünk gyülekezetünknek élő tagjai, s
maradjunk is azok mindhalálig.
Kérdések.
1. Hogyan tapasztalod magad körül az elvilágiasodás,
individualizmus jelenségeit?
2. Miért van az egyháznak jövője, mire
alapozzuk mi ezen bizonyosságunkat?
3. Szoktál-e gyülekezetedért s az egyetemes
egyházért imádkozni?
4. Mit gondolsz, mit tehetsz te személy
szerint azért, hogy gyülekezetdnek jövője legyen?
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése