Áldozócsütörtök és Pünkösd között
Igehirdetési sorozat pünkösd nagyhetére
1.Nap A Júdás helye Text. Ap.csel.1,21-22
Ezen a nagyhéten
estéről estére a mennybemenetel és pünkösd közötti eseményekkel, illetve azok
következményeivel fogunk foglalkozni. Az apostolok a templomban vannak és
foglalatosak az imádkozásban. Nem csak foglalatosak, hanem ki is tartanak
abban. Ők most várakozásban vannak. Isten próbára teszi a türelmüket és ezzel
együtt a hitüket is. Ők szívvel-lélekkel vannak együtt. Ez azt jelenti
másképpen fogalmazva, hogy egy a céljuk, egyet akarnak. Ez egy igazi keresztyén
közösség.
Ebben a közösségben
most Péter megszólal. Figyelmezteti társait, hogy egy valaki hiányzik közülük.
A tizenkettő helyett most csak tizenegyen vannak. Júdás kihullott a tanítványok
közül. Ő már halott, mégpedig önkezével vetett véget életének. Ezt a hiányzó
helyet most pótolni kell.
Feltevődik a kérdés
: miért kell Júdás helyét betölteni? Nagyon érdekes az, hogy Péter itt egymás
után több ígét is idéz, mintegy azt sugallva ezzel, hogy nem mi tanítványok,
nem én Péter tartom ezt most fontosnak, hanem maga Isten. Ő az, aki most szól
és cselekszik. Isten parancsolja most, hogy a Júdás helye be kell töltessen.
Isten most azt is mondhatná : nos, most csak tizenegyen vagytok, de hát mit
számít ez? Tizenegyen épp úgy el tudjátok végezni a munkát, mint tizenketten,
legfeljebb mindenkinek egy picivel többet kell dolgozni. Itt egy isteni „kell”
hangzik el. Később meghal Jakab, aki szintén egy a tizenkettő közül, s ott már
nincs szó arról, hogy helyettesíteni kellene őt. Ott már senki se beszél arról,
hogy helyette be kellene hívni valakit a tizenkettő közé. Isten csak Júdást
akarja pótolni, de őt mindenképpen. Minden más hiány betöltetlen maradhat, de a
Júdásé nem. Az is kitetszik az egészből, hogy gyorsan kell cselekedni, nem
lehet késlekedni. Miért ez a nagy sietség?
Júdás pótlásával Isten egy jelet ad, az ő
hűségének a jelét, mindenek előtt Izrael felé, de minden népek felé is. Itt nem
kevesebbről van szó, mint Isten ígéretének megbízhatóságáról. Isten Ábrahámnak
adott ígérete be kell teljesedjen. Jákób tizenkét fia Izrael törzseinek a
névadói, mintegy zsengéi lesznek. Ennek megfelelően Jézus az Újszövetségben
tizenkét férfiút választ magának, akiket apostoloknak nevez. Ezeknek azt az
ígéretet adja, hogy majd egyszer be fognak ülni tizenkét királyi székbe és
ítélkezni fognak Izrael tizenkét nemzetsége felett. A mennyei Jeruzslem is
tizenkét alapkőre van építve, amin a tizenkét apostol neve van felírva. Isten
ígéretéből nem eshet ki még egy tizenketted rész sem, ezért kell az apostolok
számát is kiegészíteni. Sőt, nem hogy nem eshet ki, hanem a tizenkettőhöz Isten
még egy tizenharmadikat is rendel, Pál apostolt. Ezzel úgymond túlcsordulásig
beteljesül az Isten ígérete. De ezzel azt is hirdeti Isten, hogy az Ő ígéje a
Júdás visszautasítása és bukása ellenére is tovább hirdettetik, még egy ilyen
csúfos bukás és vereség se lehet annak akadálya.
Isten nem csak
elrendeli, hanem le is bonyolítja a választást. Jóllehet nem kapcsolja ki az
embereket, de minden a Szentlélek fegyelmező hatalma alatt kell történjen. A
választásnak két feltétele van: az egyik, hogy az illető jelölt a Jézus
megkeresztelésétől fogva Jézussal kellett járjon, a másik pedig, hogy az Ő
feltámadásának a tanúja is kellett legyen. Nem csoda, hogy ennek a két
feltételnek csak két tanítvány felel meg a százhúsz közül. Miután imádkoznak
sorsot vetnek és úgy esik a sors Mátyásra. De erről majd holnap este bővebben
fogunk szólni.
Mit kell nekünk
mindebből megtanulnunk? Először is azt, hogy Isten a rendnek az Istene. Nem
véletlenül szólítja majd fel Pál a korinthusi gyülekezetet, hogy mindenek
ékesen és jó renddel legyenek a gyülekezetben. A gyülekezetben levő rend és
fegyelem is Istent dicsőiti. A bűn megrontja az Isten szerinti jó rendet, de
Isten kegyelme visszaállítja azt. Isten megszűnteti a bűn következményeit.
Másodszor azt, hogy mindenki odatartozik az Isten gyülekezetéhez. Isten újabb
és újabb tanítványokat hív el az Ő szolgálatába. A Krisztus visszajövetelének
az ideje a kiegészülés ideje, az utolsó is meg kell térjen, akit Isten
elválasztott. Jól használjuk ki az időt a misszióra, az evangélizációra, hívjuk
a tizenkettediket is Krisztushoz.
2 Nap. A Sorsvetés Text. Ap.Csel.1,26
Az apostolok nagy
körültekintéssel fognak munkához. Két tanítványt találnak, akik megfelelnek a
követelményeknek, azokat előállítják és azután imádság kiséretében sorsot
vetnek. Azt akarják az imádsággal kihangsúlyozni, hogy most nem ők fognak
választani, hanem ezt teljességgel leteszik az Isten kezébe. Azt a kérdést is fel
lehet itt tenni, hogy miért épp sorsvetés által választanak? Valószínüleg
azért, mert a sorsvetés egy jól bevett ószövetségi gyakorlat volt. Valószínü az
is, hogy ismerték a Pélabeszédek 16,33-at : az ember kebelében vetnek sorsot,
de az Úrtól van annak minden ítélete. Ők most az Úrtól várják az ítéletet, a
döntést. A döntést az Úrnak akarják tulajdonítani. Vajon miért nem ők
választották ki azt, akit ők megfelelőbbnek láttak. Elvégre mind a kettőt jól
ismerték, és szavazatukkal is eldönthették volna a választást. Mivel tizenegyen
voltak, még az a veszély sem állt fenn, hogy mindkettő egyforma számú
szavazatot kapjon. Mondhatták volna : fele plusz egy, mint a modern
demokráciákban. Ők tudták azonban, hogy őket is maga az Úr választotta ki a
tanítványi szolgálatra és nem valamilyen emberi közösség, a főtanács, vagy
valami más. Mivel őket is Krisztus választotta, most a megüresedett helyet is Ő
kell betöltse. Ezért választották a sorsvetést.
A sors Mátyásra
esett. Hogy hogyan történt pontosan a sorsvetés, az nincs leírva, ezért nem is
fontos azt tudnunk. Egy dolog a fontos : Mátyás az, akit a mennyei Krisztus
kiválasztott magának. Az apostolok egyetlen pillanatig se kételkednek abban,
hogy Isten jól döntött és Mátyást azonnal beveszik a tizenkettő közé. A tizenkettő
most ismét teljes lett.
Mit lehet ebből a
történetből megtanulni, mit vigyünk a mai estén üzenetként haza. Az első dolog,
hogy a tanítványok tudatában vannak annak, hogy addig nem lehet elkezdeni a
nagy munkát, amig a Krisztus kis serege ki nem egészül. Valószínű az is , hogy
rendkivül fájt nekik mindaz, ami Júdással történt, hogy Júdás olyan szomorú
végre jutott. De a döbbenet és a szomorúság nem bénítja meg őket. Milyen jó
lenne ezt nekünk is megtanulni. Az Isten országa építésében mindig is lesznek
ilyen események, hogy egyesek elpártolnak a gyülekezettől, az Isten országának
építésétől. Ilyenkor nagy a veszély a kétségbeesésre, arra, hogy a megmaradtak
is elveszítsék reménységüket. De Isten ügye nem áll meg akkor, ha valaki hátat
fordít Istennek, a gyülekezetnek.
A második dolog,
hogy ebben a nehéz helyzetben az Írás utasítását keresik, az ige lesz ebben a
sötét helyzetben a lámpásuk. Megkeresik azt, hogy mi legyen erre a nehéz
helyzetre Isten útmutatása. És amikor megtalálják egy pillanatra sem haboznak
azt a gyakorlatba is ültetni.
A harmadik dolog
az, amit megtanulhatunk a tizenegytől, hogy ők teljesen az Úrtól akarnak
függeni. Nem a maguk jó ötleteit akarják megvalósítani, hanem az Úrtól való
teljes függőségben cselekesznek. Ők tudják, hogy csak eszközök az Isten
kezében, de itt mindent Isten cselekszik. A teljes alázat, az elbizakodottság
teljes hiánya jellemzi őket. A pünkösd után élő egyház mindig tudatában kell
legyen annak, hogy nem ő a fontos, nem ő az, aki cselekszik, hanem maga az Úr.
Az egyház tudja, hogy ő a mennyben lévő Krisztus munkája nélkül halálra van
ítélve. Ez a pünkösd utáni egyház helyzete : várni az Úrra, az Ő cselekvésére,
útmutatására, teljes függőségben és alázatosságban végezni a ránk bízott
munkát.
Jaj nekünk, ha mi
nem így teszünk, ha magunkat állítjuk a középpontba, ha magunkat gondoljuk
fontosnak és nem a Feltámadott Úrra figyelünk!
3 Nap Vele együtt a mennyekben Text. Ef.2,6
Ma és még néhány estén
azzal foglalkozunk, hogy mit is jelent a mi számunkra az, hogy a mi Urunk és
Megváltónk a mennyekben van, mi az Ő mennybemenetelének a haszna a mi
életünkben. Nem könnyű ezt az ígét megérteni. Világosan kell azt látnunk, hogy
Pál arról tesz bizonyságot, hogy azok a dolgok, amik Krisztussal megtörténtek,
azok közvetlen kapcsolatban állnak a hívő ember életével, azok az ő életében is
megtörténnek. A Krisztussal történtek kihatással vannak a mi életünkre. Pál
odáig megy, hogy azt mondja, ahogy ami Krisztussal megtörtént, az velünk is meg
fog történni. Itt nagyon hangsúlyos az „együtt” szó. Mi Krisztussal együtt nem
csak meghaltunk, feltámadtunk, hanem vele együtt helyeztettünk a mennyekbe is.
Ez szinte
elképzelhetetlen a mi számunkra : hogy nekünk helyünk legyen a mennyeben ,
miközben még itt a földön vagyunk. Arra természetesen mindnyájan vágyunk, hogy
majd egykor a mennybe jussunk, de most még itt vagyunk a földön. Hogy mondhatja
akkor Pál, hogy mi már most vele együtt a mennyekbe helyeztettünk?
Az igaz, hogy a mi
testünk valóban még itt van a földön. Testünk szerint tehát még nem vagyunk a
mennyben, ez mindnyájunk előtt érthető és világos. De a helyzetünk szerint már
a mennyben vagyunk.. Amikor azt mondom, hogy helyzetünk szerint, akkor arra
gondolok, hogy Isten már ott lát minket, már most meghozza a döntést, hogy a mi
helyünk a mennyben van. Ilyen szempontból az embernek kétféle helyzete lehet:
az egyik az, hogy Isten gyermeke, a másik pedig, hogy Isten ellensége. Más
helyzet, közbeeső, átmeneti helyzet nem lehetséges. Azt is tudjuk, hogy
születésünktől fogva, Ádám szerint a mi helyzetünk az, hogy Isten ellenségei
voltunk. De a második Ádám, Jézus Krisztus eljött erre a földre Ő helyettünk
elvégezte azt a munkát, amit mi kellett volna elvégeznünk: az Isten iránt való
tökéletes engedelmességet. Mivel az ember az engedetlenséget választotta Krisztus
elvégezte azt a munkát is, ami ebből származott, következett : a bűntetés
elhordozását. Aki Krisztusban hisz, az tudhatja, hogy Isten most már nem úgy
tekint rá, mint aki Isten ellensége. Ő kegyelemből Isten gyermekévé lett. Minek
köszönhetjük mi ezt ? Semmiképp se magunknak, ez nem a mi érdemünk. Ezt mi
egyes egyedül Krisztusnak köszönhetjük. Ő végzett el mindent. Ő halt meg, Ő
támadott fel, ő ment a mennybe. De aki Krisztusban hisz, az szintén megkapja
ezeket ajándékképpen. Ezért a hívőről is el lehet mondani : meghalt,
feltámadott, mennybe ment. Egyszerűen Isten így tekint ránk. Ez lett a mi új
helyzetünk az Isten előtt. Mindez csak azért lehetséges, mert Krisztushoz
tartozunk. Pál azt írja egyik másik levelében, hogy Krisztus a mi életünk. Ha Krisztus
a mi életünk, akkor mi is részesülünk mindabban, amiben Krisztus is részesült.
Azt is meg lehet
kérdezni, hogy hogyan lehetséges mindez ? Egyedül csak a Szentlélek munkája
által. Szentlélek helyez minket Krisztusba. Itt nem játszunk a szavakkal, itt
egy csodálatos lelki valóság fogalmazódik meg. Ez a lelki valóság az, hogy aki
hisz a Krisztusban, az nem marad Krisztuson kívül, az teljességgel Krisztushoz
tartozik. Az a tény, hogy a lelki valóságunk Krisztus és a menny egy óriási
erőforrást jelent a mi földi életünk számára. Az ilyen ember mennyei légkört
áraszt maga körül, még akkor is ha két lábbal él még a földön. Az már otthon
érzi magát a mennyben. Ez nem jelenti azt, hogy most az egész életünk mennyei
magasságokban fog szárnyalni, mert amig még itt a földön vagyunk lesznek
mélypontok is az életünkben. De mindig van az életünkben egy felhajtó erő.
Tudjuk, hogy a mi otthonunk , hazánk a mennyben van, ahova egyszer test szerint
is, dicsőséges testben meg fogunk érkezni. Milyen nagy pillanat lesz ez!
4 Nap Mennyei polgárok Text. Fil.3,2O
A mai estén is
azzal foglalkozunk, hogy mit jelent a mi számunkra, hogy Urunk a mennyekben
van. Pál apostol azt mondja, hogy ez azt jelenti, hogy a mi országunk is ott
van ezáltal. De hogyan képzeljük ezt el? Hisz mi most még egy földi országban
vagyunk, nem pedig egy mennyei országban. Ha itt az eredeti szöveget
megvizsgáljuk akkor az állampolgárság szóval találkozunk. Lehet tehát így
fordítani : mi mennyei állampolgárok vagyunk, nekünk a mennyben van a
polgárjogunk (Kecskeméthy és Új. Ford)
Ez két dolgot
jelent a mi számunkra : hogy vannak ebből eredően bizonyos jogaink és
kötelességeink. Abban az időben is nagyon pontosan meg volt határozva, hogy
milyen jogokat és kötelességeket ró például a római állampolgárság az
emberekre. Tudjuk azt, hogy Pál apostol is római állampolgár volt és erre
hivatkozott is, élt azon jogokkal, amiket római állampolgársága bíztosított
neki. Mi is születésünk pillanatában egy országnak a polgáraivá válunk. A
polgári anyakönyvbe bevezetik a nevünket, ki is állítanak egy születési
bizonyítványt, amellyel mindig igazolhatjuk születésünk helyét és
állampolgárságunkat. Vannak olyan országok is, ahol a született gyermek pontos
címét is bejegyzik, ha majd elköltözik, akkor ezt is azonnal bejegyzik a hivatalos iratokba.
Filippiben nagyon
jól értették ezt a dolgot, hisz ez a város római állampolgárok telepe,
kolóniája volt. A római hadseregben kiszolgált, veterán katonák itt egy kis
telket kaptak, amire építhettek egy házat, és ott a római állampolgárság
kiváltságait élvezve eltölthették nyugdíjas éveiket. Ez volt az ő hűséges és
vitéz szolgálatuk megjutalmazása. Ezzel a császár azt akarta éreztetni, hogy
nem feledkezett meg az ő hűséges katonáiról. Ezek az emberek úgy is
viselkedtek, mint római állampolgárok. A személyes papírjaik, adataik Rómában
voltak, hisz az volt az eredeti hazájuk, a legtöbben ott születtek és
évtizedekig ott is éltek. Ők most itt élnek Filippiben, egy kolónián, de
valójában Rómának a polgárai ők. Ott van polgárjoguk, állampolgárságuk.
Most Pál a hívők
életére is ezt a képet használja. Az ő polgárjoguk a mennyekben van, oda vannak
bejegyezve. De ez nagyon komolyan kötelezi is őket, hogy az ő mennyei
állampolgárságuk szerint éljenek ezen a földön. Mindenben meg kell látszodjon
életükön, hogy ők hova tartoznak. Mennyei polgárságuk életük minden mozzanatát
meg kell határozza.
Láthatjuk tehát,
hogy az Úr mennybemenetelének mélyreható következményei vannak. Ez minket
mennyei állampolgársággal ajándékoz meg. Ez egy egészen új helyzetet teremt a
mi számunkra. Próbáljunk megfogalmazni, hogy mit is jelent ez a mi gyakorlati
életünkben?
Először is egy
egészen más szemszögből tekintünk az életünkre. Hogy úgy fogalmazzak, nem
alulnézetből, hanem felülnézetből szemléljük ezután a dolgokat. Nem emberi
szempontok, hanem isteni szempontok szerint cselekszünk. Nem csak ezt a földet
és ezt a földi életet látjuk. Nem a földi értékek a végső és legfontosabb
értékek a mi számunkra. Ez nem azt jelenti persze, hogy nem vesszük komolyan
azt, amit itt ezen a földön kell elvégezni. Nem szabad a földi feladatainkat
elhanyagolnunk, hanem azt mennyei pontossággal és felelősséggel kell végeznünk.
Másodszor azt
jelenti ez a mennyei állampolgárság, hogy mi várjuk az Úr Jézus Krisztus
visszajövetelét. Ez azt jelenti, hogy a mi megváltásunk még nem teljes, valami
még hiányzik belőle. Akkor lesz teljes, amikor a mi Urunk visszajő. Ő most is
végzi az ő munkáját, éspedig azt, hogy az Atya színe előtt szüntelenül
közbenjár értünk. Mi minden pillanatban tudhatjuk, hogy ott vagyunk az Ő
közbenjáró imádságában, mindenben számíthatunk ezen imádság erejére és
védelmére. Közben pedig a Szentlélek mélységes vágyat ébreszt bennünk a menny
után, és adja szánkba a szót : bizony jövel Uram Jézus. Jöjj vissza és
teljesítsd be elkezdett munkádat az egész világ történelmében, de a mi
személyes életünkben is.
5 Nap. Főpapunk a mennyekben van Text. Zsid.8,1
Mi most pünkösd
felé vagyunk útban. Minden gondolatunk Jézus felé irányul, aki most a
mennyekben van. Ő már elfoglalta dicsőséges helyét, miután áldó kezekkel
felemeltetett az égbe. A mai igénk azt mondja, hogy olyan Főpapunk van, aki a
mennyei Felség királyi székének jobbjára üle. A jobbra való ültetés minden
időben a megtiszteltetést, az elismerést, a megjutalmazást jelentette. Jézus
királyi-főpapi tiszteséget kap a megváltás elvégzett munkája után. A Zsidókhoz
írt levél különösen sokszor beszél Jézusnak a mennyei dicsőségéről. Ebben az igében az író mintegy mégegyszer
összefoglalja az eddig mondottakat. Azzal, hogy így kezdi : fődolog, azt is
jelzi, hogy most valami nagyon fontosat akar számunkra elmondani.
Tekintsünk hát egy
kicsit visza a hetedik fejezetre. Ez a fejezet úgy mutatja be Jézust, mint a
Melkisédek rendje szerinti Főpapot. Miért Melkisédek és miért nem Áron rendje
szerinti Főpap Ő? Tudjuk azt, hogy a lévitai papságnak, vagyis az Áron rendje
szerinti papságnak megvoltak a maga jól meghatározott korlátai. A jeruzsálemi
templom lerombolásával a lévitai papság is értelmét veszítette. Tulajdonképpen
már hamarabb, hisz amikor Nagypénteken a kárpit meghasadt, akkor a lévitai
papság is megszünt lényegileg. Isten megnyitotta minden ember előtt a Szentek
Szentjét és ezzel az ószövetségi papság már érvényét veszítette. Hisz az egész
templom és az egész áldozati rendszer és az összes ceremónia Jézus Krisztus
nagy áldozatára mutatott. Mindez Jézus áldozata után már feleslegessé vállott. A földi főpap szolgálatára nincs már szükség,
de annál inkább a mennyei Főpap szolgálatára, az most is folytatódik. Ezért
kellett Jézusnak Melkisédek rendje szerinti Főpapnak lennie és nem az Áron
rendjéből valónak. A hetedik fejezetben azt is olvassuk , hogy Jézus
üdvözítheti is azokat, akik Ő általa járulnak Istenhez, mert mindenha él, hogy
esedezzék érettük. Ez egy nagyon meglepő ige. Azért meglepő és érdekes, mert
itt a Jézus megváltói és közbenjárói szolgálata össze van kapcsolva. Mi a
legtöbbször úgy gondoljuk, hogy üdvösségünk csak Jézus golgotai áldozatán
nyugszik. A Zsidókhoz írt levél azonban arra figyelmeztet, hogy még valami
kapcsolódik ehhez. Nemcsak a múltban történt valami értünk, hanem most a
jelenben is. Jézus most is dolgozik, küzd, esedezik, tusakszik értünk. Üdvösségünk
tehát nem csak a golgotai áldozaton nyugszik, hanem az Ő közbenjáró munkáján
is. Ennek mi nagyon sokszor nem vagyunk tudatában. Pedig gondoljuk csak meg,
hogy mennyi mindent köszönhetünk mi Jézus közbenjáró szolgálatának. Hányszor
megőriz ez minket kísértésektől, bűnöktől, eleséstől. Mi ezt sokszor a magunk
ügyességének, bátorságának, hitének tulajdonítjuk, holott ez a Jézus
közbenjárásának a gyümölcse volt. Majd csak a mennybe megérkezve fogjuk
meglátni, hogy mit is jelentett számunkra ez a közbenjáró szolgálat.
Ezt a közbenjáró
szolgálatot mi kérhetjük is, sajnos nagyon ritkán tesszük, valószínüleg azért
is, mert más egyházak helytelen gyakorlata visszariaszt ettől, akik Mária és a
szentek közbenjárását kérik. Erre valóban nincs szükség, de a Jézus közbenjárását
egy pillanatra sem nélkülözhetjük.
Vigyázzunk arra is,
hogy ne gondoljuk azt, hogy a Jézus közbenjáró imádsága feleslegessé tenné a mi
imádkozásunkat. Ez épp úgy van, mint a szülők és a gyermekek között. A szülő
nem azért imádkozik gyermekéért, hogy azt attól megkímélje, hanem azért, hogy a
gyerek is megtanuljon imádkozni. Az Ő imádsága egészen bizonyosan
meghallgattatik, mert Ő saját áldozata
alapján esedezik érettünk.
Még egyszer
összefoglalva : a Jézus főpapi szolgálatának két nagy pillére van, az egyik az
áldozat, a másik pedig a közbenjárás. Az egyiket Nagypénteken már elvégezte,
azt egyszer s mindenkorra érvényes, nem kell többé megismételni. De a másik, a
közbenjárás az folytatódik, adig, amig itt a földön egyház lesz, amig a küzdő
egyház didalmaskodó egyházzá nem válik. Erre az áldott szolgálatra mi is
számíthatunk, ennek gyümölcsét mi is élvezhetjük.
6 Nap Mit látunk és mit nem? Text.Zsid.2,8-9
A mai igénk arról
beszél, arról tesz bizonyságot, hogy mit látunk és mit nem. Ez a fejezet végig
a Jézus munkájáról és dicsőségéről szól. A levél írója az Ószövetségre
hivatkozik. Ez a levél különben is tele van ószövetségi idézetekkel,
ószövetségi történetekre, személyekre való utalásokkal. Tulajdonképpen a levél
nagy célja az, hogy megmutassa, bebizonyítsa, hogy Jézus Krisztus beteljesedése
mindannak, amit már az Ószövetség kijelentett. Amit Isten megígért, azt Ő be is
teljesítette. Isten megígérte már a bűn színhelyén, a Paradicsomban, hogy
Szabadítót fog küldeni, ezt Ő be is teljesítette.
Ennek a bizonyítása
itt egy kicsit bonyolultnak tűnik. A levél írója a nyolcadik zsoltárt idézi :
micsoda az ember, hogy megemlékezel őróla, avagy az embernek fia, hogy gondod
van reá? Nagy kérdés, hogy itt az emberről van-e szó, a teremtés koronájáról,
az Isten képének hordozójáról? Itt az a különös, hogy az egész fejezet nem az
emberről, hanem Jézus Krisztusról szól. Ez egy meglepő észrevétel. Hogyan érti
hát az apostol ezt az egészet? Luther Márton, amikor ezt a fejezetet magyarázza
nagyon merészen Jézus Krisztusra vonatkoztatja. Azt mondja, hogy az ember, Ádám
utódja elveszítette méltóságát és dicsőségét. Mindezt a bűnesetben eljátszotta.
Ezért a nyolcadik zsoltár szavai már nem illenek az emberre. Az ember
elveszítette a teremtésben kapott nagyságát. Még van valamely nyoma dicső
származásának, de már csak nagyon halvány és romokban hever az ember
istenképüsége. De Jézus Krisztus azért jött, hogy az Ádám helyére álljon. Ő
fogja betölteni azt a küldetést, amit Ádám nem tudott és nem is akart
betölteni. Luthernek itt teljességgel igazat kell adnunk, ez az Ószövetség
krisztológiai, Krisztus-központu értelmezése.
A valóság tehát ez.
Krisztus betöltötte azt, amit Ádám nem tudott betölteni, és ezáltal minden neki
van alávetve. A probléma ott van, hogy mi ezt most még nem látjuk. Ő ott van,
övé a hatalom mennyen és földön, de ezt mi itt lenn nem mindig érzékeljük. Nem
látjuk, hogy minden neki lenne alárendelve. Sokkal inkább azt látjuk, hogy a
világban sok minden hatalmi érdekeknek, a pénznek, országok és emberek érdekeinek
van alávetve. Még az egyházban se látjuk mindig azt, hogy Krisztus uralma
érvényesülne. Sokszor mi nem látjuk a mi Urunk mennyei hatalmát és dicsőségét
és ez bizony kemény próbára teszi a mi hitünket.
Amikor minket ezek
a gondolatok foglalkoztatanak, akkor a Zsidókhoz írt levél szerzője azt mondja
nekünk : tedd fel szemedre a hit távcsövét, tekints csak egy kicsit a mennyei
világba, mit fogsz ott látni? Látod ott Krisztust dicsőséggel megkoronázva,
minden hatalom ott van az Ő kezében.
Ezért te egészen
nyugodt lehetsz. Ne félj attól, hogy Isten nem tudja elvégezni az Ő munkáját.
Ezt te most nem mindig fogod látni, a mi látásunk itt mindig rész szerint való.
Itt csak egy-egy piciny részét látod az Isten országa nagy valóságának. De hit
által tudhatod, hogy az egész meg fog valósulni. Egy nagy igehirdető az Isten
országát egy óragyárhoz hasonlítja, ahol különböző műhelyek vannak. Az egyikben
készülnek a rugók, a másikban a mánusok, ismét egy másikban a fogaskerekek. De
van aztán egy nagy összeszerelő műhely, ahol a sok kis alkatrészből elkészül az
óra és egyszer csak elkezd ketyegni. Így van az Isten országa is. Mi annak
mindig csak egy piciny részletét látjuk, mi és a mi munkánk is annak csak egy
piciny alkatrésze, de van egy nagy szerelőműhely, ami most földi szemeink elől
el van rejtve, mert ez a mennyben van, ahol minden szépen összeáll. Mi ezt nem
látjuk, de hiszük, s hitünk egyszer majd látássá válik. Ezzel a hittel várjuk a
holnapi napot, a pünkösd napját, de ezzel a hittel várjuk Jézus Krisztus visszajövetelének
nagy napját is.
Lőrincz
István
e:18.0m � s - � (A+
-size:10.0pt;
mso-ansi-language:HU;mso-fareast-language:HU'>
Jézus
szenvedéstörténetének látszólag egy jelentéktelen mozzanata áll előttünk. Ez
arról szól, hogy Jézus ruháin a római katonák osztozkodnak. Tudjuk azt, hogy a
római jog előírásai szerint a kivégzettek ruháit a katonák kapták meg. Itt nem
is ez a megdöbbentő, hanem az a mód, ahogy ezt teszik. Jézus ott szenved a
kereszten, ők pedig talán nevetgélve, kacarászva osztozkodnak, sorsot is vetve
a ruháin. Ez a tiszteletnek a legelemibb mértékét is nélkülözi. Akik már
eltemettük szüleinket tudjuk, hogy az egyik legnehezebb pillanat a ruhák
eltakarítása, elrendezése. Nagyon sokszor napokat vagy heteket várunk, amíg
annyi lelki erőnk lesz, hogy ezt a nagyon nehéz munkát elvégezzük. Erőt kell
vegyünk magunkon, erőt kell kérjünk az Úrtól, hogy ezt megtehessük, hisz a
ruhadarabok is mind szeretteinkre emlékeztetenek. Sokszor könnyeinkkel
köszködünk miközben szeretteink ruháit összeszedjük, elrendezzük. Mélységes
tisztelettel érintjük meg azokat a ruhadarabokat, amelyeket szeretteink magukon
hordtak.
A Jézus ruháival nem ez történik. Az
Ő ruhadarabjai semmilyen tiszteletben, kegyeletben nem részesülnek. Tudjuk azt
is, hogy a keresztrefeszítetteket mezítelenre vetkőztették, hogy ezzel is
növeljék gyalázatukat. Jézus úgy függ a kereszten, mint egy minden jogtól,
tisztelettől megfosztott ember, mezítelenségének rútságában. S a ruhák
elosztását a katonák még akkor végzik, amikor Jézus teljességgel öntudatánál
van, ezzel is növelve lelki fájdalmát.
Ahhoz, hogy ezt teljes mélységében
megértsük vissza kell mennünk az első emberpár történetéhez a
Paradicsomkertben. Tudjuk, hogy a bűneset után maga Isten készített Ádámnak és
Évának ruházatot, Ő maga öltöztette fel őket, így fedezve el mezítelenségük
rútságát. Ebben két dolog lett nyilvánvalóvá. Isten ezzel bűnössé, érzékivé
lett szemüknek, tekintetüknek állít fel korlátot. Másrészt azonban a ruha, az
öltözet védelmet és elrejtettséget biztosít az azt viselőnek. Testünket nem
lehet csak úgy megérinteni, ruhánk megvédelmez ebben. Ha valaki elveszítené
erkölcsi érzését, ruhánk megálljt parancsol neki. Jézustól most a katonák, s bennük
a bűnös ember ezt a védelmet, elrejtettséget, biztonságot veszi el. Ebben az
embernek erkölcsi romlottsága, gátlástalansága lesz nyilvánvalóvá. A meztelenül
kereszten függő Jézus és a ruháin osztozkodó katonák mutatják azt, hogy
erkölcsi szempontból is ilyen mélyre jutott az ember. A sorsvetés pedig a játék
kedvéért történt leginkább, hogy valamivel agyonüssék az időt, amíg beáll a
halál és ismét munkába kell állni, le kell venni a testet a keresztről. A bűnbe
esett ember számára már semmi se szent, minden csak játék és szórakozás, még
egy ember haláltusája is.
De mi nagyon jól tudjuk, hogy ez is
érettünk történt. Minden ami vele történt, velünk kellett volna megtörténjen.
Mindezt mi tettük vele. Senki se mondhatja : óh, én erre nem lennék képes, én
ezt nem tenném meg, igaz a Káté szava, hogy hajlandók vagyunk minden gonoszra.
Az csak Isten kegyelme, hogy nem követünk el minden gonoszságot és
erkölcstelenséget.
Jézus ezt az újabb megaláztatást,
szégyent és gyalázatot hallgatva tűri el. Egyetlen szóval se tiltakozik, nem
kiabál, nem tesz szemrehányást a katonáknak. Ő csak hallgat, miközben alatta a
katonák játszanak, szórakoznak, ruháin osztozkodnak. Minden szégyent kész
elhordozni, azért hogy mi tisztességet és dicsőséget kaphassunk. Ő azzal, hogy
elhordozta még ezt a gyalázatot is, megváltott minket erkölcstelen,
szégyentelen, tisztátalan, érzéki életünktől. Ő elhordozta a szégyent, hogy mi
ne legyünk szégyentelenek, szemérmetlenek. Ha Ő ezt értünk nem vállata volna,
akkor bűneink rondaságában, szégyenében kellene álljunk az ítélő szék elé.
Krisztus kereszten történt váltsághalála az a szép fehér ruha, amely befedi
bűneink utálatosságát és gyalázatosságát. Ezt a ruhát már mind megkaptuk a
keresztségben, erre a ruhára nekünk nagyon vigyáznunk kell. Ezzel a ruhával
fogunk majd ott állni Krisztus, a mi mennyei Vőlegényünk oldalán állni, mint az
Ő szeplőtelen menyasszonya.
Ámen
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése