Barangolások bibliai tájakon:
Thiatíra
Kisázsia Lídia nevű
tartományában feküdt ez a város, mintegy 8O km-re a mai Izmírtől. Kereskedő és
iparváros volt, itt gyártották a messzi földön is híres és ismert bíbort. Nem
véletlen, hogy Európa első keresztyén
embere, Lídia ebből a városból származott.A hét város közül, ahova levél
íródott a legkisebb, de a leghosszabb levél mégis ide van címezve. Ez is
mutatja, hogy Isten előtt nincs kicsi és nagy, jelentős és jelentéktelen hely
vagy város. Előtte mindenki egyforma, mindenkire egyaránt gondja van. Ne
gondolja a legkisebb gyülekezet se magáról, hogy „az Isten háta mögött” lenne,
ezt csak a közmondás fogalmazza így meg, de Istennél nem így van.
Ebben a városban sok juhot
tartottak, s a juhok gyapjából sokféle kelmét, anyagot készítettek, amivel
bejárták az akkor ismert egész világot. Az is érdekessége volt ennek a
városnak, hogy ezek a gyapjú és bíbor-kereskedők céhekbe tömörültek, ami a mai
szakszervezetnek felel meg és ez a tény döntő módon határozta meg a város
életét. Ha valaki boldogulni akart és el akarta adni a termékeit, annak
feltétlenül csatlakoznai kellett e céhekhez, akik ezt nem tették meg, azokat
egyszerűen kiközösítették s egyáltalán még szakmát sem tnulhattak. Ez a fajta
szerveződés komoly gondot okozott a helyi gyülekezet tagjainak. Nem azzal volt
gond, hogy a keresztyéneket nem vették fel ezekbe a céhekbe, hanem az, hogy az
összejöveteleik szöges ellentétben állottak a keresztyén tanítással és
életfolytatással. Ezeken a szervezeti ünnepélyeken pogány módon szórakoztak.
Volt bálványáldozat, aminek egy részét megégették, a többi részét pedig a
lakomáikon elfogyasztották. Ezzel még nem is lett volna baj, sokkal inkább a
sok alkohol elfogyasztása után az ünnepség erkölcstelen orgiába fulladt. Így
testi-lelki paráznaságot követtek el, megcsalták Megváltó Urukat és hites
feleségüket egyaránt. Ezért a thiatírai gyülekezet tagjai számára égető kérdés
lett, hogy részt vehetnek-e ők ezeken az összejöveteleken, hogyan egyeztethető
össze az üzleti élet, ennek minden tartozékával és a Krisztus követése, a
keresztyén életfolytatás. Az üzlet és keresztyénség mindig komoly dilemma elé
állította a keresztyéneket. Ma is sokan azt állítják, hogy becsületesen nem
lehet üzletelni, mert akkor felkopik az állunk. Be kell hódolni az üzleti élet
kőkemény szabályainak, azért hogy megélhessünk. Aki benne él az üzleti életben,
az tudja, hogy milyen kemény és nehéz kérdések ezek, és nagyon sokan buknak el
ezekben a dolgokban.
A gond az volt az ottani
gyülekezetben, hogy nem tudtak ebben a kérdésben egységes álláspontot kialakítani.
Egyesek azt mondták, hogy meg kell alkudni ezzel a helyzettel, elvégre
valamiből élni is kell, az üzlet az üzlet, ezt nem lehet becsületesen csinálni.
A templomban imádjuk Krisztust, az üzleti életben pedig meghajlunk a bálványok
előtt. Mások viszont azt mondták, hogy ők hűségesek maradnak Krisztushoz, s nem
voltak hajlandók ezekbe a céhekbe belépni s ezeken a pogány és bűnös
együttléteken részt venni.
A megalkuvók táborát és
gondolatait egy asszony képviselte. Egy nő volt az, aki bátorította a
férfiakat: éljetek nyugodtan szabadságotokkal, elvégre a keresztyének szabad
emberek. Ezt az asszonyt Jézabelnek nevezi a levél, aki Akháb király felesége
volt, ő Szidonból került Izraelbe s amikor megérkezett Izraelbe felforgatta a
vallási és az erkölcsi életet. Nagyon kell vigyáznunk, mert a keresztyénség ma
is két táborra oszlik. Vannak, akik azt mondják, hogy a Biblai elavult, a
hitvallásokat is már olyan régen írták, ma már más szelek fújnak, s a keresztyéneknek
is alkalmazkodni kell a modern világhoz. De hála Istennek vannak olyanok ma is,
akik ragaszkodnk Krisztushoz, a Biblához, a hitvallásokhoz, a megszentelt
életfolytatáshoz. A kérdés csak az, hogy mi melyik táborhoz tartozunk?
Érdekes, hogy a levél
írója, aki tulajdonképpen maga Krisztus, nem elsősorban ezt az asszonyt
vádolja, nem vele próbál hadakozni, hanem az egyházat vádolja, amely ezt
beengedte a maga életébe. A gyakorlat az egyház történelme során azt mutatja,
hogy amelyik egyház a hamis tanítást és
életfolytatást eltűri, az halálra van ítélve. Ennek a városnak a megrázó
üzenete a mi számunkra az, hogy ne legyünk túl türelmesek. A keresztyén
szabadság nem jelenti azt, hogy elfogadhatjuk azt, ami ellentmond Isten
igéjének és egyházunk hitvallásainak és tiszta tanításának. A gyakorlat azt is
mutatja, hogy az egyházat sokkal könnyebb belülről tönkre tenni, mint kívülről.
Még a diktatúrák és keresztyénüldözés se tudták úgy megrontani az egyházat,
mint a szabadosság és a bűn iránti tolerancia.
Ezt a gyülekezetet és a
mindenkori gyülekezetet és benne minden egyes tagot Krisztus harcba szólít. A
régiek a földön élő egyházat „küzdő, harcoló” egyháznak nevezték. Krisztus a
harcoló és győzedelmeskedő egyházának hatalmat ígér, olyan hatalmat, amivel
ellene állhatnak az ördögnek és minden csalárdságának. A Krisztus jó vitézei
onnan felülről mindig erőt, segítséget kapnak, hogy mindhalálig tudjanak
hűségesek maradni.
A győzteseknek Jézus a hajnalcsillagot
ígéri, aki Ő maga. Ha Krisztus él valakinek a szívében az világosságot fog
árasztani maga körül, az ragyogni fog e világ sötétségében. A hajnalcsillag a
napkeltét, egy új napnak az eljövetelét jelzi. Mi Jézus Krisztusra kell
mutassunk és hirdessük, hogy Ő jön, és az Ő országa beteljesedik. Figyelmeztessen
ez a város és ennek gyülekezete szüntelen arra, hogy legyünk éberek, vigyázzunk
a kívülről és belülről jövő romlásra egyaránt. Ha hiszünk, akkor ennek legyenek
látható következményei az életünkben. Mi kell átformáljuk a világot és nem a
világ minket. Vigyázzunk arra, hogy Krisztus uralma mindenre kiterjedjen, még
az üzleti életünkre is, s egyáltalán az élet minden területére. Ne alkudjunk
meg, s ha olyan helyzetbe kerülnénk, hogy választani kellene a Krisztushoz való
hűség, és a becstelen, hamis üzleti érdek között, akkor mindig az előbbi
mellett döntsünk. Lehet, hogy anyagilag veszteséged lesz, de megnyered Krisztust,
és tiszta és nyugodt lesz a lelkiismereted.
E város gyülekzete számára
is van lehetőség a megtérésre, hogy rendezzék azokat a dolgokat, amikben
elbuktak, amiket eddig elrontottak. Karácsony ünnepe, amit mi is minden évben
megünneplünk, nagyszerű lehetőség erre. Ünnepünk ne külsőséges legyen, hanem
belső, lelki. Szálljunk magunkba, vizsgáljuk meg életünket és ha azt látjuk,
hogy valami abban nem Isten akarata szerint való, akkor igazítsunk rajta. Ne
vigyük át régi bűneinket az új esztendőbe. Tartsuk meg azt mi is, ami nálunk
van: az evangélium tisztaságát és az abból fakadó Istennek odaszánt életet. Így
lesz teljes és áldott a mi ünneplésünk, a
mi Karácsonyunk.
Olvasandó igék: 1Kir.1628-34, Mát.6,24, Ap.csel.16,14-15, Ef.6,11, Jel.2,18-29
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése