A Filemonhoz írt levél
tanulságai és tanításai a mi szolgálatunkba
Amikor Pál apostolnak ezt
a levelét végigprédikáltam, úgy éreztem, hogy olyan sok tanítása és tanulsága
van a mi szolgálatunkra nézve, hogy elhatároztam, hogy erről egy előadást is
írok, Istennek adok hálát, hogy ebben megsegített. Ez a levél nem annyira a
gyülekezetről szól, mint sokkal inkább az emberközi kapcsolatokról. Arról szól,
hogy miként kell mi egymás pozicióját, tisztét tisztelnünk és elfogadnunk.
Arról szól, hogy Pál apostol segít egy sikeres üzletembernek abban, hogy
helyreálljon a kapcsolata szökött rabszolgájával Az a nagyszerű, hogy Pál ezt
úgy teszi, hogy sehol sem lépi túl Filemon felelősségének a határát. Ez az
előadás segíteni akar abban is, hogy azokat a bibliai értéket és normákat
felfedezzük, amik segítenek minket abban, hogy keresztyén emberként élni
tudjunk egy modern világban.
Ki is volt Filemon?
Ha ezt ismerjük, akkor
könnyebben megértjük ezt a levelet. Az Újszövetségben alig hallunk róla ezen a
levélen kívül. Annyit feltételezhetünk, hogy Kolossé városában lakott, hisz e
város gyülekezetéhez írott levelében találkozunk a nevével. Arra is
következtethetünk, hogy ő egy sikeres üzletember volt, aki sokat utazott.
Valószínüleg egy ilyen üzleti úton került kapcsolatba Pál apostollal,
lehetséges módon a közeli Efézusban s ott Pál igehirdetése nyomán hitre jutott
és egy meleg, baráti kapcsolat alakult ki közöttük. Ebben az a nagyszerű, hogy
láthatjuk, hogy Isten nem személyválogató. Az evangélium nem csak a szegények
vagy a gazdagok számára való, nem csak a tudós vagy az egyszerű embereké. Az
evangélium minden emberhez szól, legyen az gazdag vagy szegény, alacsony vagy
magas pozicióban levő, fehér vagy fekete. Az evangéliumra minden embernek
egyformán szüksége van, s ha azt befogadja valaki, akkor mindenét az evangélium
szolgálatába állítja. Filemon megnyitja házát a helyi gyülekezet tagjai előtt,
jöhetnek az asszonyok és rabszolgák is. Amije van, azzal szívesen szolgál
Istennek, mert ő is mindent az Úrtól kapott. Filemon Isten országának
munkatársa lesz, a helyi gyülekezet vezetője, a misszió támogatója. Mi
eldöntöttük-e már, hogy mindennel amink van, szolgáljuk az Urat? Bárcsak így
lenne.
Ki volt Onézimusz?
Tulajdonképpen ezt az
egész levelet az ő érdekében írta, hogy Filemont szeretetre hangolja az ő
rabszolgája iránt. A levélből az is nyilvánvalóvá válik, hogy Onézimusz nem
csak megszökött gazdájától, hanem meg is károsította őt anyagilag, vagyis
meglopta őt. Nem tudjuk pontosan, hogy miként került Onézimusz Pálhoz a
börtönbe. Két módon történhetett ez, úgy hogy elfogták és börtönbe zárták, vagy
pedig úgy, hogy Onézimusz már eleve azzal a szándékkal szökött el, hogy Pálhoz
menjen, hogy ott segítséget kérjen összekúszálódott élete dolgában. Ő
tudta azt, hogy gazdája keresztyén, azt is, hogy jó kapcsolatban van Pállal
s így segíthet ebben a helyzetben.
A jó kapcsolat és a lelki
közösség közti különbség
A gyülekezetben jó
kapcsolat kell legyen a tagok között, de ez még nem elég. Itt több kell legyen.
Persze, hogy nagyon jó az, ha az emberek kedvesek, szívélyesek egymáshoz, de a
gyülekezetben több kell hogy legyen. Az, amit a Hiszekegyben így vallunk meg:
hiszem a szentek közösségét. A szentek közössége pedig ott jön létre, ahol mi
lelki tapasztalatainkat megosztjuk egymással. Amikor pl.elbeszélgetünk egy
prédikációról, s elmondjuk, hogy mit is jelentett az nekünk. Ha elmondjuk azt,
hogy mit éltünk át az úrvacsorázáskor. Így megtanulunk a hit gyümölcseiért
hálát adni. Pál is hálát ad Filemonért. Az ókori levelekben szokás is volt a
címzettért hálát adni, ez legtöbbször abból állott, hogy a levélíró hálát adott azért, hogy a címzett
jó egészségben tudja levelét olvasni. Pál nem az egészségért ad hálát, ez
persze nem jelenti azt, hogy az egészségért nem lehetne és nem kellene hálát
adni, hanem a Filemon jó lelki állapotáért. Pál nem is Filemonnak ad hálát,
hanem az Úrnak ad hálát Filemonért, valahányszor emlékszik rá imádságában.
Megtanulhatjuk ebből, hogy mi igenis hálát adhatunk egymásért. Sok ember azt
mondja: dehát a Biblia nem azt tanítja, hogy bennünk semmi jó sincsen? Az ember
megromlott. Ez így igaz, és Krisztus nélkül valóban nincs miért hálát adni. De
azok, aki hisznek, azokat Krisztus formálja, megszenteli, új embereket formál
belőlük. S így a hívő emberekben már nagyon sok jó dolgot is lehet találni,
olyan gyümölcsöket, amit Krisztus terem meg bennük. Pál minden jó dolgot, amit
Filemonban lát, az Úrral hozza kapcsolatba. S mi elcsodálkozhatunk és hálát
adhatunk azért, amit Isten egy-egy emberben elvégzett. Pl. ha egy ember
méltósággal és hittel tud hordozni egy mély gyászt. Ha valaki hittel és
megnyugvással tud hordozni egy súlyos betegséget. Ha valaki bizonyságot tud
tenni a hitéről a munkatársai között, ha valaki egy nehéz környezetben meg tud
maradni hűségben az Úr mellett. Megtanulhatjuk azt is ebből, hogy név szerint
is imádkozhatunk egymásért. Pál azt mondja, hogy megeemlékezik Filemonról
imáiban.Nem csak úgy általánosságban ad hálát a testvéreiért, hanem konkrétan
és személyesen. Tegyük ezt mi is. Imádkozzunk név szerint a lelkipásztorért, a
presbitertársakért, gyülekezeti tagokért.
A szeretet és a hit kapcsolata
Pál a Filemon szeretetéért
és hitéért ad hálát. Pál sok jót hall Filemonról, valószínűleg még Onézimusztól
is, aki annak ellenére hogy elszökött tőle, jó véleménnyel van a gazdájáról,
3
akitől nem azért szökött el, mert rossz lett volna hozzá. Pál elsősorban
Filemon szeretetéről és hitéről hall. Különös itt a sorrend. Általában Pál
mindig előbb említi a hitet s csak azután a szeretetet. De itt a szeretet van
elől. Ennek megvan a maga oka, éspedig hogy ebben a levélben Pál a Filemon
szeretetére fog apellálni, mert az Onézimusz visszafogadásánál erre lesz a
legnagyobb szüksége. De így is igaz marad, hogy a hit az első, hisz a szeretet
is csak hit által töltetik ki a mi szíveinkbe. Ezt a kettőt, a hitet és a
szeretetet nem szabad egymás ellenében kijátszani, ezek nincsenek egymás
nélkül, ahol van az egyik, ott van a másik is. Szeretet nélküli hit csak egy
hideg, értelmi síkon lezajló valami lenne, de ez nem is képzelhető el, hisz aki
hisz Istenben az szereti is őt, s az szereti a testvéreit is. De a hit nélküli
szeretet se lehetséges, mert igazi szeretet csak hit által van. A hitet és a
szeretetet nem lehet egymástól elválasztani, mint ahogy nem lehet elválasztani
az Isten iránti szeretetet a felebarát iránti szeretettől. Aki Istent szereti,
az szereti azokat is, akik az Urat szeretik. Lehetetlenség szeretni Istent és
gyűlölni a felebarátot, mondja János apostol.
A hitet megosztani egymással
Érdekes dolog megfigyelni,
hogy Pál apostol 13 alkalommal használja a közösség szót, görögül koinónia. És
a legtöbbször mindig olyan értelemben, hogy megosztunk valamit egymással.
Ilyenek: közösség egymással Krisztus testében és vérében az úrvacsorában,
közösség a szentek szolgálatában, közösség a Szentlélekben, az evangéliumban,
anyagi javakban és Jézus szenvedésében. A hitben való közösség nem csak azt
jelenti, hogy ugyanazt a hitvallást valljuk, hanem azt, hogy a hitet megosztjuk
egymással. Pál azért imádkozik a Filemon esetében, hogy hitének közössége
hatékony legyen, hogy másokban is jó dolgokat végezzen el. Ebből azt
tanulhatjuk meg, hogy a hit nem egy magánügy. Nem olyan valami, amit egyedül
élvezünk, amit magunkban élünk meg. A hit lényegéhez tartozik, hogy azt meg
kell osztani másokkal. A hit csak akkor hatékony, csak akkor energia-forrás, ha
megosztjuk másokkal. A megosztás által megerősödik annak a hite aki azt
megosztja, és megbátoríttatik annak a hite, akivel azt megosztják. De mit kell
megosztani egymással? Mindazt a jót, amit mi Krisztustól kaptunk. Itt egy
félreértést kell tisztáznunk. Sok ember úgy gondolja, hogy ő úgy kb.20%-ban van
Krisztusban és ezért Krisztus ajándékainak is kb.20%-val rendelkezik. De ez egy
teljességgel helytelen elképzelés. Mert mi vagy Krisztusban, vagy pedig Krisztuson
kívül vagyunk. Ha pedig Krisztusban vagyunk hit által, akkor pedig 100%-osan
birtokoljuk a Krisztus javait. Legfeljebb ezt nem értjük meg és nem fogjuk fel
egyszerre. Abban van növekedés, hogy egyre többet ismerhetünk fel a Krisztus
kincseiből, amit Ő nekünk adott. Krisztus teljes gazdagsága, minden ígérete a
miénk: hogy Krisztusban Isten minket mindennel megajándékozott, ami az életre
és a kegyességre való, hogy mi örökösök vagyunk, hogy mi Krisztussal együtt a
mennyekbe helyeztettünk, hogy a bennünk elkezdett jó munkát be is fogja
fejezni, hogy minden a mi javunkat és üdvösségünket munkálja. Vigyázzunk, ne
legyünk szegények, miközben Krisztusban olyan gazdagok lehetnénk. Ne
irígykedjünk másokra, hogy ők gazdagabbak a hitben, Krisztus ajándékaiban,
hanem igykezzünk mi is szüntelen előbbre, többre jutni. Amink pedig van, azt
4
igyekezzünk tovább adni, megosztani másokkal. Mondjuk el másoknak, hogy mit
jelent nekünk a hit, hogy mit jelent az Úrral való közösség
A hitnek nagyon konkrét
cselekedetei vannak. Pál is utal itt Filemonnak egy olyan cselekedetére, amivel
ő felüditette a testvérek szivét. Mi nem tudjuk, hogy mi is lehetett ez. Abban
az időben egy nagy földrengés volt Kolosséban, lehet hogy sok gyülekezeti tag
háza megrongálódott és Filemon sokat segített ezek helyreállításábn Ő ezt
megtehette, mert Isten neki anyagiakban sokat adott s ő ezzel tudott leginkább
szolgálni. Nem is az a lényeg, hogy mit teszünk, hanem az, hogy tegyünk
valamit, lehet az egy jó szó, egy anyagi segítség, egy munka, amit elvégzünk,
egy beteglátogatás.
Bíztatás a jócselekedetre
Az a mód, ahogy Pál
felkészíti Filemont az Onézimusz fogadására, nagyon tanulságos a mi számunkra.
Pál ezt egy levélben teszi. Először is hálát ad azért, hogy Filemon olyan sokat
jelenthet a helyi gyülekezetnek és más kis-ázsiai gyülekezetnek is. Említi a
szeretetét és most ő ezt a szeretetet igénybe fogja venni. Nem parancsot fog
adni, hanem kérni fog valamit tőle. Egy emberért kér tőle valamit,
Onézimuszért, akit ő a fogságában szült. Onézimusz tehát hitre jutott. Ő most
egy egészen más Onézimuszt fog visszakapni, mint aki valamikor elszökött tőle.
Elmondja, hogy nem volt könnyű meghozni a döntést, hogy visszaküldje őt
Filemonhez Szívesen maga mellett tartotta volna, hisz neki ott nagyon jó
szolgálatot végzett. De nem akarja tovább magánál tartani, mert ő tudja, hogy
Onézimusz a Filemon tulajdona és így ez a jog szerinti eljárás. De nem parancsolja
ezt neki, mint apostol, hanem kéri őt erre, mint testvér. Így kell ez legyen
közöttünk is. Nem parancsolgatni egymásnak, nem uralkodni egymáson, hanem a
szeretetre hivatkozva, kérhetünk dolgokat egymástól.
Bátorság a szólásban-mindent
megmondani
Érdekes szót találunk itt,
ahol Pál azt mondja, hogy bátorsága van Filemonnak valamit mondani. Szószerint
ez a szó azt jelenti: mindent megmondani. Még helyesebben fordítva: merni
mindent megmondani. Ez a szó eredetileg a politikai életből származik, arra
utal, hogy egy demokratikus államban a polgárnak szabadsága van mindent
megmondani. Később ez jó barátok közti viszonyra utalt, amiben ők egymásnak
mindent meg mertek mondani. Az igazi barátok nem hízelegnek egymásnak, hanem
őszintén beszélnek egymással. Így kell ez legyen a gyülekezetben, a
szolgálatban is. De mit jelent a bibliai értelemben: merni mindent elmondani?
Nem azt jelenti, hogy mi össze-vissza mindent mondhatunk egymásnak. Mert azzal
a legtöbbször fájdalmat okozunk. A bátorság, amiről itt Pál beszél nem jelent
szabadszájúságot. Ez egy Krisztusban való bátorság. Azt kell elmondani, amit
Krisztus is elmondana, amit a Krisztus családjában mondanak el. Nem arról van
hát szó, hogy mondok mindent, ahogy jön. Azt kell elmondani, amit az Úr
jelenlétében el lehet mondani. Pálnak bátorsága van azt elmondani, amit ő
Krisztus apostolaként mondhat el. Azt kell elmondani, ami illő, amit a másik
keresztyénként meg
5
kell tegyen, ami a másiknak keresztyéni kötelessége. S vigyázzunk: soha ne
parancsot adjunk, hanem kérjünk. Csak Istennek van joga parancsolni. Filemon
amúgy sincs ahhoz szokva, hogy neki prancsoljanak, hanem ahhoz, hogy ő
parancsoljon másoknak. Ezt nem fogadná el. Az emberek nem szeretik, hogy nekik
parancsolgassanak. Ha családlátogatáson vagyunk ne mondjunk ilyeneket: nektek
templomba kell járni, nektek meg kell esküdni, meg kell keresztelni a
gyermeket. Ehelyett szépen kérhetjük őket erre pl.így: nagyon örülnék, ha
járnának templomba, milyen szép lenne egyházilag, Isten színe előtt is megesküdni,
milyen áldott dolog lenne, ha a gyermeket megkeresztelnék...
Lelki gyermeket szülni nem
könnyű dolog
Képzeljük csak el, hogy
egy nap ott állott Onézimusz Pál előtt a börtönben. Elmondta, hogy ő elszökött
gazdájától és meg is rabolta őt. Pál azt is mondhatta volna: egy ilyen emberrel
nem foglalkozom, reménytelen eset. Ha vétkezett, hát egye meg a főztjét. De Pál
nem ezt tette, hanem könyörületességre indult iránta. Azt mondta magában:
milyen szegény ez a fiú. Nem ismeri Jézust, üres az élete. Nem hisz senkiben és
semmiben, céltalan az élete. Ma is sok ilyen ember van, főleg a fiatalok
körében. Mini szoknyás lányok, torzonborz fiúk, tele pirszinggel, festett
hajjal, tetovált testtel. Az ilyenekről olyan könnyen lemondunk, hisz mit
tudunk mi az ilyenekkel kezdeni? De mindig gondoljuk meg, hogy milyen üres az
életük ezeknek fiataloknak. Nincs alapja
az életüknek, élnek egyik napról a másikra, sodródnak az árral. Gondoljuk meg
azt is, hogy ha ezek meg nem térnek, akkor örökre elvesztek. Próbáljunk
beszélgetni az ilyen fiatalokkal, próbáljunk tenni valamit értük. Ez nem könnyű
dolog. Pál azt mondja: szültem. Szülni nem könnyű dolog, ezt minden édesanya
jól tudja, sok fájdalommal, kínnal jár, de mekkora öröm, a születés, s ennél
még nagyobb öröm lehet egy embernek az újjászületése, megújulása, megváltozása.
Ilyenkor ne legyünk büszkék, mintha ez a mi éredemünk lett volna, hisz új
életet csak Isten Lelke tud adni, de mekkora öröm azt érezni, hogy Isten minket
használt fel eszközként ebben.
Haszontalan-hasznos
Onézimusz keresztyén lett,
s így Filemonnak is testvérévé vált. De Filemon azt mondhatná: tényleg így van,
tényleg megtért Filemon? Pál ennek bizonyítására egy szójátékot használ fel. Az
Onézimusz név azt jelenti: hasznos. Azt mondja, hogy eddig Onézimusz haszontalan
ember volt, görögül ez így hangzik: A-chrestos. Ez haszontalant, értéktelent
jelent. Tudjuk azt, hogy a „chrestos” szót a keresztyénekre is alkalmazták.
Tacitus római történetíró is így jelöli a keresztyéneket. Ez a szójáték nem
csak az Onézimusz nevére utal, hanem azt mondja el, hogy eddig Onézimusz nem
volt keresztyén, most pedig az lett. Ő most „Eu-chrestos” vagyis jó keresztyén,
jól használható, értékes ember lett.
6
Feltevődik itt a kérdés, hogy egy hitetlen ember élete nem lehet értékes?
Ha valaki rendezett, becsületes életet él, nem züllött el, akkor nem hasznos az
élete? Erre azt mondhatjuk, hogy nyilván igaz az, hogy egy hitetlen embernek is
lehet értékes élete, tehet jó dolgokat. De
hosszú távon mégis sok kárt okozhat.Mert pl.az ilyen ember a gyermekeinek
is a hitetlenséget adja át s ezzel sokat árthat nekik. De meg kell gondoljuk,
hogy mi lesz ennek az embernek az örökkévaló sorsa? Ha így, hitetlenül hal meg,
akkor elkárhozik, bármilyen szép és jó élete is volt. Mit használ az ilyen emberenek,
ha az egész világot megnyerte is, de a lelkében kárt vallott. Mekkora ajándék
volt, hogy Onézimusz keresztyén lett. Most már nagy szeretettel szolgált Pálnak
és a gyülekezeteknek. Már nem önmagának élt, hanem szolgált másoknak. Milyen
nagy dolog, ha valakinek ilyen szolgáló, másoknak hasznos élete van. Legyen a
mi életünk is egy ilyan hasznos, értékes élet.
A keresztyén szabadság
tisztelete
Onézimusz Pál számára nagyon hasznos és értékes lett.
Ezért neki nem könnyű őt most visszaengedni a gazdájához. De bármennyire is
megkedvelte őt, és bármennyire is szüksége van a szolgálatára, most mégis
visszaküldi gazdájához. Miért? Mert Pál egy nagyon fontos elvet tiszteletben
tart és ez a keresztyén szabadság és felelősség elve. Mi nem uralkodhatunk egy
másik ember szabadsága és felelőssége felett. Ez az élet minden viszonylatában
igaz. Igaz pl. A lelkész-presbitérium, presbitérium-gyülekezet,
főnök-beosztott, szülő-felnőtt gyermekek viszonyára.
Mit jelent ez konkrétan?
Azt, hogy mi megmondhatjuk valakinek, hogy mi mit szeretnénk, de erre nem
kötelezhetjük, ez az ő felelőssége és szabadsága. Egy lelkész nem mondhatja egy
presbiternek: neked ezen a héten 2 nap önkéntes munkát kell végezned. Azt
mondhatom legfeljebb: fontos lenne, hogy ezen a héten két napon át segíts a
munkákban, mert a te tudásodra, segítségedre nagy szükség van. Egy szülő nem
mondhatja a felnőtt gyermekének, hogy neki kötelessége hetente kétszer
meglátogatni szüleit, legfeljebb azt mondhatja: örülnék, ha hetente kétszer
meglátogatnál. Azt se mondhatom egy felnőtt embernek: neked nem szabad inni
vagy cigarettázni, legfeljebb elmondhatom, hogy ez milyen káros a szervezetére,
egész életére nézve, s hogy ezért mennyi pénzt dob ki feleslegesen.
Pál nem dönthet Filemon helyett, abban a kérdésben, hogy
mi legyen Onézimusszal, ezt neki kell eldöntenie. Pál ezzel megtanít minket
arra, hogy mi keresztyén emberként semmit se szabad a másik embertől
kikényszerítsünk. Tanácsolhatunk, ajánlhatunk valakinek segítséget, de helyette
nem dönthetünk. Pál azt tanácsolta a gyülekezeteknek, hogy szervezzenek
gyűjtést a bajban levő jeruzsálemi gyülekezet megsegítésére. De ő egy ember
pénztárcájából se vehet ki erre a célra pénzt. Nem mondhatja azt: nektek erre a
célra adakozni kell, sem azt nem mondhatja meg, hogy mennyit adakozzanak. Csak
annyit mond: ha adtok, megtapasztaljátok, hogy a jókedvű adakozót szereti és
megáldja az Isten. Mi se mondhatjuk meg valakinek, hogy mennyit
7
adjon az egyháznak.Az, hogy fenntartói járuléknak összeget szabunk nem
biblikus, sajnos ez egyházi életünk elesett állapotát mutatja.
Isten különös útjai
Filemon és Onézimusz
között egy szakadás történt. Ezt akkor Filemon nagyon súlyos bűnként, szomorú
eseményként élte meg, de Isten nagyon nagy jót hozott ki belőle. Isten útjai
valóban kikutathatalanok és rejtélyesek a mi számunkra. Gondolhatunk itt József
történetére. A testvérek gonoszt gondoltak ellene, de Isten jóra gondolta azt
fordítani, ők meg akarták ölni Józsefet, de Isten épp ezáltal tartotta meg az
egész családot. Nagy dolog, ha így tudunk tekinteni az életünk eseményeire.
Amikor az Úr egy nagyon nehéz úton vezet, aminek mi most semmilyen értelmét nem
látjuk, mégis tudhatjuk, hogy az Úrnak azzal is valami jó célja van. Vallhatjuk,
amit Pál így mond: tudjuk, hogy azoknak, akik Istent szeretik, minden javukra
van. De hogy Isten ezt hogyan valósítja meg, azt mi nem mindig látjuk pontosan.
Pál is azt mondja ebben a levélben, hogy: talán. Vigyázzunk arra, hogy nehogy
nagyon tudjuk az Isten útjait. Mert Isten azt nem kötötte a mi orrunkra. Nekünk
csak annyit kell tudnunk, hogy mindent Isten ural és vezet, minden az Ő tanácsa
és akarata szerint történik. Itt az a csodálatos dolog történt, hogy ideig-óráig
ők el kellett váljanak, hogy majd örökké együtt legyenek. Filemon Onézimuszt
örökkévalóként kapja vissza. Milyen nagy áldás, ha a dolgokat az örökkévalóság
fényében tudjuk látni. Lehet pl. hogy valakivel nagyon sok bajunk, vesződségünk
volt. De ha az illető épp ez által hitre jut, akkor megérte a fáradságot, akkor
ne bánjuk az ősz hajszálainkat, amik ebbe őszültek bele, mert Isten az
örökkévalóságban gazdagon kárpótol ezért. Mert azáltal, hogy Onézimusz megtért,
egy új kapcsolat keletkezett közte és Filemon között. Mostantól fogva Onézimusz
nem csak rabszolgája, hanem szeretett testvére is az Úrban. Mostantól fogva ők
kettős kapcsolatban állanak, úr és szolga, de ami most már ennél sokkal
fontosabb és ami fölülírja az elsőt, az hogy ők testvérek az Úrban.Most már nem
csak munkaviszonyban, hanem lelki viszonyban is állnak egymással. Most már nem
csak test szerint, hanem Lélek szerint is kapcsolatuk vannak egymással. S ebben
minden társadalmi, faji, nemzeti, kutúrális különbség eltűnhet. Mert
Krisztusban már nincs szolga és szabad, férfi és nő, zsidó és görög, főnök vagy
beosztott. Krisztusban csak testvér van. Van egy kedves holland barátom, akinek
volt egy lelkileg nagyon bölcs nagyapja,aki egy egyszerű suszter volt. Az
országosan ismert doktorátussal rendelkező lelkipásztora, amikor nehéz
kérdésekben kellett döntsön mindig őt kérdezte meg. Ez csak egy példa, hogy
hogyan lehetünk mi Krisztusban testvérek.
Lelki és földi dolgok
Fielemon és Onézimusz mostantól
lelkileg testvérek, de van egy földi, anyagi dolog, amit rendezni kell, mivel
utóbbi a szökéskor meg is rabolta gazdáját. S ezt most el kell rendezni. Mert
az, hogy lelki emberek vagyunk nem jelenti azt, hogy a földi, anyagi dolgokat
nem kell elrendezzük egymással. S itt bizony sokszor feszültség van a lelki
testvérek között is. Filemonnak igaza van abbn, ha jóvátételt követel
rabszolgájától, ha követeli a kár megtérítését. De Pál itt azt akarja elérni,
hogy Filemonban most ne az üzletember, hanem a keresztyén ember
8
győzzön. Pál nem mondja azt, hogy az anyagi dolgokat egyszerűen félre kell
seperni, figyelembe se kell venni. Az ügy anyagi oldala egyértelmű. És ezt el
kell rendezni.
Mi keresztyének ezekben a
dolgokban nagyon világosan kell látnunk. Ez a két ember nem békülhet meg úgy
egymással, hogy az anyagi, a földi dolgokat ne rendeznék előbb el. Ezeket nem
lehet a Jézusra való hivatkozással lesöpörni az asztalról. Ha mi valakinek
tartozunk, akkor azt el kell rendezni. Egy keresztyén a lelki és anyagi
dolgokban is józan kell legyen. A keresztyén ember, ha tartozik valakinek nem
mondhatja azt a másiknak: te nekem ezt el kell engedned, hisz te hívő ember
vagy, s amúgy is van neked elég. Ha én nem tudom visszafizetni az az én
problémám s nem azé, akitől pénzt vagy valami mást kértem.
Onézimusz valamiben megkárosította Filemont, amit Pál nem részletez. S Pál
most azt akarja, hogy ez a dolog megoldódjék kettejük között. Pál azt mondja:
bármit is tett Onézimusz, azt neki számítsa be. Ez egy kereskedelmi kifejezés:
az adósságot valaki másnak a számlájára írni. Pál apostol meg fogja téríteni a
kárt, ahogy azt egy apa megteszi a fiáért. Persze Filemon is tudja, hogy Pálnak
nincs erre lehetősége, most ráadásul börtönben van és a szakmáját se
gyakorolhatja, hogy abból pénzt csináljon. Pál itt garanciát vállal
Onézimuszért. Hordozza inkább a kárt, csak hogy rendbe jöjjön a kapcsolat
Filemon és Onézimusz között. Milyen nagy tanulság van ebben is. Az, hogy két
ember között a kapcsolat helyreálljon megéri, hogy ha kell mi is áldozatot
hozzunk érte. Pl. ha valaki tartozik valakinek, s akinek tartozik nem akar
tárgyalni az illetővel addig, amíg az adósságát nem fizeti meg, fizessük meg mi
ezt az adósságot. Többet ér az, hogy két ember megbékül, mint az a száz lej,
amit mi érte kifizetünk.
Egymást felüdíteni
Pál azt mondja Filemonnak,
hogy ha ő visszafogadja Onézimuszt, akkor ezzel fel fogja üdíteni az ő szívét.
Mintha azt mondaná: cselekedj úgy, hogy az én szívem örvendezhessen, hogy az én
lelkem megnyugodhasson. Vedd el a feszültséget belőlem, azzal, hogy testvérként
visszafogadod Onézimuszt. Mi akkor tudunk örömöt okozni egymásnak, ha nem a
jog, hanem a kegyelem alapján bánunk egymással. Pál bízik abban, hogy Filemon
meg fogja tenni azt, amit kér, hogy engedelmeskedni fog neki. Az engedelmesség
az óemberi természet számára lehetetlenség. Az engedelmesség nem egy kellemes
szó a mi modern világunkban. A görög nyelvben a „hallani és engedelmeskedni”
szavak egy gyökérből származnak. Ez az, amiről Jézus beszél a Hegyi Beszédben:
aki hallja az én beszédemet és megcselekszi azt. A keresztyén élet lényege épp
ez: engedelmeskedni az Isten szavának. S az Isten szava nagyon sokszor
embereken keresztül érkezik hozzánk. A gyermekhez a szülőn, a házastárshoz a
házastárs, a testvérhez a másik testvéren keresztül. Boldogok vagyunk, ha így
közvetítve is meghalljuk Isten szavát és engedelmeskedünk annak. Ezzel
megörvendeztetjük Istent és felebarátainkat is.
9
Még több tanítás és tanulság is lenne ebben a levélben, de most elégedjünk
meg ennyivel. Bárcsak segítene ez a szerény előadás is abban, hogy még
engedelmesebb keresztyének legyünk, hogy még jobban tudjunk Istennek és
egymásnak szolgálni. Ha így lesz, ezért is Istené legyen minden dicsőség!
(Előadásomat R.van Kooten : De korste brief c. könyve alapján írtam,
elmondható pl. presbiteri konferencián, gyülekezeti csendesnapon,
munkatársképzőn)
Marosvásárhely, 2014 Advent havában Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése